abonnement Unibet Coolblue
pi_164215214
In wiki (https://nl.wikipedia.org/wiki/Islam) worden al 5 stromingen van de Islam aangegeven (nr. 6 is overige stromingen)

Welke van deze stromingen zouden hier in het westen, aan een-en-dezelfde tafel kunnen zitten om te filosoferen over Islam-westen vraagstukken? :@

Als ik dit lees... -O- :
Al-Ghazali (11e eeuw) die wel het 'Zegel der filosofen' wordt genoemd, met name heeft een aantal werken gepubliceerd waarvan zijn bekendste "De verwarring der filosofen" ('Tahafut al falasifa') is, dit werk wordt beschouwd als een keerpunt in de islamitische filosofie en heeft de stagnatie en relatieve achteruitgang in de islam ingeleid. Al-Ghazali heeft in dit werk de causaliteit (wetten van oorzaak en gevolg) als onjuist aangemerkt; alles wat er gebeurt geschiedt door de wil en de hand van God en causaliteit is slechts schijn; onderzoek ernaar is verspilling van intellect. Alle intellect dient aangewend te worden om de goddelijke wetten, de Sharia, uit de Koran en Hadith af te leiden en het is zonde om intellect te verspillen aan onderzoek van de natuur. Al-Ghazali wees de Griekse filosofen als Plato, Socrates en Aristoteles bitter af als ongelovigen en benoemde ieder die hun ideeėn aanhangt als corrumpeerders van het islamitische geloof.

In de volgende eeuw heeft Averroes een uitgebreide repliek geschreven op Ghazali's 'Verwarring' genaamd "De Verwarring van de Verwarring" ('Tahafut at-Tahafut'). Zijn werken werden echter in de Arabische wereld gecensureerd en verbrand. Hijzelf werd gevangengezet en later verbannen naar Marokko. De epistemologische koers van de islamitische gedachtewereld was reeds bepaald door Al-Ghazali.

De tot op de huidige dag invloedrijke geleerde en filosoof Shayk Ahmad Sirhindi uit de Punjab schreef in de 16e eeuw in zijn brieven (Maktubat) dat wiskunde en geometrie totaal zinloos en nutteloos zijn aangezien deze de mens niet kunnen helpen tot redding op weg naar het hiernamaals. Het zou volstaan om voldoende te kunnen rekenen om de verdeling van erfenissen en de Qibla (richting naar Mekka) te bepalen.[5] Sindsdien overheerst deze mening bij een groot deel van de Ulama[6] onder meer resulterend in een grotendeels ontbreken van wiskundelessen in de madrassa’s en bijdragend tot de stagnatie van de exacte wetenschappen in de islamitische wereld.


;( ;(
pi_164216271
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 23:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hoezo hebben we het nu over soennieten? Uit het conflict tussen Muawiyah en Ali is het gedoe rondom Sjieten en Soennieten tot stand gekomen.
We means ik
pi_164217971
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 23:05 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Maar we hebben het nu over soennieten. Wat die shia doen keur ik ook niet goed. Same goes voor alevieten btw.
Vergeet de wahabieten niet.

En wat peace99 zegt.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_164218451
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 23:05 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Maar we hebben het nu over soennieten. Wat die shia doen keur ik ook niet goed. Same goes voor alevieten btw.
wat vind je de juiste benadering? En vind je die terug in een specifieke stroming?
pi_164220165
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 09:52 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Vergeet de wahabieten niet.

En wat peace99 zegt.
Die vallen natuurlijk wel min of minder bij de soennieten.
pi_165271299
Eid moebarak!
  maandag 12 september 2016 @ 14:57:05 #82
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_165272069
Waarom kreeg Abraham volgens de koran de zegen?
pi_165281386
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2016 14:57 schreef Manke het volgende:
Waarom kreeg Abraham volgens de koran de zegen?
Omdat Abraham:

quote:
And who is better in religion than one who submits himself to Allah while being a doer of good and follows the religion of Abraham, inclining toward truth? And Allah took Abraham as an intimate friend.
  maandag 12 september 2016 @ 23:54:18 #84
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_165284447
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 22:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Omdat Abraham:

[..]

en waarom ging hij in op de opdracht om zijn zoon te offeren?
pi_165284912
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2016 23:54 schreef Manke het volgende:

[..]

en waarom ging hij in op de opdracht om zijn zoon te offeren?
Verschillende meningen over, hij zou het onbewust God hebben belooft het meest dierbare voor hem te offeren/opgeven voor god als hij een zoon zou krijgen, beproeving in hoeverre hij gehoorzaam is tot god etc.
pi_166483684
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 00:24 schreef Aloulu het volgende:
De basisfacetten in het gebed staan in de Koran; zoals het knielen en ter aarde werpen (prostrate in het Engels) bijv:

[41:37]
En onder Zijn tekenen zijn de dag en de nacht, de zon en de maan; derhalve werpt u niet neder voor de zon of de maan maar werpt u neder voor God Die hen schiep, indien gij Hem wilt aanbidden..


[22:77]
O, gij die gelooft, buigt u neder en werpt u ter aarde, en aanbidt uw Heer, en doet goed, opdat je moge slagen.


Het woord dat wordt gebruik in het Arabisch is "sajada" (werkwoord), wat plat ter aarde werpen betekent door te knielen. Dus niet als een lat geheel plat. Het mag duidelijk zijn dat de ter aarde werping wordt gezien als symbool van volledige overgave aan de Almachtige God.

Overigens kom je dezelfde rituelen in grote lijnen wel tegen in het Oosterse Christendom, en bijv. bij Kopten is het in hun kloosters een terugkerend ritueel. Niets iets wat exclusiefs aan de Islam is voorbehouden. Ook oude joodse gebeden kennen een vrijwel exact dezelfde soort ritueel in grote lijnen.
Het geeft vreugde om te zien dat in het werk (Koran) van de moslims het "geheim" (geheim = iets wat niet zomaar door eenieder in te zien is) van gebed ook is ingesloten.

Ik heb al eens opgemerkt dat de 5e zin van ...

De Opening
5. U dienen wij en U vragen wij om hulp
5. Iyyaaka na'boedoe wa iyyaaka nasta'ien
5. إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ

... dit geheim bevat.

Een persoon die G'd wenst te dienen en alles hiervoor probeert wat in hem opkomt die bereikt uiteindelijk het punt waarin hij Hem om hulp vraagt. Dit vindt alleen plaats wanneer alles is gedaan wat een persoon uit eigen macht kan en heeft geprobeerd. Voor die tijd is het onmogelijk om Hem om hulp te vragen. Een persoon die nog niet alles heeft geprobeerd wat in hem is opgekomen, die is trots. In hem bestaat namelijk nog het idee dat hij iets aan Hem kan toevoegen. Er wordt niet voor niets geschreven buigt u neder en werpt u ter aarde, en aanbidt uw Heer.Oftewel, de voorwaarde voor aanbidding is buigt u neder en dat kan alleen als een persoon niet trots is. Trots zijn is een uiting waarin een persoon denkt dat hij iets heeft (in de meest ruime zin van iets hebben). Je ziet ook dat het ook gaat om "oh gij die gelooft". Diegene die gelooft heeft niets, is niet trots, buigt zich neder, en bidt tot G'd.

Iemand die dit stuk tekst bevat is moslim als ik mag begrijpen dat moslim betekend dat een persoon heel (volledig) is. Het is pas mogelijk volledig te zijn als een persoon in contact is met G'd. Want alleen Hij is volledig (G'd is groot)

[ Bericht 0% gewijzigd door k3vil op 07-11-2016 21:55:11 ]
pi_166789735
quote:
filmpje duurt een uur. Wat wil je meegeven met je reactie?
pi_166789758
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2016 21:38 schreef k3vil het volgende:

[..]

filmpje duurt een uur. Wat wil je meegeven met je reactie?
How do Muslim scholars look at Hadith?
pi_167453511
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 19:57 schreef k3vil het volgende:

[..]

Het geeft vreugde om te zien dat in het werk (Koran) van de moslims het "geheim" (geheim = iets wat niet zomaar door eenieder in te zien is) van gebed ook is ingesloten.

Ik heb al eens opgemerkt dat de 5e zin van ...

De Opening
5. U dienen wij en U vragen wij om hulp
5. Iyyaaka na'boedoe wa iyyaaka nasta'ien
5. إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ

... dit geheim bevat.

Een persoon die G'd wenst te dienen en alles hiervoor probeert wat in hem opkomt die bereikt uiteindelijk het punt waarin hij Hem om hulp vraagt. Dit vindt alleen plaats wanneer alles is gedaan wat een persoon uit eigen macht kan en heeft geprobeerd. Voor die tijd is het onmogelijk om Hem om hulp te vragen. Een persoon die nog niet alles heeft geprobeerd wat in hem is opgekomen, die is trots. In hem bestaat namelijk nog het idee dat hij iets aan Hem kan toevoegen. Er wordt niet voor niets geschreven buigt u neder en werpt u ter aarde, en aanbidt uw Heer.Oftewel, de voorwaarde voor aanbidding is buigt u neder en dat kan alleen als een persoon niet trots is. Trots zijn is een uiting waarin een persoon denkt dat hij iets heeft (in de meest ruime zin van iets hebben). Je ziet ook dat het ook gaat om "oh gij die gelooft". Diegene die gelooft heeft niets, is niet trots, buigt zich neder, en bidt tot G'd.

Iemand die dit stuk tekst bevat is moslim als ik mag begrijpen dat moslim betekend dat een persoon heel (volledig) is. Het is pas mogelijk volledig te zijn als een persoon in contact is met G'd. Want alleen Hij is volledig (G'd is groot)
Mooie stuk k3vil, interessant en diepgaand. Bedankt voor het delen.

Bedoel je te zeggen dat met het vers: "U dienen wij en U vragen wij om hulp", dat het daar niet om 2 afzonderlijke zaken gaat (zoals ik altijd aangenomen heb), maar dat het met elkaar te maken heeft, dat het om hulp vragen te maken heeft met het willen dienen? Anders geformuleerd: "Wij willen U dienen, en wij hebben Uw hulp daarbij nodig." (?) Het is dus een uitdrukking van totale 'overgave' aan God, zie ik nu. Inderdaad, zoals je zegt, je zou denken dat met 'het willen dienen' dat je iets toevoegt aan God, echter met jouw uitleg zie ik nu in dat we niks toevoegen, maar juist ontvangen door Hem te mogen dienen. :)

Berust wat je hier schrijft op een inzicht of lering uit de Tora, of misschien uit de mystieke traditie (zoals kabbala)? Kan ik er ergens meer over lezen?
pi_167459763
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 20:24 schreef Tevik het volgende:

[..]

Mooie stuk k3vil, interessant en diepgaand. Bedankt voor het delen.

Bedoel je te zeggen dat met het vers: "U dienen wij en U vragen wij om hulp", dat het daar niet om 2 afzonderlijke zaken gaat (zoals ik altijd aangenomen heb),
maar dat het met elkaar te maken heeft, dat het om hulp vragen te maken heeft met het willen dienen?
Anders geformuleerd: "Wij willen U dienen, en wij hebben Uw hulp daarbij nodig." (?) Het is dus een uitdrukking van totale 'overgave' aan God, zie ik nu.
Inderdaad, zoals je zegt, je zou denken dat met 'het willen dienen' dat je iets toevoegt aan God, echter met jouw uitleg zie ik nu in dat we niks toevoegen,
maar juist ontvangen door Hem te mogen dienen. :)

Berust wat je hier schrijft op een inzicht of lering uit de Tora, of misschien uit de mystieke traditie (zoals kabbala)? Kan ik er ergens meer over lezen?
Je vraag is moeilijk voor mij.
Ik kan niet zomaar beantwoorden zonder te verklaren dat ik ervaring heb in het inzien van G'd. En het is niet mijn gebruik om hier over te praten.
Ik kan je naar bronnen verwijzen maar het vereist veel van je en de kans is groot dat het moeilijk te behappen is. Omdat het veel termen gebruikt die of onbekend zijn of waar je al een beeld van hebt. Maar goed geef aan als je de bronnen wilt.

Ik kan je verzekeren en aan ieder die dit leest. Als jij datgene gaat doen waarvan jij denkt dat het dienen van G'd is, en je doet dat allemaal (echt allemaal) en je houdt niets aan opties open qua mogelijkheden, dan is het effect daarvan dat je "om hulp" vraagt.

Een teken dat je op de goede weg bent is dat je veel gedachten hebt over wat het doel van het leven is (of een andere vraag met dezelfde lading). Ik zal je vertellen waarom dat een teken is wanneer je dat ervaart. En ook welke hulp je hebt gevraagt. Ookal heb je dit wel ervaren, je zou het dan nog niet een logische plek kunnen geven.

Diegene die bovenstaande doet, houdt zich trouwens bezig met de ware jihad.

Wellicht is het beter weer in de teksten te duiken. Want als ik vanalles ga verklaren zonder tekst dan lijkt het alsof ik zelf een bron ben, maar ik heb alleen maar ervaring.

[ Bericht 2% gewijzigd door k3vil op 19-12-2016 23:17:48 ]
pi_167477543
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 22:31 schreef k3vil het volgende:

[..]

Je vraag is moeilijk voor mij.
Ik kan niet zomaar beantwoorden zonder te verklaren dat ik ervaring heb in het inzien van G'd. En het is niet mijn gebruik om hier over te praten.
Ik kan je naar bronnen verwijzen maar het vereist veel van je en de kans is groot dat het moeilijk te behappen is. Omdat het veel termen gebruikt die of onbekend zijn of waar je al een beeld van hebt. Maar goed geef aan als je de bronnen wilt.

Ik kan je verzekeren en aan ieder die dit leest. Als jij datgene gaat doen waarvan jij denkt dat het dienen van G'd is, en je doet dat allemaal (echt allemaal) en je houdt niets aan opties open qua mogelijkheden, dan is het effect daarvan dat je "om hulp" vraagt.

Een teken dat je op de goede weg bent is dat je veel gedachten hebt over wat het doel van het leven is (of een andere vraag met dezelfde lading). Ik zal je vertellen waarom dat een teken is wanneer je dat ervaart. En ook welke hulp je hebt gevraagt. Ookal heb je dit wel ervaren, je zou het dan nog niet een logische plek kunnen geven.

Diegene die bovenstaande doet, houdt zich trouwens bezig met de ware jihad.

Wellicht is het beter weer in de teksten te duiken. Want als ik vanalles ga verklaren zonder tekst dan lijkt het alsof ik zelf een bron ben, maar ik heb alleen maar ervaring.
Ik begrijp het als je dat soort ervaringen (met God) niet wil delen, het is ook geen gebruik in bijv. het soefisme om die ervaringen te delen (niet dat ik er een ben overigens), echter als het gaat om inzichten in een bepaalde leer of ervaringen daarin dan is dat niet hetzelfde, toch? Ik ben wel benieuwd naar je bronnen, als je ze hier niet wilt plaatsen kun je ze ook via pb doorgeven.
pi_167484028
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 17:26 schreef Tevik het volgende:

[..]

Ik begrijp het als je dat soort ervaringen (met God) niet wil delen, het is ook geen gebruik in bijv. het soefisme om die ervaringen te delen (niet dat ik er een ben overigens), echter als het gaat om inzichten in een bepaalde leer of ervaringen daarin dan is dat niet hetzelfde, toch? Ik ben wel benieuwd naar je bronnen, als je ze hier niet wilt plaatsen kun je ze ook via pb doorgeven.
Inzicht en ervaring ligt dicht bij elkaar. Ervaring is de optellingen van inzichten

Bronnen:
Torah
Zohar
Etz Chaim
Talmud Eser haSefirot

Lees maar Preface to the Wisdom of Kabbalah http://www.kabbalah.info/eng/content/view/full/4850
Is pittig voor je. Je kunt ook daarnaast Shamati lezen http://www.kabbalah.info/eng/content/view/full/31617
pi_167501268
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 december 2016 21:01 schreef k3vil het volgende:

[..]

Inzicht en ervaring ligt dicht bij elkaar. Ervaring is de optellingen van inzichten

Bronnen:
Torah
Zohar
Etz Chaim
Talmud Eser haSefirot

Lees maar Preface to the Wisdom of Kabbalah http://www.kabbalah.info/eng/content/view/full/4850
Is pittig voor je. Je kunt ook daarnaast Shamati lezen http://www.kabbalah.info/eng/content/view/full/31617
Bedankt voor de bronnen k3vil. De Tora en Zohar kende ik al en lees er soms ook wel in, alleen heb ik er (nog) niet iets in gelezen over het gevolg van "hulp vragen" nadat je alles hebt gedaan om God te "dienen". Maar misschien kom dat nog wel. Of is het iets wat vooral als inzicht/ervaring komt en wat niet 'direct' in de Geschriften te lezen valt? Bedankt ook voor de andere links, zal me de komende tijd daar eens in gaan verdiepen.
pi_167508055
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 16:55 schreef Tevik het volgende:

[..]

Bedankt voor de bronnen k3vil. De Tora en Zohar kende ik al en lees er soms ook wel in, alleen heb ik er (nog) niet iets in gelezen over het gevolg van "hulp vragen" nadat je alles hebt gedaan om God te "dienen". Maar misschien kom dat nog wel. Of is het iets wat vooral als inzicht/ervaring komt en wat niet 'direct' in de Geschriften te lezen valt? Bedankt ook voor de andere links, zal me de komende tijd daar eens in gaan verdiepen.
Je zal dat over "dienen" en "hulp vragen" er niet direct in lezen. Het staat er wel in maar in andere symboliek. Alleen tekst met inzicht is de juiste interpretatie van een tekst.

Ik zou de Zohar en de Torah apart leggen en beginnen met die andere bronnen.

Het effect van het lezen van deze bronnen is, naar gelang de intensiteit en kwaliteit, dat er Omringend Licht op je schijnt. Dat betekend dat je als persoon gereinigd wordt. Het is Omringend genoemd omdat het de mens niet kan binnenkomen (in het hart) omdat de mens praktisch altijd onrein is.

Het effect daarvan is dat een mens een ziel krijgt genaamd Nefesh, wat tot rust komen betekent. Ik geloof dat shalom aleihum of salaam aleikum daar op is gebaseerd

Als je er niet uitkomt met de teksten dan hoor ik het wel

[ Bericht 2% gewijzigd door k3vil op 21-12-2016 21:03:59 ]
pi_167517258
Zou het bidden als een moslim ( weet even niet de correcte naam ervoor ) ook een andere oorsprong kunnen hebben dan de tijdelijke Moslimcultuur?

Ja ik heb dan geleide geesten ( maar dat zijn rotgeesten meestal maar dat doet er niet zoveel toe ) en die vertelde me een keertje dat ik mij uit moest kleden en dan alle lichten in het huis moest doven en dan de ramen open moest zetten en dan gaan bidden in de moslim positie!

Deze houding is natuurlijk ook soort van toegeigend door de moslims, en ook hebben ze dan nog eens het knotsgekke verzonnen dat je speciale gebedshuizen hebt waar alleen mannen in die positie mogen bidden ( vrouwen apart heb ik gehoord )

Maar de bid ( of meditatie ) positie waar het nu over gaat die zal natuurlijk al veel ouder zijn als de moslim cultuur, alleen nu als je het erover hebt dan denk je al snel aan de nogal saaie koran enzo! ( en ouderwetse mannen cultuur )

Het bidden of mediteren in die houding valt wel bijzonder te noemen, je maakt je dan als mens extreem klein ( kleiner kan bijna niet ) en tegelijkertijd is je derde oog dan gericht naar het centrum van deze planeet! Toch ook wel iets met moeder aarde te doen!

Zelf had ik dan ( haha ) geen moslim gebed tijdens deze meditatie , maar alleen in de middernacht het gonzen van de Rotterdamse stad met miljoenen autos op de achtergrond.

Eigenlijk al wil je het dan ook helemaal perfect doen zou je je ook moeten douchen voor dat je dit gaat doen!

Weet iemand hier wat meer over? Dan hoor ik het graag! :)
  donderdag 22 december 2016 @ 00:44:41 #97
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_167517416
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 00:36 schreef possetje het volgende:
maar alleen in de middernacht het gonzen van de Rotterdamse stad met miljoenen autos op de achtergrond.
Miljoenen auto's in Rotterdam? :o
Denk je echt dat het er zoveel zijn?
pi_167517430
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 00:44 schreef Woelwater het volgende:
Miljoenen auto's in Rotterdam?
Denk je echt dat het er zoveel zijn?
Ha oke beetje overdreven , maar snachts als het stil is en je doet je lichten uit en de ramen open dan hoor je echt een vrij duidelijke zoem op de achtergrond en dat zijn dat de vele autos die allemaal in de horizon rijden!
  donderdag 22 december 2016 @ 00:54:27 #99
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_167517577
Maar die houding is wel een beetje alsof ze graag in hun kontje willen worden genomen. Valt me ook wel op dat moslim mannen elkaar vaak kussen bij het begroeten.
pi_167517598
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 00:54 schreef Woelwater het volgende:
Maar die houding is wel een beetje alsof ze graag in hun kontje willen worden genomen. Valt me ook wel op dat moslim mannen elkaar vaak kussen bij het begroeten.
op zich nix mis mee als je vriendinnetje een ( kleine ) voorbinddildo omdoet! :)

Nee maar serieus, toen ik het deed dat moslimbidden ? Ik kreeg geen bepaalde sensaties in mn anus haha, nee eerder gewoon diep nadenken enzo
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')