Gaan Porsche en Toyota stoppen?quote:Op zondag 22 januari 2017 07:51 schreef Jigzoz het volgende:
Ik heb het vermoeden dat dit jaar nog weleens het voorlopig laatste jaar van de LMP1 zou kunnen gaan worden.
Het zou me niet verbazen als ze er inderdaad mee stoppen. Als het LMP1-veld bestaat uit Porsche en Toyota (waar eventueel nog een Ginetta op grote afstand achteraan rijdt), dan lijkt het me niet gek als beide die tientallen miljoenen liever anders besteden.quote:Op zondag 22 januari 2017 12:45 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Gaan Porsche en Toyota stoppen?
Ginetta gaat voor 2018 een LMP1 bouwen. Manor heeft al aangekondigd plannen te hebben om deze wagen in te zetten.
Heel graag. Ik ben absoluut een fan van de LMP1. Liefst een fabrikant of vijf.quote:Op zondag 22 januari 2017 12:56 schreef Peterselieman het volgende:
Tenzij ze een derde fabrikant weten te lokken. Terugkeer Peugeot bijvoorbeeld of misschien een Mazda?
Nee. Ze hebben al moeite genoeg met de Formule 1 en ze doen al mee aan de GTE waar ze het niet onverdienstelijk doen.quote:Op zondag 22 januari 2017 12:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Heel graag. Ik ben absoluut een fan van de LMP1. Liefst een fabrikant of vijf.
Hopen op Ferrari slaat nergens op hè?
F1 maken ze nog altijd winst op en in de GTE zijn het uitsluitend klantenteams toch?quote:Op zondag 22 januari 2017 13:00 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Nee. Ze hebben al moeite genoeg met de Formule 1 en ze doen al mee aan de GTE waar ze het niet onverdienstelijk doen.
Drie. ByKolles is er ook nog.quote:Op zondag 22 januari 2017 13:42 schreef sasquatsch het volgende:
2 fabrieksteams en nog een paar privateers is jarenlang de LMP1 klasse geweest. Met af en toe een derde fabrikant erbij. Dat lijkt de komende jaren niet anders te worden. Met andere woorden, er verandert (uitgezonderd dit jaar, waarin er slechts twee teams de LMP1 klasse vormen ) niet veel.
Of op http://imsatv.imsa.com/quote:Op zaterdag 28 januari 2017 17:09 schreef TargaFlorio het volgende:
Vanavond start Daytona 24 Hours. Vanaf 20.00 uur te zien op Motors TV.
Geweldig nieuws !quote:Toyota Gazoo Racing has confirmed that it will compete in the FIA World Endurance Championship rounds at Spa Francorchamps and Le Mans with three TS050 LMP1s, with two cars confirmed for the full season.
quote:Racing Team Nederland presenteert LMP2-bolide voor seizoen 2017
2017-03-21
Racing Team Nederland heeft in Veghel het gele wapen voor Le Mans officieel gepresenteerd. Coureurs Jan Lammers en Frits van Eerd waren daarbij aanwezig. Rubens Barrichello moest afzeggen vanwege andere raceverplichtingen.
Met reeds een uitgebreid testprogramma achter de rug vertelde het Nederlandse duo aan de verzamelde pers en genodigden uitgebreid over de plannen van komend autosportseizoen. Van Eerd duikt samen met de ervaren rijders Lammers en Barrichello in een nieuw avontuur. Met Racing Team Nederland nemen zij deel aan de European Le Mans Series en daarnaast heeft het team ook een startbewijs gekregen voor de prestigieuze 24 uur van Le Mans.
De auto is een Dallara P217 waarmee het team uitkomt in de LMP2-klasse die als zeer competitief wordt beschouwd. Er wordt geracet op bekende circuits zoals Silverstone, Monza, Red Bull Ring en Spa-Francorchamps. De 24 uur van Le Mans vindt half juni plaats.
“Een plaatje”, zei Frits na de onthulling van de knalgele auto. “Een prachtige kleur. Mensen die me langer kennen, weten dat ik groot fan ben van de knalgele Minardi van vroeger. Daar komt deze kleur vandaan. En nu staat onze eigen auto hier in deze kleur. Ik ben er echt door geraakt, prachtig.”
Jan Lammers voegde toe: “Waanzinnig. Ik had gedacht dat ik op deze leeftijd op de golfbaan zou rondhangen maar nu sta ik aan de vooravond van een prachtig programma met fantastische collega’s. Ik moet vol aan de bak maar hier kan ik mijn ervaring en passie kwijt. Ik kan mijn geluk niet op: ik heb het leukste leven van de hele wereld.”
Wens gaat in vervulling
Gevraagd naar zijn beweegredenen zei Van Eerd: “Dit is een langgekoesterde wens. Ik ben 25 jaar actief in de autosport, in veel verschillende takken maar Le Mans is altijd blijven leven. Dit wilde ik altijd al heel graag doen. Dan moet je het een keer gaan organiseren en ‘ja’ zeggen. Ik heb er veel over nagedacht en nu sta ik hier. Het is nog een beetje onwennig maar we zijn erbij, dat geeft me een heel prettig gevoel.”
Jan Lammers zei over de samenwerking met Van Eerd: “Dit is iets dat we al heel lang hebben willen doen. Ik word steeds ouder en daardoor trager. Frits wordt juist steeds sneller dus op een gegeven moment moesten die twee lijnen elkaar kruisen. Frits is gewoon een hartstikke goede coureur. De oude Formule 1-wagens waarmee hij rijdt, zijn gewoon erg moeilijk te besturen. Maar na 24 uur zal Frits vijf jaar ouder zijn qua race-ervaring. In 24 uur tijd rijd je bijna een heel Formule 1-seizoen.”
Je kan het niet duidelijk genoeg maken.quote:Op maandag 27 maart 2017 18:57 schreef TargaFlorio het volgende:
Met die koplampen zal de tragere concurrentie blij mee zijn...wat een bouwlampen zeg.
En dan ook nog irritant knipperen.quote:Op maandag 27 maart 2017 18:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je kan het niet duidelijk genoeg maken.
Balenquote:Op dinsdag 11 april 2017 20:06 schreef sasquatsch het volgende:
Toch geen Kubica in de WEC
https://www.motorsport.co(...)ec-programme-892345/
Had (als laatste) gekwalificeerd op de F1 grid.quote:Op zaterdag 15 april 2017 14:56 schreef Fir3fly het volgende:
Toyota op pole met de snelste ronde van LMP1 op Silverstone ooit .
Denk dat dat na de komende gp van GB wel iets anders is, maar leuk detailquote:Op zaterdag 15 april 2017 23:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Had (als laatste) gekwalificeerd op de F1 grid.
Ja, in 2016 hadden de LMP1s zeker meer downforce dan F1. Dit jaar is dat (denk ik) of ongeveer gelijk of F1 heeft meer. F1 gaat wel een seconde of twee sneller worden nog weer gok ik.quote:Op zaterdag 15 april 2017 23:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Denk dat dat na de komende gp van GB wel iets anders is, maar leuk detail
quote:Vincent Beaumesnil, sporting director of Le Mans organiser the Automobile Club de l'Ouest, told Motorsport.com: "The drivers had concerns about the previous way we did it, because sometimes they were slowing down to 80km/h in very fast areas of the track.
"We decided that we should have fixed slow zones and that the starting point should be in a low-speed area where the cars are accelerating.
"The only exception is the one that starts at the beginning of the Porsche Curves, because we didn't want one slow zone all the way from Arnage to the end of the Porsche section."
Goede beslissing. Was echt belachelijk vorig jaar soms..quote:Op donderdag 8 juni 2017 21:09 schreef sasquatsch het volgende:
Le Mans heeft de slow zones aangepast naar 9 vast slow zones
[ afbeelding ]
[..]
Lijkt me vet, wil ik ook doen misschien volgend jaar al zeg ik dat elk jaar.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 11:11 schreef HansvanOchten het volgende:
Dit jaar ga ik voor het eerst eens kijken bij de 24 uur van Le Mans.
Vanaf vrijdag t/m zondag in een tentje.
Iemand tips en/of ervaringen?
M90 deed dat toch altijd afgelopen jaren. Verre van slechte OP'squote:Op zaterdag 10 juni 2017 16:21 schreef Nattekat het volgende:
Dit weekend even een OP in elkaar knutselen.
Hoeft niet veel veranderd te worden als ik me niet vergis.quote:Op zondag 11 juni 2017 10:48 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
M90 deed dat toch altijd afgelopen jaren. Verre van slechte OP's [ afbeelding ]
Wutquote:Op zondag 11 juni 2017 10:54 schreef Sinister-D- het volgende:
Ben wel bang dat ik dit jaar heel weinig kan gaan zien omwille van onze huidige leefsituatie en daar aan gerelateerde werken
Scrutineering zit er weer optwitter:24hoursoflemans twitterde op maandag 12-06-2017 om 20:52:01 @24hoursoflemans - All competitors cleared for the free practice sessions! @toyota_hybrid @Porsche_Team #LEMANS24 https://t.co/Dvw6yZRIIC reageer retweet
http://sportscar365.com/lemans/wec/le-mans-sunday-notebook-3/quote:***Officials have penalized the Porsche LMP1 team with a 5,000 Euro fine for obstructing the front of its garage at the test day, marking the German manufacturer’s second infraction for this issue this season. The No. 2 Porsche 919 Hybrid will receive a stop-and-hold penalty of 1 minute in a race if it occurs again before the end of the WEC season.
Hij is aan het verbouwenquote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 | [img=657,165]http://i.imgur.com/cOGYGKm.png[/img] [b]24 Heures Du Mans 2017[/b] [i]Onderdeel van het [url=http://www.fiawec.com/]FIA World Endurace Championship[/url][/i] [b]Race 2016 en vooruitblik[/b] In 2016 won Toyota de 24 uren van Le Mans. Tenminste... dat dacht iedereen. Met nog slechts 5 minuten op de klok sloeg het noodlot toe voor de #5 Toyota, en ging Porsche #2 er met de winst vandoor. Dit jaar is Audi niet meer van de partij en staat Toyota met 3 auto's aan de start. Gaat het ze dan eindelijk lukken? Lees de volledige voorbeschouwing op de [url=http://frontpage.fok.nl/nieuws/768302/1/1/50/voorbeschouwing-24-uur-van-le-mans-2017.html]Frontpage[/url] en bekijk de dramatische finish van vorig jaar [url=https://www.youtube.com/watch?v=d4gFYO5uAWg]hier[/url] terug [img=514,34]http://i.imgur.com/imJEUHw.png[/img] Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je [url=http://www.maisonblanche.co.uk/circuits.html]hier[/url]. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken: [*]Ronderecord (race): 3:17.475 (André Lotterer - Audi R18, 2015) [*]Ronderecord (kwalificatie): 3:16.887 (Neel Jani - Porsche, 2015) [*]Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010) [b]Afbeelding Circuit[/b] [img]http://i.imgur.com/oGNnJS1.jpg[/img] [url=http://www.marshalsguide.com/index.php/Le_Mans]Circruit info inclusief marshall posts[/url] [url=http://www.lemans.org/explorer/pdf/courses/2016/24-heures-du-mans/track-map-24-heures-du-mans-2016.pdf]Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)[/url] [b]Onboard (Pole 2016):[/b] [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Q7OhqG_vMZc[/youtube] [img=514,34]http://i.imgur.com/gePNpi3.png[/img] [url=http://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2017/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2017.pdf]Entry list 2017 (pdf)[/url] [img=600,40]http://i.imgur.com/Hf6eoTa.jpg[/img] [img=400,119]http://i.imgur.com/upyY9C4.png[/img] [*]Witte koplampen, rode nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:17 (schatting) [*]875kg (hybride), 830kg (non-hybride) LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. De grote fabrieksteams Porsche en Toyota doen mee in deze klasse. Deze fabrieksteams zijn verplicht hun auto uit te rusten met een hybride systeem (minimaal gewicht van de auto 875 kilo). Afhankelijk van het vermogen van het hybride systeem (2,4,6 of 8 MJ) moeten de teams minder brandstof verbruiken. Privé teams mogen ook deelnemen, voor hun is een hybride systeem niet verplicht (minimaal gewicht van de auto 830 kilo). Op de testdag bleken de auto's ondanks meer aerodynamische restricties ten opzichte van 2016 gevaarlijk dicht in de buurt te komen van de ronderecords uit 2015. Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 wederom op het spel, zeker nu de auto's misschien wel sneller zijn dan ooit. [img=600,40]http://i.imgur.com/GBc1LV8.jpg[/img] [img=400,119]http://i.imgur.com/WJlL1HS.png[/img] [*]Witte koplampen, blauwe nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:31 [*]930kg [*]75L tank (benzine) [*]Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. Nieuw dit jaar is dat alle deelnemers in closed cockpit auto's rijden. Dat is een gevolg van nieuwe regelgeving in 2017 en hoewel in theorie open top auto's nog mee mochten doen heeft niemand hiervoor gekozen. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. [img=600,40]http://i.imgur.com/TfmrTko.jpg[/img] [img=400,119]http://i.imgur.com/jQJCMVc.png[/img] [*]Gele koplampen, groene nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:52 [*]Minimaal 1245kg [*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 [*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we grote teams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette en Ford. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am [img=600,40]http://i.imgur.com/P8snuul.jpg[/img] [img=400,119]http://i.imgur.com/4wuFUps.png[/img] [*]Gele koplampen, oranje cijfers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:55 [*]Minimaal 1245kg [*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 [*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 [*]Minimaal 1 jaar oude auto (specs) [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. [img=514,34]http://i.imgur.com/GOQmC6a.png[/img] [b]Zondag 4 juni[/b] 9:00-13:00 Test day session 1 14:00-18:00 Test day session 2 [b]Woensdag 14 juni[/b] 16:00-20:00 Free practise session 22:00-0:00 Qualifying session 1 [b]Donderdag 15 juni[/b] 19:00-21:00 Qualifying session 2 22:00-0:00 Qualifying session 3 [b]Zaterdag 17 juni[/b] 9:00-9:45 Warm-up 15:00 Start 24 uren van Le Mans [img=514,34]http://i.imgur.com/mWKf3uZ.png[/img] [b]TV[/b] [*]Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies [*]RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race) [b]Streams[/b] [*][url=http://www.fiawec.com/live.html]Officiële WEC stream[/url] (¤9,99 voor le Mans) [*][url=http://www.radiolemans.com/]Radio Le Mans[/url] (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - [i]tip[/i]) [*]Eurosport player (¤6,99 voor een maand) [*]RTL7 website [b]Live Timing[/b] [*][url=http://live.fiawec.com]Officiële live timing[/url] [*][url=http://fiawec.alkamelsystems.com/]Resultaten[/url] [b]Spotter Guide[/b] [*][url=http://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2017/24-heures-du-mans/spotter-guide-24-heures-du-mans-2017.pdf]Spotter Guide 2017, grafische weergave van deelnemersveld (pdf)[/url] [b]Overige informatie[/b] [*][url=http://www.dailysportscar.com/]Laatste informatie, verslagen en analyses[/url] [*][url=http://www.weather-forecast.com/locations/Le-Mans/forecasts/latest]Weer[/url] [u][i][b]Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:[/b][/i][/u] [b]Officiele FIA World Endurance Championship[/b] [img=299,88]http://oi44.tinypic.com/2jch7bo.jpg[/img] [b]ELMS championship[/b] [img=299,129]http://oi42.tinypic.com/4uh2u1.jpg[/img] [b]ALMS championship[/b] [img=299,139]http://oi40.tinypic.com/33ncnww.jpg[/img] [b]Blancpain Endurance series[/b] [img=299,139]http://oi39.tinypic.com/3339us3.jpg[/img] |
Well done Baku !!quote:Op maandag 12 juni 2017 22:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zat al helemaal klaar voor de F1, toen kwam dat graf
quote:Op maandag 12 juni 2017 22:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mijn grafstemming werd er niet beter op zo
pff dat is wel jammer ja. Maand geleden ofzo nog gekeken toen kon het nog.quote:Op dinsdag 13 juni 2017 18:04 schreef Fir3fly het volgende:
Eurosport player heeft geen maandabonnement meer, nu moet je ineens 6 euro per dag betalen in plaats van per maand. Bah .
Al vaak zat uitgelegd: vooral voor mensen die veel verschillende sporten en evenementen willen kijken, want ze zenden er ontzettend veel op uit. Dus ja, dan heeft het toegevoegde waarde.quote:
Met die prijs per dag bedoelen ze zeker per 'kalenderdag' en niet per 24 uur? Anders kon je het kort na de start ofzo afsluiten..quote:Op dinsdag 13 juni 2017 18:51 schreef M90 het volgende:
Voor Le Mans had ik het altijd omdat ze een audio only HD stream hadden, die was weer goed te combineren met Radio le Mans. (i.v.m. hoeveelheid schermen kijk ik liever Le Mans op de PC dan TV). Werkte altijd ideaal
Gaat nu puur om LM. Dan boeit al dat andere me nietquote:Op dinsdag 13 juni 2017 18:49 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Al vaak zat uitgelegd: vooral voor mensen die veel verschillende sporten en evenementen willen kijken, want ze zenden er ontzettend veel op uit. Dus ja, dan heeft het toegevoegde waarde.
Volgens mij niet. Vorig jaar niet in ieder geval, dit jaar nog niet gebruikt.quote:Op dinsdag 13 juni 2017 18:36 schreef M90 het volgende:
[..]
pff dat is wel jammer ja. Maand geleden ofzo nog gekeken toen kon het nog.
Weet iemand toevallig of de WEC stream ook een audio only heeft? Ooit wel abonnement gehad maar dat ben ik vergeten
die dus vorig jaar smartphone met Radio Le Mans via YouTube op de soundbar, en de Eurosport HD stream via de Eurosport Kodi addon afspelen op tv via de laptop alle andere info, totdat ik mijn vuist door het toetsenbord sloegquote:Op dinsdag 13 juni 2017 18:51 schreef M90 het volgende:
Voor Le Mans had ik het altijd omdat ze een audio only HD stream hadden, die was weer goed te combineren met Radio le Mans. (i.v.m. hoeveelheid schermen kijk ik liever Le Mans op de PC dan TV). Werkte altijd ideaal
Was dat toevallig 5 minuten voor het einde?quote:Op dinsdag 13 juni 2017 20:37 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
die dus vorig jaar smartphone met Radio Le Mans via YouTube op de soundbar, en de Eurosport HD stream via de Eurosport Kodi addon afspelen op tv via de laptop alle andere info, totdat ik mijn vuist door het toetsenbord sloeg
twitter:Toyota_Hybrid twitterde op dinsdag 13-06-2017 om 16:55:59 Since 2013 we've taken 7 seconds off our fastest lap time at #WEC6hSpa! How quick do you think we can go at… https://t.co/m7ckMQJ6Sh reageer retweet
noquote:
Dat zal wel meevallen, zo'n groot evenement trekt gelukkig bijna altijd wel 'nieuwe' users/passanten, mooiquote:Op dinsdag 13 juni 2017 22:16 schreef M90 het volgende:
[..]
no
zo wordt het hier straks wel heel rustig als iedereen verhinderd is
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 | [img=657,165]http://i.imgur.com/cOGYGKm.png[/img] [b]24 Heures Du Mans 2017[/b] [i]Onderdeel van het [url=http://www.fiawec.com/]FIA World Endurace Championship[/url][/i] [b]Race 2016 en vooruitblik[/b] In 2016 won Toyota de 24 uren van Le Mans. Tenminste... dat dacht iedereen. Met nog slechts 5 minuten op de klok sloeg het noodlot toe voor de #5 Toyota, en ging Porsche #2 er met de winst vandoor. Dit jaar is Audi niet meer van de partij en staat Toyota met 3 auto's aan de start. Gaat het ze dan eindelijk lukken? Lees de volledige voorbeschouwing op de [url=http://frontpage.fok.nl/nieuws/768302/1/1/50/voorbeschouwing-24-uur-van-le-mans-2017.html]Frontpage[/url] en bekijk de dramatische finish van vorig jaar [url=https://www.youtube.com/watch?v=d4gFYO5uAWg]hier[/url] terug [img=514,34]http://i.imgur.com/imJEUHw.png[/img] Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je [url=http://www.maisonblanche.co.uk/circuits.html]hier[/url]. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken: [*]Ronderecord (race): 3:17.475 (André Lotterer - Audi R18, 2015) [*]Ronderecord (kwalificatie): 3:16.887 (Neel Jani - Porsche, 2015) [*]Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010) [b]Afbeelding Circuit[/b] [img]http://i.imgur.com/oGNnJS1.jpg[/img] [url=http://www.marshalsguide.com/index.php/Le_Mans]Circruit info inclusief marshall posts[/url] [url=http://www.lemans.org/explorer/pdf/courses/2016/24-heures-du-mans/track-map-24-heures-du-mans-2016.pdf]Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)[/url] [b]Onboard (Pole 2016):[/b] [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Q7OhqG_vMZc[/youtube] [img=514,34]http://i.imgur.com/gePNpi3.png[/img] [url=http://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2017/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2017.pdf]Entry list 2017 (pdf)[/url] [img=600,40]http://i.imgur.com/Hf6eoTa.jpg[/img] [img=400,119]http://i.imgur.com/upyY9C4.png[/img] [*]Witte koplampen, rode nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:17 (schatting) [*]875kg (hybride), 830kg (non-hybride) [*]50.1L tank voor diesel diesel, 62.3L voor hybride benzine, 75L voor benzine LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. De grote fabrieksteams Porsche en Toyota doen mee in deze klasse. Deze fabrieksteams zijn verplicht hun auto uit te rusten met een hybride systeem (minimaal gewicht van de auto 875 kilo). Afhankelijk van het vermogen van het hybride systeem (2,4,6 of 8 MJ) moeten de teams minder brandstof verbruiken. Privé teams mogen ook deelnemen, voor hun is een hybride systeem niet verplicht (minimaal gewicht van de auto 830 kilo). Op de testdag bleken de auto's ondanks meer aerodynamische restricties ten opzichte van 2016 gevaarlijk dicht in de buurt te komen van de ronderecords uit 2015. Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 wederom op het spel, zeker nu de auto's misschien wel sneller zijn dan ooit. [img=600,40]http://i.imgur.com/GBc1LV8.jpg[/img] [img=400,119]http://i.imgur.com/WJlL1HS.png[/img] [*]Witte koplampen, blauwe nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:31 [*]930kg [*]75L tank (benzine) [*]Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. Nieuw dit jaar is dat alle deelnemers in closed cockpit auto's rijden. Dat is een gevolg van nieuwe regelgeving in 2017 en hoewel in theorie open top auto's nog mee mochten doen heeft niemand hiervoor gekozen. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. [img=600,40]http://i.imgur.com/TfmrTko.jpg[/img] [img=400,119]http://i.imgur.com/jQJCMVc.png[/img] [*]Gele koplampen, groene nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:52 [*]Minimaal 1245kg [*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 [*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we grote teams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette en Ford. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am [img=600,40]http://i.imgur.com/P8snuul.jpg[/img] [img=400,119]http://i.imgur.com/4wuFUps.png[/img] [*]Gele koplampen, oranje cijfers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:55 [*]Minimaal 1245kg [*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 [*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 [*]Minimaal 1 jaar oude auto (specs) [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. [img=514,34]http://i.imgur.com/GOQmC6a.png[/img] [b]Zondag 4 juni[/b] 9:00-13:00 Test day session 1 14:00-18:00 Test day session 2 [b]Woensdag 14 juni[/b] 16:00-20:00 Free practise session 22:00-0:00 Qualifying session 1 [b]Donderdag 15 juni[/b] 19:00-21:00 Qualifying session 2 22:00-0:00 Qualifying session 3 [b]Zaterdag 17 juni[/b] 9:00-9:45 Warm-up 15:00 Start 24 uren van Le Mans [img=514,34]http://i.imgur.com/mWKf3uZ.png[/img] [b]TV[/b] [*]Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies [*]RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race) [b]Streams[/b] [*][url=http://www.fiawec.com/live.html]Officiële WEC stream[/url] (¤9,99 voor le Mans) [*][url=http://www.radiolemans.com/]Radio Le Mans[/url] (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - [i]tip[/i]) [*]Eurosport player (¤6,99 voor een maand, maandabonnement niet vanuit Nederland te bestellen) [*]RTL7 website [b]Live Timing[/b] [*][url=http://live.fiawec.com]Officiële live timing[/url] [*][url=http://fiawec.alkamelsystems.com/]Resultaten[/url] [b]Spotter Guide[/b] [*][url=http://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2017/24-heures-du-mans/spotter-guide-24-heures-du-mans-2017.pdf]Spotter Guide 2017, grafische weergave van deelnemersveld (pdf)[/url] [b]Overige informatie[/b] [*][url=http://www.dailysportscar.com/]Laatste informatie, verslagen en analyses[/url] [*][url=http://www.weather-forecast.com/locations/Le-Mans/forecasts/latest]Weer[/url] [u][i][b]Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:[/b][/i][/u] [b]Officiele FIA World Endurance Championship[/b] [img=299,88]http://oi44.tinypic.com/2jch7bo.jpg[/img] [b]ELMS championship[/b] [img=299,129]http://oi42.tinypic.com/4uh2u1.jpg[/img] [b]ALMS championship[/b] [img=299,139]http://oi40.tinypic.com/33ncnww.jpg[/img] [b]Blancpain Endurance series[/b] [img=299,139]http://oi39.tinypic.com/3339us3.jpg[/img] |
nee toch niet rond 10.00 zondagmorgen, toen had ik al 3 uur last van vastlopers en laggingquote:Op dinsdag 13 juni 2017 22:14 schreef M90 het volgende:
[..]
Was dat toevallig 5 minuten voor het einde?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |