Not so fast, er zijn ook humanistische argumenten tegen abortus, namelijk dat je menselijk leven moet beschermen, stel dat jij dat embryo was.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 20:48 schreef Argo het volgende:
[..]
Het gaat uiteindelijk terug naar een schepper, de bijbel en het christendom draaien daarom. Was er geen schepper was abortus etc ook geen probleem.
https://nl.wikipedia.org/wiki/James_Ussher#Werkquote:Op woensdag 20 juli 2016 06:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
De menselijke maat, creationsiten beroepen zich louter op een hoofdstuk in genesis, niet op wetenschappelijke argumenten. Uit de bijbelse chronologie bepaal je een ouderdom van 6000 jaar voor de ouderdom van de aarde. Dan wordt genesis 1 toch aangehouden met het argument dat een dag in Genesis 1 eigenlijk geen dag duurt.
Das echter niet het christelijke standpunt, met christenen heeft het ermee te doen dat er een ziel in zit. Als het geen ziel had, was het geen probleem denk ik.quote:Op woensdag 20 juli 2016 07:01 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Not so fast, er zijn ook humanistische argumenten tegen abortus, namelijk dat je menselijk leven moet beschermen, stel dat jij dat embryo was.
Mijn verzoek aan jou is om eens op te houden te discrimineren op iemands religie.quote:Op woensdag 20 juli 2016 06:53 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Zeg JG hou eens op met de discussie hier te saboteren.
Hoe vaak heb ik inmiddels aan de hand van de Bijbel aangetoond dat die ouderdom geen 6000 jaar is, maar een veel langere periode.quote:Op woensdag 20 juli 2016 06:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
De menselijke maat, creationsiten beroepen zich louter op een hoofdstuk in genesis, niet op wetenschappelijke argumenten. Uit de bijbelse chronologie bepaal je een ouderdom van 6000 jaar voor de ouderdom van de aarde. Dan wordt genesis 1 toch aangehouden met het argument dat een dag in Genesis 1 eigenlijk geen dag duurt.
Vind je dat nou zelf niet vreemd? Een 'dag' die duizenden jaren duurt?quote:Op woensdag 20 juli 2016 15:01 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Als die zevende dag (inmiddels, want duurt nog steeds voort) al duizenden jaren duurt, waarom de eerdere zes dagen dan slechts 1000 jaar?
Omdat 'dag' geen abstract begrip is. Het betekent letterlijk '1 rotatie van de aarde' (of als we het over marsdagen hebben 1 rotatie van Mars), en dat heeft het ook altijd betekend. Hier interpretatievrijheid in zoeken is nogal maf. En dat is overigens ook in overeenstemming met het onderscheid tussen 'dag' en 'nacht' zoals Genesis het benoemt.quote:Eén en al warrigheid die letterlijk interpretatie van het woord dag. Waarom leest men niet eens vanuit de context?
Hoe zit het met Johannes 20:28?quote:
ATON, dat geldt waarschijnlijk voor Marcus 16:9-20. Marcus 16:1-8 beschrijft echter wel degelijk de opstanding en is authentiek en niet later toegevoegd.quote:Op maandag 18 juli 2016 00:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Het is algemeen geweten en consensus onder deskundigen dat 16 er later is bijgeschreven.
typisch dat de overige versen van cruciaal belang zijn voor pinkster christenen.quote:Op woensdag 20 juli 2016 16:47 schreef Hilarius het volgende:
[..]
ATON, dat geldt waarschijnlijk voor Marcus 16:9-20. Marcus 16:1-8 beschrijft echter wel degelijk de opstanding en is authentiek en niet later toegevoegd.
???quote:Op woensdag 20 juli 2016 16:48 schreef Manke het volgende:
[..]
typisch dat de overige versen van cruciaal belang zijn voor pinkster christenen.
m 16:9-20quote:
Daar doen zij geen verkeerd aan. Afgezien daarvan, wat er staat is in de geest van wat er in de andere evangeliën valt te lezen.quote:Op woensdag 20 juli 2016 16:51 schreef Manke het volgende:
[..]
m 16:9-20
Daar baseren ze tongentaal en gebedsgenezing op.
maar de allerlaatste vers zegt dat het tekenen zijn die het evangelie via het gesproken woord dienen te bevestigen, het geschreven evangelie was er nog niet, welke bevestigd wordt door de heilige Geest, welke ook nog niet uitgestort was. Tegenwoordig zijn deze tekenen niet nodig,en alleen te zien bij dergelijke kerken, omdat ze het graag willen, niet als teken maar om er beter van te worden.quote:Op woensdag 20 juli 2016 16:54 schreef Hilarius het volgende:
[..]
Daar doen zij geen verkeerd aan. Afgezien daarvan, wat er staat is in de geest van wat er in de andere evangeliën valt te lezen.
Dat klopt en geldt nog onveranderd. Tegenwoordig zijn die tekenen nog even hard nodig als toen. De reden waarom dit zich soms bij niet-reguliere kerkgenootschappen manifesteert is omdat zij nog uitgaan van de absolute waarheid van de Schrift. Het is zoals bijvoorbeeld in Marcus 6:5-6:quote:Op woensdag 20 juli 2016 16:58 schreef Manke het volgende:
[..]
[quote] Op woensdag 20 juli 2016 16:58 schreef Manke het volgende:
[..]
maar de allerlaatste vers zegt dat het tekenen zijn die het evangelie via het gesproken woord dienen te bevestigen. Tegenwoordig zijn deze tekenen niet nodig,en alleen te zien bij dergelijke kerken, omdat ze het graag willen, niet als teken maar om er beter van te worden.
alleen worden ze tegenwoordig niet als tekengaven gebruikt, maar voor persoonlijk gewin.quote:Op woensdag 20 juli 2016 17:13 schreef Hilarius het volgende:
[..]
Dat klopt en geldt nog onveranderd. Tegenwoordig zijn die tekenen nog even hard nodig als toen. De reden waarom dit zich soms bij niet-reguliere kerkgenootschappen manifesteert is omdat zij nog uitgaan van de absolute waarheid van de Schrift. Het is zoals bijvoorbeeld in Marcus 6:5-6:
5 En Hij kon daar geen enkele kracht doen; alleen genas Hij enige zieken door handoplegging. 6 En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof.
In de reguliere kerk is het geloof in de absolute waarheid van de Schrift eigenlijk allang opgegeven door allerlei intellectuele dwalingen die als gif hebben gewerkt en mensen aan het twijfelen hebben gebracht.
Is dat regel?quote:Op woensdag 20 juli 2016 17:22 schreef Manke het volgende:
[..]
[quote]alleen worden ze tegenwoordig niet als tekengaven gebruikt, maar voor persoonlijk gewin.
De kerk zoals wij die vanouds kennen. De kerk van de rooms-katholieken en de protestanten.quote:Wat bedoel je met 'de reguliere kerk'?
In tongen spreken wil niet direct zeggen dat iemand opeens zichzelf in het Russische kenbaar kan maken, om maar een voorbeeld te noemen. Dat zou weliswaar kunnen, maar er wordt ook mee bedoeld een 'taal' die iets zegt dat alleen belang heeft voor God: het in tongen bidden. Paulus zegt er het een en ander over. Als het slechts gebrabbel is heeft het geen nut.quote:Vreemde tongen in M 16 zijn andere talen, geen brabbeltalen.
O my God, we hebben weer een christen die de kool komt stoven...quote:Op woensdag 20 juli 2016 17:13 schreef Hilarius het volgende:
[..]
Dat klopt en geldt nog onveranderd. Tegenwoordig zijn die tekenen nog even hard nodig als toen. De reden waarom dit zich soms bij niet-reguliere kerkgenootschappen manifesteert is omdat zij nog uitgaan van de absolute waarheid van de Schrift. Het is zoals bijvoorbeeld in Marcus 6:5-6:
5 En Hij kon daar geen enkele kracht doen; alleen genas Hij enige zieken door handoplegging. 6 En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof.
In de reguliere kerk is het geloof in de absolute waarheid van de Schrift eigenlijk allang opgegeven door allerlei intellectuele dwalingen die als gif hebben gewerkt en mensen aan het twijfelen hebben gebracht.
dat is precies wat het is, want handelingen spreekt daaroverquote:Op woensdag 20 juli 2016 17:36 schreef Hilarius het volgende:
[..]
Is dat regel?
[..]
De kerk zoals wij die vanouds kennen. De kerk van de rooms-katholieken en de protestanten.
[..]
In tongen spreken wil niet direct zeggen dat iemand opeens zichzelf in het Russische kenbaar kan maken, om maar een voorbeeld te noemen. Dat zou weliswaar kunnen, maar er wordt ook mee bedoeld een 'taal' die iets zegt dat alleen belang heeft voor God: het in tongen bidden. Paulus zegt er het een en ander over. Als het slechts gebrabbel is heeft het geen nut.
Rustig aan berjan hier vindt tenminste een gewone dialoog plaats, ik ga ook niet overal de atheistenkaart spelen.quote:Op woensdag 20 juli 2016 17:38 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
O my God, we hebben weer een christen die de kool komt stoven...
Met zijn "de kerken zitten fout, ze zitten met dwalingen, en de mensen die alles letterlijk nemen die hebben gelijk, want de bijbel is geestelijk geinspireerd en daarom waar"..... Wees blij dat de kerken een beetje aannemen van wat door onderzoek boven tafel is gekomen. Mensen die denken dat de hele bijbel waarheid is trappen in de dwalingen van bepaalde mensen die hier macht aan ontleend hebben. Intellect is ook niet iets vies, het is ons gegeven door "God" dus maak er gebruik van.
Soms denk ik dat Biancoreni een dubbelaccount heeft genomen onder de naam van Loekie, en dat Hilarius een dubbelaccount is van Loekie. Klopt dit?
Wat betreft het laatste: nee, dit klopt niet. Verder kan ik niet zoveel met jouw bijdrage want een materialistisch ingestelde geest blijft ingekaderd binnen vastgestelde parameters. Daarom als antwoord dit: hoe je het ook wendt of keert, het bestaan van God uitsluiten kun je niet. Dat op zich moet een ramp voor je zijn want welke methodiek staat je als materialist verder ten dienste om het niet-bestaan van een transcendente God op empirische gronden te bewijzen? Ontkennen kun je God natuurlijk. Maar dan op basis van wat jij meent. En dat mag uiteraard.quote:Op woensdag 20 juli 2016 17:38 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
O my God, we hebben weer een christen die de kool komt stoven...
Met zijn "de kerken zitten fout, ze zitten met dwalingen, en de mensen die alles letterlijk nemen die hebben gelijk, want de bijbel is geestelijk geinspireerd en daarom waar"..... Wees blij dat de kerken een beetje aannemen van wat door onderzoek boven tafel is gekomen. Mensen die denken dat de hele bijbel waarheid is trappen in de dwalingen van bepaalde mensen die hier macht aan ontleend hebben. Intellect is ook niet iets vies, het is ons gegeven door "God" dus maak er gebruik van.
Soms denk ik dat Biancoreni een dubbelaccount heeft genomen onder de naam van Loekie, en dat Hilarius een dubbelaccount is van Loekie. Klopt dit?
Daar wil ik dan nog wel eens het fijne van weten. Ik zoek het op. Dank.quote:Op woensdag 20 juli 2016 17:41 schreef Manke het volgende:
[..]
dat is precies wat het is, want handelingen spreekt daarover
Bidden in tongen is een recents iets, dat verscheen bij het begin van de pinksterbeweging, of pinksterdwaling.
We kunnen er de verdere ontwikkeling van het geloofsgoed in zien, maar hebben ook te maken met een deformatie van de oorspronkelijke tekst van Marcus.quote:Op woensdag 20 juli 2016 16:47 schreef Hilarius het volgende:
ATON, dat geldt waarschijnlijk voor Marcus 16:9-20. Marcus 16:1-8 beschrijft echter wel degelijk de opstanding en is authentiek en niet later toegevoegd.
Een gewone dialoog? Zoals je een gewone dialoog kan hebben over Roodkapje (welke kleur had het kapje van Roodkapje ook alweer?)?quote:Op woensdag 20 juli 2016 17:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Rustig aan berjan hier vindt tenminste een gewone dialoog plaats, ik ga ook niet overal de atheistenkaart spelen.
Als je alles geestelijk beziet kun je zelfs tot voorbij de zon zweven. Maar je hebt geen enkele vaste grond onder je voeten. Materialisten daarentegen wel.quote:Op woensdag 20 juli 2016 17:54 schreef Hilarius het volgende:
[..]
Wat betreft het laatste: nee, dit klopt niet. Verder kan ik niet zoveel met jouw bijdrage want een materialistisch ingestelde geest blijft ingekaderd binnen vastgestelde parameters. Daarom als antwoord dit: hoe je het ook wendt of keert, het bestaan van God uitsluiten kun je niet. Dat op zich moet een ramp voor je zijn want welke methodiek staat je als materialist verder ten dienste om het niet-bestaan van een transcendente God op empirische gronden te bewijzen? Ontkennen kun je God natuurlijk. Maar dan op basis van wat jij meent. En dat mag uiteraard.
Berjan, geloof is voor de gelovige voldoende en dient als bewijs. Jij hebt als materialist daarentegen slechts datgene wat je kunt zien en op grond daarvan kunt beredeneren, Een transcendente God onttrekt zich daaraan. De God van de bijbel is een transcendente God. Daar kun jij niets tegenoverstellen. Je staat als het ware met lege handen en komt niet verder. Daar prat op gaan is je van harte gegund maar suggereer niet dat wat jij aanhangt meerwaarde heeft boven datgene wat ik aanhang in de zin van 'ik ben wijzer'. Want dat ben je niet.quote:Op woensdag 20 juli 2016 18:56 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
Als je alles geestelijk beziet kun je zelfs tot voorbij de zon zweven. Maar je hebt geen enkele vaste grond onder je voeten. Materialisten daarentegen wel.
Zo er fouten in staan is dat niet meer dan menselijk. Bestaat bij jou het idee dat de bijbel bestaat uit teksten die door God zijn gedicteerd? Zal toch niet! De bijbel is een verzameling van boeken waarin vastgelegd is hoe God is, wat God doet en wat hij zal doen. Daartoe zijn er profeten geweest die Gods wil aan dat kleine irritante volk, dat altijd weer in de fout ging, hebben doorgegeven. Uiteindelijk is het op schrift gesteld. Het NT is op andere leest geschoeid omdat dit veel dichterbij ligt. Mensen als jij wensen uit te gaan van de leugen. En met die vooropgezetheid gaan ze vervolgens de bijbel bekijken. Tekstkritiek is een prachtige uitvinding, maar het heeft echter geleid tot opvattingen die uiteindelijk niet meer dan... opvattingen zijn.quote:Je kan niet het bestaan van een god uitsluiten maar wel de god van de bijbel door de bijbel zelf. Als een boek geestelijk geinspireerd is mag er geen foutje in staan. En er staat meer dan een fout in.
Denken staat vrij, Berjan. Als jij meent wat je meent is dat wat je meent.quote:Maar ja, ik denk dat je net zo open staat voor kritiek als de christenen Manke (in mindere mate, dit moet ik toegeven) of Loekie. Alsof het bewezen is dat er een god is, en dat het ook nog toevallig de god van de joden is, een klein volkje dat altijd werd overlopen door vijanden. En dat hierom een propaganda boek geschreven heeft (meerdere uiteraard). Want zo zie ik de bijbelse boeken. Propaganda voor een oorlogsgod.
Sorry, ATON. Dit nu is in mijn optiek gebeuzel.quote:Op woensdag 20 juli 2016 18:29 schreef ATON het volgende:
[..]
We kunnen er de verdere ontwikkeling van het geloofsgoed in zien, maar hebben ook te maken met een deformatie van de oorspronkelijke tekst van Marcus.
De kernachtige zinnen waarin Marcus het geheim van de opstanding aanduidt spatten uiteen en hangen als flarden her en der van een nieuw verhaal dat opgehangen wordt.
De zinnetjes over waar het lijk werd neergelegd en over " een andere plaats " hebben met zwachtels en zweetdoeken en met geheimzinnige verdwijningen niets van doen.
Lukas is de eerste bij wie het geheim van het geloof, dat Marcus zo ontroerend en treffend weet aan te duiden, tot bijgeloof afgezwakt als hij spreekt over ' het lege graf ' en het eten van vis, ' gebakken vis ', door de verrezen heer.
De " neaniskos " bij Marcus duidt het geheim maar met één woord aan : " ègerthè ".
Dat is een passivum: ' werd opgewekt ' door de Eeuwige wiens Naam niet gezegd mag worden. Geen mens die dood is staat ooit weer uit zichzelf op, ook de Nazarener niet.
Wel is de scheppergod die uit het niets alles schiep uiteraard niet aan de grens tussen leven en dood gebonden, maar Hij kan, zoals Hij alles en allen eens uit het niets schiep, ook andermaal weer uit de dood opwekken. Paulus maakt het wezenlijke verschil dat de dode eerst gewekt moet worden uit de dood voor hij vervolgens weer op kan staan. De opstanding is alleen mogelijk op grond van dat ' werd gewekt ' door de Eeuwige.
Dat kernwoord " ègerthè ", wordt door de " neaniskos " dubbel uitgelegd: Ègerthè. Ouk estin hode. Ide ho topos hopon ethèkan auton.
Het middelste zinnetje ' niet is (hij ) hier ' staat werkelijk midden tussen de onzienlijke waarheid van het ' werd gewekt ' en de zichtbare werkelijkheid van ' zie de plek waar hij werd neergelegd '.
Degene die de vrouwen zochten, die was daar niet meer. Ze zochten de man die geboren was als Jezus, die levenslang trouw bleef was aan de Eeeuwige als Nazarener en die tenslotte die trouw met de dood aan het kruis bekocht had, de gekruisigde : die was niet meer.
De naam Jezus, van de man die de vrouwen zoeken wordt niet meer genoemd. De Naam zelve wordt ook niet genoemd, maar het is zijn verschijning. Zijn Aanwezigheid die het tafereel beheerst terwijl hij door Hem gewekt werd pas als laatste woord aangeduidt wordt: ' ( Door Hem ) werd opgewekt : is niet meer. Zie de plek waar wij neergelegd hadden - hem '.
Het ' neergelegd hadden ' is een voltooid verleden tijd: dat is gebeurd, het ligt helemaal achter ons. Het neerleggen is geen alledaagse gebeurtenis, maar het ten ruste dragen en in het graf leggen.
De betekeniswaarde van ' ho topos ' is groter dan ' de plek ' waar het ligt.
Er staat niet en Marcus zegt noch gelooft zoiets, dat het graf leeg was. Uiteraard lag het lijk - to ptoma , het kadaver zegt Marcus uitdagend - nog daar waar het neergelegd was. Het afgelegde lijk had echter afgedaan, de heer was immers gewekt en opgestaan !
Het lege graf is geen geloofsgoed, het is als de gebakken vis, afval en bijgeloof.
Het geloof verdraagt wellicht veel bijkomstigs en bijgeloof. Maar waar het gaat om het ' ègerthè ' "werd gewekt " door Hem om de opstanding leidt deze afval tot ' een verkondiging zonder inhoud en een geloof zonder grond.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |