Ook dat klinkt allemaal goed! Misschien leren we het nog eens. Heb je al een idee op wat voor soort onderwerp je wilt promoveren? Wil je echt iets in de geschiedenis doen of overweeg je een combinatie geschiedenis-onderwijs als onderwerp? (In het laatste geval kan ik wel met je meedenken als je dat fijn vindt; wij hebben veel ervaring met buitenpromovendi).quote:Op woensdag 8 juni 2016 08:04 schreef Franny_G het volgende:
Klinkt goed, Claudia!!!
Ik heb ook een beslissing genomen en nieuwe afspraken gemaakt: ga van 0,8 naar 0,7 volgend jaar (dat is 18 lesuren, dus eigenlijk toch bijna een fulltime baan haha), zodat ik meer tijd over houd voor schrijven en werken aan een voorstel voor promotie onderzoek (waar ik nog wel wat over twijfel maar dat ga ik komend jaar uitzoeken). Daarnaast heb ik binnen mijn sectie ook betere afspraken kunnen maken. Door de komst van een nieuwe collega dit jaar ben ik niet langer in mijn eentje verantwoordelijk voor examenklassen en het maken van een vakwerkplan. Eindelijk een collega die daar ook goed over kan en wil meedenken/ meedoen. Verder ga ik veel minder taken doen. De schoolleiding was kennelijk ook bezorgd voor een burn-out want ik had daar fijne gesprekken over. Nu ben ik volgend jaar 'alleen nog' mentor, sectieleider en ik ga weer mee op de Rome reis. Dat wilde ik ook graag. Daarnaast heb ik een goede urenverdeling gemaakt met als uitgangspunt dat we pp in max vier verschillende leerjaren lesgeven, om de werkdruk te verminderen.
quote:Super! Ik kan van dat soort dingen blijer worden dan die succesjes die ikzelf boek.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Ik las zojuist meer over het idee erachter: kinderen volgen inderdaad minder lessen maar blijven wel even lang op school (het model van de brede school met sport, huiswerkbegeleiding en andere activiteiten). Dat kost natuurlijk ook weer geld.quote:Op woensdag 8 juni 2016 08:34 schreef kwakz0r het volgende:
Maar verder met jullie eens dat er wel een hele radicale verandering nodig is om dit plan te laten werken.
Nice! Wat voor soort freelancewerk ga je doen? Pm?quote:Op woensdag 8 juni 2016 13:47 schreef Bleie het volgende:
Gefeliciteerd met je vaste aanstelling Claudia!
Ik ben benieuwd wat hoe dat gaat met die 20 uur. Als hogeschooldocent zal ik er niets van merken, helaas. Maar goed, ik werk volgend studiejaar nog maar 0,4 en ga verder freelancen. Wel spannend, maar ik heb al een paar opdrachten voor in september staan!
Herkenbaar hoor. Ik heb afgelopen week mijn brugklas een toets gegeven, uit de goedheid van mijn hart heb ik voor de toets nog even alle theorie overlopen en een schema op het bord gemaakt om hen te helpen. Ze vinden klieren alleen belangrijker dan opletten.quote:Op woensdag 8 juni 2016 19:48 schreef Friek_ het volgende:
Soms vraag ik me wel eens af waarom ik mijn havo-3 klas nog lesgeef het zevende lesuur. Een mooie interactieve werkvorm bedacht, Kahoot erbij, competitie-element erin, de hele reutemeteut. En je raadt het al: constant gekloot met de gekozen namen: 'kankerhomo', 'kankerkutdocent' of kankernogwat. Nauwelijks leerlingen die mee willen doen. En natuurlijk achteraf maar klagen dat het proefwerk zo moeilijk was.
Mijn verwachtingspatroon moet nog duidelijk naar beneden worden bijgesteld heb ik het idee. De strubbelingen van de beginnend docent.
Soms ben ik ook geneigd om te denken dat het samenhangt met welvaart en toekomstperspectief. Je best doen op school is tegenwoordig geen minimumvoorwaarde of garantie tot succes - dus waarom zou je je best doen? En als je niet goed je best doet, komt het ook wel goed. Je ouders of samenleving zorgt toch wel voor je. "Komt wel goed." Maar dat is slechts mijn onderbuikgevoel.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:46 schreef Injetta het volgende:
Nederlandse leerlingen blijken zowat het meest ongemotiveerd te zijn t.o.v. andere landen.
Wat is volgens jullie de hoofdoorzaak?
Jullie doen je best om he les interessanter en interactiever te maken, maar de lamlendigheid blijft.
Hoe kan het dat dat in andere landen echt beter gesteld is met de motivatie?
Heb je daar een bron voor?quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:46 schreef Injetta het volgende:
Nederlandse leerlingen blijken zowat het meest ongemotiveerd te zijn t.o.v. andere landen.
Wat is volgens jullie de hoofdoorzaak?
Jullie doen je best om he les interessanter en interactiever te maken, maar de lamlendigheid blijft.
Hoe kan het dat dat in andere landen echt beter gesteld is met de motivatie?
Ik vind het wel kunnen. Dat wil zeggen, ik kijk ook altijd een tweede keer naar de cijfers van de studenten die net een onvoldoende hebben. Maar dat is vooral een check om te zien of ik inderdaad niet te streng ben geweest; het is niet zo dat ik bezig ben met het sprokkelen van punten. Het gebeurt dan ook zelden dat een student alsnog een voldoende krijgt.quote:Op woensdag 8 juni 2016 21:59 schreef Franny_G het volgende:
Ik had ook een best aparte ervaring met een tweede corrector. Hij zei dat hij bij leerlingen die kantje boord staan (dat ging over een klas die ik als eerste corrector heb overgenomen van een zieke collega van een andere school) nog even heeft gekeken of er toch nog wat punten te vergeven waren. En jawel, bij die leerlingen vond hij dat ik bij sommige vragen misschien toch iets 'te' streng was en hij had dus bij drie leerlingen wel twee tot drie punten erbij kunnen sprokkelen.
Ik vind het heel raar. Dan kijk je dus bewust ook naar de schoolexamencijfers en de totaalscores om te zien welke leerlingen je kunt 'helpen'. Maar dat is toch helemaal niet de bedoeling? Ik kijk daar nooit naar. Het gaat toch om objectiviteit? Goed, het is natuurlijk ook raar om er tegenin te gaan als je tweede corrector leerlingen extra punten wil geven, want ik gun het die leerlingen natuurlijk wel, maar het klopt wat mij betreft niet.
OESO: Nederlandse scholier ongemotiveerd, amper orde in klas, veel talent onbenut http://www.volkskrant.nl/(...)ecbd73ee62132cbccb12 via @volkskrantquote:
Godallemachtig, wat een slecht stuk. Het is weer totaal niet duidelijk wat er nu precies gemeten is en er staat ook geen bronvermelding bij. Dat betekent dat ik weer een ochtend op zoek kan naar de oorsprong van deze conclusie.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:07 schreef Friek_ het volgende:
[..]
OESO: Nederlandse scholier ongemotiveerd, amper orde in klas, veel talent onbenut http://www.volkskrant.nl/(...)ecbd73ee62132cbccb12 via @volkskrant
Ik geloof dat dit het onderzoek is:quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Godallemachtig, wat een slecht stuk. Het is weer totaal niet duidelijk wat er nu precies gemeten is en er staat ook geen bronvermelding bij. Dat betekent dat ik weer een ochtend op zoek kan naar de oorsprong van deze conclusie.
http://www.volkskrant.nl/4307983quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Godallemachtig, wat een slecht stuk. Het is weer totaal niet duidelijk wat er nu precies gemeten is en er staat ook geen bronvermelding bij. Dat betekent dat ik weer een ochtend op zoek kan naar de oorsprong van deze conclusie.
In Vlaanderen kunnen ze er ook wat van hoor. Al is de extrinsieke motivatie iets groter, in de vorm van de ouders die er met de knuppel achteraan gaan.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:46 schreef Injetta het volgende:
Nederlandse leerlingen blijken zowat het meest ongemotiveerd te zijn t.o.v. andere landen.
Wat is volgens jullie de hoofdoorzaak?
Jullie doen je best om he les interessanter en interactiever te maken, maar de lamlendigheid blijft.
Hoe kan het dat dat in andere landen echt beter gesteld is met de motivatie?
Ah, dank! Dat is nuttiger, want dat is toegespitst op Nederland. Ik had een document met highlights voor Nederland te pakken en daar stond niets relevants is.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:21 schreef Suikertante het volgende:
[..]
Ik geloof dat dit het onderzoek is:
Netherlands 2016
Foundations for the Future
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |