abonnement Unibet Coolblue
pi_161867543
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 10:02 schreef Beursaap het volgende:

[..]

Ik ben met trappen lopen begonnen omdat ik gewoon hardlopen oersaai vind: na een paar km begin je pas moe te worden. Bij trappen lopen begin ik het halverwege al te voelen. Het laatste stuk adem ik wel door m'n mond in. Hoe kom je van een geïrriteerd gevoel in je luchtwegen af? In de winter heb ik hier vooral last van.
Is dit dan niet leuk? Binnenkort in Duitsland.

pi_161867571
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 11:27 schreef steffelonio het volgende:
Hoe doen jullie de opbouw bij een HM? De vorige keer liep ik de eerste 12 km in gemiddeld 5:33/km, en de laatste 9km in gemiddeld 5:14/km. Eindtijd: 1:54:50.

Eind juni wil ik rond de 1:50 lopen op een HM.
Nu zit ik te denken om dezelfde tactiek te volgen: de eerste 12 km wat rustiger, en dan de laatste 9 km sneller. Ik zit te denken aan 5:20/km in de eerste 12km, en 5:05/km in de laatste 9km.

Is dit een slimme tactiek? Of is het tempoverschil van 15sec per km te veel?
Benieuwd naar jullie racestrategie voor een HM!
In principe is zo vlak mogelijk lopen altijd optimaal. Nou weet je vaak niet helemaal precies wat je kunt, dus dan is veilig starten en nog wat versnellen als je je goed voelt een goede tactiek. Maar ik zou niet van tevoren al plannen om een negatieve split van een paar minuten te lopen. Je wilt dus op een tempo van 5.12 gaan lopen, ik zou gewoon de lange tempoblokjes in je trainingen tot juni allemaal precies op dat tempo lopen zodat het comfortabel gaat voelen. Dat geeft je vertrouwen dat je dat ook kan op de wedstrijddag. Als je dan nog wat veiligheid wilt inbouwen kun je met jezelf afspreken dat je de eerste paar km niet sneller dan 5.15 mag lopen, maar vaak lukt dat toch moeilijk door de start-adrenaline ;)
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_161867877
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 11:27 schreef steffelonio het volgende:
Hoe doen jullie de opbouw bij een HM? De vorige keer liep ik de eerste 12 km in gemiddeld 5:33/km, en de laatste 9km in gemiddeld 5:14/km. Eindtijd: 1:54:50.

Eind juni wil ik rond de 1:50 lopen op een HM.
Nu zit ik te denken om dezelfde tactiek te volgen: de eerste 12 km wat rustiger, en dan de laatste 9 km sneller. Ik zit te denken aan 5:20/km in de eerste 12km, en 5:05/km in de laatste 9km.

Is dit een slimme tactiek? Of is het tempoverschil van 15sec per km te veel?
Benieuwd naar jullie racestrategie voor een HM!
Hmmm, ik probeer gewoon een stabiel tempo te lopen waarbij ik enigzins speling heb... Nu heb ik pas 1 halve marathon gelopen en is dat vooral gebaseerd op de 10km, maar ook met de halve pakte het wel goed uit.

Hoopte in Berlijn onder het anderhalf uur uit te komen en wilde weg gaan op een tempo van 4:12 a 4:13 ongeveer. Nu start je op de een of andere manier toch altijd te snel, dus daar pak je ook wat :P

Dus na een veel te snelle eerste 2-3km dat tempo aangehouden en dan op het laatst (als in de laatste km) ook nog wat kunnen pakken.

*Edit* verslikte me alleen wel wat in het drinken onderweg (letterlijk en figuurlijk). Wilde in eerste instantie lopen drinken maar dat was 1 grote faal. Daarna dus even stilgestaan om te drinken, kost wel weer een aantal seconden (keer het aantal keren drinken, 3 in mijn geval). Niet gek om daar ook je 'techniek' wat mee te oefenen, wat jou ligt :)
pi_161868117
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 11:44 schreef m0ridin het volgende:
Hmmm, ik probeer gewoon een stabiel tempo te lopen waarbij ik enigzins speling heb... Nu heb ik pas 1 halve marathon gelopen en is dat vooral gebaseerd op de 10km, maar ook met de halve pakte het wel goed uit.
Heb ik ook eens geprobeerd, dat backfire-de goed. Mijn zwager schiet nog in de lach als hij aan het vertellen is hoe ik na 18km langs kwam zwalken
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_161868321
quote:
99s.gif Op maandag 2 mei 2016 11:51 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Heb ik ook eens geprobeerd, dat backfire-de goed. Mijn zwager schiet nog in de lach als hij aan het vertellen is hoe ik na 18km langs kwam zwalken
Haha, tja... Was bij mij ook op het randje wel. Na 16-17km opeens echt hele moeie benen en na 20km het gevoel alsof elk moment kramp in mijn kuiten kon schieten bij elke stap.

Maar ik denk dat een vlak tempo wel het fijnst is, ik vind halverwege (al is het bij een 10km) versnellen al best lastig... Laat staan bij een HM.
pi_161868326
Ik heb trouwens gemaild of ik mijn HM inschrijving voor Leiden kan omzetten naar een 10. Voel me er toch nog niet helemaal klaar ovor, en met een 10 ben ik de week erna ook weer hersteld voor de competitie.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  maandag 2 mei 2016 @ 12:04:55 #182
394924 steffelonio
steffelonio
pi_161868477
Misschien inderdaad beter om op een vlak schema uit te gaan, in de hoop op het eind nog iets te kunnen versnellen.

Het nadeel was nu dat ik in de tweede helft niet meer in een groepje kon lopen, omdat ik bezig was met iedereen inhalen. Dat was ook een voordeel, want dat stimuleerde goed, om telkens naar iemand toe te kunnen lopen.

Misschien ben ik onterecht bang dat ik het tempo niet kan volhouden als ik hard van start ga. Maar laatst ook gewoon er vol voor gegaan op de 10km, en dat ging goed. Dus wat meer durven denk ik kan geen kwaad.

Bedankt voor de tips, LT, Moridin en Calex!
pi_161868516
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 12:00 schreef m0ridin het volgende:

[..]

Haha, tja... Was bij mij ook op het randje wel. Na 16-17km opeens echt hele moeie benen en na 20km het gevoel alsof elk moment kramp in mijn kuiten kon schieten bij elke stap.

Maar ik denk dat een vlak tempo wel het fijnst is, ik vind halverwege (al is het bij een 10km) versnellen al best lastig... Laat staan bij een HM.
Bij een HM is het halverwege versnellen wel makkelijker dan bij een 10km natuurlijk, omdat je minder dicht op je maximale snelheid loopt. Hoe korter de afstanden in atletiek, hoe meer verval je ook ziet.

[ Bericht 3% gewijzigd door La_Tramposa op 02-05-2016 12:13:58 ]
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_161868616
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 09:46 schreef Cynic het volgende:
Zo, ingeschreven voor de halve marathon in Klazienaveen in een nieuwe poging tot een eerste HM.
Het is ook nog het Noord-Nederlands Kampioenschap dus de druk is enorm! :P
We hebben een groepje dat op 1:30 gaat lopen, kijken of dat lukt.
Het is eind mei, de vorige edities waren vrij warm en ik ben niet zo goed in warm weer...
Dat moet, normaal gesproken, wel te doen zijn voor je die 1:30.
Dit weekend wordt het ook warm, dus kan je er alvast aan wennen :P
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
pi_161868700
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 11:10 schreef Ynske het volgende:
Mag ik ook in de OP?

22 mei 2016 - Marikenloop (Nijmegen)
• Ynske- 5 km

15 mei 2016 - Heideloop (Landgraaf)
• Ynske- 3,3 km
Staat genoteerd. Bij de Heideloop heb ik niet naar de site gelinkt omdat ik een virusmelding kreeg.
pi_161868905
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 12:04 schreef steffelonio het volgende:
Misschien inderdaad beter om op een vlak schema uit te gaan, in de hoop op het eind nog iets te kunnen versnellen.
Je zal er sowieso wel van leren.

Vergelijken van je gelopen HM's is dan ook wel leuk.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_161870743
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 10:14 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Dat je pas na een paar km moe begint te worden is een nadeel? :P Het is toch juist fijn dat je het daardoor een halfuur kunt doen of zo?
Ik zat vroeger bij een hardloopclub en we trainden 1,5u. Pas het laatste half uur begon ik wat te voelen. Hardlopen vind ik gwn saai omdat je niet gelijk diep kunt gaan.

Ik train eigenlijk om beter in de bergen te kunnen lopen. Volgend jaar wil ik de Mera Peak misschien beklimmen in Nepal en dan moet je echt kunnen afzien.
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2016 10:37 schreef Jero_nimo het volgende:

[..]

Schrijf je in voor de Wilhelminaberg trappenmarathon ^O^.
Ga trouwens maar eens een goede 800/1500m proberen te lopen, kijken of je moe wordt. In een training is het ook niet altijd de bedoeling dat je kapot gaat, hou dat maar voor wedstrijden of pittige intervaltraining.
Daar was ik vorig jaar gaan kijken. Wel leuk maar ik heb geen zin in al die media om me heen. Ik zal er over nadenken dit jaar..
pi_161870805
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 13:51 schreef Beursaap het volgende:

[..]

Ik zat vroeger bij een hardloopclub en we trainden 1,5u. Pas het laatste half uur begon ik wat te voelen. Hardlopen vind ik gwn saai omdat je niet gelijk diep kunt gaan.

Ik train eigenlijk om beter in de bergen te kunnen lopen. Volgend jaar wil ik de Mera Peak misschien beklimmen in Nepal en dan moet je echt kunnen afzien.

[..]

Daar was ik vorig jaar gaan kijken. Wel leuk maar ik heb geen zin in al die media om me heen. Ik zal er over nadenken dit jaar..
Je werd pas het laatste halfuur moe ómdat je wist dat je anderhalf uur ging trainen. Als de trainer aan het begin zei: oke we gaan nu 1km voluit rennen, dan ga je echt wel kapot.
Ik denk dat je in elke sport direct diep kunt gaan, het is alleen vaak wel zo dat hoe beter je erin wordt en hoe meer je erachter komt waar je grenzen liggen, hoe meer je daar tegenaan kunt gaan zitten en ze kunt verleggen.
Voor een bergbeklimming lijkt het me inderdaad goed om zowel duurconditie (met het hardlopen) te trainen als kracht, waarbij stepup oefeningen of traplopen inderdaad kunnen helpen.

[ Bericht 1% gewijzigd door La_Tramposa op 02-05-2016 14:00:37 ]
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_161871372
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 13:51 schreef Beursaap het volgende:
Ik zat vroeger bij een hardloopclub en we trainden 1,5u. Pas het laatste half uur begon ik wat te voelen. Hardlopen vind ik gwn saai omdat je niet gelijk diep kunt gaan.
Training is wat anders dan een wedstrijd, vroeger bij de voetbal trainde we 2 uur en had je nergens last van. Tijdens de wedstrijd lag je dan met kramp in beide benen in minuut 75....

Ik adviseer je om eens te kijken hoe mr.b over de finish komt na een 10km in 36 min....
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_161871456
quote:
99s.gif Op maandag 2 mei 2016 14:22 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Training is wat anders dan een wedstrijd, vroeger bij de voetbal trainde we 2 uur en had je nergens last van. Tijdens de wedstrijd lag je dan met kramp in beide benen in minuut 75....

Ik adviseer je om eens te kijken hoe mr.b over de finish komt na een 10km in 36 min....
Redelijk relaxed :P
pi_161871753
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 12:10 schreef Guard het volgende:

[..]

Dat moet, normaal gesproken, wel te doen zijn voor je die 1:30.
Dit weekend wordt het ook warm, dus kan je er alvast aan wennen :P
Laten we het hopen :)
Jij hebt er inmiddels ook al een paar keer onder gelopen toch?
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_161871761
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2016 14:26 schreef Jero_nimo het volgende:

[..]

Redelijk relaxed :P
O~)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_161873963
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 13:51 schreef Beursaap het volgende:

[..]

Ik zat vroeger bij een hardloopclub en we trainden 1,5u. Pas het laatste half uur begon ik wat te voelen. Hardlopen vind ik gwn saai omdat je niet gelijk diep kunt gaan.

Ik train eigenlijk om beter in de bergen te kunnen lopen. Volgend jaar wil ik de Mera Peak misschien beklimmen in Nepal en dan moet je echt kunnen afzien.

[..]

Daar was ik vorig jaar gaan kijken. Wel leuk maar ik heb geen zin in al die media om me heen. Ik zal er over nadenken dit jaar..
Je kan ook gaan trailrunnen ;). Er zijn zat mooie trails in de bergen! Al wil je daar ook niet heel snel moe zijn. :P

Trappenlopen hoef je ook niet meteen moe van te worden, ligt natuurlijk ook aan de intensiteit.

Uurtje traplopen van mij:

Ongeveer 7km afstand. 81x een 13 meter hoge trap op. Qua hartslagintensiteit ongeveer gelijk aan de Dam tot Damloop 10mijl in 57'28.

Je kan het allebei gewoon precies zo zwaar maken als je het zelf wilt hebben.
  maandag 2 mei 2016 @ 16:23:55 #194
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_161874164
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 11:27 schreef steffelonio het volgende:
Hoe doen jullie de opbouw bij een HM? De vorige keer liep ik de eerste 12 km in gemiddeld 5:33/km, en de laatste 9km in gemiddeld 5:14/km. Eindtijd: 1:54:50.

Eind juni wil ik rond de 1:50 lopen op een HM.
Nu zit ik te denken om dezelfde tactiek te volgen: de eerste 12 km wat rustiger, en dan de laatste 9 km sneller. Ik zit te denken aan 5:20/km in de eerste 12km, en 5:05/km in de laatste 9km.

Is dit een slimme tactiek? Of is het tempoverschil van 15sec per km te veel?
Benieuwd naar jullie racestrategie voor een HM!
Heb je geen virtual pacer op je horloge? Dan kun je mooi vlak lopen op 5.12 en evt. de laatste paar km nog iets versnellen (als je over hebt) zodat je onder de 1.50 duikt zelfs. En idd trainingsblokken op dat tempo gaan doen.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
pi_161876798
Nou, mooi kut. Ben ontslagen bij de fysio, er zit nog een band niet helemaal lekker of is overbelast en mag dat zelf masseren.
Hoe lang dat nog kon duren, geen idee.
Ik word er zo moedeloos van ;(. 3 maanden doe ik niks en nog een overbelasting oid.

Dus, tot ooit :) :W
  maandag 2 mei 2016 @ 18:33:06 #196
394924 steffelonio
steffelonio
pi_161877251
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 18:13 schreef GotC het volgende:
Nou, mooi kut. Ben ontslagen bij de fysio, er zit nog een band niet helemaal lekker of is overbelast en mag dat zelf masseren.
Hoe lang dat nog kon duren, geen idee.
Ik word er zo moedeloos van ;(. 3 maanden doe ik niks en nog een overbelasting oid.

Dus, tot ooit :) :W
-O-
  Redactie Sport maandag 2 mei 2016 @ 18:40:14 #197
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161877427
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 18:13 schreef GotC het volgende:
Nou, mooi kut. Ben ontslagen bij de fysio, er zit nog een band niet helemaal lekker of is overbelast en mag dat zelf masseren.
Hoe lang dat nog kon duren, geen idee.
Ik word er zo moedeloos van ;(. 3 maanden doe ik niks en nog een overbelasting oid.

Dus, tot ooit :) :W
Nou zeg -O- ;( Sterkte :*
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_161877857
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 14:39 schreef Cynic het volgende:

[..]

Laten we het hopen :)
Jij hebt er inmiddels ook al een paar keer onder gelopen toch?
Nee, mijn pr ligt er net een minuutje boven.
En zo heel veel HM's loop ik nu ook weer niet...
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
  Moderator maandag 2 mei 2016 @ 19:02:11 #199
155227 crew  Guppy
dus
pi_161877998
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 18:13 schreef GotC het volgende:
Nou, mooi kut. Ben ontslagen bij de fysio, er zit nog een band niet helemaal lekker of is overbelast en mag dat zelf masseren.
Hoe lang dat nog kon duren, geen idee.
Ik word er zo moedeloos van ;(. 3 maanden doe ik niks en nog een overbelasting oid.

Dus, tot ooit :) :W
;(
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_161878074
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 18:13 schreef GotC het volgende:
Nou, mooi kut. Ben ontslagen bij de fysio, er zit nog een band niet helemaal lekker of is overbelast en mag dat zelf masseren.
Hoe lang dat nog kon duren, geen idee.
Ik word er zo moedeloos van ;(. 3 maanden doe ik niks en nog een overbelasting oid.

Dus, tot ooit :) :W
:(
Not cool....
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')