abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 25 mei 2016 @ 15:15:46 #276
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162490422
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:13 schreef Waffle het volgende:

[..]

Wel echt een gaaf systeem. Qua techniek zijn deze powertrains wel echt geweldig. Ook de mogelijkheden voor strategieėn mbt energie afgeven en opwekken zijn erg interessant.
Valt mee, dat is (wederom) aan strakke regels gebonden. Sowieso mag het systeem maar 2MJ per ronde genereren. Daar moet je het mee doen. Elke motor heeft exact hetzelfde systeem dus daar valt niet zo veel te doen.

Tijdens de race kan de coureur het een en ander veranderen, bijvoorbeeld het ene rondje wat meer gebruiken om een gaatje te trekken of aan te vallen of te verdedigen etcetera. Maar aangezien dat voor iedereen exact hetzelfde werkt heeft het niet zoveel invloed.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162490525
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:09 schreef Waffle het volgende:

[..]

De MGU-H zit toch gewoon op de as van de turbo? Dus is het wel de turbo die het geluid dempt.

Of heb ik dit afgelopen jaren helemaal verkeerd begrepen?
Ja en nee, want de uitlaatgassen gaan nu niet direct allemaal naar buiten in tegenstelling tot de jaren '80 toen het geluid veel beter was, maar voor een deel ook naar de MGU-H om energie uit de warmte te halen waardoor een deel van het geluid verloren gaat.

Althans dat is zoals ik het begrepen heb.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_162490711
quote:
14s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:15 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Valt mee, dat is (wederom) aan strakke regels gebonden. Sowieso mag het systeem maar 2MJ per ronde genereren. Daar moet je het mee doen. Elke motor heeft exact hetzelfde systeem dus daar valt niet zo veel te doen.

Tijdens de race kan de coureur het een en ander veranderen, bijvoorbeeld het ene rondje wat meer gebruiken om een gaatje te trekken of aan te vallen of te verdedigen etcetera. Maar aangezien dat voor iedereen exact hetzelfde werkt heeft het niet zoveel invloed.
Dat 2MJ is inderdaad wel jammer, maar voor de rest zijn de PU wel echt anders. Er zijn nog steeds zoveel parameters die je kan aanpassen. Welke toeren de MGU-H omschakelen, locatie van de componenten,ontwerp van de turbo bladen, ontwerp van de electro moeite en volgens mij werd er zelfs gesproken dat Honda een axiale compressor gebruikte en de rest een radiale. Al weet ik niet 100% zeker of dat laatste waar is. Ik heb het ooit ergens gelezen, maar toen was het nog niet bevestigd.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  woensdag 25 mei 2016 @ 15:30:53 #279
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162490831
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:25 schreef Waffle het volgende:

[..]

Dat 2MJ is inderdaad wel jammer, maar voor de rest zijn de PU wel echt anders. Er zijn nog steeds zoveel parameters die je kan aanpassen. Welke toeren de MGU-H omschakelen, locatie van de componenten,ontwerp van de turbo bladen, ontwerp van de electro moeite en volgens mij werd er zelfs gesproken dat Honda een axiale compressor gebruikte en de rest een radiale. Al weet ik niet 100% zeker of dat laatste waar is. Ik heb het ooit ergens gelezen, maar toen was het nog niet bevestigd.
Het grootste gedeelte zullen we pas over een lange tijd weten, deze geheimen worden goed beschermd. Erg veel variatie zal er niet zijn, hooguit met de plaatsing van de turbo. Maar Mercedes lijkt het vooral zo goed te hebben gedaan vanwege die nieuwe verbrandingstechnologie. Hun motoren zijn simpelweg zuiniger dan de rest.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162490854
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:19 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Ja en nee, want de uitlaatgassen gaan nu niet direct allemaal naar buiten in tegenstelling tot de jaren '80 toen het geluid veel beter was, maar voor een deel ook naar de MGU-H om energie uit de warmte te halen waardoor een deel van het geluid verloren gaat.

Althans dat is zoals ik het begrepen heb.
Ik denk dat de MGU-H tijdens het energie opwekken er voor zorgt dat er meer druk nodig is om de turbo te laten ronddraaien. Er is dus meer druk verlies en minder lawaai van de uitlaatgassen komt. De uitlaatgassen gaan niet na de turbo nog naar een speciale MGU-H. Tenminste dit is altijd wat mij idee was bij deze motoren.

Overigens vermoed ik ook dat de fuel flow limit een erg groot effect heeft op het geluid. Weet niet hoeveel brandstof ze vroeger verstoken, maar tegenwoordig is dat natuurlijk echt heel erg weinig.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  woensdag 25 mei 2016 @ 15:34:28 #281
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162490908
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:19 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Ja en nee, want de uitlaatgassen gaan nu niet direct allemaal naar buiten in tegenstelling tot de jaren '80 toen het geluid veel beter was, maar voor een deel ook naar de MGU-H om energie uit de warmte te halen waardoor een deel van het geluid verloren gaat.
Volgens mij gaat alles linea recta van de turbo naar de MGU-H en vanaf daar naar buiten via die standaard uitlaat. Het feit dat dat allemaal zo dik op elkaar verpakt zit zorgt voor de grootste demping.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 25 mei 2016 @ 15:36:53 #282
22930 Wolve000
Het loopt wel los
pi_162490964
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:31 schreef Waffle het volgende:
Overigens vermoed ik ook dat de fuel flow limit een erg groot effect heeft op het geluid. Weet niet hoeveel brandstof ze vroeger verstoken, maar tegenwoordig is dat natuurlijk echt heel erg weinig.
Gegeven dat ze vroeger ongeveer 10L/sec tankten en ze toch een keer of twee een seconde of 10 stil stonden. Plus wat ze aan de start al bij zich hadden. Dan heb je het toch over iets tussen de 200 en 300 liter. Nu is dat dus 100kg (ongeveer 110 liter), wat op sommige circuits ook nog eens (marginaal) minder is omdat ze zelfs dat niet eens altijd nodig hebben.
NT650V - XJR1300 - R1100GS - GTR1000 - XL600R - ZZR600
pi_162491072
Ik vind het wel zonde hoor, Curva Grande is juist zo'n vette bocht en ook de eerste chicane zoals hij is/was vind ik hem goed. Lastig om rempunt te vinden, goed om in te halen (zowel binnen als buitenlangs).
  woensdag 25 mei 2016 @ 15:42:17 #284
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162491074
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:31 schreef Waffle het volgende:

[..]

Ik denk dat de MGU-H tijdens het energie opwekken er voor zorgt dat er meer druk nodig is om de turbo te laten ronddraaien. Er is dus meer druk verlies en minder lawaai van de uitlaatgassen komt. De uitlaatgassen gaan niet na de turbo nog naar een speciale MGU-H. Tenminste dit is altijd wat mij idee was bij deze motoren.
Dat is voor zo ver ik weet wel het geval. De MGU-H wordt gebruikt om de turbo op te spoelen om turbo-lag te elimineren.
quote:
Overigens vermoed ik ook dat de fuel flow limit een erg groot effect heeft op het geluid. Weet niet hoeveel brandstof ze vroeger verstoken, maar tegenwoordig is dat natuurlijk echt heel erg weinig.
Nee, dat heeft nauwelijks invloed.

Vergelijk dit geluid bijvoorbeeld eens met een F1:

Dat is ook een turbo maar dan V4. Draait minder toeren, heeft ook een MGU-H en verbruikt veel minder brandstof dan een F1 motor. En toch is het geluid een stuk harder en mooier. Het ligt dus echt aan F1 zelf.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162491091
quote:
14s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:34 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Volgens mij gaat alles linea recta van de turbo naar de MGU-H en vanaf daar naar buiten via die standaard uitlaat. Het feit dat dat allemaal zo dik op elkaar verpakt zit zorgt voor de grootste demping.
Volgens mij klopt dit niet. De uitlaatgassen gaan door de turbo. Die turbo zit op een as met de compressor. Op de zelfde as zit de MGU-H. De MGU-H is niks anders dan een elektromotor die ook in generator stand wordt gebruik.

Edit: De Porsche moet ik eens in het echt beluisteren. Kan op basis van dit filmpje niet echt iets zeggen.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  Moderator / Redactie Sport woensdag 25 mei 2016 @ 15:44:53 #286
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_162491134
Ik heb nooit precies geweten hoe het werkt...

Een elektromotor kan op zichzelf geen extra pk's leveren als er al 300 gereden wordt, dat weet ik wel.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  woensdag 25 mei 2016 @ 15:46:09 #287
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162491160
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:42 schreef Waffle het volgende:

[..]

Volgens mij klopt dit niet. De uitlaatgassen gaan door de turbo. Die turbo zit op een as met de compressor. Op de zelfde as zit de MGU-H. De MGU-H is niks anders dan een elektromotor die ook in generator stand wordt gebruik.

Dat is juist, volgens mij zeggen we precies hetzelfde.

In die Porsche is het trouwens heel anders. Maar niemand weet precies hoe, aangezien de regels daarvoor open zijn en Porsche min of meer kan doen wat ze willen. In tegenstelling tot F1.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162491172
Is het niet vooral de duurzaamheids waanzin dat er geen hoge toeren gemaakt kunnen en zullen worden? Met 4/5 motoren per jaar kunnen de teams niet op volle toeren rijden. Bij 8 of 10 motoren per jaar zal die druk al wat weg kunnen vallen en motoren tot hogere toeren worden gedreven.
pi_162491198
quote:
14s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:46 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is juist, volgens mij zeggen we precies hetzelfde.

In die Porsche is het trouwens heel anders. Maar niemand weet precies hoe, aangezien de regels daarvoor open zijn en Porsche min of meer kan doen wat ze willen. In tegenstelling tot F1.
Ah oké ik dacht uit jouw berichtje dat je bedoelde dat de uitlaatgassen ook via de MGU-H gingen. Maar mooi dan zijn we er over uit :P
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  woensdag 25 mei 2016 @ 15:50:06 #290
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162491241
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:48 schreef Waffle het volgende:

[..]

Ah oké ik dacht uit jouw berichtje dat je bedoelde dat de uitlaatgassen ook via de MGU-H gingen.
Theorie is dat dat in die Porsche motor wel het geval is. Die kan daardoor heel veel harvesten op topsnelheid.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162491276
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:46 schreef Meike26 het volgende:
Is het niet vooral de duurzaamheids waanzin dat er geen hoge toeren gemaakt kunnen en zullen worden? Met 4/5 motoren per jaar kunnen de teams niet op volle toeren rijden. Bij 8 of 10 motoren per jaar zal die druk al wat weg kunnen vallen en motoren tot hogere toeren worden gedreven.
Ja en dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren, heb ergens gelezen dat ze voor 2019 nog maar 2 motoren per seizoen willen gaan doen.
  woensdag 25 mei 2016 @ 15:51:49 #292
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_162491289
Dacht dat het smaller was.
Check die mensen:
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  Moderator / Redactie Sport woensdag 25 mei 2016 @ 15:52:54 #293
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_162491317
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:51 schreef nils7 het volgende:
Dacht dat het smaller was.
Check die mensen:
[ afbeelding ]
Die wagens moeten er wel tussen passen ja, heel belangrijk.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_162491415
quote:
14s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:50 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Theorie is dat dat in die Porsche motor wel het geval is. Die kan daardoor heel veel harvesten op topsnelheid.
Dat lijkt me inderdaad een betere oplossing. Alleen mag je in de F1 volgens de regels maar 1 turbine gebruiken en is dit dus niet toepasbaar.

Dan de vraag nog wat voor elektro motor wordt er gebruikt een induction of synchronous :P ik vermoed de laatste.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  woensdag 25 mei 2016 @ 15:59:02 #295
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_162491442
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:52 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Die wagens moeten er wel tussen passen ja, heel belangrijk.
Heb foto's gezien waarop het veel krapper leek.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  woensdag 25 mei 2016 @ 16:00:06 #296
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162491460
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:57 schreef Waffle het volgende:

[..]

Dat lijkt me inderdaad een betere oplossing. Alleen mag je in de F1 volgens de regels maar 1 turbine gebruiken en is dit dus niet toepasbaar.
Tja. Dat is F1 tegenwoordig.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162491461
  Moderator / Redactie Sport woensdag 25 mei 2016 @ 16:03:48 #298
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_162491533
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:59 schreef nils7 het volgende:

[..]

Heb foto's gezien waarop het veel krapper leek.
Het is krap. Laat je niet gek maken door die mensen ;)
Ongeveer 60% van Monaco.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  woensdag 25 mei 2016 @ 20:00:43 #299
419487 Wertha
Friendly, but fierce.
pi_162496685
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 12:59 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ik schaam me er bijna voor a) nederlander te zijn en b) het leuk te vinden dat Max het zo goed doet :')
Ach, ieder land heeft zo zijn debielen.

Kijk eens naar die gekke Indonesiėrs met hun Haryanto. :')

quote:
Op 0s.gifwoensdag 25 mei 2016 06:02 schreef Sparqq het volgende:
Heineken moet je Vers Tappen
Neeeee :D
  woensdag 25 mei 2016 @ 20:10:50 #300
391714 SnowOokami
Snow Wolfie
pi_162497011
http://www.nu.nl/sport/42(...)and-prix-monaco.html

quote:
"Ik moet nog steeds wennen aan de Red Bull, dus ook in Monaco zal ik weer leren. En het sterke Mercedes verslaan is lastig'', zei de 18-jarige Limburger woensdag.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')