ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Goed begin van de dag in Lelystad. Ečn van de twee (!) intercity's die vanuit Lelystad reden is op het rangeerterrein kapot gegaan waardoor er behoorlijk wat treinen uitvallen op deze vroege morgen. Gelukkig voor mij reed er door werkzaamheden een extra sprinter anders had er een railcateraar gemist in de trein naar Utrecht vanuit Zwolle.
Je bedoelt de AFB? Nieuw bij NSR, al jaren bij onze buren Ik maak er altijd weer dankbaar gebruik van bij de Traxx, het rijdt heerlijk Echt iets voor de luie machinist, alleen niet vergeten te stoppen
[ Bericht 8% gewijzigd door MTL op 06-11-2016 09:40:49 ]
Automatische Fahr- und Bremssteuerung. In Nederland is enkel de basisversie toegestaan: Je stelt een doelsnelheid (Vsoll) in, en zodra je tractie geeft zal de trein tot die snelheid accelereren en daarna de snelheid aanhouden. De trein/loc remt dus ook automatisch bij als-ie heuvel af gaat. In Duitsland hebben ze nog twee versies, als ik het goed begrepen heb. Een versie waarbij enkel de acceleratie geregeld wordt (dus je moet zelf bijremmen) en een uitgebreide versie waarbij ook de doelsnelheid automatisch wordt ingesteld (bij LZB/ERTMS lijnen), met inachtneming van de Vmax, dus Vsoll=Vmax van het materieel en de plaatselijke snelheid op het traject. Hierbij zal de trein ook volledig automatisch optrekken en afremmen bij wissels, of stoppen voor rode seinen. Ook automatisch stoppen bij stations op de juiste positie (afhankelijk van treinlengte) behoort tot de mogelijkheden. Je stelt zelf wel nog de maximale hoeveelheid tractie in die gegeven mag worden door de computer (bij alle versies overigens), zodat het optrekken en remmen ook comfortabel verloopt. Maar die uitgebreide versie is dus niet toegestaan in Nederland.
[ Bericht 3% gewijzigd door MTL op 06-11-2016 09:44:04 ]
Lijkt een beetje op cruisecontrol zoals ik in de vrachtwagen heb. Ik stel de snelheid in (bijv. 85), en hij trekt door tot 85 (werkt pas boven de 30 km/h), en heuvel af remt het ook af (mag max. 5 km/h sneller, kan ik beperken tot max. 2 km/h sneller).
Op zondag 6 november 2016 09:30 schreef MTL het volgende: Automatische Fahr- und Bremssteuerung. In Nederland is enkel de basisversie toegestaan: Je stelt een doelsnelheid (Vsoll) in, en zodra je tractie geeft zal de trein tot die snelheid accelereren en daarna de snelheid aanhouden. De trein/loc remt dus ook automatisch bij als-ie heuvel af gaat. In Duitsland hebben ze nog twee versies, als ik het goed begrepen heb. Een versie waarbij enkel de acceleratie geregeld wordt (dus je moet zelf bijremmen) en een uitgebreide versie waarbij ook de doelsnelheid automatisch wordt ingesteld (bij LZB/ERTMS lijnen), met inachtneming van de Vmax, dus Vsoll=Vmax van het materieel en de plaatselijke snelheid op het traject. Hierbij zal de trein ook volledig automatisch optrekken en afremmen bij wissels, of stoppen voor rode seinen. Ook automatisch stoppen bij stations op de juiste positie (afhankelijk van treinlengte) behoort tot de mogelijkheden. Je stelt zelf wel nog de maximale hoeveelheid tractie in die gegeven mag worden door de computer (bij alle versies overigens), zodat het optrekken en remmen ook comfortabel verloopt. Maar die uitgebreide versie is dus niet toegestaan in Nederland.
Nog even en we zijn helemaal niet meer nodig Klopt het dat als je dat AFB systeem niet instelt je maximum snelheid 1 km/u is?
Nog even en we zijn helemaal niet meer nodig Klopt het dat als je dat AFB systeem niet instelt je maximum snelheid 1 km/u is?
Geen idee, ik ken de Flirt niet Bij de Traxx is het gewoon 0. Een van die stomme dingen (na een reset staat ie weer op 0). Wel de AFB aanzetten, maar vergeten te controleren welke doelsnelheid is ingesteld Ook zo'n leuke: met AFB ingeschakeld achteruit proberen te rijden (hint: dat lukt je niet, zo heeft een collega aan den lijven ondervonden ). Maar met de Traxx is vanuit de Traxx zelf de AFB niet verplicht (sterker nog, standaard staat het niet aan). Eerst (met 1 loc) mochten we nog zonder AFB rijden, maar inmiddels (nu we met twee locs rijden) is het verplicht (e.e.a. heeft te maken met de maximale hoeveelheid tractie die gegeven mag worden en de infrastructuur. Die wordt door de AFB beperkt. Schijnbaar zijn twee Traxx locs iets te krachtig voor zes rijtuigjes ).
[ Bericht 25% gewijzigd door MTL op 06-11-2016 10:52:22 ]
Tweemaal Traxx beperkt zichzelf tot 4000 Ampčre onder 1,5 kV en als de lijnspanning dropt, zullen de locs automatisch afschakelen om de lijnspanning niet onder de kritieke waarde te laten zakken. Altijd weer leuk echter als je net in dezelfde bovenleidingsgroep aan het optrekken bent als 3x ICM. Die hebben dat soort beperkingen niet, waardoor die vervolgens inderdaad de snelschakelaar van het onderstation er uit laten knallen als de machinist daarvan vol uitstuurt.
Onder 25 kV is echter de beperking niet aanwezig (overigens in het begin bij 1,5 kV ook niet, dan zit je nog niet aan de 4000A). Daar zal dus de AFB de optreksnelheid beperken tot 0,5 m/s2.
Onder 25 kV is het uiteraard geen 4000A. Ik heb geen idee wat de daadwerkelijke limiet is voor 25 kV, daar ben ik nooit tegenaan gelopen. De ampčremeter loopt inderdaad tot 800A, maar dat heb ik nooit gehaald.
Het maximale ampčrage (I) hangt af van het maximaal gevraagd vermogen (P) en de spanning op de bovenleiding (U).
Een Traxx kan maximaal 5,6 kW aan vermogen leveren, als je dat invult in de formule [i]I = P / U[/ip] volgt daaruit: I = 5600000 / 25000 = 224 A. Dat is het maximale ampčrage wat een Traxx trekt onder 25 kV.
Een Eurostar e320 heeft een vermogen van 16 MW, het maximale ampčrage is dus: 16000000 / 25000 = 640 A.
Op zondag 6 november 2016 16:04 schreef James1988 het volgende: Het maximale ampčrage (I) hangt af van het maximaal gevraagd vermogen (P) en de spanning op de bovenleiding (U).
Een Traxx kan maximaal 5,6 kW aan vermogen leveren, als je dat invult in de formule [i]I = P / U[/ip] volgt daaruit: I = 5600000 / 25000 = 224 A. Dat is het maximale ampčrage wat een Traxx trekt onder 25 kV.
Een Eurostar e320 heeft een vermogen van 16 MW, het maximale ampčrage is dus: 16000000 / 25000 = 640 A.
Ik geloof je zo. Natuurkunde had ik ingewisseld voor biologie, dus ik weet niets van dat soort dingen Maar het komt mij wel bekend voor, ook vanuit de Traxx. Ik zal de volgende keer er eens op letten hoe het is onder 25-27 kV.
Ik geloof je zo. Natuurkunde had ik ingewisseld voor biologie, dus ik weet niets van dat soort dingen
Heb je daar ook tijdens je opleiding helemaal niks over gehoord dan?
Bij NMBS hoef je niet eens op een sollicitatiegesprek te gaan als je weinig op hebt met natuurkunde. Ze hebben zelfs een syllabus gemaakt over dit soort dingen.
quote:
Maar het komt mij wel bekend voor, ook vanuit de Traxx. Ik zal de volgende keer er eens op letten hoe het is onder 25-27 kV.
Heb je daar ook tijdens je opleiding helemaal niks over gehoord dan?
Bij NMBS hoef je niet eens op een sollicitatiegesprek te gaan als je weinig op hebt met natuurkunde. Ze hebben zelfs een syllabus gemaakt over dit soort dingen.
[..]
Tof
En terecht dat je dat soort basiskennis moet weten
Op zondag 6 november 2016 17:41 schreef Darkwing_Duck het volgende: James, weet jij toevallig eeen stoelindeling te vinden van de ouigo? Ik heb al proberen te zoeken...
Heb je daar ook tijdens je opleiding helemaal niks over gehoord dan?
Bij NMBS hoef je niet eens op een sollicitatiegesprek te gaan als je weinig op hebt met natuurkunde. Ze hebben zelfs een syllabus gemaakt over dit soort dingen.
[..]
Tof
Alleen de laatste opdracht 'fout' omdat ik met 9,81 reken ipv 10
Beetje basiskennis over waar je mee om gaat lijkt me wel essentieel, en tsja, het vakmanschap is er al niet meer bij
ach bij de mat module voor ik weet niet meer welk mat het was kreeg ik een vraag dus ik zeg zo ja dan moet je gewoon nedtrain bellen..... ja met dat antwoord kan ik niet akkoord gaan zei die toen zei ik van nou dan weet ik het ook niet en moet ik in de matgids kijken... nou doe maar zegt ie...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ach, beetje basisnatuurkunde gaat nog wel lukken hoor, maak je maar geen zorgen We zitten hier gelukkig niet op een al te serieuze site, dus mij moeten jullie ook niet al te serieus nemen in veel gevallen Echter zijn dat van die dingen waar je tijdens de rit niet op gaat lopen letten en gaat berekenen van 'bij zoveel Ampčre verbruik ik dus zoveel KW'. Als het afwijkt van het geheel, dan valt het op en is het vroeg genoeg om te rekenen. Die hele energieconsumptie is weinig interessant voor de machinist. We hebben wel van die hippe energiemeters in bepaalde treintypes, dus als je energiezuinig rijdt, kan je dat zien
Er rijdt een benelux-stam in de icd rond. Ik had 'm vrijdag ook mee voor een paar ritten, maar ik geloof niet dat daar die stickers ook op zaten. Wellicht is er nu een tweede stam ingestroomd.
Beetje basiskennis over waar je mee om gaat lijkt me wel essentieel, en tsja, het vakmanschap is er al niet meer bij
Die kennis is echt niet nodig, werken aan de techniek kan/mag je vaak toch niet als machinist (werken aan iets waar meer dan 110 volt gelijkspanning opstaat mag bijvoorbeeld al niet in je eentje). Is er iets mis dan volg je de materieelgids of bel je het MBN die je stap voor stap vertellen wat je moet doen. Als dat niet lukt gaat het materieel gewoon buiten dienst en is de storingsmonteur aan zet.
Tis voor de verrijking wel leuk maar op de trein zelf word je er niet mee geholpen.
[ Bericht 4% gewijzigd door GlenSpey op 06-11-2016 18:46:12 ]
Tja, voor mijn busrijbewijs (en code 95) moest ik ook alle onderdelen van de bus kennen, nu is het gewoon bellen: 'Hij doet het niet meer, stuur maar een monteur deze kant op'...
Uiteraard is het handig om te kunnen vertellen wat ie allemaal niet meer doet en wat nog (of juist) wel, maar het is nou niet zo dat ik doordat ik weet hoe de retarder of het koelsysteem werkt ik een storing zelf kan oplossen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Je krijgt bij de vrachtwagen ook techniek en dergelijke. Maar als je met panne staat en je gaat zelf lopen knoeien, heb je ruzie met de dealer en is de baas kwaad. Wij mogen niet zelf lopen sleutelen. Ja, een kapot lampje, een losse bout, een doorgefikte zekering mag nog net, maar je moet het niet te ingewikkeld willen maken.
Op zondag 6 november 2016 20:33 schreef greavy het volgende: Je krijgt bij de vrachtwagen ook techniek en dergelijke. Maar als je met panne staat en je gaat zelf lopen knoeien, heb je ruzie met de dealer en is de baas kwaad. Wij mogen niet zelf lopen sleutelen. Ja, een kapot lampje, een losse bout, een doorgefikte zekering mag nog net, maar je moet het niet te ingewikkeld willen maken.
Neuh. Kost teveel moeite. Nu wordt er op kantoor voor mij nagedacht. Zij beslissen wat ik voor rit moet doen. En daar weten ze het altijd beter, dus dan krijg je soms even een extra pauze waarin je kan slapen Je moet niet altijd teveel voor kantoor denken, want dan krijg je toch alleen maar te horen "dit geeft de opdrachtgever door, dus als de gegevens niet kloppen horen we je wel, gaan we nu niet achteraan" Gelukkig is er een bed achter mijn stoel. Heb ik een waterkoker bij me, thee en cup a soup. En een magnetron, en drinken en eten. Oja, en een standkachel. Ik klaag niet dan hoor. De uurtjes lopen gewoon door.
Op zondag 6 november 2016 20:40 schreef greavy het volgende: Neuh. Kost teveel moeite. Nu wordt er op kantoor voor mij nagedacht. Zij beslissen wat ik voor rit moet doen. En daar weten ze het altijd beter, dus dan krijg je soms even een extra pauze waarin je kan slapen Je moet niet altijd teveel voor kantoor denken, want dan krijg je toch alleen maar te horen "dit geeft de opdrachtgever door, dus als de gegevens niet kloppen horen we je wel, gaan we nu niet achteraan" Gelukkig is er een bed achter mijn stoel. Heb ik een waterkoker bij me, thee en cup a soup. En een magnetron, en drinken en eten. Oja, en een standkachel. Ik klaag niet dan hoor. De uurtjes lopen gewoon door.
Das ook weer zo, geeft ook wel wat gemak Op wat voor auto rijd je dan en waarmee?
Ik rijdt een Volvo FH4 trekker, en rij zeecontainers van- en naar de Rotterdamse en Antwerpse havens. Tegenwoordig heel veel tankcontainers, want ik heb ADR-Tank en een ADR-tank gekeurde trekker én een compressor om een tank leeg te blazen. Gelukkig heb ik ook een laptop altijd bij me, en een MiFi met een Duitse en Belgische simkaart, om ook in die 2 landen tegen goede tarieven veel te internetten op 4G, indien geen WiFi beschikbaar. Veelal buitenland, de betere ritten zeg ik dan altijd. Klikje voor mn truck
Op zondag 6 november 2016 09:30 schreef MTL het volgende: Automatische Fahr- und Bremssteuerung. In Nederland is enkel de basisversie toegestaan: Je stelt een doelsnelheid (Vsoll) in, en zodra je tractie geeft zal de trein tot die snelheid accelereren en daarna de snelheid aanhouden. De trein/loc remt dus ook automatisch bij als-ie heuvel af gaat. In Duitsland hebben ze nog twee versies, als ik het goed begrepen heb. Een versie waarbij enkel de acceleratie geregeld wordt (dus je moet zelf bijremmen) en een uitgebreide versie waarbij ook de doelsnelheid automatisch wordt ingesteld (bij LZB/ERTMS lijnen), met inachtneming van de Vmax, dus Vsoll=Vmax van het materieel en de plaatselijke snelheid op het traject. Hierbij zal de trein ook volledig automatisch optrekken en afremmen bij wissels, of stoppen voor rode seinen. Ook automatisch stoppen bij stations op de juiste positie (afhankelijk van treinlengte) behoort tot de mogelijkheden. Je stelt zelf wel nog de maximale hoeveelheid tractie in die gegeven mag worden door de computer (bij alle versies overigens), zodat het optrekken en remmen ook comfortabel verloopt. Maar die uitgebreide versie is dus niet toegestaan in Nederland.
Onder ETCS werkt dit toch wel zo uitgebreid?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 6 november 2016 21:01 schreef James1988 het volgende: Als de laptop die ik voor m'n werk heb stuk gaat (qua hardware dan) moet ik er ook niet zelf aan gaan knutselen: "bel Dell maar".
Maar de diagnose "het ligt aan de hardware en het is absoluut onmogelijk dat ik een Champion's League gasgladiool ben met een IQ van ver onder het vriespunt." dat laten ze ongezien wel aan jou over?
In Nederland is het niet toegestaan, dus zolang je Nederland als optie kiest (en dat gebeurd automatisch bij de keuze voor de bovenleidingsspanning), zul je het nooit kunnen selecteren. De baan moet er overigens ook aangepast voor zijn (tenminste voor de meest geavanceerde opties, de opties voor de automatische aanpassing van de snelheid werkt in principe altijd).
In Nederland is het niet toegestaan, dus zolang je Nederland als optie kiest (en dat gebeurd automatisch bij de keuze voor de bovenleidingsspanning), zul je het nooit kunnen selecteren. De baan moet er overigens ook aangepast voor zijn (tenminste voor de meest geavanceerde opties, de opties voor de automatische aanpassing van de snelheid werkt in principe altijd).
Loopt je AFB snelheid automatisch terug met de toegestane snelheid? Zodat je dus aan het eind van je MA (movement authority) stilstaat?
Wel apart: het systeem kan van alles maar we gebruiken het niet.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Correct. Er wordt volgend jaar geloof ik een eerste proef mee gedaan door DB Cargo op de Betuweroute, samen met Prorail en ILT.
Edit: overigens wordt het in Duitsland voor zover ik weet (maar ik kan er uiteraard compleet naast zitten) enkel gebruikt bij treinstellen. Daar heb je dus geen wisselende remgegevens die ingesteld moeten worden. Zo'n functie valt of staat met het correct invoeren van de Start Of Mission en het daarna correct invoeren van de gegevens in de AFB. Er hoeft maar een cijfertje verkeerd te staan, en je knalt gewoon door rood.
Maar de diagnose "het ligt aan de hardware en het is absoluut onmogelijk dat ik een Champion's League gasgladiool ben met een IQ van ver onder het vriespunt." dat laten ze ongezien wel aan jou over?
Op zondag 6 november 2016 23:53 schreef ReisT het volgende: Mooi dat je nu alvast twee pagina's cadeau hebt gekregen. Nu nog bedenken ik welk stel we gaan zitten in ICE 105
Het stel dat het dichtste bij de trappen in Duisburg is?
In het kader van nu kan het nog: 23/24 november ga ik naar Kopenhagen, met de ICE-TD op de boot. Vanaf de nieuwe dienstregeling rijdt er nog slechts één slag met ICE-TD en op een nogal ongunstig tijdstip...
Overigens knoop ik daar direct vier nachten Augsburg aan vast, om het leuk te houden voor de kilometers
En omdat ik nog een Lidl-ticket heb dat op moet voor 18 december Ik heb dus Bentheim-Kopenhagen en Kopenhagen-Rendsburg geboekt (totaal 68 euro), en Rendsburg-Augsburg en Augsburg-Bentheim/Gronau doe ik met het Lidl-ticket (van 50 euro)
[ Bericht 5% gewijzigd door dennistd op 07-11-2016 03:42:40 ]
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
De extra ouigo treinstellen die er zijn toegevoegd zijn van binnen niet meer omgebouwd. Aan de buitenkant volledig, aan de binnenkant alleen een sticker
De extra ouigo treinstellen die er zijn toegevoegd zijn van binnen niet meer omgebouwd. Aan de buitenkant volledig, aan de binnenkant alleen een sticker
Eerste klas zit er ook nog gewoon in? Maar prima toch, heb je waarschijnlijk meer comfort, of zullen ze bij een verbouwing de stoelen niet zo verplaatsen dat er misschien net een rijtje extra bij in kan?
Op maandag 7 november 2016 11:56 schreef derLudolf het volgende: Wat is een stop en Go penalty? Als de trein vertraagd is moet ie voor straf 5 minuten extra wachten ofzo?
Was het niet iets van 20 minuten voor vertrek aanwezig zijn?
En ook bij het uitstappen zullen er wel voorwaarden gesteld zijn lijkt me
Het is trouwens 30 minuten van te voren dat je ingecheckt moet zijn zie ik nu.
Ja maar al die randvoorwaarden worden dus niet gehandhaafd... T komt er dus op neer dat ik last minute gewoon een rit TGV Tourcoing Marne-la-Vallée heb geboekt voor een 10tje terwijl alle andere ritten minimaal 48 euro kosten
Nu alleen nog veranderen dat je niet per fiets per 24 uur betaald, maar gewoon per 24 uur en dat je dan op zoveel plekken als je wil een fiets mag pakken. En voor stations zonder OV-fiets gratis meenemen in de trein.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Waarom moet ik dan überhaupt nog een abbonement laden op mn kaart... Tenslotte kan ik met mijn navigo ook gewoon een fiets uit de muur trekken in parijs...
Op maandag 7 november 2016 09:50 schreef derLudolf het volgende: Deze had ik nog nooit gehoord "Dames en heren dit is een testbericht voor de omroepinstallatie. U hoort nu een test signaal *ruis*"
Nu al drie keer kort achter elkaar op station Zwolle.
Op maandag 7 november 2016 18:12 schreef Peter het volgende: Krijg je nog automagisch een nieuwe OV-chipkaart als je die van NS hebt gehad, je nog een abo hebt en de kaart gaat verlopen?
Aan de balie raadde de NS me aan om enkele maanden (!) van tevoren TLS te bellen..
Weird. Ik kreeg enkele maanden van te voren een brief van de NS met de vraag om een nieuwe pasfoto te uploaden. Dat gedaan en daarna hebben ze een nieuwe kaart opgestuurd.
Overigens reis ik nooit met de NS, maar heb nog wel mijn VDU die ik vrijwel alleen bij Arriva gebruik
Op maandag 7 november 2016 18:12 schreef Peter het volgende: Krijg je nog automagisch een nieuwe OV-chipkaart als je die van NS hebt gehad, je nog een abo hebt en de kaart gaat verlopen?
Dat is wel het idee, maar het gaat niet altijd goed. In dat geval moet je NS er even aan helpen herinneren dat zij je de kosten van een nieuwe kaart vergoeden, want dat "vergeten" ze zelf regelmatig te vermelden als ze je doorverwijzen naar hun dochterbedrijf TLS.
De overheid en de spoorwegenindustrie heeft de bevolking van Engeland altijd al willen overtuigen van het feit dat de Britse spoorwegen een succes zijn. Maar waarom worden ze dan tot één van de minst betrouwbare spoorwegnetwerken in Europa gerekend?
Weird. Ik kreeg enkele maanden van te voren een brief van de NS met de vraag om een nieuwe pasfoto te uploaden. Dat gedaan en daarna hebben ze een nieuwe kaart opgestuurd.
Overigens reis ik nooit met de NS, maar heb nog wel mijn VDU die ik vrijwel alleen bij Arriva gebruik
Dat is wel het idee, maar het gaat niet altijd goed. In dat geval moet je NS er even aan helpen herinneren dat zij je de kosten van een nieuwe kaart vergoeden, want dat "vergeten" ze zelf regelmatig te vermelden als ze je doorverwijzen naar hun dochterbedrijf TLS.
Onder meer omdat er decennialang te weinig is geīnvesteerd, de overheid na de privatisering een grotere vinger in de pap heeft gekregen dan ze ooit gehad heeft, en er -zeker in de begintijd- met dermate korte franchises zijn gewerkt dat er ook geen enkele incentive was om te investeren.
Hoe het ook kan zie je bijvoorbeeld bij Chiltern Railways: zij hebben een franchise voor 20 jaar en hebben al forse investeringen gedaan om de boel op hun grondgebied te verbeteren.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Weird. Ik kreeg enkele maanden van te voren een brief van de NS met de vraag om een nieuwe pasfoto te uploaden. Dat gedaan en daarna hebben ze een nieuwe kaart opgestuurd.
Overigens reis ik nooit met de NS, maar heb nog wel mijn VDU die ik vrijwel alleen bij Arriva gebruik
Dus theoretisch kan ik een nieuwe ov chipkaart krijgen voor 1 ct. Als ik maar in het laatste jaar van de geldigheid ov fiets neem? Klopt die gedachte?
Eerste klas zit er ook nog gewoon in? Maar prima toch, heb je waarschijnlijk meer comfort, of zullen ze bij een verbouwing de stoelen niet zo verplaatsen dat er misschien net een rijtje extra bij in kan?
Dat hebben ze bij de verbouwde stellen in de 1e klas wel gedaan, 3 om 1
Dat weet ik wel zeker. Die dag gereisd en geen vlokje sneeuw gezien.
In maart 2005 (of 2006) heeft het ook flink gesneeuwd, dat kan ik me wel herinneren. Toen ben ik door 30cm sneeuw naar school (6,5km) geweest. Dat hoefde niet maar is was wel leuk Gratis broodjes knakworst in de kantine toen voor de barre strijders
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Deadlock ga alsjeblieft ergens anders lopen kankeren ja? Gatverdamme.
In ander nieuws: het treinongeluk in Bad Aibling, waarbij op 9 februari 12 doden vielen, werd veroorzaakt door een treindienstleider die een spelletje zat te spelen. Het blijkt ook dat een bepaalde beveiliging niet aanwezig was, een melder die ervoor zorgt dat een treindienstleider niet een enkelspoor kán vrijgeven voor twee verschillende treinen. Die melder is wel standaard voor enkelsporige baanvakken. Aanstaande donderdag begint de rechtszaak tegen de treindienstleider.
Op dinsdag 8 november 2016 15:28 schreef Mr_Klaasje het volgende: Goed treintjes maar weer.. Heeft iemand nog iets meegekregen over de IJzeren Rijn? Of de HSL Groningen-Bremen?
Ik zag het topic over IJzeren Rijn wel iets oplichten op Somda maar die negeer ik. Vertel?
Er zijn ook antwoorden op ERTMS vragen van de stas trouwens
Er is me dit weekend wel een half miljoen keer gevraagd of ik me wel geregistreerd heb. Grootste gedeelte van de mensen hier zijn import en hebben al vroeg gestemd. En ik geloof dat het ook geen battleground (92% gaat naar Clinton in de peilingen) is, dus je krijgt heel weinig van de campagne mee in het dagelijks leven behalve klagende Amerikanen die vinden dat Trump aan het Washington Monument gespietst moet worden (letterlijk citaat in een café gisteren).....
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ze gaan het aanpassen aan "de nieuwe norm" Het zal mij benieuwen
Het perron is inderdaad vrij laag (en het middendeel hoger) maar ik hoop niet dat ze hier ook met die idiote hekjes komen aanzetten om langs een duimbreedte hoogteverschil te zetten, zoals in Amersfoort en Baarrun.
Spoor stuk tussen Hoorn en Overwhere, prognose 15.00, verschoven naar 17.30, verschoven naar 19.30. In planner geen omreisadvies; enkel trein rijdt niet en verder zoekt u het maar uit tabee hee
Het perron is inderdaad vrij laag (en het middendeel hoger) maar ik hoop niet dat ze hier ook met die idiote hekjes komen aanzetten om langs een duimbreedte hoogteverschil te zetten, zoals in Amersfoort en Baarrun.
Zijn wel lekkere richeltjes om van op je smoel te gaan
Op dinsdag 8 november 2016 16:30 schreef Dr_Flash het volgende: Briefj0n van Prorail in de bus: Het weekend van 19 en 20 november gaan ze het middenperron in Devsko ophogen. Zal wel iets met veel herrie worden.
Op dinsdag 8 november 2016 19:57 schreef Mr_Klaasje het volgende: Dat lijkt me wel lachen.. Met 200 kilometer per uur naar de Eems.. En dan met de pont over. Sluit helemaal aan op het nut van de lijn.
Op dinsdag 8 november 2016 22:59 schreef Peterselieman het volgende: De in Argentinië stilstaande wadlopers worden deels opgelapt en gaan rijden tussen Posadas (Argentinië) en Encarnaciķn (Paraguay).
In Engeland verloopt de elektrificatie van de Great Wester Main Line niet helemaal soepel. Om (tijdelijk) wat kosten te besparen komt er op vier trajecten iets later waslijn te hangen
quote:
• electrification between Didcot Parkway and Oxford
• electrification of Filton Bank (Bristol Parkway to Bristol Temple Meads)
• electrification west of Thingley Junction near Chippenham to Bath Spa and Bristol Temple Meads, and
• electrification of the Henley and Windsor branch lines.
Op woensdag 9 november 2016 10:43 schreef Peterselieman het volgende: In Engeland verloopt de elektrificatie van de Great Wester Main Line niet helemaal soepel. Om (tijdelijk) wat kosten te besparen komt er op vier trajecten iets later waslijn te hangen
Onder andere omdat alle bestaande tunnels en viaducten te laag zijn. Het is niet simpelweg een draadje erboven hangen, daar moet eerst ruimte voor gemaakt worden.
Dat valt misschien wel mee, omdat de elektrificatie later klaar is komen er meer bi-mode treinstellen gebouwd dan aanvankelijk de bedoeling was.
[..]
Onder andere omdat alle bestaande tunnels en viaducten te laag zijn. Het is niet simpelweg een draadje erboven hangen, daar moet eerst ruimte voor gemaakt worden.
Hier was in elk geval geen auto om tegengaan te rijden.
Zaandam is een DDM gekanteld in de jaren ‘90. Het spoor naar Enkhuizen heeft een overweg, daar is een voertuig geramd waardoor de trein kantelde en tegen de flyover knalde.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
De al enige tijd geplaagde HKX, Hamburg-Köln Express, was al gestopt met accepteren van de DB-tickets, nadat ze die juist gingen accepteren omdat de treinen veel te veel verlies leden. Nu is bekend geworden dat HKX per 11 december 2016 er mee stopt om op maandagen te rijden, maar van 14 januari tot en met 25 maart gaan ze ook niet op zaterdag rijden. Er werd echter al enige tijd niet meer op dinsdag, woensdag en donderdag gereden. Zie de site voor de dienstregeling
Pak de reisplanner er maar bij. Ik zie tussen 5:00 en 20:00 twee verbindingen per uur (1x rechtstreeks, 1x met overstap), en soms drie. Tussen 20:00 en 5:00 zie ik ook nog wat treinen.
Dus ja, tientallen.
En dan heb ik nog niet eens gekeken naar het Nahverkehr.
40 verbindingen om precies te zien aldus Hafas edit: Wel eens per 2 uur met overstap op Bremen voor een snellere verbinding terwijl de overstap in Bremen ook uit Hamburg komt.
Edit: 19 als je alleen direct wilt, waarvan het gros een IC is
HKX had het in het begin wel erg rooskleurig uitgedacht: 2 of 3 ritten per richting per dag geloof ik. Treinen zaten niet vol genoeg. Toen is er geschrapt. Uiteindelijk hebben ze in februari 2015 met DB een deal kunnen sluiten om ook de DB-tickets (en zelfs het QDL!) geaccepteerd te krijgen in de trein, om te hopen op hogere vullingsgraden. Maar als de trein vol zat met "HKX-ticketreizigers" mochten de "DB-ticketreizigers" niet meer mee. Vanaf 31-8-2016 is het hele DB-ticketstelsel weer geblokkeerd. Enkel nog HKX-tickets.
En inmiddels is er weer rigoureus geschrapt in de dienstregeling. Er is sinds de oprichting geen verbetering geweest, het is steeds minder geworden. Zo is er een periode geweest dat er op bepaalde dagen maar één trein per richting reed, en nog buiten de spitsen ook. Dit zal wel het begin van het einde zijn, vrees ik.
[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 09-11-2016 22:53:20 ]
En inmiddels is er weer rigoureus geschrapt in de dienstregeling. Er is sinds de oprichting geen verbetering geweest, het is steeds minder geworden. Zo is er een periode geweest dat er op bepaalde dagen maar één trein per richting reed, en nog buiten de spitsen ook. Dit zal wel het begin van het einde zijn, vrees ik.
Tsja, eigen schuld. Als je op het spoor de concurrentie wil aangaan moet je iets bieden dat minstens net zo goed is als wat er al rijdt. Met een handvol treinen per week kom je er simpelweg niet als de concurrent 40 verbindingen per dag biedt.
Toen MTR Express begon zijn ze een kijkje gaan nemen in Hamm, om te zien of tweedehands DB-rijtuigen . Die zouden wel opgelapt kunnen worden, maar MTR vond het "niet goed genoeg". Daarom hebben ze uiteindelijk maar gloednieuwe treinen aangeschaft bij Stadler.
Ik ben best verbaasd dat er zoveel mogelijk is in Powerpoint. Eerlijk gezegd zie ik de meerwaarde er niet van in om zo'n politieagent of een trein helemaal met powerpoint vormen te maken. Een vectorbestand werkt wat dat betreft makkelijker. Geen idee PP daar mee overweg kan.
Aangezien het een Office programma is, is het vrij aannemelijk dat de hele boel door elkaar gaat als je iets wilt aanpassen
Hoe maak ik een presentatie les 1. Gewoon prima en meer mensen zouden zich hier aan moeten houden want het voorkomt death by PowerPoint.
quote:
Op donderdag 10 november 2016 03:51 schreef DeaDLocK2K het volgende: Hetzelfde geldt trouwens voor prezi en keynote. Nou nog het maximale aantal slides naar een stuk of tien.
Geloof me, 99 van de honderd keer is dat hetzelfde kennisgebrek als dat waarom jij zegt dat je niet wist dat het zo uitgebreid kan.
Bij de vorige klant waar ik zat waren ze helemaal verzot op Powerpoint. Alles moest in een powerpoint: functionele en technische documentatie, projectplanning, budgetten, noem het maar op.
Dan denk ik aan een presentatie moeten bijwonen waar geen goede structuur in zit, waar volzinnen op de slides zijn geplempt, amper aandacht is besteed aan een consistente opmaak en de presentator uiteindelijk niks anders doet dan de slide oplezen terwijl het publiek vooral naar de slide kijkt... of in slaap valt.
Dat is wel waar ja Maar "death by PowerPoint"? Vertel eens?
Zoals je misschien wel weet geef ik dus heel af en toe weleens een presentatie voor een redelijke groep mensen dus ik heb ooit eens een keer een poging gedaan om er zoveel mogelijk best practice over te leren. Vooral omdat ik in het begin echt doodzenuwachtig was. Daarnaast heb ik geen academische achtergrond maar letterlijk 5 jaar MAVO en een jaar MBO en dan leer je dat ook niet echt. Dat presenteren zo belangrijk is op HBO en hoger is denk ik grotendeels zeer goed. Maargoed, wat blijkt er volgens mij uit... Er is vrij veel onderzoek naar gedaan en de resultaten ontlopen elkaar nooit veel; Korte bondige presentaties met heldere bulletpoints zijn extreem belangrijk. Dát blijft hangen. Heb je meer te vertellen over een slide dan de 5 bullets die er op de slide staan? Heel goed! Zet het vooral niet op de slide maar leg het uit. Dat is trouwens een dubbelzijdig mes want het zorgt er ook voor dat een presentatie niet te kopiëren is maar dat je overal en nergens uitgenodigd wordt om hem nog een keer te komen geven.
De belangrijkste punten samengevat van ieder onderzoek wat er ooit over is gepubliceerd: - Laat een presentatie nooit langer duren dan 45 minuten - In die 45 minuten heb je maximaal 10-12 slides nodig - In die 10 slides heb je slechts zeer beperkt bullet points nodig, 2-5 per slide - Gebruik tussen de slides videos of demos. Is de zaal groot en het event groot genoeg dan schakel je op één van de schermen over naar een live beeld van jou op het scherm - Overgangen en animaties zijn helemaal niet zo belangrijk voor de ontvanger, wel voor de 3e partij (de consument zoals wij die de jaarcijfers van NS bekijken) - Gebruik een uniform design voor je slide deck - Ga NOOIT met je rug naar het publiek staan behalve als je een keer iets eenmalig moet aanwijzen met een laserpointer - Bewaar vragen nooit tot het einde tenzij je middenin een demo zit - Doe alleen een demo als het niet erg is dat het stuk gaat, anders filmpje laten zien en net doen alsof je een demo doet - Gebruik humor en hou rekening met je publiek, dus geen Anne Frank-grappen als je presenteert voor de Wiesenthalstichting. - Spreek duidelijk. Praat niet duidelijk maar SPREEK duidelijk. Niet te snel. Dit is ook de reden waarom bepaalde mensen BN'er zijn geworden, omdat ze duidelijk te verstaan zijn. - Een accent is niet erg, zolang je maar je best doet en niet monotoon spreekt
Als je niet interessant praat dan krijg je dus dat mensen in elkaar storten en letterlijk in slaap vallen. Dát is dus Death By Powerpoint. Niemand heeft ook maar het flauwste idee waar je het over hebt als ze alleen maar bezig zijn met wat voor marteling ze nu weer moeten ondergaan.
Dat is zeg maar mijn zelfhulpboek voor wat betreft presenteren, de grootste groep was 1500 nerds in Orlando over een onderwerp waar ik stiekem niet zoveel vanaf wist op dat moment maar de oorspronkelijke presentator had een been gebroken. Ik weet dat het makkelijk gezegd is, maar in de praktijk is dit echt best wel moeilijk. Daarom zijn er ook maar weinig mensen per vakgebied naar wie het ontzettend prettig is om te luisteren, dat zijn natuurtalenten.
Op donderdag 10 november 2016 08:30 schreef James1988 het volgende: Dan denk ik aan een presentatie moeten bijwonen waar geen goede structuur in zit, waar volzinnen op de slides zijn geplempt, amper aandacht is besteed aan een consistente opmaak en de presentator uiteindelijk niks anders doet dan de slide oplezen terwijl het publiek vooral naar de slide kijkt... of in slaap valt.
Ja, dit is een beter antwoord in het algemeen, ik gaf hierboven specifiek mijn persoonlijke voorkeur aan.
Op donderdag 10 november 2016 08:48 schreef Dr_Flash het volgende: Ja, of een "presentatie" waar niets anders uit blijkt dan "kijk eens hoe goed ik alle hippe effectjes en geluidjes weet te vinden!"
Ik moet nog even kwijt trouwens dat ik het echt heel leuk vind dat je het filmpje (wat ik al gezien had maar expres niet gepost had) niet afkraakte maar oprecht vroeg wat men er van vindt. Ik vind het namelijk totaal niets met treinen/PTA te maken hebben, op dezelfde manier als dat pinnen een hulpmiddel is om een treinkaartje te kunnen kopen zeg maar, en ik had persoonlijk verwacht dat je het de grond in zou willen boren maar ik was dus bij voorbaat volledig verkeerd. Thank for proving me wrong (y)
Ik sluit ál mijn presentaties af met een Duitse locomotief met een truc in de nummering. Over 3 weken ga ik mijn lievelings DB-loc gebruiken want het wordt mijn 103e presentatie dus komt er een 103 aan het eind. En de mensen die me kennen die weten waarom en vinden dat leuk. Zo kan je wel meer 'leuke grapjes' (dat is natuurlijk relatief en afhaneklijk van het publiek) uithalen.
Ik vergat trouwens een van de belangrijkste dingen: Stel vragen aan je publiek en daag je publiek uit om vragen te stellen en beloon het beantwoorden en stellen met suffe dingen zoals lollies, het liefst met lokale dingen (dus als je in het buitenland bent een stroopwafel). Dat werkt voor kennisdeling heel goed, voor samenvattingen voor de baas kan je dat totaal achterwege laten.
Ik moet nog even kwijt trouwens dat ik het echt heel leuk vind dat je het filmpje (wat ik al gezien had maar expres niet gepost had) niet afkraakte maar oprecht vroeg wat men er van vindt. Ik vind het namelijk totaal niets met treinen/PTA te maken hebben, op dezelfde manier als dat pinnen een hulpmiddel is om een treinkaartje te kunnen kopen zeg maar, en ik had persoonlijk verwacht dat je het de grond in zou willen boren maar ik was dus bij voorbaat volledig verkeerd. Thank for proving me wrong (y)
Uitrol ERTMS weer enigszins vertraagd, niet dat het heel verrassend is...
quote:
Tot 2030 zullen maximaal twaalf van de 36 spoortrajecten in ons land overgaan op ERTMS, een nieuw Europees Veiligheidssysteem. "Meer kan voor die tijd niet", aldus staatssecretaris Dijksma donderdag in een debat in de Tweede Kamer.
De trajecten waar het onder meer om gaat zijn onder meer Leiden-Den Haag, Hilversum-Amersfoort, Roosendaal-Den-Bosch, Roosendaal-grens en Eindhoven-grens.
Overgangen en animaties zijn helemaal niet zo belangrijk voor de ontvanger, wel voor de 3e partij (de consument zoals wij die de jaarcijfers van NS bekijken)
Wat bedoel je hier precies mee? Je zei eerder dat filmpje van de NS gewoon prima te vinden, maar ik zou zelf zeggen dat er veel te veel afbeeldingen, animatie en 'gedoe' in zit. Misschien de eerste keer leuk om te zien maar als je hierin bedrijfspresentaties gaat geven gaat het na een tijdje wel vervelen. Daarnaast, leidt het niet enorm af?
Waarom lukt eerder 'echt niet' dan? Niet genoeg personeel om dit te doen, niet genoeg geld, techniek nog niet rijp? Huidige materiaal als VIRM/DDZ/ICMm zijn niet geschikt voor ERTMS?
Mwa, vanuit NS wordt er juist nu al een project opgestart voor testen en ombouw van materieel voor ETCS. Hoewel er wel een aantal jaar overheen gaat waarschijnlijk, gok ik zomaar dat het meeste NS materieel al voor de uitrol omgebouwd zal zijn. Maar als ik het zo lees is de herziene planning simpelweg een keuze van een aantal trajecten die al voorzien waren (Kijfhoek - Roosendaal grens had al in 2018 omgebouwd moeten worden geloof ik) en trajecten waarvan de beveiliging aan het einde van de levensduur is, dus sowieso al vernieuwd moet worden. Dat is natuurlijk goedkoper dan voortijdige vervanging door ERTMS
Je wordt nu naar de normale NS site geleid Ik gebruikte ook graag de oude mobiele site: lekker snel, makkelijk afkortingen gebruiken, en overzichtelijk.
Je wordt nu naar de normale NS site geleid Ik gebeuikte ook graag de oude mobiele site: lekker snel, makkelijk afkortingen gebruiken, en overzichtelijk.
kan nog steeds toch? Ik gebruik altijd verkortingen in die app.
Ook de NPCF, een federatie van 160 patiëntenverenigingen, gaf eerder deze week aan dat ze toiletten eist in de treinen. De NPCF noemt het feit dat er geen wc's in de treinen zijn een onaanvaardbare schending van de rechten van de mens.
Op vrijdag 11 november 2016 01:03 schreef Claude_Viole het volgende: Gebruik je nou de NS API voor de vertrektijden, of de datastroom van het NDOV-loket? Die loopt gelijk met de informatieborden .
Op dit moment de NS API. Volgens mij kan ik daarmee de basisversie gewoon namaken. Voor uitbreidingen kijk ik daarna verder.
Snelle reisplanner voor Desktop & Mobiel: RPLN.nl WebHawk WebHawk WebHawkWebHawkWebHawk
[ Bericht 8% gewijzigd door JDude op 11-11-2016 08:20:04 ]
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"