abonnement Unibet Coolblue
pi_164986229
In het kort:

- Per paneel rekenen op 200 kWh / jaar opbrengst (50 EUR / jaar is dat waard).
- Per paneel compleet geinstalleerd investering van 400-600 EUR.

Terugverdientijden particulier:
- Zelf installeren B-merken 4-5 jaar
- Zelf installeren A-merken 5-6 jaar
- Laten installeren B-merken 5-7 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)
- Laten installeren A-merken 6-8 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)

A-merken zijn 'bankable' panelen. B-merken zijn niet bankable. Zonnepanelen worden niet binnen 5 jaar nog VEEL beter, of VEEL goedkoper. De ergste prijsdaling is er al uit. 50% van de prijs van een installatie gaat in de omvormer, montagemateriaal en bekabeling.

quote:
14s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 10:02 schreef Zolderkamer het volgende:

Volgens mij is de omvormer aan de krappe kant..
Prijs is wel goed.. maar er zullen ongetwijfeld users zijn die er meer over kunnen zeggen..
Ben benieuwd. Passen max 8 stuks op het garagedak. Meer gaat niet lukken. Daarom wil ik de kosten ook niet te hoog maken. Gewoon methode om gedurende de jaren energierekening beetje te drukken :)
  woensdag 31 augustus 2016 @ 14:56:01 #2
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_164986733
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 13:30 schreef bsure het volgende:

[..]

en andersom dan ook neem ik aan....
Ik zou het nut daar niet zo van in zien.. en daarbij wat moet een dakdekker op kantoor doen dan?
pi_164990943
TT aangepast :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 31 augustus 2016 @ 18:13:51 #4
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_164991083
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 18:07 schreef Leandra het volgende:
TT aangepast :+
Je was me net voor, bedankt voor het aanpassen. :)
Share your talent, move the world.
pi_164991281
quote:
14s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 14:56 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik zou het nut daar niet zo van in zien.. en daarbij wat moet een dakdekker op kantoor doen dan?
Hetzelfde wat een door jou genoemd belmiep op een dak zou moeten, handen uit de mouwen. Begrip voor ieders beroep. Jammer dat ik dit uit moet leggen.
Ik spreek het niet goed van deze situatie, maar het komt erg denigrerend over. Ook het woord telefoontrut van iemand anders niet. Vind ik niet zo netjes om zo te praten op dit forum. Het is dat je mij de vraag stelde, daarom antwoordde ik, maar hier laat ik het bij omdat het offtopic is.
pi_164992922
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 18:25 schreef bsure het volgende:

[..]

Hetzelfde wat een door jou genoemd belmiep op een dak zou moeten, handen uit de mouwen. Begrip voor ieders beroep. Jammer dat ik dit uit moet leggen.
Ik spreek het niet goed van deze situatie, maar het komt erg denigrerend over. Ook het woord telefoontrut van iemand anders niet. Vind ik niet zo netjes om zo te praten op dit forum. Het is dat je mij de vraag stelde, daarom antwoordde ik, maar hier laat ik het bij omdat het offtopic is.
Dat was ik, en als je zonder te overleggen met degenen die het werk moeten uitvoeren tegen de klant die aanbiedt dat ze (heel) vroeg mogen beginnen zegt dat dat niet nodig is, en daarmee die jongens onnodig met 30 graden op het dak laat zwoegen dan ben is "trut" nog een milde benaming.
Dan ontbreekt het je zowel aan collegialiteit als aan intelligentie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_164995116
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 18:25 schreef bsure het volgende:

[..]

Hetzelfde wat een door jou genoemd belmiep op een dak zou moeten, handen uit de mouwen. Begrip voor ieders beroep. Jammer dat ik dit uit moet leggen.
Ik spreek het niet goed van deze situatie, maar het komt erg denigrerend over. Ook het woord telefoontrut van iemand anders niet. Vind ik niet zo netjes om zo te praten op dit forum. Het is dat je mij de vraag stelde, daarom antwoordde ik, maar hier laat ik het bij omdat het offtopic is.
Persoonlijk ben ik het niet helemaal met je eens.

Een belmiep of directeur mee op een klus is handig. Want die persoon praat veel met klanten of toekomstige klanten en geeft zo net wat meer inzicht in wat hij/zij de klant kan vertellen.

Een bouwvakker (maakt in dit geval niet uit welke taak, van elektricien tot dakdekker) zal nooit te maken (hoeven) krijgen met vragen als "wat kost het" of "wat is de levertijd" "is het op voorraad" "welk paneel adviseer je voor dit dak" en ga zo maar door.

Natuurlijk kan hij zo'n vraag krijgen, maar ik weet van onze monteurs dat ze dan simpelweg zeggen "dan moet je bij die of die zijn".

De monteurs komen op een klus, doen hun werk, en gaan naar huis.
Dat bedoel ik zeker niet denigrerend, wat hun kunnen en durven kan ik van me levensdagen niet.
Het zijn vakmannen, en dat willen ze ook blijven.
Die hebben geen zin aan een dag op kantoor zitten want dat is saai.

Ik ben een aantal keer mee geweest naar een klus, voor mij is dat interessant. Ik zie iets exacter de stappen, ik zie de panelen het dak op gaan, de dakhaken gemonteerd worden, bekabeling door het dak, kabeltrace in de woning naar meterkast, aansluiting in meterkast, aardlek plaatsen en ga zo maar door.
Dingen die ik op het kantoor niet kan ervaren (behalve uit datasheets en boekjes, dmv plaatjes).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_164995672
quote:
14s.gif Op maandag 29 augustus 2016 20:01 schreef Zolderkamer het volgende:
2 hoekijzers zijn goedkoper en buig je ook zo bij.. Kweetnie hoe groot die kleine antenne is..?
Mijn dakdekker raadde rvs dakhaken af ivm scheuren door wind en beweging.. maar wat daar van waar is weet ik niet.. Was wel iemand met veel ervaring
Ik heb misschien even een dom moment maar ik zie zo geen manier waarop je 2 hoekijzers in zo'n vorm kunt krijgen. :P

Overigens bij die link kun je ze niet écht kopen. Ben nu hier uitgekomen.
pi_164997870
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 11:27 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Je bent niet voor deze offerte gegaan?

[..]

Nope, ik heb uiteindelijk voor een andere offerte gekozen inclusief zonneboiler. Heb nu 20x SF op het dak met SMA 5000 TL-21 omvormer (geschikt voor uitbreiding op plat dak). Ik was 3500 ex btw kwijt inclusief montage. Ze zijn uiteindelijk 2,5 dag bezig geweest met 2 man om alles te monteren. Vraag me af of dat uit kon, maar het is super netjes afgewerkt allemaal, extra stopcontactje voor de zonneboiler etc. niks was te gek en erg secuur, boven verwachting qua afmontage. De slangen van de zonneboiler (staat op garage) moest via de gevel omhoog naar de zolder en de kabels van de panelen moesten weer langs de gevel naar beneden. Hebben ze alles in 1 witte koof gedaan, zodat het perfect was weggewerkt. (als je de foto opent zie je de buis een klein beetje op de rechter witte gevel)

Deze installateur laat ik in de toekomst zeker vaker komen (volgend jaar badkamer).

Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 1 september 2016 @ 08:07:18 #10
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165003269
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 22:47 schreef Patroon het volgende:

[..]

Nope, ik heb uiteindelijk voor een andere offerte gekozen inclusief zonneboiler. Heb nu 20x SF op het dak met SMA 5000 TL-21 omvormer (geschikt voor uitbreiding op plat dak). Ik was 3500 ex btw kwijt inclusief montage. Ze zijn uiteindelijk 2,5 dag bezig geweest met 2 man om alles te monteren. Vraag me af of dat uit kon, maar het is super netjes afgewerkt allemaal, extra stopcontactje voor de zonneboiler etc. niks was te gek en erg secuur, boven verwachting qua afmontage. De slangen van de zonneboiler (staat op garage) moest via de gevel omhoog naar de zolder en de kabels van de panelen moesten weer langs de gevel naar beneden. Hebben ze alles in 1 witte koof gedaan, zodat het perfect was weggewerkt. (als je de foto opent zie je de buis een klein beetje op de rechter witte gevel)

Deze installateur laat ik in de toekomst zeker vaker komen (volgend jaar badkamer).

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit, proficiat! ^O^
  donderdag 1 september 2016 @ 08:08:46 #11
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165003279
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 18:25 schreef bsure het volgende:

[..]

Hetzelfde wat een door jou genoemd belmiep op een dak zou moeten, handen uit de mouwen. Begrip voor ieders beroep. Jammer dat ik dit uit moet leggen.
Ik spreek het niet goed van deze situatie, maar het komt erg denigrerend over. Ook het woord telefoontrut van iemand anders niet. Vind ik niet zo netjes om zo te praten op dit forum. Het is dat je mij de vraag stelde, daarom antwoordde ik, maar hier laat ik het bij omdat het offtopic is.
Nee dat is niet hetzelfde.. ze kunnen namelijk aan den lijve ondervinden waar ze dagelijks over praten..
Kijk eens naar "terug op de werkvloer" op NPO of youtube.. dat is een programma waar een CEO meedraait in het bedrijf, zodat de evt problemen of ideen van medewerkers duidelijk worden, die anders ergens blijven hangen en niet aankomen bij de juiste persoon..

quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 21:27 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ik heb misschien even een dom moment maar ik zie zo geen manier waarop je 2 hoekijzers in zo'n vorm kunt krijgen. :P

Overigens bij die link kun je ze niet écht kopen. Ben nu hier uitgekomen.
Ze omgekeerd aan elkaar monteren en een hoekje bijzetten, je hebt dan alleen de grondplaat nog niet.. beetje moeilijk uit te leggen zo..

[ Bericht 0% gewijzigd door Zolderkamer op 01-09-2016 10:32:29 ]
  donderdag 1 september 2016 @ 08:11:30 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165003307
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 22:47 schreef Patroon het volgende:

[..]

Nope, ik heb uiteindelijk voor een andere offerte gekozen inclusief zonneboiler. Heb nu 20x SF op het dak met SMA 5000 TL-21 omvormer (geschikt voor uitbreiding op plat dak). Ik was 3500 ex btw kwijt inclusief montage. Ze zijn uiteindelijk 2,5 dag bezig geweest met 2 man om alles te monteren. Vraag me af of dat uit kon, maar het is super netjes afgewerkt allemaal, extra stopcontactje voor de zonneboiler etc. niks was te gek en erg secuur, boven verwachting qua afmontage. De slangen van de zonneboiler (staat op garage) moest via de gevel omhoog naar de zolder en de kabels van de panelen moesten weer langs de gevel naar beneden. Hebben ze alles in 1 witte koof gedaan, zodat het perfect was weggewerkt. (als je de foto opent zie je de buis een klein beetje op de rechter witte gevel)

Deze installateur laat ik in de toekomst zeker vaker komen (volgend jaar badkamer).

[ afbeelding ]
Lijkt het nou zo op de foto of liggen de bovenste panelen op/over de nokpan?
En de onderkant lijkt nogal krap boven de goot te hangen..
Waardoor het regenwater over de goot heen stroomt..
Of is dat gewoon vertekening van de foto?

Mooi zwart montagesysteem trouwens!
pi_165003379
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2016 08:11 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Lijkt het nou zo op de foto of liggen de bovenste panelen op/over de nokpan?
En de onderkant lijkt nogal krap boven de goot te hangen..
Waardoor het regenwater over de goot heen stroomt..
Of is dat gewoon vertekening van de foto?

Mooi zwart montagesysteem trouwens!
Yep het kon allemaal net, maar dat wist ik vooraf. Pv ligt tegen de nokpan en steekt 5cm uit over de onderste dakpannen. Dat kon omdat onze goot erg breed is. Loopt eerst nog 10cm daklood scheef voordat de goot begint. Maar had niet 5cm lager gemoeten ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 1 september 2016 @ 08:29:09 #14
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165003444
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 08:21 schreef Patroon het volgende:

[..]

Yep het kon allemaal net, maar dat wist ik vooraf. Pv ligt tegen de nokpan en steekt 5cm uit over de onderste dakpannen. Dat kon omdat onze goot erg breed is. Loopt eerst nog 10cm daklood scheef voordat de goot begint. Maar had niet 5cm lager gemoeten ;)
Heb je daar ook garantie op zo?
Normaal ligt de rand van het bovenste paneel op de helft van de eerste pan onder de nokpan, niet hoger..
En water stroomt hard he? Die valt niet het hoekje om.. maar valt eerst nog een stuk rechtdoor
Maar dat kan ik ook niet zien zo.. jij kent de situatie.. :Y
Kwam me alleen een beetje raar voor zo op de foto.
pi_165003667
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2016 08:29 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Heb je daar ook garantie op zo?
Normaal ligt de rand van het bovenste paneel op de helft van de eerste pan onder de nokpan, niet hoger..
En water stroomt hard he? Die valt niet het hoekje om.. maar valt eerst nog een stuk rechtdoor
Maar dat kan ik ook niet zien zo.. jij kent de situatie.. :Y
Kwam me alleen een beetje raar voor zo op de foto.
Ben geholpen door een gast van Tweakers die zelf een exact gelijk hoog dak heeft en ook 4 panelen SF boven elkaar, zijn goot is ook nog minder breed en dat werkt. Geen garantie op, maar dat bedrijf is dusdanig professioneel dat ze het niet zouden doen als het niet zou kunnen.
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 1 september 2016 @ 09:00:08 #16
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165003762
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 08:52 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ben geholpen door een gast van Tweakers die zelf een exact gelijk hoog dak heeft en ook 4 panelen SF boven elkaar, zijn goot is ook nog minder breed en dat werkt. Geen garantie op, maar dat bedrijf is dusdanig professioneel dat ze het niet zouden doen als het niet zou kunnen.
Ik zou hier geen windbelasting aan willen verbinden..
En nouja.. bij veel regenval kun je het gauw genoeg zien en desnoods een U-goot eronder plaatsen..
Ik zou het zelf niet zo leggen idd, maar zit ook midden in de polder waar ik rekening hou met meer dan 120km/u storm..

Maar so what.. het ligt er mooi op en er kan ook altijd een vliegtuig op je huis storten zeg maar..
Zolang jij er maar tevreden bent.. ^O^
pi_165003806
Ze steken niet over de nok heen, dus wind zal wel meevallen. Idd ik had ook al gedacht om anders van lood een soort opstaande rand te maken tegen regenval.

Bedankt, gaat helemaal goed komen...vanochtend om 8u stond de omvormer alweer te draaien, terwijl de panelen op zuid liggen en de zon nog achter de woning en wolken zat. ^O^
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 1 september 2016 @ 09:11:55 #18
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165003954
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 09:02 schreef Patroon het volgende:
Ze steken niet over de nok heen, dus wind zal wel meevallen. Idd ik had ook al gedacht om anders van lood een soort opstaande rand te maken tegen regenval.

Bedankt, gaat helemaal goed komen...vanochtend om 8u stond de omvormer alweer te draaien, terwijl de panelen op zuid liggen en de zon nog achter de woning en wolken zat. ^O^
Zijn genoeg oplossingen idd.. :Y

Die van mij deed om 5:55 16w op zuidwest met bewolking :7
Het duurt tot een uur of negen/tien voor de zon op de panelen komt hier... en dan komt ie een uur later achter hoge bomen.. :')
Maar die gaan eraf zodra het blad van de bomen is..
  donderdag 1 september 2016 @ 10:28:28 #19
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_165005309
Moeten de getallen in de OP trouwens niet een update krijgen?
pi_165010511
Ik heb nu 3 offertes opgevraagd en teruggerekend kom ik op een prijs van 2.43 tot 2.74 euro/KW.

Volgens velen van jullie is dit allemaal veels te duur. Maar waar krijg je het dan wel goedkoper?

Of is het een kwestie van stevig onderhandelen en beginnen ze allemaal standaard met 50% te hoge prijs?
pi_165011085
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 14:30 schreef Glider76 het volgende:
Ik heb nu 3 offertes opgevraagd en teruggerekend kom ik op een prijs van 2.43 tot 2.74 euro/KW.

Volgens velen van jullie is dit allemaal veels te duur. Maar waar krijg je het dan wel goedkoper?

Of is het een kwestie van stevig onderhandelen en beginnen ze allemaal standaard met 50% te hoge prijs?
Dat laatste. Moet echt wel voor 1.5 euro per kwh kunnen. Dat ik op 1 euro zat was gewoon mazzel. Hij had zich verkeken op de hoeveelheid werk en hij verwacht in de toekomst meer in ons huis te kunnen doen (wat ook zo is)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_165013372
Hangt ook van het aantal panelen af wat er op passen
  donderdag 1 september 2016 @ 17:19:11 #23
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165013971
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 14:30 schreef Glider76 het volgende:
Ik heb nu 3 offertes opgevraagd en teruggerekend kom ik op een prijs van 2.43 tot 2.74 euro/KW.

Volgens velen van jullie is dit allemaal veels te duur. Maar waar krijg je het dan wel goedkoper?

Of is het een kwestie van stevig onderhandelen en beginnen ze allemaal standaard met 50% te hoge prijs?
Ik heb gewoon vier offertes aangevraagd (eigenlijk vijf maar eentje viel direct af wegens beunbedrijf, dus toen nog een ander bedrijf benaderd)
Ik heb gewoon gezegd dat ik meerdere offertes had.. Heb verder niet onderhandeld maar er waren best grote prijsverschillen..

Oh wacht.. ik had er 5 tientjes afgeluld geloof ik :+

[ Bericht 7% gewijzigd door Zolderkamer op 01-09-2016 17:42:27 ]
  donderdag 1 september 2016 @ 17:28:20 #24
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165014194
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 14:58 schreef Patroon het volgende:

[..]

Dat laatste. Moet echt wel voor 1.5 euro per kwh kunnen.
Die ervaring heb ik totaal niet. Er kan bij de meeste bedrijven max. 10% af maar 50% kun je echt vergeten bij de offertes die ik had liggen. Logisch ook wel, de concurrentie is moordend, het is een doorzichtig iets (je kunt de prijzen van panelen, omvormers, bevestigingssystemen etc. zo online opzoeken) dus bedrijven kunnen zich dit niet veroorloven. In de keukenbranche, waar dit soort fratsen vandaan komt, is het ook al geruime tijd geen gemeengoed meer.

Ik had serieuze offertes van iets boven 9k en 10k liggen. Uiteindelijk voor 8k gekocht bij iemand die ze zeer scherp aanbood voor ca. 8.3k. Die andere 2 bedrijven daarover geďnformeerd maar ze gingen er niet in mee.

1.5 euro/Wp moet prima kunnen ja, minder ook wel als je voor een stringomvormer kiest.
pi_165059445
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 17:28 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Die ervaring heb ik totaal niet. Er kan bij de meeste bedrijven max. 10% af maar 50% kun je echt vergeten bij de offertes die ik had liggen. Logisch ook wel, de concurrentie is moordend, het is een doorzichtig iets (je kunt de prijzen van panelen, omvormers, bevestigingssystemen etc. zo online opzoeken) dus bedrijven kunnen zich dit niet veroorloven. In de keukenbranche, waar dit soort fratsen vandaan komt, is het ook al geruime tijd geen gemeengoed meer.

Ik had serieuze offertes van iets boven 9k en 10k liggen. Uiteindelijk voor 8k gekocht bij iemand die ze zeer scherp aanbood voor ca. 8.3k. Die andere 2 bedrijven daarover geďnformeerd maar ze gingen er niet in mee.

1.5 euro/Wp moet prima kunnen ja, minder ook wel als je voor een stringomvormer kiest.
Je hebt het over 1.5 euro/wp. Ik zelf over euro/KW.

Of was het een typefoutje van je?

Bedrijfsnamen mogen niet genoemd worden op het forum maar zou graag via DM wel willen horen waar jullie dan je panelen hebben gekocht aangezien ik dus met offertes op 2.50/KW uitkom
  zaterdag 3 september 2016 @ 17:53:05 #26
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165060141
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 17:24 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Je hebt het over 1.5 euro/wp. Ik zelf over euro/KW.

Of was het een typefoutje van je?

Bedrijfsnamen mogen niet genoemd worden op het forum maar zou graag via DM wel willen horen waar jullie dan je panelen hebben gekocht aangezien ik dus met offertes op 2.50/KW uitkom
Nee, geen fout. Euro/kW is geen goede vergelijkingsmaat. Iedere situatie is anders, wat bij mij 2000 kW per jaar opwekt kan bij jou 2500 kW opwekken.

Ook aan een vergelijk in Wp zitten genoeg nadelen (zo is een SF paneel niet te vergelijken met een mono/poly paneel en optimizers/micro omvormers niet met stringomvormers) maar dit is in ieder geval per situatie gelijk.

Als je een offerte bij mijn aannemer wil aanvragen, stuur een DM.
pi_165061461
Inderdaad gaat die kw vergelijking niet op. Maar ik bereken het aan de voorspelde opbrengst in KW welke in de offerte wordt genoemd.

Er dan even vanuit gaan dat de voorspelde opbrengst realistis is.

Dan kom ik bij 4 verschillende offertes dus uit op een prijs van rond de 2.50 a 2.75 euro per KW.
pi_165061911
Mocht iemand nog een goed (goedkoop vooral) bedrijf weten wat zonnepanelen kan verplaatsen, dan houd ik mij ook via de DM/PM aanbevolen.

Waarschijnlijk gaan we verhuizen, en ik gok dat de panelen mee moeten. Dus ben een beetje aan het orienteren.

Alhoewel het mooiste natuurlijk is als ze los overgenomen worden, koop ik gewoon weer een nieuwe set :D
pi_165061966
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 18:44 schreef Glider76 het volgende:
Inderdaad gaat die kw vergelijking niet op. Maar ik bereken het aan de voorspelde opbrengst in KW welke in de offerte wordt genoemd.

Er dan even vanuit gaan dat de voorspelde opbrengst realistis is.

Dan kom ik bij 4 verschillende offertes dus uit op een prijs van rond de 2.50 a 2.75 euro per KW.
Dan weet je toch ook de prijs per WP? Als jij je dak op noord hebt liggen dan gaat je prijs per kwh natuurlijk flink omhoog. Wat is je prijs per wp dan?
  zaterdag 3 september 2016 @ 19:32:12 #30
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165062783
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 18:44 schreef Glider76 het volgende:
Inderdaad gaat die kw vergelijking niet op. Maar ik bereken het aan de voorspelde opbrengst in KW welke in de offerte wordt genoemd.

Er dan even vanuit gaan dat de voorspelde opbrengst realistis is.

Dan kom ik bij 4 verschillende offertes dus uit op een prijs van rond de 2.50 a 2.75 euro per KW.
Ik zit op 1.45 euro per kW.

Als je pal zuid op schuin dak zit is het duur. Verder valt er weinig over te zeggen.
pi_165064602
uiteraard kan ik ook de euro prijs per WP dan uitrekenen ja.

Maar in de KW opbrengstberekening is naar mijn idee al rekening mee gehouden dat mijn dak op oost-zuid-oost ligt met een hoek van 28graden schuin dak. 4 offertes met zo goed als identiek zelfde prijs.

Het ene type paneel perst er meer kw uit dan het ander type paneel.

Heb zojuist 1 van de aanbieders van een offerte terug gemaild dat de prijs van 2.50/KW redelijk fors is. Uiteraard een reactie dat zijn set wel van de beste kwaliteit is met Wanaico panelen en SolarEedge omvormers enz.

Vraag is dan ook hoe nauwkeurig en realistisch zijn die opbrengs berekeningen?

en 2000KW uit goedkope meuk van 3000 euro of 2000KW uit topkwaliteit spul van 6000 is en blijft nog steeds 2000KW.

Ga in ieder geval nog wat meer offertes opvragen. Krijg de woning pas in October en gezien de opbrengsten in de winter is er niet direct spoed bij dat ze er zo snel mogelijk opliggen.

Heb al 2 nieuwe namen ontvangen via DM. dank daarvoor.
pi_165065389
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2016 19:04 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Dan weet je toch ook de prijs per WP? Als jij je dak op noord hebt liggen dan gaat je prijs per kwh natuurlijk flink omhoog. Wat is je prijs per wp dan?
3 offertes wat nader uitgerekent.
1tje geeft 200kw/paneel/jaar, een andere 225kw en de 3e 189kw/paneel.
prijs per Wp varieert van 1.85 tot 1.92 euro/WP.

1 leverancier heeft een offerte gemaakt voor 12 en 16 panelen. Bij 16 panelen is het maar een dubbeltje per KW goedkoper. Niet direct de moeite dus als je de extra kw's niet direct nodig hebt.
pi_165073804
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 20:29 schreef Glider76 het volgende:
uiteraard kan ik ook de euro prijs per WP dan uitrekenen ja.

Maar in de KW opbrengstberekening is naar mijn idee al rekening mee gehouden dat mijn dak op oost-zuid-oost ligt met een hoek van 28graden schuin dak. 4 offertes met zo goed als identiek zelfde prijs.

Het ene type paneel perst er meer kw uit dan het ander type paneel.

Heb zojuist 1 van de aanbieders van een offerte terug gemaild dat de prijs van 2.50/KW redelijk fors is. Uiteraard een reactie dat zijn set wel van de beste kwaliteit is met Wanaico panelen en SolarEedge omvormers enz.

Vraag is dan ook hoe nauwkeurig en realistisch zijn die opbrengs berekeningen?

en 2000KW uit goedkope meuk van 3000 euro of 2000KW uit topkwaliteit spul van 6000 is en blijft nog steeds 2000KW.

Ga in ieder geval nog wat meer offertes opvragen. Krijg de woning pas in October en gezien de opbrengsten in de winter is er niet direct spoed bij dat ze er zo snel mogelijk opliggen.

Heb al 2 nieuwe namen ontvangen via DM. dank daarvoor.
Heb je schaduw?

Waarom geen dunne film? Lage helling en OZO.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 20:58 schreef Glider76 het volgende:

[..]

3 offertes wat nader uitgerekent.
1tje geeft 200kw/paneel/jaar, een andere 225kw en de 3e 189kw/paneel.
prijs per Wp varieert van 1.85 tot 1.92 euro/WP.

1 leverancier heeft een offerte gemaakt voor 12 en 16 panelen. Bij 16 panelen is het maar een dubbeltje per KW goedkoper. Niet direct de moeite dus als je de extra kw's niet direct nodig hebt.
Daar zit dus ook het probleem, je kunt moeilijk vergelijken als je 3 verschillende rendementen krijgt.

Als je dak op OZO ligt (dus Azimut is 112.50 graad) met een helling 28 graden dan zal het rendement waarschijnlijk (zonder schaduw) op 85% liggen (zonder optimizers).
Met optimizers is dit 1-2% hoger (zonder schaduw).
Met dunne film gaat dit getal ineens een stuk omhoog (door de lage helling).
Waarschijnlijk ga je richting de 95%.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165073985
Heb mij even kort verdiept in dunne film panelen. Maar op verschillende websites komt naar voren dat ze niet direct een hogere opbrengst geven.
  zondag 4 september 2016 @ 08:59:44 #35
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165074053
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 08:49 schreef Glider76 het volgende:
Heb mij even kort verdiept in dunne film panelen. Maar op verschillende websites komt naar voren dat ze niet direct een hogere opbrengst geven.
Ok dan doe je het niet.
pi_165078316
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 08:49 schreef Glider76 het volgende:
Heb mij even kort verdiept in dunne film panelen. Maar op verschillende websites komt naar voren dat ze niet direct een hogere opbrengst geven.
Misschien is aan te raden je iets meer in de materie te verdiepen.... je prijs per wp is iig veel te hoog. De offerte die ik nu heb liggen komt uit op 1,09 per WP (sf panelen icm sma 5000omvormer)
pi_165084572
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 13:13 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Misschien is aan te raden je iets meer in de materie te verdiepen.... je prijs per wp is iig veel te hoog. De offerte die ik nu heb liggen komt uit op 1,09 per WP (sf panelen icm sma 5000omvormer)
Ja het blijft moeilijk. Ook omdat de diverse aanbieders weer allemaal andere panelen en omvormers en dergelijke gebruiken. Het enige consante eraan is hun prijs die nagenoeg allemaal bij elkaar in de buurt ligt.
pi_165085934
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 17:32 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ja het blijft moeilijk. Ook omdat de diverse aanbieders weer allemaal andere panelen en omvormers en dergelijke gebruiken. Het enige consante eraan is hun prijs die nagenoeg allemaal bij elkaar in de buurt ligt.
Bepaal zelf eerst wat je wil en wat het beste bij jouw situatie past. Wat voor type omvormer en in welke prijsklasse, mono/poly of dunnefilm panelen enz.. Op die manier kun je heel gericht offertes opvragen en deze dan ook goed met elkaar vergelijken.
  zondag 4 september 2016 @ 19:20:42 #39
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_165087366
Zoals het er nu naar uitziet komen wij op nul uit met de jaarnota half oktober. De opbrengst deze zomer viel wel een beetje tegen als ik kijk hoe april/mei was. Maar goed de winter was ook vrij mild.
Mijn water/water warmtepomp heeft wel als een malle verbruikt. Wel vooral de eerste maanden na oplevering. Ik hoop dat o.a. daar nog wel wat winst te behalen valt.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 4 september 2016 @ 19:26:09 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165087548
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 19:20 schreef laziness het volgende:
Zoals het er nu naar uitziet komen wij op nul uit met de jaarnota half oktober. De opbrengst deze zomer viel wel een beetje tegen als ik kijk hoe april/mei was. Maar goed de winter was ook vrij mild.
Mijn water/water warmtepomp heeft wel als een malle verbruikt. Wel vooral de eerste maanden na oplevering. Ik hoop dat o.a. daar nog wel wat winst te behalen valt.
De zomer was echt beroerd, hier was mei de beste maand.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165102370
Hier ook mei de beste maand, dat was vorig jaar wel anders
pi_165102856
Hier was mei ook het beste, al ligt het redelijk dicht bij elkaar.
apr 521 92,9%
mei 561 100,0%
jun 505 90,0%
jul 543 96,8%
aug 525 93,6%
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165103541
Het lijstje met mogelijkheden tot nu toe. Wat is jullie mening hierover

Aanbieder Aantal panelen fabrikant type omvormer opbrengst (kWh) kosten
Aannemer 8 DMEGC 275Wp full black Goodwe 2000 NS 1.980 3.776,41
Solar Kompas 9 AEG 290 wP full black Goodwe GW2500-NS 2430 4.349,95
Greenchoice 8 Trina Solar 275Wp full black Growatt-2000S 1650 3.365,00
pi_165103784
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 14:21 schreef Den_Haag het volgende:
Het lijstje met mogelijkheden tot nu toe. Wat is jullie mening hierover

Aanbieder Aantal panelen fabrikant type omvormer opbrengst (kWh) kosten
Aannemer 8 DMEGC 275Wp full black Goodwe 2000 NS 1.980 3.776,41
Solar Kompas 9 AEG 290 wP full black Goodwe GW2500-NS 2430 4.349,95
Greenchoice 8 Trina Solar 275Wp full black Growatt-2000S 1650 3.365,00
Je garage liep van ZO - NW toch?
Dus plaatsing op ZW?

Dan is je rendement pakweg 85%
8*275 * .85 = 1870kWh met Trina of DEMGC
9*290 * .85 = 2218kWh met Aeg (passen er wel 9? Je zei 8)

En die prijzen zijn ex btw?
Ik kom met 8x Trina op 3300 ex ongeveer.

Als Greenchoice dus inclusief BTW is, dan is dat dus erg goedkoop. Daarvoor zou ik het niet eens willen verkopen want dan moet er geld bij. Ben alleen niet zo'n fan van Growatt en GoodWe. Liever Omniksol of Hosola.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165104053
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 14:36 schreef bambino het volgende:

[..]

Je garage liep van ZO - NW toch?
Dus plaatsing op ZW?

Dan is je rendement pakweg 85%
8*275 * .85 = 1870kWh met Trina of DEMGC
9*290 * .85 = 2218kWh met Aeg (passen er wel 9? Je zei 8)

En die prijzen zijn ex btw?
Ik kom met 8x Trina op 3300 ex ongeveer.

Als Greenchoice dus inclusief BTW is, dan is dat dus erg goedkoop. Daarvoor zou ik het niet eens willen verkopen want dan moet er geld bij. Ben alleen niet zo'n fan van Growatt en GoodWe. Liever Omniksol of Hosola.
Ligging ZW inderdaad. Prijzen zijn nog incl. btw.

De meesten andere 2 aanbieders hebben geen rekening gehouden dat een afvoerpijp weg gaat van het garagedak. Hierdoor is er plek voor paneel 9 :)
  maandag 5 september 2016 @ 18:21:27 #46
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165108659
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 14:36 schreef bambino het volgende:

[..]

Je garage liep van ZO - NW toch?
Dus plaatsing op ZW?

Dan is je rendement pakweg 85%
8*275 * .85 = 1870kWh met Trina of DEMGC
9*290 * .85 = 2218kWh met Aeg (passen er wel 9? Je zei 8)

En die prijzen zijn ex btw?
Ik kom met 8x Trina op 3300 ex ongeveer.

Als Greenchoice dus inclusief BTW is, dan is dat dus erg goedkoop. Daarvoor zou ik het niet eens willen verkopen want dan moet er geld bij. Ben alleen niet zo'n fan van Growatt en GoodWe. Liever Omniksol of Hosola.
Waarom geen fan van Growatt?
pi_165109211
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 14:53 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Ligging ZW inderdaad. Prijzen zijn nog incl. btw.

De meesten andere 2 aanbieders hebben geen rekening gehouden dat een afvoerpijp weg gaat van het garagedak. Hierdoor is er plek voor paneel 9 :)
Wel inclusief? Dan is het echt goedkoop van Greenchoice...

quote:
14s.gif Op maandag 5 september 2016 18:21 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Waarom geen fan van Growatt?
Omdat je voor hetzelfde geld (of minder) een Omnik of een Hosola hebt.
Omnik is dan simpelweg beter. Ondanks de inhoud bijna identiek is kies ik liever voor een Omnik.
Is net wat beter afgewerkt, omvormer staat wat netter en heeft een redelijk mooi online portal (ook bijna hetzelfde als Growatt overigens).

Growatt is ook gewoon een lelijk vierkant blok staal wat een je muur hangt.


Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 5 september 2016 @ 18:46:16 #48
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165109455
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 18:38 schreef bambino het volgende:

[..]

Wel inclusief? Dan is het echt goedkoop van Greenchoice...

[..]

Omdat je voor hetzelfde geld (of minder) een Omnik of een Hosola hebt.
Omnik is dan simpelweg beter. Ondanks de inhoud bijna identiek is kies ik liever voor een Omnik.
Is net wat beter afgewerkt, omvormer staat wat netter en heeft een redelijk mooi online portal (ook bijna hetzelfde als Growatt overigens).

Growatt is ook gewoon een lelijk vierkant blok staal wat een je muur hangt.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Tja het ding hangt gewoon in de meterkast, niet mooi uitgelicht in mn huiskamer...
Het ding is behoorlijk bomproof, zit een mooie dikke alu plaat omheen die ook nog voor de nodige koeling zorgt, waar de meeste omvormers plastic fantastic zijn..
Uiterlijk zal me verder een worst zijn, en dat online portal.. ik heb er een paar dagen op gekeken omdat het nieuw was, maar ik ben niet van plan dat in de gaten te houden.. ik kijk ook nooit op mn watermeter..

Ik dacht nu komt er een heel onderbouwd verhaal over de techniek enzo..
Maar dat valt weer mee dus.. ^O^
pi_165110061
quote:
14s.gif Op maandag 5 september 2016 18:46 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Tja het ding hangt gewoon in de meterkast, niet mooi uitgelicht in mn huiskamer...
Het ding is behoorlijk bomproof, zit een mooie dikke alu plaat omheen die ook nog voor de nodige koeling zorgt, waar de meeste omvormers plastic fantastic zijn..
Uiterlijk zal me verder een worst zijn, en dat online portal.. ik heb er een paar dagen op gekeken omdat het nieuw was, maar ik ben niet van plan dat in de gaten te houden.. ik kijk ook nooit op mn watermeter..

Ik dacht nu komt er een heel onderbouwd verhaal over de techniek enzo..
Maar dat valt weer mee dus.. ^O^
In de meterkast???
Ik weet niet hoe groot jou meterkast is, maar normaal plaatsen wij nooit in de meterkast.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 5 september 2016 @ 19:11:00 #50
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165110170
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 19:07 schreef bambino het volgende:

[..]

In de meterkast???
Ik weet niet hoe groot jou meterkast is, maar normaal plaatsen wij nooit in de meterkast.
Er zou nog wel eentje aan de andere kant bijpassen :7
K&W / Zonnepanelen. Deel VIII. BTW, opbrengsten en tussenstanden

Alhoewel het anders lijkt, hangt ie nog een 10 a15 cm van de muur..
pi_165112384
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 18:38 schreef bambino het volgende:

[..]

Wel inclusief? Dan is het echt goedkoop van Greenchoice...

[..]
Het is inderdaad inclusief.

quote:
Omdat je voor hetzelfde geld (of minder) een Omnik of een Hosola hebt.
Omnik is dan simpelweg beter. Ondanks de inhoud bijna identiek is kies ik liever voor een Omnik.
Is net wat beter afgewerkt, omvormer staat wat netter en heeft een redelijk mooi online portal (ook bijna hetzelfde als Growatt overigens).

Growatt is ook gewoon een lelijk vierkant blok staal wat een je muur hangt.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Je hebt meestal weinig keuze qua omvormer bij zo'n aanbieder. En hij komt in de garage te hangen dus zicht maar mij niks uit :)
pi_165122146
quote:
14s.gif Op maandag 5 september 2016 19:11 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Er zou nog wel eentje aan de andere kant bijpassen :7
K&W / Zonnepanelen. Deel VIII. BTW, opbrengsten en tussenstanden

Alhoewel het anders lijkt, hangt ie nog een 10 a15 cm van de muur..

Je hebt dus een hele grote meterkast. Dat zie je niet vaak.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165122265
Ik had gisteren de beste dag sinds de panelen op ons dak lagen. 18.27kwh wat goed is voor 5.36kwh/kwp. Daarmee zou onze set 14e hebben gepresteerd van de 600 op tweakers (pvoutput). _O_

Moet zelf nog even een raspberry Pi3 aanleggen voor logging.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_165122617
Nog 10 daagjes tot ze komen plaatsen. En dan duimen voor een zonnige herfst :P
pi_165122749
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 09:56 schreef Patroon het volgende:
Ik had gisteren de beste dag sinds de panelen op ons dak lagen. 18.27kwh wat goed is voor 5.36kwh/kwp. Daarmee zou onze set 14e hebben gepresteerd van de 600 op tweakers (pvoutput). _O_

Moet zelf nog even een raspberry Pi3 aanleggen voor logging.
5.36kWh per kWp? Hoe kom je daar bij?
Dat is een rendement van 536%, dat ga je echt niet halen :P
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165122808
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:27 schreef bambino het volgende:

[..]

5.36kWh per kWp? Hoe kom je daar bij?
Dat is een rendement van 536%, dat ga je echt niet halen :P
18.27/3.4 (3400wp).
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_165122904
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:31 schreef Patroon het volgende:

[..]

18.27/3.4 (3400wp).
Ja dat is leuk, maar zegt geen drol over je systeem.
Je kunt het niet per dag berekenen, alleen per jaar.

Je hebt nu 18,27kWh opgewekt. Je systeem moet op jaarbasis zo'n 3000-3200 opwekken (ff ruwe schatting).
Stel je hebt aan het einde van het jaar 3000 opgewekt, dan is het 3000/3400 = 88.2%
Dat komt dus weer neer op 882kWh/1000WP

Je zit nu op 5.36kWh/1000WP van die ene dag.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165122934
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:36 schreef bambino het volgende:

[..]

Ja dat is leuk, maar zegt geen drol over je systeem.
Je kunt het niet per dag berekenen, alleen per jaar.

Je hebt nu 18,27kWh opgewekt. Je systeem moet op jaarbasis zo'n 3000-3200 opwekken (ff ruwe schatting).
Stel je hebt aan het einde van het jaar 3000 opgewekt, dan is het 3000/3400 = 88.2%
Dat komt dus weer neer op 882kWh/1000WP

Je zit nu op 5.36kWh/1000WP van die ene dag.
Ja joh ik zeg ook die dag. Niet per jaar, daar kan ik nog niets van zeggen. Maar let maar op. Dit systeem gaat op jaarbasis meer dan 3500kwh opwekken.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_165124418
Binnenkort maar de offerte tekenen en ze laten plaatsen :)
Het zijn er maar 8 maar alle beetjes helpen
pi_165128806
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:38 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja joh ik zeg ook die dag. Niet per jaar, daar kan ik nog niets van zeggen. Maar let maar op. Dit systeem gaat op jaarbasis meer dan 3500kwh opwekken.
Ik begrijp dat je alleen die dag bedoeld. Maar wat heb je aan die info?
Dat getal heeft niemand wat aan, zelfs jij niet.

Bijna hetzelfde als je zegt "mijn auto rijdt 1 op 20" omdat je vandaag 200km lang 100 op de cruise control hebt gereden. Het zegt niks over wat jou auto daadwerkelijk verbruikt gemiddeld.
Alleen die info is ten minste nog deels nuttig want je weet dat je auto zuinig kan zijn op de snelweg.

En als je systeem 3500kWh haalt, top.
Dan doe je dus 3500/3400 = 102.9% rendement = 1029kWh/1000WP

Heb je nu SolarFrontier gekocht trouwens?
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 6 september 2016 @ 16:32:14 #61
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165128907
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 09:48 schreef bambino het volgende:

[..]

Je hebt dus een hele grote meterkast. Dat zie je niet vaak.
Klopt idd.. erg handig om allemaal zooi als schaatsen en tassen in te kwakken O-)
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:19 schreef Deepfreeze het volgende:
Nog 10 daagjes tot ze komen plaatsen. En dan duimen voor een zonnige herfst :P
_O_
  dinsdag 6 september 2016 @ 16:38:42 #62
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165129030
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:31 schreef Patroon het volgende:

[..]

18.27/3.4 (3400wp).
Ik vind het best laag. Mijn beste dag deze zomer (sinds 3 weken) was 33,73 kWh met 5100 wP. Maar afgelopen weken meerdere dagen met >33 kWh gehad.

Op welke positie zou ik daarmee staan op Tweakers pvoutput?

Maar wat zegt het he...je moet over een geheel jaar kijken.

[ Bericht 3% gewijzigd door leolinedance op 06-09-2016 16:48:25 ]
  dinsdag 6 september 2016 @ 16:40:06 #63
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165129054
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:38 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja joh ik zeg ook die dag. Niet per jaar, daar kan ik nog niets van zeggen. Maar let maar op. Dit systeem gaat op jaarbasis meer dan 3500kwh opwekken.
Je hebt wel een erg vooruitziende blik terwijl je ze pas net hebt :o
pi_165129499
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 16:40 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Je hebt wel een erg vooruitziende blik terwijl je ze pas net hebt :o
Let maar op ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_165129520
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 16:38 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik vind het best laag. Mijn beste dag deze zomer (sinds 3 weken) was 33,73 kWh met 5100 wP. Maar afgelopen weken meerdere dagen met >33 kWh gehad.

Op welke positie zou ik daarmee staan op Tweakers pvoutput?

Maar wat zegt het he...je moet over een geheel jaar kijken.
Dat is top. Liggen ze vol op zuid? De dag was bij ons ook deels bewolkt. De volledig onbewolkte dag moet ik nog meemaken.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_165129536
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 16:26 schreef bambino het volgende:

[..]

Ik begrijp dat je alleen die dag bedoeld. Maar wat heb je aan die info?
Dat getal heeft niemand wat aan, zelfs jij niet.

Bijna hetzelfde als je zegt "mijn auto rijdt 1 op 20" omdat je vandaag 200km lang 100 op de cruise control hebt gereden. Het zegt niks over wat jou auto daadwerkelijk verbruikt gemiddeld.
Alleen die info is ten minste nog deels nuttig want je weet dat je auto zuinig kan zijn op de snelweg.

En als je systeem 3500kWh haalt, top.
Dan doe je dus 3500/3400 = 102.9% rendement = 1029kWh/1000WP

Heb je nu SolarFrontier gekocht trouwens?
Ach als je ze net hebt kijk je toch dagelijks ff en koppel je er ff een waarde aan. Niet meer niet minder ;)

Ja 20x SF met SMA 5000w. Kan ik over een paar jaar uitbreiden op platte dak als ik dat wil. De 5000w was maar 170 incl btw duurder.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_165132278
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 17:09 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ach als je ze net hebt kijk je toch dagelijks ff en koppel je er ff een waarde aan. Niet meer niet minder ;)

Ja 20x SF met SMA 5000w. Kan ik over een paar jaar uitbreiden op platte dak als ik dat wil. De 5000w was maar 170 incl btw duurder.
Ja dan is 102,9% wel haalbaar.
Pal zuid kunnen ze 105 halen.

En een beetje bewolkte dag is voor jou het beste. Een dag volle bak zon zul je minder opwekken dan de hele dag hele dunne wolkjes. Deze panelen doen het beter met indirecte instraling.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165132605
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 17:09 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ach als je ze net hebt kijk je toch dagelijks ff en koppel je er ff een waarde aan. Niet meer niet minder ;)

ik hou er wel van, iemand die zo enthousiast is over zonnepanelen. Ook al moet het natuurlijk wel een beetje kloppen wat je zegt. En dat doet het toch best een beetje?

Ik heb de eerste keer dat de meter terugliep een filmpje gemaakt van de meter.
  dinsdag 6 september 2016 @ 19:47:53 #69
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165132796
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 19:29 schreef bambino het volgende:

[..]

Ja dan is 102,9% wel haalbaar.
Pal zuid kunnen ze 105 halen.

En een beetje bewolkte dag is voor jou het beste. Een dag volle bak zon zul je minder opwekken dan de hele dag hele dunne wolkjes. Deze panelen doen het beter met indirecte instraling.
Ik verwacht zelfs rond de 110% te halen met optimizers.
pi_165132924
Vandaag was er een behoorlijke tweedeling in Nederland, in het westen bewolkt en in het oosten volop zon.
  dinsdag 6 september 2016 @ 20:02:09 #71
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165133128
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 19:53 schreef bsure het volgende:
Vandaag was er een behoorlijke tweedeling in Nederland, in het westen bewolkt en in het oosten volop zon.
Hier in het zuiden weer prima met 30kWh.
  dinsdag 6 september 2016 @ 20:10:42 #72
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165133333
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 17:08 schreef Patroon het volgende:

[..]

Dat is top. Liggen ze vol op zuid? De dag was bij ons ook deels bewolkt. De volledig onbewolkte dag moet ik nog meemaken.
Net niet vol zuid. Hellingshoek ca. 35 graden.
pi_165144883
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 19:47 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik verwacht zelfs rond de 110% te halen met optimizers.
Het kan, maar dat is wel aan de forse kant.
Zullen misschien jaren bij zitten dat je het haalt maar dat zou ik nooit kunnen garanderen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165160829
Vandaag 6.15kwh/kwp. Setje draait lekker.
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 8 september 2016 @ 19:31:29 #75
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165180697
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 21:44 schreef Patroon het volgende:
Vandaag 6.15kwh/kwp. Setje draait lekker.
Niet meer of minder dan je zou mogen verwachten lijkt mij? Je betaalt niet voor niets een hoop geld voor zo'n installatie. Maakt die SMA ventilatorgeluid trouwens?

Je rendement lijkt tot nu toe ook wel redelijk over de 2 dagen die je hebt vermeld in dit topic. Ben benieuwd hoe we er over een jaar voor staan, dit zegt nog weinig.

[ Bericht 2% gewijzigd door leolinedance op 08-09-2016 19:42:48 ]
  donderdag 8 september 2016 @ 19:54:11 #76
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_165181278
Momenteel 4 panelen op het dak vol op het zuiden en een growatt 1000. Nu wil ik er 4 ( of 6?) panelen bij laten plaatsen dus blijft de growatt 1000 straks over ( want er komt dus een 2000 of hoger :P )

Growatt verkopen? Of 4 panelen op de kop tikken en op de schuur plaatsen? ( niet optimaal zon, maar wel voor 8:00 en na 16:00 wel en dan is het voor op het dak waar de rest ligt bijna in de schaduw ) l
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  vrijdag 9 september 2016 @ 09:35:16 #77
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165194741
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 19:54 schreef revpolen het volgende:
Momenteel 4 panelen op het dak vol op het zuiden en een growatt 1000. Nu wil ik er 4 ( of 6?) panelen bij laten plaatsen dus blijft de growatt 1000 straks over ( want er komt dus een 2000 of hoger :P )

Growatt verkopen? Of 4 panelen op de kop tikken en op de schuur plaatsen? ( niet optimaal zon, maar wel voor 8:00 en na 16:00 wel en dan is het voor op het dak waar de rest ligt bijna in de schaduw ) l
Een omvormer ernaast.. De panelen in de schaduw trekken de opbrengst van de panelen die vol in de zon liggen naar beneden als je ze niet gescheiden (door middel van bijv. meerdere strings) aansluit..
  vrijdag 9 september 2016 @ 09:40:02 #78
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165194837
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 september 2016 09:35 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Een omvormer ernaast.. De panelen in de schaduw trekken de opbrengst van de panelen die vol in de zon liggen naar beneden als je ze niet gescheiden (door middel van bijv. meerdere strings) aansluit..
Hij wil de oude omvormer toch gebruiken voor extra panelen op het schuurdak waar de zon niet optimaal is?
Ik lees iig niet dat de nieuwe neer te leggen panelen wel last van schaduw zouden hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 9 september 2016 @ 09:42:56 #79
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165194883
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 09:40 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hij wil de oude omvormer toch gebruiken voor extra panelen op het schuurdak waar de zon niet optimaal is?
Ik lees iig niet dat de nieuwe neer te leggen panelen wel last van schaduw zouden hebben.
Las het verkeerd idd.. te vroeg wss.. :z c_/
pi_165204552
Blijf het apart vinden, 4 bedrijven denkt dat er minimaal 8 panelen op passen. Eentje die zelfs langs is blijft het op 6 houden.

Zit toch geen verschil in de maat?
  vrijdag 9 september 2016 @ 19:27:02 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165206028
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 september 2016 09:42 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Las het verkeerd idd.. te vroeg wss.. :z c_/
;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 9 september 2016 @ 19:27:43 #82
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165206039
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 18:14 schreef Den_Haag het volgende:
Blijf het apart vinden, 4 bedrijven denkt dat er minimaal 8 panelen op passen. Eentje die zelfs langs is blijft het op 6 houden.

Zit toch geen verschil in de maat?
Ander formaat panelen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165206290
Zijn die er?
  vrijdag 9 september 2016 @ 21:09:50 #84
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165208883
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 19:36 schreef Den_Haag het volgende:
Zijn die er?
Ja

Maar ik had ook aanbiedingen van bedrijven die zeiden dat er 24/28 op mijn dak passen. Er liggen er nu toch echt 30 op. De aanbieders zijn blijkbaar niet allemaal even secuur wat betreft het uitmeten.
pi_165212715
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 19:36 schreef Den_Haag het volgende:
Zijn die er?
Ja
Solar Frontier is 100 bij 125
Stion/TSMC is 67 bij 165
Normale panelen zijn 100 bij 165
En er zijn nog een aantal grotere panelen maar die zie je amper.
Solar Frontier en de normale zie je het meest.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zaterdag 10 september 2016 @ 07:55:01 #86
545 dop
:copyright: dop
pi_165217844
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 18:14 schreef Den_Haag het volgende:
Blijf het apart vinden, 4 bedrijven denkt dat er minimaal 8 panelen op passen. Eentje die zelfs langs is blijft het op 6 houden.

Zit toch geen verschil in de maat?
ander formaat kan , kan ook zijn dat 4 bedrijven niet zo streng zijn en panelen dicht(er) op de rand van het dak leggen.
of bij plat dak eigenlijk te dicht op elkaar waar door ze soms schaduw werpen op elkaar.
of niet de ideale hoek nemen





[ Bericht 7% gewijzigd door dop op 10-09-2016 08:05:41 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 10 september 2016 @ 09:47:14 #87
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_165218675
die eerste lijkt echt nergens op.
pi_165229761
Denk dat ze het iets verder naar de randen van het schuine dak leggen
pi_165231111
Iemand al opgevallen wat porum dat is, die donkerblauwe plakken op je dak? http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/15.gif

Zolang de prijsontwikkelingen voor energie en zonnepanelen nog zo gunstig zijn (ws. nog tot 2030!), hoef ik die lelijke dingen niet op m'n dak. Daar heb ik er de gemiste inkomsten graag voor over.

Ben ik daarin de enige?
pi_165231269
quote:
15s.gif Op zaterdag 10 september 2016 20:27 schreef gvroon het volgende:
Iemand al opgevallen wat porum dat is, die donkerblauwe plakken op je dak? http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/15.gif

Zolang de prijsontwikkelingen voor energie en zonnepanelen nog zo gunstig zijn (ws. nog tot 2030!), hoef ik die lelijke dingen niet op m'n dak. Daar heb ik er de gemiste inkomsten graag voor over.

Ben ik daarin de enige?
Vast niet, maar ben t niet met je eens.

Ik vind een set zonnepanelen mooi geplaatst niet lelijk. Wel lelijk vind ik als je dak een soort Tetris speelveld word omdat er in dakkapellen, cv pijpjes, ventilatiepijpjes, dakramen heen gelegd is.
pi_165231327
quote:
15s.gif Op zaterdag 10 september 2016 20:27 schreef gvroon het volgende:
Iemand al opgevallen wat porum dat is, die donkerblauwe plakken op je dak? http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/15.gif

Zolang de prijsontwikkelingen voor energie en zonnepanelen nog zo gunstig zijn (ws. nog tot 2030!), hoef ik die lelijke dingen niet op m'n dak. Daar heb ik er de gemiste inkomsten graag voor over.

Ben ik daarin de enige?
Moet je zelf weten.


Compleet zwarte dunne film panelen vind ik juist strak ogen. Daarbij levert het snel 6% rendement op per jaar incl afschrijving over 15 jaar...
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_165255392
Welk soort bekabeling loopt er eigenlijk van een omvormer naar de meterkast? En in wat voor pvcbuisgrootte moet die kabel lopen? Past dat door een 5/8e?
pi_165255552
quote:
3s.gif Op zondag 11 september 2016 20:46 schreef Ill-Skillz het volgende:
Welk soort bekabeling loopt er eigenlijk van een omvormer naar de meterkast? En in wat voor pvcbuisgrootte moet die kabel lopen? Past dat door een 5/8e?
Gewoon vd draad of vmvk kabel. Op je 2e vraag is het antwoord dus ja.
pi_165257464
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 20:50 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Gewoon vd draad of vmvk kabel. Op je 2e vraag is het antwoord dus ja.
vmvk is dat zon kabel waarin alle andere draden in verwerkt zitten? Zon grijze?

Misschien een btje een noob vraag maar binnenkort wordt mn pv installatie gelegd en heb 1 loze leiding naar de mk lopen. Alleen mist deze loze leiding een laatste stukje pijp. Vanaf de zolder loopt de pijp tot aan het beton van de 1e verdieping. Op de bg grond loopt de pijp niet door het beton naar beneden. Het gat is uiteraard wel zichtbaar, en er kan gewoon een kabel door, maar de 5/8e pijp loopt niet door. Ik weet eerlijk gezegd ook niet waar de pijp precies ophoudt (op of in het beton). Met een trekveer kom ik er wel gewoon doorheen.

Mag je met zon grijze kabel dat laatste stukje naar de groep overbruggen zonder dat de draad door een pijp loopt?
pi_165258043
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 21:37 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

vmvk is dat zon kabel waarin alle andere draden in verwerkt zitten? Zon grijze?

Misschien een btje een noob vraag maar binnenkort wordt mn pv installatie gelegd en heb 1 loze leiding naar de mk lopen. Alleen mist deze loze leiding een laatste stukje pijp. Vanaf de zolder loopt de pijp tot aan het beton van de 1e verdieping. Op de bg grond loopt de pijp niet door het beton naar beneden. Het gat is uiteraard wel zichtbaar, en er kan gewoon een kabel door, maar de 5/8e pijp loopt niet door. Ik weet eerlijk gezegd ook niet waar de pijp precies ophoudt (op of in het beton). Met een trekveer kom ik er wel gewoon doorheen.

Mag je met zon grijze kabel dat laatste stukje naar de groep overbruggen zonder dat de draad door een pijp loopt?
Ja, vmvk (die grijze kabel inderdaad die jij bedoeld) hoeft niet in buis. Losse draden moeten wel altijd in buis.
pi_165272862
Solarpark de Kwekerij
Binnen een natuurlijk landschap in de gemeente Bronckhorst worden 7000 zonnepanelen geplaatst die 550 huishoudens van groene stroom voorzien: een uniek project. Dat betekent alle voordelen van een prachtig park waar tegelijk duurzame energie wordt opgewekt.

Lees hier ons blog over de voortgang van de bouw
https://www.qurrent.nl/up(...)ekerij-in-volle-gang

Je kunt de bouw nu volgen via de webcam.
http://webwatch.nu/cameras/webwatch033/#

Solarpark de Kwekerij
Bij dit project worden er binnen een natuurlijk landschap 7.000 zonnepanelen geplaatst die minstens 550 huishoudens van groene stroom voorzien: een wereldprimeur. Dit betekent dat je alle voordelen hebt van een prachtig park en tegelijk duurzame energie opwekken. Win-win!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Link onder een spoiler want anders reclame ;)
Initatief is wel ^O^ _O_
  maandag 12 september 2016 @ 18:54:55 #97
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165276618
quote:
14s.gif Op maandag 12 september 2016 15:45 schreef ikweethetookniet het volgende:
Solarpark de Kwekerij
Binnen een natuurlijk landschap in de gemeente Bronckhorst worden 7000 zonnepanelen geplaatst die 550 huishoudens van groene stroom voorzien: een uniek project. Dat betekent alle voordelen van een prachtig park waar tegelijk duurzame energie wordt opgewekt.

Lees hier ons blog over de voortgang van de bouw
https://www.qurrent.nl/up(...)ekerij-in-volle-gang

Je kunt de bouw nu volgen via de webcam.
http://webwatch.nu/cameras/webwatch033/#

Solarpark de Kwekerij
Bij dit project worden er binnen een natuurlijk landschap 7.000 zonnepanelen geplaatst die minstens 550 huishoudens van groene stroom voorzien: een wereldprimeur. Dit betekent dat je alle voordelen hebt van een prachtig park en tegelijk duurzame energie opwekken. Win-win!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Link onder een spoiler want anders reclame ;)
Initatief is wel ^O^ _O_
Ondertussen in Delfzijl:
http://www.nu.nl/groninge(...)mt-in-delfzijl-.html
Daar komt een parkje met 120.000 zonnepanelen

Verder in Sappemeer:
http://www.dvhn.nl/gronin(...)pemeer-21143829.html
350.000 zonnepanelen gepland

Riep er iemand iets over 7000 pv's? (8> :7 O-)
pi_165279405
quote:
14s.gif Op maandag 12 september 2016 18:54 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ondertussen in Delfzijl:
http://www.nu.nl/groninge(...)mt-in-delfzijl-.html
Daar komt een parkje met 120.000 zonnepanelen

Verder in Sappemeer:
http://www.dvhn.nl/gronin(...)pemeer-21143829.html
350.000 zonnepanelen gepland

Riep er iemand iets over 7000 pv's? (8> :7 O-)
Het kan gekker :P



Grootste zonnepark ter wereld. Wel compleet andere opzet, maar het idee is hetzelfde (stroom opwekken).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 12 september 2016 @ 20:57:40 #99
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165279576
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 20:51 schreef bambino het volgende:

[..]

Het kan gekker :P

[ afbeelding ]

Grootste zonnepark ter wereld. Wel compleet andere opzet, maar het idee is hetzelfde (stroom opwekken).
Dat zijn 350.000 spiegels... Precies zoveel pv's komen er dus tussen Sappemeer en Froombosch.. :P
pi_165280498
quote:
14s.gif Op maandag 12 september 2016 20:57 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat zijn 350.000 spiegels... Precies zoveel pv's komen er dus tussen Sappemeer en Froombosch.. :P
Ja, maar dit wekt wel een beetje meer stroom op
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165281301
Al die zonneparken, zou dat ook gevolgen hebben voor het salderen?
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 12 september 2016 @ 22:40:56 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165282243
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 22:04 schreef Patroon het volgende:
Al die zonneparken, zou dat ook gevolgen hebben voor het salderen?
Reken maar.
Als heel NL over een paar jaar een slimme meter heeft dan kost de stroom niets als de zon schijnt en het dubbele van wat het nu kost als de zon niet schijnt.
Dan kun je het salderen ook wel vergeten en krijg je betaald op basis van wat de stroom kost op het moment dat jij het opwekt.... en als de stroom overdag (nagenoeg) gratis is, krijg je er dus ook bijna niets voor, maar mag je voor de stroom die je 's avonds gebruikt wel flink gaan dokken.

Tegen die tijd komt er dus wel een accu aan de muur om de stroom zelf op te slaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 13 september 2016 @ 00:12:03 #103
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165284758
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 22:40 schreef Leandra het volgende:

[..]

Reken maar.
Als heel NL over een paar jaar een slimme meter heeft dan kost de stroom niets als de zon schijnt en het dubbele van wat het nu kost als de zon niet schijnt.
Dan kun je het salderen ook wel vergeten en krijg je betaald op basis van wat de stroom kost op het moment dat jij het opwekt.... en als de stroom overdag (nagenoeg) gratis is, krijg je er dus ook bijna niets voor, maar mag je voor de stroom die je 's avonds gebruikt wel flink gaan dokken.

Tegen die tijd komt er dus wel een accu aan de muur om de stroom zelf op te slaan.
Heb jij je nu ondertussen aangemeld bij je leverancier? Want je had wel gelijk, die gare website vertrouw ik ook voor geen meter.

Ik heb nog niks gedaan maar aangezien ik ongeveer mijn volledige verbruik opwek zit er niet veel anders op denk ik? Of bij de volgende opgave gewoon een lager getal invullen...
  dinsdag 13 september 2016 @ 00:15:46 #104
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165284815
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 00:12 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Heb jij je nu ondertussen aangemeld bij je leverancier? Want je had wel gelijk, die gare website vertrouw ik ook voor geen meter.

Ik heb nog niks gedaan maar aangezien ik ongeveer mijn volledige verbruik opwek zit er niet veel anders op denk ik? Of bij de volgende opgave gewoon een lager getal invullen...
Ik had het doorgegeven aan de leverancier (die er een aantekening van zou maken), maar inmiddels ben ik overgestapt naar een andere leverancier.

En gezien de netbeheerder het alleen via die gare site accepteert, weet die het officieel niet, maar gezien de mailwisseling van die keer dat een van hun medewerkers mijn gegevens op die site had ingevuld (en weer verwijderd) kan ik dus wel bewijzen dat ze het wel weten :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 13-09-2016 00:34:21 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 13 september 2016 @ 00:19:29 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165284853
Ik weet niet of je een dubbele meter hebt, maar in dat geval zou ik overstappen op enkel tarief, zodat het verrekenen hoog- en laagtarief iig geen problemen oplevert.

En mocht je dan toch nog meer opwekken dan je verbruikt zou ik over een andere manier van verwarmen gaan nadenken ;)

Geen flauw idee wat ze anders doen met een lagere stand, als de netbeheerder de standen controleert kunnen ze iig zien dat het klopt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 13 september 2016 @ 06:54:31 #106
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165285976
Nou.. ze komen hier zo direct de boel van 1 string naar 2 strings om bouwen...
Bellen ze gister, ja we komen morgen langs.. dus ik zeg oh.. gelukkig bel je op tijd.. :')
  dinsdag 13 september 2016 @ 08:14:14 #107
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165286289
Zo klaar... ^O^
  dinsdag 13 september 2016 @ 08:39:24 #108
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165286529
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 september 2016 06:54 schreef Zolderkamer het volgende:
Nou.. ze komen hier zo direct de boel van 1 string naar 2 strings om bouwen...
Bellen ze gister, ja we komen morgen langs.. dus ik zeg oh.. gelukkig bel je op tijd.. :')
Dit keer wel voor ze met 30 graden op het dak moeten?

Edit: ah, al klaar, ja dus :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 13 september 2016 @ 09:51:08 #109
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165287515
quote:
12s.gif Op dinsdag 13 september 2016 08:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit keer wel voor ze met 30 graden op het dak moeten?

Edit: ah, al klaar, ja dus :D
Ja met de leggers is niets mis.. dat zijn prima jongens.. Waren nu wel mooi op tijd idd

Ze moesten nu naar iemand die voor de derde keer pv's wisselen aan het klagen was over kleurverschil..
Maar dat hebben alle polykristal pv's
Is net hoe het licht valt en de richting van het materiaal van de cellen..
Dan ogen ze weer paarsig, dan weer blauw..
Maar dan ging er niet in bij mevrouw.. _O-
Dus ze gingen er nu maar een rij tegen de gevel plaatsen en dan mocht ze zelf kiezen..
Sommige mensen :s) :')
pi_165353393
de offertes beginnen nu wel interesant te worden.

Vandaag ontvangen:

12x Trina Solar Mono 275WP zwarte panelen
Growat 3000MTL omvormer
3300WP / 2310 KW/J
4755 euro incl. btw.

Uiteraard alles aansluiten en aanleggen.

Komt op 1.44 euro/WP.
De eerste leverancier die geen SolarEdge aanbiedt omdat er geen schaduw op het dak is en het naar hun idee dus niet nodig is. Panelen zijn in serie geschakeld. Geen losse strings en dus geen optimizers. Kon wel. Zou 1000 euro meer kosten.

Enige wat er niet bijzit in vergelijking met de anderen is gratis btw teruggave service. Kost 135 euro als je het door hun wilt regelen. Lijkt mij ook wel zelf te regelen toch?

Ik vindt dit een interesante offerte.
  donderdag 15 september 2016 @ 22:48:58 #111
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165353707
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 22:41 schreef Glider76 het volgende:
de offertes beginnen nu wel interesant te worden.

Vandaag ontvangen:

12x Trina Solar Mono 275WP zwarte panelen
Growat 3000MTL omvormer
3300WP / 2310 KW/J
4755 euro incl. btw.

Uiteraard alles aansluiten en aanleggen.

Komt op 1.44 euro/WP.
De eerste leverancier die geen SolarEdge aanbiedt omdat er geen schaduw op het dak is en het naar hun idee dus niet nodig is. Panelen zijn in serie geschakeld. Geen losse strings en dus geen optimizers. Kon wel. Zou 1000 euro meer kosten.

Enige wat er niet bijzit in vergelijking met de anderen is gratis btw teruggave service. Kost 135 euro als je het door hun wilt regelen. Lijkt mij ook wel zelf te regelen toch?

Ik vindt dit een interesante offerte.
De growatt die je noemt heeft een 2 strings aansluiting.. dat is vreemd als ze die niet gaan benutten, want dat kost een paar stekkers en wat kabel extra.. Hooguit 50 euro en een kwartier werk om ze wel te benutten..
pi_165354506
Ja als het kan dan waarom niet. Dit ga ik aankaarten.

Mag je op het dak de panelen precies op de grens met het dak van je buren leggen?

Woonkamer is 5.70 breed. Dak zit dan ongeveer op 6.30 breed.

Ik heb een lessenaarsdak op het oosten Panelen komen geheel bovenop te liggen zodat er nog ruimte overblijft voor toekomstige uitbreiding. 2 rijen van 6 panelen naast elkaar.

Hoe gaat ze dit monteren? Klimmen ze gewoon op het dak of gebruiken ze bv een cherrypicker?
Hoogte van het dak zit op 10 meter.

Voor zover ik weet gebruiken ze 2 aderig 2.5mm draad vanaf de omvormer naar de mterkast. Heeft het nog nut om hier 4mm draad van te maken? Afstand tussen omvormer en meterkast zal ongeveer 6 meter zijn.
  donderdag 15 september 2016 @ 23:17:31 #113
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165355141
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 23:03 schreef Glider76 het volgende:
Ja als het kan dan waarom niet. Dit ga ik aankaarten.

Mag je op het dak de panelen precies op de grens met het dak van je buren leggen?

Woonkamer is 5.70 breed. Dak zit dan ongeveer op 6.30 breed.

Ik heb een lessenaarsdak op het oosten Panelen komen geheel bovenop te liggen zodat er nog ruimte overblijft voor toekomstige uitbreiding. 2 rijen van 6 panelen naast elkaar.

Hoe gaat ze dit monteren? Klimmen ze gewoon op het dak of gebruiken ze bv een cherrypicker?
Hoogte van het dak zit op 10 meter.

Voor zover ik weet gebruiken ze 2 aderig 2.5mm draad vanaf de omvormer naar de mterkast. Heeft het nog nut om hier 4mm draad van te maken? Afstand tussen omvormer en meterkast zal ongeveer 6 meter zijn.
Ligt een beetje aan de pannen, maar ik ga ervan uit dat je cement pannen hebt.. daar wandelen ze gewoon overheen of ze schuiven de pannen omhoog (afhankelijk van de hellingshoek maar bij een lessenaarsdak rennen ze er zo overheen, mits de pannen goed zijn, de hoogte maakt niet uit, bij tien meter komen ze waarschijnlijk met een pannenlift)
Tip, houd wat pannen bij de hand, hier is er ook eentje gesneuveld.. is normaal..

Ik zou rondom altijd een rand overhouden.. ivm windbelasting, hemelwaterafvoer en evt vogelnesten enz..

De rest van de vragen speel ik graag door naar andere userts.. Die hebben daar veul meer verstand van.. ^O^
pi_165355708
ja die windbelasting heb ik begrepen. Maar dat is dus niet van toepassing bij de buren aangezien het dak daar ononderbroken doorloopt.

Ik bedoelde meer juridisch gezien. Of buren bezwaar zouden kunnen maken en je de boel weer af kunt breken.
  donderdag 15 september 2016 @ 23:41:40 #115
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165355967
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 23:34 schreef Glider76 het volgende:
ja die windbelasting heb ik begrepen. Maar dat is dus niet van toepassing bij de buren aangezien het dak daar ononderbroken doorloopt.

Ik bedoelde meer juridisch gezien. Of buren bezwaar zouden kunnen maken en je de boel weer af kunt breken.
Je krijgt ze nooit op de cm nauwkeurig op de rand, er zit een rail onder die iets uitsteekt (afhankelijk van welk systeem er gebruikt word)
En hoe dat precies juridisch verder zit weet ik niet.. ik heb geen buren in het zicht..
pi_165356627
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2016 23:41 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Je krijgt ze nooit op de cm nauwkeurig op de rand, er zit een rail onder die iets uitsteekt (afhankelijk van welk systeem er gebruikt word)
En hoe dat precies juridisch verder zit weet ik niet.. ik heb geen buren in het zicht..
Je mag tot de grens plaatsen, je buurman mag dat ook waardoor de panelen in theorie tegen elkaar aan geplaatst worden.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165363826
Er wordt hier druk gewerkt door 2 mannen.mNu de kabel van zolder naar de meterkast trekken, gelukkig zit er een verticale ruimte voor de standleidingen die nu gebruikt kan worden. Alleen nog effe gaatje boren naar de kruipruimte. Daar ligt al iemand in. De rails liggen ook al. Gaat best lekker volgens mij. Vanaf morgen terugtellen met onze 13 panelen :P
  vrijdag 16 september 2016 @ 13:56:52 #118
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165364847
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 13:12 schreef Deepfreeze het volgende:
Er wordt hier druk gewerkt door 2 mannen.mNu de kabel van zolder naar de meterkast trekken, gelukkig zit er een verticale ruimte voor de standleidingen die nu gebruikt kan worden. Alleen nog effe gaatje boren naar de kruipruimte. Daar ligt al iemand in. De rails liggen ook al. Gaat best lekker volgens mij. Vanaf morgen terugtellen met onze 13 panelen :P
*O* ^O^
pi_165365070
Ik moet even wachten of de subsidie wordt toegekend :)
pi_165365648
Kort vraagje voor de ervarings experts hier: Wij overwegen de koop van een vrij nieuw huis, het huis heeft een lessenaarsdak op Noord dus niet geschikt om daar panelen op te leggen. Echter, de gehele voorzijde heeft veel ruimte om verticaal zonnepanelen op te monteren en ligt pal op het Zuiden. Is dat haalbaar, mag dat (zonder vergunning), zitten er nadelen aan?
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_165367557
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 september 2016 13:56 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

*O* ^O^
Ze liggen erop. De eerste 0,5kwh hebben we gewonnen..
pi_165368113
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 14:37 schreef mark_dabomb het volgende:
Kort vraagje voor de ervarings experts hier: Wij overwegen de koop van een vrij nieuw huis, het huis heeft een lessenaarsdak op Noord dus niet geschikt om daar panelen op te leggen. Echter, de gehele voorzijde heeft veel ruimte om verticaal zonnepanelen op te monteren en ligt pal op het Zuiden. Is dat haalbaar, mag dat (zonder vergunning), zitten er nadelen aan?
Nadelen, tja.
Duur
Laag rendement op 90 graden helling
Haalbaar, ja
Mag het, ligt aan de wijk en je gemeente (gemeente bellen)
Nadelen, lange terug verdien tijd.

Je kunt ze ook iets laten hellen, dan haal je misschien 75 graden helling en is het rendement meteen een stuk hoger. Betekend wel dat je schaduw krijgt op de panelen er onder, dus meer tussen ruimte.

Al met al kan het wel, maar handig en goedkoop is het niet.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165368940
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 22:40 schreef Leandra het volgende:

[..]

Reken maar.
Als heel NL over een paar jaar een slimme meter heeft dan kost de stroom niets als de zon schijnt en het dubbele van wat het nu kost als de zon niet schijnt.
Dan kun je het salderen ook wel vergeten en krijg je betaald op basis van wat de stroom kost op het moment dat jij het opwekt.... en als de stroom overdag (nagenoeg) gratis is, krijg je er dus ook bijna niets voor, maar mag je voor de stroom die je 's avonds gebruikt wel flink gaan dokken.

Tegen die tijd komt er dus wel een accu aan de muur om de stroom zelf op te slaan.
In dat geval dus een grote elektrische boiler die overdag het water opstookt en s'avonds dan weer afgeeft aan de vloerverwarming en douche.

S'avonds de led verlichting aan en vroeg onder de wol.
pi_165369254
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 14:37 schreef mark_dabomb het volgende:
Kort vraagje voor de ervarings experts hier: Wij overwegen de koop van een vrij nieuw huis, het huis heeft een lessenaarsdak op Noord dus niet geschikt om daar panelen op te leggen. Echter, de gehele voorzijde heeft veel ruimte om verticaal zonnepanelen op te monteren en ligt pal op het Zuiden. Is dat haalbaar, mag dat (zonder vergunning), zitten er nadelen aan?
Ooit eens dit plaatje tegen gekomen:


Met 90° op het zuiden zit je op 75%. Iets schuiner en je rendement gaat omhoog.
pi_165374591
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 17:40 schreef Glider76 het volgende:

[..]

In dat geval dus een grote elektrische boiler die overdag het water opstookt en s'avonds dan weer afgeeft aan de vloerverwarming en douche.

S'avonds de led verlichting aan en vroeg onder de wol.
Ja dat helpt, iets. Maar je zult alsnog een flinke portie salderen over het algemeen.

Als jij per jaar net zoveel opwekt als je verbruikt (nul op de meter) zul je ongeveer 50% salderen, misschien nog wel meer.

Er is maar 1 oplossing, accu's. En die gaan er echt wel komen voor betaalbare prijzen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 16 september 2016 @ 22:30:50 #126
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165374758
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 22:21 schreef bambino het volgende:

[..]

Ja dat helpt, iets. Maar je zult alsnog een flinke portie salderen over het algemeen.

Als jij per jaar net zoveel opwekt als je verbruikt (nul op de meter) zul je ongeveer 50% salderen, misschien nog wel meer.

Er is maar 1 oplossing, accu's. En die gaan er echt wel komen voor betaalbare prijzen.
Ik hoop het.

Wel grappig dat er dan eigenlijk niets verandert voor de tegenstanders van salderen.

Uiteindelijk heeft het afschaffen van de regeling nagenoeg geen zin omdat zeer veel bezitters van zonnepanelen alternatieven gaan zoeken om energie op te slaan of te verbruiken.
pi_165376109
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2016 22:30 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik hoop het.

Wel grappig dat er dan eigenlijk niets verandert voor de tegenstanders van salderen.

Uiteindelijk heeft het afschaffen van de regeling nagenoeg geen zin omdat zeer veel bezitters van zonnepanelen alternatieven gaan zoeken om energie op te slaan of te verbruiken.
Correct. Maar er zullen altijd mensen zijn die het niet kunnen betalen, of het niet willen of wat dan ook. Die zullen dus gaan betalen voor de rest.

Zodra de regeling er komt, zorg ik dat ik voor maart een accu heb hangen, of 10. Afhankelijk van de opslag capaciteit en de prijs.

Ze moeten accu's maken met een opslag van 250kWh of zelfs 1000kWh. Dat voor een prijskaartje van 1000 euro ofzo, en dan wordt het interessant.

Nu betaal je 3500 dollar voor een Powerwall met 7kWh opslag.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 16 september 2016 @ 23:39:44 #128
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165376220
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 23:35 schreef bambino het volgende:

[..]

Correct. Maar er zullen altijd mensen zijn die het niet kunnen betalen, of het niet willen of wat dan ook. Die zullen dus gaan betalen voor de rest.

Zodra de regeling er komt, zorg ik dat ik voor maart een accu heb hangen, of 10. Afhankelijk van de opslag capaciteit en de prijs.

Ze moeten accu's maken met een opslag van 250kWh of zelfs 1000kWh. Dat voor een prijskaartje van 1000 euro ofzo, en dan wordt het interessant.

Nu betaal je 3500 dollar voor een Powerwall met 7kWh opslag.
Waarom voor maart?
pi_165376305
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2016 23:39 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Waarom voor maart?
Omdat je in januari februari en maart amper saldeert. Je piek is zo laag dat het niet veel gebeurd.
En die paar zon uurtjes die je wel meepikt, so be it.
Vanaf april beginnen de zonuren meer te komen, dus kom je al snel over je standaard verbruik heen (400-500watt).
Dus saldeer je veel meer.
Als je dan een accu hebt, kun je hem meteen vol zetten voor de avonden. Elke dag paar kWh erin, elke avond leeg (powerwall is daar ideaal voor).

Maar dan komt de zomer, 20-30-40kWh per dag.
Dan saldeer je alsnog dik.
Dus je moet een accu hebben van minimaal 250kWh, en zelfs die zou in mijn geval in 1-2 maanden vol zitten. Dan saldeer je weer.

Als er accu's komen van 250kWh, koop ik er waarschijnlijk 4 of 6 ofzo. Mits ze betaalbaar zijn. Ga geen 10k neerleggen voor zoiets, dan is salderen goedkoper.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zaterdag 17 september 2016 @ 09:03:04 #130
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165379109
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 23:42 schreef bambino het volgende:

[..]

Omdat je in januari februari en maart amper saldeert. Je piek is zo laag dat het niet veel gebeurd.
En die paar zon uurtjes die je wel meepikt, so be it.
Vanaf april beginnen de zonuren meer te komen, dus kom je al snel over je standaard verbruik heen (400-500watt).
Dus saldeer je veel meer.
Als je dan een accu hebt, kun je hem meteen vol zetten voor de avonden. Elke dag paar kWh erin, elke avond leeg (powerwall is daar ideaal voor).

Maar dan komt de zomer, 20-30-40kWh per dag.
Dan saldeer je alsnog dik.
Dus je moet een accu hebben van minimaal 250kWh, en zelfs die zou in mijn geval in 1-2 maanden vol zitten. Dan saldeer je weer.

Als er accu's komen van 250kWh, koop ik er waarschijnlijk 4 of 6 ofzo. Mits ze betaalbaar zijn. Ga geen 10k neerleggen voor zoiets, dan is salderen goedkoper.
Duidelijk. Op een piekdag wekt mijn installatie ruim 33 kWh op en verbruik gemiddeld 15 kWh per dag (incl plugin hybride auto).

Ik probeer in 2020 of 2021 in ieder geval voor een volledig elektrische auto te gaan, mits die tegen die tijd voldoende praktisch zijn. Dat zou al flink schelen.

Hoe groot zou zo'n 250kWh accu zijn?
pi_165379212
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2016 09:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Duidelijk. Op een piekdag wekt mijn installatie ruim 33 kWh op en verbruik gemiddeld 15 kWh per dag (incl plugin hybride auto).

Ik probeer in 2020 of 2021 in ieder geval voor een volledig elektrische auto te gaan, mits die tegen die tijd voldoende praktisch zijn. Dat zou al flink schelen.

Hoe groot zou zo'n 250kWh accu zijn?
Je verbruik is echter ook met dikke pieken. Zodra je je auto aansluit vraag je ineens fors stroom waardoor je dat bijna altijd koopt (meeste mensen komen eind van de middag thuis en laden hem dan hele avond/nacht op).

Hoe groot, geen flauw idee.
Die powerwall is net zo groot als een omvormer dacht ik.
Maar ook die techniek zal vast nog verbeteren in de komende jaren.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165379582
250kwh? Ha

30 kwh gaat al duizenden euro's kosten. Accu plaatsen in huis als noodvoorziening is het enige wat je er aan hebt.

Salderen is echt een stuk goedkoper dan je complete energiebehoefte op te slaan in een accu. Wellicht verandert dat als je je elektrische auto gaat gebruiken als opslag, maar dan moet ie overdag wel thuis staan.
Eerst denken, dan typen
  zaterdag 17 september 2016 @ 15:05:25 #133
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165383261
De pest met die accu's, is dat ze het opgegeven vermogen alleen waarmaken in de optimale omstandigheden.. net als elke andere accu hebben ze een curve..
pi_165392361
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 10:09 schreef Piger het volgende:
250kwh? Ha

30 kwh gaat al duizenden euro's kosten. Accu plaatsen in huis als noodvoorziening is het enige wat je er aan hebt.

Salderen is echt een stuk goedkoper dan je complete energiebehoefte op te slaan in een accu. Wellicht verandert dat als je je elektrische auto gaat gebruiken als opslag, maar dan moet ie overdag wel thuis staan.
Ja op dit moment. Maar wat denk je als straks de vraag sky rocket gaat in Nederland.
Dan komen er talloze bedrijven die dit gaan maken.
Hoe meer vraag, hoe meer aanbod er gaat komen, hoe meer concurrentie, hoe lager de prijs.

Daarnaast wordt de technologie steeds beter. Kijk naar Tesla auto's. Die hebben inmiddels 100kWh in de auto zitten. Kost een godsvermogen. Maar dat gaat vanzelf omlaag.
De upgrade van 90 naar 100 was al iets van 10.000 dollar.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165392558
Tegen de tijd dat jij betaalbaar een accu kan kopen die minder kost dan je kwijt bent aan saldering, zijn je zonnepanelen economisch al lang niets meer waard.
Eerst denken, dan typen
pi_165398743
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 23:14 schreef Piger het volgende:
Tegen de tijd dat jij betaalbaar een accu kan kopen die minder kost dan je kwijt bent aan saldering, zijn je zonnepanelen economisch al lang niets meer waard.
Ik hoop dat je geen gelijk hebt. De toekomst zal het leren.

Alles wijst naar een toekomst met "Self Sustaining Energy". Onafhankelijk zijn van een maatschappij. Of dat nu 5 10 of 20 jaar duurt (of langer), wie weet. Maar daar gaat het uiteindelijk naar toe.
Tegen die tijd zullen er dus ook accu's zijn die betaalbaar zijn.
Zonnepanelen waren 25 jaar terug ook verschrikkelijk duur.
De 1e persoon die zonnepanelen had heeft daar zo'n 60.000 gulden voor betaald (althans, de overheid wat het was een overheidsproject).
Voor hetzelfde kWh opbrengst per jaar betaal je voor zo'n systeem op dit moment zo'n 3000 euro.

En die panelen werken overigens nog prima, de las doosjes op de achterkant lieten los. Maar die kunnen makkelijk vervangen worden. Panelen zelf leveren nog steeds 90%+ van wat ze toen moesten doen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zondag 18 september 2016 @ 10:38:37 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165398814
De prijs van accu's maak ik me tzt helemaal niet druk om, in Duitsland zijn ze volgens mij veel fanatieker met volledig off the grid gaan, dus dat is heel goed voor de prijzen van accu's.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 18 september 2016 @ 13:06:14 #138
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165401341
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2016 10:38 schreef Leandra het volgende:
De prijs van accu's maak ik me tzt helemaal niet druk om, in Duitsland zijn ze volgens mij veel fanatieker met volledig off the grid gaan, dus dat is heel goed voor de prijzen van accu's.
Je hoeft je sowieso niet druk te maken, de komende 3 a 4 jaar gaat er sowieso niets veranderen aan de salderingsregeling.

Over een paar jaar zien we wel verder, wie weet wat er dan beschikbaar is.
  zondag 18 september 2016 @ 13:26:53 #139
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165401811
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2016 13:06 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Je hoeft je sowieso niet druk te maken, de komende 3 a 4 jaar gaat er sowieso niets veranderen aan de salderingsregeling.

Over een paar jaar zien we wel verder, wie weet wat er dan beschikbaar is.
Daarom ook die tzt in mijn post ;)
Volgens mij gaat de prijs van accu's om off the grid te gaan behoorlijk snel naar beneden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 18 september 2016 @ 17:46:22 #140
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165409045
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2016 13:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daarom ook die tzt in mijn post ;)
Volgens mij gaat de prijs van accu's om off the grid te gaan behoorlijk snel naar beneden.
Dat verwacht ik ook. En ik verwacht dat er systemen komen om energie te delen en dat warmtepompen en soortgelijke apparatuur in prijs zullen dalen.
pi_165413292
We wachten wel af, en tzt kijken wat de beste oplossing is. Een lokaal bedrijf hier heeft deze week een persconferentie. Iets over windenergie, maar ook iets over accu's. Kijken of dat bedrijf iets nieuws heeft..

Vandaag aardig dagje, max 3,300 piek om half 2, op 3,640 aan platen. 12kwh totaal. Stiekum nog wat stroom verzamelen voor de herfst begint :P
pi_165508785
Ik mag vanaf dinsdag hier ook meepraten.

Na een lang proces van offertes, duurzaamheidslening aanvragen, nog een keer overleg met de gekozen installateur, gewijzigde offerte, onderdelen bestellen etc, kreeg ik gisteren bericht dat alles nu binnen is en dat ze dinsdag al tijd hebben om te plaatsen.

Dus volgende week kan ik 'genieten' van 9 stuk 300W full glass panelen. Meer panelen past helaas niet op de zonnige kant van het dak, maar in de toekomst kan ik altijd nog overwegen om ook het dak van de berging vol te leggen (4x6,5 meter plat dak wat de hele dag tot ca 18.00 uur in de zon ligt).

Ook zal er dit najaar vloerverwarming en een warmtepomp installatie aangelegd worden.
pi_165510068
Dat is lekker snel Ivo!

Hier nu bijna een week de platen op het dak. dik 72,6 kwh opgewekt, waar we gemiddeld 70,2kwh per week verbruiken. Gaat mooi gelijk op. :P
pi_165512188
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 11:06 schreef Deepfreeze het volgende:
Dat is lekker snel Ivo!

Hier nu bijna een week de platen op het dak. dik 72,6 kwh opgewekt, waar we gemiddeld 70,2kwh per week verbruiken. Gaat mooi gelijk op. :P
Wil je een beetje even veel opbrengen dan je verbruikt, zal je in deze maanden wel meer moeten opbrengen dan je verbruikt.

Wij verbruiken per maand nu ongeveer 150kwh en hebben nu 350kwh opgewekt deze maand.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_165512839
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2016 12:45 schreef Patroon het volgende:

[..]

Wil je een beetje even veel opbrengen dan je verbruikt, zal je in deze maanden wel meer moeten opbrengen dan je verbruikt.

Wij verbruiken per maand nu ongeveer 150kwh en hebben nu 350kwh opgewekt deze maand.
Klopt wel, maar we verwachten max 80% van het verbruik met deze platen te kunnen doen. Voor meer is geen plek.
Vond het wel leuk voor de eerste week.
pi_165512912
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2016 13:20 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Klopt wel, maar we verwachten max 80% van het verbruik met deze platen te kunnen doen. Voor meer is geen plek.
Vond het wel leuk voor de eerste week.
Helder. Zeker leuk!
Maar ik kan 't mis hebben...
  vrijdag 23 september 2016 @ 14:07:17 #147
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_165513805
Onze panelen zijn op 27 november gaan werken vorig jaar. 12x265WP=3180.
We zitten nu op 2992kwh. Ik zeg geen slechte opbrengst.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_165514292
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2016 14:07 schreef laziness het volgende:
Onze panelen zijn op 27 november gaan werken vorig jaar. 12x265WP=3180.
We zitten nu op 2992kwh. Ik zeg geen slechte opbrengst.
Zou mooi zijn als je 1000kwh/kwp haalt.
Maar ik kan 't mis hebben...
  vrijdag 23 september 2016 @ 16:12:03 #149
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_165516889
Tik nu met mijn 4 paneeltjes ( 4x270wp =1080wp) :) bijna de 1000kwh aan in 9 maanden tijd!

Vandaag overzicht gehad van de afgelopen 2 maanden. ( wel 2 weken vakantie er in :P )

Totaal stroom gebruikt 135kwh ¤27,83
Totaal gas 17m3 ¤11,85

Totaal stroom opgewekt 189kwh ¤40,32
Totaal ¤-0,91
:)

December hoop ik er 6 panelen bij te doen :)
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_165519306
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2016 16:12 schreef revpolen het volgende:
Tik nu met mijn 4 paneeltjes ( 4x270wp =1080wp) :) bijna de 1000kwh aan in 9 maanden tijd!

Vandaag overzicht gehad van de afgelopen 2 maanden. ( wel 2 weken vakantie er in :P )

Totaal stroom gebruikt 135kwh ¤27,83
Totaal gas 17m3 ¤11,85

Totaal stroom opgewekt 189kwh ¤40,32
Totaal ¤-0,91
:)

December hoop ik er 6 panelen bij te doen :)
Is het niet veel goedkoper om alles in 1x te doen? Installatie is vaak de grootste kostenpost.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_165520470
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2016 18:13 schreef Patroon het volgende:

[..]

Is het niet veel goedkoper om alles in 1x te doen? Installatie is vaak de grootste kostenpost.
Niet als je het zelf plaatst.
pi_165520719
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2016 19:12 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Niet als je het zelf plaatst.
True!

Hoe gaat het eigenlijk met jouw plannen?
Maar ik kan 't mis hebben...
  vrijdag 23 september 2016 @ 20:02:09 #153
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165521614
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2016 14:07 schreef laziness het volgende:
Onze panelen zijn op 27 november gaan werken vorig jaar. 12x265WP=3180.
We zitten nu op 2992kwh. Ik zeg geen slechte opbrengst.
Dan doe je het beduidend beter dan wij, maar goed, hellingshoek en schaduw is hier echt een issue, daar moet ik met optimizers wat aan gaan doen.

Zelfde aantal panelen met zelfde hoeveelheid WP, en dezelfde aansluitdatum :D
Verder kan de locatie nog wat van invloed zijn, maar het gros van m'n probleem zijn m in de schaduw op de 6 panelen aan de ene string.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165526533
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2016 19:23 schreef Patroon het volgende:

[..]

True!

Hoe gaat het eigenlijk met jouw plannen?
Goed hoor. Ik verwacht dat de panelen er binnen nu en een maand wel opliggen. Moet alleen eerst de groepenkast nog ff vervangen.
pi_165595649
Vorige week kreeg ik een brief binnen van Zonneplan. Daarin stond dat mijn dak zeer geschikt is voor zonnepanelen. En met een plat dak zonder schaduw en tuin op het zuiden kwam dat ook wel geloofwaardig over.

Van de optie tot vrijblijvend offerte heb ik gebruik gemaakt omdat ik toch wel nieuwsgierig ben hoeveel het me zou gaan kosten. Nu ben ik net verhuisd en dat bracht de nodige kosten met zich mee, daardoor ben ik financiëel niet risicoloos in staat om alles direct zelf te betalen. In de brief stond dat er ook een optie tot lenen mogelijk is bij SVn met een rente van 1.6% en optie tot boetevrij aflossen.

Als ik google op zonneplan review, vind ik sites zoals:
- https://www.klantenvertellen.nl/beoordelingen/zonneplan/
- https://www.feedbackcompany.com/NL-NL/reviews/Zonneplan.nl.html

Nu weet ik niet hoe betrouwbaar deze websites zijn, maar als ik ze zou geloven, dan is er niks mis met zonneplan, zo lijkt het. Te mooi om waar te zijn, of kloppen die ervaringen? Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met zonneplan of heeft iemand hier verhalen gehoord van mensen die ervaring met zonneplan heeft en zo ja, hoe waren die ervaringen?

Dit is hoe de offerte er uit ziet:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
PS: ik ben zelf niet zo superhandig dus zelf doen is geen optie. Ik laat het liever goed doen door iemand die ervoor geleerd heeft en de nodige ervaring heeft in het monteren en aansluiten van zonnepanelen.
  dinsdag 27 september 2016 @ 09:25:48 #156
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_165595945
Mijn ervaring met zulke bedrijven is als hun jou benaderen zijn ze te duur.

Soms kun je bij de gemeente/provincie voor een laag rentebedrag lenen om panelen te laten leggen. Met een vrij plat dak op het zuiden zou ik er sowieso voor gaan.
pi_165596805
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 09:25 schreef Erasmo het volgende:
Mijn ervaring met zulke bedrijven is als hun jou benaderen zijn ze te duur.

Soms kun je bij de gemeente/provincie voor een laag rentebedrag lenen om panelen te laten leggen. Met een vrij plat dak op het zuiden zou ik er sowieso voor gaan.
oke, maar dan ben ik benieuwd naar je mening over de offerte. Is dat wat in de offerte staat te duur voor wat je krijgt?
  dinsdag 27 september 2016 @ 10:28:02 #158
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_165596849
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 10:25 schreef Cornelis83 het volgende:

[..]

oke, maar dan ben ik benieuwd naar je mening over de offerte. Is dat wat in de offerte staat te duur voor wat je krijgt?
Sorry sinds ik zelf panelen heb hou ik de prijzen niet meer in de gaten dus ik kan er vrij weinig concreets over zeggen.
  woensdag 28 september 2016 @ 20:00:08 #159
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165631515
Ik hoor iedereen altijd over dat salderen en dat ze die paar cent die de energiebedrijven rekenen gesaldeerd willen blijven zien.

Ik moet eerlijk zeggen ik zou het niet erg vinden als de energiebedrijven de werkelijke prijs betalen voor mijn stroom en dat ik het van die bedrijven voor de volle prijs weer moet terugkopen in de avond. Ik kan dat eigenlijk wel begrijpen. Zelfs als ik er overdag niets voor zou krijgen.

Wat ik persoonlijk veel belangijker vind is dat ik de energiebelasting en de transportkosten en zo kan blijven salderen. Dat is immers 80% van de rekening. Het lijkt me ook raar om belasting te moeten betalen over je zelf opgewekte energie.

[ Bericht 6% gewijzigd door Speekselklier op 29-09-2016 13:37:57 ]
Tot nooit .......
pi_165643057
hier ook maar even vragen: op het dak van mijn nieuwbouwhuis komen standaard 5 zonnepanelen te liggen, het betreft Trunsun Full Black 260Wp (mono) met een Microinverter EVT248 omvormer.

nu is er ruimte om een stuk of 10 extra panelen bij te laten plaatsen (na oplevering), offerte kom op circa ¤ 430 per paneel+omvormer, inclusief plaatsen maar exclusief huur kraan, hoogwerker etc.

ik heb echter geen idee of de betreffende panelen en omvormers van goede kwaliteit zijn, wellicht dat iemand hier er ervaring mee heeft? of misschien andere merken/types aan kan raden? :)
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_165647880
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 11:43 schreef ReMcOrE het volgende:
hier ook maar even vragen: op het dak van mijn nieuwbouwhuis komen standaard 5 zonnepanelen te liggen, het betreft Trunsun Full Black 260Wp (mono) met een Microinverter EVT248 omvormer.

nu is er ruimte om een stuk of 10 extra panelen bij te laten plaatsen (na oplevering), offerte kom op circa ¤ 430 per paneel+omvormer, inclusief plaatsen maar exclusief huur kraan, hoogwerker etc.

ik heb echter geen idee of de betreffende panelen en omvormers van goede kwaliteit zijn, wellicht dat iemand hier er ervaring mee heeft? of misschien andere merken/types aan kan raden? :)
Ongelofelijk wat ze bij zo'n aannemer neerleggen van "gebruik dit maar".

Ik loop nu een jaar of 2,5 mee in deze wereld en heb nog nooit van die micro inverters gehoord. De enige die eigenlijk echt bekend is, is Enphase.

Waarom maken ze dat soort onzin altijd zo moeilijk voor mensen.
Gooi er gewoon lekker een setje Trina of JA of Yingli op met een normale omvormer. En geef mensen de optie om grotere sets af te nemen. Maar goed, dat ben ik.

Wat betreft je vraag, geen idee of dat een goede prijs is. Het lijkt mij redelijk aan de dure kant.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165648125
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 15:36 schreef bambino het volgende:

[..]

Ongelofelijk wat ze bij zo'n aannemer neerleggen van "gebruik dit maar".

Ik loop nu een jaar of 2,5 mee in deze wereld en heb nog nooit van die micro inverters gehoord. De enige die eigenlijk echt bekend is, is Enphase.

Waarom maken ze dat soort onzin altijd zo moeilijk voor mensen.
Gooi er gewoon lekker een setje Trina of JA of Yingli op met een normale omvormer. En geef mensen de optie om grotere sets af te nemen. Maar goed, dat ben ik.

Wat betreft je vraag, geen idee of dat een goede prijs is. Het lijkt mij redelijk aan de dure kant.
na wat gezoek op Google kom ik op de volgende informatie over die omvormer:
"Envertech Seeyes Micro omvormer EVT248".

en hoef niet persé via de aannemer/tussenpersoon meer van dezelfde panelen te nemen, maar de standaard 5 zijn in ieder geval dat merk en type.

daarbij komt dat het huis + inrichting al genoeg geld kost :P dus wellicht dat we eerst gaan sparen voor die panelen in plaats van dat uit bouwdepot te doen of met aparte (groene) lening.

nu maar hopen dat de standaard 5 wel zodanig geďnstalleerd worden dat er nog wat panelen bij kunnen, dat de installateur daar rekening mee houdt... :{
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_165650217
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 15:51 schreef ReMcOrE het volgende:

[..]

na wat gezoek op Google kom ik op de volgende informatie over die omvormer:
"Envertech Seeyes Micro omvormer EVT248".

en hoef niet persé via de aannemer/tussenpersoon meer van dezelfde panelen te nemen, maar de standaard 5 zijn in ieder geval dat merk en type.

daarbij komt dat het huis + inrichting al genoeg geld kost :P dus wellicht dat we eerst gaan sparen voor die panelen in plaats van dat uit bouwdepot te doen of met aparte (groene) lening.

nu maar hopen dat de standaard 5 wel zodanig geďnstalleerd worden dat er nog wat panelen bij kunnen, dat de installateur daar rekening mee houdt... :{
Dat laatste moet je niet op rekenen.
Meestal installeren ze deze op de plek wat hun goed uit komt.
Nu is het met 5 meestal wel iets makkelijker, want dat plaatsen ze meestal portrait.
Als je woning echter 6,2 meter ofzo is. Kun je het vergeten dat er nog een paneel naast gaat passen. Ze zullen het waarschijnlijk in het midden doen.

Proberen aanwezig te zijn, dan kun je ze vragen om het anders te doen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165737358
De eerste 2 kWh is teruggeleverd *O* *O*
pi_165836526
Is het nou eigenlijk voordeliger om met dubbeltarief je eigen stroom meteen te verstoken, of maakt dat met de salderingsregeling niet uit?

M.a.w. is het zinvol om overdag de wasmachine aan te zetten als je aan het opwekken bent, in plaats van terug te leveren aan het net en te salderen, of blijft het voordeliger gewoon te salderen en in de avonduren de was aan te doen?
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 20:13:16 #166
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_165836628
Het verschil met dubbeltarief is zo klein dat ik gewoon lekker naar enkel zou gaan en dat hele gedoe achterwege laten.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 20:14:31 #167
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165836663
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 20:09 schreef Ill-Skillz het volgende:
Is het nou eigenlijk voordeliger om met dubbeltarief je eigen stroom meteen te verstoken, of maakt dat met de salderingsregeling niet uit?

M.a.w. is het zinvol om overdag de wasmachine aan te zetten als je aan het opwekken bent, in plaats van terug te leveren aan het net en te salderen, of blijft het voordeliger gewoon te salderen en in de avonduren de was aan te doen?
Ik heb een Ferrarismeter, dus ik ben mezelf wel aan gaan leren op hoogtarief momenten de was de draaien (hoewel me dat met de vaatwasser nog niet lukt), maar vooral om gezeur over het salderen te voorkomen, want m'n hoogtariefmeter loopt gewoon achteruit op jaarbasis, en de vraag is maar of ze dat analoog willen compenseren met laagtarief.

Ik zal nog eens bellen met m'n energieleverancier of ik een enkeltarief of dubbeltarief contract heb.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165837066
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 20:13 schreef Erasmo het volgende:
Het verschil met dubbeltarief is zo klein dat ik gewoon lekker naar enkel zou gaan en dat hele gedoe achterwege laten.
Dat kan niet zomaar, hoor. Bij mijn netbeheerder althans niet.
pi_165837082
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 20:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik heb een Ferrarismeter, dus ik ben mezelf wel aan gaan leren op hoogtarief momenten de was de draaien (hoewel me dat met de vaatwasser nog niet lukt), maar vooral om gezeur over het salderen te voorkomen, want m'n hoogtariefmeter loopt gewoon achteruit op jaarbasis, en de vraag is maar of ze dat analoog willen compenseren met laagtarief.

Ik zal nog eens bellen met m'n energieleverancier of ik een enkeltarief of dubbeltarief contract heb.
Ik heb helaas een digitale meter met 4 telwerken. Bij een ferraris is het idd wat duidelijker.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 20:39:57 #170
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165837281
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 20:13 schreef Erasmo het volgende:
Het verschil met dubbeltarief is zo klein dat ik gewoon lekker naar enkel zou gaan en dat hele gedoe achterwege laten.
Dat dus, het is echt de moeite niet. Ik begreep van mijn ouders dat het vroeger wel anders was overigens.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 20:47:31 #171
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165837496
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 20:32 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Ik heb helaas een digitale meter met 4 telwerken. Bij een ferraris is het idd wat duidelijker.
Toch verwacht ik dat ze wel gaan zeuren als ze een minstand op de ene meter moeten gaan compenseren met een plusstand op de andere meter, terwijl ze dat bij een digitale meter minder snel zullen doen, want die zijn immers wel "betrouwbaar" ;)
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 20:39 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat dus, het is echt de moeite niet. Ik begreep van mijn ouders dat het vroeger wel anders was overigens.
Het was vroeger idd wel anders, maar goed, de apparaten die we de hele dag gebruiken zijn er een stuk meer dan vroeger, en de echte energievreters (wasmachine/droger) gebruiken veel minder stroom dan vroeger.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 20:50:30 #172
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165837580
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 20:31 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Dat kan niet zomaar, hoor. Bij mijn netbeheerder althans niet.
Het gaat om wat je energieleverancier doet, ook al heb je een dubbele meter (daar gaat je netbeheerder over, bijna iedereen heeft tegenwoordig een dubbele meter als het een digitale meter is), kun je nog wel een contract voor enkel tarief hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:07:51 #173
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165837946
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 20:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

Toch verwacht ik dat ze wel gaan zeuren als ze een minstand op de ene meter moeten gaan compenseren met een plusstand op de andere meter, terwijl ze dat bij een digitale meter minder snel zullen doen, want die zijn immers wel "betrouwbaar" ;)

Dat verwacht ik ook. Bij energiemaatschappijen gaat niets vanzelf.

quote:
Het was vroeger idd wel anders, maar goed, de apparaten die we de hele dag gebruiken zijn er een stuk meer dan vroeger, en de echte energievreters (wasmachine/droger) gebruiken veel minder stroom dan vroeger.
Ik heb tarieven eens bekeken, willekeurig van Nuon:

Enkeltarief: ¤ 0,0604 /kWh

Dubbeltarief:
Normaal: ¤ 0,0658 /kWh
Daluren: ¤ 0,0535 /kWh

Een snelle berekening leert mij dat je pas vanaf 44% van je energieverbruik in de daluren gunstiger uit bent met dubbeltarief. Dat lijkt mij niet eenvoudig.

En al zou je 70% halen, dan bespaar je op jaarbasis Eur 10,- bij een verbruik van 3000 kW.

Ik hoop dat ik ergens een rekenfout maak, maar ik kan hem nog niet vinden :{
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:11:35 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165838046
Nee dat zal wel ongeveer kloppen, ik heb het vorig jaar eens uitgerekend en het scheelde mij iets van ¤ 5 op jaarbasis.
Maar vroeger kon het gewoon uit om je meter te laten vervangen voor een dubbeltariefmeter als je je stroomverbruik een beetje slim aanpakte.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:31:40 #175
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165838646
Opbrengst van september. Heb niet echt een goede referentie, maar wat ik zo her en der gelezen heb is het best prima.

  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:35:37 #176
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165838774
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 21:31 schreef leolinedance het volgende:
Opbrengst van september. Heb niet echt een goede referentie, maar wat ik zo her en der gelezen heb is het best prima.

[ afbeelding ]
Ik weet niet hoeveel panelen van hoeveel wp je hebt liggen, maar het is bijna 3 keer zoveel als mijn septemberproductie.
Nou heb ik wel een verre van ideale hellingshoek en een schaduwissue, maar dat laatste los ik nog wel op ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:39:34 #177
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165838868
En het nut van optimizers. Overduidelijk dat de laatste rij wat schaduw pakt. Ik ben erg benieuwd hoe dit plaatje er over een heel jaar uit ziet.

  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:40:27 #178
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165838887
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 21:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik weet niet hoeveel panelen van hoeveel wp je hebt liggen, maar het is bijna 3 keer zoveel als mijn septemberproductie.
Nou heb ik wel een verre van ideale hellingshoek en een schaduwissue, maar dat laatste los ik nog wel op ;)
5100 wP

Ga je een boom omhakken? :P
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:42:53 #179
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165838945
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 21:39 schreef leolinedance het volgende:
En het nut van optimizers. Overduidelijk dat de laatste rij wat schaduw pakt. Ik ben erg benieuwd hoe dit plaatje er over een heel jaar uit ziet.

[ afbeelding ]
Hoe zit dat? Heb je 15 of 30 panelen?
En ja, ik heb ook hard optimizers nodig, de 6 panelen op de ene string hebben tot ongeveer 12.30 uur last van de schaduw op het laatste paneel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:43:24 #180
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165838955
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 21:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoe zit dat? Heb je 15 of 30 panelen?
En ja, ik heb ook hard optimizers nodig, de 6 panelen op de ene string hebben tot ongeveer 12.30 uur last van de schaduw op het laatste paneel.
30 panelen, 15 optimizers.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:43:57 #181
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165838967
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 21:40 schreef leolinedance het volgende:

[..]

5100 wP

Ga je een boom omhakken? :P
Nee, m'n huis staat in de weg, dus dat gaat m niet worden :D
Hier 3180 Wp maar die ga ik door die schaduw niet halen zolang ik geen optimizers heb.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:45:16 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165839001
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 21:43 schreef leolinedance het volgende:

[..]

30 panelen, 15 optimizers.
Ah, van die Tigo optimizers?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:46:15 #183
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_165839033
Ik heb een water water warmtepomp. Die warmt 's nachts het water op o.a. Mijn stroomverbruik is daarom hoger in daluren. 64% daltarief.
Vervolgens wek ik vooral op in het normaal tarief.
Dat gaan ze dadelijk met elkaar verrekenen maar je verrekent dan normaal opgewekte stroom tegen daltarief verbruik.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:47:17 #184
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165839056
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 21:45 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ah, van die Tigo optimizers?
Solaredge
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:49:07 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165839108
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 21:47 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Solaredge
Ah, die hebben ook van die duo-optimizers kennelijk.
En begrijp ik goed dat de twee panelen die samen op één optimizer zitten dezelfde opbrengst hebben?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:53:44 #186
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165839234
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 21:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ah, die hebben ook van die duo-optimizers kennelijk.
En begrijp ik goed dat de twee panelen die samen op één optimizer zitten dezelfde opbrengst hebben?
Solaredge heeft optimizers met verschillende vermogens. Die van mij zijn max 405w, dus geschikt voor 2 panelen van 170 wP zoals ik ze heb.

Inderdaad, die groepjes van 2 hebben dezelfde opbrengst.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:54:26 #187
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_165839266
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 21:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik weet niet hoeveel panelen van hoeveel wp je hebt liggen, maar het is bijna 3 keer zoveel als mijn septemberproductie.
Nou heb ik wel een verre van ideale hellingshoek en een schaduwissue, maar dat laatste los ik nog wel op ;)
Ik heb met hetzelfde als wat jij hebt liggen de helft van zijn productie opgehaald ongeveer.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:55:45 #188
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165839311
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 21:54 schreef laziness het volgende:

[..]

Ik heb met hetzelfde als wat jij hebt liggen de helft van zijn productie opgehaald ongeveer.
Oh, dan is mijn schade nog niet zo heel erg :D
Ik had 230,7 in september.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 21:57:41 #189
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_165839380
Ik zit met nog 1,5 maand te gaan tot ze een jaar liggen op precies de 3180 die ik ook aan 12x265wp heb liggen trouwens. Ik ben niet ontevreden. We zitten qua verbruik bijna op nul onderaan de streep.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 22:02:35 #190
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165839558
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 21:57 schreef laziness het volgende:
Ik zit met nog 1,5 maand te gaan tot ze een jaar liggen op precies de 3180 die ik ook aan 12x265wp heb liggen trouwens. Ik ben niet ontevreden. We zitten qua verbruik bijna op nul onderaan de streep.
Dat is toch super met kristallijne panelen? Boven factor 1 scoren is volgens mij uitzonderlijk (in Nederland) :)
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 22:04:57 #191
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165839639
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 21:57 schreef laziness het volgende:
Ik zit met nog 1,5 maand te gaan tot ze een jaar liggen op precies de 3180 die ik ook aan 12x265wp heb liggen trouwens. Ik ben niet ontevreden. We zitten qua verbruik bijna op nul onderaan de streep.
We zijn zelfs op dezelfde dag begonnen geloof ik.... en hetzelfde aantal panelen met hetzelfde aantal wp, met het verschil in locatie (ik denk dat jij meer zonuren hebt) en ik dus de schaduw tot 12.30 op de panelen aan de ene string heb.

Tot nu toe is de opbengst 2.038 kWh, en m'n verbruik 2.298 kWh (vanaf de datum ingebruikname panelen).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165839766
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 20:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het gaat om wat je energieleverancier doet, ook al heb je een dubbele meter (daar gaat je netbeheerder over, bijna iedereen heeft tegenwoordig een dubbele meter als het een digitale meter is), kun je nog wel een contract voor enkel tarief hebben.
Ah ok, maar eens in verdiepen dan. Vind het ook maar onhandig, heel de tijd moeten wachten tot 23:00 uur. En wassen gaat ook niet 's nachts want dan wordt iedereen wakker. Dus enkeltarief lijkt mij ook handiger, zeker met opwekken nu.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 22:11:25 #193
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_165839824
Mijn panelen liggen op het zuidoosten. Ik heb een verbruik van ongeveer 3300kWh nu.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 22:12:37 #194
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165839865
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 22:11 schreef laziness het volgende:
Mijn panelen liggen op het zuidoosten. Ik heb een verbruik van ongeveer 3300kWh nu.
Dan is mijn ligging in principe wel gunstiger, maar een hellingshoek van (letterlijk) maar een paar graden, dus dat compenseert weer.
Maar je opbrengst is dan wel super ^O^
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 22:14:10 #195
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165839915
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 22:09 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Ah ok, maar eens in verdiepen dan. Vind het ook maar onhandig, heel de tijd moeten wachten tot 23:00 uur. En wassen gaat ook niet 's nachts want dan wordt iedereen wakker. Dus enkeltarief lijkt mij ook handiger, zeker met opwekken nu.
Als er wel moeilijk gedaan wordt met opbrengst in het ene tarief verrekenen met verbruik in het andere tarief dan is het idd vooral zaak te zorgen dat je verbruikt gedurende het tarief dat je ook opwekt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 22:16:45 #196
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165839982
Het wordt voor mij zaak om mijn auto zo vaak mogelijk op te laden anders ga ik de opgewekte energie niet opkrijgen :P
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 22:27:02 #197
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_165840250
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 22:16 schreef leolinedance het volgende:
Het wordt voor mij zaak om mijn auto zo vaak mogelijk op te laden anders ga ik de opgewekte energie niet opkrijgen :P
5100 is best veel om op te maken anders ja :D
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 22:29:50 #198
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165840325
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 22:27 schreef laziness het volgende:

[..]

5100 is best veel om op te maken anders ja :D
Ja idd, dan moet je behoorlijk los gaan.
Hoewel ik wel merk dat hier het verbruik wel iets omhoog gegaan is sinds de panelen, want "het is toch gratis" :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 22:37:20 #199
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165840525
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 22:27 schreef laziness het volgende:

[..]

5100 is best veel om op te maken anders ja :D
Ik verwacht op minimaal 5500 kW uit te komen zelfs (Solar Frontier panelen + optimizers).

Ca. 4000 kW normaal verbruik en 1500 kW auto was het idee. Onze baby, en een eventuele 2e, zal/zullen op termijn ook meer gaan 'verbruiken' dus daar is alvast op geanticipeerd zeg maar :P

Aangezien ik pas een paar maanden in mijn huidige woning zit is het een beetje een gok. Maar met 2 koelkasten, 2 vriezers, inductiekookplaat, warmptepompdroger, 55" plasma, Quooker, veel computerzooi (switch, routers etc.) en redelijk veel thuiswerken en een parttime werkende vriendin zal het vast die kant op gaan :D Heb 'helaas' wel al het hele huis van superzuinige ledverlichting voorzien :')

Met de auto zit ik momenteel op gemiddeld 160 kW per maand, dus dat gaat in ieder geval de goede kant op! Mocht die auto ooit weg gaan bedenk ik wel weer iets om de energie nuttig of leuk op te maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door leolinedance op 08-10-2016 22:48:11 ]
pi_165843869
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 20:31 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Dat kan niet zomaar, hoor. Bij mijn netbeheerder althans niet.
Je kunt altijd overstappen naar een slimme meter bij een nieuw contract bij de energie maatschappij (en dan dus enkel tarief).
Je hebt zonnepanelen (neem ik aan) dus is een slimme meter ook nog gratis.

quote:
3s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 20:09 schreef Ill-Skillz het volgende:
Is het nou eigenlijk voordeliger om met dubbeltarief je eigen stroom meteen te verstoken, of maakt dat met de salderingsregeling niet uit?

M.a.w. is het zinvol om overdag de wasmachine aan te zetten als je aan het opwekken bent, in plaats van terug te leveren aan het net en te salderen, of blijft het voordeliger gewoon te salderen en in de avonduren de was aan te doen?
Het verschil is niet heel groot.
Maar overdag de wasmachine aanzetten is juist onvoordelig. Dat is wanneer je stroom duur is (en het je dus het meest oplevert). Snachts koop je je stroom goedkoop, en kun je dan dus beter je stroom kopen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 21:39 schreef leolinedance het volgende:
En het nut van optimizers. Overduidelijk dat de laatste rij wat schaduw pakt. Ik ben erg benieuwd hoe dit plaatje er over een heel jaar uit ziet.

[ afbeelding ]
Als je het verschil uitrekent in laagste paneel met de rest, scheelt dat je 109kWh (ongeveer 20 euro).
Ik neem aan dat dit maar een paar maanden is, dus laat het verschil op jaarbasis nou een 400kWh zijn (75 euro).
Je optimizers hebben meer gekost dan 75 euro per jaar aan terug verdien tijd (ligt meestal rond de 7, dus 525 euro).

In dit geval is het dus bijna om het even of je wel of geen optimizers had gehad. Het kost je meer investering en levert je heel iets meer op. TVT is heel iets langer waarschijnlijk.

@topic.
Volgens Tigo heb ik 3540kWh opgewekt met 18x265 op ZZO (met schaduw van een boom).
Mijn verbruik sinds mijn zonnepanelen is volgens Qurrent 1400kWh in dezelfde periode ongeveer (iets korter want kreeg iets later mijn Qbox).

Heb dus een behoorlijke partij stroom over. Echter ga ik die in de winter opmaken met mijn airco (verwarming).

Over een week of 4 komt ook mijn nieuwe investering binnen. 6 extra zonnepanelen op mijn tuinhuis en een Loria Warmtepomp Duo van Techneco (gasvrij).
Deze zal naar waarschijnlijkheid zo'n 3300-3500kWh gaan verbruiken en ik kan mijn gas af laten sluiten.
Volgend jaar november zal dan moeten blijken of alles ook werkt zoals het moet en moet ik op nul-op-de-meter komen (waardoor ik dus jaarlijks geld terug krijg van de energiemaatschappij)
Netbeheer is 170 ofzo, heffingskorting 370. Dus 200 per jaar retour.

Mocht ik toch niet genoeg opwekken, ga ik mijn NNW dak ook inzetten voor panelen, kan mooi parallel op mijn omvormer en met Tigo is het makkelijk uitbreiden.

Mocht iemand overigens vloerverwarming hebben (of overal nieuwe radiatoren met lage temperatuur) dan zou je eens kunnen kijken naar de Loria. Deze maand nog extra goedkoop (beurs actie) en 2300 euro subsidie.

Geplaatst en al incl BTW voor zo'n 4000 euro. Besparing = je huidige gas verbruik + netbeheer gas (mits je elektrisch kookt). Gemiddeld al gauw 1500-2000m3 gas (975-1300 + 140)
Stroom verbruik is 2,2x je gasverbruik (ongeveer) dus 3300-4400kWh (627-836 euro).
Echter kun je dat opwekken.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165845674
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 01:34 schreef bambino het volgende:

[..]

Heb dus een behoorlijke partij stroom over. Echter ga ik die in de winter opmaken met mijn airco (verwarming).

Over een week of 4 komt ook mijn nieuwe investering binnen. 6 extra zonnepanelen op mijn tuinhuis en een Loria Warmtepomp Duo van Techneco (gasvrij).
Deze zal naar waarschijnlijkheid zo'n 3300-3500kWh gaan verbruiken en ik kan mijn gas af laten sluiten.

Vertel eens meer over die Loria warmtepomp. Je hebt al airco voor verwarming dus vanwaar de Loria? Ga je er ook tapwater mee verwarmen om te douchen?
  zondag 9 oktober 2016 @ 08:23:09 #202
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165846140
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 01:34 schreef bambino het volgende:

Als je het verschil uitrekent in laagste paneel met de rest, scheelt dat je 109kWh (ongeveer 20 euro).
Ik neem aan dat dit maar een paar maanden is, dus laat het verschil op jaarbasis nou een 400kWh zijn (75 euro).
Je optimizers hebben meer gekost dan 75 euro per jaar aan terug verdien tijd (ligt meestal rond de 7, dus 525 euro).

In dit geval is het dus bijna om het even of je wel of geen optimizers had gehad. Het kost je meer investering en levert je heel iets meer op. TVT is heel iets langer waarschijnlijk.
Je doet waarschijnlijk een aantal verkeerde aannames. Die 109 kWh is over ca. 1,5 maand bijvoorbeeld, dus verwacht wel hoger dan die 400 kWh uit te komen. Stel dat het 500 kWh is zit je al op 500*0,19 = Eur 95,- per jaar

Daarnaast 'vergeet' je de standaard 12 jaar garantie op Solaredge omvormers mee te nemen in je terugverdientijd.

De optimizers hebben Eur 700,- gekost
Dus reken ik gemakshalve 700 - 200 (verlengde garantie omvormer) = 500/ 95 = ca. 5 jaar.

En al was het langer geweest had ik er nog vrede mee gehad hoor. Mijn installatie is niet gekozen op de kortste terugverdientijd maar op het hoogste rendement over de totale levensduur. Ik wil hier namelijk langer blijven wonen dan de TVT van de zonnepanelen ;)

Daarnaast is het monitoren leuk en handig en zitten er nog wat voordeeltjes aan Solaredge.

(ik vind de TVT sowieso een overrated middel. Het zegt niets over je totale winst op je investering)


quote:
@topic.
Volgens Tigo heb ik 3540kWh opgewekt met 18x265 op ZZO (met schaduw van een boom).
Mijn verbruik sinds mijn zonnepanelen is volgens Qurrent 1400kWh in dezelfde periode ongeveer (iets korter want kreeg iets later mijn Qbox).

Heb dus een behoorlijke partij stroom over. Echter ga ik die in de winter opmaken met mijn airco (verwarming).
Ik heb ook aan zo'n airco met verwarmingsfunctie zitten denken. Maar dat kan haast toch niet efficiënt zijn? Is teruggeven aan het net, 8 ct/kWh pakken en gas verbruiken niet voordeliger? Als je gas hebt tenminste dan.

quote:
Over een week of 4 komt ook mijn nieuwe investering binnen. 6 extra zonnepanelen op mijn tuinhuis en een Loria Warmtepomp Duo van Techneco (gasvrij).
Deze zal naar waarschijnlijkheid zo'n 3300-3500kWh gaan verbruiken en ik kan mijn gas af laten sluiten.
Volgend jaar november zal dan moeten blijken of alles ook werkt zoals het moet en moet ik op nul-op-de-meter komen (waardoor ik dus jaarlijks geld terug krijg van de energiemaatschappij)
Netbeheer is 170 ofzo, heffingskorting 370. Dus 200 per jaar retour.

Mocht ik toch niet genoeg opwekken, ga ik mijn NNW dak ook inzetten voor panelen, kan mooi parallel op mijn omvormer en met Tigo is het makkelijk uitbreiden.

Mocht iemand overigens vloerverwarming hebben (of overal nieuwe radiatoren met lage temperatuur) dan zou je eens kunnen kijken naar de Loria. Deze maand nog extra goedkoop (beurs actie) en 2300 euro subsidie.

Geplaatst en al incl BTW voor zo'n 4000 euro. Besparing = je huidige gas verbruik + netbeheer gas (mits je elektrisch kookt). Gemiddeld al gauw 1500-2000m3 gas (975-1300 + 140)
Stroom verbruik is 2,2x je gasverbruik (ongeveer) dus 3300-4400kWh (627-836 euro).
Echter kun je dat opwekken.
Super idee, maar deze maand is wel erg korte termijn! Ik heb overal beneden vloerverwarming en ben wel bereid mijn radiatoren aan te passen. Ik heb 1 nieuwe designradiator in de keuken die vast geschikt is en verder nog van die ouderwetse dingen in mijn nieuwe moderne woonkamer wat eigenlijk ook geen gezicht is :P
pi_165848483
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 07:33 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Vertel eens meer over die Loria warmtepomp. Je hebt al airco voor verwarming dus vanwaar de Loria? Ga je er ook tapwater mee verwarmen om te douchen?
De Loria is eigenlijk bijna hetzelfde als de Elga (mocht je die wel kennen) alleen nog een niveautje hoger en compleet zonder gas (de Elga heeft daar ook een versie van overigens alleen gaan die tot -4 en de Loria tot -20).

De loria is in 2 versies verkrijgbaar, beide in 4 vermogens.
Solo of Duo.
Het woord zegt het al, Duo is met ingebouwd boilervat van 190L (55 graden, eens in de x tijd 60 voor legionella).
Mocht 190 niet genoeg zijn dan kun je ook de solo nemen en een los boilervat erbij zetten van 300 of 500 (prijzig overigens, dus zou ik niet doen tenzij je het echt nodig hebt).

Airco heb ik alleen in mijn woonkamer en slaapkamer. Die kan ik dus (bij)verwarmen als dat nodig is. Echter heb ik op beide plekken Jaga Temp radiatoren zitten.
Plekken als zolder, wc, gang, badkamer zit een normale radiator dus de vraag is of de temperatuur van de Loria genoeg zal zijn om (voornamelijk) de badkamer wel op temperatuur te krijgen. Zo niet moet ik die vervangen door een zwaardere of een low temp radiator (of iets anders erbij).

Ik heb zowel in mijn badkamer als woonkamer een nieuwe vloer gestort gekregen echter er voor gekozen om geen vloerverwarming aan te sluiten. Achteraf nu ik weet dat ik een Loria krijg dom, maar ja als je alles van te voren wist.

En daarbij was die vloer niet bijzonder prijzig (tegels) dus als het echt moet zou dat nog een optie zijn, vloer er weer uit, vloerverwarming erin, vloer er weer op. Maar goed dat is een topic voor volgend jaar.

Apparaten als de Loria wordt de toekomst, niet alleen voor nieuwbouw maar ook voor bestaande woningen (en dan voornamelijk met vloerverwarming).
Zeker als je inductie of keramisch kookt kun je daardoor ook compleet van je gas af wat toch weer de jaarlijkse kosten drukt. Het enige wat je eigenlijk daarnaast nodig hebt is dak oppervlak. Echter zullen we in de toekomst (wij als bedrijf) vaker aanbieden om ook op noord te plaatsen.
Hoe je ook plaatst op je dak, als je beide kanten gebruikt is het rendement van de panelen 75%.
Pal zuid = 95% en dus pal noord = 55%.
Pal oost of west = 75%.
Met beide daken zullen de meeste mensen genoeg oppervlakte hebben om weer genoeg stroom op te wekken voor de Loria.

Over een week of 4 is er overigens een seminar over de Loria waar ik naartoe ga. Daarna kan ik er (hopelijk) een stuk meer over vertellen. Qua warmtepompen ben ik nog een redelijke leek (al moet ik zeggen dat ik er in de afgelopen 6 maanden een heel stuk over geleerd heb).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zondag 9 oktober 2016 @ 11:50:10 #204
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_165848717
Hoeveel verbruikt zo'n Loria dan?
Ik heb een water water warmtepomp en 200 liter boilervat en lage temperatuurs vloerverwarming (geen gasaansluiting) en mijn 12 panelen aan de voorkant dekken ruimschoots het verbruik. Sterker nog het dekt mijn gehele verbruik bijna.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_165848923
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 08:23 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Je doet waarschijnlijk een aantal verkeerde aannames. Die 109 kWh is over ca. 1,5 maand bijvoorbeeld, dus verwacht wel hoger dan die 400 kWh uit te komen. Stel dat het 500 kWh is zit je al op 500*0,19 = Eur 95,- per jaar

Daarnaast 'vergeet' je de standaard 12 jaar garantie op Solaredge omvormers mee te nemen in je terugverdientijd.

De optimizers hebben Eur 700,- gekost
Dus reken ik gemakshalve 700 - 200 (verlengde garantie omvormer) = 500/ 95 = ca. 5 jaar.

En al was het langer geweest had ik er nog vrede mee gehad hoor. Mijn installatie is niet gekozen op de kortste terugverdientijd maar op het hoogste rendement over de totale levensduur. Ik wil hier namelijk langer blijven wonen dan de TVT van de zonnepanelen ;)

Daarnaast is het monitoren leuk en handig en zitten er nog wat voordeeltjes aan Solaredge.

(ik vind de TVT sowieso een overrated middel. Het zegt niets over je totale winst op je investering)

[..]

Ik heb ook aan zo'n airco met verwarmingsfunctie zitten denken. Maar dat kan haast toch niet efficiënt zijn? Is teruggeven aan het net, 8 ct/kWh pakken en gas verbruiken niet voordeliger? Als je gas hebt tenminste dan.

[..]

Super idee, maar deze maand is wel erg korte termijn! Ik heb overal beneden vloerverwarming en ben wel bereid mijn radiatoren aan te passen. Ik heb 1 nieuwe designradiator in de keuken die vast geschikt is en verder nog van die ouderwetse dingen in mijn nieuwe moderne woonkamer wat eigenlijk ook geen gezicht is :P
Sorry voor de ingewikkelde reply, niet echt zin om elk stukje apart te quoten waar je wel de tijd voor nam :D

1. Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook 100% voor jou optie gekozen hebben. Optimizers zijn geweldig. Persoonlijk kies ik voor Tigo vanwege de prijs. De 12 jaar garantie kan me gestolen worden (heb nu 10). Die 2 jaar heeft waarde 0 TENZIJ mijn omvormer in jaar 10,1 of 11,9 kapot gaat. Het staat niet vast dat de omvormer precies dan kapot gaat, overigens wel waarschijnlijk.
Jou SE omvormer kan ook op dag 1 na je 12 jaar kapot gaan, maar ook in jaar 15.

Dus jou berekening 700-200 ben ik het niet mee eens. Overigens is de TVT dan nog 7 jaar wat prima is.

2. Ik heb heel eerlijk gezegd geen idee of het voordeliger is. Maar ik verbruik 10 keer liever stroom dan gas. Gas wordt alleen maar duurder de komende jaren. En stroom kan ik opwekken.
Salderen is overigens geen 8 cent, ik betaal volgens mij netto 4-5 cent ofzo. Ookal zou het 8 zijn dan nog is dat NOOIT voordeliger. Daar ben ik van overtuigd.

Echter zal het bij mij andersom zijn. OF ik koop meer stroom OF ik koop gas (airco of verwarming).
Jij rekent met Salderen en gas kopen (ik saldeer niet meer dan mijn verbruik).

3. Designraditoren zijn niet geschikt, over het algemeen. Dat valt nog te bezien. Mijn badkamer radiator is dat ook. Ze moeten werken met 55 graden ofzo, maar dan heb je waarschijnlijk meer vermogen nodig (je radiator kan het wel maar heeft te weinig vermogen om de kamer warm te krijgen), waarschijnlijk.
Maar je hebt vloerverwarming (ook in keuken dus) dus je radiator is alleen extra hulp, dat gaat wel goed gok ik.
Als je vloerverwarming in je woonkamer goed genoeg is, kun je er voor kiezen om geen radiatoren meer in je woonkamer te nemen. Of mooie radiatoren alleen voor de sier (en als extra hulp om hem nog sneller warm te krijgen bijvoorbeeld).
Badkamer is eigenlijk het belangrijkste, die wil je het warmste hebben van je woning (21-23 is niet abnormaal).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165848942
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 11:50 schreef laziness het volgende:
Hoeveel verbruikt zo'n Loria dan?
Ik heb een water water warmtepomp en 200 liter boilervat en lage temperatuurs vloerverwarming (geen gasaansluiting) en mijn 12 panelen aan de voorkant dekken ruimschoots het verbruik. Sterker nog het dekt mijn gehele verbruik bijna.
Loria verbruikt ongeveer 2,2x je gas verbruik.
Aangezien je nu minder gas verbruikt door warmtepomp kan ik dat dus niet berekenen.
Hoeveel gas verbruikte je voor je je warmtepomp had? Dat getal maal 2,2 is +/- Loria verbruik.
Gemiddeld huishouden doet 1500-2000m3 gas, dus 3300-4400kWh
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zondag 9 oktober 2016 @ 12:29:02 #207
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_165849332
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 12:05 schreef bambino het volgende:

[..]

Loria verbruikt ongeveer 2,2x je gas verbruik.
Aangezien je nu minder gas verbruikt door warmtepomp kan ik dat dus niet berekenen.
Hoeveel gas verbruikte je voor je je warmtepomp had? Dat getal maal 2,2 is +/- Loria verbruik.
Gemiddeld huishouden doet 1500-2000m3 gas, dus 3300-4400kWh
Ik woon in een nieuwbouwwijk zonder gas. Nooit gasverbruik gehad dus.
Ik was gewoon benieuwd omdat je twee daken vol wil leggen om verbruik te dekken. Ik red het nagenoeg met 12 panelen aan de voorkant. Met nog 1,5 maand te gaan (tot jaar rond opwekken) heb ik 3180kWh (100% rendement) opgewekt.
Ik verbruik ongeveer 3400kWh op jaarbasis. Mijn wpu/hru (heb ik een apart metertje voor) verbruikt hiervan ongeveer 1500kWh.
Maar nieuwbouw dus wel super goed geďsoleerd etc. Hoekwoning overigens.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_165851866
Ik had afgelopen maand 132kwh/kwp zonder optimizers :P

449kwh met 3400wp
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_165852932
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 12:29 schreef laziness het volgende:

[..]

Ik woon in een nieuwbouwwijk zonder gas. Nooit gasverbruik gehad dus.
Ik was gewoon benieuwd omdat je twee daken vol wil leggen om verbruik te dekken. Ik red het nagenoeg met 12 panelen aan de voorkant. Met nog 1,5 maand te gaan (tot jaar rond opwekken) heb ik 3180kWh (100% rendement) opgewekt.
Ik verbruik ongeveer 3400kWh op jaarbasis. Mijn wpu/hru (heb ik een apart metertje voor) verbruikt hiervan ongeveer 1500kWh.
Maar nieuwbouw dus wel super goed geďsoleerd etc. Hoekwoning overigens.
Ah, dan zou ik al niet weten hoe ik dat zou moeten berekenen. Zal dit eens navragen bij de seminar of daar een formule voor is (zal nooit 100% zijn natuurlijk maar dan heb je een goede schatting).

De prijs die ik boven noemde is overigens voor een 8kw pomp, ze komen in 4-6-8-10. Jij zult dus geen 8 nodig hebben vanwege isolatie norm waar je dik boven zit. 4 is ook weer wat te klein, dat is meer voor appartementen enzo, dus denk een 6. Scheelt toch weer 250-300 euro.

Maar ik denk niet dat het voor jou rendabel is een Loria te kopen omdat je de hele setup al rond hebt en dus al praktisch nul op de meter hebt. Je voordeel is dus 0.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zondag 9 oktober 2016 @ 16:07:02 #210
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_165853553
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 15:31 schreef bambino het volgende:

[..]

Ah, dan zou ik al niet weten hoe ik dat zou moeten berekenen. Zal dit eens navragen bij de seminar of daar een formule voor is (zal nooit 100% zijn natuurlijk maar dan heb je een goede schatting).

De prijs die ik boven noemde is overigens voor een 8kw pomp, ze komen in 4-6-8-10. Jij zult dus geen 8 nodig hebben vanwege isolatie norm waar je dik boven zit. 4 is ook weer wat te klein, dat is meer voor appartementen enzo, dus denk een 6. Scheelt toch weer 250-300 euro.

Maar ik denk niet dat het voor jou rendabel is een Loria te kopen omdat je de hele setup al rond hebt en dus al praktisch nul op de meter hebt. Je voordeel is dus 0.
Was ik ook niet van plan nee :D
Alles loopt hier prima.
Was gewoon benieuwd of de Loria zoveel meer stroom verbruikt dan mijn wpu/hru omdat het ging over twee daken vol met panelen gooien.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_165854579
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 16:07 schreef laziness het volgende:

[..]

Was ik ook niet van plan nee :D
Alles loopt hier prima.
Was gewoon benieuwd of de Loria zoveel meer stroom verbruikt dan mijn wpu/hru omdat het ging over twee daken vol met panelen gooien.
2 daken hoeft niet bij iedereen natuurlijk, zeker niet vol.
Dat is meer mijn situatie.
Ik verbruik zelf meer stroom in mijn eentje dan een menig huishouden met 3-4 personen.
Ik ben bijna altijd thuis en werk vanuit huis.

In mijn oude appartement verbruikte ik bijna 5500kWh (warmwater boiler was enige aparte aan die woning). Stadsverwarming is stroom vrij dus dat telt niet eens mee.
Ik verbruikte zo'n 10m3 gas per jaar (alleen koken) en een paar maanden voor ik hem verkocht heb ik gas nog af laten sluiten voor inductie (toen wist ik nog niet dat het verkocht werd).
Ik zal hier dus ook zo'n 5000 verbruiken vrees ik, maar als ik kijk naar mijn huidige verbruik valt dat nog best mee (1500 sinds half maart).
Daarom leg ik er ook maar 6 panelen bij voorlopig. Kan later altijd nog op noord plaatsen (kunnen er ook zeker 14 op)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165855076
Ik heb de warmtepomp juist opgegeven. Volgens de volgende berekening levert het amper iets op:

1m3 gas kost 0,64¤, levert 8,5-9,7 kwh warmte op met een Hr107 ketel.
Een warmtepomp met een cop van 4,2-4,4 heeft 2,2kwh stroom nodig om 9,2-9,7kwh warmte op te wekken.
2,2kwh x 0,19¤ kost 0,42¤

Het scheelt dus 0,22¤ per bespaarde m3 gas. Ik zit op 900m3, stel dat ik er 700m3 kan besparen. Dan is de netto winst nog steeds maar 154¤/jaar en verdien ik die warmtepomp nooit terug.

Voor de duidelijkheid produceert mijn installatie maar 2500kwh tegen ern verbruik van 3300-3500kwh.
.
pi_165855216
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 17:31 schreef Fer het volgende:
Ik heb de warmtepomp juist opgegeven. Volgens de volgende berekening levert het amper iets op:

1m3 gas kost 0,64¤, levert 8,5-9,7 kwh warmte op met een Hr107 ketel.
Een warmtepomp met een cop van 4,2-4,4 heeft 2,2kwh stroom nodig om 9,2-9,7kwh warmte op te wekken.
2,2kwh x 0,19¤ kost 0,42¤

Het scheelt dus 0,22¤ per bespaarde m3 gas. Ik zit op 900m3, stel dat ik er 700m3 kan besparen. Dan is de netto winst nog steeds maar 154¤/jaar en verdien ik die warmtepomp nooit terug.

Voor de duidelijkheid produceert mijn installatie maar 2500kwh tegen ern verbruik van 3300-3500kwh.
Zit zeker wat in. Idee is wel dat gas duurder gaat worden. Maar lijkt mij dat de stroomprijs dan meebeweegt. Verder zou je vastrecht kunnen besparen als je geheel gasloos gaat en je aansluiting op zegt.

Ik vindt het in ieder geval allemaal reuze interesant. Ben ook nog steeds erg gecharmeerd van een pelletkachel. Geeft een lekkere warmte en veel gezelligheid. Fijn om op erg koude dagen de woonkamer bij te stoken.
pi_165856612
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 17:31 schreef Fer het volgende:
Ik heb de warmtepomp juist opgegeven. Volgens de volgende berekening levert het amper iets op:

1m3 gas kost 0,64¤, levert 8,5-9,7 kwh warmte op met een Hr107 ketel.
Een warmtepomp met een cop van 4,2-4,4 heeft 2,2kwh stroom nodig om 9,2-9,7kwh warmte op te wekken.
2,2kwh x 0,19¤ kost 0,42¤

Het scheelt dus 0,22¤ per bespaarde m3 gas. Ik zit op 900m3, stel dat ik er 700m3 kan besparen. Dan is de netto winst nog steeds maar 154¤/jaar en verdien ik die warmtepomp nooit terug.

Voor de duidelijkheid produceert mijn installatie maar 2500kwh tegen ern verbruik van 3300-3500kwh.
Dan heb je het over een normale warmtepomp met behoudt van ketel.
Bijvoorbeeld de Elga van Techneco.
Deze kost geďnstalleerd en wel zo'n 3700 euro ex. BTW (4500 inc) en krijg je 1000 subsidie = 3500 netto investering.

Met een besparing van 154 euro schiet dus niet op (23-24 jaar).

Maar dat komt omdat je de benodigde stroom niet kan opwekken.
700*2.2 = 1540kWh (6 panelen).
De investering meerprijs voor 6 panelen (er van uitgaande dat je de installatie dan plaatst voor alles en 6 extra neemt incl iets grotere omvormer) is misschien 1500 euro netto.

Dan wordt het verhaal al heel anders
Investering netto: 5000 euro
Besparing 700m3 gas = 448 euro per jaar
TVT is dan 11.1 jaar.
En dat is nog aan de hoge kant omdat je de Elga niet optimaal benut (je verbruikt te weinig gas).
Een Elga kan je 900 en soms wel 1000m3 besparen (moet je het dus wel eerst verbruiken normaal gesproken).

Dan is de terugverdientijd dus ineens een paar jaar korter want je investering blijft gelijk (wellicht 1 zonnepaneel erbij á 250 euro).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165856625
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 17:39 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Zit zeker wat in. Idee is wel dat gas duurder gaat worden. Maar lijkt mij dat de stroomprijs dan meebeweegt. Verder zou je vastrecht kunnen besparen als je geheel gasloos gaat en je aansluiting op zegt.

Ik vindt het in ieder geval allemaal reuze interesant. Ben ook nog steeds erg gecharmeerd van een pelletkachel. Geeft een lekkere warmte en veel gezelligheid. Fijn om op erg koude dagen de woonkamer bij te stoken.
Stroom beweegt niet mee met gas. Dat kun je goed zien aan dit jaar. Gas werd duurder, stroom goedkoper.
Maar in de regel is het zo dat beide duurder worden. En ik verwacht dan ook een prijsstijging aankomend jaar voor beide.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165857367
Helaas zitten meer panelen er niet in. Heb een half dak, met daarop 8 x 325Wp, de andere helft is dakterras. Met een afdakje boven het terras zou er wellicht nog 4 panelen bij kunnen, maar dan dek ik net voldoende het huidige verbruik.

Helemaal gasloos zou nogeens 2000kwh aan panelen kosten, die ruimte is er niet. En dan gaan ze straks nog klooien met salderen, nee bedankt.
.
pi_165861498
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 19:40 schreef Fer het volgende:
Helaas zitten meer panelen er niet in. Heb een half dak, met daarop 8 x 325Wp, de andere helft is dakterras. Met een afdakje boven het terras zou er wellicht nog 4 panelen bij kunnen, maar dan dek ik net voldoende het huidige verbruik.

Helemaal gasloos zou nogeens 2000kwh aan panelen kosten, die ruimte is er niet. En dan gaan ze straks nog klooien met salderen, nee bedankt.
325WP Sunpower?
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165862011
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 21:37 schreef bambino het volgende:

[..]

325WP Sunpower?
Ja, Sunpower, Solaredge en Optimizers. Omdat het zo'n klein dak is.
.
pi_165865337
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 21:55 schreef Fer het volgende:

[..]

Ja, Sunpower, Solaredge en Optimizers. Omdat het zo'n klein dak is.
Prijzig. Terugverdientijd van een jaar of 10?

Heb je wel schaduw?
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165926481
Ben bezig met een nieuwbouw huis en nu aan het oriënteren naar zonnepanelen. Qua oppervlakte voor zonnepanelen heb ik niet veel ruimte (door dakterras), circa 8 bij 3,5 meter. Dak staat op het zuid-oosten en zonnepanelen komen erop met een helling van 50 graden.

Is dit een mooi systeem?
- 8X JA-SOLAR 295WP Percium
- SMA Sunny Boy 2.5

Heeft het nut om de helling van de zonnepanelen aan te passen? Op dit moment komen ze namelijk ingebouwd tussen de dakpannen.
pi_165935539
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 10:17 schreef xminator het volgende:
Ben bezig met een nieuwbouw huis en nu aan het oriënteren naar zonnepanelen. Qua oppervlakte voor zonnepanelen heb ik niet veel ruimte (door dakterras), circa 8 bij 3,5 meter. Dak staat op het zuid-oosten en zonnepanelen komen erop met een helling van 50 graden.

Is dit een mooi systeem?
- 8X JA-SOLAR 295WP Percium
- SMA Sunny Boy 2.5

Heeft het nut om de helling van de zonnepanelen aan te passen? Op dit moment komen ze namelijk ingebouwd tussen de dakpannen.
Paneel is prima, omvormer ook. Niks mis mee.
Alleen waarom 8?
Op 3,5 meter passen er mooi 2 boven elkaar (dus 16 panelen).
Moet je wel een grotere omvormer pakken.
4000W omvormer kan precies :)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165957046
Vandaag offerte ontvangen voor Loria warmtepomp duo 10KW

Geachte heer,

Naar aanleiding van ons telefonisch contact,
Geven wij u een prijs indicatie voor een Loria warmte pomp type duo 10 kw

Loria warmte pomp ¤ 5600.--
Leidingen ed ¤ 250.--
montage ¤ 400.--
BTW ¤ 1312.50
-/- subsidie ¤ 2300.--

Netto investering ¤ 7562.50

Bijlage de folder en technische info.

Is het wat?
pi_165957238
quote:
4s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 19:14 schreef Glider76 het volgende:
Vandaag offerte ontvangen voor Loria warmtepomp duo 10KW

Geachte heer,

Naar aanleiding van ons telefonisch contact,
Geven wij u een prijs indicatie voor een Loria warmte pomp type duo 10 kw

Loria warmte pomp ¤ 5600.--
Leidingen ed ¤ 250.--
montage ¤ 400.--
BTW ¤ 1312.50
-/- subsidie ¤ 2300.--

Netto investering ¤ 7562.50

Bijlage de folder en technische info.

Is het wat?
Ligt in dezelfde lijn als de offerte die ik heb voor een Nefit Enviline all electric. Daar zit dan wel ook een boilervat bij voor warm tapwater.
pi_165958831
quote:
4s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 19:14 schreef Glider76 het volgende:
Vandaag offerte ontvangen voor Loria warmtepomp duo 10KW

Geachte heer,

Naar aanleiding van ons telefonisch contact,
Geven wij u een prijs indicatie voor een Loria warmte pomp type duo 10 kw

Loria warmte pomp ¤ 5600.--
Leidingen ed ¤ 250.--
montage ¤ 400.--
BTW ¤ 1312.50
-/- subsidie ¤ 2300.--

Netto investering ¤ 7562.50

Bijlage de folder en technische info.

Is het wat?
Netto investering klopt dus niet, moet die 2300 nog vanaf.
Prijs is normaal, wij vragen hetzelfde (heel iets goedkoper).
Heb je vloerverwarming? Denk dan aan een Koeling isolatie kit die erbij moet (anders kan Loria niet koelen) kost iets van 150 ex BTW.
En dan heb je ook 2 zone regeling nodig (radiatoren + vloerverwarming) die kost ongeveer 420 ofzo ex BTW.

Zonder vloerverwarming heb je het zo goed.

quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 19:24 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ligt in dezelfde lijn als de offerte die ik heb voor een Nefit Enviline all electric. Daar zit dan wel ook een boilervat bij voor warm tapwater.
Hier ook, daarom heet het ook duo (190L)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165959154
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 19:24 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ligt in dezelfde lijn als de offerte die ik heb voor een Nefit Enviline all electric. Daar zit dan wel ook een boilervat bij voor warm tapwater.
Dit is mijn eerste offerte. Nu is de vraag welk systeem beter is. Ga je die nefit nemen? Kun je daar ook nog een zonneboiler op aansluiten? En naar ik had gelezen kon je die rechtstreeks aan je zonnepanelen koppelen?
  woensdag 19 oktober 2016 @ 13:08:07 #226
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_166055794
Jaarafrekening van Eneco gehad. Ruim ¤500,- terug en geen nieuw voorschot meer :D *O*
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 19 oktober 2016 @ 13:39:24 #227
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_166056524
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:08 schreef laziness het volgende:
Jaarafrekening van Eneco gehad. Ruim ¤500,- terug en geen nieuw voorschot meer :D *O*
Oh wow, gewoon geen voorschot meer :o
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_166057039
:o
Dat wil ik ook (qua elektriciteit dan).
pi_166061065
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:08 schreef laziness het volgende:
Jaarafrekening van Eneco gehad. Ruim ¤500,- terug en geen nieuw voorschot meer :D *O*
Leuk! Maar dan heb je waarschijnlijk je voorschot niet omlaag gezet toen je zonnepanelen kreeg?
Ik heb dat ook niet gedaan.

Dit jaar elke maand 90 euro betaald, en sta op dit moment op -1700kWh en 180m3 gas
Totaal bedrag als het zo zou blijven = 1700*4.5 cent = 76.50 euro retour stroom en 117 euro gas betalen + vastnetwerk = 340 ofzo, min 375 heffingskorting.
Totaal misschien 10 euro betalen
Heb al betaald: 9*90 = 810 = 800 retour :P

Maar moet nog 3 maanden voor het jaar om is en stroom verbruik gaat nog omhoog straks met de loria (gas blijft ongeveer zelfde vanaf volgende maand).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 17:08:29 #230
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_166061110
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:06 schreef bambino het volgende:
180m3 gas
Ik zou proberen die laatste 180m gas ook weg te krijgen (kookplaat??). Scheelt je je vaste kosten.
Door m3-tje gas hoor als je alle kosten erbij telt.
Tot nooit .......
  woensdag 19 oktober 2016 @ 17:34:54 #231
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_166061701
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:06 schreef bambino het volgende:

[..]

Leuk! Maar dan heb je waarschijnlijk je voorschot niet omlaag gezet toen je zonnepanelen kreeg?
Ik heb dat ook niet gedaan.
Ik heb een nieuwbouwhuis incl panelen gekocht vorig jaar.
In overleg met eneco op de gok een voorschot van 37 euro ingesteld.
Dat (en meer) komt dus volledig retour.

En de jaarnota komt eerder dan dat de panelen in werking zijn gegaan vorig jaar. Wat dat betreft zit het rendement nu op 101% met nog een ruime maand te gaan.

[ Bericht 5% gewijzigd door laziness op 19-10-2016 17:40:32 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_166062005
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:08 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik zou proberen die laatste 180m gas ook weg te krijgen (kookplaat??). Scheelt je je vaste kosten.
Door m3-tje gas hoor als je alle kosten erbij telt.
Heb nu nog een CV, die 180m3 is dus alleen me CV (en paar maanden gas kookplaat, is nu inductie in nieuwe keuken).
Straks met Loria ga ik dus van gas af =]

quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:34 schreef laziness het volgende:

[..]

Ik heb een nieuwbouwhuis incl panelen gekocht vorig jaar.
In overleg met eneco op de gok een voorschot van 37 euro ingesteld.
Dat (en meer) komt dus volledig retour.

En de jaarnota komt eerder dan dat de panelen in werking zijn gegaan vorig jaar. Wat dat betreft zit het rendement nu op 101% met nog een ruime maand te gaan.
37x12 is 444 euro.
Gasverbruik is dus 0? Stadsverwarming?

Heffingskorting 375
Vaste lasten stroom is 170 ofzo.
dus 200+444 = 644 = 144 euro daadwerkelijk gekocht aan stroom?

Of hoe moet ik het zien.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 18:29:19 #233
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_166062769
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:51 schreef bambino het volgende:

37x12 is 444 euro.
Gasverbruik is dus 0? Stadsverwarming?

Heffingskorting 375
Vaste lasten stroom is 170 ofzo.
dus 200+444 = 644 = 144 euro daadwerkelijk gekocht aan stroom?

Of hoe moet ik het zien.
Water water warmtepomp, geen gasaansluiting.

Ik zie dat de eerste maand nog hoger was voordat we het voorschot bijstelden. ¤463,- hebben we betaald.

De kosten op stroom zijn wel wat meer. 237 aan stedin voor netbeheerkosten.
Vaste leveringskosten stroom van 42 euro.
Energiebelasting en dan weer een vermindering dus een korting van 359.
Administratiekosten 4,50 :P

Uiteindelijk hebben we voor 5,98 stroom ingekocht :D
En dan is het zo dat de panelen pas 27 november zijn gaan werken terwijl we op 15 oktober de stroom aangesloten hebben.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_166063235
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:08 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik zou proberen die laatste 180m gas ook weg te krijgen (kookplaat??). Scheelt je je vaste kosten.
Door m3-tje gas hoor als je alle kosten erbij telt.
Knappe jongen die voor 180m3 kookt op gas in een jaar. :D
pi_166063513
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:51 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Knappe jongen die voor 180m3 kookt op gas in een jaar. :D
Een groot Indisch gezin? Daar staan van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat pannen op het vuur voor heerlijke maaltijden.

Voor een gezin met Nederlandse eetgewoonten (5x koken per week en de andere dagen opgevuld met de frietpan, afhalen, buiten de deur eten of een brooddag) zal niet veel verder komen dan 50 m3 gas voor alleen koken.
pi_166071617
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Een groot Indisch gezin? Daar staan van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat pannen op het vuur voor heerlijke maaltijden.

Voor een gezin met Nederlandse eetgewoonten (5x koken per week en de andere dagen opgevuld met de frietpan, afhalen, buiten de deur eten of een brooddag) zal niet veel verder komen dan 50 m3 gas voor alleen koken.
Dan nog moet je aardig je best doen hoor.
In mijn appartement had ik alleen maar gas voor mijn kookplaat en ik verbruikte 15m3 per jaar.
Nu kook ik lang geen 5 keer in de week (toen) maar toch zeker 3 keer.
En ik kook altijd kort (voorgekookte aardappelen, groenten uit potje, vlees en just).

Dus laat een normaal gezien 75m3 MAX gebruiken.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 08:17:09 #237
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_166075417
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:51 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Knappe jongen die voor 180m3 kookt op gas in een jaar. :D
Denkfoutje van mij inderdaad, Als ik mijn zomerverbruik extrapoleer verbruik buiten de verwarming wel ca 150m per per jaar. Maar dat is incl. wasdroger op gas en (vaat)+wasmachine op warmwater.

Die was ik even vergeten.
Tot nooit .......
pi_166075629
Vandaag tik ik de 100kWh aan. Sinds 3 oktober in bedrijf :)
pi_166078732
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 08:46 schreef Ivo1985 het volgende:
Vandaag tik ik de 100kWh aan. Sinds 3 oktober in bedrijf :)
Leuk om te horen, ik zit op 88kWh sinds 4 oktober :)
20 blauwe panelen met vrij veel bomen erom heen. Ben benieuwd wat de panelen in de zomer gaan doen.
pi_166080237
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:13 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Leuk om te horen, ik zit op 88kWh sinds 4 oktober :)
20 blauwe panelen met vrij veel bomen erom heen. Ben benieuwd wat de panelen in de zomer gaan doen.
Ik heb 9 panelen van 300wp op het zuidoosten. Maar geen schaduw. Meer panelen passen niet op mijn dak.
pi_166081196
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 08:46 schreef Ivo1985 het volgende:
Vandaag tik ik de 100kWh aan. Sinds 3 oktober in bedrijf :)
Ik heb 123 sinds 3 oktober. Maar redelijk veel schaduw nu door lage zon en dikke bomen op ZO van de woning.
18x265WP
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_166082621
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:15 schreef bambino het volgende:

[..]

Ik heb 123 sinds 3 oktober. Maar redelijk veel schaduw nu door lage zon en dikke bomen op ZO van de woning.
18x265WP
Heb je zwarte of blauwe panelen?
pi_166083176
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:15 schreef bambino het volgende:

[..]

Ik heb 123 sinds 3 oktober. Maar redelijk veel schaduw nu door lage zon en dikke bomen op ZO van de woning.
18x265WP
Ik heb hier 20x170wp (3400wp) en heb in oktober nu 192kwh opgewekt. Ligging Zuid.
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 20 oktober 2016 @ 16:08:05 #244
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_166083491
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:13 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Leuk om te horen, ik zit op 88kWh sinds 4 oktober :)
20 blauwe panelen met vrij veel bomen erom heen. Ben benieuwd wat de panelen in de zomer gaan doen.
Heb je wel de strings zo neer gelegd dat het mee valt met de schaduw/optimisers gebruikt?
pi_166083649
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 16:08 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Heb je wel de strings zo neer gelegd dat het mee valt met de schaduw/optimisers gebruikt?
Laten doen. Ik heb onder elk paneel een optimiser.
Vind de opbrengst wel wat tegenvallen als ik jullie zo hoor. (zwarte panelen buiten beschouwing gelaten).

20 stuks Amerisolar AS-6M30 mono 260Wp
1 x Solaredge SE8K + 20 x P300 optimizers

Ligging oost (10) - west (10), dakhelling 30 graden. Ben nog in afwachting van de per paneel inzage op het Solaredge platform.
pi_166086076
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 15:30 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Heb je zwarte of blauwe panelen?
Trina Tigo Zwart

quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 15:54 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik heb hier 20x170wp (3400wp) en heb in oktober nu 192kwh opgewekt. Ligging Zuid.
Dat is niet zo gek met SF met dit weer.

In de zomer met veel zon zal jou opbrengst relatief tegen vallen ten opzichte van mono.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 20:34:03 #247
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_166090125
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 16:13 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Laten doen. Ik heb onder elk paneel een optimiser.
Vind de opbrengst wel wat tegenvallen als ik jullie zo hoor. (zwarte panelen buiten beschouwing gelaten).

20 stuks Amerisolar AS-6M30 mono 260Wp
1 x Solaredge SE8K + 20 x P300 optimizers

Ligging oost (10) - west (10), dakhelling 30 graden. Ben nog in afwachting van de per paneel inzage op het Solaredge platform.
Tijd voor de bijl dan maar :D
pi_166092013
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 18:06 schreef bambino het volgende:

[..]

Trina Tigo Zwart

[..]

Dat is niet zo gek met SF met dit weer.

In de zomer met veel zon zal jou opbrengst relatief tegen vallen ten opzichte van mono.
Qua efficiëntie deden ze het anders met de warme dagen in september ook top 10 op de tweakers ladder. Nu zijn dat moment opnames maar met warm weer doen ze het ook top. September hadden we 449kwh.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_166101088
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 21:27 schreef Patroon het volgende:

[..]

Qua efficiëntie deden ze het anders met de warme dagen in september ook top 10 op de tweakers ladder. Nu zijn dat moment opnames maar met warm weer doen ze het ook top. September hadden we 449kwh.
Dat zal ook best, maar bij 1 uur volle zon zullen panelen mono met zelfde WP meer doen dan solar frontier.
Scheelt niet veel overigens.

Jij hebt 3400WP, ik 4770WP, dus we kunnen moeilijk een vergelijking maken.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_166101118
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 09:31 schreef bambino het volgende:

[..]

Jij hebt 3400WP, ik 4770WP, dus we kunnen moeilijk een vergelijking maken.
Daarom is vergelijken met kwh/kwp beter te doen :)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_166101422
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 09:33 schreef Patroon het volgende:

[..]

Daarom is vergelijken met kwh/kwp beter te doen :)
Zeker, en over een heel jaar gezien zul je dat makkelijk winnen.
SF pal zuid schaduw vrij zal zo'n 15% hoger doen dan ik op ZZO met schaduw
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_166103273
Hier ook de jaarafrekening binnen:
Levering 2681 kWh
Teruglevering 2737 kWh
Teveel dus 56 kWh w/

Even kijken of ik het goed begrijp. Het is mijn eerste jaar met panelen(3400Wp(20x170) SF op zuid).
Volgens PVoutput in deze periode 4030 kWh opgebracht.
Direct verbruik was dus 4030-2737=1293 kWh
Het totale verbruik komt dan op 4030-56=3974kWh? In ons oude huis zat ik meestal rond de 35 a 3600, dus dat zou kunnen kloppen aangezien we nu op inductie koken.

Ben er wel tevreden over :D
In eerste instantie nog wel 20 euro per maand als voorschot, maar die zetten we nu op 0. We krijgen op deze afrekening 306 euro terug.
Bij dezelfde gegevens volgend jaar dus rond de 60 euro.
pi_166103502
Ja dat klopt, maar ik zou gewoon 2681+1293 doen = 3974kwh. Uitkomst is hetzelfde maar ik snap niet hoe jij er naar toe rekent. :D
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_166103591
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 11:53 schreef Patroon het volgende:
Ja dat klopt, maar ik zou gewoon 2681+1293 doen = 3974kwh. Uitkomst is hetzelfde maar ik snap niet hoe jij er naar toe rekent. :D
Omdat ik het wilde controleren aan de hand van de gegevens van pvoutput. Domoticz stuurt deze gegevens vanuit de omvormer naar PVoutput. Maar alle cijfers kloppen dus.

Jou berekening is idd iets makkelijker :) , ik maak het graag ingewikkeld.

Er nog even over nagedacht. Maar die 4030 was natuurlijk niet bekend als ik pvoutput niet had. Dus zonder die 4030 kon je jou berekening niet maken.
pi_166104516
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 11:58 schreef Nicap_tm het volgende:

[..]

Omdat ik het wilde controleren aan de hand van de gegevens van pvoutput. Domoticz stuurt deze gegevens vanuit de omvormer naar PVoutput. Maar alle cijfers kloppen dus.

Jou berekening is idd iets makkelijker :) , ik maak het graag ingewikkeld.

Er nog even over nagedacht. Maar die 4030 was natuurlijk niet bekend als ik pvoutput niet had. Dus zonder die 4030 kon je jou berekening niet maken.
Jawel. Want dan kijk ik op het scherm van de omvormer of app van de omvormer.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_166104787
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 12:55 schreef Patroon het volgende:

[..]

Jawel. Want dan kijk ik op het scherm van de omvormer of app van de omvormer.
Ik bedoelde meer dat jij niet weet dat ik 4030 had opgebracht in de periode waarop de jaarafrekening is gebaseerd. En dat kan ik trouwens niet in hetzelfde detail aflezen op het scherm van de omvormer. De app van de omvormer heb ik niet geinstalleerd, omdat PVoutput gewoon overzichtelijker is.
pi_166105707
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 13:12 schreef Nicap_tm het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer dat jij niet weet dat ik 4030 had opgebracht in de periode waarop de jaarafrekening is gebaseerd. En dat kan ik trouwens niet in hetzelfde detail aflezen op het scherm van de omvormer. De app van de omvormer heb ik niet geinstalleerd, omdat PVoutput gewoon overzichtelijker is.
Op de omvormer zou je dat moeten kunnen zien.
Je kunt altijd zien wat het totaal is zover ik weet.
En de meeste omvormers kun je zelfs nog per maand kijken. Mijne zelfs nog iets verder
Ik kan:
Vandaag - Gisteren
Deze week - vorige week
Deze maand - vorige maand
Dit jaar - vorig jaar
Totaal

Maar elke omvormer is anders.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:51:19 #258
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_166106337
Ik heb een zeversolar omvormer en die kent wel een totaal maar niet zoveel historie bijvoorbeeld.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_166109758
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 14:16 schreef bambino het volgende:

[..]

Op de omvormer zou je dat moeten kunnen zien.
Je kunt altijd zien wat het totaal is zover ik weet.
En de meeste omvormers kun je zelfs nog per maand kijken. Mijne zelfs nog iets verder
Ik kan:
Vandaag - Gisteren
Deze week - vorige week
Deze maand - vorige maand
Dit jaar - vorig jaar
Totaal

Maar elke omvormer is anders.
In mijn omvormer kun je niet een datum tot een datum invullen zoals precies is aangegeven op de factuur. Met pvoutput wel. In dit geval was dat 29-10-215 tot en met 17-10-2016.
ik denk niet dat er veel omvormers zijn die dat kunnen.
pi_166109798
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 13:12 schreef Nicap_tm het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer dat jij niet weet dat ik 4030 had opgebracht in de periode waarop de jaarafrekening is gebaseerd. En dat kan ik trouwens niet in hetzelfde detail aflezen op het scherm van de omvormer. De app van de omvormer heb ik niet geinstalleerd, omdat PVoutput gewoon overzichtelijker is.
Nee uiteraard heb je de waarde van je omvormer nodig. Die kan ik van afstand niet schatten :')
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_166110437
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 18:34 schreef Nicap_tm het volgende:

[..]

In mijn omvormer kun je niet een datum tot een datum invullen zoals precies is aangegeven op de factuur. Met pvoutput wel. In dit geval was dat 29-10-215 tot en met 17-10-2016.
ik denk niet dat er veel omvormers zijn die dat kunnen.
Nee ok, maar als je op 29-10-2015 was begonnen met opwekken, kun je wel je totaal zien op 17-10 wat die omvormer gedaan heeft.

Volgend jaar kijk je weer naar het totaal, minus het totaal van 17-10-2016. Zo doe je het normaal (omslachtig, maar je moet wat zonder monitoring).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_166111827
Ik vul wekelijks de standen in op www.energiemanageronline.nl. ook van de omvormer. Hij rekent dan zelf het daadwerkelijke verbruik uit.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_166115371
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 20:03 schreef Patroon het volgende:
Ik vul wekelijks de standen in op www.energiemanageronline.nl. ook van de omvormer. Hij rekent dan zelf het daadwerkelijke verbruik uit.
Pfff, nog meer meters bijhouden.
Ik heb nu Tigo Monitoring, Qbox, Anna Inzicht, slimmemeterportal, Omvormer display en kWh meter in meterkast op omvormer. Lijkt mij meer dan voldoende :P
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_166116210
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 21:49 schreef bambino het volgende:

[..]

Pfff, nog meer meters bijhouden.
Ik heb nu Tigo Monitoring, Qbox, Anna Inzicht, slimmemeterportal, Omvormer display en kWh meter in meterkast op omvormer. Lijkt mij meer dan voldoende :P
Ik reageerde dan ook op Nicap
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_166268264
Ik zat eens naar de opbrengst te kijken. Met 8 Sunpower panelen, 2620Wp

Heel 2015: 2710Kwh
Vanaf Juni 2015 t/m Mei 2016: 2620Kwh

Niet slecht lijkt mij, tvt toch nog onder de 8 jaar, ondanks de "dure" Sunpowers en Optimizers.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 23% gewijzigd door Fer op 28-10-2016 19:59:35 ]
.
pi_166277767
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:22 schreef Fer het volgende:
Ik zat eens naar de opbrengst te kijken. Met 8 Sunpower panelen, 2620Wp

Heel 2015: 2710Kwh
Vanaf Juni 2015 t/m Mei 2016: 2620Kwh

Niet slecht lijkt mij, tvt toch nog onder de 8 jaar, ondanks de "dure" Sunpowers en Optimizers.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoeveel heb je er voor betaald dan? Want 8x 2710kWh = +/- 4336 euro. Dat is dus ex BTW inclusief 60 forfait.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_166291174
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 08:10 schreef bambino het volgende:

[..]

Hoeveel heb je er voor betaald dan? Want 8x 2710kWh = +/- 4336 euro. Dat is dus ex BTW inclusief 60 forfait.
5500¤ incl ongeveer. Dus misschien iets meer dan 8 jaar. Maar het idee achter Sunpower is dat ze uiteindelijk meer opleveren na 20-30 jaar, tegen een iets langere tvt op de kortere termijn.
.
pi_166293117
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 22:27 schreef Fer het volgende:

[..]

5500¤ incl ongeveer. Dus misschien iets meer dan 8 jaar. Maar het idee achter Sunpower is dat ze uiteindelijk meer opleveren na 20-30 jaar, tegen een iets langere tvt op de kortere termijn.
Wat? 5500 incl btw? Damn. Ik had 3400wp (20x170 SF) met 5000w SMA omvormer voor 4470 incl btw.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_166293281
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 23:51 schreef Patroon het volgende:

[..]

Wat? 5500 incl btw? Damn. Ik had 3400wp (20x170 SF) met 5000w SMA omvormer voor 4470 incl btw.
Incl installatie en plat dak frames? Ik heb trouwens geen plek voor 20 panelen, daarom de 327Wp panelen.
.
pi_166293579
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 00:02 schreef Fer het volgende:

[..]

Incl installatie en plat dak frames? Ik heb trouwens geen plek voor 20 panelen, daarom de 327Wp panelen.
Ja incl installatie op schuine dak. Dus alles erop en eraan. Bij platte dak (kon ook op onze garage) was het even duur/goedkoop geweest.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_166296380
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 23:51 schreef Patroon het volgende:

[..]

Wat? 5500 incl btw? Damn. Ik had 3400wp (20x170 SF) met 5000w SMA omvormer voor 4470 incl btw.
Dus 800WP meer voor 1000 euro minder.

Geloof me, jij hebt het goedkoop.
Fer heeft het toevallig ook goedkoop (relatief) want Sunpower is gewoon mega duur.

Het enige vergelijkgetal waar je naar kunt kijken is euro per WP of euro per kWh.
Euro per WP bij Fer is 2,10
Euro per WP bij jou is 1,31

Die van jou had ook goedkoper gekund, want je hebt een te grote omvormer voor 20 panelen en dan ook nog eens een duur merk omvormer.

Een gemiddeld systeem zit rond de 1,50 per WP.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_166296600
Ik weet niet of Solar Frontier er al was in 2013.

Sowieso weet ik niet meer hoe de overweging precies was. Ik had plek voor 8 panelen. 8x250w panelen van een gewoon A-merk (Chinees/Japans ofzo) zou 1800kwh opleveren, 8x Sunpower 2700kwh. TVT met die gewone panelen was iets korter, maar de Sunpowers winnen het op de lange termijn.

Ach, het werkt en mijn grootste uitdaging is nu de afname richting 0 te krijgen ipv 1300kwh en flink op gas te besparen.
.
pi_166297026
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 08:48 schreef bambino het volgende:

[..]

Dus 800WP meer voor 1000 euro minder.

Geloof me, jij hebt het goedkoop.
Fer heeft het toevallig ook goedkoop (relatief) want Sunpower is gewoon mega duur.

Het enige vergelijkgetal waar je naar kunt kijken is euro per WP of euro per kWh.
Euro per WP bij Fer is 2,10
Euro per WP bij jou is 1,31

Die van jou had ook goedkoper gekund, want je hebt een te grote omvormer voor 20 panelen en dan ook nog eens een duur merk omvormer.

Een gemiddeld systeem zit rond de 1,50 per WP.
Ja klopt. De te grote omvormer was een eigen keuze trouwens. Kostte maar 175 euro extra en nu kan ik op het platte dak uitbreiden.
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 31 oktober 2016 @ 09:36:01 #274
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_166321182
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 20:03 schreef Patroon het volgende:
Ik vul wekelijks de standen in op www.energiemanageronline.nl. ook van de omvormer. Hij rekent dan zelf het daadwerkelijke verbruik uit.
Als de zonmodule activeert op energiemanageronline gaat het toch automatisch ? Of heb ik dat verkeerd begrepen ?

Ze zijn hier nu op het dak bezig met het aanleggen van mijn installatie. 2400Wp, 8 panelen LG met optimizers.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 31 oktober 2016 @ 09:50:39 #275
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_166321381
quote:
7s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:36 schreef elcastel het volgende:

[..]

Als de zonmodule activeert op energiemanageronline gaat het toch automatisch ? Of heb ik dat verkeerd begrepen ?

Ze zijn hier nu op het dak bezig met het aanleggen van mijn installatie. 2400Wp, 8 panelen LG met optimizers.
Ik heb de zonmodule wel geactiveerd maar ik voer het gewoon handmatig in.
Kon zo ook geen manier vinden om dat automagisch te laten gebeuren, had ik wel verwacht.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_166321703
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik heb de zonmodule wel geactiveerd maar ik voer het gewoon handmatig in.
Kon zo ook geen manier vinden om dat automagisch te laten gebeuren, had ik wel verwacht.
Gaat volgens mij idd niet automatisch. Ik vind het ook niet erg om elke zondag avond even de standen te noteren.
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 31 oktober 2016 @ 10:13:35 #277
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_166321735
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2016 10:11 schreef Patroon het volgende:

[..]

Gaat volgens mij idd niet automatisch. Ik vind het ook niet erg om elke zondag avond even de standen te noteren.
Ik doe het dagelijks, alle standen :@
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_166321769
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 10:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik doe het dagelijks, alle standen :@
#autist ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 31 oktober 2016 @ 10:36:38 #279
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_166322113
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2016 10:16 schreef Patroon het volgende:

[..]

#autist ;)
Ja :Y :')

Iedere avond na 22.00 uur ook even foto's maken van alle meters (behalve de zonnepanelen dan, die kan ik natuurlijk online aflezen).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 31 oktober 2016 @ 10:57:01 #280
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_166322436
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 10:13 schreef Leandra het volgende:
Ik doe het dagelijks, alle standen :@
Dat zal hier ook zo gebeuren dan denk ik. Je andere standen lopen wel automatisch ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 31 oktober 2016 @ 11:14:53 #281
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_166322723
quote:
7s.gif Op maandag 31 oktober 2016 10:57 schreef elcastel het volgende:

[..]

Dat zal hier ook zo gebeuren dan denk ik. Je andere standen lopen wel automatisch ?
Nee, iedere dag een foto van de meters.... ik heb nog gewoon analoge meters, dus die doen niets automatisch, behalve salderen :P
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_166342625
De eerste volle maand panelen is voorbij. In oktober 219,83 kwh opgewekt. Met 3640 aan panelen op het zuiden/schuindak.. Iets meer dan 6% van de verwachte jaaropbrengst..

Iets minder dan deze grafiek laat zien, maar een beetje extra wolkjes en je zit zo wat lager natuurlijk..


Ik overweeg om onze slimme meter dagelijks te laten uitlezen door iets als enelogic of een van die andere aanbieders . Weten jullie of dat een beetje betrouwbaar is. Mijn energieleverancier doet het ook, maar ik weet niet of dat nou slim is.. Jullie ideeen?
  dinsdag 1 november 2016 @ 11:43:26 #283
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_166343387
Zou het persoonlijk gewoon zelf uitlezen via de P1 poort, zulke data moet je gewoon lekker dicht tegen de borst aanhouden.
pi_166343950
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 11:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, iedere dag een foto van de meters.... ik heb nog gewoon analoge meters, dus die doen niets automatisch, behalve salderen :P
Geef een paar tientjes uit aan een Youless en je hoeft niet meer elke dag de meterkast in.
pi_166343976
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2016 10:53 schreef Deepfreeze het volgende:
De eerste volle maand panelen is voorbij. In oktober 219,83 kwh opgewekt. Met 3640 aan panelen op het zuiden/schuindak.. Iets meer dan 6% van de verwachte jaaropbrengst..
Niet heel denderend, ik heb 214 kWh opgewekt met 3120 Wp. Ook op zuid en schuin.

Maar niet denderend is niet gelijk aan slecht hoor :)
pi_166344210
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2016 12:19 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Niet heel denderend, ik heb 214 kWh opgewekt met 3120 Wp. Ook op zuid en schuin.

Maar niet denderend is niet gelijk aan slecht hoor :)
Er zit hier soms veel verschil tussen de dagen. De ene dag 1,4 De dag erna weer 13 kwh.. En de dag erna weer 0.96 en dan weer 12.. Dus het systeem kan wel veel draaien, alleen blijkbaar veel wolkjes gehad die lage dagen. Dat trekt het totaal nogal naar beneden..
pi_166344314
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2016 12:32 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Er zit hier soms veel verschil tussen de dagen. De ene dag 1,4 De dag erna weer 13 kwh.. En de dag erna weer 0.96 en dan weer 12.. Dus het systeem kan wel veel draaien, alleen blijkbaar veel wolkjes gehad die lage dagen. Dat trekt het totaal nogal naar beneden..
Ik weet het. Nog erger dan wolkjes is sluierbewolking of hele dichte bewolking. Er zijn dagen (ik heb het nog niet meegemaakt) dat je omvormer niet eens opstart... :'(
pi_166345131
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2016 10:53 schreef Deepfreeze het volgende:
De eerste volle maand panelen is voorbij. In oktober 219,83 kwh opgewekt. Met 3640 aan panelen op het zuiden/schuindak.. Iets meer dan 6% van de verwachte jaaropbrengst..

Iets minder dan deze grafiek laat zien, maar een beetje extra wolkjes en je zit zo wat lager natuurlijk..
[ afbeelding ]

Ik overweeg om onze slimme meter dagelijks te laten uitlezen door iets als enelogic of een van die andere aanbieders . Weten jullie of dat een beetje betrouwbaar is. Mijn energieleverancier doet het ook, maar ik weet niet of dat nou slim is.. Jullie ideeen?
Die % kloppen volgens mij niet.
Dat ligt aan te veel dingen, schaduw, helling, ligging.

Ik ben begonnen in maart (3 maart)

Als ik dan kijk naar mijn % dan zijn deze als volgt: (ik reken met 4000kWh totaal dit jaar)
Maart 322.73 = 8.06%
April 521.77 = 13.04%
Mei 561.89 = 14.04%
Juni 505.23 = 12.63%
Juli 542.96 = 13.57%
Augustus 525.35 = 13.13%
September 484.24 = 12.11%
Oktober 207.24 = 5.18%

Het zit er niet ver vanaf, juni was dit jaar gewoon slecht, september was zeer goed.
Oktober was matig (maar dit komt bij mij door meer schaduw)

Totaal heb ik nu dus 91.76% gehaald.
Dan moet ik Nov-Dec-Jan-Feb nog 8,24% halen (330kWh).
Volgens jou grafiek moet ik nog 13% kunnen halen, ik ben benieuwd of ik dat ga halen.

Wat betreft uitlezen, ik heb zelf een Qbox van Qurrent. Kost 100-130 euro ofzo. Makkelijk te installeren.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 2 november 2016 @ 08:11:51 #289
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_166362540
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2016 12:19 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Niet heel denderend, ik heb 214 kWh opgewekt met 3120 Wp. Ook op zuid en schuin.

Maar niet denderend is niet gelijk aan slecht hoor :)
Hier 323 kWh met 5100 wP zuid en schuin. Exact de helft van september. Viel mij wat tegen en ook zeer hoge schommelingen per dag (tussen 1 en 28 kWh per dag).
pi_166368216
quote:
1s.gif Op woensdag 2 november 2016 08:11 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Hier 323 kWh met 5100 wP zuid en schuin. Exact de helft van september. Viel mij wat tegen en ook zeer hoge schommelingen per dag (tussen 1 en 28 kWh per dag).
Vind dat toch behoorlijk. Ik ben niet verder gekomen dan 130kwh met 5200wp :{
Toevallig SF / zwarte panelen?
  woensdag 2 november 2016 @ 13:47:53 #291
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_166368281
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2016 13:45 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Vind dat toch behoorlijk. Ik ben niet verder gekomen dan 130kwh met 5200wp :{
Toevallig SF / zwarte panelen?
Ja SF+SolarEdge
pi_166368304
quote:
1s.gif Op woensdag 2 november 2016 13:47 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja SF
Dat is een aardige bak stroom die je opwerkt dan :7
  woensdag 2 november 2016 @ 13:49:15 #293
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_166368324
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2016 13:48 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Dat is een aardige bak stroom die je opwerkt dan :7
Wij verbruiken ook redelijk veel en ik heb een stekkerauto.
pi_166369053
In oktober (vanaf 3 oktober) heb ik 146kWh opgewekt met 2700WP.
pi_166373623
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2016 10:53 schreef Deepfreeze het volgende:
De eerste volle maand panelen is voorbij. In oktober 219,83 kwh opgewekt. Met 3640 aan panelen op het zuiden/schuindak.. Iets meer dan 6% van de verwachte jaaropbrengst..

Iets minder dan deze grafiek laat zien, maar een beetje extra wolkjes en je zit zo wat lager natuurlijk..
[ afbeelding ]

Ik overweeg om onze slimme meter dagelijks te laten uitlezen door iets als enelogic of een van die andere aanbieders . Weten jullie of dat een beetje betrouwbaar is. Mijn energieleverancier doet het ook, maar ik weet niet of dat nou slim is.. Jullie ideeen?
Wij hadden 276kwh met 3400wp. Ook schuindak op zuid.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_166421350
Ik zat eens te rekenen met de Tesla Powerwall. Ding kost 7000¤, 14Kwh.

Stel ze schaffen de saldering helemaal af en je ontvangt alleen nog maar 0,08¤/kwh, s'avonds betaal je 0,18¤/kwh. Netto betaal je dan 0,10¤ voor je "eigen" kilowatts.

Met de powerwall kun je iedere dag dus 1,40¤ besparen in deze situatie, tvt is 5000 dagen, 14 jaar dus.

Maar helaas:

1. Gaat de powerwall 14 jaar mee?
2. Wie gebruikt er dagelijks 14kwh? (Dat is minstens 5000kwh/jr)
3. Waarschijnlijk heb je in de winter meer energie nodig en wek je het niet op, in de zomer omgekeerd.

Conclusie: ALS ze saldering afschaffen, zou een nuttige buffer hooguit de helft of 1/3 voldoende zijn, voor maximaal een kwart van de prijs.
.
  vrijdag 4 november 2016 @ 21:57:20 #297
58560 Oksel
Gezellig.
pi_166423075
Komt overgangsregeling volgens Kamp.

En verder zat mensen die > 14kWh/dag gebruiken. Mensen met pluginauto's en warmtepompen.

Oktober was aardig beroerd inderdaad. 25% minder dan bijv. oktober 2011.

Ik haalde met een poly 55 kWh/kWp. Patroon met een dunnefilm paneel 81kWh/kWp. Toch is mijn forecast voor dit jaar met dat setje poly's 1041 kWh/kWp, en in 't oosten van 't land.. da's nog eens wat anders dan aan de kust.

Jammer dat dunne film de prijzenslag dik aan het missen is op dit moment.. goedkope poly van 260Wp koop je voor dezelfde prijs als een dunne film paneel van 170Wp. En dan heb je met dunne film nog meer montagemateriaal, arbeid en bekabeling nodig.
  vrijdag 4 november 2016 @ 22:48:13 #298
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_166424384
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 21:57 schreef Oksel het volgende:
Komt overgangsregeling volgens Kamp.

En verder zat mensen die > 14kWh/dag gebruiken. Mensen met pluginauto's en warmtepompen.

Oktober was aardig beroerd inderdaad. 25% minder dan bijv. oktober 2011.

Ik haalde met een poly 55 kWh/kWp. Patroon met een dunnefilm paneel 81kWh/kWp. Toch is mijn forecast voor dit jaar met dat setje poly's 1041 kWh/kWp, en in 't oosten van 't land.. da's nog eens wat anders dan aan de kust.

Jammer dat dunne film de prijzenslag dik aan het missen is op dit moment.. goedkope poly van 260Wp koop je voor dezelfde prijs als een dunne film paneel van 170Wp. En dan heb je met dunne film nog meer montagemateriaal, arbeid en bekabeling nodig.
SF ziet er wel een stuk mooier uit. En door het formaat van SF panelen kun je vaak meer panelen kwijt op je dak. Ik kon 18 poly's of 30 SF's kwijt.

Verder wel met je eens, al gaan die plugin auto's rond 2020 waarschijnlijk allemaal uit de lease. Dus net als het salderen afgelopen is. Is maar de vraag of het in 2020 nog interessant is een (deels) elektrische auto te leasen.
pi_166424670
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2016 22:48 schreef leolinedance het volgende:

[..]

SF ziet er wel een stuk mooier uit. En door het formaat van SF panelen kun je vaak meer panelen kwijt op je dak. Ik kon 18 poly's of 30 SF's kwijt.

Verder wel met je eens, al gaan die plugin auto's rond 2020 waarschijnlijk allemaal uit de lease. Dus net als het salderen afgelopen is. Is maar de vraag of het in 2020 nog interessant is een (deels) elektrische auto te leasen.
Door het grote aanbod aan tweedehands stekkerauto's rond 2020/2021 wordt het voor particulieren waarschijnlijk betaalbaar om er privé eentje aan te schaffen.

De kleine 14% diesels die voorheen wegenbelastingvrij waren koop je nu ook voor weinig geld. Ideaal als je (meestal) zonder passagiers veel kilometers maakt.
  vrijdag 4 november 2016 @ 23:07:35 #300
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_166424847
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2016 23:00 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Door het grote aanbod aan tweedehands stekkerauto's rond 2020/2021 wordt het voor particulieren waarschijnlijk betaalbaar om er privé eentje aan te schaffen.

De kleine 14% diesels die voorheen wegenbelastingvrij waren koop je nu ook voor weinig geld. Ideaal als je (meestal) zonder passagiers veel kilometers maakt.
Stekkerauto's wegen minimaal 200kg (laag ingeschat) extra en de subsidie op de wegenbelasting stopt volgend jaar. Ik vraag mij serieus af wie mijn C-klasse plugin van 1800 kg met 2 ton op de teller eind 2020 nog wil hebben...

Daarnaast natuurlijk nieuwe techniek, wat is de status van het accupakket etc.

Ik vermoed dat er veel geexporteerd zullen gaan worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door leolinedance op 04-11-2016 23:19:10 ]
pi_166494360
Heb een offerte voor 9x Zonnepanelen 275 Wp All Black trina solar met omvormer Zeverlution 2000S voor 3.770 euro incl btw, dus ex 3200.
Volgens mij niet al te duur, alleen hoor ik van een collega dat de omvormer bij hem al geen gegevens meer doorstuurd naar de zevercloud (lekkere naam ook :') ) .
Natuurlijk is dat meer een gimmick maar zo kun je iig je teruglevering/verbruik iets beter in de gaten houden. Iemand opmerkingen/tips??
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')