abonnement Unibet Coolblue
pi_163873034
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 20:48 schreef Argo het volgende:

[..]

Het gaat uiteindelijk terug naar een schepper, de bijbel en het christendom draaien daarom. Was er geen schepper was abortus etc ook geen probleem.

Not so fast, er zijn ook humanistische argumenten tegen abortus, namelijk dat je menselijk leven moet beschermen, stel dat jij dat embryo was.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_163873063
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2016 06:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

De menselijke maat, creationsiten beroepen zich louter op een hoofdstuk in genesis, niet op wetenschappelijke argumenten. Uit de bijbelse chronologie bepaal je een ouderdom van 6000 jaar voor de ouderdom van de aarde. Dan wordt genesis 1 toch aangehouden met het argument dat een dag in Genesis 1 eigenlijk geen dag duurt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/James_Ussher#Werk
pi_163874953
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2016 07:01 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Not so fast, er zijn ook humanistische argumenten tegen abortus, namelijk dat je menselijk leven moet beschermen, stel dat jij dat embryo was.
Das echter niet het christelijke standpunt, met christenen heeft het ermee te doen dat er een ziel in zit. Als het geen ziel had, was het geen probleem denk ik.
pi_163880554
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2016 06:53 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Zeg JG hou eens op met de discussie hier te saboteren.
Mijn verzoek aan jou is om eens op te houden te discrimineren op iemands religie.
Waar halen jij en anderen dat recht voortdurend vandaan? :(
pi_163880738
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2016 06:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

De menselijke maat, creationsiten beroepen zich louter op een hoofdstuk in genesis, niet op wetenschappelijke argumenten. Uit de bijbelse chronologie bepaal je een ouderdom van 6000 jaar voor de ouderdom van de aarde. Dan wordt genesis 1 toch aangehouden met het argument dat een dag in Genesis 1 eigenlijk geen dag duurt.
Hoe vaak heb ik inmiddels aan de hand van de Bijbel aangetoond dat die ouderdom geen 6000 jaar is, maar een veel langere periode.
Paulus leefde nog steeds in de zevende dag, zegt hij. Die begon, zoals je weet, toen God Zijn rustdag inging (enige tijd na het moment van de schepping van Eva). Als die zevende dag (inmiddels, want duurt nog steeds voort) al duizenden jaren duurt, waarom de eerdere zes dagen dan slechts 1000 jaar?
Bovendien moet je eens lezen wat er over het begrip 'dag' staat in Genesis zelf.
Als samenvatting van alle scheppingsdagen kom je ook het woord dag tegen (op de dag dat God hemel en aarde maakte). Eén dag kan niet gelijk zijn aan zes dagen.
Ook in Genesis lees je dat God het licht dag noemde en het donker nacht. Nu is 'dag' dus weer hooguit twaalf uur.
Eén en al warrigheid die letterlijke interpretatie van het woord dag. Waarom leest men niet eens vanuit de context?

[ Bericht 0% gewijzigd door Loekie111 op 20-07-2016 22:19:04 ]
  woensdag 20 juli 2016 @ 15:45:45 #231
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163881935
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 15:01 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Als die zevende dag (inmiddels, want duurt nog steeds voort) al duizenden jaren duurt, waarom de eerdere zes dagen dan slechts 1000 jaar?
Vind je dat nou zelf niet vreemd? Een 'dag' die duizenden jaren duurt?

Buitengewoon creatieve manier om feitelijke onjuistheden in de Bijbel te verklaren, maar het lijkt mij dat 'dag' in deze betekenis iets heel anders betekent dan 'dag' zoals dat normaal (en al duizenden jaren) wordt gebruikt.

quote:
Eén en al warrigheid die letterlijk interpretatie van het woord dag. Waarom leest men niet eens vanuit de context?
Omdat 'dag' geen abstract begrip is. Het betekent letterlijk '1 rotatie van de aarde' (of als we het over marsdagen hebben 1 rotatie van Mars), en dat heeft het ook altijd betekend. Hier interpretatievrijheid in zoeken is nogal maf. En dat is overigens ook in overeenstemming met het onderscheid tussen 'dag' en 'nacht' zoals Genesis het benoemt.

Of denk je dat de rotatiesnelheid van de aarde is toegenomen mettertijd, en dat een nacht letterlijk duizenden jaren duurde?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 20 juli 2016 @ 16:39:50 #232
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163883629
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 15:01 schreef Loekie111 het volgende:

[..]


Hoe zit het met Johannes 20:28?
'omg' is niet een uitspraak voor de discipelen, en is ijdel gebruik van Gods naam.
pi_163883887
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 00:46 schreef ATON het volgende:

[..]

Het is algemeen geweten en consensus onder deskundigen dat 16 er later is bijgeschreven.
ATON, dat geldt waarschijnlijk voor Marcus 16:9-20. Marcus 16:1-8 beschrijft echter wel degelijk de opstanding en is authentiek en niet later toegevoegd.
  woensdag 20 juli 2016 @ 16:48:40 #234
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163883927
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 16:47 schreef Hilarius het volgende:

[..]

ATON, dat geldt waarschijnlijk voor Marcus 16:9-20. Marcus 16:1-8 beschrijft echter wel degelijk de opstanding en is authentiek en niet later toegevoegd.
typisch dat de overige versen van cruciaal belang zijn voor pinkster christenen.
pi_163883945
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2016 16:48 schreef Manke het volgende:

[..]

typisch dat de overige versen van cruciaal belang zijn voor pinkster christenen.
???
  woensdag 20 juli 2016 @ 16:51:26 #236
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163883989
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 16:49 schreef Hilarius het volgende:

[..]

???
m 16:9-20
Daar baseren ze tongentaal en gebedsgenezing op.
pi_163884110
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2016 16:51 schreef Manke het volgende:

[..]

m 16:9-20
Daar baseren ze tongentaal en gebedsgenezing op.
Daar doen zij geen verkeerd aan. Afgezien daarvan, wat er staat is in de geest van wat er in de andere evangeliën valt te lezen.
  woensdag 20 juli 2016 @ 16:58:19 #238
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163884264
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 16:54 schreef Hilarius het volgende:

[..]

Daar doen zij geen verkeerd aan. Afgezien daarvan, wat er staat is in de geest van wat er in de andere evangeliën valt te lezen.
maar de allerlaatste vers zegt dat het tekenen zijn die het evangelie via het gesproken woord dienen te bevestigen, het geschreven evangelie was er nog niet, welke bevestigd wordt door de heilige Geest, welke ook nog niet uitgestort was. Tegenwoordig zijn deze tekenen niet nodig,en alleen te zien bij dergelijke kerken, omdat ze het graag willen, niet als teken maar om er beter van te worden.
pi_163884693
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2016 16:58 schreef Manke het volgende:

[..]

[quote]1s.gif Op woensdag 20 juli 2016 16:58 schreef Manke het volgende:

[..]

maar de allerlaatste vers zegt dat het tekenen zijn die het evangelie via het gesproken woord dienen te bevestigen. Tegenwoordig zijn deze tekenen niet nodig,en alleen te zien bij dergelijke kerken, omdat ze het graag willen, niet als teken maar om er beter van te worden.
Dat klopt en geldt nog onveranderd. Tegenwoordig zijn die tekenen nog even hard nodig als toen. De reden waarom dit zich soms bij niet-reguliere kerkgenootschappen manifesteert is omdat zij nog uitgaan van de absolute waarheid van de Schrift. Het is zoals bijvoorbeeld in Marcus 6:5-6:

5 En Hij kon daar geen enkele kracht doen; alleen genas Hij enige zieken door handoplegging. 6 En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof.

In de reguliere kerk is het geloof in de absolute waarheid van de Schrift eigenlijk allang opgegeven door allerlei intellectuele dwalingen die als gif hebben gewerkt en mensen aan het twijfelen hebben gebracht.
  woensdag 20 juli 2016 @ 17:22:39 #240
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163884883
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 17:13 schreef Hilarius het volgende:

[..]

Dat klopt en geldt nog onveranderd. Tegenwoordig zijn die tekenen nog even hard nodig als toen. De reden waarom dit zich soms bij niet-reguliere kerkgenootschappen manifesteert is omdat zij nog uitgaan van de absolute waarheid van de Schrift. Het is zoals bijvoorbeeld in Marcus 6:5-6:

5 En Hij kon daar geen enkele kracht doen; alleen genas Hij enige zieken door handoplegging. 6 En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof.

In de reguliere kerk is het geloof in de absolute waarheid van de Schrift eigenlijk allang opgegeven door allerlei intellectuele dwalingen die als gif hebben gewerkt en mensen aan het twijfelen hebben gebracht.
alleen worden ze tegenwoordig niet als tekengaven gebruikt, maar voor persoonlijk gewin.

Wat bedoel je met 'de reguliere kerk'?

Vreemde tongen in M 16 zijn andere talen, niet 1 brabbeltaal.

[ Bericht 1% gewijzigd door Manke op 20-07-2016 17:35:47 ]
pi_163885169
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2016 17:22 schreef Manke het volgende:

[..]

[quote]alleen worden ze tegenwoordig niet als tekengaven gebruikt, maar voor persoonlijk gewin.
Is dat regel?

quote:
Wat bedoel je met 'de reguliere kerk'?
De kerk zoals wij die vanouds kennen. De kerk van de rooms-katholieken en de protestanten.

quote:
Vreemde tongen in M 16 zijn andere talen, geen brabbeltalen.
In tongen spreken wil niet direct zeggen dat iemand opeens zichzelf in het Russische kenbaar kan maken, om maar een voorbeeld te noemen. Dat zou weliswaar kunnen, maar er wordt ook mee bedoeld een 'taal' die iets zegt dat alleen belang heeft voor God: het in tongen bidden. Paulus zegt er het een en ander over. Als het slechts gebrabbel is heeft het geen nut.
pi_163885229
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 17:13 schreef Hilarius het volgende:

[..]

Dat klopt en geldt nog onveranderd. Tegenwoordig zijn die tekenen nog even hard nodig als toen. De reden waarom dit zich soms bij niet-reguliere kerkgenootschappen manifesteert is omdat zij nog uitgaan van de absolute waarheid van de Schrift. Het is zoals bijvoorbeeld in Marcus 6:5-6:

5 En Hij kon daar geen enkele kracht doen; alleen genas Hij enige zieken door handoplegging. 6 En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof.

In de reguliere kerk is het geloof in de absolute waarheid van de Schrift eigenlijk allang opgegeven door allerlei intellectuele dwalingen die als gif hebben gewerkt en mensen aan het twijfelen hebben gebracht.
O my God, we hebben weer een christen die de kool komt stoven...

Met zijn "de kerken zitten fout, ze zitten met dwalingen, en de mensen die alles letterlijk nemen die hebben gelijk, want de bijbel is geestelijk geinspireerd en daarom waar"..... Wees blij dat de kerken een beetje aannemen van wat door onderzoek boven tafel is gekomen. Mensen die denken dat de hele bijbel waarheid is trappen in de dwalingen van bepaalde mensen die hier macht aan ontleend hebben. Intellect is ook niet iets vies, het is ons gegeven door "God" dus maak er gebruik van.
Soms denk ik dat Biancoreni een dubbelaccount heeft genomen onder de naam van Loekie, en dat Hilarius een dubbelaccount is van Loekie. Klopt dit?
Ik ben weg, omdat ik discussies met mensen niet meer zinvol vind. Groetjes
  woensdag 20 juli 2016 @ 17:41:45 #243
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163885279
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 17:36 schreef Hilarius het volgende:

[..]

Is dat regel?

[..]

De kerk zoals wij die vanouds kennen. De kerk van de rooms-katholieken en de protestanten.

[..]

In tongen spreken wil niet direct zeggen dat iemand opeens zichzelf in het Russische kenbaar kan maken, om maar een voorbeeld te noemen. Dat zou weliswaar kunnen, maar er wordt ook mee bedoeld een 'taal' die iets zegt dat alleen belang heeft voor God: het in tongen bidden. Paulus zegt er het een en ander over. Als het slechts gebrabbel is heeft het geen nut.
dat is precies wat het is, want handelingen spreekt daarover :)

Bidden in tongen is een recents iets, dat verscheen bij het begin van de pinksterbeweging, of pinksterdwaling.
pi_163885388
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 17:38 schreef Berjan1986II het volgende:

[..]

O my God, we hebben weer een christen die de kool komt stoven...

Met zijn "de kerken zitten fout, ze zitten met dwalingen, en de mensen die alles letterlijk nemen die hebben gelijk, want de bijbel is geestelijk geinspireerd en daarom waar"..... Wees blij dat de kerken een beetje aannemen van wat door onderzoek boven tafel is gekomen. Mensen die denken dat de hele bijbel waarheid is trappen in de dwalingen van bepaalde mensen die hier macht aan ontleend hebben. Intellect is ook niet iets vies, het is ons gegeven door "God" dus maak er gebruik van.
Soms denk ik dat Biancoreni een dubbelaccount heeft genomen onder de naam van Loekie, en dat Hilarius een dubbelaccount is van Loekie. Klopt dit?
Rustig aan berjan hier vindt tenminste een gewone dialoog plaats, ik ga ook niet overal de atheistenkaart spelen.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_163885488
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 17:38 schreef Berjan1986II het volgende:

[..]

O my God, we hebben weer een christen die de kool komt stoven...

Met zijn "de kerken zitten fout, ze zitten met dwalingen, en de mensen die alles letterlijk nemen die hebben gelijk, want de bijbel is geestelijk geinspireerd en daarom waar"..... Wees blij dat de kerken een beetje aannemen van wat door onderzoek boven tafel is gekomen. Mensen die denken dat de hele bijbel waarheid is trappen in de dwalingen van bepaalde mensen die hier macht aan ontleend hebben. Intellect is ook niet iets vies, het is ons gegeven door "God" dus maak er gebruik van.
Soms denk ik dat Biancoreni een dubbelaccount heeft genomen onder de naam van Loekie, en dat Hilarius een dubbelaccount is van Loekie. Klopt dit?
Wat betreft het laatste: nee, dit klopt niet. Verder kan ik niet zoveel met jouw bijdrage want een materialistisch ingestelde geest blijft ingekaderd binnen vastgestelde parameters. Daarom als antwoord dit: hoe je het ook wendt of keert, het bestaan van God uitsluiten kun je niet. Dat op zich moet een ramp voor je zijn want welke methodiek staat je als materialist verder ten dienste om het niet-bestaan van een transcendente God op empirische gronden te bewijzen? Ontkennen kun je God natuurlijk. Maar dan op basis van wat jij meent. En dat mag uiteraard.
pi_163885542
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2016 17:41 schreef Manke het volgende:

[..]

dat is precies wat het is, want handelingen spreekt daarover :)

Bidden in tongen is een recents iets, dat verscheen bij het begin van de pinksterbeweging, of pinksterdwaling.
Daar wil ik dan nog wel eens het fijne van weten. Ik zoek het op. Dank.
pi_163886206
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 16:47 schreef Hilarius het volgende:
ATON, dat geldt waarschijnlijk voor Marcus 16:9-20. Marcus 16:1-8 beschrijft echter wel degelijk de opstanding en is authentiek en niet later toegevoegd.
We kunnen er de verdere ontwikkeling van het geloofsgoed in zien, maar hebben ook te maken met een deformatie van de oorspronkelijke tekst van Marcus.
De kernachtige zinnen waarin Marcus het geheim van de opstanding aanduidt spatten uiteen en hangen als flarden her en der van een nieuw verhaal dat opgehangen wordt.
De zinnetjes over waar het lijk werd neergelegd en over " een andere plaats " hebben met zwachtels en zweetdoeken en met geheimzinnige verdwijningen niets van doen.
Lukas is de eerste bij wie het geheim van het geloof, dat Marcus zo ontroerend en treffend weet aan te duiden, tot bijgeloof afgezwakt als hij spreekt over ' het lege graf ' en het eten van vis, ' gebakken vis ', door de verrezen heer.
De " neaniskos " bij Marcus duidt het geheim maar met één woord aan : " ègerthè ".
Dat is een passivum: ' werd opgewekt ' door de Eeuwige wiens Naam niet gezegd mag worden. Geen mens die dood is staat ooit weer uit zichzelf op, ook de Nazarener niet.
Wel is de scheppergod die uit het niets alles schiep uiteraard niet aan de grens tussen leven en dood gebonden, maar Hij kan, zoals Hij alles en allen eens uit het niets schiep, ook andermaal weer uit de dood opwekken. Paulus maakt het wezenlijke verschil dat de dode eerst gewekt moet worden uit de dood voor hij vervolgens weer op kan staan. De opstanding is alleen mogelijk op grond van dat ' werd gewekt ' door de Eeuwige.
Dat kernwoord " ègerthè ", wordt door de " neaniskos " dubbel uitgelegd: Ègerthè. Ouk estin hode. Ide ho topos hopon ethèkan auton.
Het middelste zinnetje ' niet is (hij ) hier ' staat werkelijk midden tussen de onzienlijke waarheid van het ' werd gewekt ' en de zichtbare werkelijkheid van ' zie de plek waar hij werd neergelegd '.
Degene die de vrouwen zochten, die was daar niet meer. Ze zochten de man die geboren was als Jezus, die levenslang trouw bleef was aan de Eeeuwige als Nazarener en die tenslotte die trouw met de dood aan het kruis bekocht had, de gekruisigde : die was niet meer.
De naam Jezus, van de man die de vrouwen zoeken wordt niet meer genoemd. De Naam zelve wordt ook niet genoemd, maar het is zijn verschijning. Zijn Aanwezigheid die het tafereel beheerst terwijl hij door Hem gewekt werd pas als laatste woord aangeduidt wordt: ' ( Door Hem ) werd opgewekt : is niet meer. Zie de plek waar wij neergelegd hadden - hem '.
Het ' neergelegd hadden ' is een voltooid verleden tijd: dat is gebeurd, het ligt helemaal achter ons. Het neerleggen is geen alledaagse gebeurtenis, maar het ten ruste dragen en in het graf leggen.
De betekeniswaarde van ' ho topos ' is groter dan ' de plek ' waar het ligt.
Er staat niet en Marcus zegt noch gelooft zoiets, dat het graf leeg was. Uiteraard lag het lijk - to ptoma , het kadaver zegt Marcus uitdagend - nog daar waar het neergelegd was. Het afgelegde lijk had echter afgedaan, de heer was immers gewekt en opgestaan !
Het lege graf is geen geloofsgoed, het is als de gebakken vis, afval en bijgeloof.
Het geloof verdraagt wellicht veel bijkomstigs en bijgeloof. Maar waar het gaat om het ' ègerthè ' "werd gewekt " door Hem om de opstanding leidt deze afval tot ' een verkondiging zonder inhoud en een geloof zonder grond.
pi_163886733
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2016 17:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Rustig aan berjan hier vindt tenminste een gewone dialoog plaats, ik ga ook niet overal de atheistenkaart spelen.
Een gewone dialoog? Zoals je een gewone dialoog kan hebben over Roodkapje (welke kleur had het kapje van Roodkapje ook alweer?)?
Als iemand al een zin schrijft die lijkt op "In de reguliere kerk is het geloof in de absolute waarheid van de Schrift eigenlijk allang opgegeven door allerlei intellectuele dwalingen die als gif hebben gewerkt en mensen aan het twijfelen hebben gebracht" weet ik al welke kant de hele discussie heen gaat. Waarschijnlijk is deze christen een wedergeboren christen, die alles letterlijk neemt en ook nog serieus wat de bijbel ter berde brengt. De rest is allemaal intellect en daar moet de mens verre van blijven. Alleen al de tekst "absolute waarheid van de bijbel" doet mijn haren ten bergen rijzen.

Er zijn hier genoeg die de bijbel als enige waarheid zien, en met hen kun je niet fatsoenlijk communiceren, want "de bijbel zegt dat het de waarheid is, en alles wat in de bijbel staat is waar".

quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 17:54 schreef Hilarius het volgende:

[..]

Wat betreft het laatste: nee, dit klopt niet. Verder kan ik niet zoveel met jouw bijdrage want een materialistisch ingestelde geest blijft ingekaderd binnen vastgestelde parameters. Daarom als antwoord dit: hoe je het ook wendt of keert, het bestaan van God uitsluiten kun je niet. Dat op zich moet een ramp voor je zijn want welke methodiek staat je als materialist verder ten dienste om het niet-bestaan van een transcendente God op empirische gronden te bewijzen? Ontkennen kun je God natuurlijk. Maar dan op basis van wat jij meent. En dat mag uiteraard.
Als je alles geestelijk beziet kun je zelfs tot voorbij de zon zweven. Maar je hebt geen enkele vaste grond onder je voeten. Materialisten daarentegen wel.

Je kan niet het bestaan van een god uitsluiten maar wel de god van de bijbel door de bijbel zelf. Als een boek geestelijk geinspireerd is mag er geen foutje in staan. En er staat meer dan een fout in.
Maar ja, ik denk dat je net zo open staat voor kritiek als de christenen Manke (in mindere mate, dit moet ik toegeven) of Loekie. Alsof het bewezen is dat er een god is, en dat het ook nog toevallig de god van de joden is, een klein volkje dat altijd werd overlopen door vijanden. En dat hierom een propaganda boek geschreven heeft (meerdere uiteraard). Want zo zie ik de bijbelse boeken. Propaganda voor een oorlogsgod.
Ik ben weg, omdat ik discussies met mensen niet meer zinvol vind. Groetjes
pi_163887407
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 18:56 schreef Berjan1986II het volgende:

[..]

Als je alles geestelijk beziet kun je zelfs tot voorbij de zon zweven. Maar je hebt geen enkele vaste grond onder je voeten. Materialisten daarentegen wel.
Berjan, geloof is voor de gelovige voldoende en dient als bewijs. Jij hebt als materialist daarentegen slechts datgene wat je kunt zien en op grond daarvan kunt beredeneren, Een transcendente God onttrekt zich daaraan. De God van de bijbel is een transcendente God. Daar kun jij niets tegenoverstellen. Je staat als het ware met lege handen en komt niet verder. Daar prat op gaan is je van harte gegund maar suggereer niet dat wat jij aanhangt meerwaarde heeft boven datgene wat ik aanhang in de zin van 'ik ben wijzer'. Want dat ben je niet.

quote:
Je kan niet het bestaan van een god uitsluiten maar wel de god van de bijbel door de bijbel zelf. Als een boek geestelijk geinspireerd is mag er geen foutje in staan. En er staat meer dan een fout in.
Zo er fouten in staan is dat niet meer dan menselijk. Bestaat bij jou het idee dat de bijbel bestaat uit teksten die door God zijn gedicteerd? Zal toch niet! De bijbel is een verzameling van boeken waarin vastgelegd is hoe God is, wat God doet en wat hij zal doen. Daartoe zijn er profeten geweest die Gods wil aan dat kleine irritante volk, dat altijd weer in de fout ging, hebben doorgegeven. Uiteindelijk is het op schrift gesteld. Het NT is op andere leest geschoeid omdat dit veel dichterbij ligt. Mensen als jij wensen uit te gaan van de leugen. En met die vooropgezetheid gaan ze vervolgens de bijbel bekijken. Tekstkritiek is een prachtige uitvinding, maar het heeft echter geleid tot opvattingen die uiteindelijk niet meer dan... opvattingen zijn.
quote:
Maar ja, ik denk dat je net zo open staat voor kritiek als de christenen Manke (in mindere mate, dit moet ik toegeven) of Loekie. Alsof het bewezen is dat er een god is, en dat het ook nog toevallig de god van de joden is, een klein volkje dat altijd werd overlopen door vijanden. En dat hierom een propaganda boek geschreven heeft (meerdere uiteraard). Want zo zie ik de bijbelse boeken. Propaganda voor een oorlogsgod.
Denken staat vrij, Berjan. Als jij meent wat je meent is dat wat je meent.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hilarius op 20-07-2016 19:49:34 ]
pi_163887462
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 18:29 schreef ATON het volgende:

[..]

We kunnen er de verdere ontwikkeling van het geloofsgoed in zien, maar hebben ook te maken met een deformatie van de oorspronkelijke tekst van Marcus.
De kernachtige zinnen waarin Marcus het geheim van de opstanding aanduidt spatten uiteen en hangen als flarden her en der van een nieuw verhaal dat opgehangen wordt.
De zinnetjes over waar het lijk werd neergelegd en over " een andere plaats " hebben met zwachtels en zweetdoeken en met geheimzinnige verdwijningen niets van doen.
Lukas is de eerste bij wie het geheim van het geloof, dat Marcus zo ontroerend en treffend weet aan te duiden, tot bijgeloof afgezwakt als hij spreekt over ' het lege graf ' en het eten van vis, ' gebakken vis ', door de verrezen heer.
De " neaniskos " bij Marcus duidt het geheim maar met één woord aan : " ègerthè ".
Dat is een passivum: ' werd opgewekt ' door de Eeuwige wiens Naam niet gezegd mag worden. Geen mens die dood is staat ooit weer uit zichzelf op, ook de Nazarener niet.
Wel is de scheppergod die uit het niets alles schiep uiteraard niet aan de grens tussen leven en dood gebonden, maar Hij kan, zoals Hij alles en allen eens uit het niets schiep, ook andermaal weer uit de dood opwekken. Paulus maakt het wezenlijke verschil dat de dode eerst gewekt moet worden uit de dood voor hij vervolgens weer op kan staan. De opstanding is alleen mogelijk op grond van dat ' werd gewekt ' door de Eeuwige.
Dat kernwoord " ègerthè ", wordt door de " neaniskos " dubbel uitgelegd: Ègerthè. Ouk estin hode. Ide ho topos hopon ethèkan auton.
Het middelste zinnetje ' niet is (hij ) hier ' staat werkelijk midden tussen de onzienlijke waarheid van het ' werd gewekt ' en de zichtbare werkelijkheid van ' zie de plek waar hij werd neergelegd '.
Degene die de vrouwen zochten, die was daar niet meer. Ze zochten de man die geboren was als Jezus, die levenslang trouw bleef was aan de Eeeuwige als Nazarener en die tenslotte die trouw met de dood aan het kruis bekocht had, de gekruisigde : die was niet meer.
De naam Jezus, van de man die de vrouwen zoeken wordt niet meer genoemd. De Naam zelve wordt ook niet genoemd, maar het is zijn verschijning. Zijn Aanwezigheid die het tafereel beheerst terwijl hij door Hem gewekt werd pas als laatste woord aangeduidt wordt: ' ( Door Hem ) werd opgewekt : is niet meer. Zie de plek waar wij neergelegd hadden - hem '.
Het ' neergelegd hadden ' is een voltooid verleden tijd: dat is gebeurd, het ligt helemaal achter ons. Het neerleggen is geen alledaagse gebeurtenis, maar het ten ruste dragen en in het graf leggen.
De betekeniswaarde van ' ho topos ' is groter dan ' de plek ' waar het ligt.
Er staat niet en Marcus zegt noch gelooft zoiets, dat het graf leeg was. Uiteraard lag het lijk - to ptoma , het kadaver zegt Marcus uitdagend - nog daar waar het neergelegd was. Het afgelegde lijk had echter afgedaan, de heer was immers gewekt en opgestaan !
Het lege graf is geen geloofsgoed, het is als de gebakken vis, afval en bijgeloof.
Het geloof verdraagt wellicht veel bijkomstigs en bijgeloof. Maar waar het gaat om het ' ègerthè ' "werd gewekt " door Hem om de opstanding leidt deze afval tot ' een verkondiging zonder inhoud en een geloof zonder grond.
Sorry, ATON. Dit nu is in mijn optiek gebeuzel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')