bij mtb's zie je soms ook dat er iets mis is met de kabels door vervuiling, roest, slijtage.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 14:55 schreef iScream. het volgende:
Overigens ziet die cassette op die Cube (neem aan dat je daar op doelt) er nog prima uit zo op de foto, dus dan zal het wellicht inderdaad alleen afstellen van de derailleur zijn
Is dat niet een groot (uiteraard alles in perspectief) risico als je naar een 2e hands gaat kijken? Zeker bij MTBs die over het algemeen meer te lijden hebben dan bijv. racefietsen.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 16:15 schreef Alovenac het volgende:
[..]
Maar ik weet toch niet waar ik naar moet kijken.
Klopt, vandaar dat ik het hier ook raadpleeg.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 22:16 schreef alpeko het volgende:
[..]
Is dat niet een groot (uiteraard alles in perspectief) risico als je naar een 2e hands gaat kijken? Zeker bij MTBs die over het algemeen meer te lijden hebben dan bijv. racefietsen.
Kan maar weinig degelijk/ goed spul vinden voor je in de prijsklasse 350-400¤. Met dat budget iig altijd voor 2e hands gaan, alu en 26 inch. Al eens langs lokale fietsenmakers geweest? Die hebben vaak genoeg tweedehands 26" fietsen staan. Mocht er dan wat mis zijn kun je er ook altijd mee terug.quote:Op maandag 27 juli 2015 20:44 schreef Alovenac het volgende:
[..]
Ik kom zelf uit de regio Breda en ben denk rond de 1.80m. Nu zit ik wat op marktplaats te kijken voor een leuke MTB, zie er natuurlijk wel een paar staan. Maar heb werkelijk geen idee wat goed of slecht is? Misschien dat hier iemand even tijd heeft om wat leuks op te zoeken in de prijsklasse tot +- 400eu?
Thanks. Ik heb trouwens besloten mijn budget op te schroeven naar 1000eu en gelijk voor een nieuwe fiets te gaan. Heeft er dan nog iemand goede aanbevelingen voor een goede nieuwe fiets?quote:Op woensdag 29 juli 2015 09:05 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Kan maar weinig degelijk/ goed spul vinden voor je in de prijsklasse 350-400¤. Met dat budget iig altijd voor 2e hands gaan, alu en 26 inch. Al eens langs lokale fietsenmakers geweest? Die hebben vaak genoeg tweedehands 26" fietsen staan. Mocht er dan wat mis zijn kun je er ook altijd mee terug.
Belangrijkste is dat je goed op de fiets past (binnenbeenlengte), niet al te blind te staren op afmontage. Als het fietsen je bevalt denk ik dat je binnen een paar maanden al een nieuwere koopt.
Geen idee welke maat je moet hebben maar dit lijken wel aardige fietsen:
http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr
http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr
Met dat budget begon ik mijn zoektocht ook. Uiteindelijk buitenkansje gepakt met een fiets die normaal het dubbele kost.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:19 schreef Alovenac het volgende:
[..]
Thanks. Ik heb trouwens besloten mijn budget op te schroeven naar 1000eu en gelijk voor een nieuwe fiets te gaan. Heeft er dan nog iemand goede aanbevelingen voor een goede nieuwe fiets?
Lijkt het maar zo of heeft een merida frame een heel ander model dan de giant talon? Vind Merida frame er niet heel fraai uitzien.
Was gewoon even aan het kijken bij een shop hier in de buurt. Heb gehoord dat er voor dat bedrag ook nieuw voldoende mogelijkheden zijn, dus morgen denk ik even langs de winkel om wat samen te stellen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:40 schreef alpeko het volgende:
[..]
Met dat budget begon ik mijn zoektocht ook. Uiteindelijk buitenkansje gepakt met een fiets die normaal het dubbele kost.
Ik heb destijds gekeken naar de Talon. Goede afmontage en naar Cube LTD Pro. Bij Merida valt me op dat ze vrij veel durven te vragen een fiets met soms Deore of minder. Voor dat budget verwacht ik SLX. Welke Merida heb je op het oog?
Zeker. Succes!quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:34 schreef Alovenac het volgende:
[..]
Heb gehoord dat er voor dat bedrag ook nieuw voldoende mogelijkheden zijn, dus morgen denk ik even langs de winkel om wat samen te stellen.
Bij Canyon, Radon, Cube of Bulls krijg je het meeste "fiets" voor je geld. Giant, Cannondale en bijv. Specialized betaal je veel voor het merk.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:19 schreef Alovenac het volgende:
[..]
Thanks. Ik heb trouwens besloten mijn budget op te schroeven naar 1000eu en gelijk voor een nieuwe fiets te gaan. Heeft er dan nog iemand goede aanbevelingen voor een goede nieuwe fiets?
Lijkt het maar zo of heeft een merida frame een heel ander model dan de giant talon? Vind Merida frame er niet heel fraai uitzien.
Thanks, hopelijk morgen op tijd terug van het werk en dan eens even wat winkels hier in de regio bezoeken. Hopelijk zit er wat moois tussen!quote:Op woensdag 29 juli 2015 21:12 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Bij Canyon, Radon, Cube of Bulls krijg je het meeste "fiets" voor je geld. Giant, Cannondale en bijv. Specialized betaal je veel voor het merk.
Wat is "veel"?quote:Op woensdag 29 juli 2015 21:12 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Bij Canyon, Radon, Cube of Bulls krijg je het meeste "fiets" voor je geld. Giant, Cannondale en bijv. Specialized betaal je veel voor het merk.
20 a 30%, al denk ik dat het op sommige fietsen van bovengenoemde nog wel meer is. Als je in het hogere segment mountainbikes komt helemaal.quote:
Giant betaal je voor het merk ja ? niemand wil zo'n ding manquote:Op woensdag 29 juli 2015 21:12 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Bij Canyon, Radon, Cube of Bulls krijg je het meeste "fiets" voor je geld. Giant, Cannondale en bijv. Specialized betaal je veel voor het merk.
Ga dus even op advies van jou naar Schietecat Breda. Daar verkopen ze Bulls en Carbon. Louis van Dijk is volgens zijn webste veel te duur en verkoopt die merken niet.quote:Op donderdag 30 juli 2015 08:22 schreef poiuytr het volgende:
[..]
20 a 30%, al denk ik dat het op sommige fietsen van bovengenoemde nog wel meer is. Als je in het hogere segment mountainbikes komt helemaal.
quote:Op donderdag 30 juli 2015 08:29 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Giant betaal je voor het merk ja ? niemand wil zo'n ding man
Giant is onder mountainbikes best een "hot" merk. Maken mooie mountainbikes en zijn altijd stukken duurder dan bijvoorbeeld Cube/ Bulls/ Focus/ Sensa (uitgaande van merken wat een lokale LBS verkoopt).quote:Op donderdag 30 juli 2015 08:30 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Giant is zeker te vergelijken met Cube imo . Rose en Canyon nog wel stuk meer value for money maar dat is het stukje internet verkoop
Ja, daarom vergelijk ik giant niet met rose en canyon maar met cube. En dan niet de adviesprijs op de giant site maar bv de prijzen bij een dozenschuiver zoals mantel. Ik vind ze daarin zeker niet onder doen voor cube en totaal niet te vergelijken met merken zoals specialized en cannondale. Als je kijkt naar een cube voor 1000 of een giant voor 1000 zijn dat vrijwel identieke fietsen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:39 schreef poiuytr het volgende:
[..]
[..]
Giant is onder mountainbikes best een "hot" merk. Maken mooie mountainbikes en zijn altijd stukken duurder dan bijvoorbeeld Cube/ Bulls/ Focus/ Sensa (uitgaande van merken wat een lokale LBS verkoopt).
http://www.giant-bicycles(...)5935/#specifications
https://www.canyon.com/nl(...)d-canyon-al-6-9.html
Misschien niet een compleet eerlijke vergelijking omdat internet vs LBS. Maar ondanks het prijsverschil van ongeveer 500¤ had ik nog voor de Canyon gekozen. Betere voorvork, bewezen wielset, lager gewicht en qua looks stukken mooier (al is dit persoonlijk).
Zo'n vergelijking kan je ook met een Bulls Copperhead maken of andere merk hierboven genoemd, dit was maar even snel een voorbeeld.
Daar ben ik het mee eens hoor. Redelijk vergelijkbare prijzen. Al lopen bij Cube je leidingen dan in het frame i.p.v. op je frame zoals bij Giant.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:50 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Als je kijkt naar een cube voor 1000 of een giant voor 1000 zijn dat vrijwel identieke fietsen.
Goeie keuzes al gemaakt Die Ridley is volgens mij vrij oud, die zou bij mij als eerste afvallen. De rest is stuk voor stuk prima spul! Zoals je ziet is Ultegra wel weer iets duurder dan 105. Als beginnend wielrenner is Ultegra niet meteen noodzakelijk, 105 is een prima groep, als dat je 200 euro scheelt, zou ik eerder voor een 105 afmontage gaan.quote:Op donderdag 30 juli 2015 12:51 schreef Robar het volgende:
Ik heb besloten om me ook aan de racefiets te gaan wagen. Ik heb al veel gelezen in deze reeks, maar de gote hoeveelheid aan informatie is nog niet compleet geland bij me. Gezien de adviezen hier en het budget wat ik voor ogen heb, ben ik er wel over uit, dat ik voor een leuke tweedehands ga. Voor de fiets zelf wil ik maxmaal zo een 800 euro betalen (los van kleding e.d.),maar minder mag altijd.
Ik heb al wat rondgekeken op marktplaats, puur om een beeld te kijgen van wat er beschikbaar is en wat de kosten zijn. En ik ben ook benieuwd wat de voors en tegens zouden zijn van de selectie die ik nu heb gemaakt. Ik ben ook van plan om even wat winkels in de buurt af te gaan. (regio Haarlemermeer, welicht kennnen jullie nog een goede)
Wat misschien nog belangrijk is om te weten, is dat ik 1.94m ben en rond de 100 kilo weeg. Ik kan me voorstellen dat je met een dergelijk postuur wellicht niet voor bepaalde merken moet gaan. Ik zal met die lengte waarschijnlijk ergens rond de maat 62-64 uitkomen denk ik. (ik zal me nog gaan laten opmeten, voordat ik een echte keuze ga maken) Ik heb de droom om na een aantal jaren fietservaring ook eens de bergen op te zoeken, maar daar hoeft bij deze fiets nog geen rekening mee gehouden te worden.
http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd
http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd
http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd
http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd
http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd
Alvast bedankt
Budget hoeft niet per se slecht te zijn voor bovenstaande situatie. Fulcrum r7, Campa Khamsin, Mavic Aksium of Shimano Rs3 (dacht ik) zijn allemaal prima wielen voor de zwaardere fietser. Juist als je meer gaat uitgeven worden de gewichtslimieten vaak lager vanwege het lichtere materiaal.quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:29 schreef iScream. het volgende:
[..]
Goeie keuzes al gemaakt Die Ridley is volgens mij vrij oud, die zou bij mij als eerste afvallen. De rest is stuk voor stuk prima spul! Zoals je ziet is Ultegra wel weer iets duurder dan 105. Als beginnend wielrenner is Ultegra niet meteen noodzakelijk, 105 is een prima groep, als dat je 200 euro scheelt, zou ik eerder voor een 105 afmontage gaan.
Zo hou je ook nog wat geld over om opzij te leggen voor een ander wielsetje. De fietsen die je linkt hebben zover ik kan zien allemaal budgetwielen (is bijna altijd zo bij fietsen met een nieuwprijs van rond de 1000-1250 euro). Vooral met jouw gewicht is dit wel het meest "heikele" punt van de fiets (nee, je zakt er niet meteen doorheen ofzo hoor ) Je wilt dan ook eerder je wielsetje upgraden dan van 105 naar Ultegra, naar mijn mening.
Dan praat je dus al snel over een paar honderd Euro voor een degelijke 'instap'fiets. Ik wil niet eens weten hoeveel je extra betaalt voor het beste aerospul en het beste carbon enkel (dat deel wat je extra betaalt) omdat een deel van de wielrenners bereid is om het te betalen. Ik vind het jammer dat bij een sport waarbij het puur om het verplaatsen op eigen kracht zou moeten gaan toch het geld een onnodig grote rol speelt.quote:Op donderdag 30 juli 2015 08:22 schreef poiuytr het volgende:
[..]
20 a 30%, al denk ik dat het op sommige fietsen van bovengenoemde nog wel meer is. Als je in het hogere segment mountainbikes komt helemaal.
Zo'n grote rol speelt het dus ook helemaal niet, dat wordt vooral op je ingepraat door degene die daar belang bij hebben: detailhandel en fabrikanten.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan praat je dus al snel over een paar honderd Euro voor een degelijke 'instap'fiets. Ik wil niet eens weten hoeveel je extra betaalt voor het beste aerospul en het beste carbon enkel (dat deel wat je extra betaalt) omdat een deel van de wielrenners bereid is om het te betalen. Ik vind het jammer dat bij een sport waarbij het puur om het verplaatsen op eigen kracht zou moeten gaan toch het geld een onnodig grote rol speelt.
Bedankt voor je antwoord. Ik was in eerste instantie ook op zoek naar fietsen met een 105 groep, maar ik kon er niet zo gek veel vinden. Vervolgens ben ik ook naar ultegra's gaan kijken.quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:29 schreef iScream. het volgende:
[..]
Goeie keuzes al gemaakt Die Ridley is volgens mij vrij oud, die zou bij mij als eerste afvallen. De rest is stuk voor stuk prima spul! Zoals je ziet is Ultegra wel weer iets duurder dan 105. Als beginnend wielrenner is Ultegra niet meteen noodzakelijk, 105 is een prima groep, als dat je 200 euro scheelt, zou ik eerder voor een 105 afmontage gaan.
Zo hou je ook nog wat geld over om opzij te leggen voor een ander wielsetje. De fietsen die je linkt hebben zover ik kan zien allemaal budgetwielen (is bijna altijd zo bij fietsen met een nieuwprijs van rond de 1000-1250 euro). Vooral met jouw gewicht is dit wel het meest "heikele" punt van de fiets (nee, je zakt er niet meteen doorheen ofzo hoor ) Je wilt dan ook eerder je wielsetje upgraden dan van 105 naar Ultegra, naar mijn mening.
Dat prijsverschil valt op zich wel mee.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:39 schreef poiuytr het volgende:
[..]
[..]
Giant is onder mountainbikes best een "hot" merk. Maken mooie mountainbikes en zijn altijd stukken duurder dan bijvoorbeeld Cube/ Bulls/ Focus/ Sensa (uitgaande van merken wat een lokale LBS verkoopt).
http://www.giant-bicycles(...)5935/#specifications
https://www.canyon.com/nl(...)d-canyon-al-6-9.html
Misschien niet een compleet eerlijke vergelijking omdat internet vs LBS. Maar ondanks het prijsverschil van ongeveer 500¤ had ik nog voor de Canyon gekozen. Betere voorvork, bewezen wielset, lager gewicht en qua looks stukken mooier (al is dit persoonlijk).
Ik ga er eens naar kijken.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:32 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Zo'n grote rol speelt het dus ook helemaal niet, dat wordt vooral op je ingepraat door degene die daar belang bij hebben: detailhandel en fabrikanten.
Even simpel gezegd volgorde van belang om hard te fietsen
- Aanleg (met afstand allerbelangrijkste)
- Training
- Doping
Dan een hele tijd niets
- Marginal gains zoals materiaal en voeding,
Als het je interesseert lees je Faster - The Obsession, Science and Luck Behind the World's Fastest Cyclists van Michael Hutchinson
10% korting kom je nog niet in de buurt hoor. Zo'n beurt heb ik weinig boodschap aan omdat ik dat toch zelf doe.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:41 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Dat prijsverschil valt op zich wel mee.
Bij mijn lokale fietsenmaker krijg je standaard 10% korting (soms meer) op een nieuwe fiets t.o.v. de adviesprijs of voor 20% van die prijs aan accessoires (dit geval dus 300 euro voor een helm, kleding, pedalen, schoenen etc.).
En daarnaast krijg je de eerste grote beurt gratis en een paar keer korting op de daaropvolgende (totaal zo'n 130 euro korting). En uiteraard als er in het begin wat kleins moet gebeuren is dat gratis (remkabeltje vervangen o.i.d.).
En daarnaast moet je de Canyon natuurlijk nog rijklaar maken (en betaal je 33 euro verzendkosten).
Houd er rekening mee dat er veel verschillende Ultegra's en 105's zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:40 schreef Robar het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord. Ik was in eerste instantie ook op zoek naar fietsen met een 105 groep, maar ik kon er niet zo gek veel vinden. Vervolgens ben ik ook naar ultegra's gaan kijken.
Maar ik zal me in eerste instantie richten op de 105, ook wannneer ik bij wat wielerwinkels langs ga. Dan kan ik met wat ik bespaar weer wat meer investeren in de kleding en andere benodigdheden. Dat zal ook wel snel oplopen.
Ik heb me nog niet zo verdiept in de wielen. Het is denk ik belangrijk inderdaad, dat de wielen ook voor mijn gewichtsklasse geschikt zijn. Het doel is ook om wat kilo's te laten verdwijnen, maar minder dan 90 kilo zal ik niet snel wegen. Met 90 kilo oog ik al redelijk slank.
Hoeveelheidskorting, wij betalen een fors extra percentage bovenop de productiekosten, zij betalen een klein percentage extra omdat ze een zeer groot aantal afnemen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:48 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
10% korting kom je nog niet in de buurt hoor. Zo'n beurt heb ik weinig boodschap aan omdat ik dat toch zelf doe.
De inkoop is bij Canyon zo ontzettend scherp, snap niet hoe ze dat doen. In een fiets van 2k steken ze al wielen van 800 euro. Zelfs als je de onderdelen bij de bekende discountinternetwinkels los gaat kopen dan kom je nog uit boven de verkoopprijs van canyon zelf.
Dat snap ik Bram, maar die korting krijgen andere merken ook natuurlijk, heb toch het idee dat canyon er nog net een schepje extra bovenop doet.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoeveelheidskorting, wij betalen een fors extra percentage bovenop de productiekosten, zij betalen een klein percentage extra omdat ze een zeer groot aantal afnemen.
Hoe bedoel je dat precies? Doel je dan op verschil in onderhoud? Of kwaliteit van de andere onderdelen, waardoor de ene 105 beter is dan de andere?quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Houd er rekening mee dat er veel verschillende Ultegra's en 105's zijn.
105 (en sowieso alle systemen) is een aantal keer vernieuwd, komt het meest naar buiten in de hoeveelheid versnellingen. De nieuwste heeft er 2x11 maar die zal je nog niet zo veel tegen komen. Daarvoor had je de versie met 2x 10 versnellingen waar niks mis mee is. De versie daarvoor met 2x 9 is echt wel wat ouderwets en geeft bovendien aan dat de fiets dus ook al behoorlijk oud is.quote:Op donderdag 30 juli 2015 15:13 schreef Robar het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat precies? Doel je dan op verschil in onderhoud? Of kwaliteit van de andere onderdelen, waardoor de ene 105 beter is dan de andere?
Dat klopt. Kijk er vooral naar of dat de wielen geschikt zijn voor je gewicht als je wat zwaarder weegt. Het is fijn als de wielen een paar honderd gram minder wegen maar als je daar eenmaal aan gaat beginnen dan ga je heel erg veel extra kosten mogen maken voor beter materiaal (lichter en stijver frame, aerowielen, aerohelm, aerostuur), in de tussentijd ga je veel meer winst behalen door goed te trainen en overtollig vet te verliezen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:53 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Budget hoeft niet per se slecht te zijn voor bovenstaande situatie. Fulcrum r7, Campa Khamsin, Mavic Aksium of Shimano Rs3 (dacht ik) zijn allemaal prima wielen voor de zwaardere fietser. Juist als je meer gaat uitgeven worden de gewichtslimieten vaak lager vanwege het lichtere materiaal.
Ik had op een reviewsite gelezen dat ze over die nieuwe 2x11 heel wat meer tevreden zijn dan over de 2x10 en niet vanwege het extra tandwieltje (wat ik trouwens graag zou hebben). Het zou soepeler schakelen. Niet dat de 2x10 niet ok is.quote:Op donderdag 30 juli 2015 15:17 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
105 (en sowieso alle systemen) is een aantal keer vernieuwd, komt het meest naar buiten in de hoeveelheid versnellingen. De nieuwste heeft er 2x11 maar die zal je nog niet zo veel tegen komen. Daarvoor had je de versie met 2x 10 versnellingen waar niks mis mee is. De versie daarvoor met 2x 9 is echt wel wat ouderwets en geeft bovendien aan dat de fiets dus ook al behoorlijk oud is.
Behalve het aantal kransjes tellen kan je die oude versie ook wel herkennen aan de glimmende zilveren look. Een zwarte of matgrijze afwerking is hoogstwaarschijnlijk een nieuwere versie.
Wat Ijsbeer zegt, zie het als 105.1 , 105,2 , Ultegra.1 etc.quote:Op donderdag 30 juli 2015 15:13 schreef Robar het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat precies? Doel je dan op verschil in onderhoud? Of kwaliteit van de andere onderdelen, waardoor de ene 105 beter is dan de andere?
Ik heb met mijn carbon Ultegra afgemonteerde racefiets met dure Mavic wielen vooralsnog maar weinig van mijn oude Strava records verbroken die ik met mijn fiets van 1100 euro reed. Zeker op vlak is massa niet in je nadeel.quote:Op donderdag 30 juli 2015 15:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat klopt. Kijk er vooral naar of dat de wielen geschikt zijn voor je gewicht als je wat zwaarder weegt. Het is fijn als de wielen een paar honderd gram minder wegen maar als je daar eenmaal aan gaat beginnen dan ga je heel erg veel extra kosten mogen maken voor beter materiaal (lichter en stijver frame, aerowielen, aerohelm, aerostuur), in de tussentijd ga je veel meer winst behalen door goed te trainen en overtollig vet te verliezen.
Tuurlijk wel, alleen in mindere mate dan bergopquote:Op donderdag 30 juli 2015 16:23 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik heb met mijn carbon Ultegra afgemonteerde racefiets met dure Mavic wielen vooralsnog maar weinig van mijn oude Strava records verbroken die ik met mijn fiets van 1100 euro reed. Zeker op vlak is massa niet in je nadeel.
Betwijfel ik. Zo zijn de gewichtjes met veer die zich naarmate de snelheid toenam verder naar de buitenkant van het wiel bewogen ooit verboden. Kennelijk heeft massa in het wiel dan toch ergens effect. Zal met de middelpuntzoekende kracht te maken hebben. En dat massa volgens Einstein traag is zou ook betekenen dat je inderdaad langzamer optrekt maar ook minder snel stilvalt. Interessante materie voor natuurkundigen dit. Je vergat in je lijstje trouwens aerodynamica. Dat is nog wel belangrijker dan gewicht.quote:Op donderdag 30 juli 2015 16:26 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, alleen in mindere mate dan bergop
Volgens mij bedoel je middelpuntsvliedende kracht.quote:Op donderdag 30 juli 2015 16:32 schreef alpeko het volgende:
[..]
Betwijfel ik. Zo zijn de gewichtjes met veer die zich naarmate de snelheid toenam verder naar de buitenkant van het wiel bewogen ooit verboden. Kennelijk heeft massa in het wiel dan toch ergens effect. Zal met de middelpuntzoekende kracht te maken hebben. En dat massa volgens Einstein traag is zou ook betekenen dat je inderdaad langzamer optrekt maar ook minder snel stilvalt. Interessante materie voor natuurkundigen dit.
In mijn geval zijn de mindere prestaties vooral te verklaren vanwege het feit dat ik met de nieuwe fiets langere stukken ben gaan trainen wat ten koste is gegaan van de snelheid.
Massa in je wiel krijg je lastig op gang maar eenmaal in beweging remt het weer langzamer af.quote:Op donderdag 30 juli 2015 16:32 schreef alpeko het volgende:
[..]
Betwijfel ik. Zo zijn de gewichtjes met veer die zich naarmate de snelheid toenam verder naar de buitenkant van het wiel bewogen ooit verboden. Kennelijk heeft massa in het wiel dan toch ergens effect.
In mijn geval zijn de mindere prestaties vooral te verklaren vanwege het feit dat ik met de nieuwe fiets langere stukken ben gaan trainen wat ten koste is gegaan van de snelheid.
Welk lijstje?quote:Op donderdag 30 juli 2015 16:32 schreef alpeko het volgende:
[..]
Betwijfel ik. Zo zijn de gewichtjes met veer die zich naarmate de snelheid toenam verder naar de buitenkant van het wiel bewogen ooit verboden. Kennelijk heeft massa in het wiel dan toch ergens effect. Zal met de middelpuntzoekende kracht te maken hebben. En dat massa volgens Einstein traag is zou ook betekenen dat je inderdaad langzamer optrekt maar ook minder snel stilvalt. Interessante materie voor natuurkundigen dit. Je vergat in je lijstje trouwens aerodynamica. Dat is nog wel belangrijker dan gewicht.
In mijn geval zijn de mindere prestaties vooral te verklaren vanwege het feit dat ik met de nieuwe fiets langere stukken ben gaan trainen wat ten koste is gegaan van de snelheid.
Haha, ik wil wel even wat nuanceren. Ik ben 1.94 en ben ongeveer 10 kilo te zwaar. Ik ben namelijk van nature al vrij breed gebouwd. In mijn gezondere, sportieve jaren woog ik al 90 kilo en was mijn vetpercentage gewoon op peil. Ik zal door mijn postuur sowieso rekening moeten houden met de materialen. Tenzij ik er verslaafd aan raak en toch nog lichter wil worden. Ach we zien welquote:Op donderdag 30 juli 2015 15:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat klopt. Kijk er vooral naar of dat de wielen geschikt zijn voor je gewicht als je wat zwaarder weegt. Het is fijn als de wielen een paar honderd gram minder wegen maar als je daar eenmaal aan gaat beginnen dan ga je heel erg veel extra kosten mogen maken voor beter materiaal (lichter en stijver frame, aerowielen, aerohelm, aerostuur), in de tussentijd ga je veel meer winst behalen door goed te trainen en overtollig vet te verliezen.
Je lijstje met de basis van hard fietsen. Vraag maar aan Baukequote:Op donderdag 30 juli 2015 16:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Massa in je wiel krijg je lastig op gang maar eenmaal in beweging remt het weer langzamer af.
Maar even uitvergroten, als ik je een frame van 100 kilo geef denk je ook dat je even snelle tijden zet? Ik denk van niet. En als je dus langzamer wordt door meer gewicht dan geldt dat voor 100 kilo maar ook voor 100 gram, alleen in veel kleinere mate
In kan je zelfs exact vertellen hoeveel langzamer je wordt voor iedere extra kilo, ook weer uit het geweldige boek van hutchinson
Daar noem ik gewicht sowieso nietquote:Op donderdag 30 juli 2015 17:18 schreef alpeko het volgende:
[..]
Je lijstje met de basis van hard fietsen. Vraag maar aan Bauke
Al quote ik nu je verkeerde bericht.
Deze opmerking kan ik ook niet volgenquote:Op donderdag 30 juli 2015 17:22 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Daar noem ik gewicht sowieso niet
Je zegt "je vergat in je lijstje aërodynamica , dat is nog wel belangrijker dan gewicht "quote:Op donderdag 30 juli 2015 18:03 schreef alpeko het volgende:
[..]
Deze opmerking kan ik ook niet volgen
Ow zo. Maar onder aërodynamica val je zelf ook. Niet alleen de fiets. Vandaar mijn verwijzing naar Bauke.quote:Op donderdag 30 juli 2015 18:08 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Je zegt "je vergat in je lijstje aërodynamica , dat is nog wel belangrijker dan gewicht "
Maar ik heb het in mn lijstje überhaupt niet over gewicht terwijl je aërodynamica bij materiaal kan zetten.
Dat klopt, sterker nog daaR is het te winnen voordeel veel groter dan aan je fiets/wielen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 18:10 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ow zo. Maar onder aërodynamica val je zelf ook. Niet alleen de fiets. Vandaar mijn verwijzing naar Bauke.
Zeer zeker ja. Voor profs zit alleen in dat soort dingen winst. Voor de gewone sterveling is er zoals je al stelt met training veel meer te halen. Dan heb je het over tientallen procenten. Kortom bespaar op je fiets en investeer in jezelfquote:Op donderdag 30 juli 2015 18:14 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dat klopt, sterker nog daaR is het te winnen voordeel veel groter dan aan je fiets/wielen.
Maar marginal gain. Als er een ongetraind persoon met zelfde aanleg als mij komt opdagen met alles Aero en perfecte houding lach ik me helemaal dood om vervolgens naar adem happend hij/zij alsnog de vernieling in te rije
alleen de eerste 2 vind ik de prijs redelijk over een komen met de afmontage en de leeftijd den andere 3 zou ik lekker laten staan.quote:Op donderdag 30 juli 2015 12:51 schreef Robar het volgende:
Ik heb besloten om me ook aan de racefiets te gaan wagen. Ik heb al veel gelezen in deze reeks, maar de gote hoeveelheid aan informatie is nog niet compleet geland bij me. Gezien de adviezen hier en het budget wat ik voor ogen heb, ben ik er wel over uit, dat ik voor een leuke tweedehands ga. Voor de fiets zelf wil ik maxmaal zo een 800 euro betalen (los van kleding e.d.),maar minder mag altijd.
Ik heb al wat rondgekeken op marktplaats, puur om een beeld te kijgen van wat er beschikbaar is en wat de kosten zijn. En ik ben ook benieuwd wat de voors en tegens zouden zijn van de selectie die ik nu heb gemaakt. Ik ben ook van plan om even wat winkels in de buurt af te gaan. (regio Haarlemermeer, welicht kennnen jullie nog een goede)
Wat misschien nog belangrijk is om te weten, is dat ik 1.94m ben en rond de 100 kilo weeg. Ik kan me voorstellen dat je met een dergelijk postuur wellicht niet voor bepaalde merken moet gaan. Ik zal met die lengte waarschijnlijk ergens rond de maat 62-64 uitkomen denk ik. (ik zal me nog gaan laten opmeten, voordat ik een echte keuze ga maken) Ik heb de droom om na een aantal jaren fietservaring ook eens de bergen op te zoeken, maar daar hoeft bij deze fiets nog geen rekening mee gehouden te worden.
http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd
http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd
http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd
http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd
http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd
Alvast bedankt
Ik ben het met je eens dat het gewicht relatief weinig invloed heeft met het fietsen (lees: iemand die te dik is zal met hardlopen aanzienlijk trager zijn in vergelijking met zijn even talentvolle medesporter terwijl bij fietsen het verschil klein is), ik heb dit zelf ook ervaren door met verschillende gewichten te fietsen en natuurkundig gezien is het ook logisch dat het zo werkt. Het scheelt echter wel iets. De invloed op het versnellen (de tijd die je nodig hebt om bijv. van 32 km/u naar 42 km/u te gaan) is in mijn ervaring groter.quote:Op donderdag 30 juli 2015 16:23 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik heb met mijn carbon Ultegra afgemonteerde racefiets met dure Mavic wielen vooralsnog maar weinig van mijn oude Strava records verbroken die ik met mijn fiets van 1100 euro reed. Zeker op vlak is massa niet in je nadeel.
Het is offtopic maar laat ik toch maar even het misverstand weghalen, de BMI - die nooit is bedoeld om voor individuen gebruikt te worden - is sowieso ongeschikt om te bepalen of dat je te zwaar weegt maar voor lange en kleine mensen is die in het bijzonder ongeschikt. Langere mensen mogen zwaarder wegen, kleinere mensen moeten lichter wegen dan wat de BMI aangeeft als ze een modale bouw hebben. In de tijd dat meneer Quetelet dit bedacht hadden ze geen rekenmachientje dus kozen ze voor een simpele formule. Dat is geen probleem als je met populaties werkt (statistiek), je bekijkt hoeveel extra klachten en voortijdige sterfte er is bij welke BMI-waardes en zodoende constateert je dat gemiddeld genomen een waarde van >=30 problematisch is en het vanaf 25 wat minder ideaal wordt.quote:Op donderdag 30 juli 2015 16:52 schreef Robar het volgende:
[..]
Haha, ik wil wel even wat nuanceren. Ik ben 1.94 en ben ongeveer 10 kilo te zwaar. Ik ben namelijk van nature al vrij breed gebouwd. In mijn gezondere, sportieve jaren woog ik al 90 kilo en was mijn vetpercentage gewoon op peil. Ik zal door mijn postuur sowieso rekening moeten houden met de materialen. Tenzij ik er verslaafd aan raak en toch nog lichter wil worden. Ach we zien wel
Nog even opgezocht, op dit parcours kost iedere extra kilo je 2 secondenquote:Op donderdag 30 juli 2015 16:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
In kan je zelfs exact vertellen hoeveel langzamer je wordt voor iedere extra kilo, ook weer uit het geweldige boek van hutchinson
En nu de grote vraag, hoeveel sneller ben je als je 100% (van het haalbare) aero bent. Het is duidelijk dat je niet element voor element alle voordelen kan optellen want dan krijg je onrealistische getallen (het is dus niet lineair). Over overschoenen gesproken, een badmuts over de helm schijnt ook te helpen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 21:54 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Nog even opgezocht, op dit parcours kost iedere extra kilo je 2 seconden
[ afbeelding ]
5 watt besparen op luchtweerstand geeft je al 16 seconden. 5 watt is helemaal niets, je bespaart al meer door overschoenen van 2 tientjes te dragen. Een kilo besparen op je fiets kost je al snel 1000 E of meer.
Ik heb het helaas/gelukkig nog niet gezien. Helaas omdat het fijn is om eens goed te lachen, gelukkig omdat blijkbaar het gezonde verstand soms toch zegeviert bij de mens.quote:Op donderdag 30 juli 2015 18:14 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dat klopt, sterker nog daaR is het te winnen voordeel veel groter dan aan je fiets/wielen.
Maar marginal gain. Als er een ongetraind persoon met zelfde aanleg als mij komt opdagen met alles Aero en perfecte houding lach ik me helemaal dood om vervolgens naar adem happend hij/zij alsnog de vernieling in te rije
Heeft het enige relevantie dat die massa specifiek in het wiel zit? Stel dat de een 65 kg. weegt en de ander 90 kg. en beide zijn goed afgetraind en hebben evenveel talent dan zal de laatste sowieso trager acellereren (positief en negatief). Doet het er dan toe - in die mate dat je er iets van merkt - als een van de twee wielen heeft die een paar honderd gram zwaarder wegen?quote:Op donderdag 30 juli 2015 16:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Massa in je wiel krijg je lastig op gang maar eenmaal in beweging remt het weer langzamer af.
Dit is wel interessante tabelquote:Op donderdag 30 juli 2015 22:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En nu de grote vraag, hoeveel sneller ben je als je 100% (van het haalbare) aero bent. Het is duidelijk dat je niet element voor element alle voordelen kan optellen want dan krijg je onrealistische getallen (het is dus niet lineair). Over overschoenen gesproken, een badmuts over de helm schijnt ook te helpen.
Waarom zoek je niet het midden op? 1 keer per week een hele lange rit met een rustige snelheid, 1 keer per week tot 2 weken (afhankelijk van hoe je je voelt, de periode in het jaar en zo) een 'korte' rit volle bak en de rest van de week een afstand die daar tussen in ligt.quote:Op donderdag 30 juli 2015 16:32 schreef alpeko het volgende:
In mijn geval zijn de mindere prestaties vooral te verklaren vanwege het feit dat ik met de nieuwe fiets langere stukken ben gaan trainen wat ten koste is gegaan van de snelheid.
Ja, maar helaas ontbreekt in deze tabel de combinatie van de verschillende aero-elementen. Je kan het niet bij elkaar optellen om te bepalen wat het voordeel is als je dat combineert, het voordeel van de onderdelen samen is aanzienlijk kleiner dan de som van het voordeel van die onderdelen. Gelukkig maar, want 6m40s voorsprong kopen op een 40k (als je een tijdrit zou rijden of aan een triathlon mee zou doen) zou wel erg veel zijn. Plus inderdaad dat de windtunnel niet hetzelfde is als buiten fietsen (meer turbulentie).quote:Op donderdag 30 juli 2015 22:36 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dit is wel interessante tabel
[ afbeelding ]
Maar wel laboratoriumcijfers. Wel eens interview met volgens mij wiggins gelezen die zei dat als hij alle snufjes en trucjes bij elkaar op zou tellen hij minuut of 10 sneller zou moeten zijn in tijdrit over 50 km. Dat is natuurlijk compleet onrealistisch, hij schatte dat het nog geen 2 minuten waren vergeleken met begin van zn carrière.
Jep, en zoals ik al zei lab cijfers zegt nog niks over het resultaat in de echte wereld.quote:Op donderdag 30 juli 2015 22:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, maar helaas ontbreekt in deze tabel de combinatie van de verschillende aero-elementen. Je kan het niet bij elkaar optellen om te bepalen wat het voordeel is als je dat combineert, het voordeel van de onderdelen samen is aanzienlijk kleiner dan de som van het voordeel van die onderdelen. Gelukkig maar, want 6m40s voorsprong kopen op een 40k (als je een tijdrit zou rijden of aan een triathlon mee zou doen) zou wel erg veel zijn.
Helaas zal dat resultaat uit de echte wereld er ook nooit komen aangezien je nooit twee keer exact dezelfe wind hebt op een volledig vrij parcour en exact dezelfde fitheid en het inspanningsniveau van de fietser etc.quote:Op donderdag 30 juli 2015 22:48 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Jep, en zoals ik al zei lab cijfers zegt nog niks over het resultaat in de echte wereld.
Bijna iedere wielbouwer claimt dat zn wielen sneller zijn dan de concurrentie en ze hebben allemaal gelijk. Een bepaalde windhoek, windkracht of snelheid maakt enorm verschil in weerstand op verschillende wielen. Dus bij 35 per uur met een inkomende wind 20 graden links van het midden is het wiel van fabrikant A sneller dan de rest en verander je ook maar iets is het weer compleet ander verhaal.
Ach joh, het is allemaal gepiel in de marge. Als er echt een doorbraak is beschikt de concurrentie de week daarop ook over zelfde materiaal. Alleen in het baanwielrennen is het materiaal wel eens beslissend geweest maar daar heb je het ook over honderste van een seconde.quote:Op donderdag 30 juli 2015 22:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Helaas zal dat resultaat uit de echte wereld er ook nooit komen aangezien je nooit twee keer exact dezelfe wind hebt op een volledig vrij parcour en exact dezelfde fitheid en het inspanningsniveau van de fietser etc.
Misschien kunnen ze ooit eens een mooi model maken wat het realistisch simuleert? Dan kunnen we voor wedstrijden tijdstraffen invoeren voor het gebruik van aerospul.
Bij de profs wel maar voor de amateurs of triathleten die talent hebben en goed getraind zijn maar die geen sponsor hebben kan het wel een relevant verschil maken. Voor de meeste amateurs doet het er natuurlijk niet toe. Voor mij is een van de charmes van duursporten dat je eigen lichaam het moet doen, het gaat er niet om dat je de beste auto of het beste paard hebt, je doet het zelf. Dat geeft een schijn van eerlijkheid (eerlijk is eerlijk, talent is ook maar een kwestie van geluk). Daarom vind ik het jammer dat we dankzij de commercie toch dit soort gekkigheid hebben bij het fietsen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 22:57 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ach joh, het is allemaal gepiel in de marge. Als er echt een doorbraak is beschikt de concurrentie de week daarop ook over zelfde materiaal. Alleen in het baanwielrennen is het materiaal wel eens beslissend geweest maar daar heb je het ook over honderste van een seconde.
Doe ik ook maar tijd is beperkt. Doe ook aan hardlopen en mountainbiken. Probeer nu weer 2x week te lopen. Minimaal 1x per week op de MTB. Dat laatste komt overigens qua intensiteit behoorlijk overeen met hoe ik vroeger fietste op de racefiets: kort en hoog in de hartslag. Op de racefiets zit ik nu vrijwel altijd laag in de zone. Qua topsnelheid kom ik nog wel in de buurt van die van voorgaande jaren maar ik merk wel dat ik dat minder vaak en lang volhoud als vroeger. Een km lang tegen de 50 lukt me nog wel, alleen vroeger kon ik het daarna nog een keer. Nu ben ik meteen verzuurd. Ik ga proberen om af en toe intervaltraining op de fiets te doen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 22:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarom zoek je niet het midden op? 1 keer per week een hele lange rit met een rustige snelheid, 1 keer per week tot 2 weken (afhankelijk van hoe je je voelt, de periode in het jaar en zo) een 'korte' rit volle bak en de rest van de week een afstand die daar tussen in ligt.
Veel plezier er mee. Geen 29- er overwogen?quote:Op vrijdag 31 juli 2015 08:33 schreef Alovenac het volgende:
Ik heb gisteren de keuze moeten maken tussen de cube attention met 27.5 inch banden of de cube ltd pro. Ik ben zelf voor de eerste gegaan, deels doordat ik het frame zelf net wat mooier vond.
Thanks voor de hulp hier!
Bij mij is het precies tegenovergesteld, een kwartier lang met een relatief hoge snelheid rijden (rond de 40 solo) doe ik vrij gemakkelijk en bij lange ritten (100+) kan ik aardig de snelheid hoog houden maar mijn sprintsnelheid ligt niet veel hoger dan wat ik bij temporijden haal, niet voor een minuut lang althans. Ik ben absoluut geen sprinter. Dat is bij hardlopen ook zo, zelfs de 60m vind ik al een lange sprint terwijl ik graag een halve marathon loop.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 07:13 schreef alpeko het volgende:
[..]
Doe ik ook maar tijd is beperkt. Doe ook aan hardlopen en mountainbiken. Probeer nu weer 2x week te lopen. Minimaal 1x per week op de MTB. Dat laatste komt overigens qua intensiteit behoorlijk overeen met hoe ik vroeger fietste op de racefiets: kort en hoog in de hartslag. Op de racefiets zit ik nu vrijwel altijd laag in de zone. Qua topsnelheid kom ik nog wel in de buurt van die van voorgaande jaren maar ik merk wel dat ik dat minder vaak en lang volhoud als vroeger. Een km lang tegen de 50 lukt me nog wel, alleen vroeger kon ik het daarna nog een keer. Nu ben ik meteen verzuurd. Ik ga proberen om af en toe intervaltraining op de fiets te doen.
Welke pro en ltd?quote:Op vrijdag 31 juli 2015 08:33 schreef Alovenac het volgende:
Ik heb gisteren de keuze moeten maken tussen de cube attention met 27.5 inch banden of de cube ltd pro. Ik ben zelf voor de eerste gegaan, deels doordat ik het frame zelf net wat mooier vond.
De cube pro waa 999eu, geen idee welke het was.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 21:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Welke pro en ltd?
Er zijn er twee van beide.
Deze?quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 06:23 schreef Alovenac het volgende:
[..]
De cube pro waa 999eu, geen idee welke het was.
Maar ben voor de attention gegaan, het witte frame sprak mij erg aan. Gisteren opgehaald en naar huis gefietst. Fijn fietsje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |