Valt mee, dat is (wederom) aan strakke regels gebonden. Sowieso mag het systeem maar 2MJ per ronde genereren. Daar moet je het mee doen. Elke motor heeft exact hetzelfde systeem dus daar valt niet zo veel te doen.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:13 schreef Waffle het volgende:
[..]
Wel echt een gaaf systeem. Qua techniek zijn deze powertrains wel echt geweldig. Ook de mogelijkheden voor strategieėn mbt energie afgeven en opwekken zijn erg interessant.
Ja en nee, want de uitlaatgassen gaan nu niet direct allemaal naar buiten in tegenstelling tot de jaren '80 toen het geluid veel beter was, maar voor een deel ook naar de MGU-H om energie uit de warmte te halen waardoor een deel van het geluid verloren gaat.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:09 schreef Waffle het volgende:
[..]
De MGU-H zit toch gewoon op de as van de turbo? Dus is het wel de turbo die het geluid dempt.
Of heb ik dit afgelopen jaren helemaal verkeerd begrepen?
Dat 2MJ is inderdaad wel jammer, maar voor de rest zijn de PU wel echt anders. Er zijn nog steeds zoveel parameters die je kan aanpassen. Welke toeren de MGU-H omschakelen, locatie van de componenten,ontwerp van de turbo bladen, ontwerp van de electro moeite en volgens mij werd er zelfs gesproken dat Honda een axiale compressor gebruikte en de rest een radiale. Al weet ik niet 100% zeker of dat laatste waar is. Ik heb het ooit ergens gelezen, maar toen was het nog niet bevestigd.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Valt mee, dat is (wederom) aan strakke regels gebonden. Sowieso mag het systeem maar 2MJ per ronde genereren. Daar moet je het mee doen. Elke motor heeft exact hetzelfde systeem dus daar valt niet zo veel te doen.
Tijdens de race kan de coureur het een en ander veranderen, bijvoorbeeld het ene rondje wat meer gebruiken om een gaatje te trekken of aan te vallen of te verdedigen etcetera. Maar aangezien dat voor iedereen exact hetzelfde werkt heeft het niet zoveel invloed.
Het grootste gedeelte zullen we pas over een lange tijd weten, deze geheimen worden goed beschermd. Erg veel variatie zal er niet zijn, hooguit met de plaatsing van de turbo. Maar Mercedes lijkt het vooral zo goed te hebben gedaan vanwege die nieuwe verbrandingstechnologie. Hun motoren zijn simpelweg zuiniger dan de rest.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:25 schreef Waffle het volgende:
[..]
Dat 2MJ is inderdaad wel jammer, maar voor de rest zijn de PU wel echt anders. Er zijn nog steeds zoveel parameters die je kan aanpassen. Welke toeren de MGU-H omschakelen, locatie van de componenten,ontwerp van de turbo bladen, ontwerp van de electro moeite en volgens mij werd er zelfs gesproken dat Honda een axiale compressor gebruikte en de rest een radiale. Al weet ik niet 100% zeker of dat laatste waar is. Ik heb het ooit ergens gelezen, maar toen was het nog niet bevestigd.
Ik denk dat de MGU-H tijdens het energie opwekken er voor zorgt dat er meer druk nodig is om de turbo te laten ronddraaien. Er is dus meer druk verlies en minder lawaai van de uitlaatgassen komt. De uitlaatgassen gaan niet na de turbo nog naar een speciale MGU-H. Tenminste dit is altijd wat mij idee was bij deze motoren.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:19 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ja en nee, want de uitlaatgassen gaan nu niet direct allemaal naar buiten in tegenstelling tot de jaren '80 toen het geluid veel beter was, maar voor een deel ook naar de MGU-H om energie uit de warmte te halen waardoor een deel van het geluid verloren gaat.
Althans dat is zoals ik het begrepen heb.
Volgens mij gaat alles linea recta van de turbo naar de MGU-H en vanaf daar naar buiten via die standaard uitlaat. Het feit dat dat allemaal zo dik op elkaar verpakt zit zorgt voor de grootste demping.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:19 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ja en nee, want de uitlaatgassen gaan nu niet direct allemaal naar buiten in tegenstelling tot de jaren '80 toen het geluid veel beter was, maar voor een deel ook naar de MGU-H om energie uit de warmte te halen waardoor een deel van het geluid verloren gaat.
Gegeven dat ze vroeger ongeveer 10L/sec tankten en ze toch een keer of twee een seconde of 10 stil stonden. Plus wat ze aan de start al bij zich hadden. Dan heb je het toch over iets tussen de 200 en 300 liter. Nu is dat dus 100kg (ongeveer 110 liter), wat op sommige circuits ook nog eens (marginaal) minder is omdat ze zelfs dat niet eens altijd nodig hebben.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:31 schreef Waffle het volgende:
Overigens vermoed ik ook dat de fuel flow limit een erg groot effect heeft op het geluid. Weet niet hoeveel brandstof ze vroeger verstoken, maar tegenwoordig is dat natuurlijk echt heel erg weinig.
Dat is voor zo ver ik weet wel het geval. De MGU-H wordt gebruikt om de turbo op te spoelen om turbo-lag te elimineren.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:31 schreef Waffle het volgende:
[..]
Ik denk dat de MGU-H tijdens het energie opwekken er voor zorgt dat er meer druk nodig is om de turbo te laten ronddraaien. Er is dus meer druk verlies en minder lawaai van de uitlaatgassen komt. De uitlaatgassen gaan niet na de turbo nog naar een speciale MGU-H. Tenminste dit is altijd wat mij idee was bij deze motoren.
Nee, dat heeft nauwelijks invloed.quote:Overigens vermoed ik ook dat de fuel flow limit een erg groot effect heeft op het geluid. Weet niet hoeveel brandstof ze vroeger verstoken, maar tegenwoordig is dat natuurlijk echt heel erg weinig.
Volgens mij klopt dit niet. De uitlaatgassen gaan door de turbo. Die turbo zit op een as met de compressor. Op de zelfde as zit de MGU-H. De MGU-H is niks anders dan een elektromotor die ook in generator stand wordt gebruik.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Volgens mij gaat alles linea recta van de turbo naar de MGU-H en vanaf daar naar buiten via die standaard uitlaat. Het feit dat dat allemaal zo dik op elkaar verpakt zit zorgt voor de grootste demping.
Dat is juist, volgens mij zeggen we precies hetzelfde.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:42 schreef Waffle het volgende:
[..]
Volgens mij klopt dit niet. De uitlaatgassen gaan door de turbo. Die turbo zit op een as met de compressor. Op de zelfde as zit de MGU-H. De MGU-H is niks anders dan een elektromotor die ook in generator stand wordt gebruik.
Ah oké ik dacht uit jouw berichtje dat je bedoelde dat de uitlaatgassen ook via de MGU-H gingen. Maar mooi dan zijn we er over uitquote:Op woensdag 25 mei 2016 15:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is juist, volgens mij zeggen we precies hetzelfde.
In die Porsche is het trouwens heel anders. Maar niemand weet precies hoe, aangezien de regels daarvoor open zijn en Porsche min of meer kan doen wat ze willen. In tegenstelling tot F1.
Theorie is dat dat in die Porsche motor wel het geval is. Die kan daardoor heel veel harvesten op topsnelheid.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:48 schreef Waffle het volgende:
[..]
Ah oké ik dacht uit jouw berichtje dat je bedoelde dat de uitlaatgassen ook via de MGU-H gingen.
Ja en dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren, heb ergens gelezen dat ze voor 2019 nog maar 2 motoren per seizoen willen gaan doen.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:46 schreef Meike26 het volgende:
Is het niet vooral de duurzaamheids waanzin dat er geen hoge toeren gemaakt kunnen en zullen worden? Met 4/5 motoren per jaar kunnen de teams niet op volle toeren rijden. Bij 8 of 10 motoren per jaar zal die druk al wat weg kunnen vallen en motoren tot hogere toeren worden gedreven.
Die wagens moeten er wel tussen passen ja, heel belangrijk.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:51 schreef nils7 het volgende:
Dacht dat het smaller was.
Check die mensen:
[ afbeelding ]
Dat lijkt me inderdaad een betere oplossing. Alleen mag je in de F1 volgens de regels maar 1 turbine gebruiken en is dit dus niet toepasbaar.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Theorie is dat dat in die Porsche motor wel het geval is. Die kan daardoor heel veel harvesten op topsnelheid.
Heb foto's gezien waarop het veel krapper leek.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Die wagens moeten er wel tussen passen ja, heel belangrijk.
Tja. Dat is F1 tegenwoordig.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:57 schreef Waffle het volgende:
[..]
Dat lijkt me inderdaad een betere oplossing. Alleen mag je in de F1 volgens de regels maar 1 turbine gebruiken en is dit dus niet toepasbaar.
Het is krap. Laat je niet gek maken door die mensenquote:Op woensdag 25 mei 2016 15:59 schreef nils7 het volgende:
[..]
Heb foto's gezien waarop het veel krapper leek.
Ach, ieder land heeft zo zijn debielen.quote:Op woensdag 25 mei 2016 12:59 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik schaam me er bijna voor a) nederlander te zijn en b) het leuk te vinden dat Max het zo goed doet
Neeeeequote:
quote:"Ik moet nog steeds wennen aan de Red Bull, dus ook in Monaco zal ik weer leren. En het sterke Mercedes verslaan is lastig'', zei de 18-jarige Limburger woensdag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |