Ah ok verkeerd begrepenquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 23:44 schreef leolinedance het volgende:
[..]
We hebben het hier niet over ritsen hè. Dit is gewoon de file deels proberen te omzeilen. Als dat de bedoeling zou zijn zou die hele linkerbaan ook wel vol staan toch? Er zijn zelfs ooit mensen die weer uit de file gaan, linkerbaan op, om nog even 500 meter auto's in te halen en vervolgens weer in te voegen
Eens. Kon mij vroeger best opwinden over alles wat ik hierboven gepost heb. Nog nog wel ooit, maar al de helft minder dan 10 jaar geledenquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 23:45 schreef Soury het volgende:
[..]
Als ik dit lees is dit niet goed voor je hart. Het is nou eenmaal zo. Relax en rij rustig. Ga je weg en stoor je niet, echt dat helpt. Je komt ergens eerder met een muziekje aan en boeie
Misschien de leeftijd Ik zit vaak op de weg. Geen zin in gedoe. Al kom ik die vaak tegen maar ik laat het gaan.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 23:50 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Eens. Kon mij vroeger best opwinden over alles wat ik hierboven gepost heb. Nog nog wel ooit, maar al de helft minder dan 10 jaar geleden
Je illustreert wel mooi wat het probleem is met veel automobilisten. Je weet dat het bestaat, je ziet het, je beseft ook dat je niet snapt wat ermee bedoeld wordt en... doet er niks mee. Je denkt 'het zal wel'. Vind je niet dat je als automobilist zelf een verantwoordelijkheid hebt om op de hoogte te blijven van de regels? Het is niet zo dat je één keer je rijbewijs haalt en dat je je vervolgens 50 jaar nooit meer om de regels hoeft te bekommeren. Regels veranderen en daar hoor je je in te verdiepen. Zeker als je je er nota bene van bewust bent dat er nieuwe dingen zijn ingevoerd en je die niet snapt.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 20:54 schreef Posergoth6667 het volgende:
[..]
Het is ook geen probleem, maar als je er nog nooit een hebt gezien dan weet je toch niet wat je moet doen? Net zoals van die gekleurde strepen op de weg die ze op sommige plekken hebben. Leuk hoor, een groene strook in het midden van de weg. Voor mij is het decoratie, voor andere schijnt het de snelheid te betekenen die je mag rijden. Als er geen bord staat met hoe hard ik mag, ga ik gokken hoe hard ik mag.
Het is een hulpmiddel, naast de borden. Net als de snelheden op de hectometerbordjes. Die zijn juridisch ook niet geldig.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 20:54 schreef Posergoth6667 het volgende:
Voor mij is het decoratie, voor andere schijnt het de snelheid te betekenen die je mag rijden. Als er geen bord staat met hoe hard ik mag, ga ik gokken hoe hard ik mag.
File of geen file, als er een strook afgaat is het wel de bedoeling om hem in zijn geheel te gebruiken. Ook bij pijl en daarna rood kruis. Je mag tot aan het rode kruis doorrijden.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 23:44 schreef leolinedance het volgende:
[..]
We hebben het hier niet over ritsen hè. Dit is gewoon de file deels proberen te omzeilen. Als dat de bedoeling zou zijn zou die hele linkerbaan ook wel vol staan toch? Er zijn zelfs ooit mensen die weer uit de file gaan, linkerbaan op, om nog even 500 meter auto's in te halen en vervolgens weer in te voegen
Ook volledig eens met dat gaatjes dichtrijden. Zeer irritant. Ik laat vaak zelfs nog even gas los als ik zie dat ik iemand klem ga rijden achter een vrachtwagen bijvoorbeeld. Of geef juist wat gas bij zodat ik hem/haar niet in de weg zit.
Waarom zouden de snelheden boven de hectometerplaatjes niet geldig zijn?quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 00:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het is een hulpmiddel, naast de borden. Net als de snelheden op de hectometerbordjes. Die zijn juridisch ook niet geldig.
Irritatie van vanmiddag: Pechgeval en dan, terwijl er al dikke file staat doordat zo'n kutbrug open gaat (zijkanaal C), ook nog eens lekker een van de twee rijstroken afkruisen bij de A9. Dat hok stond zo'n beetje tegen de vangrail, snelheid naar 50 was volgens mij voldoende geweest. Verkeer stond toch al stil/langzaam rijdend door die schijtbrug.
Als er op het bord staat dat je 80 mag, maar op de paaltjes staat dat je 100 mag, mag je dus geen 100, maar 80. Dat is wat ik probeer te zeggen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 01:25 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Waarom zouden de snelheden boven de hectometerplaatjes niet geldig zijn?
Ze liggen, als het goed is, toch altijd in het verlengde van een verkeersbord. Handig juist voor plekken waar je een keer het bord gemist hebt. Dit betekent echt niet dat je er opeens zelf mag bepalen hoe hard je mag hoor.
Ah, daar stond ik ook in.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 00:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
Irritatie van vanmiddag: Pechgeval en dan, terwijl er al dikke file staat doordat zo'n kutbrug open gaat (zijkanaal C), ook nog eens lekker een van de twee rijstroken afkruisen bij de A9. Dat hok stond zo'n beetje tegen de vangrail, snelheid naar 50 was volgens mij voldoende geweest. Verkeer stond toch al stil/langzaam rijdend door die schijtbrug.
Omdat ze te klein zijn.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 01:25 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Waarom zouden de snelheden boven de hectometerplaatjes niet geldig zijn?
Ze liggen, als het goed is, toch altijd in het verlengde van een verkeersbord. Handig juist voor plekken waar je een keer het bord gemist hebt. Dit betekent echt niet dat je er opeens zelf mag bepalen hoe hard je mag hoor.
Mja, die kans is vrij klein. Ben nog nergens tegengekomen dat het fout staat.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 01:42 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Als er op het bord staat dat je 80 mag, maar op de paaltjes staat dat je 100 mag, mag je dus geen 100, maar 80. Dat is wat ik probeer te zeggen.
Het komt elke dag voor, op allerlei plekken. De borden boven de weg zeggen het één en de bordjes op de hectometerpaaltjes zeggen heel wat anders.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 11:05 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Mja, die kans is vrij klein. Ben nog nergens tegengekomen dat het fout staat.
Ja, matrixborden zijn leidend. Die worden ingezet bij gewijzigde omstandigheden.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 11:22 schreef k_man het volgende:
[..]
Het komt elke dag voor, op allerlei plekken. De borden boven de weg zeggen het één en de bordjes op de hectometerpaaltjes zeggen heel wat anders.
Welnee, die staan tegenwoordig nagenoeg langs elke snelweg. Daarbij moeten verkeersborden een bepaalde minimumafmeting hebben en daar voldoen die kleine dingen op de hectometerpaaltjes niet aan. En volgens mij zijn ze ook niet reflecterend, toch? Ze voldoen dus niet aan de eisen voor een officieel verkeersbord.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 11:24 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Ja, matrixborden zijn leidend. Die worden ingezet bij gewijzigde omstandigheden.
Maar hectometerpaaltjes met snelheden erboven zijn wel degelijk van toepassing.
Deze worden namelijk vooral gebruikt op wegen waar de snelheid afwijkt van wat gebruikelijk is.
Dus bijvoorbeeld een snelweg waar maximaal 100 gereden mag worden. Of een autoweg waar maximaal 80 mag.
Ze zijn ook niet verplicht. De hectometer paaltjes worden per provincie bepaald. En blijkbaar wordt het algemeen nut er van ingezien.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 11:45 schreef k_man het volgende:
[..]
Welnee, die staan tegenwoordig nagenoeg langs elke snelweg. Daarbij moeten verkeersborden een bepaalde minimumafmeting hebben en daar voldoen die kleine dingen op de hectometerpaaltjes niet aan. En volgens mij zijn ze ook niet reflecterend, toch? Ze voldoen dus niet aan de eisen voor een officieel verkeersbord.
Dat zeg je nu een aantal keer, maar heb je iets waaruit dat blijkt? Is er soms ergens een uitzondering gemaakt op de wettelijke bepalingen over de afmetingen van verkeersborden? Is er ergens een aanvulling gemaakt op de officiële verkeersborden, zoals die in het RVV staan (en waar deze niet in staat)?quote:
Ah, dank je wel. Dus het blijkt niet uit regels, maar uit jurisprudentie. Helder.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 12:15 schreef Angrybird het volgende:
Het gerechtshof in Leeuwarden heeft geoordeeld dat op hectometerpaaltjes rechtsgeldig de maximum snelheid is vermeld.
Bron: http://www.meertsrechtspr(...)oor-maximum-snelheid
Jij bent zeker zo'n figuur die zijn boete zou gaan aanvechten op basis hiervan.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 12:13 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat zeg je nu een aantal keer, maar heb je iets waaruit dat blijkt? Is er soms ergens een uitzondering gemaakt op de wettelijke bepalingen over de afmetingen van verkeersborden? Is er ergens een aanvulling gemaakt op de officiële verkeersborden, zoals die in het RVV staan (en waar deze niet in staat)?
Ik ben zo'n figuur die nooit boetes krijgt.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 12:50 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Jij bent zeker zo'n figuur die zijn boete zou gaan aanvechten op basis hiervan.
Er zijn ook genoeg tijdelijke borden die niet 100% voldoen. Ga je die ook negeren omdat ze niet reflecteren?
Niks helder. Het probleem met jurisprudentie is dat over een specifieke situatie gaat. No way dat je dit zomaar kunt generaliseren dat die bordjes overal en in elke omstandigheid rechtsgeldig zijn.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 12:24 schreef k_man het volgende:
[..]
Ah, dank je wel. Dus het blijkt niet uit regels, maar uit jurisprudentie. Helder.
Ik kan de originele uitspraak niet vinden, alleen stukjes die erover geschreven zijn en waarin - in z'n algemeenheid - wordt gesteld dat het Hof bepaald heeft dat dergelijke bordjes rechtsgeldig zijn. Er wordt niet gesproken over specifieke situaties of omstandigheden die daar nog van invloed op zouden kunnen zijn.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 13:10 schreef OEM het volgende:
[..]
Niks helder. Het probleem met jurisprudentie is dat over een specifieke situatie gaat. No way dat je dit zomaar kunt generaliseren dat die bordjes overal en in elke omstandigheid rechtsgeldig zijn.
Was ook al aan het zoeken, maar helaas ook niks gevonden. Ik kan me echter niet voorstellen dat we met een uitspraak over een lokaal karrenspoor in Limburg (ja, ik weet dat het over een autoweg gaat) we in principe alle A1-borden op het gehele hoofdwegennet kunnen verwijderen en dat we het voortaan maar met die hectometerbordjes moeten doen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 13:20 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik kan de originele uitspraak niet vinden, alleen stukjes die erover geschreven zijn en waarin - in z'n algemeenheid - wordt gesteld dat het Hof bepaald heeft dat dergelijke bordjes rechtsgeldig zijn. Er wordt niet gesproken over specifieke situaties of omstandigheden die daar nog van invloed op zouden kunnen zijn.
Je mist, net als sommige anderen hier, het punt.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 13:33 schreef OEM het volgende:
[..]
Was ook al aan het zoeken, maar helaas ook niks gevonden. Ik kan me echter niet voorstellen dat we met een uitspraak over een lokaal karrenspoor in Limburg (ja, ik weet dat het over een autoweg gaat) we in principe alle A1-borden op het gehele hoofdwegennet kunnen verwijderen en dat we het voortaan maar met die hectometerbordjes moeten doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |