abonnement Unibet Coolblue
pi_160140795
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 10:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Dit is toch wel een leuk horeca project van IVM.
https://www.investormatch(...)-buurman-heerenveen/
Er zijn nu wat vragen gesteld en de antwoorden geven een beter beeld en maken het mij toch wel aantrekkelijk om te investeren. Gedurende de looptijd komt er naast de normale inkomsten van het restaurant iedere maand 5000 euro in de Buurman BV. van het restaurant Gusto waar de B.V. een investering in heeft gedaan. Met deze extra 5000 euro kan al het grootste deel van de IVM lening worden betaald.
Grootste deel? Meer dan dat.
Daarmee zou de lening in anderhalf jaar afgelost kunnen worden(!?), als die 5K per maand blijvend haalbaar blijkt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_160141769
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 10:42 schreef obligataire het volgende:

[..]

Grootste deel? Meer dan dat.
Daarmee zou de lening in anderhalf jaar afgelost kunnen worden(!?), als die 5K per maand blijvend haalbaar blijkt.

Ik begrijp het niet helemaal.
Ik zie hier een IVM lening voor De Buurman B.V. van 80k voor 48 maanden tegen 9% bij een bedrijf met aantoonbare omzet en een redelijke prognose voor omzet en winst na verbouwing langzaam vollopen.

Daarnaast zie ik gisteren een lening voor het Ijkgebouw in Alkmaar van 200k tegen 6.5% voor 48maanden, starter met geen enkele omzet garantie, met hybride lening van ING en Collin, in 2 uur vollopen. Terwijl deze tent opgezet wordt in bouwval met verbouw risico, op een plek waar nooit horeca heeft gezeten dus met groot omzet risico. Bovendien zal ING als het mis gaat alles wat over is via pandrecht naar zich toetrekken.

Kijkt men nog naar de risico's of ligt het er alleen aan wie je site bezoekt of je project volloopt?

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-02-2016 11:32:36 ]
pi_160142148
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 10:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Die cijfers van Gusto zien er prima uit, en die Gusto heeft geen andere financiering lopen als deze lening bij De Buurman BV volgens de Q&A.
Waarom worden de betalingen van Gusto aan Buurman niet verpand aan de crowd vraag ik me dan af
pi_160142185
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:35 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Waarom worden de betalingen van Gusto aan Buurman niet verpand aan de crowd vraag ik me dan af
Dat is een goeie vraag die ik vanmorgen al via de mail bij IVM heb gesteld. Dus als het goed is komt daar antwoord op.
pi_160142309
Vraag me af waarom er tegen 9% wordt geleend bij IVM terwijl er 5% wordt verdiend bij Gusto?
pi_160142580
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:41 schreef Camogli het volgende:
Vraag me af waarom er tegen 9% wordt geleend bij IVM terwijl er 5% wordt verdiend bij Gusto?
Dat zal je moeten vragen als je het precies wil weten. Maar wat ik me voor kan stellen dat men nu wil verbouwen en niet over een paar jaar. En er is nu geen 80K in de kas.
pi_160142650
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:41 schreef Camogli het volgende:
Vraag me af waarom er tegen 9% wordt geleend bij IVM terwijl er 5% wordt verdiend bij Gusto?
Wellicht minder risicovol en heeft de leninggever meer inzicht dan de crowd.

Jouw opmerking lezende kom ik op iets anders. Je leent in 2012 ¤ 310.000 aan een andere entiteit om vervolgens tot de conclusie te komen dat je zelf niet meer aan je investeringsbehoefte kunt voldoen en dit bij derden moet lenen.
pi_160142826
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:51 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat zal je moeten vragen als je het precies wil weten. Maar wat ik me voor kan stellen dat men nu wil verbouwen en niet over een paar jaar. En er is nu geen 80K in de kas.
ik vroeg het me af: ik doe geen horeca. Ik doe sowieso weinig CF meer: Gve, CCF en Kom niks meer (vanwege slechte communicatie, onbetrouwbare risicoinschattingen en vage zekerheden). Ik vind Lendahand link vanwege de zeer beperkte partners (aan die partners leen je eigenlijk uit). FC: geen goed gevoel bij. Aygodutch: nu al problemen met 2 projecten.
Blijven over greencrowd en IVM....
pi_160142906
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:54 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Wellicht minder risicovol en heeft de leninggever meer inzicht dan de crowd.

Jouw opmerking lezende kom ik op iets anders. Je leent in 2012 ¤ 310.000 aan een andere entiteit om vervolgens tot de conclusie te komen dat je zelf niet meer aan je investeringsbehoefte kunt voldoen en dit bij derden moet lenen.
precies! En met die 5K per maand die per maand wordt ontvangen ben je toch vlot bij 80K? In die 80K zit vast ook een post financieringskosten dus een dik jaar wachten en een lening bij IVM is helemaal niet nodig.
Geen strakke visie, zou ik zeggen.
Maar zoals gezegd: geen horeca alhier.
pi_160143112
GVE project 10932 keurig op tijd binnen ondanks "faillissement". Grote vraag is natuurlijk heeft de ondernemer zelf betaald of betaald GVE zelf nog door.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 12:55:37 #86
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160144155
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 12:00 schreef Camogli het volgende:

[..]

ik vroeg het me af: ik doe geen horeca. Ik doe sowieso weinig CF meer: Gve, CCF en Kom niks meer (vanwege slechte communicatie, onbetrouwbare risicoinschattingen en vage zekerheden). Ik vind Lendahand link vanwege de zeer beperkte partners (aan die partners leen je eigenlijk uit). FC: geen goed gevoel bij. Aygodutch: nu al problemen met 2 projecten.
Blijven over greencrowd en IVM....
Volgens mij is er bij AGD maar 1 project met problemen.
(en ik geloof niet dat die je aan AGD kan verwijten.)

Overigens:
Weer een update van de kabeltrekker van AGD.
AGD: _O_ _O_ Zo wil ik op de hoogte worden gehouden!
Tot nooit .......
  dinsdag 23 februari 2016 @ 13:11:44 #87
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_160144684
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 12:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Volgens mij is er bij AGD maar 1 project met problemen.
(en ik geloof niet dat die je aan AGD kan verwijten.)

Overigens:
Weer een update van de kabeltrekker van AGD.
AGD: _O_ _O_ Zo wil ik op de hoogte worden gehouden!
Ja, één met daadwerkelijke problemen om terug te betalen. Bij de olieboer loopt het voorlopig gesmeerd.
pi_160145266
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:35 schreef rockenfeller het volgende:

Waarom worden de betalingen van Gusto aan Buurman niet verpand aan de crowd vraag ik me dan af
[quote]0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:36 schreef NaRegenDeZon het volgende:

Dat is een goeie vraag die ik vanmorgen al via de mail bij IVM heb gesteld. Dus als het goed is komt daar antwoord op.
Inmiddels antwoord gekregen op de vraag t.a.v. verpanding:

Geachte heer van Meersbergen,

Het buurman project loopt nog niet zo snel vol
Kunnen jullie voor de investeerders niet de zekerheid inbouwen via een pandrecht of iets dergelijks dat de investeerders in de IVM lening de eerste rechten hebben op die gusto lening als het mis gaat met de Buurman B.V.?

Met vriendlijke groet,
NRDZ


Geachte NRDZ

Wij hebben aantal wat grotere investeerders aangeschreven, die kijken er nu naar. Ik hoop dat zij snel aangeven of ze wel of niet willen investeren.

Verder blijft verpanding een lastige zaak. Naast dat alles wat verpand is steeds (dagelijks of wekelijks) bij de belastingdienst gemeld moeten worden, zijn er vooral vraagtekens bij wie de verpanding te gelde maakt. Wij hebben de visie dat de macht moet liggen bij de investeerders zelf. Echter is het lastig als je 100 investeerders hebt, om daar unaniem in te zijn. En wat als 20% niet of nog niet de verpanding te gelde wilt maken en de rest wel? Daar zijn heel veel vraagstukken nog die mede met de AFM opgelost moeten worden. Makkelijkste is: aparte entiteit die een volmacht heeft van investeerders en naar eigen inzicht dit doet voor de investeerders. Alleen dan zijn de investeerders na investering weer de controle kwijt. Wie is er dan vervolgens aansprakelijk?

De ondernemer tekent in dit geval hoofdelijk, met de holding en met de BV. Een verpanding op de lening aan Gusto zal weinig tot geen extra zekerheid bieden. Als er iets misgaat in de Buurman, zal de holding van De Buurman overeind blijven en hier komen dan nog steeds de inkomsten van Gusto binnen. Wij hebben ook een behoorlijke rente, die in onze ogen een zeer goed rente/risico verhouding biedt.

Met vriendelijke groet,

Peter van Meersbergen
  dinsdag 23 februari 2016 @ 13:41:04 #89
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160145540
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 13:11 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ja, één met daadwerkelijke problemen om terug te betalen. Bij de olieboer loopt het voorlopig gesmeerd.
Klopt. En of het nou bio-olie of niet. Olie is olie en smeren doet het altijd.

En nu het hem gelukt is om bio-olie te verkopen en goedkope grijze olie te leveren vind ik hem een knappe zakenman. Als hem dat nog een paar keer lukt komt het wel goed.
Tot nooit .......
pi_160145603
Goede duidelijke (en eerlijke) email van IVM _O_
pi_160145951
in lange tijd weer een 9% project op GvE:

Naam: ParkingPoint
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 35.000 euro
Rente: 9,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,05

quote:
Wat is globaal het omzetniveau van de onderneming?
De omzetprognose voor 2016 is ¤ 240.000,-. Daarna wordt een jaarlijkse groei van 25% voorzien. Voor de toekomst staat ook het onderzoeken van mogelijkheden voor expansie naar andere luchthavens op het programma.
Ambitie genoeg, echter verder om te janken...

quote:
Kunt u een beschrijving geven van uw onderneming (inclusief rechtsvorm) en wat uw onderscheidende kenmerken zijn?
ParkingPoint is een eenmanszaak. Er zijn nog geen vaste medewerkers in loondienst, maar mijn vrouw ondersteunt in de onderneming en daarnaast werk ik samen met een oud collega uit de branche die veel ervaring heeft.
Hoe ga je daarmee 240k per jaar ophalen?
pi_160146054
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 13:56 schreef Underdoggy het volgende:
in lange tijd weer een 9% project op GvE:

Naam: ParkingPoint
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 35.000 euro
Rente: 9,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,05

[..]

Ambitie genoeg, echter verder om te janken...

[..]

Hoe ga je daarmee 240k per jaar ophalen?
ik las laatst dat een Belg zijn auto kwijt was geraakt bij zo'n dienst hij had keurig de sleutels afgegeven. Misschien dat ze op die manier de omzet gaan halen. :)
  dinsdag 23 februari 2016 @ 14:01:05 #93
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_160146086
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 13:43 schreef Underdoggy het volgende:
Goede duidelijke (en eerlijke) email van IVM _O_
Dat ze toch niet van dergelijke communicatiedeskundigen hebben bij andere platformen! Uitgezonderd natuurlijk AGD. Harm en z'n kornuiten slagen er ook prima in om heldere en inzichtelijke informatie te geven. Peter van Meersbergen is niet de (al dan niet oud-)bankier, maar iemand die kruipt in de huid en in de gedachtengang van de investeerders. Hij, maar ook Harm en z'n vrienden, zijn ras-standwerkers. Ze zien klanten en weten: die moet ik hebben. Vervolgens overtuigen ze de klant met goede argumenten en een degelijke presentatie. Ik hoop voor ze dat het meer oplevert dan veel goodwill.
pi_160146089
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 13:56 schreef Underdoggy het volgende:
in lange tijd weer een 9% project op GvE:

Naam: ParkingPoint
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 35.000 euro
Rente: 9,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,05

[..]

Ambitie genoeg, echter verder om te janken...

[..]

Hoe ga je daarmee 240k per jaar ophalen?
Ja, ik veerde ook weer even op bij de aanblik van 9%, maar deze laat ik, ondanks dat het toch een klein bedrag is, wel schieten.
pi_160146194
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 13:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]


Verder blijft verpanding een lastige zaak. Naast dat alles wat verpand is steeds (dagelijks of wekelijks) bij de belastingdienst gemeld moeten worden, zijn er vooral vraagtekens bij wie de verpanding te gelde maakt. Wij hebben de visie dat de macht moet liggen bij de investeerders zelf. Echter is het lastig als je 100 investeerders hebt, om daar unaniem in te zijn. En wat als 20% niet of nog niet de verpanding te gelde wilt maken en de rest wel? Daar zijn heel veel vraagstukken nog die mede met de AFM opgelost moeten worden. Makkelijkste is: aparte entiteit die een volmacht heeft van investeerders en naar eigen inzicht dit doet voor de investeerders. Alleen dan zijn de investeerders na investering weer de controle kwijt. Wie is er dan vervolgens aansprakelijk?

[/i][/b]
Dan ben ik benieuwd wat het grote geheim van agd is. Daar lukt het blijkbaar wel

Inderdaad fantastische zo,n snel antwoord. Een ^O^ voor IvM
pi_160146277
Ook ik vond het aantrekkelijk ivm het lage bedrag, maar ook ik neem hem niet mee, omdat m'n projectenportefeuille minder risicovol moet worden...
pi_160146920
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 14:09 schreef najra1990 het volgende:
Ook ik vond het aantrekkelijk ivm het lage bedrag, maar ook ik neem hem niet mee, omdat m'n projectenportefeuille minder risicovol moet worden...
Ik heb dat lange tijd gedaan, maar bijna alle projecten gingen daarna financieringen 'stapelen' wat een enorme toename van het risicoprofiel met zich meebracht. 1 is nu in default met een veel grotere groep schuldeisers als in de pitch stond. Ik voel me dan toch een beetje genaaid als hier geen melding van gemaakt is destijds.
pi_160146974
Quote: De ondernemer tekent in dit geval hoofdelijk, met de holding en met de BV. Een verpanding op de lening aan Gusto zal weinig tot geen extra zekerheid bieden. Als er iets misgaat in de Buurman, zal de holding van De Buurman overeind blijven en hier komen dan nog steeds de inkomsten van Gusto binnen. Wij hebben ook een behoorlijke rente, die in onze ogen een zeer goed rente/risico verhouding biedt.

Ik begin nu toch wel enthousiast te worden....mooie rente, en de kans dat beide deelnemingen omvallen zal wel niet zo heel groot zijn.... :)
Pecunia non olet
pi_160146978
welk default is dat, Underdoggy?
pi_160147317
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 14:41 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Ik heb dat lange tijd gedaan, maar bijna alle projecten gingen daarna financieringen 'stapelen' wat een enorme toename van het risicoprofiel met zich meebracht. 1 is nu in default met een veel grotere groep schuldeisers als in de pitch stond. Ik voel me dan toch een beetje genaaid als hier geen melding van gemaakt is destijds.
Eens, maar ik begin hier al met risicomindering door bepaalde categorieën niet mee te nemen. Als ik bij mijn eigen statistieken kijk, blijken de lagere categorieën wel daadwerkelijk hoger rendement op te leveren, omdat ik hier veel minder hoef af te schrijven. De tijd zal uiteindelijk moeten leren of dit ook zo blijft gaan...

Verder is stapel financieren of meerdere crowdfunding campagnes niet altijd slecht. Mijn allereerste project (ondertussen 3 jaar terug) is volledig afgelost, terwijl deze na een jaar ook een extra financiering aanvroeg. Het kan dus ook wel degelijk goed gaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')