abonnement Unibet Coolblue
pi_162834708
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2016 08:04 schreef Franny_G het volgende:
Klinkt goed, Claudia!!!
Ik heb ook een beslissing genomen en nieuwe afspraken gemaakt: ga van 0,8 naar 0,7 volgend jaar (dat is 18 lesuren, dus eigenlijk toch bijna een fulltime baan haha), zodat ik meer tijd over houd voor schrijven en werken aan een voorstel voor promotie onderzoek (waar ik nog wel wat over twijfel maar dat ga ik komend jaar uitzoeken). Daarnaast heb ik binnen mijn sectie ook betere afspraken kunnen maken. Door de komst van een nieuwe collega dit jaar ben ik niet langer in mijn eentje verantwoordelijk voor examenklassen en het maken van een vakwerkplan. Eindelijk een collega die daar ook goed over kan en wil meedenken/ meedoen. Verder ga ik veel minder taken doen. De schoolleiding was kennelijk ook bezorgd voor een burn-out want ik had daar fijne gesprekken over. Nu ben ik volgend jaar 'alleen nog' mentor, sectieleider en ik ga weer mee op de Rome reis. Dat wilde ik ook graag. Daarnaast heb ik een goede urenverdeling gemaakt met als uitgangspunt dat we pp in max vier verschillende leerjaren lesgeven, om de werkdruk te verminderen.
Ook dat klinkt allemaal goed! Misschien leren we het nog eens. Heb je al een idee op wat voor soort onderwerp je wilt promoveren? Wil je echt iets in de geschiedenis doen of overweeg je een combinatie geschiedenis-onderwijs als onderwerp? (In het laatste geval kan ik wel met je meedenken als je dat fijn vindt; wij hebben veel ervaring met buitenpromovendi).

quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Super! Ik kan van dat soort dingen blijer worden dan die succesjes die ikzelf boek.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_162834719
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2016 08:34 schreef kwakz0r het volgende:

Maar verder met jullie eens dat er wel een hele radicale verandering nodig is om dit plan te laten werken.
Ik las zojuist meer over het idee erachter: kinderen volgen inderdaad minder lessen maar blijven wel even lang op school (het model van de brede school met sport, huiswerkbegeleiding en andere activiteiten). Dat kost natuurlijk ook weer geld.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_162837555
Ja, brede scholen ben ik helemaal voor. Onze dochter gaat straks ook naar zo'n basisschool. Prachtig nieuw gebouw, waar ze bijvoorbeeld na schooltijd ook danslessen of andere sportlessen kan doen. Huiswerkbegeleiding, ook goed idee. Meer aandacht voor executieve functies en leerstrategieen voor alle kinderen. Meer mogelijkheden voor ondersteuning of juist extra uitdaging.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_162840131
Gefeliciteerd met je vaste aanstelling Claudia!

Ik ben benieuwd wat hoe dat gaat met die 20 uur. Als hogeschooldocent zal ik er niets van merken, helaas. Maar goed, ik werk volgend studiejaar nog maar 0,4 en ga verder freelancen. Wel spannend, maar ik heb al een paar opdrachten voor in september staan!

En heel wat anders. Op De Correspondent loopt een serie over een middelbareschoolklas die een week zonder mobieltjes doet. Leuk om te lezen.
pi_162843994
nog natuurkunde docenten (of biologie of scheikunde die bevoegd zijn) die op zoek zijn naar een baan in omgeving Amsterdam?

We hebben bij ons op school nog een opening op 2e graads gebied. Zo rond 0,6 fte.
Zoeken vooral iemand die een aantal jaar wil blijven en leerlingen enthousiast kan maken voor beta.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_162845263
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 13:47 schreef Bleie het volgende:
Gefeliciteerd met je vaste aanstelling Claudia!

Ik ben benieuwd wat hoe dat gaat met die 20 uur. Als hogeschooldocent zal ik er niets van merken, helaas. Maar goed, ik werk volgend studiejaar nog maar 0,4 en ga verder freelancen. Wel spannend, maar ik heb al een paar opdrachten voor in september staan!
Nice! Wat voor soort freelancewerk ga je doen? Pm?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 8 juni 2016 @ 19:17:32 #82
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_162847566
Ben nu al wel weer klaar met de Ramadan. Leerlingen hangen vermoeid en uitgedroogd over de tafeltjes heen, willen en kunnen helemaal niets. Uitgezonderd natuurlijk de leerlingen die nu principieel hun Ritalin niet 'eten', die stuiteren juist alle kanten op.

We hadden gisteren meer dan 150 ziekmeldingen waarvan het vermoeden bestaat dat deze Ramadan-gerelateerd zijn.
pi_162848586
Soms vraag ik me wel eens af waarom ik mijn havo-3 klas nog lesgeef het zevende lesuur. Een mooie interactieve werkvorm bedacht, Kahoot erbij, competitie-element erin, de hele reutemeteut. En je raadt het al: constant gekloot met de gekozen namen: 'kankerhomo', 'kankerkutdocent' of kankernogwat. Nauwelijks leerlingen die mee willen doen. En natuurlijk achteraf maar klagen dat het proefwerk zo moeilijk was.

Mijn verwachtingspatroon moet nog duidelijk naar beneden worden bijgesteld heb ik het idee. De strubbelingen van de beginnend docent.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-06-2016 19:51:22 ]
  woensdag 8 juni 2016 @ 20:57:07 #84
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_162850699
Frustrerend Friek, hier momenteel ook veel motivatieproblemen bij de leerlingen, vind deze tijd van het jaar zo lastig.

Heb verder weinig last van Ramadanmoeheid, ze doen allemaal gewoon nog mee enzo.

Ik tel wel af hoor :@ ... nog 12 lesdagen en dan anderhalve week activiteiten en vergaderingen :o
Kwak
pi_162853060
Ik had ook een best aparte ervaring met een tweede corrector. Hij zei dat hij bij leerlingen die kantje boord staan (dat ging over een klas die ik als eerste corrector heb overgenomen van een zieke collega van een andere school) nog even heeft gekeken of er toch nog wat punten te vergeven waren. En jawel, bij die leerlingen vond hij dat ik bij sommige vragen misschien toch iets 'te' streng was en hij had dus bij drie leerlingen wel twee tot drie punten erbij kunnen sprokkelen.

Ik vind het heel raar. Dan kijk je dus bewust ook naar de schoolexamencijfers en de totaalscores om te zien welke leerlingen je kunt 'helpen'. Maar dat is toch helemaal niet de bedoeling? Ik kijk daar nooit naar. Het gaat toch om objectiviteit? Goed, het is natuurlijk ook raar om er tegenin te gaan als je tweede corrector leerlingen extra punten wil geven, want ik gun het die leerlingen natuurlijk wel, maar het klopt wat mij betreft niet.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 8 juni 2016 @ 22:18:13 #86
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_162853815
Nee, vind ik ook niet kunnen. Net zo min als de eerste corrector die ik sprak, die sommige foute antwoorden bij goede leerlingen goed had gerekend, omdat ze dachtvdat die t wel goed zouden bedoelen :+ :N
Kwak
pi_162853952
Het lijkt me voor jezelf ook veel prettiger als de grens gewoon duidelijk is en je niet van elke leerling hoeft na te gaan hoe en wat.

(Ik heb een baan op een hele fijne school! Na de zomervakantie begin ik *O*)
  woensdag 8 juni 2016 @ 23:45:56 #88
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_162856695
De uren na de 2e pauze zijn echt hel. Met name op vrijdag. Mijn 2 brugklassen op vrijdag het 5e en 6e uur geef ik gewoon een flinke berg werk op (extra oefenmateriaal, oefeningen uit het werkboek), leg ze kort uit wat en hoe ze het moeten doen en laat ze vervolgens lekker aan de gang. Gezellig muziekje erbij en dan gaat het vaak de eerste 40 minuten wel goed :)

3havo is sowieso echt een hele lastige jaarlaag om te motiveren omdat ze niet meer het nieuwsgierige hebben wat 1e klassers (en soms 2e klassers en 3 vwo-ers) nog wel hebben en ze ook nog 2 jaar verwijderd zijn van hun examens. Met mijn 3havo klas maar besloten om de laatste hoofdstukken uit het boek te laten voor wat het is en ze in groepjes een tijdschrift te laten maken. Leren ze waarschijnlijk nog meer van ook.
  donderdag 9 juni 2016 @ 07:06:53 #89
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_162858539
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2016 19:48 schreef Friek_ het volgende:
Soms vraag ik me wel eens af waarom ik mijn havo-3 klas nog lesgeef het zevende lesuur. Een mooie interactieve werkvorm bedacht, Kahoot erbij, competitie-element erin, de hele reutemeteut. En je raadt het al: constant gekloot met de gekozen namen: 'kankerhomo', 'kankerkutdocent' of kankernogwat. Nauwelijks leerlingen die mee willen doen. En natuurlijk achteraf maar klagen dat het proefwerk zo moeilijk was.

Mijn verwachtingspatroon moet nog duidelijk naar beneden worden bijgesteld heb ik het idee. De strubbelingen van de beginnend docent.
Herkenbaar hoor. Ik heb afgelopen week mijn brugklas een toets gegeven, uit de goedheid van mijn hart heb ik voor de toets nog even alle theorie overlopen en een schema op het bord gemaakt om hen te helpen. Ze vinden klieren alleen belangrijker dan opletten.

Vervolgens gaan ze zagen dat ze er niets van snappen en dat ik het niet goed heb uitgelegd.

Die paar leerlingen die hebben zitten opletten, die snapten het wel. :D
pi_162859240
Nederlandse leerlingen blijken zowat het meest ongemotiveerd te zijn t.o.v. andere landen.
Wat is volgens jullie de hoofdoorzaak?
Jullie doen je best om he les interessanter en interactiever te maken, maar de lamlendigheid blijft.

Hoe kan het dat dat in andere landen echt beter gesteld is met de motivatie?
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_162859405
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 08:46 schreef Injetta het volgende:
Nederlandse leerlingen blijken zowat het meest ongemotiveerd te zijn t.o.v. andere landen.
Wat is volgens jullie de hoofdoorzaak?
Jullie doen je best om he les interessanter en interactiever te maken, maar de lamlendigheid blijft.

Hoe kan het dat dat in andere landen echt beter gesteld is met de motivatie?
Soms ben ik ook geneigd om te denken dat het samenhangt met welvaart en toekomstperspectief. Je best doen op school is tegenwoordig geen minimumvoorwaarde of garantie tot succes - dus waarom zou je je best doen? En als je niet goed je best doet, komt het ook wel goed. Je ouders of samenleving zorgt toch wel voor je. "Komt wel goed." Maar dat is slechts mijn onderbuikgevoel.

Meer objectief kunnen motivatieproblemen allerlei oorzaken hebben. Van niet voldoende uitgedaagd tot aan zuivere desinteresse, van problemen in de thuissituatie tot aan oninspirerende docenten.
pi_162859438
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 08:46 schreef Injetta het volgende:
Nederlandse leerlingen blijken zowat het meest ongemotiveerd te zijn t.o.v. andere landen.
Wat is volgens jullie de hoofdoorzaak?
Jullie doen je best om he les interessanter en interactiever te maken, maar de lamlendigheid blijft.

Hoe kan het dat dat in andere landen echt beter gesteld is met de motivatie?
Heb je daar een bron voor?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_162859494
quote:
2s.gif Op woensdag 8 juni 2016 21:59 schreef Franny_G het volgende:
Ik had ook een best aparte ervaring met een tweede corrector. Hij zei dat hij bij leerlingen die kantje boord staan (dat ging over een klas die ik als eerste corrector heb overgenomen van een zieke collega van een andere school) nog even heeft gekeken of er toch nog wat punten te vergeven waren. En jawel, bij die leerlingen vond hij dat ik bij sommige vragen misschien toch iets 'te' streng was en hij had dus bij drie leerlingen wel twee tot drie punten erbij kunnen sprokkelen.

Ik vind het heel raar. Dan kijk je dus bewust ook naar de schoolexamencijfers en de totaalscores om te zien welke leerlingen je kunt 'helpen'. Maar dat is toch helemaal niet de bedoeling? Ik kijk daar nooit naar. Het gaat toch om objectiviteit? Goed, het is natuurlijk ook raar om er tegenin te gaan als je tweede corrector leerlingen extra punten wil geven, want ik gun het die leerlingen natuurlijk wel, maar het klopt wat mij betreft niet.
Ik vind het wel kunnen. Dat wil zeggen, ik kijk ook altijd een tweede keer naar de cijfers van de studenten die net een onvoldoende hebben. Maar dat is vooral een check om te zien of ik inderdaad niet te streng ben geweest; het is niet zo dat ik bezig ben met het sprokkelen van punten. Het gebeurt dan ook zelden dat een student alsnog een voldoende krijgt.

De afgelopen keer heb ik op deze manier wel van een 5,4 een 5,5 gemaakt en daardoor heeft de student in kwestie niet een jaar studievertraging. Ik wil in een geval waar er veel vanaf hangt wel héél zeker van mijn zaak zijn dat ik goed heb nagekeken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_162859524
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 09:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heb je daar een bron voor?
OESO: Nederlandse scholier ongemotiveerd, amper orde in klas, veel talent onbenut http://www.volkskrant.nl/(...)ecbd73ee62132cbccb12 via @volkskrant
pi_162859630
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 09:07 schreef Friek_ het volgende:

[..]

OESO: Nederlandse scholier ongemotiveerd, amper orde in klas, veel talent onbenut http://www.volkskrant.nl/(...)ecbd73ee62132cbccb12 via @volkskrant
Godallemachtig, wat een slecht stuk. Het is weer totaal niet duidelijk wat er nu precies gemeten is en er staat ook geen bronvermelding bij. Dat betekent dat ik weer een ochtend op zoek kan naar de oorsprong van deze conclusie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_162859772
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 09:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Godallemachtig, wat een slecht stuk. Het is weer totaal niet duidelijk wat er nu precies gemeten is en er staat ook geen bronvermelding bij. Dat betekent dat ik weer een ochtend op zoek kan naar de oorsprong van deze conclusie.
Ik geloof dat dit het onderzoek is:
Netherlands 2016
Foundations for the Future


[ Bericht 0% gewijzigd door Suikertante op 09-06-2016 09:32:18 ]
pi_162859777
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 09:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Godallemachtig, wat een slecht stuk. Het is weer totaal niet duidelijk wat er nu precies gemeten is en er staat ook geen bronvermelding bij. Dat betekent dat ik weer een ochtend op zoek kan naar de oorsprong van deze conclusie.
http://www.volkskrant.nl/4307983

Dit is het stuk achter een pay-wall.
pi_162860012
Ik heb het rapport zelf gevonden. Het is een lijvig rapport, dus het duurt wel even om uit te vinden waar de Volkskrant zich op baseert. Als ik bijvoorbeeld control-f op 'motivation', dan vind ik niets relevants.

Ik heb het stuk achter de paywall opgezocht. Daar wordt vooral gefocust op een tekortkoming van leerkrachten:

"In werkelijkheid loopt het niveau van de leerlingen sterk uiteen, ook vanwege de imperfecties in het selectiesysteem. Veel docenten zijn zich daarvan volgens de OESO onvoldoende bewust. Ze prijst weliswaar de toewijding van de docenten, maar merkt tezelfdertijd op dat de meesten van hen de vijftig zijn gepasseerd en mogelijk minder goed in staat zijn het hoofd te bieden 'aan de uitdaging van een snel veranderende wereld'. Concreet betekent dit dat ze onvoldoende in staat zouden zijn om in te spelen op de individuele behoeften van de leerlingen en hun potentieel niet altijd zouden onderkennen. De OESO beroept zich daarbij onder andere op een rapport van de Onderwijsinspectie waaruit blijkt dat veel docenten - ook de jongere - zich onvoldoende toegerust achten voor de begeleiding van heterogene klassen. Zo'n 70 procent van de docenten schiet hierin volgens hun leidinggevenden te kort. Er zijn weliswaar programma's voor excellente leerlingen, maar die zijn minder talrijk dan programma's voor kinderen met leerproblemen. De ambitieuze leerling komt er in Nederland nogal bekaaid van af."

Waarom moet dit nou zo? Kunnen journalisten niet duidelijker zijn over hun bronnen en de vertaalslag die zij maken? Hier ontstaat al gauw het beeld dat Nederlandse leerlingen ongemotiveerd zijn in vergelijking met leerlingen uit andere landen, maar het is lastig te achterhalen waarop dat beeld is gestoeld. Afijn, ik zal er maar de tijd voor nemen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 9 juni 2016 @ 09:39:21 #99
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_162860107
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 08:46 schreef Injetta het volgende:
Nederlandse leerlingen blijken zowat het meest ongemotiveerd te zijn t.o.v. andere landen.
Wat is volgens jullie de hoofdoorzaak?
Jullie doen je best om he les interessanter en interactiever te maken, maar de lamlendigheid blijft.

Hoe kan het dat dat in andere landen echt beter gesteld is met de motivatie?
In Vlaanderen kunnen ze er ook wat van hoor. Al is de extrinsieke motivatie iets groter, in de vorm van de ouders die er met de knuppel achteraan gaan.
pi_162860111
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 09:21 schreef Suikertante het volgende:

[..]

Ik geloof dat dit het onderzoek is:
Netherlands 2016
Foundations for the Future

Ah, dank! Dat is nuttiger, want dat is toegespitst op Nederland. Ik had een document met highlights voor Nederland te pakken en daar stond niets relevants is.

Ik heb een relevante passage gevonden op pagina's 84/85. Het gaat vooral om de excellente studenten: die zijn in Nederland gemotiveerder dan de niet-excellente studenten, maar minder gemotiveerd dan excellente studenten in andere Europese landen. Deze conclusie wordt trouwens gebaseerd op een ander, ouder rapport: PISA 2012 Results: Ready to Learn (Volume III) Students' Engagement, Drive and Self-Beliefs.

Kortom: het is oud nieuws en bovendien lijkt het voor een specifieke (en kleine groep) Nederlandse leerlingen op te gaan, namelijk de uitblinkers.

[ Bericht 8% gewijzigd door Claudia_x op 09-06-2016 09:51:09 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')