Het einde van een bewogen Formule 1-seizoen komt inmiddels in een rap tempo naderbij. Komend weekend staat alweer de negentiende race van het seizoen op het menu, wanneer de Grand Prix van Mexico plaatsvindt. De race zal worden verreden op het Autódromo Hermanos Rodríguez in Mexico City. Het circuit is 4.304 kilometer lang, telt 17 bochten en er zullen 71 ronden verreden moeten worden. In totaal wordt het de zeventiende keer dat er een Mexicaanse GP verreden wordt, al keerde de Formule 1 er vorig seizoen pas voor het eerst sinds 1993 weer terug.
Het circuit is vernoemd naar de tragisch verongelukte Mexicaanse racebroers Ricardo en Pedro Rodríguez. De oudste van de twee, Pedro, reed in de jaren zestig en zeventig in de Formule 1. Hij kwam uit voor historische teams als BRM, Cooper, Lotus en Ferrari. Pedro won tweemaal en pakte zeven podia. Hij kwam in 1971 in een vlammenzee om het leven tijdens een sportscar-race. Zijn jongere broer Ricardo stierf negen jaar eerder op 20-jarige leeftijd. Ricardo reed slechts zes races in de koningsklasse en werd tot aan zijn fatale crash in Mexico gezien als een groot talent. Zo groot zelfs dat Ricardo zichzelf met 19 jaar en 208 dagen lange tijd de jongste man ooit op de eerste startrij mocht noemen. Pas 55 jaar na dato wist onze eigen Max Verstappen Ricardo’s record tijdens de GP van België in 2016 te verbreken.
Het circuit zelf heeft door de jaren heen de nodige transformaties ondergaan, al kan men de originele vorm nog steeds herkennen in het circuit van nu. Oudere racefans zullen echter weemoedig terugdenken aan de karakteristieke slingers van weleer, die door de renovatie door architect Hermann Tilke veel hoekiger en langzamer zijn geworden. Tevens is de ooit zo spectaculaire Peraltada-bocht tijdens de vernieuwingsdrift gesneuveld. De bocht leek in diens gloriejaren sterk op Monza’s Parabolica, maar dan met meer banking. De wagens scheurden er op hoge snelheid doorheen alvorens ze het 1,2 kilometer lange rechte stuk op raasden. Tegenwoordig pakken de wagens nadat ze onder de tribunes door het stadiondeel uitkomen, nog net even het laatste stuk van de vroegere Peraltada mee.
Het circuit heeft in zijn huidige vorm twee gezichten. Het eerste deel begint met een lang recht stuk en kent weinig bochten. Motorvermogen is hier dus cruciaal. Het tweede deel van de baan is aanmerkelijk langzamer en bochtiger. Hier zal men vooral op zoek gaan naar veel neerwaartse druk en een juiste balans. Max Verstappen zal het met zijn Red Bull vooral moeten hebben van het tweede deel van de baan, waarin de uitstekende wegligging van zijn wagen het verschil zal moeten maken. Afgelopen weekend in Amerika sprak Red Bull vooraf de hoop uit Mercedes onder druk te kunnen zetten. Dat lukte echter maar ten dele. Doordat motorvermogen op het powercircuit van Mexico nóg belangrijker is dan in Amerika, lijkt de kans dat Red Bull Mercedes aan zal kunnen vallen minimaal. Op voorhand lijkt Mercedes dus andermaal de grote favoriet en zal Red Bull zich op moeten maken voor een pittige strijd met Ferrari.
FIA Grand Prix van Mexico InformatieBanden:Stand Coureurs:Stand Constructeurs:Actueel Weer in Mexico City