Ik vrees dat je gelijk hebt.quote:Op woensdag 20 januari 2016 15:26 schreef Vijzel het volgende:
[..]
Nou, het percentage automobilisten dat voorrang verleent aan een bus die bij de halte weg wil is bedroevend laag. Fietsers en scooters lijken er al helemaal nooit van gehoord te hebben.
Dat is geen antwoord op de vraag. Licht dient ten alle tijden gevoerd te worden. Iets met zichtbaarheid. Moderne auto's zijn hier ook mee uitgerust. Fietsers zonder licht zijn enorm kut. Tijdens de winter ook donker gekleed, schieten overal tussendoor zonder enig besef. Gisteren had ik er bijna 5 op mijn motorkap in 30 min. En maar boos gebaren als je ze niet ziet. Achterlijk volk.quote:Op woensdag 20 januari 2016 10:46 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Het was rond 08:50 vanmorgen, het was dus al licht buiten.
Waarom zou je in godsnaam om tien voor negen 's ochtends, wanneer er uberhaupt geen sprake meer is van duistersnis maar volop daglicht, vrijwillig met een dynamo op je wiel gaan fietsenquote:Op woensdag 20 januari 2016 16:23 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Doe onderbouwen. Fietsers die geen licht voeren zijn slecht zichtbaar. Dat is gevaarlijk. Wat is daar niet volwassen aan? Met uitzondering van gebrek aan inzicht van de fietsers uiteraard.
Pfff ok, omdat je blijkbaar een simpele ziel bent die graag meteen conclusies trekt en generaliseert door alle fietsers meteen "achterlijk volk" te noemen. Here we go:quote:Op woensdag 20 januari 2016 16:23 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Doe onderbouwen. Fietsers die geen licht voeren zijn slecht zichtbaar. Dat is gevaarlijk. Wat is daar niet volwassen aan?
Wegens zichtbaarheid. Dezelfde reden waarom auto's dagrijverlichting hebben.quote:Op woensdag 20 januari 2016 16:26 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Waarom zou je in godsnaam om tien voor negen 's ochtends, wanneer er uberhaupt geen sprake meer is van duistersnis maar volop daglicht, vrijwillig met een dynamo op je wiel gaan fietsen
Ja maar wie doet dat nouquote:Op woensdag 20 januari 2016 16:32 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Wegens zichtbaarheid. Dezelfde reden waarom auto's dagrijverlichting hebben.
Weinig kans.quote:Op woensdag 20 januari 2016 16:32 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Wegens zichtbaarheid. Dezelfde reden waarom auto's dagrijverlichting hebben.
Dick_Laurent, het zou fijn zijn als je op de inhoud kon focussen. Ik ben nergens persoonlijk geworden, echter mis jij verkeersinzicht gebaseerd op jouw voorbeeld. Maar dat komt wel als je ervaren bent. Ik heb dat papiertje al 15+ jaar in tegenstelling tot jou. Inhoudelijk:quote:Op woensdag 20 januari 2016 16:28 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Pfff ok, omdat je blijkbaar een simpele ziel bent die graag meteen conclusies trekt en generaliseert door alle fietsers meteen "achterlijk volk" te noemen. Here we go:
1: Het was 08:50 en dus in volledig daglicht. De zon scheen zelfs een beetje. Hoeveel fietsers zie jij overdag met hun lampje aan? Zo goed als nul. Heeft gewoon weinig zin met zo'n zwak fietslampje. Bovendien ben je als fietser niet verplicht om overdag licht te voeren, dus:
2: In mijn post vertelde ik, als je goed gelezen had, dat de auto links naast mij reed, (waardoor licht op mijn fiets uberhaupt niet had uitgemaakt) en mij vervolgens half afsneed omdat hij voor mij langs wilde afslaan. Hij had me heus wel gezien, overduidelijk.... hij was alleen een douchebag die niet wilde wachten om mij voorrang te geven.
3: Ik heb gewoon licht op mijn fiets wat ik savonds altijd aanzet, want ja, ik weet dat je als automobilist fietsers zonder licht nauwelijks ziet en dat dat een hel is.
ZO NU GOED?
Klopt, maar dat maakt het niet minder dwaas. Gelukkig rijden in mijn buurt de meeste mensen nieuwe auto's en zijn deze uitgerust met goede verlichting.quote:
Het is inderdaad niet verplicht. Het gaat mij enkel om veiligheid voor iedereen. Maakt dat mij slecht?quote:Op woensdag 20 januari 2016 17:16 schreef CherryLips het volgende:
In een ideale wereld zouden fietsers hun fietslampen wel aan mogen zetten van mij, maar het hoeft niet. Automobilisten zijn het volgens mij overdag ook niet verplicht. Dat het fijn is, oké. Maar zelf doe ik het op de fiets ook niet, volgens mij doet niemand het overdag. Misschien toch eens doen
Dat uitgangspunt niet natuurlijk. Er klopt alleen niks van je stelling. Een gemiddeld fietslampje levert overdag echt geen zichtbaarheidswinst op vergeleken met de gemiddelde 2×55W dimlichten op een vierwieler. Bij daglicht zie je die echt niet branden, al helemaal niet bij laaghangende zon. Niet dat dat uitmaakt, wie overdag gevaar veroorzaakt omdat-ie fietsers over het hoofd ziet moet gewoon beter uit z'n doppen kijken.quote:Op woensdag 20 januari 2016 17:41 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Het is inderdaad niet verplicht. Het gaat mij enkel om veiligheid voor iedereen. Maakt dat mij slecht?
Dat zal het probleem wel zijn, de meeste scholen beginnen met de los om 8.30 of 8.45. Te laat, dus nu maar haasten. Ik breng mijn kinderen ook met de auto en soms weleens aan de late kant ja, maar waarom zou ik me haasten? Je komt amper sneller op school, te laat zijn ze toch al en je brengt alleen maar andere kinderen in gevaar die zelf naar school lopen of fietsen.quote:Op woensdag 20 januari 2016 10:46 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Het was rond 08:50 vanmorgen, het was dus al licht buiten.
De dag dat dit tot me doordrong maakte veel verschil. Zowel voor een minder paniekerig gevoel als minder frustratie bij 'tegenslag' (een rood licht of een slome oma). Of je nu 10 minuten of 12 minuten te laat bent maakt geen drol uit.quote:Op woensdag 20 januari 2016 18:15 schreef Fer het volgende:
[..]
Je komt amper sneller op school, te laat zijn ze toch al
Dit. Ervaring maakt je geen betere bestuurder, maar je weet wel beter dat je altijd bizarre situaties tegen kunt komen. En dat het op vele manieren mis kan gaan.quote:Ik durf eerder te zeggen, dat de ervaring mij alleen maar waakzamer en bedachtzamer hebben gemaakt
Top, vorige week zoiets op een parkeerterrein. Maar was ik de tegenligger, gewoon doorgereden en gestopt voor die inhaler, zodat ie kon wachten tot het rijtje rechts van hem weggereden was en er netjes achteraan kon sluiten.quote:Op donderdag 21 januari 2016 00:27 schreef deezler het volgende:
Gisteren een koekerd met dikke pickup achter me.
Kwam bij een wegversmalling waar ik 's-ochtends altijd voorrang moet verlenen aan de tegenligger. Dat is weleens vervelend als het druk is, maar het is niet anders.
De koekerd in zijn pickup had waarschijnlijk haast, en zijn hersens thuisgelaten. Gaat achter mij naar links en denkt hem voor de tegenliggers nog even door die wegversmalling te drukken. Maar daar was toen het verkeerd dat van de andere kant kwam en de wegversmalling natuurlijk al bijna door was. Aangezien meneer de koekerd zo nodig in een belachelijk grote pickup moet rijden, past dat natuurlijk niet naast elkaar, en hij kon in zijn achteruit.
Dat ie met zijn domheid er zelf voor zorgt dat de reis alleen maar langer duurt, dat heeft ie waarschijnlijk nu nog steeds niet door.
Ik doe dat weleens bij grauw weer. Maar heb geen ouderwets dynamo, dus merk er ook niets van.quote:Op woensdag 20 januari 2016 16:26 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Waarom zou je in godsnaam om tien voor negen 's ochtends, wanneer er uberhaupt geen sprake meer is van duistersnis maar volop daglicht, vrijwillig met een dynamo op je wiel gaan fietsen
nee.quote:Op woensdag 20 januari 2016 17:06 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Fietsers dienen,net zoals automobilisten licht te voeren. Ook overdag.
dus met mijn gebakje uit 2005 hoef ik overdag geen licht te voeren....quote:Wanneer moet ik mijn autoverlichting gebruiken?
's Nachts moet u uw autoverlichting gebruiken. Maar ook overdag als het zicht slecht is,
bijvoorbeeld door mist.
Gebruik autoverlichting
Hieronder vindt u een overzicht voor het juiste gebruik van de verlichting van uw auto.
Dimlicht
Overdag bij slecht zicht mag u het dimlicht gebruiken. 's Nachts is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden. Branden de dimlichten en mistlichten aan de voorkant van de auto tegelijk? Dan bestaat de kans dat de reflectie van uw eigen dimlicht u verblindt.
Dagrijlichten
Sommige auto's hebben speciale dagrijlichten. Deze maken de auto overdag beter zichtbaar. Deze lichten mag u overdag gebruiken. Sinds 2011 moeten alle nieuw op de markt te brengen autotypes in Europa dagrijlichten hebben.
bron
en die houding van "ik heb mijn papiertje al 2000+ jaar....." ach gerrum..... koekje erbij?quote:Wat zijn de regels voor fietsverlichting en reflectie op een fiets?
Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben. U mag hiervoor ook losse lampjes gebruiken. Daarnaast moet de fiets reflectoren hebben op de achterkant, trappers en wielen of banden.
bron
hoe maakt dagrijverlichting (neem aan dat je dat bedoelt ) mij zichtbaar op de fiets ?quote:Op woensdag 20 januari 2016 16:43 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
1. Daglicht. Daar ga je de mist in. Dat jij anderen ziet betekent niet dat anderen JOU zien, ondanks daglicht. Zeker in januari heb je een laaghangende zon. Dit beperkt het zicht van een automobilist. Het voeren van licht, wat niet laaghangend is, scheelt onwijs. Als ik auto rij, branden mijn lampen standaard. Hetzij daglicht, danwel Xenon. Dat maakt jou namelijk zichtbaar.
dat is dan inderdaad erg triestquote:Op woensdag 20 januari 2016 15:13 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik het over de snelweg heb? Ik had het in dit geval over de bebouwde kom, één strook per richting en een middengeleider. Dan ben je opgefokt bezig als je gaat kleven.
WTF! Als ik zo'n wegwerker was geweest had ik met die wals die van die dikke bmw een platte gemaakt...quote:Op donderdag 21 januari 2016 13:50 schreef Ridocar het volgende:
Nul keer raden wie GeenStijl heeft gehaald met z'n dashcam...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |