abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 30 juli 2015 @ 14:41:16 #251
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_154764271
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 09:39 schreef poiuytr het volgende:

[..]

[..]

Giant is onder mountainbikes best een "hot" merk. Maken mooie mountainbikes en zijn altijd stukken duurder dan bijvoorbeeld Cube/ Bulls/ Focus/ Sensa (uitgaande van merken wat een lokale LBS verkoopt).

http://www.giant-bicycles(...)5935/#specifications
https://www.canyon.com/nl(...)d-canyon-al-6-9.html

Misschien niet een compleet eerlijke vergelijking omdat internet vs LBS. Maar ondanks het prijsverschil van ongeveer 500¤ had ik nog voor de Canyon gekozen. Betere voorvork, bewezen wielset, lager gewicht en qua looks stukken mooier (al is dit persoonlijk).
Dat prijsverschil valt op zich wel mee.

Bij mijn lokale fietsenmaker krijg je standaard 10% korting (soms meer) op een nieuwe fiets t.o.v. de adviesprijs of voor 20% van die prijs aan accessoires (dit geval dus 300 euro voor een helm, kleding, pedalen, schoenen etc.).
En daarnaast krijg je de eerste grote beurt gratis en een paar keer korting op de daaropvolgende (totaal zo'n 130 euro). En uiteraard als er in het begin wat kleins moet gebeuren is dat gratis (remkabeltje vervangen o.i.d.).
En daarnaast moet je de Canyon natuurlijk nog rijklaar maken (en betaal je 50 euro verzendkosten).

[ Bericht 0% gewijzigd door Thormodo op 30-07-2015 14:47:48 ]
pi_154764478
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:32 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Zo'n grote rol speelt het dus ook helemaal niet, dat wordt vooral op je ingepraat door degene die daar belang bij hebben: detailhandel en fabrikanten.

Even simpel gezegd volgorde van belang om hard te fietsen

- Aanleg (met afstand allerbelangrijkste)
- Training
- Doping

Dan een hele tijd niets

- Marginal gains zoals materiaal en voeding,

Als het je interesseert lees je Faster - The Obsession, Science and Luck Behind the World's Fastest Cyclists van Michael Hutchinson
Ik ga er eens naar kijken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154764497
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:41 schreef Thormodo het volgende:

[..]

Dat prijsverschil valt op zich wel mee.

Bij mijn lokale fietsenmaker krijg je standaard 10% korting (soms meer) op een nieuwe fiets t.o.v. de adviesprijs of voor 20% van die prijs aan accessoires (dit geval dus 300 euro voor een helm, kleding, pedalen, schoenen etc.).
En daarnaast krijg je de eerste grote beurt gratis en een paar keer korting op de daaropvolgende (totaal zo'n 130 euro korting). En uiteraard als er in het begin wat kleins moet gebeuren is dat gratis (remkabeltje vervangen o.i.d.).
En daarnaast moet je de Canyon natuurlijk nog rijklaar maken (en betaal je 33 euro verzendkosten).
10% korting kom je nog niet in de buurt hoor. Zo'n beurt heb ik weinig boodschap aan omdat ik dat toch zelf doe.

De inkoop is bij Canyon zo ontzettend scherp, snap niet hoe ze dat doen. In een fiets van 2k steken ze al wielen van 800 euro. Zelfs als je de onderdelen bij de bekende discountinternetwinkels los gaat kopen dan kom je nog uit boven de verkoopprijs van canyon zelf.

Natuurlijk is het fijn dat je wat extra service krijgt bij de fm maar daar betaal je dan ook voor.
pi_154764572
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:40 schreef Robar het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord. Ik was in eerste instantie ook op zoek naar fietsen met een 105 groep, maar ik kon er niet zo gek veel vinden. Vervolgens ben ik ook naar ultegra's gaan kijken. :)
Maar ik zal me in eerste instantie richten op de 105, ook wannneer ik bij wat wielerwinkels langs ga. Dan kan ik met wat ik bespaar weer wat meer investeren in de kleding en andere benodigdheden. Dat zal ook wel snel oplopen.

Ik heb me nog niet zo verdiept in de wielen. Het is denk ik belangrijk inderdaad, dat de wielen ook voor mijn gewichtsklasse geschikt zijn. Het doel is ook om wat kilo's te laten verdwijnen, maar minder dan 90 kilo zal ik niet snel wegen. Met 90 kilo oog ik al redelijk slank.
Houd er rekening mee dat er veel verschillende Ultegra's en 105's zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154764575
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ga er eens naar kijken.
Ok morgen overhoring.
pi_154764622
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:48 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

10% korting kom je nog niet in de buurt hoor. Zo'n beurt heb ik weinig boodschap aan omdat ik dat toch zelf doe.

De inkoop is bij Canyon zo ontzettend scherp, snap niet hoe ze dat doen. In een fiets van 2k steken ze al wielen van 800 euro. Zelfs als je de onderdelen bij de bekende discountinternetwinkels los gaat kopen dan kom je nog uit boven de verkoopprijs van canyon zelf.
Hoeveelheidskorting, wij betalen een fors extra percentage bovenop de productiekosten, zij betalen een klein percentage extra omdat ze een zeer groot aantal afnemen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154764744
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hoeveelheidskorting, wij betalen een fors extra percentage bovenop de productiekosten, zij betalen een klein percentage extra omdat ze een zeer groot aantal afnemen.
Dat snap ik Bram, maar die korting krijgen andere merken ook natuurlijk, heb toch het idee dat canyon er nog net een schepje extra bovenop doet.
pi_154765201
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Houd er rekening mee dat er veel verschillende Ultegra's en 105's zijn.
Hoe bedoel je dat precies? Doel je dan op verschil in onderhoud? Of kwaliteit van de andere onderdelen, waardoor de ene 105 beter is dan de andere?
pi_154765316
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:13 schreef Robar het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat precies? Doel je dan op verschil in onderhoud? Of kwaliteit van de andere onderdelen, waardoor de ene 105 beter is dan de andere?
105 (en sowieso alle systemen) is een aantal keer vernieuwd, komt het meest naar buiten in de hoeveelheid versnellingen. De nieuwste heeft er 2x11 maar die zal je nog niet zo veel tegen komen. Daarvoor had je de versie met 2x 10 versnellingen waar niks mis mee is. De versie daarvoor met 2x 9 is echt wel wat ouderwets en geeft bovendien aan dat de fiets dus ook al behoorlijk oud is.

Behalve het aantal kransjes tellen kan je die oude versie ook wel herkennen aan de glimmende zilveren look. Een zwarte of matgrijze afwerking is hoogstwaarschijnlijk een nieuwere versie.
pi_154765860
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:53 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Budget hoeft niet per se slecht te zijn voor bovenstaande situatie. Fulcrum r7, Campa Khamsin, Mavic Aksium of Shimano Rs3 (dacht ik) zijn allemaal prima wielen voor de zwaardere fietser. Juist als je meer gaat uitgeven worden de gewichtslimieten vaak lager vanwege het lichtere materiaal.
Dat klopt. Kijk er vooral naar of dat de wielen geschikt zijn voor je gewicht als je wat zwaarder weegt. Het is fijn als de wielen een paar honderd gram minder wegen maar als je daar eenmaal aan gaat beginnen dan ga je heel erg veel extra kosten mogen maken voor beter materiaal (lichter en stijver frame, aerowielen, aerohelm, aerostuur), in de tussentijd ga je veel meer winst behalen door goed te trainen en overtollig vet te verliezen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154765895
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:17 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

105 (en sowieso alle systemen) is een aantal keer vernieuwd, komt het meest naar buiten in de hoeveelheid versnellingen. De nieuwste heeft er 2x11 maar die zal je nog niet zo veel tegen komen. Daarvoor had je de versie met 2x 10 versnellingen waar niks mis mee is. De versie daarvoor met 2x 9 is echt wel wat ouderwets en geeft bovendien aan dat de fiets dus ook al behoorlijk oud is.

Behalve het aantal kransjes tellen kan je die oude versie ook wel herkennen aan de glimmende zilveren look. Een zwarte of matgrijze afwerking is hoogstwaarschijnlijk een nieuwere versie.
Ik had op een reviewsite gelezen dat ze over die nieuwe 2x11 heel wat meer tevreden zijn dan over de 2x10 en niet vanwege het extra tandwieltje (wat ik trouwens graag zou hebben). Het zou soepeler schakelen. Niet dat de 2x10 niet ok is.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:13 schreef Robar het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat precies? Doel je dan op verschil in onderhoud? Of kwaliteit van de andere onderdelen, waardoor de ene 105 beter is dan de andere?
Wat Ijsbeer zegt, zie het als 105.1 , 105,2 , Ultegra.1 etc. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154767020
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat klopt. Kijk er vooral naar of dat de wielen geschikt zijn voor je gewicht als je wat zwaarder weegt. Het is fijn als de wielen een paar honderd gram minder wegen maar als je daar eenmaal aan gaat beginnen dan ga je heel erg veel extra kosten mogen maken voor beter materiaal (lichter en stijver frame, aerowielen, aerohelm, aerostuur), in de tussentijd ga je veel meer winst behalen door goed te trainen en overtollig vet te verliezen.
Ik heb met mijn carbon Ultegra afgemonteerde racefiets met dure Mavic wielen vooralsnog maar weinig van mijn oude Strava records verbroken die ik met mijn fiets van 1100 euro reed. Zeker op vlak is massa niet in je nadeel.
pi_154767135
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:23 schreef alpeko het volgende:

[..]

Ik heb met mijn carbon Ultegra afgemonteerde racefiets met dure Mavic wielen vooralsnog maar weinig van mijn oude Strava records verbroken die ik met mijn fiets van 1100 euro reed. Zeker op vlak is massa niet in je nadeel.
Tuurlijk wel, alleen in mindere mate dan bergop :P

Als je geld wil verbrassen kan je in Nederland wel beter gaan voor aero frame en wielen ook al weegt het meer. Dat voordeel is voor ons veel groter dan de rest vd wereld die ook wel eens een heuveltje op fietst :P
pi_154767287
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:26 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, alleen in mindere mate dan bergop :P

Betwijfel ik. Zo zijn de gewichtjes met veer die zich naarmate de snelheid toenam verder naar de buitenkant van het wiel bewogen ooit verboden. Kennelijk heeft massa in het wiel dan toch ergens effect. Zal met de middelpuntzoekende kracht te maken hebben. En dat massa volgens Einstein traag is zou ook betekenen dat je inderdaad langzamer optrekt maar ook minder snel stilvalt. Interessante materie voor natuurkundigen dit. Je vergat in je lijstje trouwens aerodynamica. Dat is nog wel belangrijker dan gewicht.

In mijn geval zijn de mindere prestaties vooral te verklaren vanwege het feit dat ik met de nieuwe fiets langere stukken ben gaan trainen wat ten koste is gegaan van de snelheid.

[ Bericht 7% gewijzigd door alpeko op 30-07-2015 16:38:15 ]
  donderdag 30 juli 2015 @ 16:38:32 #265
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_154767480
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:32 schreef alpeko het volgende:

[..]

Betwijfel ik. Zo zijn de gewichtjes met veer die zich naarmate de snelheid toenam verder naar de buitenkant van het wiel bewogen ooit verboden. Kennelijk heeft massa in het wiel dan toch ergens effect. Zal met de middelpuntzoekende kracht te maken hebben. En dat massa volgens Einstein traag is zou ook betekenen dat je inderdaad langzamer optrekt maar ook minder snel stilvalt. Interessante materie voor natuurkundigen dit.

In mijn geval zijn de mindere prestaties vooral te verklaren vanwege het feit dat ik met de nieuwe fiets langere stukken ben gaan trainen wat ten koste is gegaan van de snelheid.
Volgens mij bedoel je middelpuntsvliedende kracht.

Heb overigens ook het idee dat een zware fiets op het vlakke geen herkenbaar nadeel is. Het kost inderdaad meer kracht/tijd om op gang te komen en is minder reactief. Aan de andere kant heb je volgens mij voordelen bij wind doordat hij meer in zijn spoor blijft.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_154767724
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:32 schreef alpeko het volgende:

[..]

Betwijfel ik. Zo zijn de gewichtjes met veer die zich naarmate de snelheid toenam verder naar de buitenkant van het wiel bewogen ooit verboden. Kennelijk heeft massa in het wiel dan toch ergens effect.

In mijn geval zijn de mindere prestaties vooral te verklaren vanwege het feit dat ik met de nieuwe fiets langere stukken ben gaan trainen wat ten koste is gegaan van de snelheid.
Massa in je wiel krijg je lastig op gang maar eenmaal in beweging remt het weer langzamer af.

Maar even uitvergroten, als ik je een frame van 100 kilo geef denk je ook dat je even snelle tijden zet? Ik denk van niet. En als je dus langzamer wordt door meer gewicht dan geldt dat voor 100 kilo maar ook voor 100 gram, alleen in veel kleinere mate

In kan je zelfs exact vertellen hoeveel langzamer je wordt voor iedere extra kilo, ook weer uit het geweldige boek van hutchinson _O_
pi_154767758
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:32 schreef alpeko het volgende:

[..]

Betwijfel ik. Zo zijn de gewichtjes met veer die zich naarmate de snelheid toenam verder naar de buitenkant van het wiel bewogen ooit verboden. Kennelijk heeft massa in het wiel dan toch ergens effect. Zal met de middelpuntzoekende kracht te maken hebben. En dat massa volgens Einstein traag is zou ook betekenen dat je inderdaad langzamer optrekt maar ook minder snel stilvalt. Interessante materie voor natuurkundigen dit. Je vergat in je lijstje trouwens aerodynamica. Dat is nog wel belangrijker dan gewicht.

In mijn geval zijn de mindere prestaties vooral te verklaren vanwege het feit dat ik met de nieuwe fiets langere stukken ben gaan trainen wat ten koste is gegaan van de snelheid.
Welk lijstje?
pi_154767902
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat klopt. Kijk er vooral naar of dat de wielen geschikt zijn voor je gewicht als je wat zwaarder weegt. Het is fijn als de wielen een paar honderd gram minder wegen maar als je daar eenmaal aan gaat beginnen dan ga je heel erg veel extra kosten mogen maken voor beter materiaal (lichter en stijver frame, aerowielen, aerohelm, aerostuur), in de tussentijd ga je veel meer winst behalen door goed te trainen en overtollig vet te verliezen.
Haha, ik wil wel even wat nuanceren. Ik ben 1.94 en ben ongeveer 10 kilo te zwaar. Ik ben namelijk van nature al vrij breed gebouwd. In mijn gezondere, sportieve jaren woog ik al 90 kilo en was mijn vetpercentage gewoon op peil. Ik zal door mijn postuur sowieso rekening moeten houden met de materialen. Tenzij ik er verslaafd aan raak en toch nog lichter wil worden. Ach we zien wel :P
pi_154768625
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Massa in je wiel krijg je lastig op gang maar eenmaal in beweging remt het weer langzamer af.

Maar even uitvergroten, als ik je een frame van 100 kilo geef denk je ook dat je even snelle tijden zet? Ik denk van niet. En als je dus langzamer wordt door meer gewicht dan geldt dat voor 100 kilo maar ook voor 100 gram, alleen in veel kleinere mate

In kan je zelfs exact vertellen hoeveel langzamer je wordt voor iedere extra kilo, ook weer uit het geweldige boek van hutchinson _O_
Je lijstje met de basis van hard fietsen. Vraag maar aan Bauke ;)

Al quote ik nu je verkeerde bericht.
pi_154768684
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:18 schreef alpeko het volgende:

[..]

Je lijstje met de basis van hard fietsen. Vraag maar aan Bauke ;)

Al quote ik nu je verkeerde bericht.
Daar noem ik gewicht sowieso niet :?

Maar gewicht en Aero (staaf er in onder materiaal) plaats ik beide onder marginal gains
pi_154769532
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:22 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Daar noem ik gewicht sowieso niet :?

Deze opmerking kan ik ook niet volgen
pi_154769611
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 18:03 schreef alpeko het volgende:

[..]

Deze opmerking kan ik ook niet volgen
Je zegt "je vergat in je lijstje aėrodynamica , dat is nog wel belangrijker dan gewicht "

Maar ik heb het in mn lijstje überhaupt niet over gewicht terwijl je aėrodynamica bij materiaal kan zetten.
pi_154769644
Er zijn wel meer dingen die ik niet specifiek noen allemaal marginal gains vergeleken met de 3 die ik wel specifiek noem
pi_154769678
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 18:08 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Je zegt "je vergat in je lijstje aėrodynamica , dat is nog wel belangrijker dan gewicht "

Maar ik heb het in mn lijstje überhaupt niet over gewicht terwijl je aėrodynamica bij materiaal kan zetten.
Ow zo. Maar onder aėrodynamica val je zelf ook. Niet alleen de fiets. Vandaar mijn verwijzing naar Bauke.
pi_154769773
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 18:10 schreef alpeko het volgende:

[..]

Ow zo. Maar onder aėrodynamica val je zelf ook. Niet alleen de fiets. Vandaar mijn verwijzing naar Bauke.
Dat klopt, sterker nog daaR is het te winnen voordeel veel groter dan aan je fiets/wielen.

Maar marginal gain. Als er een ongetraind persoon met zelfde aanleg als mij komt opdagen met alles Aero en perfecte houding lach ik me helemaal dood om vervolgens naar adem happend hij/zij alsnog de vernieling in te rije
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')