We means ikquote:Op woensdag 3 augustus 2016 23:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hoezo hebben we het nu over soennieten? Uit het conflict tussen Muawiyah en Ali is het gedoe rondom Sjieten en Soennieten tot stand gekomen.
Vergeet de wahabieten niet.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 23:05 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Maar we hebben het nu over soennieten. Wat die shia doen keur ik ook niet goed. Same goes voor alevieten btw.
wat vind je de juiste benadering? En vind je die terug in een specifieke stroming?quote:Op woensdag 3 augustus 2016 23:05 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Maar we hebben het nu over soennieten. Wat die shia doen keur ik ook niet goed. Same goes voor alevieten btw.
Die vallen natuurlijk wel min of minder bij de soennieten.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 09:52 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Vergeet de wahabieten niet.
En wat peace99 zegt.
Omdat Abraham:quote:Op maandag 12 september 2016 14:57 schreef Manke het volgende:
Waarom kreeg Abraham volgens de koran de zegen?
quote:And who is better in religion than one who submits himself to Allah while being a doer of good and follows the religion of Abraham, inclining toward truth? And Allah took Abraham as an intimate friend.
Verschillende meningen over, hij zou het onbewust God hebben belooft het meest dierbare voor hem te offeren/opgeven voor god als hij een zoon zou krijgen, beproeving in hoeverre hij gehoorzaam is tot god etc.quote:Op maandag 12 september 2016 23:54 schreef Manke het volgende:
[..]
en waarom ging hij in op de opdracht om zijn zoon te offeren?
Het geeft vreugde om te zien dat in het werk (Koran) van de moslims het "geheim" (geheim = iets wat niet zomaar door eenieder in te zien is) van gebed ook is ingesloten.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 00:24 schreef Aloulu het volgende:
De basisfacetten in het gebed staan in de Koran; zoals het knielen en ter aarde werpen (prostrate in het Engels) bijv:
[41:37]
En onder Zijn tekenen zijn de dag en de nacht, de zon en de maan; derhalve werpt u niet neder voor de zon of de maan maar werpt u neder voor God Die hen schiep, indien gij Hem wilt aanbidden..
[22:77]
O, gij die gelooft, buigt u neder en werpt u ter aarde, en aanbidt uw Heer, en doet goed, opdat je moge slagen.
Het woord dat wordt gebruik in het Arabisch is "sajada" (werkwoord), wat plat ter aarde werpen betekent door te knielen. Dus niet als een lat geheel plat. Het mag duidelijk zijn dat de ter aarde werping wordt gezien als symbool van volledige overgave aan de Almachtige God.
Overigens kom je dezelfde rituelen in grote lijnen wel tegen in het Oosterse Christendom, en bijv. bij Kopten is het in hun kloosters een terugkerend ritueel. Niets iets wat exclusiefs aan de Islam is voorbehouden. Ook oude joodse gebeden kennen een vrijwel exact dezelfde soort ritueel in grote lijnen.
filmpje duurt een uur. Wat wil je meegeven met je reactie?quote:
How do Muslim scholars look at Hadith?quote:Op zondag 20 november 2016 21:38 schreef k3vil het volgende:
[..]
filmpje duurt een uur. Wat wil je meegeven met je reactie?
Mooie stuk k3vil, interessant en diepgaand. Bedankt voor het delen.quote:Op maandag 7 november 2016 19:57 schreef k3vil het volgende:
[..]
Het geeft vreugde om te zien dat in het werk (Koran) van de moslims het "geheim" (geheim = iets wat niet zomaar door eenieder in te zien is) van gebed ook is ingesloten.
Ik heb al eens opgemerkt dat de 5e zin van ...
De Opening
5. U dienen wij en U vragen wij om hulp
5. Iyyaaka na'boedoe wa iyyaaka nasta'ien
5. إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
... dit geheim bevat.
Een persoon die G'd wenst te dienen en alles hiervoor probeert wat in hem opkomt die bereikt uiteindelijk het punt waarin hij Hem om hulp vraagt. Dit vindt alleen plaats wanneer alles is gedaan wat een persoon uit eigen macht kan en heeft geprobeerd. Voor die tijd is het onmogelijk om Hem om hulp te vragen. Een persoon die nog niet alles heeft geprobeerd wat in hem is opgekomen, die is trots. In hem bestaat namelijk nog het idee dat hij iets aan Hem kan toevoegen. Er wordt niet voor niets geschreven buigt u neder en werpt u ter aarde, en aanbidt uw Heer.Oftewel, de voorwaarde voor aanbidding is buigt u neder en dat kan alleen als een persoon niet trots is. Trots zijn is een uiting waarin een persoon denkt dat hij iets heeft (in de meest ruime zin van iets hebben). Je ziet ook dat het ook gaat om "oh gij die gelooft". Diegene die gelooft heeft niets, is niet trots, buigt zich neder, en bidt tot G'd.
Iemand die dit stuk tekst bevat is moslim als ik mag begrijpen dat moslim betekend dat een persoon heel (volledig) is. Het is pas mogelijk volledig te zijn als een persoon in contact is met G'd. Want alleen Hij is volledig (G'd is groot)
Je vraag is moeilijk voor mij.quote:Op maandag 19 december 2016 20:24 schreef Tevik het volgende:
[..]
Mooie stuk k3vil, interessant en diepgaand. Bedankt voor het delen.
Bedoel je te zeggen dat met het vers: "U dienen wij en U vragen wij om hulp", dat het daar niet om 2 afzonderlijke zaken gaat (zoals ik altijd aangenomen heb),
maar dat het met elkaar te maken heeft, dat het om hulp vragen te maken heeft met het willen dienen?
Anders geformuleerd: "Wij willen U dienen, en wij hebben Uw hulp daarbij nodig." (?) Het is dus een uitdrukking van totale 'overgave' aan God, zie ik nu.
Inderdaad, zoals je zegt, je zou denken dat met 'het willen dienen' dat je iets toevoegt aan God, echter met jouw uitleg zie ik nu in dat we niks toevoegen,
maar juist ontvangen door Hem te mogen dienen.
Berust wat je hier schrijft op een inzicht of lering uit de Tora, of misschien uit de mystieke traditie (zoals kabbala)? Kan ik er ergens meer over lezen?
Ik begrijp het als je dat soort ervaringen (met God) niet wil delen, het is ook geen gebruik in bijv. het soefisme om die ervaringen te delen (niet dat ik er een ben overigens), echter als het gaat om inzichten in een bepaalde leer of ervaringen daarin dan is dat niet hetzelfde, toch? Ik ben wel benieuwd naar je bronnen, als je ze hier niet wilt plaatsen kun je ze ook via pb doorgeven.quote:Op maandag 19 december 2016 22:31 schreef k3vil het volgende:
[..]
Je vraag is moeilijk voor mij.
Ik kan niet zomaar beantwoorden zonder te verklaren dat ik ervaring heb in het inzien van G'd. En het is niet mijn gebruik om hier over te praten.
Ik kan je naar bronnen verwijzen maar het vereist veel van je en de kans is groot dat het moeilijk te behappen is. Omdat het veel termen gebruikt die of onbekend zijn of waar je al een beeld van hebt. Maar goed geef aan als je de bronnen wilt.
Ik kan je verzekeren en aan ieder die dit leest. Als jij datgene gaat doen waarvan jij denkt dat het dienen van G'd is, en je doet dat allemaal (echt allemaal) en je houdt niets aan opties open qua mogelijkheden, dan is het effect daarvan dat je "om hulp" vraagt.
Een teken dat je op de goede weg bent is dat je veel gedachten hebt over wat het doel van het leven is (of een andere vraag met dezelfde lading). Ik zal je vertellen waarom dat een teken is wanneer je dat ervaart. En ook welke hulp je hebt gevraagt. Ookal heb je dit wel ervaren, je zou het dan nog niet een logische plek kunnen geven.
Diegene die bovenstaande doet, houdt zich trouwens bezig met de ware jihad.
Wellicht is het beter weer in de teksten te duiken. Want als ik vanalles ga verklaren zonder tekst dan lijkt het alsof ik zelf een bron ben, maar ik heb alleen maar ervaring.
Inzicht en ervaring ligt dicht bij elkaar. Ervaring is de optellingen van inzichtenquote:Op dinsdag 20 december 2016 17:26 schreef Tevik het volgende:
[..]
Ik begrijp het als je dat soort ervaringen (met God) niet wil delen, het is ook geen gebruik in bijv. het soefisme om die ervaringen te delen (niet dat ik er een ben overigens), echter als het gaat om inzichten in een bepaalde leer of ervaringen daarin dan is dat niet hetzelfde, toch? Ik ben wel benieuwd naar je bronnen, als je ze hier niet wilt plaatsen kun je ze ook via pb doorgeven.
Bedankt voor de bronnen k3vil. De Tora en Zohar kende ik al en lees er soms ook wel in, alleen heb ik er (nog) niet iets in gelezen over het gevolg van "hulp vragen" nadat je alles hebt gedaan om God te "dienen". Maar misschien kom dat nog wel. Of is het iets wat vooral als inzicht/ervaring komt en wat niet 'direct' in de Geschriften te lezen valt? Bedankt ook voor de andere links, zal me de komende tijd daar eens in gaan verdiepen.quote:Op dinsdag 20 december 2016 21:01 schreef k3vil het volgende:
[..]
Inzicht en ervaring ligt dicht bij elkaar. Ervaring is de optellingen van inzichten
Bronnen:
Torah
Zohar
Etz Chaim
Talmud Eser haSefirot
Lees maar Preface to the Wisdom of Kabbalah http://www.kabbalah.info/eng/content/view/full/4850
Is pittig voor je. Je kunt ook daarnaast Shamati lezen http://www.kabbalah.info/eng/content/view/full/31617
Je zal dat over "dienen" en "hulp vragen" er niet direct in lezen. Het staat er wel in maar in andere symboliek. Alleen tekst met inzicht is de juiste interpretatie van een tekst.quote:Op woensdag 21 december 2016 16:55 schreef Tevik het volgende:
[..]
Bedankt voor de bronnen k3vil. De Tora en Zohar kende ik al en lees er soms ook wel in, alleen heb ik er (nog) niet iets in gelezen over het gevolg van "hulp vragen" nadat je alles hebt gedaan om God te "dienen". Maar misschien kom dat nog wel. Of is het iets wat vooral als inzicht/ervaring komt en wat niet 'direct' in de Geschriften te lezen valt? Bedankt ook voor de andere links, zal me de komende tijd daar eens in gaan verdiepen.
Miljoenen auto's in Rotterdam?quote:Op donderdag 22 december 2016 00:36 schreef possetje het volgende:
maar alleen in de middernacht het gonzen van de Rotterdamse stad met miljoenen autos op de achtergrond.
Ha oke beetje overdreven , maar snachts als het stil is en je doet je lichten uit en de ramen open dan hoor je echt een vrij duidelijke zoem op de achtergrond en dat zijn dat de vele autos die allemaal in de horizon rijden!quote:Op donderdag 22 december 2016 00:44 schreef Woelwater het volgende:
Miljoenen auto's in Rotterdam?
Denk je echt dat het er zoveel zijn?
op zich nix mis mee als je vriendinnetje een ( kleine ) voorbinddildo omdoet!quote:Op donderdag 22 december 2016 00:54 schreef Woelwater het volgende:
Maar die houding is wel een beetje alsof ze graag in hun kontje willen worden genomen. Valt me ook wel op dat moslim mannen elkaar vaak kussen bij het begroeten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |