In Duitsland hebben ze een gigantisch achterstand op onderhoud, en ze zijn druk bezig met verbreden van de wegen, dan is overlast ook vrij hevig. Jammer genoegquote:Op woensdag 22 juni 2016 15:10 schreef Geralt het volgende:
[..]
Mja misschien wel, geen idee. Ik denk dat ik gewoon de middelste route neem en maar zie.
We hebben toch tijd zat, dus wat dat aangaat maakt het ook niet uit of we er een uurtje langer of korter over doen en zoveel tijd scheelt het niet volgens verschillende routeplanners.
Via Koblenz dus ipv via Keulen.
Komen ze overigens ooit klaar met al die baustelle? Paar jaar terug reed ik die route ook en een paar jaar daarna weer, maar ogenschijnlijk waren ze gewoon nog overal op dezelfde plek aan het werken
De aanpak van wegenbouwprojecten is ook heel anders in Duitsland.quote:Op woensdag 22 juni 2016 15:10 schreef Geralt het volgende:
Komen ze overigens ooit klaar met al die baustelle? Paar jaar terug reed ik die route ook en een paar jaar daarna weer, maar ogenschijnlijk waren ze gewoon nog overal op dezelfde plek aan het werken
Maar je zei juist dat je zoveel mogelijk vertragingen wilde vermijden omdat het bokirritant is (is ook zo) en dan kun je denk ik toch beter de linker route nemen. Da's veel minder een doorgaande route dan de andere. Maar uiteraard zelf weten Ik heb op de terugweg van Milaan weleens 3 uur stil gestaan op de Duitse A5, dat was echt k*t.quote:Op woensdag 22 juni 2016 15:10 schreef Geralt het volgende:
[..]
Mja misschien wel, geen idee. Ik denk dat ik gewoon de middelste route neem en maar zie.
We hebben toch tijd zat, dus wat dat aangaat maakt het ook niet uit of we er een uurtje langer of korter over doen en zoveel tijd scheelt het niet volgens verschillende routeplanners.
Via Koblenz dus ipv via Keulen.
Komen ze overigens ooit klaar met al die baustelle? Paar jaar terug reed ik die route ook en een paar jaar daarna weer, maar ogenschijnlijk waren ze gewoon nog overal op dezelfde plek aan het werken
echt road trip verhaal ook...quote:Op vrijdag 24 juni 2016 21:18 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Om maar weer even op Duitsland terug te komen: gisteravond vertrokken naar Århus in DK. En jahoor, om 1u 's nachts een afgesloten snelweg dus binnendoor. Daarna op de snelweg weer wegwerkzaamheden. Althans, dat zeiden de matrixborden maar er was niks afgezet. Ondertussen mocht je wel maar 60 km/h.. Na Hamburg (A7) ook weer veeeeeel wegwerkzaamheden waar je 60 km/h mocht. En dan ben je er uit, eindelijk weer 120 km/h, serieus 2 minuten later weer werkzaamheden.. En dat was nog 's nachts. Vanmiddag terug en bij Hamburg 2 uur vertraging opgelopen. Erg frustrerend! Maar gelukkig krijg ik per uur betaald En zondag moet ik weer hetzelfde ritje doen haha.
Maar het valt wel op dat ik daar zoveel vertraging oploop. Zelfs bij Parijs en Londen gaat het sneller.
Had overigens wel noodweeer vannacht, nog nooit zoveel regen en onweer gehad. Gelukkig geen hagel!
Eeehm ja want het was een korte road trip. Het ging eerder al over de drukte in Duitsland, dit is daar weer een aanvulling daarop. In ieder geval hebben mensen hier meer aan dan aan jouw opmerking.quote:
Dat wil ik in de winter nog doen. Ben zelf alleen tot de Poolcirkel geweest. Reken vooral op veel brandstofkosten Al mag je niet zo hard daar.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 22:13 schreef bluemoon23 het volgende:
Is er wel eens van iemand van hier naar de Noordkaap gereden ?
Yep. Wat wil je weten?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 22:13 schreef bluemoon23 het volgende:
Is er wel eens van iemand van hier naar de Noordkaap gereden ?
De laatste 1000 km is zonde van je tijd.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 22:13 schreef bluemoon23 het volgende:
Is er wel eens van iemand van hier naar de Noordkaap gereden ?
Zit ook te kijken of ik dat niet moet doen ipv Italië of vliegtuig. Sowieso prachtig daar. Maar wel weer 6000km ongeveer.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 22:49 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
De laatste 1000 km is zonde van je tijd.
En dan moet je ook nog terug
Over 4 weken Lofoten
Ben ik ook een beetje bang voorquote:Op vrijdag 24 juni 2016 22:49 schreef Hyperdude het volgende:
De laatste 1000 km is zonde van je tijd.
En dan moet je ook nog terug
En dan hangt er een mistbankje.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:18 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ben ik ook een beetje bang voor
Het is natuurlijk mooi voor je "bucketlist", maar er zitten enorm veel lange saaie stukken in.
Zo,n beetje 6000km voor een retourtje.
Het is niet alsof Duitsland en Denemarken extreem veel te bieden hebben op dat deel qua uitzicht... Als je het wilt doen, is het ook deels omdat rijden zelf al een hobby van je is en de reis zelf (en ook de saaie stukken) deel van het avontuur isquote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:18 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ben ik ook een beetje bang voor
Het is natuurlijk mooi voor je "bucketlist", maar er zitten enorm veel lange saaie stukken in.
Zo,n beetje 6000km voor een retourtje.
Die route zou ik dan ook pakken inderdaad. Ik ben een keer binnen 2 dagen naar Oulu in Finland gereden (via Zweden), dus je kunt er denk ik wel in 3 dagen zijn als je een beetje je best doet. Maar dat stuk Zweden langs de kust is echt een heel lang stuk en hoewel het mooi is, is het niet heel denderend nee. Dat heb je pas in Noorwegen. De stukken door Duitsland en Denemarken zijn zo kort, maar ook saai.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 12:40 schreef Dingest het volgende:
[..]
Het is niet alsof Duitsland en Denemarken extreem veel te bieden hebben op dat deel qua uitzicht... Als je het wilt doen, is het ook deels omdat rijden zelf al een hobby van je is en de reis zelf (en ook de saaie stukken) deel van het avontuur is
Via de Zweedse kust heen, en via de Noorse kust terug is de beste optie. Die laatste is namelijk veel fraaier, anders zit je op de terugweg bijna alleen maar bomen te kijken in Zweden We zijn ongeveer in een week heen gereden - met enkele toeristische stops - en in 2 weken terug, en dan gewoon wat vaker gestopt om dingen te doen en te bekijken. Op die manier heb je wel de zin om er te komen, en voelt vooral de terugweg niet aan als 'en nu weer dat hele eind terug'.
En ja, de kaap zelf is niet zo heel spectaculair. Kan er mistig en maar een paar graden zijn (was bij ons ook), of ook zomaar zonnig en warm. En je kunt er elk moment van de dag heen, want donker wordt het er in de zomer niet
Zou ook die eerste route pakken. Lekker voltanken in Luxemburg. Vergeet niet een vignet voor Zwitserland te kopen (rond de 40 euro, kan op de grens of bij een tankstation, of bij de ANWB).quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:20 schreef hockeyertje het volgende:
Nu mensen hier toch bezig zijn om elkaar tips te geven. Aankomende zomer zit ik in Menaggio, wil op vrijdag in een dag terug. Nu twijfel ik om na Basel via frankrijk te gaan. deze route
Of zal ik mij toch gewoon aan deze route houden
Scheelt nog geen 30 km, daarbij komt dat ik een tolbadge heb voor frankrijk dus hoef nooit te wachten bij tolpoortjes. De ardennen vind ik altijd wel een leuk stukje om te rijden en in luxemburg kun je lekker goedkoop tanken
Maar vorig jaar naar de hak van Italie gereden (Ostuni). Vervolgens in 2 dagen terug, eerste dag iets meer dan 1100 km en vlak voor de oostenrijkse grens gestopt om te overnachten. De hele dag heerlijk door kunnen rijden. 2e dag iets minder dan 1000 km en mij echt kapot zitten te ergeren in duitsland. Het schoot niet op, van de ene file naar de ander baustelle. Laatste stuk vanaf Venlo heb ik ook asociaal hard gereden omdat ik er zo klaar mee was. Een file vind ik niet erg maar heb geloof ik wel 10 files gehad. Heb er uiteindelijk ruim 14 uur over de laatste dag gereden, terwijl de eerste dag binnen 11 uur gereden was. Eerste dag moest ik ook 70 euro tol aftikken toen ik bij het overnachtingshotel de snelweg afging, maar wel zo goed als de hele dag gewoon 136 op cruise gehad.
Pics?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:15 schreef Alcatranz. het volgende:
Aantal jaar geleden: Duitsland - Denenmarken - Zweden - Finland - uitstapje Sint Petersburg - alle Baltische staten - Polen - Slowakije - Hongarije voor paar dagen Sziget. En toen via Oostenrijk en Duitsland weer terug. Was een prima tochtje .
Nice! Dat willen we zien in dit topic Volgens mij ben ik daar in de buurt geweest, maar in plaats van de tunnel te pakken heb ik toen de 50 gereden naar het oosten. Was ook een mooie route (met werkbus). Zal er ook een keer foto's van plaatsen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:30 schreef Hyperdude het volgende:
Hartje zomer. Aurlandsfjellet. Als je in de buurt bent absolute aanrader.
Bovenop de langste tunnel van Europa; Lærdalstunnel
Vanaf Aurlandsvangen =is het eerst ff steil omhoog en druk met oa. bussen met Aziaten/Amerikanen van de cruiseschepen. Bovenop in de sneeuw is het leeg en weids.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes/aurlandsfjellet
De 50 loopt daar ook naar boven.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:36 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
..heb ik toen de 50 gereden naar het oosten. Was ook een mooie route (met werkbus). Zal er ook een keer foto's van plaatsen.
Klopt, was een beste klim nog! Kwam ook daar een bus met Aziaten tegen, die stonden erg raar te kijken dat ik daar met een flinke werkbus de toerist kwam uithangen haha.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:05 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
De 50 loopt daar ook naar boven.
Maar werkbus? Goed gereedschap is het halve werk.
[ afbeelding ]
Vlakbij heb je ook nog dat oude steile stukkie naar beneden vanaf het Stalheim Hotel richting Gudvangen. Geschikter voor fietsje dan voor busje.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:15 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Dit was nog voordat ik de de 50 pakte, maar wel daar in de buurt. De Naerøyfjorden. Ik heb het smalle weggetje tot het einde afgereden (FV241)....
Dat ziet er wat lastiger uit voor een bus ja haha! Trollstigen al gedaan trouwens? Staat ook nog op m'n lijstje.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:38 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Vlakbij heb je ook nog dat oude steile stukkie naar beneden vanaf het Stalheim Hotel richting Gudvangen. Geschikter voor fietsje dan voor busje.
Foto van Google:
[ afbeelding ]
Alleen het eerste steile stukkie vanuit Åndalsnes tot uitzichtspunt. Was zo druk met campers dat we zijn omgedraaid.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:44 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
...Trollstigen al gedaan trouwens? Staat ook nog op m'n lijstje.
Campers (en wielrenners) op bergpassen zouden moeten worden afgeschoten opgeblazen.quote:Op zondag 26 juni 2016 09:48 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Alleen het eerste steile stukkie vanuit Åndalsnes tot uitzichtspunt. Was zo druk met campers dat we zijn omgedraaid.
Ah da's wel zonde ja!quote:Op zondag 26 juni 2016 09:48 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Alleen het eerste steile stukkie vanuit Åndalsnes tot uitzichtspunt. Was zo druk met campers dat we zijn omgedraaid.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:08 schreef Hyperdude het volgende:
Die eerste route, door Frankrijk, is mijn naar huis route.
Als ik toch eens Duitsland probeer heb ik het bij Straatsburg meestal zo gehad dat ik daar alsnog naar Frankrijk oversteek. Péage kost wat, maar Straatsburg-Metz is lekker rustig (kom daar meestal in het weekend, door de week weet ik niet) en schiet goed op.
Dankje! Heb even gekeken wat het extra kost wat tol betreft. Basel - Luxemburg is maar 9,50. Dat neem ik dan wel voor liefquote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:25 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Die route zou ik dan ook pakken inderdaad. Ik ben een keer binnen 2 dagen naar Oulu in Finland gereden (via Zweden), dus je kunt er denk ik wel in 3 dagen zijn als je een beetje je best doet. Maar dat stuk Zweden langs de kust is echt een heel lang stuk en hoewel het mooi is, is het niet heel denderend nee. Dat heb je pas in Noorwegen. De stukken door Duitsland en Denemarken zijn zo kort, maar ook saai.
[..]
Zou ook die eerste route pakken. Lekker voltanken in Luxemburg. Vergeet niet een vignet voor Zwitserland te kopen (rond de 40 euro, kan op de grens of bij een tankstation, of bij de ANWB).
[..]
Pics?
Goede vraag! Op dit moment spreekt Scandinavië/ Oost - Europa mij aan, maar ook Australië, USA. Veel zoveelquote:Op dinsdag 21 juni 2016 12:43 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Zeker niet! Wel al iets van een idee welke kant je op wilt?
Haha dat ken ik wel ja! Australië, Nieuw Zeeland, USA en Canada spreken mij ook erg aan! Maar zit nu toch wel sterk aan Noorwegen te denken, dat is tot nu toe wel 1 van de mooiste landen van Eurpa die ik heb gezien (samen met de hele Alpenrits > FR, CH, IT, A). Oost Europa heb ik persoonlijk niet zo heel veel mee. Ben wel voor werk vaak in Polen en Tsjechië geweest en 2x naar Bulgarije.quote:Op maandag 27 juni 2016 20:55 schreef roos85 het volgende:
[..]
Goede vraag! Op dit moment spreekt Scandinavië/ Oost - Europa mij aan, maar ook Australië, USA. Veel zoveel
Anders even Fogel DM'enquote:Op donderdag 30 juni 2016 23:41 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Heeft iemand eigenlijk ervaring met het rijden in de winter in Noorwegen? Ik ben meerdere keren in Scandinavië geweest in de winter, maar dan vooral op de doorgaande wegen en die waren goed te doen (ondanks een laagje sneeuw). Maar hoe zit dat als je bijvoorbeeld van Bergen naar Oslo rijdt door de bergen? Lijkt me namelijk een hele vette trip om te doen. Maar moet ik daar een 4x4 voor nemen of lukt dat ook met de RWD op goede winterbanden? Of toch spijkerbanden huren? Mocht je er ervaring mee hebben, pics zijn sowieso welkom
Thanks! Dat is wel iets waar ik mee kan. Mijn BMW heeft wel al een LPG tank achterin en als ik de benzinetank vol kieper zit er ook nog 81 liter benzine in. Heb alleen nog met werkbussen (FWD en RWD) gereden daar en toen was FWD juist een nadeel, kwam een heuveltje echt heel moeilijk op. Maar die hebben weer een ander gewichtsverdeling natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 09:52 schreef Fogel het volgende:
Met fatsoenlijke winterbanden kom je een heel eind, zolang je gewoon rustigaan doet. Bij rwd is het wel aan te raden om wat extra gewicht achterin te gooien. Een collega van me reed altijd met zo'n 100kg aan beton achterin.
Spijkerbanden heb je echt zelden nut van, die geven goede grip op ijs, maar daar heb je echt maar een paar dagen per jaar last van en die dagen kan je er ook gewoon voor kiezen om niet te rijden.
Hoe gewoon rekening met een stuk langere remweg dan je gewend bent, neem gas terug vóór de bochten, bergaf zoveel mogelijk op de motor remmen en dan komt het allemaal wel goed. Geen haast hebben werkt het best, als je wel haast hebt lig je zo van de weg af en dan duurt het veel langer en het is duurder
Ik weet dat ze hier niet te gebruiken zijn (totaal nutteloos ook), maar heb weleens gelezen dat mensen ze huren. Vroeg me dus af of dat het waard is. Maar dan zouden mijn sneeuwkettingen genoeg moeten zijn (heb een setje dat makkelijk om te leggen is eventueel). Op de wintersport dit jaar ging het overigens ook prima. Beetje slippen vanuit stilstand bergop, maar viel me echt heel erg mee. Ging daarvoor vaak met een quattro op vakantie, wat ook erg leuk wasquote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:35 schreef Fogel het volgende:
Ik heb op een auto spijkerbanden en op de ander niet. Mijn (ex)vrouw zweert bij spijkerbanden maar ik vind het weinig uitmaken. Ze heeft wel een vrij lichte auto, misschien dat dat het verschil maakt dat ze claimde af en toe moeilijk de berg op te komen met de winterbanden zonder spijkers. Nu met is het geen probleem.
Spijkerbanden mag je niet in Nederland of Duitsland de weg mee op, dus waarom zou je er in investeren als je net zo goed goede winterbanden zonder kan kopen die je wel gewoon overal mag gebruiken?
Er zit overigens blijkbaar wel verschil tussen de 'EU-banden' en de 'Nordic' versies. En die laatste wil je natuurlijk hebben.
Lofoten zijn prachtigquote:Op vrijdag 24 juni 2016 22:49 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
De laatste 1000 km is zonde van je tijd.
En dan moet je ook nog terug
Over 4 weken Lofoten
Eeehm alle? Of in ieder geval wat pics please!quote:Op zaterdag 2 juli 2016 10:45 schreef MaJo het volgende:
[..]
Lofoten zijn prachtig
Ik heb heel wat roadtrips gemaakt maar mijn favorieten zijn:
-Westkust Amerika (Vegas, Zion, Capitol Reef, Moab, Salt Lake City, Monument Valley, Page, Grand Canyon, LA, San Francisco, Yosemite, Death Valley, Vegas)
- Scandinavië + Baltische Staten (Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Polen)
- Balkan (Slovenië, kroatie, bosnie, Servië, Hongarije)
Laat maar weten welke jullie uitgeschreven willen zien
Ben benieuwd! En er komt nog een mooie trip aan dus, lekker bezigquote:Op zaterdag 2 juli 2016 21:38 schreef MaJo het volgende:
Ik zal morgen wat verslagen typen/foto's plaatsen.
Over 3 maanden gaan we naar Oost-Canada en Noord-Oost VS, zal dan ook een verslagje plaatsen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |