Brabantse met onderwijs-achtergrond hier. Wil je PM sturen?quote:Op maandag 16 mei 2016 20:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Vooralsnog eentje in Twente, en een ander in Zuid-Oost Brabant.
In het middelbaar onderwijs in Zuid-Oost Brabant? Dan pm ik je even of je die school kent.quote:Op maandag 16 mei 2016 21:27 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Brabantse met onderwijs-achtergrond hier. Wil je PM sturen?
Ik ken wel een hoop scholen hier in de buurt, hoewel sommigen alleen van naam/reputatie..quote:Op maandag 16 mei 2016 21:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In het middelbaar onderwijs in Zuid-Oost Brabant? Dan pm ik je even of je die school kent.
Heb bij twee verschillende scholen stage gelopen in Twente. Wel een tijdje terug (2010-2011), maar misschien dat ik de school ken en antwoord heb op je vraag/vragenquote:Op maandag 16 mei 2016 20:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Vooralsnog eentje in Twente, en een ander in Zuid-Oost Brabant.
Ik was ook niet erg hulpvaardigquote:Op maandag 16 mei 2016 21:41 schreef bloempjuh het volgende:
Sorry, ik was niet erg hulpvaardig. Ken de school alleen van naam.
Een kennis van mij werkt bij Edu'actief. Ze is daar bezig om lesmateriaal voor het mbo te ontwikkelen. Een tijdje geleden vroegen ze daar nog veel mensen, wel vaak parttime.quote:Op dinsdag 17 mei 2016 07:23 schreef JoelBaka het volgende:
Ik ben wel eens eerder tegengekomen in dit topic dat er hier wat mensen rondlopen die ooit lesmateriaal gemaakt hebben. Als baan, maar ook gewoon voor eigen gebruik.
Nu ben ik heel benieuwd, hoe rol je daar eigenlijk in? Nadat ik toch besloten heb dat voor de klas staan niets voor mij is, blijf ik nog wel heel erg aangetrokken tot het onderwijs. Ik wil, als dat mogelijk is, eventueel Onderwijskunde gaan studeren.
En het maken van lesmateriaal zou dan heel interessant zijn, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
Ik maak lesmateriaal bij een nieuwere uitgeverij. Ook via via ingerold inderdaad; ze werkten eerst bij een grotere uitgeverij, samen met een vriendin van mij. Die bleef voor ze werken toen ze voor zichzelf gingen en ik ben achter haar aan gegaan.quote:Op dinsdag 17 mei 2016 07:23 schreef JoelBaka het volgende:
Ik ben wel eens eerder tegengekomen in dit topic dat er hier wat mensen rondlopen die ooit lesmateriaal gemaakt hebben. Als baan, maar ook gewoon voor eigen gebruik.
Nu ben ik heel benieuwd, hoe rol je daar eigenlijk in? Nadat ik toch besloten heb dat voor de klas staan niets voor mij is, blijf ik nog wel heel erg aangetrokken tot het onderwijs. Ik wil, als dat mogelijk is, eventueel Onderwijskunde gaan studeren.
En het maken van lesmateriaal zou dan heel interessant zijn, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
Netwerk is belangrijk daarbij. Of een open sollicitatie en verder goed vacatures bijhouden van uitgeverijen.quote:Op dinsdag 17 mei 2016 07:23 schreef JoelBaka het volgende:
Ik ben wel eens eerder tegengekomen in dit topic dat er hier wat mensen rondlopen die ooit lesmateriaal gemaakt hebben. Als baan, maar ook gewoon voor eigen gebruik.
Nu ben ik heel benieuwd, hoe rol je daar eigenlijk in? Nadat ik toch besloten heb dat voor de klas staan niets voor mij is, blijf ik nog wel heel erg aangetrokken tot het onderwijs. Ik wil, als dat mogelijk is, eventueel Onderwijskunde gaan studeren.
En het maken van lesmateriaal zou dan heel interessant zijn, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
1.0 in de randstad is doorgaans 25 lesuren (van 50 minuten).quote:Op dinsdag 17 mei 2016 11:06 schreef Eerin het volgende:
Even een vraag waar ik op Google weinig verder mee kom: ik ben bijna klaar met mijn lio en ga volgend jaar 1,0 werken in de Randstad. De overgang van 6 naar 20 uur zal wel vrij groot zijn en ik ben vooral bang voor de administratie. Ik ben nu dus op zoek naar een efficient systeem om mijn klassen, materiaal en dergelijke te ordenen.
Hoe doen jullie dit? Ik zoek een heel praktische inslag haha. Hoe richt je je werkplek thuis in, wat neem je mee naar school, etc. Ik doe nu maar wat en wil dit iets beter structureren volgend jaar.
Alvast thanks!
Ja dat is waar, maar ik doe waarschijnlijk 0,8 aan lesuren uiteindelijk ivm startende docenten-regeling.quote:Op dinsdag 17 mei 2016 11:54 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
1.0 in de randstad is doorgaans 25 lesuren (van 50 minuten).
Ik probee zoveel mogelijk op school te doen. Daarom zit ik nu het hele Pinksterweekend al na te kijken
Verder kan ik de agenda van athena docentagenda aanraden!
Ik doe veel schoolwerk thuis (computers op school zijn traag en vaak bezet, word altijd gestoord door leerlingen of collega's). Dat betekent dat ik vaak na mijn laatste les naar huis vertrek.quote:Op dinsdag 17 mei 2016 12:16 schreef Eerin het volgende:
[..]
Ja dat is waar, maar ik doe waarschijnlijk 0,8 aan lesuren uiteindelijk ivm startende docenten-regeling.
Die agenda is me ook al opgevallen idd, zal ik eens naar kijken
Zorg dan dat je goed de cao in je hoofd hebt want bijna alle scholen proberen er mee weg te komen door dat uit je taakuren ipv lesuren te halen (contra cao dus).quote:Op dinsdag 17 mei 2016 12:16 schreef Eerin het volgende:
[..]
Ja dat is waar, maar ik doe waarschijnlijk 0,8 aan lesuren uiteindelijk ivm startende docenten-regeling.
Die agenda is me ook al opgevallen idd, zal ik eens naar kijken
We hebben heel gevarieerde werkweken. Hangt ook een beetje van leerjaar af. 1, 2 en 3MAVO en 3HAVO gaan op kamp, met allerlei survival-activiteiten. Bij de brugklas ligt meer de nadruk op het kennismaken met elkaar. Daarnaast hebben we uitwisselingen met diverse scholen uit de hele wereld. Projecten op school, excursies naar bijv. Amsterdam, Den Haag (met bezoek aan Binnenhof), etc. Bij de kampweken zitten geen opdrachten.quote:Op maandag 16 mei 2016 20:49 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik ben voor de eerste keer mee op werkweek geweest. Was voor herhaling vatbaar. Hoe geven andere scholen invulling aan de werkweek? Zitten daar nog opdrachten aan verbonden voor de leerlingen?
Ik deel het mee en ga op gesprek.quote:Op maandag 23 mei 2016 21:30 schreef Friek_ het volgende:
Vraagje: hoe doen jullie dat precies, wanneer je tijdelijk contract bij een school afloopt en je hebt een sollicitatiegesprek gepland staan op een werkdag? Kan er dan verlof aangevraagd worden? Ik kan het niet zo snel vinden in de cao? Blz. 40 en verder dus.
Ik ben bij mijn gesprekken vooral gevraagd naar wat mijn leerlingen vinden, wat mijn leerpunten zijn, wat er goed gaat en wat nog ontwikkeld moet worden, hoe ik dat van plan ben te gaan doen, etc.quote:Op zondag 29 mei 2016 13:14 schreef Gogo83 het volgende:
Vorig jaar al eens een post gedaan hier, maar het topic daarna wat uit het oog verloren. Inmiddels heb ik mijn eerste studiejaar aan de lerarenopleiding Nederlands er bijna op zitten en heb ik de eerste twee stages (oriënterende stage en hoofdfasestage 1) zo goed als achter de rug. Omdat ik al een bevoegdheid heb voor een ander vak (en zonder werk zit) druk aan het solliciteren naar een baan. Komende week mijn eerste gesprek, op mijn stageschool. Ik vind het lastig om me voor te bereiden op het gesprek. Toen ik nog in de zakelijke dienstverlening werkte was ik daar op een gegeven moment heel handig in, wist precies wat ze wilde weten. Maar mijn ervaring in het onderwijs is van lang geleden en waren toevallig allemaal een beetje rare gesprekken. Hoe bereiden jullie je voor op sollicitaties? De school ken ik, visie en kernwaarden zijn mij bekend.. Ik heb natuurlijk ook zelf een visie op het onderwijs die ik kan verwoorden. Vergeet ik dan nog iets?
Helaas lijkt mijn ervaring met sollicitaties in het onderwijs wel wat op die van jou. Eén keer ben ik op gesprek gevraagd puur op basis van mijn brief (cv hadden ze door een technisch mankement niet binnen gekregen) en laatst heb ik een gesprek gehad bij een categoriaal gymnasium waarbij puur gekeken werd naar mijn cv. Men vond één referentie die ik had wel indrukwekkend, maar wie ik nu precies was of wat mijn onderwijsvisie behelsde deed niet ter zake. Oftewel: elk gesprek verliep totáál anders.quote:Op zondag 29 mei 2016 13:14 schreef Gogo83 het volgende:
Vorig jaar al eens een post gedaan hier, maar het topic daarna wat uit het oog verloren. Inmiddels heb ik mijn eerste studiejaar aan de lerarenopleiding Nederlands er bijna op zitten en heb ik de eerste twee stages (oriënterende stage en hoofdfasestage 1) zo goed als achter de rug. Omdat ik al een bevoegdheid heb voor een ander vak (en zonder werk zit) druk aan het solliciteren naar een baan. Komende week mijn eerste gesprek, op mijn stageschool. Ik vind het lastig om me voor te bereiden op het gesprek. Toen ik nog in de zakelijke dienstverlening werkte was ik daar op een gegeven moment heel handig in, wist precies wat ze wilde weten. Maar mijn ervaring in het onderwijs is van lang geleden en waren toevallig allemaal een beetje rare gesprekken. Hoe bereiden jullie je voor op sollicitaties? De school ken ik, visie en kernwaarden zijn mij bekend.. Ik heb natuurlijk ook zelf een visie op het onderwijs die ik kan verwoorden. Vergeet ik dan nog iets?
Nou, ik zou me zélf behoorlijk lullig voelen als een tweede corrector allerlei dingen die ik "goed" zou tellen, dan weer - terecht - fout telt. Ik zou me er totaal niet prettig bij voelen als de tweede corrector een uur aan de telefoon hangt en er gemiddeld per werk bijvoorbeeld 4 punten vanaf getrokken worden.. Daarbij heb ik toch een gevoel van eer, dat ik wil dat de werken van mijn leerlingen zo goed mogelijk nagekeken worden. Dat verdienen ze.quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:45 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb vooral veel geleerd dit jaar, van oude rotten in het vak. Ik heb geleerd dat je als eerste correcter er gewoon met de pet naar kan gooien. De tweede corrector kijkt het dan vast wel nauwkeurig na en dan kun je akkoord gaan met de scores die hij of zij voorstelt. Scheelt je uren werk.
Daar hou ik zelf helemaal niet van. Dat vind ik zelfs behoorlijk laks. Bij VMBO Engels waren er een paar dubieuze vragen die na overleg best wat punten extra hebben opgeleverd na overleg. Dat was dus niet gebeurd als ik de post terug had gestuurd met "gezien!" er op. Plus, de tweede corrector zou mij dan gevraagd hebben: "Meneer, waarom heeft u die vragen niet met mij besproken?". Nee, dát is een lekker gevoel...quote:Daarnaast kun je als tweede corrector gewoon een mailtje sturen dat je vond dat de eerste corrector het allemaal grondig heeft nagekeken en dat je het alweer retour hebt gestuurd. Niemand die weet of je er ook daadwerkelijk tijd en moeite in hebt gestoken.
Ik heb onwijs mijn best gedaan, maar er is toch altijd wel íets?quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:51 schreef Franny_G het volgende:
Maar jij hebt het toch ook grondig nagekeken?
Degene van wie ik het werk heb nagekeken dacht er duidelijk niet zo over. Antwoorden die letterlijk zo in het correctievoorschrift stonden waren fout gerekend, leerling A kreeg geen punten voor een antwoord waar leerling B wel punten voor kreeg, dat soort dingen. Alles bij elkaar had ik ruim 130 opmerkingen, waar de eerste corrector zonder enkele tegenwerping akkoord mee ging.quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Nou, ik zou me zélf behoorlijk lullig voelen als een tweede corrector allerlei dingen die ik "goed" zou tellen, dan weer - terecht - fout telt. Ik zou me er totaal niet prettig bij voelen als de tweede corrector een uur aan de telefoon hangt en er gemiddeld per werk bijvoorbeeld 4 punten vanaf getrokken worden.. Daarbij heb ik toch een gevoel van eer, dat ik wil dat de werken van mijn leerlingen zo goed mogelijk nagekeken worden. Dat verdienen ze.
quote:[..]
Daar hou ik zelf helemaal niet van. Dat vind ik zelfs behoorlijk laks. Bij VMBO Engels waren er een paar dubieuze vragen die na overleg best wat punten extra hebben opgeleverd na overleg. Dat was dus niet gebeurd als ik de post terug had gestuurd met "gezien!" er op. Plus, de tweede corrector zou mij dan gevraagd hebben: "Meneer, waarom heeft u die vragen niet met mij besproken?". Nee, dát is een lekker gevoel...
Het is extra werk ja, waar je niets extra's voor terugkrijgt - en ik ben er ook niet gelukkig mee. Maar ik doe het dan wel goed.
Lieve hemel...quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:19 schreef DevilsAndDust het volgende:
Degene van wie ik het werk heb nagekeken dacht er duidelijk niet zo over. Antwoorden die letterlijk zo in het correctievoorschrift stonden waren fout gerekend, leerling A kreeg geen punten voor een antwoord waar leerling B wel punten voor kreeg, dat soort dingen. Alles bij elkaar had ik ruim 130 opmerkingen, waar de eerste corrector zonder enkele tegenwerping akkoord mee ging.
Schandalig, echt.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:42 schreef hooibaal het volgende:
Gewoon lekker vmbo-bk gaan lesgeven, dan heb je geen tweede correctie. Het boeit schijnbaar toch niemand op welke manier die hun examen halen.
Tja, ik heb het ook niet bedacht. Maar het is wel zo. Met het praktijkexamen kun je trouwens werkelijk iedereen laten slagen.quote:
Volgens mij is DaD zelf ook behoorlijk geirriteerd over de gang van zakenquote:Op woensdag 1 juni 2016 20:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Nou, ik zou me zélf behoorlijk lullig voelen als een tweede corrector allerlei dingen die ik "goed" zou tellen, dan weer - terecht - fout telt. Ik zou me er totaal niet prettig bij voelen als de tweede corrector een uur aan de telefoon hangt en er gemiddeld per werk bijvoorbeeld 4 punten vanaf getrokken worden.. Daarbij heb ik toch een gevoel van eer, dat ik wil dat de werken van mijn leerlingen zo goed mogelijk nagekeken worden. Dat verdienen ze.
[..]
Daar hou ik zelf helemaal niet van. Dat vind ik zelfs behoorlijk laks. Bij VMBO Engels waren er een paar dubieuze vragen die na overleg best wat punten extra hebben opgeleverd na overleg. Dat was dus niet gebeurd als ik de post terug had gestuurd met "gezien!" er op. Plus, de tweede corrector zou mij dan gevraagd hebben: "Meneer, waarom heeft u die vragen niet met mij besproken?". Nee, dát is een lekker gevoel...
Het is extra werk ja, waar je niets extra's voor terugkrijgt - en ik ben er ook niet gelukkig mee. Maar ik doe het dan wel goed.
Is daar ooit sprake van geweest? Is toch al jaren gewoon doorgegaan...quote:Op donderdag 2 juni 2016 17:56 schreef hooibaal het volgende:
Dekker: eindexamen wijkt niet voor ramadan
Logische beslissing.
Nou, de afgelopen 30 jaar zijn de examens natuurlijk nooit tegelijk met de ramadan geweest. Hooguit het tweede tijdvak.quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:04 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Is daar ooit sprake van geweest? Is toch al jaren gewoon doorgegaan...
Ohja, Lolll, het schuift natuurlijk maar een week op elk jaarquote:Op donderdag 2 juni 2016 18:16 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Nou, de afgelopen 30 jaar zijn de examens natuurlijk nooit tegelijk met de ramadan geweest. Hooguit het tweede tijdvak.
Maar Kuzu en Ozturk hadden er Kamervragen over gesteld. Vandaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |