abonnement Unibet Coolblue
pi_162002197
Welkom in een nieuw deel van dit gezellige docententopic.

In dit topic kunnen docenten en aanstaande docenten met elkaar praten over de dagelijkse gang van zaken in school.

Leuke momenten met je klas meegemaakt? Vragen hoe je het beste met die moeilijke 3HAVO kunt werken? Stagiaires die tips nodig hebben? Het is allemaal mogelijk hier.

Neem een vers bakje apparaatkoffie in onze virtuele docentenkamer. Enne: deze pauze géén toezicht op het schoolplein! ;)
pi_162002198
Aangezien ik het een enorm herkenbaar en sterk geschreven stuk vind, deel ik hem ook even hier:
http://www.waterlandstich(...)n&s=bekijken&id=1376
pi_162002327
Mooi stuk inderdaad!
pi_162015017
Week 2 van de verbanning uit mn eigen lokaal, dat is ingenomen voor AP testing. Het leven op een kar is behoorlijk vermoeiend maar heb vrijdagmiddag eindelijk een sleutel voor de lift gekregen. Kan ik in elk geval op eigen kracht heen en weer tussen de verdiepingen en lokalen, in plaats van zielig voor de gesloten lift te bivakkeren tot iemand met een sleutel medelijden met me krijgt. Dat ze me dan elke periode en elke dag in andere lokalen, op verschillende verdiepingen gooien ben ik wat minder gecharmeerd van. Mijn SpEd leerlingen hebben al moeite met een nieuwe poster in hun vaste lokaal, dus de speurtochten door de school naar het nieuwe lokaal en dan dat lokaal verkennen kost behoorlijk wat tijd. Ik was vrijdag in elk geval zo zat van alles en iedereen dat ik eindelijk de tijd heb genomen om een paar ouders te bellen/mailen over gedrag dat me al een paar weken tegenstaat. We zullen zien maandag of het effect gehad heeft.
pi_162249599
Vanavond om 21.00u op NPO2 een documentaire over docenten maatschappijleer. Ik ga kijken.
  maandag 16 mei 2016 @ 20:23:05 #6
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_162253055
Ik ben momenteel aan het solliciteren en heb verschillende scholen waarover ik wil vragen of iemand er hier ervaring mee heeft. Iemand een idee hoe ik dat hier kan doen zonder al te veel vrij te geven i.v.m. privacy?
pi_162253845
Misschien al een regio geven? En een korte omschrijving?

Ik ben voor de eerste keer mee op werkweek geweest. Was voor herhaling vatbaar.

Hoe geven andere scholen invulling aan de werkweek? Zitten daar nog opdrachten aan verbonden voor de leerlingen?
  maandag 16 mei 2016 @ 20:52:18 #8
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_162253922
Vooralsnog eentje in Twente, en een ander in Zuid-Oost Brabant.
pi_162255017
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 20:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Vooralsnog eentje in Twente, en een ander in Zuid-Oost Brabant.
Brabantse met onderwijs-achtergrond hier. Wil je PM sturen?
Mon 'en!
  maandag 16 mei 2016 @ 21:30:24 #10
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_162255109
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 21:27 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Brabantse met onderwijs-achtergrond hier. Wil je PM sturen?
In het middelbaar onderwijs in Zuid-Oost Brabant? Dan pm ik je even of je die school kent.
pi_162255202
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 21:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

In het middelbaar onderwijs in Zuid-Oost Brabant? Dan pm ik je even of je die school kent.
Ik ken wel een hoop scholen hier in de buurt, hoewel sommigen alleen van naam/reputatie.. :)
Mon 'en!
pi_162255514
Sorry, ik was niet erg hulpvaardig. Ken de school alleen van naam.
Mon 'en!
  maandag 16 mei 2016 @ 22:58:45 #13
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_162258303
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 20:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Vooralsnog eentje in Twente, en een ander in Zuid-Oost Brabant.
Heb bij twee verschillende scholen stage gelopen in Twente. Wel een tijdje terug (2010-2011), maar misschien dat ik de school ken en antwoord heb op je vraag/vragen :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_162262236
Ik ben wel eens eerder tegengekomen in dit topic dat er hier wat mensen rondlopen die ooit lesmateriaal gemaakt hebben. Als baan, maar ook gewoon voor eigen gebruik.

Nu ben ik heel benieuwd, hoe rol je daar eigenlijk in? Nadat ik toch besloten heb dat voor de klas staan niets voor mij is, blijf ik nog wel heel erg aangetrokken tot het onderwijs. Ik wil, als dat mogelijk is, eventueel Onderwijskunde gaan studeren.

En het maken van lesmateriaal zou dan heel interessant zijn, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :)
  dinsdag 17 mei 2016 @ 09:56:49 #15
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_162263565
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 21:41 schreef bloempjuh het volgende:
Sorry, ik was niet erg hulpvaardig. Ken de school alleen van naam.
Ik was ook niet erg hulpvaardig ;(
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 17 mei 2016 @ 10:05:15 #16
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_162263651
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 07:23 schreef JoelBaka het volgende:
Ik ben wel eens eerder tegengekomen in dit topic dat er hier wat mensen rondlopen die ooit lesmateriaal gemaakt hebben. Als baan, maar ook gewoon voor eigen gebruik.

Nu ben ik heel benieuwd, hoe rol je daar eigenlijk in? Nadat ik toch besloten heb dat voor de klas staan niets voor mij is, blijf ik nog wel heel erg aangetrokken tot het onderwijs. Ik wil, als dat mogelijk is, eventueel Onderwijskunde gaan studeren.

En het maken van lesmateriaal zou dan heel interessant zijn, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :)
Een kennis van mij werkt bij Edu'actief. Ze is daar bezig om lesmateriaal voor het mbo te ontwikkelen. Een tijdje geleden vroegen ze daar nog veel mensen, wel vaak parttime.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_162264531
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 07:23 schreef JoelBaka het volgende:
Ik ben wel eens eerder tegengekomen in dit topic dat er hier wat mensen rondlopen die ooit lesmateriaal gemaakt hebben. Als baan, maar ook gewoon voor eigen gebruik.

Nu ben ik heel benieuwd, hoe rol je daar eigenlijk in? Nadat ik toch besloten heb dat voor de klas staan niets voor mij is, blijf ik nog wel heel erg aangetrokken tot het onderwijs. Ik wil, als dat mogelijk is, eventueel Onderwijskunde gaan studeren.

En het maken van lesmateriaal zou dan heel interessant zijn, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :)
Ik maak lesmateriaal bij een nieuwere uitgeverij. Ook via via ingerold inderdaad; ze werkten eerst bij een grotere uitgeverij, samen met een vriendin van mij. Die bleef voor ze werken toen ze voor zichzelf gingen en ik ben achter haar aan gegaan.
pi_162264573
Even een vraag waar ik op Google weinig verder mee kom: ik ben bijna klaar met mijn lio en ga volgend jaar 1,0 werken in de Randstad. De overgang van 6 naar 20 uur zal wel vrij groot zijn en ik ben vooral bang voor de administratie. Ik ben nu dus op zoek naar een efficient systeem om mijn klassen, materiaal en dergelijke te ordenen.

Hoe doen jullie dit? Ik zoek een heel praktische inslag haha. Hoe richt je je werkplek thuis in, wat neem je mee naar school, etc. Ik doe nu maar wat en wil dit iets beter structureren volgend jaar.

Alvast thanks!
pi_162264840
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 07:23 schreef JoelBaka het volgende:
Ik ben wel eens eerder tegengekomen in dit topic dat er hier wat mensen rondlopen die ooit lesmateriaal gemaakt hebben. Als baan, maar ook gewoon voor eigen gebruik.

Nu ben ik heel benieuwd, hoe rol je daar eigenlijk in? Nadat ik toch besloten heb dat voor de klas staan niets voor mij is, blijf ik nog wel heel erg aangetrokken tot het onderwijs. Ik wil, als dat mogelijk is, eventueel Onderwijskunde gaan studeren.

En het maken van lesmateriaal zou dan heel interessant zijn, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :)
Netwerk is belangrijk daarbij. Of een open sollicitatie en verder goed vacatures bijhouden van uitgeverijen.

Ik heb in de redactie van een vaktijdschrift voor docenten gezeten. Toen een uitgeverij voor het schrijven van een methode met spoed op zoek was naar een nieuwe auteur hebben ze de redactie van dit tijdschrift benaderd. De hoofdredacteur heeft ze toen naar mij verwezen, omdat hij wist dat ik hier wel interesse voor had. Ik mocht toen een proefopdracht doen. Dat hoort er meestal wel bij: je moet laten zien dat je talent hebt op dit gebied. Dus het is goed als je jezelf hierin blijft ontwikkelen en ook goed naar lesmateriaal van anderen kijkt en naar bestaande lesmethoden voor jouw vak. Je kunt je eigen ontwikkelde lesmateriaal online zetten bijvoorbeeld.

Dus: zorg dat je bekend wordt in 'het wereldje': ga naar studiedagen, ga schrijven, etc.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 17 mei 2016 @ 11:54:38 #20
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_162265339
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 11:06 schreef Eerin het volgende:
Even een vraag waar ik op Google weinig verder mee kom: ik ben bijna klaar met mijn lio en ga volgend jaar 1,0 werken in de Randstad. De overgang van 6 naar 20 uur zal wel vrij groot zijn en ik ben vooral bang voor de administratie. Ik ben nu dus op zoek naar een efficient systeem om mijn klassen, materiaal en dergelijke te ordenen.

Hoe doen jullie dit? Ik zoek een heel praktische inslag haha. Hoe richt je je werkplek thuis in, wat neem je mee naar school, etc. Ik doe nu maar wat en wil dit iets beter structureren volgend jaar.

Alvast thanks!
1.0 in de randstad is doorgaans 25 lesuren ;) (van 50 minuten).

Ik probee zoveel mogelijk op school te doen. Daarom zit ik nu het hele Pinksterweekend al na te kijken :')

Verder kan ik de agenda van athena docentagenda aanraden!
Kwak
pi_162265705
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 11:54 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

1.0 in de randstad is doorgaans 25 lesuren ;) (van 50 minuten).

Ik probee zoveel mogelijk op school te doen. Daarom zit ik nu het hele Pinksterweekend al na te kijken :')

Verder kan ik de agenda van athena docentagenda aanraden!
Ja dat is waar, maar ik doe waarschijnlijk 0,8 aan lesuren uiteindelijk ivm startende docenten-regeling.

Die agenda is me ook al opgevallen idd, zal ik eens naar kijken
pi_162265854
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 12:16 schreef Eerin het volgende:

[..]

Ja dat is waar, maar ik doe waarschijnlijk 0,8 aan lesuren uiteindelijk ivm startende docenten-regeling.

Die agenda is me ook al opgevallen idd, zal ik eens naar kijken
Ik doe veel schoolwerk thuis (computers op school zijn traag en vaak bezet, word altijd gestoord door leerlingen of collega's). Dat betekent dat ik vaak na mijn laatste les naar huis vertrek.
Om ervoor te zorgen dat ik op school bij de spullen die ik thuis op de laptop heb gedaan heb ik al mijn lesmateriaal netjes geordend in Google Drive staan.
  dinsdag 17 mei 2016 @ 12:37:03 #23
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_162266110
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 12:16 schreef Eerin het volgende:

[..]

Ja dat is waar, maar ik doe waarschijnlijk 0,8 aan lesuren uiteindelijk ivm startende docenten-regeling.

Die agenda is me ook al opgevallen idd, zal ik eens naar kijken
Zorg dan dat je goed de cao in je hoofd hebt want bijna alle scholen proberen er mee weg te komen door dat uit je taakuren ipv lesuren te halen (contra cao dus).
Kwak
  dinsdag 17 mei 2016 @ 21:23:36 #24
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_162280759
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 20:49 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik ben voor de eerste keer mee op werkweek geweest. Was voor herhaling vatbaar. Hoe geven andere scholen invulling aan de werkweek? Zitten daar nog opdrachten aan verbonden voor de leerlingen?
We hebben heel gevarieerde werkweken. Hangt ook een beetje van leerjaar af. 1, 2 en 3MAVO en 3HAVO gaan op kamp, met allerlei survival-activiteiten. Bij de brugklas ligt meer de nadruk op het kennismaken met elkaar. Daarnaast hebben we uitwisselingen met diverse scholen uit de hele wereld. Projecten op school, excursies naar bijv. Amsterdam, Den Haag (met bezoek aan Binnenhof), etc. Bij de kampweken zitten geen opdrachten.
.
pi_162297940
Waarschijnlijk een herkenbaar verhaal voor vmbo-docenten: 'Als het vwo'ers waren stond het in de krant'
http://s.trouw.nl/4302838

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2016 16:45:03 ]
  woensdag 18 mei 2016 @ 17:03:32 #26
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_162298484
Tsja, dat de examens op basis kader al eerder digitaal en praktisch begonnen zijn is wellicht wat minder groot nieuws omdat het minder aansluit bij wat met onder 'de examens' verstaat: met zijn allen in een gymzaal drie uur lang zweten boven papiertjes.

Ik vind het wat flauw om daar zo'n zuur zeikstuk over te schrijven.

Dat het oneerlijk is dat niet alle leerlingen dezelfde teksten krijgen ben ik het mee eens.

Over computer nakijken: bij 'onze' examens is er ook geen beklag mogelijk over MC vragen. Dan krijg je gewoon een mailtje van het CVTE met kort samengevat als inhoud dat je niet kunt lezen. :+.
Kwak
  woensdag 18 mei 2016 @ 17:05:42 #27
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_162298551
Wordt die Meester Bart nooit moe van zichzelf?
pi_162446299
Vraagje: hoe doen jullie dat precies, wanneer je tijdelijk contract bij een school afloopt en je hebt een sollicitatiegesprek gepland staan op een werkdag? Kan er dan verlof aangevraagd worden? Ik kan het niet zo snel vinden in de cao? :? Blz. 40 en verder dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2016 21:31:48 ]
  maandag 23 mei 2016 @ 21:41:50 #29
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_162446651
quote:
2s.gif Op maandag 23 mei 2016 21:30 schreef Friek_ het volgende:
Vraagje: hoe doen jullie dat precies, wanneer je tijdelijk contract bij een school afloopt en je hebt een sollicitatiegesprek gepland staan op een werkdag? Kan er dan verlof aangevraagd worden? Ik kan het niet zo snel vinden in de cao? :? Blz. 40 en verder dus.
Ik deel het mee en ga op gesprek.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_162588818
Vorig jaar al eens een post gedaan hier, maar het topic daarna wat uit het oog verloren. Inmiddels heb ik mijn eerste studiejaar aan de lerarenopleiding Nederlands er bijna op zitten en heb ik de eerste twee stages (oriënterende stage en hoofdfasestage 1) zo goed als achter de rug. Omdat ik al een bevoegdheid heb voor een ander vak (en zonder werk zit) druk aan het solliciteren naar een baan. Komende week mijn eerste gesprek, op mijn stageschool. Ik vind het lastig om me voor te bereiden op het gesprek. Toen ik nog in de zakelijke dienstverlening werkte was ik daar op een gegeven moment heel handig in, wist precies wat ze wilde weten. Maar mijn ervaring in het onderwijs is van lang geleden en waren toevallig allemaal een beetje rare gesprekken. Hoe bereiden jullie je voor op sollicitaties? De school ken ik, visie en kernwaarden zijn mij bekend.. Ik heb natuurlijk ook zelf een visie op het onderwijs die ik kan verwoorden. Vergeet ik dan nog iets?
pi_162619276
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 13:14 schreef Gogo83 het volgende:
Vorig jaar al eens een post gedaan hier, maar het topic daarna wat uit het oog verloren. Inmiddels heb ik mijn eerste studiejaar aan de lerarenopleiding Nederlands er bijna op zitten en heb ik de eerste twee stages (oriënterende stage en hoofdfasestage 1) zo goed als achter de rug. Omdat ik al een bevoegdheid heb voor een ander vak (en zonder werk zit) druk aan het solliciteren naar een baan. Komende week mijn eerste gesprek, op mijn stageschool. Ik vind het lastig om me voor te bereiden op het gesprek. Toen ik nog in de zakelijke dienstverlening werkte was ik daar op een gegeven moment heel handig in, wist precies wat ze wilde weten. Maar mijn ervaring in het onderwijs is van lang geleden en waren toevallig allemaal een beetje rare gesprekken. Hoe bereiden jullie je voor op sollicitaties? De school ken ik, visie en kernwaarden zijn mij bekend.. Ik heb natuurlijk ook zelf een visie op het onderwijs die ik kan verwoorden. Vergeet ik dan nog iets?
Ik ben bij mijn gesprekken vooral gevraagd naar wat mijn leerlingen vinden, wat mijn leerpunten zijn, wat er goed gaat en wat nog ontwikkeld moet worden, hoe ik dat van plan ben te gaan doen, etc.

Edit: Waar doe je Nederlands trouwens?
pi_162645213
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 13:14 schreef Gogo83 het volgende:
Vorig jaar al eens een post gedaan hier, maar het topic daarna wat uit het oog verloren. Inmiddels heb ik mijn eerste studiejaar aan de lerarenopleiding Nederlands er bijna op zitten en heb ik de eerste twee stages (oriënterende stage en hoofdfasestage 1) zo goed als achter de rug. Omdat ik al een bevoegdheid heb voor een ander vak (en zonder werk zit) druk aan het solliciteren naar een baan. Komende week mijn eerste gesprek, op mijn stageschool. Ik vind het lastig om me voor te bereiden op het gesprek. Toen ik nog in de zakelijke dienstverlening werkte was ik daar op een gegeven moment heel handig in, wist precies wat ze wilde weten. Maar mijn ervaring in het onderwijs is van lang geleden en waren toevallig allemaal een beetje rare gesprekken. Hoe bereiden jullie je voor op sollicitaties? De school ken ik, visie en kernwaarden zijn mij bekend.. Ik heb natuurlijk ook zelf een visie op het onderwijs die ik kan verwoorden. Vergeet ik dan nog iets?
Helaas lijkt mijn ervaring met sollicitaties in het onderwijs wel wat op die van jou. Eén keer ben ik op gesprek gevraagd puur op basis van mijn brief (cv hadden ze door een technisch mankement niet binnen gekregen) en laatst heb ik een gesprek gehad bij een categoriaal gymnasium waarbij puur gekeken werd naar mijn cv. Men vond één referentie die ik had wel indrukwekkend, maar wie ik nu precies was of wat mijn onderwijsvisie behelsde deed niet ter zake. Oftewel: elk gesprek verliep totáál anders.
  woensdag 1 juni 2016 @ 17:13:44 #33
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_162672371
Is er nog een (bij voorkeur) 1ste graads docent Engels op zoek naar een baan? De omvang is (maximaal) 0,72 Fte.
Er komt namelijk een plekje vrij bij ons op school. PM voor details.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  woensdag 1 juni 2016 @ 20:24:51 #34
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_162676054
Zo, alle rompslomp rondom de examens en tweede correctie is ook gelukkig weer achter de rug. Ben altijd blij als alles afgerond is. Dit jaar leuke gesprekken gevoerd met de tweede correctoren. Met eentje nog een half uur liggen doorkletsen - erg leuk mens, hahaha... En dan realiseer ik me ook weer dat het einde van het schooljaar toch langzaam in zicht komt. Wat gaat het toch snel!
.
pi_162676618
Fijn dat je goede ervaringen had met je tweede correctoren, Baba!

Ik heb vooral veel geleerd dit jaar, van oude rotten in het vak. Ik heb geleerd dat je als eerste correcter er gewoon met de pet naar kan gooien. De tweede corrector kijkt het dan vast wel nauwkeurig na en dan kun je akkoord gaan met de scores die hij of zij voorstelt. Scheelt je uren werk.
Daarnaast kun je als tweede corrector gewoon een mailtje sturen dat je vond dat de eerste corrector het allemaal grondig heeft nagekeken en dat je het alweer retour hebt gestuurd. Niemand die weet of je er ook daadwerkelijk tijd en moeite in hebt gestoken. ^O^ .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_162676829
Maar jij hebt het toch ook grondig nagekeken?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 1 juni 2016 @ 20:57:36 #37
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_162677043
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:45 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb vooral veel geleerd dit jaar, van oude rotten in het vak. Ik heb geleerd dat je als eerste correcter er gewoon met de pet naar kan gooien. De tweede corrector kijkt het dan vast wel nauwkeurig na en dan kun je akkoord gaan met de scores die hij of zij voorstelt. Scheelt je uren werk.
Nou, ik zou me zélf behoorlijk lullig voelen als een tweede corrector allerlei dingen die ik "goed" zou tellen, dan weer - terecht - fout telt. Ik zou me er totaal niet prettig bij voelen als de tweede corrector een uur aan de telefoon hangt en er gemiddeld per werk bijvoorbeeld 4 punten vanaf getrokken worden.. Daarbij heb ik toch een gevoel van eer, dat ik wil dat de werken van mijn leerlingen zo goed mogelijk nagekeken worden. Dat verdienen ze.

quote:
Daarnaast kun je als tweede corrector gewoon een mailtje sturen dat je vond dat de eerste corrector het allemaal grondig heeft nagekeken en dat je het alweer retour hebt gestuurd. Niemand die weet of je er ook daadwerkelijk tijd en moeite in hebt gestoken.
Daar hou ik zelf helemaal niet van. Dat vind ik zelfs behoorlijk laks. Bij VMBO Engels waren er een paar dubieuze vragen die na overleg best wat punten extra hebben opgeleverd na overleg. Dat was dus niet gebeurd als ik de post terug had gestuurd met "gezien!" er op. Plus, de tweede corrector zou mij dan gevraagd hebben: "Meneer, waarom heeft u die vragen niet met mij besproken?". Nee, dát is een lekker gevoel...

Het is extra werk ja, waar je niets extra's voor terugkrijgt - en ik ben er ook niet gelukkig mee. Maar ik doe het dan wel goed.
.
pi_162677163
Ik stuur mijn eerste correctie pas morgen op. Maar ik heb mijn tweede correctiewerk ook 'pas' sinds gisteren. Bij geschiedenis zijn het 24 open vragen per leerling. Daarbij heb ik ook nog een extra klas op me genomen van een zieke collega van een andere school. Volgende week dus de tweede correctie. Omdat het nakijkwerk zoveel is, zie ik mezelf ook niet alles helemaal nakijken bij de tweede correctie. Ik doe altijd steekproeven, en dan merk ik vanzelf of het consequent en volgens het antwoordmodel en de aanvullingen van vakgenoten is nagekeken. Aangezien ik zelf bij de landelijke bespreking van het examen was, weet ik precies welke vragen moeilijk waren bij het nakijken en welke 'fouten' je daarbij al snel maakt. Als het juist bij die moeilijke vragen goed is gedaan, dan vertrouw ik erop dat dit voor de rest van het werk ook opgaat. Als ik merk dat er bij een bepaalde vraag naar mijn idee niet correct is nagekeken, dan loop ik die vraag wel bij alle leerlingen na. Verder ga ik ook niet ingewikkeld doen als dit op de 74 punten her en der 1 punt verschil is. Bij zo'n soort examen is het ook bijna onmogelijk dat twee docenten altijd op precies hetzelfde aantal punten uitkomt. Dus een verschil van 1 punt laat ik zitten. Als het meer is, dan bespreek ik het. En als een vraag naar mijn mening consequent verkeerd is nagekeken ook. Deze werkwijze heb ik op basis van mijn eigen ervaring maar ook op basis van tips van ouwe rotten mezelf zo aangeleerd. Ik denk ook dat het per vak een beetje verschilt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:04:44 #39
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_162677223
Bij een vak als geschiedenis, waar ze toch veel moeten uitleggen, verklaren en redeneren, kan ik me goed voorstellen dat je het op die manier doet. Zo zou ik het dan ook inderdaad doen.
.
pi_162677771
quote:
10s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:51 schreef Franny_G het volgende:
Maar jij hebt het toch ook grondig nagekeken?
Ik heb onwijs mijn best gedaan, maar er is toch altijd wel íets?

quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Nou, ik zou me zélf behoorlijk lullig voelen als een tweede corrector allerlei dingen die ik "goed" zou tellen, dan weer - terecht - fout telt. Ik zou me er totaal niet prettig bij voelen als de tweede corrector een uur aan de telefoon hangt en er gemiddeld per werk bijvoorbeeld 4 punten vanaf getrokken worden.. Daarbij heb ik toch een gevoel van eer, dat ik wil dat de werken van mijn leerlingen zo goed mogelijk nagekeken worden. Dat verdienen ze.
Degene van wie ik het werk heb nagekeken dacht er duidelijk niet zo over. Antwoorden die letterlijk zo in het correctievoorschrift stonden waren fout gerekend, leerling A kreeg geen punten voor een antwoord waar leerling B wel punten voor kreeg, dat soort dingen. Alles bij elkaar had ik ruim 130 opmerkingen, waar de eerste corrector zonder enkele tegenwerping akkoord mee ging.

:').

quote:
[..]

Daar hou ik zelf helemaal niet van. Dat vind ik zelfs behoorlijk laks. Bij VMBO Engels waren er een paar dubieuze vragen die na overleg best wat punten extra hebben opgeleverd na overleg. Dat was dus niet gebeurd als ik de post terug had gestuurd met "gezien!" er op. Plus, de tweede corrector zou mij dan gevraagd hebben: "Meneer, waarom heeft u die vragen niet met mij besproken?". Nee, dát is een lekker gevoel...

Het is extra werk ja, waar je niets extra's voor terugkrijgt - en ik ben er ook niet gelukkig mee. Maar ik doe het dan wel goed.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:29:13 #41
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_162678108
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:19 schreef DevilsAndDust het volgende:
Degene van wie ik het werk heb nagekeken dacht er duidelijk niet zo over. Antwoorden die letterlijk zo in het correctievoorschrift stonden waren fout gerekend, leerling A kreeg geen punten voor een antwoord waar leerling B wel punten voor kreeg, dat soort dingen. Alles bij elkaar had ik ruim 130 opmerkingen, waar de eerste corrector zonder enkele tegenwerping akkoord mee ging.
Lieve hemel... :o
.
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:42:19 #42
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_162678554
Gewoon lekker vmbo-bk gaan lesgeven, dan heb je geen tweede correctie. Het boeit schijnbaar toch niemand op welke manier die hun examen halen.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  woensdag 1 juni 2016 @ 22:47:12 #43
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_162680932
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:42 schreef hooibaal het volgende:
Gewoon lekker vmbo-bk gaan lesgeven, dan heb je geen tweede correctie. Het boeit schijnbaar toch niemand op welke manier die hun examen halen.
Schandalig, echt.
Dit, dus.
  woensdag 1 juni 2016 @ 22:52:15 #44
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_162681052
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:47 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Schandalig, echt.
Tja, ik heb het ook niet bedacht. Maar het is wel zo. Met het praktijkexamen kun je trouwens werkelijk iedereen laten slagen.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  donderdag 2 juni 2016 @ 17:42:13 #45
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_162697026
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Nou, ik zou me zélf behoorlijk lullig voelen als een tweede corrector allerlei dingen die ik "goed" zou tellen, dan weer - terecht - fout telt. Ik zou me er totaal niet prettig bij voelen als de tweede corrector een uur aan de telefoon hangt en er gemiddeld per werk bijvoorbeeld 4 punten vanaf getrokken worden.. Daarbij heb ik toch een gevoel van eer, dat ik wil dat de werken van mijn leerlingen zo goed mogelijk nagekeken worden. Dat verdienen ze.

[..]

Daar hou ik zelf helemaal niet van. Dat vind ik zelfs behoorlijk laks. Bij VMBO Engels waren er een paar dubieuze vragen die na overleg best wat punten extra hebben opgeleverd na overleg. Dat was dus niet gebeurd als ik de post terug had gestuurd met "gezien!" er op. Plus, de tweede corrector zou mij dan gevraagd hebben: "Meneer, waarom heeft u die vragen niet met mij besproken?". Nee, dát is een lekker gevoel...

Het is extra werk ja, waar je niets extra's voor terugkrijgt - en ik ben er ook niet gelukkig mee. Maar ik doe het dan wel goed.
Volgens mij is DaD zelf ook behoorlijk geirriteerd over de gang van zaken ;)
Kwak
  donderdag 2 juni 2016 @ 17:48:38 #46
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_162697215
Lama, ik was spuit elf :+

Behhh eindejaarsdrukte hier, en zit in de persoonlijke sfeer in een wat lastige tijd nu, kost veel energie.

Voel me als te dun uitgesmeerde boter :')
Kwak
  donderdag 2 juni 2016 @ 17:56:06 #47
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_162697432
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  donderdag 2 juni 2016 @ 18:04:41 #48
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_162697632
quote:
Is daar ooit sprake van geweest? Is toch al jaren gewoon doorgegaan...
Kwak
  donderdag 2 juni 2016 @ 18:16:50 #49
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_162697998
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2016 18:04 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Is daar ooit sprake van geweest? Is toch al jaren gewoon doorgegaan...
Nou, de afgelopen 30 jaar zijn de examens natuurlijk nooit tegelijk met de ramadan geweest. Hooguit het tweede tijdvak.

Maar Kuzu en Ozturk hadden er Kamervragen over gesteld. Vandaar.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  donderdag 2 juni 2016 @ 18:21:10 #50
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_162698143
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 18:16 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Nou, de afgelopen 30 jaar zijn de examens natuurlijk nooit tegelijk met de ramadan geweest. Hooguit het tweede tijdvak.

Maar Kuzu en Ozturk hadden er Kamervragen over gesteld. Vandaar.
Ohja, Lolll, het schuift natuurlijk maar een week op elk jaar :')
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')