Puala | woensdag 12 augustus 2015 @ 10:19 |
Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde? Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar! En let op, er bestaan geen domme vragen maar alleen domme antwoorden | |
boem-dikkie | woensdag 12 augustus 2015 @ 10:24 |
Ja ik kan hem naar links schuiven zoals ik in voorbeelden zie maar daarna niet naar voren halen. In ieder geval niet zonder veel kracht te zetten. Zal het nog wel eens proberen vandaag, als ik weet dat het zo moet zal hij misschien wel wat vast gedingest zitten, is al behoorlijk lang niet vervangen en in onze badkamer is het vanzelfsprekend vrij vochtig. | |
bleiblei | woensdag 12 augustus 2015 @ 10:59 |
Je moet die dingen er toch indraaien & klikken? Beetje a la TL. Of heb ik nu het verkeerde halogeenlampje voor ogen? Ik denk trouwens dat het een 150w halogeen staaflampje is. Edit: Nope! En er is op Fok! eerder iemand geweest met de uitdaging K&W / Halogeenlampje (R7S) vervangen | |
Hoplahopla | donderdag 13 augustus 2015 @ 22:41 |
Ik wil een put aanleggen bij de buitenkraan. Echter zit er geen leiding buiten. Wel kan ik een leiding door een muur heen leggen, alleen weet ik niet of ik zomaar een buis (ongeveer 40 mm?) door de muur heen kan maken zonder dat het een probleem is voor de stevigheid van de muur...? | |
Barrah | vrijdag 14 augustus 2015 @ 07:43 |
Stevigheid moet geen probleem zijn. Kun je hem niet buiten aansluiten op de hemelwaterafvoer? | |
Hoplahopla | vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:01 |
Er is hier dus geen riool buiten. De regenpijp loopt direct de grond in ben ik gister dus achter gekomen. Zat overigens helemaal verstopt met wortel... | |
Vonkenboer | vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:02 |
Dat moet geen probleem zijn | |
Hoplahopla | vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:12 |
Hoe kan ik het beste zo'n 'groot' gat in een bakstenen muur maken? | |
ueberduitser | vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:26 |
| |
Hoplahopla | vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:31 |
Een gatenzaag neem ik aan? Bestaan die ook voor steen joh... | |
ueberduitser | vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:41 |
een kolomboormachine heet zoiets. | |
Vonkenboer | vrijdag 14 augustus 2015 @ 14:04 |
Gaatje kun je boren met een diamantboormachine; wel te huur bij Boels. http://www.boels.nl/huren/boren-breken/diamantboren e.a. is afhankelijk van de dikte van de stenen waar je door heen moet. | |
derLudolf | vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:03 |
Is dat moet overkill? 40mm moet toch ook lukken met een flinke SDS max boorhamer? | |
Hoplahopla | zaterdag 15 augustus 2015 @ 17:49 |
Het is trouwens een enkelsteen wandje. Het zit er vooral om de kruipruimte af te sluiten van de buitenwereld. | |
cvboer2 | zaterdag 15 augustus 2015 @ 17:51 |
Een put heeft een 75 mm aansluiting, geen 40. | |
Makrolon | zondag 16 augustus 2015 @ 09:46 |
Rondom gaatjes boren met een 10mm boor en dan t midden er uit slaan. | |
ueberduitser | zondag 16 augustus 2015 @ 09:49 |
Het is klamp, halfsteens, steens of spouw. Halfsteens hier dus. Dat dus in dit geval, niet te moeilijk doen | |
derLudolf | zondag 16 augustus 2015 @ 10:43 |
Oh ik dacht dat de vraagsteller het over 40mm had. | |
Hoplahopla | zondag 16 augustus 2015 @ 11:57 |
Ow dat is een goed idee. Bedankt! Nouja de put zelf is inderdaad een stukje groter, maar de aansluiting is waarschijnlijk maar 40 of 50 mm, dus het is nogal zinloos om het dan met dikke leidingen aan te zeggen na de put. Het is sowieso alleen maar bedoelt om af en toe een emmertje sop buiten kwijt te kunnen. Ik twijfel er nog over om dikke leiding aan te leggen als buffer, want dat is ook weer een voordeel. Maar de aansluiting is voor zover ik weet niet geschikt voor groter dan 50 mm. | |
bluemoon23 | zondag 16 augustus 2015 @ 14:30 |
Heb je al gekeken naar infiltratieputten ? Die hoef je niet op riool/HWA aan te sluiten, het water wat in de put komt wordt vanzelf geinfiltreerd in de grond. https://www.pvckopen.nl/p(...)put-aco-self-26x26cm | |
Hoplahopla | maandag 17 augustus 2015 @ 23:04 |
Is veel te ingewikkeld en duur wat mij betreft. Alsnog bedankt voor het idee. | |
bluemoon23 | maandag 17 augustus 2015 @ 23:25 |
Ingewikkeld Je spit een gat waar die put in past, het liefst een beetje dieper zodat je er nog wat grind in kan gooien en daar die put op. Volgens mij aardig simpeler, sneller en goedkoper dan een gat door je funderings muur boren en dan aansluiten op je bestaande riolering in je kruipruimte. Ik heb ook een putje onder mijn buitenkraan, die is dan wel aangesloten op de hemelwaterafvoer. Maar dat heb ik alleen maar gedaan omdat die 125mm HWA pijp er recht onder liep, dat was alleen een T-stuk en een stukje rechte pijp. Anders had ik wel voor zoiets gekozen. | |
corus | dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:47 |
Hoe kan ik hier makkelijk een lamp ophangen , In beide grijze blokjes zitten 2 zwarte draden ? picture sharing | |
usernaamvergeten | dinsdag 18 augustus 2015 @ 19:12 |
Lijkt erop dat die zwarte draden voor een wisselschakeling zijn, en dat er nu geen lamp kan worden aangesloten tenzij er nieuwe draden worden getrokken. Is er niet nog een 3e zwarte draad in de doos aanwezig? | |
koffielepel | dinsdag 18 augustus 2015 @ 19:21 |
Waarschijnlijk horen beide sets draden bij 2 aparte schakelaars. Nieuwe lasklemmen erop met voldoende ruimte en dan bij de gewenste schakeldraden een zwarte draad erbij prikken en deze samen met een blauwe draad op je lamp aansluiten. (dus ook een stukje blauw bijprikken, eventueel hier ook een nieuwe lasklem voor pakken als de bestaande ook al vol zit) Edit: foto is wat wazig maar die twee grijze klemmen zijn reguliere lasklemmen toch? Er zouden dan dus 4 zwarte draden uit de doos vertrekken?? | |
DarkE | dinsdag 18 augustus 2015 @ 19:44 |
Je zou ook zelf een grindput kunnen maken: Een grindput kan eenvoudig zelf gemaakt worden. Graaf een gat van b.v. 40 x 60 x 70 cm. Breng een laag grind aan op de bodem van de put. Maak op deze laag grind een bekisting van 4 betontegels van 40 x 60 cm (plaats de tegels op een korte zijde). Vul de bekisting tot circa 5 cm van de bovenzijde van de tegels met grind. De de regenpijp kan nu met een 45° bocht een paar cm's boven het grind gemonteerd worden en klaar is de afvoer. Van http://www.tuinhuisjes-bl(...)hemelwaterafvoer.php (en dan iets kleiner) | |
corus | dinsdag 18 augustus 2015 @ 19:50 |
Het zijn doorlusklemmen. Edit : Lamp werkt. 1 zwarte draad uit een klemmetje gehaald en geprobeerd tot het werkte. [ Bericht 69% gewijzigd door corus op 19-08-2015 19:44:24 ] | |
vlindertje89 | woensdag 19 augustus 2015 @ 15:18 |
Ehm, ja, ik ben dus nogal een kluns. Ik heb een thermostatische douchekraan gekocht, maar dacht dat die aansluitingen allemaal hetzelfde waren dus niet naar gekeken. In mijn muur zit al een s-koppeling dus ik wilde hem gewoon op de oude s-koppeling hangen. Nu blijkt alleen dat de aansluiting van de kraan veel groter is dan de s-koppeling die uit de muur steekt. Ik heb het even nagemeten, uit de muur komt er een met een binnen diameter van 15 mm, dus dat zou dan schroefdraad 3/8 moeten zijn. De aansluiting van de kraan is 1/2. Ik kan de kraan niet meer ruilen want uit verpakking geweest en zo (kwam er pas achter toen ik al 5 minuten die kraan op de muur probeerde te draaien en het maar niet lukte..). Dus: zijn er simpele verloopringen oid die ik hiervoor kan kopen zodat het toch past? Ik heb al wel e.e.a. gevonden met Google, maar moet ik dan ook letten op het materiaal? Messing of ijzer bv? In verband met roesten of zo, dat wil ik natuurlijk niet.. | |
Chicolade | woensdag 19 augustus 2015 @ 15:49 |
Kan je niet beter gewoon de oude S-koppelingen eruit halen en er nieuwe S-koppelingen met de juiste maat in draaien? Bij onze kraan kregen we de S-koppelingen er bij. | |
vlindertje89 | woensdag 19 augustus 2015 @ 15:59 |
Ik heb er wel s koppelingen bij gekregen, maar de s koppelingen van nu zitten in de muur. Afgekit en tussen tegeltjes. Dus dan zou ik de kit en de tegeltjes er af moeten halen, s koppelingen eraf, nieuwe s koppelingen erop, opnieuw tegelen en opnieuw kitten. Aangezien ik huur via een woningbouwvereniging moet ik als ik ga verhuizen dan de oorspronkelijke kraan er weer op zetten, dan zou ik dat dus allemaal nog een keer moeten doen. Vandaar dat ik een oplossing zoek waarbij ik de s koppelingen die er al in zitten, kan gebruiken . (Daarnaast vind ik ook als de kraan kan blijven zitten dat wel erg veel werk als er ook een oplossing is met een verloop ring oid, en kan ik dat tegelen etc ook niet zelf). | |
Lucky_Strike | donderdag 20 augustus 2015 @ 19:10 |
Ik ben op zoek naar iets om een heel simpele flexibele lage afscheiding rond mijn geveltuin te maken. Niet boren, niet zagen, dat is de moeite niet waard. Ik weet dat er van dat groene gaas met boogjes aan de bovenkant bestaat. Heeft iemand een idee waar ik dat kan vinden of uberhaupt hoe het heet? Een ander idee is ook goed Edit: door het typen van dit bericht bedacht ik dat ik niet op 'boogjes' had gezocht en voila, het spul heet boogjesgaas: http://www.giga-gaas.nl/t(...)aas-40cm-x-10m-groen [ Bericht 26% gewijzigd door Lucky_Strike op 20-08-2015 19:17:30 ] | |
Burdie | donderdag 20 augustus 2015 @ 19:19 |
Schapennet zou evt ook kunnen? | |
Lucky_Strike | donderdag 20 augustus 2015 @ 19:25 |
Thanks, dat is zo te zien wel een stuk duurder en ik ben on a budget Lagere varianten heten trouwens konijnennet of pluimveenet. Handig om te weten. | |
derLudolf | donderdag 20 augustus 2015 @ 20:06 |
dat lelijke oranje spul is dat toch? | |
Burdie | donderdag 20 augustus 2015 @ 20:38 |
Klopt, maar er zijn ook andere kleuren. Ik wist overigens niet dat het zo duur was . | |
Lucky_Strike | donderdag 20 augustus 2015 @ 21:15 |
Ik schrok ook van de prijzen. Ik ga zaterdag en maandag naar tuincentra. Als ze daar geen goedkoop boogjesgaas hebben, bestel ik het bij bovenstaande site. | |
derLudolf | donderdag 20 augustus 2015 @ 21:55 |
Halve tank benzine erbij door omdat na het bezoeken van dertig tiencentra de derde het goedkoopste blijkt. | |
Lucky_Strike | donderdag 20 augustus 2015 @ 21:59 |
Nee joh Ik heb toevallig al afspraken staan om naar tuincentra te gaan. En ik rij niet | |
Chicolade | maandag 24 augustus 2015 @ 11:22 |
Is er een verschil in kwaliteit tussen een Jung dimmer van de TU, of dezelfde dimmer bij een onlineshop/bouwmarkt? (aangezien dat bij Grohe kranen wel zo is, bouwmarktmodellen). We hebben de lampen nog niet, dus willen de dimmer later halen maar dan is het wel zo makkelijk als we tzt dat 'even snel' kunnen bestellen . | |
Vonkenboer | maandag 24 augustus 2015 @ 12:31 |
Zou in principe niet mogen; als het artikelnummer of EAN nr gelijk aan elkaar is dan kun je er eigenlijk voor 99,9% van uitgaan dat het dezelfde dimmer is | |
Chicolade | maandag 24 augustus 2015 @ 12:41 |
Duidelijk, dankje! | |
jappas | maandag 24 augustus 2015 @ 20:27 |
In onze woning die we dit voorjaar hebben gekocht gaat de regendouche ons steeds meer tegenstaat. De temperatuurknop is tijdens het douchen alleen warmer te zetten. Hier al eens bijgeweest en het ging een tijd beter, maar nu is het genoeg :p. Ik wil er een eenvoudige Grohe kraam+douchekop monteren. En daar komt mijn probleem. Het was ons al op meer plaatsen opgevallen, maar meneer Haas is niet zo van de afwerking. Omdat de regendouche een bak was viel dit niet op, maar onderstaand is het geval: Er is simpelweg vanaf de zijkant in de tegel geslepen (grijze stuk). Op deze plek, tussen aansluitingen in het geel, zit helemaal niets. Een gat van een paar cm diep. Heeft iemand ideeën hoe dit net af te werken? Is het bijvoorbeeld mogelijk om de bestaande tegels die op de muur zitten iets verder uit te slijpen en een nieuwe tegel in het centrum om de aansluitingen te zetten? | |
Vonkenboer | maandag 24 augustus 2015 @ 20:46 |
Is de afstand tussen de leidingen dan wel een standaard maat van 12 of 15 cm hart op hart ? | |
jappas | maandag 24 augustus 2015 @ 20:50 |
Dat heb ik nog niet kunnen bekijken. Stond met die zware bak in mijn handen toen ik dat zag . Zal er straks eens naar kijken . Edit: Ja, dat gelukkig wel (12 cm). Uit de muur komt verzonken tweemaal een binnendraad waarop een knie-koppeling is gemonteerd. Maten kan ik zo niet beoordelen. Ze leken me trouwens vrij diep in de muur te liggen. Zal me ook niks verbazen als deze tegels over de vorige heen zijn geplakt. [ Bericht 7% gewijzigd door jappas op 24-08-2015 21:25:35 ] | |
jappas | dinsdag 25 augustus 2015 @ 08:20 |
Foto's zeggen meer dan een plaatje en woorden: | |
Vonkenboer | dinsdag 25 augustus 2015 @ 08:56 |
Poeh, dat is wel een strijd om dat überhaupt mooi te krijgen. Heeft de vorige bewoner nog tegels achter gelaten ? Wil je dan een normale thermostaatkraan met een hart op hart van 12 cm plaatsen ? | |
bbtb77 | dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:20 |
Die 12 hoh beperkt je wel in de mogelijkheden. Zou dat 15 cm zijn dan had je een hansgrohe ecostat select kraan kunnen monteren.. mss dat er iets soortgelijks in 12 hoh te vinden is? | |
bbtb77 | dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:21 |
Deze zit nl strak tegen de wand | |
jappas | dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:39 |
Ik zal eens op zolder moeten kruipen, daar heb ik wel wat tegels zien liggen. Een collega van mij kwam al met de suggestie om eventueel een RVS plaat ervoor te monteren en strak af te kitten. Ik zal ook eens op zoek gaan naar het voorbeeld dat bbtb77 geeft . Bedankt voor de ideeën zover. | |
Sounddragon | dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:45 |
Dat is mijn eerste idee ook.. RVS plaatje, desnoods laten maken als er al niet ergens zoiets te koop is, dan heb je een mooie basis om een kraan tegenaan te zetten. Tegel erin gaan werken zou ook kunnen, maar iets zegt me dat dat nooit een schoonheidsprijs gaat winnen. Klussen is leuk, en prima te doen, maar de afwerking is wat het resultaat maakt. Een mooie dure houten vloer met scheve- en slecht in verstek gezaagde plinten is lelijk, ook al kostte de vloer een godsvermogen. Mensen die niet kunnen afwerken, zouden niet moeten klussen | |
RedFever007 | woensdag 26 augustus 2015 @ 11:49 |
Korte vraag: Is er iemand die ervaring heeft met 150 grams en 200 grams glasvlies (let op: vlies) behang? Groot merkbaar verschil tussen beide? | |
Isane | donderdag 27 augustus 2015 @ 06:32 |
We zijn druk bezig om een nieuwbouw huis te kopen en de makelaar adviseerde ons ook een opleveringskeuring af te nemen bij de vereniging eigen huis wanneer het huis er staat. Is dit verstandig? Ik lees ook dat een bouwkundige keuring niet hoeft bij nieuwbouwhuizen? | |
Barrah | donderdag 27 augustus 2015 @ 07:49 |
Bijstand van VEH tijdens de oplevering is zeker aan te raden. Kost je een paar centen, maar die verdien je al terug als deze meneer twee a drie dingen ziet die jij niet ziet. En aangezien een nieuwbouwwoning bij oplevering gemiddeld 20 verbeterpunten/gebreken kent zit je hier zo aan. Daarbij zal hij je adviseren over diverse zaken en kan hij als professional je bijstaan als de bouwer niet gelijk wil meegaan met bepaalde zaken. Ons gaf het ook veel rust tijdens en na de oplevering dat er een kundig iemand bij was die dit dagelijks doet. Bouwkundige keuring is inderdaad niet verplicht. Als er geen gebreken in het ontwerp van de woning zelf zitten, zou er eigenlijk alleen bekeken hoeven te worden of de bouwer goed werk heeft geleverd. | |
Chicolade | donderdag 27 augustus 2015 @ 07:52 |
Van wat ik hier gelezen heb; het voorkomt dat de aannemer dingen zoals slechte afwerking onder 'dit hoort zo'/'dit gaat altijd zo' kan schuiven. Zo'n inspecteur weet hoe het opgeleverd hoort te worden, en wat Barrah zegt, als ze er al maar 2 extra dingetjes uit plukken heb je het vaak al terugverdiend. | |
Weltschmerz | donderdag 27 augustus 2015 @ 17:57 |
Ik heb een vraag over lakken. Een tijd terug had ik iets hoogglans gelakt, maar toen heb ik de fout gemaakt door daar op een paar plekjes met de roller door de al drogende lak heen te gaan. Vermoedelijk is het dat wat een paar doffe plekken heeft opgeleverd. Kan ik die plekken gewoon even opschuren en er een nieuwe laagje overheen doen, of moet het helemaal nog een keer geschuurd en gelakt? | |
bbtb77 | donderdag 27 augustus 2015 @ 18:32 |
Plaatselijk ga je blijven zien. Beter het hele vlak nog een keer doen.. | |
Weltschmerz | donderdag 27 augustus 2015 @ 18:50 |
Ok, dank je, al is het niet wat ik wilde horen. Zou ik ook de twee planken helemaal kunnen doen met verdunde lak, zodat het niet donkerder wordt dan de overige planken met onverdunde lak? Anders wordt het namelijk een klus die te groot is voor de geplande datum. | |
bbtb77 | donderdag 27 augustus 2015 @ 19:17 |
Aah.. je hebt een transparante lak gebruikt.. ff klein potje hoogglans blanke lak kopen en daar de twee planken mee doen!! | |
Weltschmerz | donderdag 27 augustus 2015 @ 19:21 |
Ja, maar wel gekleurde transparante lak en vrij donkere, op licht hout. Als ik het opschuur wordt het wel weer een stuk lichter, dat zie ik met blanke lak niet zomaar goedkomen. | |
bbtb77 | donderdag 27 augustus 2015 @ 19:30 |
Ff heel licht met een heel fijn schuurpapiertje aaien. Niet kaalschuren | |
Weltschmerz | donderdag 27 augustus 2015 @ 19:41 |
Met de hand dus, en moet de korrel ook nog kleiner dan 180? | |
bbtb77 | donderdag 27 augustus 2015 @ 19:42 |
320 is zat. Gaat puur om de hechting. Ervaring is dat verdunde lak stukken minder glanst.. | |
Weltschmerz | donderdag 27 augustus 2015 @ 19:57 |
Ja, ik had ook nog iets anders gedaan met dezelfde lak, en dat had ik verdund omdat het anders te donker zou worden, maar nou glanst het niet goed. Daardoor is de kleur wel lichter, maar de hoek veel donkerder. Kan ik dat gewoon licht opschuren en met onverdunde lak een extra laag geven, of zou ik het dan flink moeten opschuren? | |
bbtb77 | donderdag 27 augustus 2015 @ 20:25 |
Tricky.. zou'm eerst maar eens licht opschuren. Als je het dan nat maakt zie je hetzelfde resultaat als na de blanke lak. Dan verder kijken. | |
Weltschmerz | donderdag 27 augustus 2015 @ 20:46 |
Ok, dank je. Ik vind het trouwens niet zo erg als het wat donkerder wordt dus ik kan het ook met de gekleurde lak doen. Het is belangrijker dat het spiegelend wordt omdat die hoek van de kamer dan lichter wordt. | |
Barrah | donderdag 27 augustus 2015 @ 21:02 |
Bewijst maar weer eens dat mooi en gelijkmatig lakwerk eigenlijk rotwerk is. | |
Tom_ | zaterdag 29 augustus 2015 @ 00:08 |
Ik wil mijn gasleiding in zijn geheel gaan vernieuwen, de ketel (CW3) staat op de begane grond. De afstand door de kruipruimte tussen meter en ketel is max 10 meter incl. gasaansluiting kookstel, dan moet 20mm meerlagenbuis toch voldoende zijn? En kan ik daarmee in de toekomst evt. ook nog naar een CW4 ketel, mocht dat nodig blijken? | |
Randy_S | zaterdag 29 augustus 2015 @ 00:17 |
Geen idee qua maat maar weet goed dat je er een mantel omheen moet leggen die open uitkomt aan beide zijdes. Dit is zodat er niet ongemerkt gas lekt in Je kruipruimte en je een flink probleem kan krijgen. | |
Tom_ | zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:00 |
Ja dat was mij bekend, je kunt het volgens mij ook alleen in mantel op rol krijgen. Het 'probleem' is alleen dat je het spul koopt per lengte van 5 meter, of meteen 50/75 meter op rol. Als ik nou weet dat 20mm voldoende is, dan kan ik kijken of ik zo'n restant van een rol via mp kan krijgen om de rest dan ook weer door te verkopen. | |
Gieliovd | zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:01 |
Ik zou zeggen ja hoor! Ik heb een meter of 8-9 getrokken in 20*2 met 3 koppelingen en 4-5 bochten. Hier hangt een CW5 ketel aan. Werkt als een tiet. | |
Weltschmerz | zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:32 |
Klopt, zeker als het om een plafond gaat en je met een Festo van 10 kilo boven je hoofd moet schuren. Vandaar dat ik liever wat plekjes bijwerk. | |
Tom_ | zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:37 |
Thanks, dan kan ik gaan zoeken! | |
cvboer2 | zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:11 |
Zal geen probleem opleveren. Uitgaande van 25 mbar leveringsdruk, zal het drukverlies zo'n 1,5 mbar zijn. Minimale druk bij een toestel is 22,5 mbar, gemeten waneer het toestel op vollast brandt. | |
Tom_ | zaterdag 29 augustus 2015 @ 16:07 |
En een klein uur later had ik al een rol Uponor buis met mantel thuis liggen. Weet niet of iemand het kan inschatten, maar ik meet ongeveer een omtrek van 3 meter, 20 buizen dik. Zou dit 60 meter kunnen zijn? De verkopende partij wist het niet zeker, maar het lag flink in de weg. Dat zou betekenen dat ik voor zo'n ¤0,60 per meter een gemantelde gasleiding heb. | |
Makrolon | zaterdag 29 augustus 2015 @ 16:13 |
Er staan meters op gedrukt | |
Isane | zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:41 |
Bedankt! Dan gaan we dat zeker doen | |
Gieliovd | zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:10 |
Ja. Maar dit is zeker niet meer relevant. | |
ook_gek | zondag 30 augustus 2015 @ 10:42 |
Ik heb 3 ramen in de voordeur zitten. Nu is die deur ruim 60 jaar oud en lekken de ramen als het heel erg regent. Kan ik de latjes er 1 voor 1 aftikken en dan de boel dicht kitten met silicone kit en dan weer latje terug zetten? En maakt het dan nog uit dat het witte silicone kit is? | |
Gieliovd | zondag 30 augustus 2015 @ 11:21 |
Daar is siliconenkit niet voor gemaakt. Beglazingskit is daarvoor. Natuurlijk krijg je het ermee dicht maar ja... | |
ook_gek | zondag 30 augustus 2015 @ 12:25 |
Ah oke geen idee dat het bestond. Maar dan inderdaad beglazingskit. Latje er af, nieuwe kit en weer een latje terug. Dank u | |
bbtb77 | zondag 30 augustus 2015 @ 12:27 |
Meh.. is natuurlijk niet de manier waarop het hoort. Heb je een foto? | |
usernaamvergeten | zondag 30 augustus 2015 @ 15:05 |
| |
ook_gek | zondag 30 augustus 2015 @ 17:22 |
Natuurlijk, ik heb het getest met een tuinslang en als er buiten veel water op het raam staat komt het binnen via de onderkant er uit in de hoekjes. En ik vermoed dat daar ook de scheuren vandaan komen. Wat ik dacht te doen is de deur helemaal schuren. Scheuren en putjes opvullen en dan opnieuw schuren, grondlaag en dan verflaag er overheen. Aan de buitenkant van de deur zijn geen scheuren bij het raam te zien in de deur. Maar wel bij de latjes een kleine ruimte waar het water door naar binnen komt onder het raam door. | |
bbtb77 | zondag 30 augustus 2015 @ 20:14 |
Zitten aan de andere kant ook glaslatten of is dat een vaste sponning? | |
usernaamvergeten | zondag 30 augustus 2015 @ 21:43 |
Dan moet je het glas aan de buitenkant afkitten. Anders rot die deur gewoon weg. | |
Tom_ | zondag 30 augustus 2015 @ 21:49 |
Heb idd een rol van 16mm liggen waarop staat hoeveel lengte er overblijft, maar bij deze gasleiding staan er echt geen meters op, iig niet op de mantel. Misschien hierbij ook wel op de buis zelf, maar dat zou niet echt handig zijn. | |
ook_gek | maandag 31 augustus 2015 @ 10:08 |
Nee daar zitten ook glaslatten Nou dat was inderdaad mijn volgende vraag. Kan ik niet beter gewoon aan de voorkant het glas een nieuwe kitlaag geven ipv de glaslatjes verwijderen en er onder kitten? | |
bbtb77 | maandag 31 augustus 2015 @ 10:28 |
Een laag kit heeft niet zo veel zin. Gaat op den duur problemen geven. Omdat het kleine ruitjes zijn kun je deze prima in de kit plaatsen: Eventueel in combinatie met nieuwe glaslatten. | |
jappas | maandag 31 augustus 2015 @ 13:28 |
Toch ook even resultaat laten zien met een slechte foto. Nieuwe kraan geplaatst (15 cm hoh), na wat gekloot met lekken. Uitsparing dichtgekit. Todo: Plaatje laten maken om kit uit het zicht weg te werken + afdekplaatje kraan richting muur plaatsen zoals op: http://www.grohe.nl/nl_nl(...)gkraan-34469001.html Bedankt voor de suggesties nog . | |
Chicolade | maandag 31 augustus 2015 @ 13:42 |
Zie ik nou goed dat je er geen rozetten op hebt zitten? Want dat afdekplaatje 'rust' op je rozetten en ik vraag me af of dat zonder rozetten blijft zitten (ik heb hem zelf ook, incl. planchet ). | |
jappas | maandag 31 augustus 2015 @ 13:50 |
Die zitten er nog niet op nee, goed gezien. De kraan moet er ook nog weer een keer af. In K&W / Korte Klus Kwesties deel 8 - voor al uw kleine klusvraagjes kun je beter zien hoe het eruit zag. Deze holte zit vol met kit, maar vind ik nog niet mooi. Ik wil hier nog een afdekplaatje voorzetten, maar daar moet de kraan er eerst vooraf. Daarna ga ik de rozetten + plankje erop zetten. | |
gunpowder | zondag 6 september 2015 @ 18:49 |
Ik heb hier thuis een onhandig geplaatste afvoerbuis vanaf de douche die ik voor 2 meter wil omleggen en heb bij de een karwei 40mm niet verlijmbare buis gehaald die perfect bij de koppelingen van Martens past wat dus bijna foute boel was. Nu zie ik bij de gamma ook afvoerbuizen van Martens link maar weet echter niet zeker of die wel verlijmbaar is. Als iemand mij dit duidelijke kan maken graag | |
cvboer2 | zondag 6 september 2015 @ 18:51 |
Kijk even wat op de buis staat. PVC is verlijmbaar, PP en PE niet. | |
gunpowder | zondag 6 september 2015 @ 18:59 |
Oke PVC is dus goed dan gaat het verder zo lukken bedankt. | |
cvboer2 | zondag 6 september 2015 @ 19:07 |
De te verlijmen delen even opschuren, dan hecht de lijm beter. | |
gunpowder | zondag 6 september 2015 @ 19:19 |
Dat was het plan | |
cvboer2 | zondag 6 september 2015 @ 19:25 |
| |
bleiblei | zondag 6 september 2015 @ 19:51 |
Iemand enig idee waar deze muurplaten te vinden zijn? Ik zoek ze voor 1 inch gaspijp met draadfitting liefst onbehandeld ijzer. Dergelijke muurplaten krijg ik tot nu toe alleen gevonden met een zij-ingang . | |
sh4dow | zondag 6 september 2015 @ 20:01 |
Ik heb op een muur een regelwerk geplaatst met steenwol platen als isolatie. Nu moet er nog een folie overheen. Ik heb nog een rol PE folie liggen wat gebruikt is als vochtscherm onder laminaat. Kan ik deze folie ook als dampdichte folie op het regelwerk gebruiken of moet ik daar echt miofol voor gebruiken? | |
bluemoon23 | zondag 6 september 2015 @ 20:03 |
Dat is een draadflens, magazijn bij mij op werk hebben we ze in vele maten liggen.... Te koop bij Wildkamp http://www.wildkamp.nl/Dr(...)r_696383_cat_2010410 Deze webshop lijkt goedkoper http://www.uwfittingspeci(...)2.html?cPath=201_207 | |
bleiblei | zondag 6 september 2015 @ 20:04 |
Ah kijk! Dat is de term waar ik op moet zoeken. Dank je! | |
bluemoon23 | zondag 6 september 2015 @ 20:06 |
Die links van mij zijn van gegalvaniseerde , voor de "onbehandelde" moet je even verder kijken op die pagina`s | |
bleiblei | zondag 6 september 2015 @ 20:07 |
Ja, heb ze al onbehandeld gevonden voor 4 euro minder. Scheelt weer . | |
Isane | zondag 6 september 2015 @ 20:45 |
Ik ben druk bezig om een huis te kopen. Nu moeten we bij de hypotheekadviseur een meerwerk lijst in leveren. Ik heb het volgende al: 3x loze leidingen Schutting Betegeling tuin Schrobput Kraan achtergevel WCD buiten Bedekking van de vloer Spacken/behangen Badkamer + keuken is ook al meegenomen. Bekabelen van loze leidingen doe ik zelf. Zie ik iets belangrijks over het hoofd? | |
Puala | zondag 6 september 2015 @ 20:50 |
Dat is niet te beoordelen zonder meer informatie | |
Isane | zondag 6 september 2015 @ 20:53 |
Hmm .. begrijpelijk nu je het zo zegt. Dan laat maar eventjes iig bedankt voor je reactie | |
Surveillance-Fiets | zondag 6 september 2015 @ 21:06 |
buitenkraan! | |
Isane | zondag 6 september 2015 @ 21:09 |
thnx! Staat al op de kaart (kraan achtergevel). Voor is niet nodig | |
Makrolon | zondag 6 september 2015 @ 21:12 |
loze leiding naar zolder voor zonnepanelen ooit? | |
Isane | zondag 6 september 2015 @ 21:16 |
Zitten er al op Alle kamers zijn voorzien van 2x utp | |
Nico987 | vrijdag 11 september 2015 @ 12:02 |
Ik moet gaten in hout maken voor hole wand dozen welke maat boor/zaag heb ik dan nodig | |
bbtb77 | vrijdag 11 september 2015 @ 12:48 |
68mm. | |
Nico987 | zaterdag 12 september 2015 @ 00:19 |
Dank je wel. | |
Isane | zaterdag 12 september 2015 @ 18:36 |
Ik verhuis binnenkort naar een nieuwbouwwoning en ik laat dus ook enkele loze leidingen plaatsen. Wat zijn de standaard maten voor inbouwdozen? | |
mien-moeke | zaterdag 12 september 2015 @ 18:43 |
68mm Zie ook 1 post boven je | |
Isane | zaterdag 12 september 2015 @ 18:58 |
ja ik zag het inderdaad. Ik twijfelde al hehe thnx | |
Isane | zaterdag 12 september 2015 @ 19:15 |
De doos in de muur is dus 68 mm. Maar hoe groot is de plaat wat erop gaat? Want ik wil graag weten of dit erop gaat passen. | |
mien-moeke | zaterdag 12 september 2015 @ 19:20 |
De inbouwdozen hebben twee schroefjes waar, in principe, alle inbouw-dingen op geschroefd kunnen worden. Op deze manier: . Het sier-/zichtbare deel wordt daar weer op geschroefd. | |
Isane | zaterdag 12 september 2015 @ 19:33 |
oke thnx dus het zou moeten passen. bedankt. | |
Saisai | zondag 13 september 2015 @ 18:30 |
Hi. Ik ga mijn ouderwetse Bosch koelkast een nieuw kleurtje geven. De laklaag die er nu op zit is dermate beschadigd dat het gewoon niet meer mooi is en bovendien ben ik wel voor een nieuwe kleur. Het is zo'n grote metalen koelkast. Ik heb echter geen ervaring met het schuren of afbijten van verf van metaal. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Het is zo'n koelkast: | |
bleiblei | zondag 13 september 2015 @ 19:11 |
Zandstralen | |
Saisai | zondag 13 september 2015 @ 19:15 |
Daar heb ik geen centjes voor | |
mien-moeke | zondag 13 september 2015 @ 19:23 |
Ik geef geen garantie want ervaring met die luidsprekerversie heb ik niet maar volgens mij is het een Internationale standaardmaat. Dus dan moet het goed komen. | |
Saisai | zondag 13 september 2015 @ 19:56 |
Bestaat er ook afbijt wat alleen de alkyd verf eraf haalt en niet degene op waterbasis? Dat zou namelijk betekenen dat ik de grondlaag die eronder zit nog gewoon kan gebruiken /edit zou het werken als ik er in thinner doordrenkte lappen op leg? /edit 2 ik ga het gewoon testen [ Bericht 13% gewijzigd door Saisai op 13-09-2015 20:05:02 ] | |
derLudolf | zondag 13 september 2015 @ 20:07 |
Volgens mij tast thinner ook acrylverf aan | |
Saisai | zondag 13 september 2015 @ 20:13 |
Hmm, ik kom erachter dat ik geen thinner meer heb, maar wel terpentine. Daarvan heb ik er nu een plasje opgegooid. Het is echter autolak, dus ik denk dat ik tóch thinner moet hebben. Morgen maar ff een flesje halen. /edit: terpentine doet helemaal niets met de verf, dus het is op thinnerbasis. [ Bericht 4% gewijzigd door Saisai op 13-09-2015 20:25:23 ] | |
derLudolf | zondag 13 september 2015 @ 20:51 |
Terpentine doet toch ook niets met gedroogde acrylaadverf? Dus op basis daarvan de conclusie trekken dat het op thinnrrbasis is kan toch niet? | |
Saisai | zondag 13 september 2015 @ 20:55 |
Het is autolak. Lijkt me niet dat dat op waterbasis wordt gemaakt. Bij nader inzien waarschijnlijk ook niet van alcydverf aangezien dat kan verkleuren in de zon Jeetje wat een rotnamen die verfsoorten. Kunnen ze het niet gewoon plastic-, water- en thinnerverf noemen | |
bleiblei | zondag 13 september 2015 @ 21:42 |
Autolak kan je toch prima schuren? Zou ik dat doen . | |
Saisai | zondag 13 september 2015 @ 21:55 |
Zou kunnen hoor, maar volgens mij gaat het er vrij gemakkelijk vanaf als je het even laat weken in thinner. Ik heb namelijk wel eens een thinner plek gezien op autolak (althans, ik ga er nu vanuit dat het thinner was). De autolak was er helemaal vanaf en je keek direct tegen de grondverf aan. Het zou mooi zijn als ik het op zo'n manier kan doen. Ik heb namelijk alleen maar een schuurmuisje voor handen, dat zie ik niet echt gebeuren op metaal + autolak. Ach, en anders schuur ik het gewoon licht op en spuit ik daarover heen. | |
mien-moeke | zondag 13 september 2015 @ 22:26 |
Zo zou ik het ook doen. Ontvetten. Opschuren/glad schuren met hele fijne korrel (eventueel met groffer papier de ergste oneffenheden weg schuren). En dan lekker spuiten | |
usernaamvergeten | maandag 14 september 2015 @ 07:54 |
Precies. Helemaal kaal halen lijkt mij zonde van je tijd. Wel een leuke koelkast trouwens | |
Saisai | maandag 14 september 2015 @ 08:12 |
Thanks | |
dedodo | maandag 14 september 2015 @ 10:39 |
Bij zo'n ding zou ik meteen denken dat hij geëmailleerd is, maar hij is modern, dus zal niet. //edit: van wikipedia
| |
Sounddragon | maandag 14 september 2015 @ 11:12 |
autolak is wel op waterbasis. Het kan ook zijn dat het geheel gepoedercoat is. | |
Saisai | maandag 14 september 2015 @ 11:12 |
Maar dan zou terpentine toch iets moeten doen of niet? | |
Sounddragon | maandag 14 september 2015 @ 11:14 |
nee, dat werkt natuurlijk alleen met lak op terpentinebasis | |
Saisai | maandag 14 september 2015 @ 11:14 |
Ik heb er geen verstand van, maar je kunt voor een auto toch geen watergedragen verf gebruiken, dat lijkt me zo vreselijk onlogisch. | |
Saisai | maandag 14 september 2015 @ 11:15 |
* Saisai pakt een plens spiritus. | |
Sounddragon | maandag 14 september 2015 @ 11:20 |
stuur een mailtje naar de milieu lobby en de ARBO, die leggen ze je wel effe uit. En spiritus gaat het hooguit goed ontvetten, of ga je de ramen zemen? | |
Saisai | maandag 14 september 2015 @ 11:21 |
nee, daar wordt het plakkerig van als het watergedragen verf is (heb ik gisteren gelezen). dus dat test ik nu. | |
Asschen_sukar | maandag 14 september 2015 @ 11:30 |
Voor onze nieuwe ketel moet ik de rioolafvoer helaas buitenshuis aansluiten op de HWA. De boel moet dus geïsoleerd gaan worden om het tegen bevriezing in de winter te beschermen. Hoe zouden jullie dit doen? Alleen met een thermolint? Of alleen isoleren? Eventueel een combinatie van? Huidige situatie is dat er nu een pijpje 32mm uit de gevel steekt, en het weinige water van de VR ketel op het dak drupt. Voor onze nieuwe HR ketel heb ik liever dat dit (zure?, en veel meer) water niet direct op het bitumen lekt, maar gewoon direct in de regenpijp verdwijnt. Die pijp verlengen is niet zo'n probleem, maar ben dus bang dat hij bevriest in een beetje goede winter. Hoe dit aan te pakken? En nee, binnenshuis de boel verleggen is geen optie helaas, er zit nergens een rioolbuis in de buurt van de huidige pijp. | |
Sounddragon | maandag 14 september 2015 @ 11:38 |
waarom is dat water zuur? Gewoon op het dak laten lopen. Daken zijn ervoor gemaakt om water op te vangen en af te voeren. Ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd. | |
Asschen_sukar | maandag 14 september 2015 @ 11:39 |
Ik heb begrepen dat condenswater uit de ketel zeer zuur zou zijn, en dus slecht voor het bitumen | |
mister_white | maandag 14 september 2015 @ 11:42 |
PE folie is prima te gebruiken als dampdichte folie. Bouwplastic kan ook nog, zelfs boterhammenzakjes plastic, als het maar dampdicht is. | |
Sounddragon | maandag 14 september 2015 @ 11:51 |
heb ik nog nooit van gehoord, maar zou kunnen, misschien dat cvboer het weet. Wat ik wel weet, is dat bitumen best wel wat kan hebben, zolang het maar geen oplosmiddelen zijn. | |
Saisai | maandag 14 september 2015 @ 13:30 |
Toch thinner, want dat werkt wel. De grondlaag lijkt helemaal niet aangetast (wat ik héél fijn vind). Weet jij hoe dat komt? | |
Geerd | maandag 14 september 2015 @ 16:38 |
Ik heb een kleine lekkage, en om even te kijken/waar het vandaan komt een aftimmer schot los geschroefd. De hele bovenverdieping is verbouwd, dat wist ik, maar zoals hier op de foto's ze hebben een deel van het dak gewoon gestut plus nieuwe zolder! De vraag is waarom ligt die onderste balk die de zolder steunt (waar de handdoek op ligt)niet in zo een steun als die andere? Toen werd ik natuurlijk nieuwsgierig andere plaat aan de andere kant ook los geschroefd, zelfde Weer die dikke balk die oa het dak stut plus een dikke balk eronder (onder die cv leidingen) ook zonder dat ijzeren ding. Hangt de hele zolder en dak aan die 2 balken in het ijzer? Je zou toch zeggen eerst die 2 onderste in de ijzers, zolder der op dan die bovenste balken in die ijzeren houders ? Iets meer overzicht( ja rotzooi ) Zie je de handdoek links nog liggen om die balken gaat het [ Bericht 8% gewijzigd door Geerd op 14-09-2015 16:54:10 ] | |
ufopiloot | maandag 14 september 2015 @ 16:55 |
Ik zie niets geks? De balken over de breedte zijn mooi met een profieltje in de muur vastgemaakt. Het punt waar je handdoek ligt zijn toch gewoon de rachels van je gipsplaten plafond? Hierbij ook gelijk mijn vraag. Ik heb een uitbouw waar de wasmachine staat. Is dit reden genoeg om Hydro-gipsplaten te gebruiken, of kan ik hier normale platen gebruiken? Er hebben reeds van 1973 tot nu normale gipsplaten gezeten en ik zag eerlijk gezegd niets geks. Ik zie zelf ook geen reden om nu wel opeens hydro gipsplaten toe te passen. Hydro geeft weer meer verf-werk gezien ze groen zijn. | |
Geerd | maandag 14 september 2015 @ 17:07 |
Waar die handdoek op ligt is net zo een grote balk(die lichte) maar die zit dus niet in een profiel maar daar hangt de zolder wel aan/op zelfde geldt voor de andere kant die foto met de cv buizen. | |
Asschen_sukar | maandag 14 september 2015 @ 17:11 |
Wasmachine zal waarschijnlijk niet heel veel vocht produceren in de ruimte zelf, dus je zou het met gewone gipsplaten af moeten kunnen. Mocht je er ooit een condensdroger bij willen zetten zou je misschien hydro platen kunnen gebruiken, maar zelfs dan is de extra vocht in de ruimte nihil. | |
Sounddragon | maandag 14 september 2015 @ 17:33 |
Nee, heb 2 keer gekeken en ook nog effe geschud tussendoor, maar mijn glazen bol blijft helemaal mat | |
dedodo | maandag 14 september 2015 @ 17:51 |
Zoals ik al zei, zal dan wel geëmailleerd zijn, | |
Saisai | maandag 14 september 2015 @ 17:52 |
o noes | |
Saisai | maandag 14 september 2015 @ 17:53 |
Ah, nog nooit van gehoord! | |
Atmoz | dinsdag 15 september 2015 @ 18:03 |
Kan ik deze natuursteen "band" gewoon met standaard tegellijm op het betonnen muurtje vastmaken? En mag dat ook met dit weer, of zelf nog kouder? Ik vind het bandje erg glad aan de onderkant, dus ik ben bang dat 't niet stevig gaat hechten... hoe zit dat? Iemand? thanks!!! | |
Dzjonka | dinsdag 15 september 2015 @ 18:57 |
^leuke schutting! Ander vraagje: ik heb een metalen bad, geemailieerd als het goed is. Op een plek zit een beschadiging in het witte emaille. Hoe kun je dit herstellen? | |
bluemoon23 | dinsdag 15 september 2015 @ 19:52 |
tsss kijk hem eens patsen met zijn bolglas Een beetje bouwvakker lurkt zo uit de fles | |
Nixxor | dinsdag 15 september 2015 @ 20:06 |
Voor natuursteen heb je volgens mij aparte soort tegellijm, omdat het het natuursteen kan aantasten of niet plakt (oid ) Misschien kun je koud emaille proberen? http://www.koudemaille.nl/ http://www.proffill.nl/emaille_reparatie.htm | |
densmee | dinsdag 15 september 2015 @ 20:34 |
Wij deden hardsteen als ik het me goed herinner met tec7 kitten, was namelijk ook vorstbestendig | |
kanovinnie | dinsdag 15 september 2015 @ 20:45 |
Zo ziet mijn kruipruimte er nu uit. Ze zijn hier in de wijk bezig met de riolering en na een flinke hoosbui van net kwarm er eerst gegorchel uit mijn WC. Die heb ik toen even doorgetrokken, maar die liep helemaal niet door. Na een half uurtje begon het raar te ruiken dus boven en beneden even alle kranen laten lopen en de WC's doorgetrokken. De WC beneden trok meteen al het water er doorheen en boven heb ik daarna alleen het kleine knopje gebruikt. Wat nu? De stank is alles behalve prettig. Voor 1 avond is het wel prima maar ik heb geen zin in herhaling. En kan het kwaad dat er zo'n laag water in m'n kruipruimte staat? Die buis die je ziet lopen hangt normaal 5 cm ofzo (heb het huis nog niet zo lang) boven het zand..... [ Bericht 1% gewijzigd door kanovinnie op 15-09-2015 20:52:49 ] | |
Nixxor | dinsdag 15 september 2015 @ 20:51 |
Heb je een houten huis of een betonnen huis? wat voor vloer? | |
kanovinnie | dinsdag 15 september 2015 @ 20:52 |
Betonnen huis. Net nieuw opgeleverde nieuwbouw. Vloer is dus ook beton. Dit is in mijn kruipruimte he? | |
Nixxor | dinsdag 15 september 2015 @ 20:54 |
Dat snap ik Maar het is wadegelijk van invloed of het water kwaad kan. Water bij een betonnen huis is (afgezien van de ongemakken) niet zo'n probleem voor het huis zelf. Wel bij hout, dan krijg je snel houtrout e.d. Je riool zou er niet onder mogen lijden. Mijn kruipruimte staan ook een hoop plassen in, ik heb alles goed afgedicht. (leidingdoorvoeren afkitten, tochtband bij het kruipluik, kruipluik van kunsstof zonder gat erin) en ik ruik geen muffe lucht meer. | |
kanovinnie | dinsdag 15 september 2015 @ 20:59 |
Tochtband ga ik inderdaad maar even aanbrengen. Toch raar dat het zo omhoog komt want er ligt ook nog eens een mat op (met 40 cm overlap rondom het kruipruimtegat) dus een luchtstroom is niet echt mogelijk lijkt me. Of het moet ergens anders vandaan komen, maar dat lijkt me ook niet. [sub]Nu bedenk ik me dat er in de keuken ook een gat zit (waar die staande pijp door gaat). Die ga ik als het droog is maar eens dichtpurren om stank te voorkomen[sub] | |
Nixxor | dinsdag 15 september 2015 @ 21:04 |
Ik had er ook altijd last van, volgens mij is het een combinatie van condensatie en capilaire werking. Heb je een houten kruipluik met zo'n gat erin om hem om te tillen? Mijne was gaan schimmellen en half gebroken. Ik heb hem vervangen met een een 20mm dikke HPL plaat (kunsstof) met een luikring erop. Ook de randjes rond de randprofielen van luik heb ik dichtgekit. | |
kanovinnie | dinsdag 15 september 2015 @ 21:10 |
Wel hout, maar meer iets als betonplex. Er zit wel een ring in maar die is verzonken. | |
Nixxor | dinsdag 15 september 2015 @ 21:14 |
Dat is al een stuk beter dan ik had, (stukje multiplex met en gat erin geboord zodat je hem kon optillen) Ik denk als je is goed gaat kitten en purren en met tochtband aan de slag dat het al een hoop minder word. | |
Atmoz | dinsdag 15 september 2015 @ 22:19 |
Dankjewel Lol, toch geen speciaalbier (ja oke, soms toch wel ) Hmzz, dus beter maar eens navragen bij de natuursteenboer... Kan ik me idd wel iets bij voorstellen, Tec7 hecht volgens mij vrij aardig op dat hard/natuursteen. Op beton ook super goed? (Daar lijkt me tegellijm of cement weer beter...) | |
densmee | dinsdag 15 september 2015 @ 22:22 |
Betonbiels plakten we daar ook mee aan elkaar, maar die zijn wel redelijk vlak dus de lijmlaag hoeft niet heel dik te zijn | |
Atmoz | dinsdag 15 september 2015 @ 22:31 |
Hmzz, nu je het zegt... Ik moet juist wel (op sommige plekken) redelijk wat ruimte overbruggen.... Dan is die Tec7 weer niet heel handig. Of dan eerst daar een hoopje cement "storten", afvlakken, en dan Tec7 erop?! | |
densmee | dinsdag 15 september 2015 @ 22:32 |
Dan lijkt het me handiger om ze in de specie te stellen, natuursteen aanbranden door een cementpapje erop te smeren met een handveger en dan in de specie stellen | |
Atmoz | dinsdag 15 september 2015 @ 22:59 |
Thanks voor de tips! Wat moet ik me bij dat "aanbranden" precies voorstellen? Dat je het ruw maakt met iets? | |
densmee | dinsdag 15 september 2015 @ 23:06 |
Ja je maakt zeg maar stelspecie, beetje dikkere zandcement. En je brandt het natuursteen aan met dunne cement met alleen water, hierdoor hecht de specie veel beter | |
koentjuh18 | zaterdag 19 september 2015 @ 20:54 |
Weet iemand of er een inbouw oplossing is voor de tv/radio/internet splitter? Deze opbouw is al een tijdje een door in het oog. Ik wil graag een inbouw oplossing, zodat het netjes afgewerkt kan worden. | |
bbtb77 | zaterdag 19 september 2015 @ 21:20 |
Trek de kap er eens af en maak een foto! | |
koentjuh18 | zaterdag 19 september 2015 @ 21:36 |
Daaronder zit 1 kabel aansluiting. Die wordt met de opbouw splitter verdeelt in radio, tv en internet. Ik zou dat graag voor een inbouw exemplaar vervangen, maar Google kan mij vooralsnog niet helpen. | |
Vonkenboer | zaterdag 19 september 2015 @ 23:14 |
Volgens mij bestaan die niet | |
Isane | zondag 20 september 2015 @ 00:10 |
Volgens mij is dit iets wat alleen ziggo gebruikt. | |
koentjuh18 | zondag 20 september 2015 @ 11:02 |
Zonde, maar bedankt! | |
mien-moeke | zondag 20 september 2015 @ 13:37 |
Kun je zelf niet wat knutselen? Binnenwerk uit de bestaande slopen, in een inbouwdoos drukken en zo'n mooi raampje er op met tv/radio connector en zelf ingebouwd i-net blokje ofzo? | |
Cathmar | dinsdag 22 september 2015 @ 09:40 |
Ik heb een stapelbed op het oog op marktplaats. Maar wil het dan laten spuiten. Ik heb alleen totaal geen idee aan wat voor prijs ik moet denken dan. Offerte vraag ik natuurlijk nog wel op, maar voordat ik ga bieden... iemand een indicatie over aan wat voor bedrag ik moet denken? | |
purplenarcis | dinsdag 22 september 2015 @ 13:57 |
Stucen over tegels.. Weet iemand of dit kan? | |
Puala | dinsdag 22 september 2015 @ 14:04 |
Ik zou het persoonlijk niet willen. Laag over laag. | |
Asschen_sukar | dinsdag 22 september 2015 @ 14:26 |
Met de juiste voorstrijk kan het zeker. Hebben het hier in de badkamer ook laten doen, zit er al jaren prima tegenaan. Wel even kijken of je tegels goed vast zitten overigens, anders valt het er met tegel en al vanaf | |
Geerd | dinsdag 22 september 2015 @ 22:39 |
Niet helemaal ot, maar om een nieuw topic te openen. Zilvervisjes !! Heel af en toe zie ik er een op zolder wegrennen als ik de was op haal/hang. Ik heb op zolder geen raampje en was is nat natuurlijk. Boven heb ik altijd wel alle ramen open als het even kan (als het niet regent) Zouden die beestjes er zitten door het vocht uit de was?? | |
bluemoon23 | dinsdag 22 september 2015 @ 23:13 |
Wat is de luchtvochtigheid op zolder ? Anders zo,n cheap weerstationnetje daar neer zetten, hebben ze vaak ook wel bij Aldi of Lidl. Die beestjes houden van een hoge luchtvochtigheid. | |
Macci | woensdag 23 september 2015 @ 14:58 |
Kort electra vraagje. Door een lekkage is de huidige groepenkast wat aan het roesten en moet dus vervangen worden. Ik heb nu 1 fase, 8 groepen (waarvan 1 voor 4000Wp aan zonnepanelen) en een kookgroep. Dit zal binnenkort moeten worden uitgebreid ivm een grotere keuken, electra in de tuin en warmte pomp. Is het dan nu verstandig om nu vast een 1/3 fase groepenkast aan te schaffen zodat ik straks niet de boel opnieuw hoef te vervangen? Bijvoorbeeld: ABB groepenkast HAD343432-222F+H44 1/3-fase groepenkast 220x330mm 3 aardlekschak. 2-P 30mA 40A 10 groepen B16A 1P+N 1 hoofdschakelaar 4-P 40A 1 fornuisgroep 2x230V | |
Weltschmerz | woensdag 23 september 2015 @ 15:47 |
Hout laten spuiten? Kun je het niet gewoon (laten) verven of lakken? | |
Makrolon | woensdag 23 september 2015 @ 15:48 |
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, of t toegestaan is om een 3 fase kast op een 1 fase aansluiting te gebruiken (hoofdschakelaar aan de onderkant doorgelust) | |
Cathmar | woensdag 23 september 2015 @ 16:27 |
Ik ben normaal wel van het zelf doen, maar heb er geen tijd voor. Zou iemand kunnen zoeken die dat voor me kan doen... Eens denken. | |
Asschen_sukar | woensdag 23 september 2015 @ 17:42 |
Als je geld over hebt zou je ook zelf een verfspuit kunnen kopen, en aan de slag gaan Hier bijvoorbeeld: http://www.powertoolshop.nl/product/137439/powerplus-powx350.html | |
Maquez | donderdag 24 september 2015 @ 12:41 |
Ik denk dat de meeste tijd in het schuren van het hout gaat zitten. Spuiten is dan sneller dan het met de kwast en roller doen. Heb alleen werkelijk geen idee wat het kost. Ik denk dat je een klein (5-6uur) dagje aan het klussen bent voor het schuren en het schilderen ervan. | |
usernaamvergeten | donderdag 24 september 2015 @ 13:03 |
Volgens mij moet dat kunnen, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen aangezien ik geen expert ben op dit gebied. Ik zou persoonlijk wel liever voor een Hager kast kiezen, die hebben schroefautomaten in plaats van klemcontacten zoals ABB kasten, voelt toch net wat veiliger. | |
Vonkenboer | donderdag 24 september 2015 @ 18:30 |
Dat is gewoon toegestaan | |
Makrolon | donderdag 24 september 2015 @ 18:39 |
Top! Heb die kast al liggen, dan kan ik wachten met 3fase aan vragen tot ik t echt nodig heb. Wil t liefst mn oude meter houden maar dat zal wel niet gaan. :p | |
Lucky_Strike | donderdag 24 september 2015 @ 21:41 |
Ik heb een Ikea gaskookplaat waarvan twee van de vier pitten het niet meer doen. Hij heeft een elektrische ontsteker die het bij beide pitten niet doet. Echter, bij een van de twee kan ik wel een lucifer houden om de pit aan te krijgen. De andere is niet aan te krijgen. Het stomme is dat bij mijn vorige gasplaat ook al pitten er spontaan mee ophielden. Kan ik hier iets aan doen? | |
Chicolade | zondag 27 september 2015 @ 16:26 |
Ik dacht gister even makkelijk een kozijn af te kitten, zodat we vandaag de muren kunnen verven. Nu is de Den Braaven anti-crack acrylaatkit dus alsnog gecrackt . Daar kwam ik achter toen ik het af wilde gaan plakken voor het verven. Ja de kit zelf, over de hele lengte, we hebben er dus nog niet overheen geverfd. Kan ik er nu gewoon een extra laagje kit overheen smeren en hopen dat het niet weer scheurt? | |
usernaamvergeten | zondag 27 september 2015 @ 17:11 |
Gewoon proberen, de kit wel wat dikker opzetten, dan heb je meer rek en is de kans op scheuren kleiner. | |
Sounddragon | zondag 27 september 2015 @ 18:16 |
Als je de pit erafhaalt komt er, neem ik aan, wel gewoon gas uit de aanvoer? Elektronische ontstekinkjes zijn vaak nogal fragiel, en van schoonmaken gaan ze oxideren, of als de boel overkookt komt er vuil op.. als je erbij kunt kun je proberen om met een fijn schuurpapiertje de elektrode iets op te poetsen. | |
Sounddragon | zondag 27 september 2015 @ 18:17 |
Ik zou hem wegsnijden en opnieuw kitten.. eroverheen baggeren wordt het meestal niet mooier van.. als er íets lelijk is, is het wel dikke kitnaden. | |
Burdie | maandag 28 september 2015 @ 13:12 |
Jahoi. Ik wil dus een kamer splitsen in twee kleine kamertjes. Ivm de indeling van de kamers en het huis, zal je door de ene kamer heen moeten om in de andere kamer te komen ('t is niet anders). Ik dacht om de kamertjes van elkaar te scheiden dmv een vouwdeur, want ruimtebesparing etc. Ik vind alleen geen info over de stevigheid daavan? Kan het bijvoorbeeld tegen een kind die boos een tik op de deur geeft? En bestaat er een minder lelijke oplossing? . | |
Puala | maandag 28 september 2015 @ 13:14 |
Een schuifdeur geen optie? Met 1x goed schoppen sloopte ik die van mij er uit vorig jaar in elk geval | |
Burdie | maandag 28 september 2015 @ 13:16 |
Hmmm. Ik dacht dat een schuifdeur geen optie was, omdat het plafond een stukje schuin loopt, maar als ik een wat lagere schuifdeur maak, die precies onder de dakkapel past, zou het misschien moeten kunnen werken. Ik ga even meten, bedankt . [ Bericht 0% gewijzigd door Burdie op 28-09-2015 13:25:24 ] | |
gunpowder | maandag 28 september 2015 @ 13:16 |
Dit hoewel een kind zo'n vouwdeur ook niet direct gesloopt krijgt tenzij ze het als een stuk speelgoed zien. | |
Puala | maandag 28 september 2015 @ 13:17 |
Zelf maken kan ook, maar ik weet niet of je dat ziet zitten. Ik heb zelf deze linkjes opgeslagen voor "ooit" http://acupoflife.nl/hoe-(...)voor-minder-dan-e50/ http://acupoflife.nl/diy-schuifdeur-rolsysteem-follow-up/ | |
Burdie | maandag 28 september 2015 @ 13:20 |
Dat systeem past sowieso niet, het plafond onder de dakkapel is 209cm hoog (net even opgemeten). Ik denk dat daar best een schuifdeur in zou passen, zou je die ook zo kunnen monteren dat de schuifdeur zegmaar de muur *in* schuift? Dus dat je aan geen van de twee kanten een stuk muur hoeft in te leveren waar de schuifdeur naartoe schuift als 'ie open gaat? [ Bericht 0% gewijzigd door Burdie op 28-09-2015 13:25:12 ] | |
Lucky_Strike | maandag 28 september 2015 @ 13:20 |
Dank je, hier ga ik zeer binnenkort mee aan de slag. | |
gunpowder | maandag 28 september 2015 @ 13:21 |
Weet iemand trouwens hoe ik het best duizenden blokjes hout met afmetingen van 4*4*4 cm of soortgelijke formaten kan maken en wat voor gereedschap ik daar het best voor kan aanschaffen? | |
derLudolf | maandag 28 september 2015 @ 13:25 |
Een zaagtafel is dan het makkelijkste denk ik. Wat moet je met duizenden van die blokjes? Wat is er mis met Lego? | |
Puala | maandag 28 september 2015 @ 13:27 |
Ja dat soort systemen bestaan wel Volgens mij hornbach. Maar dan moet je een deur kwijt in je muur, dus word in verhouding je muur wel dikker volgens mij. | |
gunpowder | maandag 28 september 2015 @ 13:33 |
O shit dat gaat gaat flink zagen worden dan. Ik heb het nodig voor een project waarvan ik het eindresultaat zeker even kom showen. Ik had al gekeken of ik gewoon houten blokjes kan kopen ergens maar kan niets vinden. | |
Burdie | maandag 28 september 2015 @ 13:36 |
Kan je geen (vuren)houten lat van 40x40mm nemen, bijv. 2100mm lang en dan steeds met een zaagtafel op 40mm afzagen? Dat lijkt me het snelst. Of je zet er een kluspool op . | |
Burdie | maandag 28 september 2015 @ 13:37 |
Ik zie dat dit soort systemen best aan de prijs zijn, en meestal ook nog eens 210cm hoog, terwjil we 209cm ruimte hebben qua hoogte Ik denk dat ik eens creatief ga nadenken hoe dat op te lossen, want het moet vast met niet al te veel moeite ook zelf wel te maken zijn . En anders vraag ik het onze klusjesman . Ik kom er tzt nog op terug! | |
kovenant | maandag 28 september 2015 @ 13:53 |
een custom kasten schuifdeur system? het is niet echt bedoeld om geluid tegen te houden maar het kan precies op maat gemaakt worden. wij hebben dat hier in gebruik, kost wat heb je ook wat. | |
ueberduitser | maandag 28 september 2015 @ 13:58 |
Met wat hout, gipsplaten, schuifdeurrails en een plaat multiplex zou ik een heel eind komen. | |
Burdie | maandag 28 september 2015 @ 13:59 |
Dat denk ik ook . | |
mister_white | maandag 28 september 2015 @ 16:39 |
ja condenswater van een cv ketel is erg zuur. Daarom is de rookgasafvoer (waar de condensatie optreedt) gemaakt van dikwandig aluminium anders vreet het er zo doorheen. | |
Chicolade | maandag 28 september 2015 @ 22:36 |
Crosspost: Iemand een idee hoe dit het beste aan te pakken? Buis alsnog recht afzagen (voor zover mogelijk), loctite oid erin spuiten of wandje eruit breken en nieuwe buis erin? De knelring knelt iig niet echt, die rolt er elke keer zo weer vanaf ... | |
bbtb77 | maandag 28 september 2015 @ 22:42 |
Crossantwoord: harder aandraaien. Met 2 sleutels... | |
Makrolon | maandag 28 september 2015 @ 22:43 |
Draai m eerst eens zo strak aan als je kan, anders een goeie knelring vam vsh oid er in, t liefst met de buis een stukje ingekort dat je weer op een nieiw stukje knelt. Dan moet ie echt dicht zijn. | |
bluemoon23 | maandag 28 september 2015 @ 22:50 |
Je hebt er nu niks meer aan. Maar een muurplaat met inwendig draad, in plaats van een stukje pijp uit de muur laten komen was misschien makkelijker geweest. Dan had je ook makkelijk een hoekstopkraantje kunnen monteren. | |
Chicolade | maandag 28 september 2015 @ 23:00 |
De muur was er nog niet toen de waterleiding werd aangelegd . Maar het lijkt gelukt te zijn met brute kracht (lees: nog strakker aandraaien dan mogelijk leek). | |
Vinniiee | dinsdag 29 september 2015 @ 19:31 |
Elke avond als ik mijn verlichting aan staat, trilt mijn verlichting een paar seconden en dan brandt het weer normaal. Zit aangesloten op KaKu systeem. Heb al geprobeerd om stekkers om te draaien, maar dat maakt niet uit. Weet iemand hoe dit kan/opgelost kan worden? | |
derLudolf | dinsdag 29 september 2015 @ 23:57 |
Wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken bij het plaatsen van een extra radiator? Mijn ouders willen een plaatsen in de hal. T-stuk plaatsen tussen aan en afvoer. Vanaf daar naar de plaats waar de radiator komt dan een leiding? Wat voor leiding moet je gebruiken? Wat nu gebruikt is verzinkte buis. Waar ie door de vloer gaat lijkt een PVC mantel te zitten om die buis? Of zit dat waarschijnlijk om de hele buis? Dikte van de buis met mantel is 20mm. Moet je dan een gat boren van 20 of iets groter? Wat voor speciaal gereedschap ben je echt nodig? Enige wat ik kan bedenken is pijpensnijder? Klemkoppelingen kun je met een bacho doen toch? | |
Makrolon | woensdag 30 september 2015 @ 10:13 |
Gewoon stalen buis pakken ja, 15 mm. als het in het zicht komt dan, anders beter flexibele buis maar daar heb je ook weer een perstang voor nodig. Buigijzer heb je nodig, pijpensnijder (eventueel een kleintje om de bestaande buizen door te kunnen snijden, met een grote kom je tegen de muur aan) klemkoppelingen kan je wel met een bahco of waterpomptang doen. Haal je knelkoppelingen even bij warmteservice oid. Zelfde prijs als bij gamma alleen krijg je dan goeie ipv die rommel vd gamma. dichten veel beter af. Gaten 20 mm boren, heeft de buis wat bewegingsvrijheid, mantelbuisje is niet echt nodig volgens mij, mantelbuis is volgens mij meer voor als het beton er omheen gestort word. Maar dit weet ik niet helemaal zeker. | |
derLudolf | woensdag 30 september 2015 @ 14:23 |
Ik was sowieso van plan naar de Wildkamp oid te gaan en niet naar de GPK Dank voor de uitleg in elk geval. Enige wat me eng lijkt is het aansluiten op de bestaande leiding, maar dat kan vast iemand 's avonds een keertje regelen Mooie site trouwens van Warmteservice, overal staan prijzen bij | |
derLudolf | woensdag 30 september 2015 @ 15:09 |
Maar wat ik dus moet aanschaffen: *Radiator (met bevestigingsmateriaal bedoelen ze dat die beugels al meegeleverd zijn?) *Voetventiel (haaks, richting de vloer) *Thermostaatkraan haaks en bijpassende knop Kun je ipv een buigijzer te gebruiken ook knietjes toepassen? Wordt in de kruipruimte ook cvbuis gebruikt of koper? Als de invoer van de verwarming rechtsboven is dan is uitvoer linksonder? Afsluiters voor de andere 2 gaten worden geleverd? Opzichte niet zo moeilijk volgens mij, alleen min pa en ma nog overhalen dat dit wel een leuk zondagklusje voor mij is ipv iemand ervoor laten komen | |
Gieliovd | woensdag 30 september 2015 @ 16:32 |
Je haalt dingen door elkaar, nu ff geen mogelijkheid voor uitgebreid antwoord. Dit gaat niet werken als je dat haalt. | |
derLudolf | woensdag 30 september 2015 @ 18:34 |
ik ben benieuwd | |
cvboer2 | woensdag 30 september 2015 @ 18:44 |
ik ook. | |
Makrolon | woensdag 30 september 2015 @ 19:18 |
Ik ook. | |
fh101 | woensdag 30 september 2015 @ 19:30 |
Kan ik voorstrijkmiddel ook OP glasweefselbehang smeren, zodat de verf minder in het behang en de muur zuigt? Ik wilde in al mijn klusenthousiasme één kamer in mijn huis alvast gewoon af hebben. De woningbouwvereniging heeft de muren voorzien van een dun stuclaagje, vervolgens heb ik er glasweefselbehang op geplakt en ben daarna gaan verven. Maar voor een stukje van 20m2 heb ik verf voor 50m2 verbruikt. Dus ik ben op zoek naar een oplossing voor de andere muren | |
Barrah | woensdag 30 september 2015 @ 19:42 |
Heb je niet toevallig nog wat lijm over? | |
fh101 | woensdag 30 september 2015 @ 19:43 |
Dat ook. Kan ik dat dan op het behang smeren? | |
Gieliovd | woensdag 30 september 2015 @ 21:29 |
Excuus in mijn enthousiasme verkeerd gelezen... Haastige spoed... Klinkt goed. Bevestigingsbeugel zit er meestal bij ja, J console ofzo. | |
Geerd | donderdag 1 oktober 2015 @ 02:03 |
Blijft droog vanmiddag, ik dacht mooie tijd (ook nog vakantie) om ff nieuwkozijn te schilderen. Zjt er al een paar maanden in, in de grondverf geleverd. Ik dacht ff met een natte doek afnemen. Koffie drinken, af plakken en hatseflatsen toch ?? Nieuw kozijn | |
usernaamvergeten | donderdag 1 oktober 2015 @ 08:32 |
Ontvetten!, opschuren, stofvrij maken. Indien het een kozijn aan de buitenkant betreft even de luchtvochtigheid en temperatuur controleren, anders kan je volgend jaar weer aan de slag. | |
derLudolf | donderdag 1 oktober 2015 @ 10:19 |
Je zou ook kunnen schoonmaken met St-Marc (of ammoniak) en een schuurpad | |
Geerd | donderdag 1 oktober 2015 @ 13:27 |
We gaan aan de slag eerst maar is schuren en gronden vandaag Kijken hoe ver we komen thanks ! | |
Geerd | donderdag 1 oktober 2015 @ 13:51 |
Dat ding zit al 2x in de grond joh zie ik, | |
Makrolon | donderdag 1 oktober 2015 @ 14:46 |
Uitgraven dan! | |
derLudolf | donderdag 1 oktober 2015 @ 15:16 |
Dat zei je zelf ook al eerder vandaag. | |
Geerd | donderdag 1 oktober 2015 @ 16:04 |
Ik zie het ! Naja het is gelukt iig. | |
derLudolf | donderdag 1 oktober 2015 @ 16:25 |
Was je het alweer vergeten mr. Korsakov | |
Geerd | donderdag 1 oktober 2015 @ 16:25 |
| |
Piles | donderdag 1 oktober 2015 @ 21:25 |
Moet binnenkort echt de trap eens verven, staat al maanden in de grondverf. Hoeveel verf is daar voor nodig denken jullie? Heb echt geen idee wat de oppervlakte van een dichte trap is. | |
derLudolf | donderdag 1 oktober 2015 @ 21:33 |
Wij ook niet. Meet het oppervlakte van een trede en vermenigvuldig dit met het aantal treden | |
usernaamvergeten | donderdag 1 oktober 2015 @ 21:36 |
Je zou zeggen dat een litertje wel genoeg moet zijn, maar het is altijd kut als je wat tekort komt. Hangt er ook vanaf hoeveel lagen je gaat doen natuurlijk. Maar als de trap goed gegrond is zou ik lekker een laag doen. | |
bbtb77 | donderdag 1 oktober 2015 @ 21:44 |
Liter is zat voor 2 lagen met een roller. | |
Chicolade | vrijdag 2 oktober 2015 @ 11:48 |
Weet iemand hoe je kan zien of aluminium kozijnen gepoedercoat zijn, of geanodiseerd? Ik ben toch wat minder gecharmeerd van het 'viesgeel' dat de kozijnen op het moment zijn , en het maakt nogal uit voor hoe je ze kan bewerken; geanodiseerde kozijnen schijnen bijna niet op te schuren te zijn, en daardoor ook bijna onmogelijk te schilderen, zelfs met primer. | |
ueberduitser | vrijdag 2 oktober 2015 @ 12:24 |
Anodiseren "zie" je het aluminium er nog door zeg maar en bij poedercoaten zit er echt een verflaag op. Met een goede 2 componenten primer zijn geanodiseerde kozijnen prima te schilderen hoor. | |
derLudolf | vrijdag 2 oktober 2015 @ 20:49 |
Heeft Sjakie het gras al gemaaid überduitser? Aangezien jullie twee zondagen hebben dit weekend. Shitzooi, wou morgen aan het werk | |
zatoichi | zaterdag 3 oktober 2015 @ 22:07 |
Ik heb geen idee of dit precies hier tussen past; maar ik vind het wat overdreven om een apart topic te maken... Ik krijg (deo volente, of eigen als de hypotheekverstrekker het wil) per 15 oktober de sleutel van mijn nieuwe huis. Hier moet veel aan worden gedaan (jaren '30 woning waar sinds de jaren 50 vrijwel niets aan is gedaan). Kortom een aannemer gaat alles kaal bikken en opnieuw opbouwen. Ik laat, omdat ze toch bezig zijn, in elke ruimte UTP aanleggen. Nu vroegen ze mij ook of er loze leidingen moeten worden aangelegd, waarvan ik aanvankelijk dacht dat het wel handig zou zijn. Als ik kijk waarvoor loze leidingen gebruikt worden, dan gaat dat eigenlijk alleen maar over UTP. En dat heb ik dus al. Kortom doen of niet? Verder heb ik een kleine badkamer (3 bij 2) waar ik vloerverwarming kan laten aanleggen; is dat zinvol (of juist beter, en waarom) op zo'n kleine ruimte als je er ook al een radiator hebt hangen? Waarschijnlijk kom ik hier nog veelvuldig langs zodra ik zelf aan de slag kan in het huis! | |
ueberduitser | zondag 4 oktober 2015 @ 08:52 |
Dat heeft ie gewoon zaterdag gedaan. Het is geen gristelijke feestdag hè. | |
Nico987 | zondag 4 oktober 2015 @ 09:15 |
Ik zou het wel doen. Geen idee wat er over 10 jaar voor kabel in elk vertrek hoort te zijn. Qua vloer verwarming is het vooral comfort. Lekker met de blote voetjes op een warme vloer. Een radiator neemt wel weer wat ruimte in. Wat voor jou beter is zal ook van je budget afhangen | |
Lucky_Strike | zondag 4 oktober 2015 @ 10:40 |
Dat klinkt juist als een heel leuk project voor een eigen topic | |
Vonkenboer | zondag 4 oktober 2015 @ 10:55 |
Zou haast zeggen, waarom open je geen eigen topic | |
valentijn101 | zondag 4 oktober 2015 @ 11:59 |
Ik heb een kleine vraag. De zekering is er uit geklapt en ik heb hem weer aan gezet. Hij klapt er niet opnieuw uit maar toch werkt de verlichting en de stopcontacten van die groep niet meer. Hoe kan dit? | |
Gieliovd | zondag 4 oktober 2015 @ 12:06 |
Aardlek er ook uit misschien? | |
valentijn101 | zondag 4 oktober 2015 @ 12:11 |
Ja, die was er ook uit. Maar nu staat alles weer aan. Alleesn de verlichting en stopcontacten die op die ene groep zitten werken dus niet meer. Terwijl de groep wel aan staat. | |
Gieliovd | zondag 4 oktober 2015 @ 12:15 |
Ik zou hem nog eens aan een uit zetten. Anders wordt het toch lastiger, dan wordt het storingszoeken. | |
valentijn101 | zondag 4 oktober 2015 @ 12:23 |
Nope, geen verschil. Op zoek naar een vakman dan maar. | |
De_Melkboer | zondag 4 oktober 2015 @ 12:40 |
Misschien zat de aansluiting in de centraaldoos of in een muurdoos niet lekker en is het daar doorgefikt. | |
valentijn101 | zondag 4 oktober 2015 @ 12:42 |
Het is belgisch electra. Daar snap ik echt niets van. Zo onlogisch. | |
Gieliovd | zondag 4 oktober 2015 @ 12:45 |
Balen.. Centraaldoos of aan de automaat zelf. Zet de automaat maar uit een laat er iemand naar kijken. Misschien een Fok!er in de buurt, waar woon je? | |
valentijn101 | zondag 4 oktober 2015 @ 12:56 |
Ik woon ik belgisch limburg. In de buurt van genk, maasmechelen, maaseik. Dus mocht iemand een betrouwbaar bedrijf weten dan is dat welkom [ Bericht 52% gewijzigd door valentijn101 op 04-10-2015 13:53:35 ] | |
Vinniiee | zondag 4 oktober 2015 @ 21:12 |
Ander vraagje dan; in mijn houten schuurtje zit 1 deur (zonder glas). Nu is het zo dat het nogal lastig is de motor in/uit rijden is, dus ik zou er graag dubbele deuren van maken. Probleem is, die kan ik nergens vinden muv achterdeuren (met glas). Iemand een idee waar ik zo'n set kan aanschaffen? | |
bleiblei | zondag 4 oktober 2015 @ 21:19 |
Het is een beetje een long shot zonder informatie over budget, de gewenste stijl van de deur en afmetingen maar zoiets? http://www.marktplaats.nl(...)c624&previousPage=lr Of zoiets? http://www.tebi.nl/index.php?page=product-details&product_id=2831 Dubbele garagedeuren zijn ook in vele soorten en maten te vinden, maar zijn wel flink groter. | |
Vinniiee | zondag 4 oktober 2015 @ 23:12 |
Thanks . Minimum breedte toch wel 160cm. Budget; paar honderd euro. De stijl is een beetje zoals dit. | |
Geerd | zondag 4 oktober 2015 @ 23:18 |
Is dat niet koud allu kozijnen? Lijkt mij niks | |
ueberduitser | zondag 4 oktober 2015 @ 23:21 |
Vroeger in de jaren 70 ja... | |
Geerd | zondag 4 oktober 2015 @ 23:23 |
Welk jaar gaat het hier over dan eigenlijk/ | |
ueberduitser | zondag 4 oktober 2015 @ 23:25 |
Doet niet terzake toch? Ging over het schilderen van alu kozijnenen, niet of ze thermisch onderbroken zijn. | |
Geerd | zondag 4 oktober 2015 @ 23:28 |
Naja daar ging mijn vraag juist om, of dat niet koud was/tocht ondanks cv etc aan. | |
ueberduitser | zondag 4 oktober 2015 @ 23:32 |
Nee alu kozijnen zijn niet koud, tenzij oud. | |
Chicolade | zondag 4 oktober 2015 @ 23:32 |
Neuh, is gewoon dubbelglas, hebben de kachel pas 1x aan gehad dit jaar (aan de noordkant, paar weken terug toen het steeds zo regende). Ik kom uit een huis met enkelglas (en houten kozijnen), dat is pas koud . En ik kan er weinig aan veranderen, ze zijn gezamenlijk eigendom, VvE enzo . Geloof dat de kozijnen uit de 90's stammen. | |
ueberduitser | zondag 4 oktober 2015 @ 23:34 |
Mag je ze dan wel gaan "behandelen"? | |
Geerd | zondag 4 oktober 2015 @ 23:35 |
Enkelglas vertel mij wat had 1 groot raam in de kamer nou je kon de cv op 30C zetten het was nog koud. En boven ook op de slaapkamer ijs stond aan de binnenkant van het raam | |
Chicolade | zondag 4 oktober 2015 @ 23:36 |
Aan de binnenkant wel, aan de buitenkant niet. Gaat erom dat het er vanaf buiten 'uniform' uit moet zien met de rest van het gebouw. Als het aan mij lag zou ik er anders allang nieuwe kozijnen in geknald hebben . Of dat op zn minst overwogen hebben. | |
ueberduitser | zondag 4 oktober 2015 @ 23:37 |
Maar weet je nu dan al of ze gecoat of geanodiseerd zijn? | |
Chicolade | zondag 4 oktober 2015 @ 23:39 |
Nee, ik kan het zelf niet echt zien. Dus heb besloten om het even te laten liggen en er in het voorjaar weer naar te kijken. Er zitten enorme schuiframen in, die er volledig uit moeten om geschilderd te kunnen worden, dat doe ik bij nader inzien liever als het buiten iets warmer is . | |
ueberduitser | zondag 4 oktober 2015 @ 23:43 |
Doe eens een foto dan? Het is zo simpel te zien. Anodiseren is maar beperkt qua kleuren en je ziet gewoon direct of er een laklaag op zit, of dat de oppervlakte geanodiseerd is. | |
mister_white | maandag 5 oktober 2015 @ 14:38 |
1) buiten UTP denk ik nog aan COAX en/of telefoniekabel (hoewel dat laatste nauwelijks nog voorkomt) en je kan denken aan bedrading voor een eventueel alarm (bewegingssensors etc). 2) vloerverwarming in een badkamer is erg zinvol, dan sta je niet met je blote poten op die koude plavuizen en de vloer wordt sneller droog. | |
Chicolade | maandag 5 oktober 2015 @ 17:30 |
Kozijn is nog wel een beetje viezig, nog niet echt zin gehad om dat schoon te maken aangezien we daar ook nog moeten stucen enzo . Die vegen in de tweede foto zitten niet in het oppervlak, daar moet gewoon een doekje overheen . | |
ueberduitser | maandag 5 oktober 2015 @ 17:42 |
Dit is gepoedercoat. | |
Chicolade | maandag 5 oktober 2015 @ 19:05 |
Dat scheelt, dankje! | |
Vonkenboer | maandag 5 oktober 2015 @ 19:56 |
Zou in ieder geval een loze leiding naar bijvoorbeeld de zolder of de garage leggen; dan kun je altijd eenvoudig straks een groep creëren voor zonnepanelen o.i.d. Loze leidingen kun je natuurlijk voor van alles gebruiken; aparte groepen, utp, telefonie, coax, luidsprekers of tegenwoordig zelfs voor je glasvezelverbinding; zoals ik op de elektrotechniek beurs in Utrecht gezien heb http://www.attema.com/nl_(...)-huis-goed-internet/ | |
Lingue | dinsdag 6 oktober 2015 @ 20:57 |
Ik wil begin volgend jaar mijn huis te koop aanbieden. Dat betekent dat ik deze maanden wil gebruiken om het huis verkoopklaar te maken. Er hoeft hier niet veel te gebeuren (behalve opruimen ). Het appartement is 7,5jr oud, ben eerste bewoner. 1 muur zal geschilderd moeten worden. Op sommige plekken moet de tape nog verwijderd worden , er ligt een laminaatvloer die op 1 plek een flink 'gat/deuk' heeft en op 1 plek een plank wat omhoog komt. Hebben jullie tips wat ik hiermee kan doen? Daarnaast zitten er krassen op de deur van de combi-magnetron... Is zo een deur (makkelijk) te vervangen? En het plafond laat 'los' in de badkamer waardoor die opnieuw gedaan moet worden. | |
Sarabi | donderdag 8 oktober 2015 @ 07:31 |
Sinds de cv ketel gemaakt is geeft de thermostaat rond de 2 graden warmer aan. Is hier nog een logische verklaring voor? | |
Deepfreeze | donderdag 8 oktober 2015 @ 10:09 |
Goedemorgen! Een verf vraagje: Ik heb een hoekje in de keuken dat geschilderd moet worden. ene stukje is afgesmeerd met fix&finish, andere stuk is een mdf ombouw. Ik wil ze graag in dezelfde kleur verven. Is er een manier om dat met dezelfde verf te doen? muurverf/latex wil wel op de ene, maar op het MDF niet denk ik. zeker niet in een keuken waar het nog wel eens gepoetst moet worden. Maar acryl/alkydverf wil weer niet op de muur.. Is er een primer voor MDF waarmee ik dat kan oplossen, of hebben jullie nog een ander idee? | |
derLudolf | donderdag 8 oktober 2015 @ 11:54 |
Glasweefselbehang op het MDF plakken? Is die muur met F&F ook glad? Dan zou ik het dat daar ook op plakken. Over dat behang kun je dan weer sauzen. | |
Barrah | donderdag 8 oktober 2015 @ 12:00 |
Dat stuk MDF zou ik eerst gewoon in de watergedragen grondverf zetten. Sauzen over grondverf is mij eerder goed bevallen op een zolder. Als er nog een laag glasweefsel overheen gaat moet het ook voor een keuken wel goed genoeg worden. Als je speciale MDF-grondverf gebruikt, moet één laag voldoende zijn. Eventuele kopse kanten wel extra behandelen (ik doe meestal in de houtlijm zetten en dan vlakschuren). Ik sluit me aan bij derLudolf dat je het mooiste resultaat krijgt als je alle muren voorziet van glasweefsel. Dan zie je aan het eindresultaat geen verschil meer. | |
Deepfreeze | donderdag 8 oktober 2015 @ 13:04 |
Ik vind glasvezel echt een goede optie! Bedankt! | |
Isane | zaterdag 10 oktober 2015 @ 19:41 |
Vraagje, hoe groot moet een ruimte zijn voordat er standaard een lichtpunt gemaakt wordt? Dit omdat ik druk bezig ben met een nieuwbouwwoning. Ik heb al in het bouwbesluit gebladerd en ook al wat gezocht op internet maar kan niks vinden... | |
bluemoon23 | zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:11 |
In wat voor hokje wil je een lamp hebben dan ? | |
derLudolf | zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:18 |
Ik zou wil een lamp in de wc hangen, of het nou verplicht is of niet | |
tiho1 | zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:22 |
Ik denk iedere verblijfsruimte. Staan daar geen maten bij ? | |
Isane | zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:11 |
We hebben boven een berging en op de begane een voorraadkast zonder lichtpunten (op de tekening dan) | |
valentijn101 | zaterdag 10 oktober 2015 @ 22:58 |
Het is opgelost Het was een bug.. Een echte... In de zekering van de krachtstroom zat een soort cocon en die zorgde voor sluiting. Daardoor was de hoofdschakelaar ,waar ook de natte kring (de groep waar ik het probleem had) op zit,er uit. | |
Stefanovic83 | zondag 11 oktober 2015 @ 09:52 |
Hoe bewaren jullie je kitspuit zo dat ie niet verstopt raakt? Was Gister weer langer bezig met dat ding open krijgen dan met het kitten zelf.. |