abonnement Unibet Coolblue
pi_161165472

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 04-04-2016 14:06:00 ]
pi_161165635
@µ Wil jij even deze passage aanpassen aan de nieuwe situatie dan zal ik de vernieuwde alinea in de OP plaatsen.

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
pi_161167447
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 11:59 schreef NaRegenDeZon het volgende:
@µ Wil jij even deze passage aanpassen aan de nieuwe situatie dan zal ik de vernieuwde alinea in de OP plaatsen.

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .

Is al gebeurd ;). crowdfundmailer is de nieuwe (cfmailserver.nl bestaat niet meer). :s).
జ్ఞ‌ా
pi_161167474
quote:
14s.gif Op maandag 4 april 2016 11:22 schreef Horsemen het volgende:
Ik krijg trouwens geen meldingen meer binnen van de mailserver, ook niet in de spambox.
PM mij even met je mailadres dan kijk ik even...

We staan niet op een zwartlijst in ieder geval...
జ్ఞ‌ా
pi_161167961
quote:
14s.gif Op maandag 4 april 2016 13:34 schreef µ het volgende:

[..]

Is al gebeurd ;). crowdfundmailer is de nieuwe (cfmailserver.nl bestaat niet meer). :s).
Ok wist niet dat al het nieuwe mailadres al opgenomen was. Werd eigenlijk getrickerd door het missen van Funding Circle, maar die zal ik zelf nog wel even toevoegen als fnc op de wijze zoals de andere platformen vermeld staan.
pi_161168010
quote:
3s.gif Op maandag 4 april 2016 13:35 schreef µ het volgende:

[..]

PM mij even met je mailadres dan kijk ik even...

We staan niet op een zwartlijst in ieder geval...
Ik heb je een DM gestuurd.
Alvast bedankt!
pi_161168053
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 14:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ok wist niet dat al het nieuwe mailadres al opgenomen was. Werd eigenlijk getrickerd door het missen van Funding Circle, maar die zal ik zelf nog wel even toevoegen als fnc op de wijze zoals de andere platformen vermeld staan.
^O^.
జ్ఞ‌ా
pi_161168070
Zal vanavond ff naar de missende mails kijken...
జ్ఞ‌ా
pi_161168150
quote:
4s.gif Op maandag 4 april 2016 14:09 schreef µ het volgende:
Zal vanavond ff naar de missende mails kijken...
Top! ^O^
pi_161168389
Lendahand heeft moeite om genoeg projecten te krijgen. Zie mail in spoiler:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_161170837
Ik heb antwoord van GVE. Ik beschouw het als zijnde geen controle op bestedingen van de lening.

quote:
Uiteraard proberen wij zo goed mogelijk in de gaten te houden dat de gelden worden gebruikt voor het doel waarvoor het wordt aangevraagd. Dit gebeurd al vanaf de beoordeling van het project. Ook houden wij contact met de ondernemers en informeren we bij de ondernemer hoe het na ongeveer 6 maanden gaat. Helaas is de besteding van de gelden niet altijd goed te monitoren.
pi_161172858
In de lijst staat dat GVE 10701 (het zorghotel) 7 maanden OK is. Intussen is echter reeds de 9de termijn volledig volgens afspraken betaald (netjes op tijd). Volgens mij is het dan ook maar zo eerlijk om dit in de lijst aan te passen. Overigens staat op de website van dat hotel nu dat ze zijn overgenomen door een andere onderneming in de zorg. Hopelijk is hierdoor wel degelijk nog een bedrag uit de failliete boedel vrijgekomen waardoor de betalingen kunnen blijven lopen.
  maandag 4 april 2016 @ 18:47:04 #13
132191 -jos-
Money=Power
pi_161173550
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 18:19 schreef lelijkebrandlatter het volgende:
In de lijst staat dat GVE 10701 (het zorghotel) 7 maanden OK is. Intussen is echter reeds de 9de termijn volledig volgens afspraken betaald (netjes op tijd). Volgens mij is het dan ook maar zo eerlijk om dit in de lijst aan te passen. Overigens staat op de website van dat hotel nu dat ze zijn overgenomen door een andere onderneming in de zorg. Hopelijk is hierdoor wel degelijk nog een bedrag uit de failliete boedel vrijgekomen waardoor de betalingen kunnen blijven lopen.
Goed voorbeeld dat ook bij een faillisement er niet meteen sprake is van een default. Graag voortaan alleen defaults in de lijst zetten bij leningen waar geen geld meer van binnenkomt.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  maandag 4 april 2016 @ 19:04:33 #14
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_161173963
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_161176447
Ik zou het heel erg knap vinden als je zo'n kwestie als bij FL via sparkholder kunt zien.
Pecunia non olet
pi_161185315
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 18:47 schreef -jos- het volgende:

[..]

Goed voorbeeld dat ook bij een faillisement er niet meteen sprake is van een default. Graag voortaan alleen defaults in de lijst zetten bij leningen waar geen geld meer van binnenkomt.
Dit staat er bij de lijst in de OP:
Projecten in de problemen

Bij bedrijven met naam XXXXXXXXXXXX zijn er nog mogelijkheden dat het goed komt. Ook bij de andere projecten met naam genoemd kan nog steeds uitwinning plaats vinden uit boedel of persoonlijke aansprakelijkheid.

Project 10701 van GVE voldoet prima aan de definitie van de lijst waarin het vermeld is. Er zijn problemen bij dit project, de naam is ge xxxxxxxxxxxxx en er staat achter vermeld dat er nog wel betaald wordt.
pi_161188011
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 19:04 schreef Coelho het volgende:
Ik heb hem nog wel gevraagd of er, naast de registratie van zekerheden, wellicht ook een stap gezet kan worden in het controleren van het nakomen van de afspraken. Dit zou middels Sparkholder allemaal eenvoudig moeten kunnen. Betreffende ondernemer is dan ook gevraagd om ook hierin te participeren. Voor nieuwe projecten is deelname inmiddels een vereiste.
Dat sparkholder verplicht is, merk ik nog weinig van. Bij bijna alle projecten staat: Deze ondernemer gebruikt een boekhoudpakket waarmee vooralsnog geen koppeling met de Sparkholder module mogelijk is en daarom kan de diagram niet getoond worden, onze excuses voor het ongemak.
pi_161188058
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 23:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dit staat er bij de lijst in de OP:

Project 10701 van GVE voldoet prima aan de definitie van de lijst waarin het vermeld is. Er zijn problemen bij dit project, de naam is ge xxxxxxxxxxxxx en er staat achter vermeld dat er nog wel betaald wordt.
Dat klopt allemaal. Wat niet klopt is dat we nu aan termijn 9 zitten en niet termijn 7 zoals in de lijst vermeld.
  dinsdag 5 april 2016 @ 08:22:49 #19
132191 -jos-
Money=Power
pi_161188525
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 23:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dit staat er bij de lijst in de OP:
Projecten in de problemen

Bij bedrijven met naam XXXXXXXXXXXX zijn er nog mogelijkheden dat het goed komt. Ook bij de andere projecten met naam genoemd kan nog steeds uitwinning plaats vinden uit boedel of persoonlijke aansprakelijkheid.

Project 10701 van GVE voldoet prima aan de definitie van de lijst waarin het vermeld is. Er zijn problemen bij dit project, de naam is ge xxxxxxxxxxxxx en er staat achter vermeld dat er nog wel betaald wordt.
Nu zit je de definitie van default op te rekken naar 'als er problemen zijn'. Een default is gewoon als er te laat betaald is, niks meer en niks minder.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_161188730
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 08:22 schreef -jos- het volgende:

[..]

Nu zit je de definitie van default op te rekken naar 'als er problemen zijn'. Een default is gewoon als er te laat betaald is, niks meer en niks minder.
Dat ben ik maar gedeeltelijk met je eens. Als je ergens in geïnvesteerd hebt waarbij bepaalde zaken/zekerheden geboden zijn welke geheel zijn weggevallen zie ik dit niet als een default maar wel als een project met een probleem. Bijvoorbeeld geld geleend voor uitbreiding voorraad van een winkel. Als de winkel dan is opgeheven (en hiermee de inkomensbron) maar de ondernemer betaald nog wel door, zie ik dit wel als een project met een probleem. Het is dan een persoonlijke lening geworden, iets waar ik niet op heb ingeschreven.
pi_161188768
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 08:22 schreef -jos- het volgende:

[..]

Nu zit je de definitie van default op te rekken naar 'als er problemen zijn'. Een default is gewoon als er te laat betaald is, niks meer en niks minder.
Nee er wordt geen definitie default opgerekt,
We hebben het hier over projecten in problemen. In dit geval is na termijn 7 het project in de problemen geraakt door een faillisement van de werkmaatschappij, de eerste leningnemer, die getekend heeft voor de lening en die met de lening ook het geld zou gaan verdienen om de lening terug te betalen. Dit is een substantieel probleem.
Gelukkig wordt er nu nog doorbetaald doordat er meer leningnemers aan de lening gekoppeld zijn. De vraag is hoe lang dit goed blijft gaan, de lening was een relatief groot bedrag. We hopen natuurlijk met zijn allen dat de betalingen doorgaan tot de laatste termijn betaald is.
Echter allertheid is geboden.

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 05-04-2016 09:23:45 ]
pi_161189642
Iedereen de KOM-mail gehad?
జ్ఞ‌ా
  dinsdag 5 april 2016 @ 10:28:32 #23
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_161190054
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 april 2016 10:03 schreef µ het volgende:
Iedereen de KOM-mail gehad?
yep
Wat dacht je: zo snel mogelijk naar de 100? :)
  dinsdag 5 april 2016 @ 10:32:47 #24
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_161190150
Zo, die zit. Als waar is wat FL zelf zegt, dan zit KOM echt fout. In de pitch lees ik nl, dat FL in augustus 2015 KOM al op de hoogte heeft gebracht van de koerswijziging.
pi_161190326
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 10:32 schreef crowd-fundi het volgende:
Zo, die zit. Als waar is wat FL zelf zegt, dan zit KOM echt fout. In de pitch lees ik nl, dat FL in augustus 2015 KOM al op de hoogte heeft gebracht van de koerswijziging.
Exact:


Wij hebben Kapitaal Op Maat in augustus 2015 geïnformeerd over de koerswijziging. Sindsdien hebben wij hen regelmatig op de hoogte gesteld van de ontwikkelingen van Faja Lobi. Zoals gezegd hebben wij het roti project (de machine) voor bepaalde tijd moeten uitstellen. Het binnenhalen van de 900 filialen van Albert Heijn was een unieke en eenmalige kans en kreeg de hoogste prioriteit. Hierdoor werd Faja Lobi in Nederland nog bekender. De nieuwe webshop is een uitstekende aanvulling hierop.


Komt hier opnieuw een KOM konijn uit de hoge hoed? Wat moet je nu wel en wat moet je nu niet geloven van wat er verteld wordt door KOM?
Als ik het goed lees heeft KOM in augustus 2015 op eigen houtje goedgekeurd, dus zonder de investeerders in te lichten, dat de gelden voor de rotti machine elders aan besteed konden worden! Twee maanden na het tot stand komen van de (eerste) lening!

Daarnaast lees ik in pitch eerste trance.

Verkrijgbaar zowel bij supermarkten als in meer dan 650 toko's in Nederland en Suriname. Faja Lobi is erin geslaagd preferred supplier te worden van supermarktketens: Albert Heijn, Jumbo, C1000, Vomar.

Hoe moet ik dit plaatsen. Men is al preferred supplier bij AH en heeft nog eens onverwacht 150k extra moeten besteden om AH als klant binnen te halen.

Hoop extra ?????? gekregen na het lezen van deze tweede Faja Lobi pitch waarbij de rating terug gelopen is van A+ bij trance 1 naar B+ bij trance 2 en de rente gelijk blijft aan 7.5%.
Dus meer risico bij gelijk rente percentage.

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 05-04-2016 11:45:08 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')