Zolang de leidingen boven het plafond deugdelijk bevestigd zijn; dat met het draadtrekken de leidingen goed op plek blijven zitten. dan is het prima !quote:Op dinsdag 10 mei 2016 16:33 schreef Roschambo het volgende:
Gelden voor achter het plafond dezelfde regels als bij gewone opbouw? Elke 40 cm een beugel? Of mag dat minder vaak? De buizen hoeven niet haaks op de muren te lopen bovenop het plafond toch?
Bedankt elektragod!quote:Op dinsdag 10 mei 2016 22:17 schreef Vonkenboer het volgende:
Poeh, wat een project zeg !
Was de staat van onderhoud erg slecht ? Volgens mij is er namelijk zo ongeveer alles uit of weg gebroken wat er in kon zitten. Heb je ook foto's van de staat waarin je het kocht ?
[..]
Zolang de leidingen boven het plafond deugdelijk bevestigd zijn; dat met het draadtrekken de leidingen goed op plek blijven zitten. dan is het prima !
Leidingen hoeven niet haaks t.o.v. muren te lopen; denk ook aan het aanleggen van eventuele loze leidingen e.d. nu kun je eenvoudig nog even een leiding leggen
Een aantal jaar geleden is de oude riolering in de wijk vernieuwd door pvc, nu heeft dat er voor gezorgt dat alle oude lekke gresbuizen geen water meer wegvoeren waardoor het grondwater is gestegen. Er zijn een boel klachten gekomen en nu wordt er als het goed is aan gewerkt om het grondwater iets omlaag te brengen. Ook was ik van plan om de kruipruimte mechanisch te ventileren.quote:Op woensdag 11 mei 2016 09:11 schreef tux87 het volgende:
Leuk een project topic! Ik ben ook wel benieuwd hoe het eruit zag toen je het kocht.. Weet je wel zeker dat je met zo een laag water in de kruipruimte wil blijven zitten? Mij lijkt dat niet goed voor de levensduur van het plaatmateriaal en voor het binnenklimaat. Succes iig met de rest van het project!
Laten we het hopen! Ik hoop alles zelf en samen met mijn vriendin te doen, straks als ik de cv ga aanleggen laat ik natuurlijk wel iemand komen om de gasleiding te controleren.quote:Op woensdag 11 mei 2016 10:34 schreef cvboer2 het volgende:
Zo he, wat een project. Gelukkig ben je handig genoeg om veel dingen zelf te kunnen uitvoeren.
Ook weer een leuk project om te volgen.
Je hoeft het ook niet te geloven, want het is ook niet waar. Ik zit in het onderhoud van cv-ketels en warmtepompen. De gasleiding hoeft niet jaarlijks geïnspecteerd te worden, althans, er rust geen verplichting op. Het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de woningeigenaar dat de installatie in orde is. Wat je wel kan doen is, degene die je cv-ketel onderhoud, vragen of hij de gasleiding ook wil controleren.quote:Op woensdag 11 mei 2016 10:55 schreef Roschambo het volgende:
[..]
Laten we het hopen! Ik hoop alles zelf en samen met mijn vriendin te doen, straks als ik de cv ga aanleggen laat ik natuurlijk wel iemand komen om de gasleiding te controleren.
Ben jij een loodgieter? Want mijn buurman is loodgieter en hij zei dat je gasleiding eigenlijk elk jaar moet worden nagemeten en dat kan ik eigenlijk niet geloven...
Dat mag; als je ze qua leidingen en inbouwdozen maar wel fysiek compleet gescheiden houd.quote:Op woensdag 11 mei 2016 16:49 schreef Roschambo het volgende:
Het is niet toegestaan om meerdere groepen in een centraal doos te hebben maar mag je dan wel twee lichtschakelaars op verschillende groepen in het zelfde raampje hebben? Dus 2 attema 50mm diepe inbouwdozen aan elkaar gezet met dat rode clipje zonder het midden uit te breken 1 van de twee dozen bevat groen/geel bruin blauw en 2X zwart van de ene groep en de ander 3X zwart van de andere groep
[ afbeelding ]
Lame dus dropbox is niet geschiktquote:Op woensdag 11 mei 2016 17:59 schreef Gieliovd het volgende:
Error (429)
This account's links are generating too much traffic and have been temporarily disabled!
Photobucket of picasa webalbum is een redelijk alternatiefquote:
Poeh hee heb het nu op flickr staan op het account van mijn vriendin.quote:
De wet voor de douche is wel iets waar ik naar zit te kijken, ik zou het wel diyen.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 13:07 schreef Randy_S het volgende:
Gaaf project! Over lucht-WTW kan ik je weinig vertellen, ik kan je wel adviseren dit bij de douche te nemen voor koud water opwarming.
Overigens valt het mij op dat je koper gebruikt, waarom geen flexibele leidingen?
Verkeerde knopje hoe verwijder je een postquote:Op vrijdag 13 mei 2016 16:02 schreef Roschambo het volgende:
[..]
De wtw voor de douche is wel iets waar ik naar zit te kijken, ik zou het wel diyen.
Flexible kunststof leidingen? Daar heb je een speciale tang voor nodig toch? En ik vertrouw die kunststof leidingen niet op de lange termijn. Opgelost koper is ook niet goed maar het is over 50 jaar wel nog goed en heel goed te recyclen. Als je flexibele koper leiding bedoeld, de prijs was een issue. Omdat dat in rollen van 25 m verkocht wordt.
Alupex leidingen is wel heel erg tijdbesparend. Ik gebruik zelf pexfit van viega. Te meer omdat die met een handperstang van 150 euro (marktplaats) goed te verwerken zijn. Plus de koppelingen zijn wat minder duur.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 16:02 schreef Roschambo het volgende:
[..]
De wet voor de douche is wel iets waar ik naar zit te kijken, ik zou het wel diyen.
Flexible kunststof leidingen? Daar heb je een speciale tang voor nodig toch? En ik vertrouw die kunststof leidingen niet op de lange termijn. Opgelost koper is ook niet goed maar het is over 50 jaar wel nog goed en heel goed te recyclen. Als je flexibele koper leiding bedoeld, de prijs was een issue. Omdat dat in rollen van 25 m verkocht wordt.
Minder duur dan soldeerkoppelingen?quote:Op vrijdag 13 mei 2016 17:39 schreef tux87 het volgende:
[..]
Alupex leidingen is wel heel erg tijdbesparend. Ik gebruik zelf pexfit van viega. Te meer omdat die met een handperstang van 150 euro (marktplaats) goed te verwerken zijn. Plus de koppelingen zijn wat minder duur.
Bedankt voor de tip!quote:Op zaterdag 14 mei 2016 09:30 schreef tux87 het volgende:
Een blad voor kalkzandsteen op de reciprozaag. Werkt perfect voor het inkassen van balken
Nette reparatie.
Let trouwens op dat metselwerk nog wat slinkt in een dag of 10-14, wel even op letten dat die betonbalk geen ruimte krijgt om te zakken daardoor.
Wij zijn "kampeerders" zodra we warm water hebben zeggen we de oude huur op We hebben er al 3 nachten geslapen De 1e keer om te vieren dat we een wc hadden en de 2e en 3e keer omdat de HR ketel onderdelen vroeg zouden komen. Er zijn wel redelijk wat muggen in dat huis te vinden omdat er water in de kruipruimte staat Ik hoop dat dat beter wordt als de vloer echt dicht is.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 14:08 schreef saxohans het volgende:
Gaaf project,
Wat is globaal je planning wanneer je erin wilt?
Tussen Latei en kalkzandsteen hoort bouwvilt te liggen. DIt voor het werken van de betonlatei Als je het niet gedaan hebt misschien verstandig dit alsnog te doen.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 09:30 schreef tux87 het volgende:
Een blad voor kalkzandsteen op de reciprozaag. Werkt perfect voor het inkassen van balken
Nette reparatie.
Let trouwens op dat metselwerk nog wat slinkt in een dag of 10-14, wel even op letten dat die betonbalk geen ruimte krijgt om te zakken daardoor.
Poeh, ik zou het niet kunnen eerlijk gezegdquote:Op zaterdag 14 mei 2016 23:59 schreef Roschambo het volgende:
Wij zijn "kampeerders" zodra we warm water hebben zeggen we de oude huur op
Er ligt vanaf de bouw een plaatje hardboard achtig spul tussen, dit heb ik laten liggen. Ik had al eerder bedacht dat de stenen die afgescheurd waren afgescheurd zijn omdat er wat beton van de latei over de steen heen zat, wat dus een starre verbinding veroorzaakt. Bij het werken moet dan iets geven en dat iets was in dit geval de muur.quote:Op zondag 15 mei 2016 08:51 schreef jpajs het volgende:
[..]
Tussen Latei en kalkzandsteen hoort bouwvilt te liggen. DIt voor het werken van de betonlatei Als je het niet gedaan hebt misschien verstandig dit alsnog te doen.
Ik hoop wij wel 😨 even iets anders lijm jij die buizen vast in de centraaldozen?quote:Op zondag 15 mei 2016 10:20 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Poeh, ik zou het niet kunnen eerlijk gezegd
Nee, eigenlijk nooit.quote:Op zondag 15 mei 2016 12:45 schreef Roschambo het volgende:
[..]
Ik hoop wij wel 😨 even iets anders lijm jij die buizen vast in de centraaldozen?
Dus er is over nagedacht, mooi te lezen. Je weet nu wat het probleem is mochten er later toch scheuren weer gaan vormen kan je het altijd even loshalen en vilt tussen stoppen. Denk dat het zo ook wel goed komt.quote:Op zondag 15 mei 2016 12:40 schreef Roschambo het volgende:
[..]
Er ligt vanaf de bouw een plaatje hardboard achtig spul tussen, dit heb ik laten liggen. Ik had al eerder bedacht dat de stenen die afgescheurd waren afgescheurd zijn omdat er wat beton van de latei over de steen heen zat, wat dus een starre verbinding veroorzaakt. Bij het werken moet dan iets geven en dat iets was in dit geval de muur.
Waarom dan?quote:Op dinsdag 24 mei 2016 14:39 schreef mister_white het volgende:
Ik had zelf nog een gipsvezelplaat tussen de cv ketel en underlayment geplaatst maar is het nu misschien te laat voor.
Er zat een gemetselde sifon die moest weg dus heb ik er een sifon in gemaakt. En ik dacht zo voorkom ik vieze luchtjes van het riool. Nu ik er over denk is het misschien alleen nodig als je een regenton wil installeren want de oude beluchter eindigde ook in de dakgoot.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 14:24 schreef Knuppel1983 het volgende:
Vraagje. Waarom heb je een sifon gemaakt onder de regenpijp?
Hoezo gipsvezelplaat? En ow ja dat expansievat moet ook ergens hangen ik zou de plaat er relatief makkelijk af kunnen halen maar daar heb ik echt geen zin in dus dat wordt een kwestie van een verdelingsplaat gebruikenquote:Op dinsdag 24 mei 2016 14:39 schreef mister_white het volgende:
Goed bezig. Ik had zelf nog een gipsvezelplaat tussen de cv ketel en underlayment geplaatst maar is het nu misschien te laat voor.
Ik weet niet of je expansievat in de buurt komt te hangen maar die moet ook eigenlijk met een versteviging er achter (dat als ie intern lek mocht raken niet van de muur dondert, heel gewicht dan)
Als je de vogeltjes op je dakgoot jouw wc-avonturen wilt besparen welquote:Op dinsdag 24 mei 2016 23:59 schreef Roschambo het volgende:
[..]
Er zat een gemetselde sifon die moest weg dus heb ik er een sifon in gemaakt. En ik dacht zo voorkom ik vieze luchtjes van het riool. Nu ik er over denk is het misschien alleen nodig als je een regenton wil installeren want de oude beluchter eindigde ook in de dakgoot.
Daar zit wel wat in. Heb je dat ook gedaan met de meterkast?quote:Op woensdag 25 mei 2016 08:32 schreef mister_white het volgende:
Gipsvezelplaat is brandbestendig. Stel voor dat er iets misgaat in de ketel, dan staat niet gelijk je cv hok in de fik. Ik heb om die reden het hele hok waar de cv ketel inhangt bekleed met onbrandbare plaat.
Ook is het wel een fijn idee om een thermische scheiding te hebben tussen de cvketel en hout/isolatie/evt. dampdichte plastic folie...dat soort dingen.
Maar misschien ben ik overdreven voorzichtig.
Nee, dat is niet gebruikelijk.quote:Op woensdag 25 mei 2016 10:45 schreef Roschambo het volgende:
[..]
Daar zit wel wat in. Heb je dat ook gedaan met de meterkast?
Ik weet dat dat niet gebruikelijk is maar het zou natuurlijk wel logisch zijn want het komt volgens mij best vaak voor dat er meterkast branden zijn door de groepenkast die daar hangt.quote:
Je mag bij mijn weten aftakkingen maken met een lasklem mits de doos 50mm diep is.quote:De dubbele wandcontactdoos zou dan direct vanaf de aders gevoed worden hierbij zouden of lasdoppen gebruikt kunnen worden om de aders af te splitsen voor de wandcontactdozen of de wandcontactdozen zouden kunnen worden gebruikt als "lasdop" mag dat? of moet de centraaldoos van boven direct worden gevoed door de centraaldoos beneden?
idd. mits je voldoende diepte hebt in de inbouwdoos (dus een 50mm gebruikt) dan mag dat gewoonquote:Op donderdag 23 juni 2016 18:26 schreef tux87 het volgende:
[..]
Je mag bij mijn weten aftakkingen maken met een lasklem mits de doos 50mm diep is.
quote:Op donderdag 23 juni 2016 18:26 schreef tux87 het volgende:
[..]
Je mag bij mijn weten aftakkingen maken met een lasklem mits de doos 50mm diep is.
Bedankt! ik gebruik alleen maar 50mm diepe dozen.quote:Op donderdag 23 juni 2016 20:18 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
idd. mits je voldoende diepte hebt in de inbouwdoos (dus een 50mm gebruikt) dan mag dat gewoon
Dat ga ik proberen, ze zijn ook niet dood te krijgen die citroengeraniums. Ik had een citroengeranium gekregen van mijn zus, die daar een tijd heeft gestaan helemaal onder het stof en heeft ook een boel droogtes overleefd . Ik denk dat ik hem er weer heen ga brengen danquote:Op zaterdag 25 juni 2016 01:03 schreef Teslynd het volgende:
Citroengeraniums in huis zetten kan helpen tegen muggen om je hoofd heen.
Alleen zou ik zo'n 30 cm schelpen in de kruipruimte moeten spuiten en dan kan ik niet meer onder de vloerquote:Op zaterdag 25 juni 2016 11:53 schreef tiho1 het volgende:
Wij hadden ook altijd muggen in de kruipruimte omdat er jaarrond water in stond. Telkens wanneer het luik eraf was geweest meer dan 100 muggen te vangen in huis . Zomer en winter.
Wij hebben de kruipruimte vol laten gooien met schelpen. Ten eerste wordt de kruipruimte droog wat goed is voor de gezondheid en voor de materialen in de kruipruimte.
En logischerwijs leven er nu ook geen muggen meer.
Flink project waar je mee bezig bent!quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:14 schreef Roschambo het volgende:
[..]
Alleen zou ik zo'n 30 cm schelpen in de kruipruimte moeten spuiten en dan kan ik niet meer onder de vloer
Volgens mij zijn dat van die soort schuimpindas die je ook wel bij je pakketjes krijgt. Ik vind het idee van kunststof dat langzaam afbreekt in het water alleen niet heel prettig.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:26 schreef Killing-Time het volgende:
[..]
Flink project waar je mee bezig bent!
Volgens mij bestaat er voor natte kruipruimtes een isolatiemateriaal dat op het water blijft drijven en het oppervlak afsluit, en daarmee voorkomt/vermindert dat het vocht optrekt. Dit heeft als bijkomend voordeel dat het niet meer toegankelijk is voor muggen. Hoe dit spul heet weet ik alleen niet meer.
Stekjes maken, om voorlopig de hele verdieping vol planten te kunnen zetten.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 10:21 schreef Roschambo het volgende:
Bedankt voor alle positieve reacties
[..]
Dat ga ik proberen, ze zijn ook niet dood te krijgen die citroengeraniums. Ik had een citroengeranium gekregen van mijn zus, die daar een tijd heeft gestaan helemaal onder het stof en heeft ook een boel droogtes overleefd . Ik denk dat ik hem er weer heen ga brengen dan
Glas en steenwol zijn ook mogelijkheden.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:13 schreef tux87 het volgende:
Glaswol tussen de gordingen? Zo heb ik het gedaan met onder een dampdichte folie. Kun je via marktplaats voordelig kopen, en isoleert goed (grote isolatiewaarde per cm dikte) en niet brandbaar.
Ik hoop toch niet dat je je vloertegels gelijk op een houten plaat wilt gaan lijmen?quote:Op maandag 5 september 2016 15:08 schreef Roschambo het volgende:
De meeste droogbouw verwarmingssystemen op de markt zijn ook echt belachelijk qua prijs en hebben dan een opbouwhoogte van 25mm dus kun je geen gewone plaat kopen om plaatsen waar je geen vloerverwarming hoeft op te vullen dus testen we ons eigen concept. Met aluminium warmtespreider.
en koper en cement gaat ook niet goed samenquote:Op maandag 5 september 2016 18:07 schreef naaa het volgende:
[..]
Ik hoop toch niet dat je je vloertegels gelijk op een houten plaat wilt gaan lijmen?
Want dat is vragen om doffe ellende en lekkage gevoelig als de p**p
Nee ik ga geen tegels op hout lijmen ik ga xps op hout lijmen/ schroeven, zoals je ook wedi plaat,qboard kerdiboard en al die andere speciaalcement-glasvezelwapening-xps-glasvezelwapening-speciaalcement tegelelementen verwerkt. Hier kun je direct overheen tegelen is waterdicht en heeft een grote draagkracht vanwege de eigenschappen van het xps.quote:Op maandag 5 september 2016 18:07 schreef naaa het volgende:
[..]
Ik hoop toch niet dat je je vloertegels gelijk op een houten plaat wilt gaan lijmen?
Want dat is vragen om doffe ellende en lekkage gevoelig als de p**p
Haha ik ga toch ook geen koper gebruiken in mijn vloerverwarming, stervens duur. Dit is een test stukje om te kijken of mijn aluminium warmtespreider wil werken. Daarbij in de keuken hier heeft 60 jaar lang een buis van koper direct in het cement gelegen. Geen probleem... Zwart geoxideerd verder helemaal gaaf. Ik was gewoon van plan om een PE-Al-PE buis te gebruiken. Zoals altijd in vloerverwarmingen te vinden zijn.quote:Op maandag 5 september 2016 19:44 schreef lipje het volgende:
[..]
en koper en cement gaat ook niet goed samen
Qboard 19 euro per m2 volgens mij, en er moet toch nog opnieuw gaas over de verwarmingsbuizen heen dus kan ik net zo goed gewoon met helemaal kaal xps beginnen, werkt ook als ontkoppeling. Prettiger voor het freesje ook. Lewis plaat moet 50 mm opbouwhoogte en is zwaar. Het zou kunnen maar liever niet. Het idee van wedi kerdi q board is naar mijn gevoel heel chill, je maakt gewoon een waterdichte kamer met dat spul en daar tegel je overheen.quote:Op maandag 5 september 2016 20:24 schreef tux87 het volgende:
Als je al op hout wil lijmen, gebruik dan een dubbele houten plaat en een ontkoppelingsmat (ditra 25 oid).
Beter lewisplaat met beton of direct zandcement (ivm gewicht). Duofor plaat is hiermee getest op sterkte. Je kunt meteen mooi afschot smeren. Eventueel laten smeren, kost niet de wereld.
Q-board van hornbach is whitelabel wedi plaat en een stuk goedkoper volgens mij.
Vind dat wel meevallen. Had daar vuren gehaald voor mijn werkbank, stuk voor stuk krom of scheluw.quote:Op maandag 19 september 2016 11:48 schreef FranticDJ het volgende:
Heb je geen pontmeyer in de buurt? Die hebben stukken beter hout
https://www.pontmeyer.nl
Er zit wel een pontmeyer in de buurt een bmn en een bouwcenter en een bouwmaat (mag ik niet komen ivm particulier zijn...)quote:Op maandag 19 september 2016 11:48 schreef FranticDJ het volgende:
Heb je geen pontmeyer in de buurt? Die hebben stukken beter hout
https://www.pontmeyer.nl
Ik niet Wij wij leggen geen radiatoren aan maar alleen vloerverwarming, dus kunnen we de temperatuur van de ketel omlaag gooien en hoeft er geen koud water uit het vloerverwarmingssysteem bij het hete water dat van de cv komt gepompt te worden. De pomp in de cv ketel zou genoeg vermogen moeten hebben om het vloerverwarmingssysteem rond te kunnen pompen. Mocht dit niet zo zijn kan ik altijd nog een pomp erbij zetten.quote:Op maandag 19 september 2016 12:24 schreef naaa het volgende:
[..]
Vloerverwarmingsverdeler? Ik mis de pomp..
Hmm. Ik hoop dat je nog wel een thermostaat ventiel voor de verdeler zet? Alleen maar vertrouwen op dequote:Op maandag 19 september 2016 12:42 schreef Roschambo het volgende:
Wij wij leggen geen radiatoren aan maar alleen vloerverwarming, dus kunnen we de temperatuur van de ketel omlaag gooien en hoeft er geen koud water uit het vloerverwarmingssysteem bij het hete water dat van de cv komt gepompt te worden. De pomp in de cv ketel zou genoeg vermogen moeten hebben om het vloerverwarmingssysteem rond te kunnen pompen. Mocht dit niet zo zijn kan ik altijd nog een pomp erbij zetten.
Ik zou zeggen vraag maar raak !quote:Op maandag 19 september 2016 11:31 schreef Roschambo het volgende:
Het werk is de afgelopen tijd niet heel hard gegaan, hitte (er zitten nog geen plafonds in en het werd vorige week binnen rond de 36 graden... binnen) , verjaardagen en werk.
Maar..
We hebben wel onderdelen binnen.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Ook heb ik een deurkozijn gehobbyd van de minst getordeerde balkjes van de hornbach kun je de hele stapel doorzoeken en er 2 vinden
[ link | afbeelding ]
Gisteren toen het weer wat koeler was hebben we het steenwol geplaatst:
[ link | afbeelding ]
We zijn vergeten het centraal aardpunt van de badkamer te plaatsen. dus ik moet de gipsplaat achter waar de wastafel komt maar weer even los maken en deze alsnog plaatsen. Ik heb daar ook nog wat vragen over maar daarvoor zal ik een ander topic aanmaken.
Dat is een super goeie ga ik zeker doen. Bedoel je zo'n grote thermostaatkraan met voeler?quote:Op maandag 19 september 2016 17:44 schreef naaa het volgende:
[..]
Hmm. Ik hoop dat je nog wel een thermostaat ventiel voor de verdeler zet? Alleen maar vertrouwen op de
instelling van je CV ketel om de maximale aanvoertemperatuur te bewaken is wel heel erg risky..
Een (onderhouds)monteur die niet oplet of er een andere printplaat/computer inzet, en
vervolgens de ketel 80 graden de vloer in pompt..en natuurstenen vloer met scheuren..
Heb het zien gebeuren bij nieuwbouw. Goedkoopste verdeler (kunststof) zonder pomp en thermostaatventiel.
Ik ben er ondertussen achter.quote:Op maandag 19 september 2016 18:52 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik zou zeggen vraag maar raak !
Wel juiste klemmen gebruiken. Voor zover mijn kennis reikt mag je badkamer aarding doorlussen naar de aarde in centraal doos badkamer volgens laatste regelsquote:Op maandag 19 september 2016 19:00 schreef Roschambo het volgende:
[..]
Dat is een super goeie ga ik zeker doen. Bedoel je zo'n grote thermostaatkraan met voeler?
[..]
Ik ben er ondertussen achter.
Ik wilde een 2,5mm2 groengele draad gebruiken voor het aansluiten van alle onderdelen in de badkamer. Maar deze dienen vertind te zijn. Ik moet dus sowieso een nieuwe draad kopen. Ik ga wel het metalstud aarden omdat het zou kunnen dat er metalen onderdelen door de tegels het metalstud in geschroefd gaan worden waardoor deze beter wel geaard kan zijn.
Geld Hij was niet al te duur en de knopjes leken ons iets beter dan de goedkopere versie. Ook heeft hij heeft een ingebouwde omstel wat we iets netter vinden staan dan een losse regendouche handdouche combinatie. Daarnaast heeft deze dus ook een "gewone" douchekop en dat vinden we ook wel prettig. Aangezien we de badkamer nog aan het bouwen zijn hadden we natuurlijk ook een inbouw ding kunnen kopen maar ik vertrouw die dingen niet.quote:Op woensdag 21 september 2016 22:42 schreef depsycholoog het volgende:
ik ben benieuwd hoe de douche gaat bevallen, ik ben naar dezelfde aan het kijken. Waarom heb je voor deze gekozen?
Dat is waar Nu heeft beton natuurlijk ook een zelfde soort probleem. Het vlekt. Maar misschien is dat wel iets minder erg. Binnenkort moet ik maar eens een test gaan doen met beton. Sowieso moet het geseald worden.quote:Op woensdag 21 september 2016 23:17 schreef Knuppel1983 het volgende:
Heb je wel een een glazen douchewand gezien nadat hij een paar weken in gebruik is zonder dagelijks poetsen / afdrogen? Kalk!
Ik zou niet voor een glazen wasbak gaan, met tandpasta etc. is die binnen notime smoezelig.
Wij hebben de zelfde, bevalt erg goed! e.a. is natuurlijk afhankelijk van de ketel. Heb m zelf ook aangeschaft omdat hij goed beviel bij mijn schoonoudersquote:ik ben benieuwd hoe de douche gaat bevallen, ik ben naar dezelfde aan het kijken. Waarom heb je voor deze gekozen?
Die isolatieplaten gebruik je dus alleen op je badkamer vloer ?quote:Op maandag 10 oktober 2016 20:48 schreef Roschambo het volgende:
Het is koud aan het worden
Vorige week waren de binnenmuren op gegeven moment 's ochtends 16 graden volgens de ir thermometer, dus hadden we besloten om dan toch maar snel de isolatie te gaan bestellen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor B keus PIR met twee kanten aluminium van 14 cm dik.
Vanochtend werd het geleverd. Die platen wegen echt helemaal niks.
[ link | afbeelding ]
En ik heb zin om dat spul te gaan aanbrengen.
Het bad en wc hebben een frame, het idee is dat er een teruggevallen plint onder het bad en het nog te bouwen badkamer meubel komt waar ip 65 12v led strip in kan.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ook hebben we de afschotplaat en vloer passend gemaakt, wel met een klein foutje... maar dat lossen we op met een extra stukje xps.
[ link | afbeelding ]
De tool die we gebruikt hebben voor het op afschot maken van de XPS platen, is een sloeberige electrische schaaf waar de voorkant vanaf gezaagd is. En dan leg je de geleider op het juiste afschot waarna het schaven echt best vlot gaat.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wat ben ik blij met mijn stof afzuiger. want er komt een boel schaafsel van die plaat af voor hij het juiste afschot heeft.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ik heb wel Qboard op de muur gebruikt want ik kon niet direct xps vinden van 10 mm dik.
[ link | afbeelding ]
even wachten tot dat tegellijm gedroogd is voor ik het rond het kozijn ga qboarden.
Laten we hopen dat het het gaat houden Er is nog niet 10 jaar aan gebruik overheen gegaan natuurlijkquote:Op dinsdag 11 oktober 2016 22:09 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Die isolatieplaten gebruik je dus alleen op je badkamer vloer ?
Inventieve manier trouwens van maken van afschot !
Vergis je er niet in dat spotjes behoorlijk heet worden aan de achterkant; huishoudsnoer kan daar minder goed tegen en zou zeker overwegen om hittebestendig snoer te gebruiken.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 15:27 schreef Roschambo het volgende:
Ik was van plan om in de badkamer GU10 fittingen te gebruiken welke aan elkaar verbonden zouden zijn met huishoudsnoer. De centraaldoos zit achter 1 van de spotjes. Voor het lassen zou ik die wago klemmen met die oranje hendeltjes gebruiken. Of kan ik het beter met 12 V doen? Moet ik de metalen IP65 armaturen nog aarden? Daar is namelijk niet direct een mogelijkheid voor.
Ik heb zeker rekening gehouden met de zone indeling in de badkamer. Volgens de cobouw en gamma is de zonehoogte 2,25, volgens jou post en de praxis 2,6. De hoogte van mijn badkamer is 240 Overal staat wat anders. Ook over de warmte zijn er verschillende meningen De een zegt bij LED maakt de ruimte minder uit omdat deze minder elektriciteit verstookt. Ik was echter sowieso van plan om rond de lampen een straal van 10 cm open te houden van isolatie.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 18:04 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Vergis je er niet in dat spotjes behoorlijk heet worden aan de achterkant; huishoudsnoer kan daar minder goed tegen en zou zeker overwegen om hittebestendig snoer te gebruiken.
230V spotjes in de badkamer is altijd wat moeilijk te realiseren, heb je met het plaatsen van de verlichting rekening gehouden met de zoneindeling van de badkamer ? Kijk hier eens : K&W / Elektra in de badkamer - Alles over de zone indeling
Dan weet je snel genoeg of je uberhaubt wel 230V verlichting mag toepassen in jou situatie en/of aan welke kwalificaties de IP waarde van de lampen zelf moet voldoen.
Ik heb contact gehad met ATAG, zij zeiden dat de atag E325EC daar geschikt voor zou zijn. Ik ben hier echter niet helemaal zeker over aangezien de temperatuur van het CV water wanneer ik deze op een max temperatuur van 40 graden heb gezet toch de 60 graden raakt wanneer er warm water vraag is. Nu was dat voor het verwarmen van de buizen geen probleem. Echter zal dit wel een probleem worden als ik er een vloer overheen heb liggen. Ik zal dus ofwel toch een pomp moeten kopen die het water mixt. Of een buffervat toe moeten voegen om dat water weer af te koelen. Het buffervat idee is alleen niet echt stabiel. Dus ik ben bang dat ik toch een pomp toe moet voegen. Ik zou dan voor 1 pomp kiezen die boven en beneden zou voorzien van water aangezien er niet heel veel oppervlak is.quote:Op maandag 31 oktober 2016 21:42 schreef tux87 het volgende:
Hoe ga je de temperatuur van de vloerverwarming regelen? Beter gezegd zorgen dat deze niet boven de 40 graden komt? Ik zie een open verdeler?
Dit is lamellenparket, Afzelia als ik de mp advertentie mag geloven. Super hard spul!quote:Op woensdag 8 februari 2017 00:34 schreef nikky het volgende:
Hoop dingen! Leuke update.
Volgens mij hebben we dezelfde kleur laminaat.
Warm kersen?
Jij heb geen project topic of wel?quote:Op woensdag 8 februari 2017 07:53 schreef tux87 het volgende:
Mooie update! Hier zal niemand oordelen over trage klusprojecten hoor! Ondergetekende is bijna 3 jaar bezig en nog niet klaar (soortgelijk huis). Je werk is netjes en doordacht, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Nee nooit een topic gemaakt eigenlijk. Het klinkt zeer herkenbaar. Bij mij was ook alles dat ooit is aangepast van dubieuze kwaliteit. Oude en nieuwe kleuren door elkaar en dan bruin aan rood, maar soms ook aan groen. Of wcd's met drie bruine draden. Of wcd's bijgemaakt met tweelingsnoer onder steekklemmen. Hergebruikte lasdoppen zonder veer.. en zo gaat de lijst nog even door. Uiteraard alles vervangenquote:Op woensdag 8 februari 2017 11:59 schreef Roschambo het volgende:
[..]
Jij heb geen project topic of wel?
Ik was met kerst nog helpen bij mijn zus die had een huis gekocht, daar was ook wat aangerommeld met de elektra zeg.
in de huiskamer zaten dubbele geaarde wand contactdozen zonder aardedraad er naartoe, en er was elke keer maar 1 inbouwdoos geplaatst maar de wandcontactdozen hadden er twee nodig. Een deel had rood groen en een deel had bruin blauw, waarvan een deel van het rood groen de omgekeerde polarisatie had. In het halletje hadden ze aan de ene kant een kabelgootje achter het gips geplakt en aan de andere kant pvc buis die vast gespijkerd zat aan de rachel. De spijkers zaten door het buisje heen op het plafond lagen de aders gewoon los... Dus daar heb ik een paar aanpassingen gemaakt. Om het iets minder shady te maken.
Dit is hoe de kas er nu uit ziet en hoe de overkapping is geworden. Het zeil op het afdakje gaat nog een keer anders maar het regende dus heb ik gewoon even snel op gegooid :
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
die troep wat erg
Is mogelijk nog goedkoper ook wanneer je er 1 op Marktplaats scoort. Elektrische heater mooi laten zitten, kun je altijd nog een beetje elektrisch bijstoken als je ketel uitvaltquote:Op donderdag 9 februari 2017 16:37 schreef Roschambo het volgende:
[...] Of kan ik beter gebruik maken van een boiler waar ik de heater uit haal?[...]
We zitten te twijfelen over of we 1 HEA 240 of 2 IPE 240 als ligger willen gebruiken, met HEA 240 heb je meer problemen met de koudebruggen, aangezien het binnenspouwblad en het buitenspouwblad wel indirect met elkaar in contact staan zoals bij de betonlatei maar de isolatie van de aanbouw waarschijnlijk 14cm pir begint ongeveer ter hoogte van de bovenkant van de ligger. Dit zou de koudebrug wel wat moeten verminderen. Het voordeel van de hea 240 is dat de balk dan aan beide kanten belast gaat worden. Binnen de HEA 180 die een deel van de verdiepingsvloer draagt, en buiten de balkjes 169x69 balkjes die het dak dragen.quote:Op donderdag 23 maart 2017 22:49 schreef tux87 het volgende:
Let op de detaillering van de liggers dat je geen koudebrug veroorzaakt. Die ben je net kwijt omdat je de betonlatei laat vervallen.. Sowieso is berekenen niet verkeerd vanwege de puntlast op je fundering. Zeker omdat in het midden er twee van die puntlasten naast elkaar staan op de (doorgestorte?) fundering. Of heb je één kolom voorzien? Vraag me af of dat verstandig is ivm brandcompartimenten en niet te vergeten contactgeluid!
Die binnenste balk draagt dus ook de HEA 180 2,5 m lang die de vloerbalken binnen draagt.quote:Op vrijdag 24 maart 2017 02:52 schreef lipje het volgende:
De last die de binnenste balk draagt is de gevel van de 1e verdieping, niet de vloer. De belasting op die balk is dus veeeeeeeel lager.
Haha thanksquote:Op vrijdag 24 maart 2017 07:31 schreef Atmoz het volgende:
Ik snap niets van die termen, maar vind het mooi getekend en een leuke uitbreiding zo
Veel succes met dit plan
En gaandeweg pics please
Thermische warmte en slecht metselwerk. Vermoed dat je zijgevel aardig opwarmt door de zon en uitzet. Het verband zit er ook niet echt in in dat hoekje. Dus en combi van die twee zorgt voor die scheuren.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 09:37 schreef Roschambo het volgende:
En waar komt scheur nummer 1 blauw aangegeven op de foto van?
De zijgevel staat op het westen en wordt inderdaad goed warm in de zon. Degevel met de scheurtjes staat op het zuiden en wordt dat natuurlijk ook wel. Spouwankers weet ik niet moet weer een keer de endoscoopcamera van mijn vader mee nemen. Het straatwerk lag volgens mij wel tegen de gevel aan maar wel maar alleen aan de zuidkant.quote:Op zaterdag 1 april 2017 12:47 schreef jpajs het volgende:
[..]
Thermische warmte en slecht metselwerk. Vermoed dat je zijgevel aardig opwarmt door de zon en uitzet. Het verband zit er ook niet echt in in dat hoekje. Dus en combi van die twee zorgt voor die scheuren.
Een spouwanker zou, verwacht niet dat die hier zitten, de boel kunnen verergeren. Kan ook niet niet zien hoe strak je straat werk ligt, mogelijk nog een oorzaak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |