abonnement Unibet Coolblue
pi_154672546
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 12:47 schreef Alovenac het volgende:

[..]

Het mag evt ook een tweedehands zijn. Maar waar moet ik opletten bij de aanschaf van een mtb? Dan kan ok zelf namelijk ook wat rondneuzen o internet. Heb zelf geen idee waar ik allemaal op moet letten bij de aanschaf van zon mtb.

Of heb je zelf een paar suggesties als leuke mtbs voor beginners?
quote:
14s.gif Op maandag 27 juli 2015 08:18 schreef iScream. het volgende:

[..]

Waar je vooral op moet letten is de afmontage, is in de meeste gevallen Shimano, hier heb je de volgende afmontages: Acera, Alivio, Deore, Deore LX, XT, XTR waarbij ik altijd van mening ben dat Deore wel echt het minimale is wat je wilt. Als je goed zoekt op MP zijn er genoeg mooie alu fietsjes te koop met Deore of Deore LX afmontage voor rond de 350 euro.
:)

Verder heb je bij MTB'S nog het verschil in wielmaat (26, 27,5 en 29"), maar ik denk dat je in die prijsklasse voornamelijk uitkomt op 26"
  maandag 27 juli 2015 @ 13:33:46 #202
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_154672760
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 13:25 schreef cafca het volgende:

[..]

[..]

:)

Verder heb je bij MTB'S nog het verschil in wielmaat (26, 27,5 en 29"), maar ik denk dat je in die prijsklasse voornamelijk uitkomt op 26"
Hey, plagiaat! :P
pi_154672767
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 12:47 schreef Alovenac het volgende:

[..]

Het mag evt ook een tweedehands zijn. Maar waar moet ik opletten bij de aanschaf van een mtb? Dan kan ok zelf namelijk ook wat rondneuzen o internet. Heb zelf geen idee waar ik allemaal op moet letten bij de aanschaf van zon mtb.

Of heb je zelf een paar suggesties als leuke mtbs voor beginners?
Denk dat anderen je op dat punt beter kunnen adviseren. Ik zou in ieder geval op de groep letten. En bij tweedehands natuurlijk goed op de staat van de fiets. Heb pas een nieuwe gekocht en me er redelijk in verdiept maar andere prijsklasse.

Ik heb hier veel uitgehaald: http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=29213
pi_154673367
quote:
11s.gif Op maandag 27 juli 2015 13:33 schreef iScream. het volgende:

[..]

Hey, plagiaat! :P
Beter goed gejat dan slecht zelf getypt ;)
  maandag 27 juli 2015 @ 13:58:01 #205
328763 Alovenac
NAC Breda
pi_154673443
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 13:33 schreef alpeko het volgende:

[..]

Denk dat anderen je op dat punt beter kunnen adviseren. Ik zou in ieder geval op de groep letten. En bij tweedehands natuurlijk goed op de staat van de fiets. Heb pas een nieuwe gekocht en me er redelijk in verdiept maar andere prijsklasse.

Ik heb hier veel uitgehaald: http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=29213
Thanks, is even om te kijken of ik het echt leuk vind om te doen en vol kan houden ook. Dus dan lijkt het mij niet ideaal om gelijk een hele dure mtb aan te schaffen. Ik zal mezelf er vanavond eens in verdiepen.

Is ander materiaal oid nog van belang bij een mtb?
pi_154676898
Als je gewoon een fiets wilt kopen en daarmee gewoon een beetje lekker wilt fietsen af en toen en er niet te veel geld aan uit wilt geven http://www.marktplaats.nl(...)8f31&previousPage=lr zou zoiets dan volstaan? Of ga je hiermee volledig de mist in met allerlei onvoorziene kosten en moet je eigenlijk gewoon wat meer geld eraan uit geven? Het lijkt me al lang leuk een racefiets te hebben en daarmee stukken de fietsen en nu ik tegenwoordig geen fiets meer heb wilde ik het wel proberen. Maar geen zin om te veel geld uit te geven in het geval dat ik er niks aan vind.
dddmzzl
  maandag 27 juli 2015 @ 16:29:16 #207
545 dop
:copyright: dop
pi_154677338
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 16:14 schreef de-kid het volgende:
Als je gewoon een fiets wilt kopen en daarmee gewoon een beetje lekker wilt fietsen af en toen en er niet te veel geld aan uit wilt geven http://www.marktplaats.nl(...)8f31&previousPage=lr zou zoiets dan volstaan? Of ga je hiermee volledig de mist in met allerlei onvoorziene kosten en moet je eigenlijk gewoon wat meer geld eraan uit geven? Het lijkt me al lang leuk een racefiets te hebben en daarmee stukken de fietsen en nu ik tegenwoordig geen fiets meer heb wilde ik het wel proberen. Maar geen zin om te veel geld uit te geven in het geval dat ik er niks aan vind.
leuk fietsje , oud maar prima fietsje om mee naar de kroeg te scheuren.
echt een goede racefiets is het niet meer, ketting en tandwielen lijken behoorlijk versleten.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_154677439
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 16:14 schreef de-kid het volgende:
Als je gewoon een fiets wilt kopen en daarmee gewoon een beetje lekker wilt fietsen af en toen en er niet te veel geld aan uit wilt geven http://www.marktplaats.nl(...)8f31&previousPage=lr zou zoiets dan volstaan? Of ga je hiermee volledig de mist in met allerlei onvoorziene kosten en moet je eigenlijk gewoon wat meer geld eraan uit geven? Het lijkt me al lang leuk een racefiets te hebben en daarmee stukken de fietsen en nu ik tegenwoordig geen fiets meer heb wilde ik het wel proberen. Maar geen zin om te veel geld uit te geven in het geval dat ik er niks aan vind.
Voor dit soort fietsen zou ik vooral ook eens op rommelmarkten en bij kringloopwinkels kijken. Daar kan je vaak veel betere koopjes vinden. Bovendien heb je dan ook nog eens het voordeel dat je gelijk kan inschatten of de maat goed is, staat van onderhoud etc.
pi_154677441
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 16:29 schreef dop het volgende:

[..]

leuk fietsje , oud maar prima fietsje om mee naar de kroeg te scheuren.
echt een goede racefiets is het niet meer, ketting en tandwielen lijken behoorlijk versleten.
Dus het geld niet waard of is dit gewoon het maximale wat je krijgt in dit prijs segment? http://www.marktplaats.nl(...)8f31&previousPage=lr , zou het het waard zijn net iets meer te betalen voor dit of is dat gewoon lood om oud ijzer?
dddmzzl
pi_154677489
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 16:32 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Voor dit soort fietsen zou ik vooral ook eens op rommelmarkten en bij kringloopwinkels kijken. Daar kan je vaak veel betere koopjes vinden. Bovendien heb je dan ook nog eens het voordeel dat je gelijk kan inschatten of de maat goed is, staat van onderhoud etc.
Thanks. Heb toevallig op deze al een stukje gefietst. Vond het wel lekker fietsen en maat was prima. Valt denk ik ook nog wel wat van die prijs af te halen. Welke prijs zou je hem geven dan?
dddmzzl
  maandag 27 juli 2015 @ 16:35:07 #211
545 dop
:copyright: dop
pi_154677511
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 16:32 schreef de-kid het volgende:

[..]

Dus het geld niet waard of is dit gewoon het maximale wat je krijgt in dit prijs segment? http://www.marktplaats.nl(...)8f31&previousPage=lr , zou het het waard zijn net iets meer te betalen voor dit of is dat gewoon lood om oud ijzer?
die fiets zijn ketting en tandwielen wel iets beter , maar nog veel oudere fiets , die zeker geen 225 waard is.
voor die prijs moet je gewoon ook een beetje mazzel hebben
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_154680136
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 13:58 schreef Alovenac het volgende:

[..]

Thanks, is even om te kijken of ik het echt leuk vind om te doen en vol kan houden ook. Dus dan lijkt het mij niet ideaal om gelijk een hele dure mtb aan te schaffen. Ik zal mezelf er vanavond eens in verdiepen.

Is ander materiaal oid nog van belang bij een mtb?
Ken je niet iemand met een MTB die je af en toe kan lenen? Ik vind het altijd zo zonde (ook 1x gedaan met een racefiets) om een instapper te nemen om daarna al snel over te gaan op iets waarmee je pas het echte gevoel kunt ervaren. Al kun je als je geluk hebt je 2e hands fiets zonder (al te veel) verlies verkopen. Of, mss wat brutaal, gewoon wat proefritten maken? Ik weet niet waar je woont maar vlakbij Oosterhout zit een fietsenzaak waar je op afspraak een fiets mee kunt krijgen voor een proefrit. Doe je een rondje Dorst of Cadettenkamp wat daar vlakbij ligt.

Als je voor 2e hands gaat dan zou ik ook op de voorvork letten. Verende voorvork is onderhoudsgevoelig. Beter geen vering dan een slechte. En wat al eerder is genoemd: wielmaat. Dat is enigszins persoonlijk. Kom je een leuke 29-er inch tegen dan zou ik dat eerder nemen dan een 26, tenzij je erg klein bent. Zeker in Nederland.
  maandag 27 juli 2015 @ 20:44:53 #213
328763 Alovenac
NAC Breda
pi_154684561
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 18:24 schreef alpeko het volgende:

[..]

Ken je niet iemand met een MTB die je af en toe kan lenen? Ik vind het altijd zo zonde (ook 1x gedaan met een racefiets) om een instapper te nemen om daarna al snel over te gaan op iets waarmee je pas het echte gevoel kunt ervaren. Al kun je als je geluk hebt je 2e hands fiets zonder (al te veel) verlies verkopen. Of, mss wat brutaal, gewoon wat proefritten maken? Ik weet niet waar je woont maar vlakbij Oosterhout zit een fietsenzaak waar je op afspraak een fiets mee kunt krijgen voor een proefrit. Doe je een rondje Dorst of Cadettenkamp wat daar vlakbij ligt.

Als je voor 2e hands gaat dan zou ik ook op de voorvork letten. Verende voorvork is onderhoudsgevoelig. Beter geen vering dan een slechte. En wat al eerder is genoemd: wielmaat. Dat is enigszins persoonlijk. Kom je een leuke 29-er inch tegen dan zou ik dat eerder nemen dan een 26, tenzij je erg klein bent. Zeker in Nederland.
Ik kom zelf uit de regio Breda en ben denk rond de 1.80m. Nu zit ik wat op marktplaats te kijken voor een leuke MTB, zie er natuurlijk wel een paar staan. Maar heb werkelijk geen idee wat goed of slecht is? Misschien dat hier iemand even tijd heeft om wat leuks op te zoeken in de prijsklasse tot +- 400eu?

Hieronder zomaar wat advertenties die ik tegen kwam, maar geen idee of het nu wat is of niet.

http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr

Edit: of is dit evt wat? https://www.matrabike.nl/(...)campaign=retargeting

[ Bericht 3% gewijzigd door Alovenac op 27-07-2015 21:59:32 ]
  dinsdag 28 juli 2015 @ 13:29:30 #214
328763 Alovenac
NAC Breda
pi_154701639
Niemand die kan vertellem of er bij de bovenstaande wat nuttigs bij zit?
  dinsdag 28 juli 2015 @ 14:23:00 #215
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_154703037
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 20:44 schreef Alovenac het volgende:

[..]

Ik kom zelf uit de regio Breda en ben denk rond de 1.80m. Nu zit ik wat op marktplaats te kijken voor een leuke MTB, zie er natuurlijk wel een paar staan. Maar heb werkelijk geen idee wat goed of slecht is? Misschien dat hier iemand even tijd heeft om wat leuks op te zoeken in de prijsklasse tot +- 400eu?

Hieronder zomaar wat advertenties die ik tegen kwam, maar geen idee of het nu wat is of niet.

http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr

Prima fiets zo te zien, LX afmontage is ook wel prima, alleen geen jaartal.

http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr

Geen idee, ziet er uit alsof ie minstens 10 jaar oud is, ken de SRAM groepen ook niet voor MTBs

http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken? Deze is zo te zien echt gericht op het extremere downhill werk.

http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr

Hier staan totaal geen specs bij over afmontage, geen flauw idee dus.

http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr

Dit is een extreem-budget-fiets, nooit doen.

Edit: of is dit evt wat? https://www.matrabike.nl/(...)campaign=retargeting

Dit is een extreem-budget-fiets, nooit doen.

Heb niet megaveel verstand van MTBs, maar hier mijn mening :P
  dinsdag 28 juli 2015 @ 14:37:00 #216
328763 Alovenac
NAC Breda
pi_154703353
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 14:23 schreef iScream. het volgende:

[..]

Heb niet megaveel verstand van MTBs, maar hier mijn mening :P
Thanks. Wil hem gaan gebruiken om.door de bossen te crossen. Cross county dus. Afsteolen van de cassette kost niet heel veel neem ik aan?
  dinsdag 28 juli 2015 @ 14:53:29 #217
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_154703772
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 14:37 schreef Alovenac het volgende:

[..]

Thanks. Wil hem gaan gebruiken om.door de bossen te crossen. Cross county dus. Afsteolen van de cassette kost niet heel veel neem ik aan?
Een cassette kun je niet afstellen :-P De derailleur die de positie van het ketting op de cassette bepaald wel, dit kun je op zich zelf wel doen met een handleiding van internet of laten doen (5 minuutjes werk voor een FM).

Echter moet je bij dit soort opmerkingen altijd afvragen of het afstellen wel daadwerkelijk hetgeen is wat er moet gebeuren, meestal loopt de boel dan gewoon niet meer lekker door versleten ketting/cassette/tandwielen en zal het dus eerder een kwestie van vervangen van deze dingen zijn dan afstellen van een derailleur.

Als je alleen door de bossen gaat crossen, zou ik nooit voor een full-suspension gaan, maar voor een fietsje met alleen verende voorvork (ik fiets ook alleen in de bossen op mijn MTB, heb de voorvork zelfs praktisch altijd gelocked, dus je zou zelfs ook nog wel 1 met vaste voorvork kunnen overwegen).
pi_154703780
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 14:37 schreef Alovenac het volgende:

[..]

Thanks. Wil hem gaan gebruiken om.door de bossen te crossen. Cross county dus. Afsteolen van de cassette kost niet heel veel neem ik aan?
Afstellen van de cassette (of eigenlijk de derailleur) kun je zelf met een beetje proberen en youtube.

Nieuwe casette + ketting (deore) kost vier tientjes ofzo, komt nog montage bij, reken op 60 euro totaal.
  dinsdag 28 juli 2015 @ 14:55:51 #219
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_154703846
Overigens ziet die cassette op die Cube (neem aan dat je daar op doelt) er nog prima uit zo op de foto, dus dan zal het wellicht inderdaad alleen afstellen van de derailleur zijn :)
pi_154703922
Van wat je uitgezocht hebt, zou ik ook zeggen day die eerste de beste keus is, maar die staat al wel gereserveerd.
  dinsdag 28 juli 2015 @ 15:21:24 #221
328763 Alovenac
NAC Breda
pi_154704528
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 14:59 schreef cafca het volgende:
Van wat je uitgezocht hebt, zou ik ook zeggen day die eerste de beste keus is, maar die staat al wel gereserveerd.
Zomaar een greep uit wat ik kon vinden. Woon zelf in de Regio Breda, wellicht dat iemand anders hier evt wat tijd heeft om te kijken kf er wat anders leuks opstaat. Ik zelf ben echt een leek dus in djt soort dingen, wat duurder mag natuurlijk ook
pi_154704799
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 15:21 schreef Alovenac het volgende:

[..]

Zomaar een greep uit wat ik kon vinden. Woon zelf in de Regio Breda, wellicht dat iemand anders hier evt wat tijd heeft om te kijken kf er wat anders leuks opstaat. Ik zelf ben echt een leek dus in djt soort dingen, wat duurder mag natuurlijk ook
http://link.marktplaats.nl/m947762487

Heel veel meer dan dit en wat jij had gevonden is er in een straal van 15km niet te vinden.

[ Bericht 4% gewijzigd door alpeko op 28-07-2015 16:08:54 ]
  dinsdag 28 juli 2015 @ 16:04:29 #223
328763 Alovenac
NAC Breda
pi_154705497
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 15:33 schreef alpeko het volgende:

[..]

http://link.marktplaats.nl/

Heel veel meer dan dit en wat jij had gevonden is er in een straal van 15km niet te vinden.
Ziet er ook nog eens goed uit ja, thanks ga eens informeren. En dat os incl. Onderdelen een goede fiets om mee te beginnen?

Kwam zelf deze nog tegen, weet niet of ik hem gepost had.
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr
pi_154705645
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 16:04 schreef Alovenac het volgende:

[..]

Ziet er ook nog eens goed uit ja, thanks ga eens informeren. En dat os incl. Onderdelen een goede fiets om mee te beginnen?

Kwam zelf deze nog tegen, weet niet of ik hem gepost had.
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr
Kwam ik ook tegen maar weinig info. XT achterderailleur in ieder geval maar zal denk ik geen volledig XT afgemonteerde zijn maar dat is niet te zien. Sommige verkopers doen ook wel erg weinig moeite.
  dinsdag 28 juli 2015 @ 16:15:22 #225
328763 Alovenac
NAC Breda
pi_154705711
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 16:11 schreef alpeko het volgende:

[..]

Kwam ik ook tegen maar weinig info. XT achterderailleur in ieder geval maar zal denk ik geen volledig XT afgemonteerde zijn maar dat is niet te zien. Sommige verkopers doen ook wel erg weinig moeite.
Klopt, staat amper wat bij. Is hier wel vijf minuten bij mij vandaan. Maar ik weet toch niet waar ik naar moet kijken.
  dinsdag 28 juli 2015 @ 17:06:05 #226
545 dop
:copyright: dop
pi_154706823
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 14:55 schreef iScream. het volgende:
Overigens ziet die cassette op die Cube (neem aan dat je daar op doelt) er nog prima uit zo op de foto, dus dan zal het wellicht inderdaad alleen afstellen van de derailleur zijn :)
bij mtb's zie je soms ook dat er iets mis is met de kabels door vervuiling, roest, slijtage.
dus zou ook kwestie van kabels vervangen kunnen zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door dop op 28-07-2015 17:42:21 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_154715588
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 16:15 schreef Alovenac het volgende:

[..]
Maar ik weet toch niet waar ik naar moet kijken.
Is dat niet een groot (uiteraard alles in perspectief) risico als je naar een 2e hands gaat kijken? Zeker bij MTBs die over het algemeen meer te lijden hebben dan bijv. racefietsen.
pi_154723697
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 22:16 schreef alpeko het volgende:

[..]

Is dat niet een groot (uiteraard alles in perspectief) risico als je naar een 2e hands gaat kijken? Zeker bij MTBs die over het algemeen meer te lijden hebben dan bijv. racefietsen.
Klopt, vandaar dat ik het hier ook raadpleeg.
pi_154724798
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 20:44 schreef Alovenac het volgende:

[..]

Ik kom zelf uit de regio Breda en ben denk rond de 1.80m. Nu zit ik wat op marktplaats te kijken voor een leuke MTB, zie er natuurlijk wel een paar staan. Maar heb werkelijk geen idee wat goed of slecht is? Misschien dat hier iemand even tijd heeft om wat leuks op te zoeken in de prijsklasse tot +- 400eu?

Kan maar weinig degelijk/ goed spul vinden voor je in de prijsklasse 350-400¤. Met dat budget iig altijd voor 2e hands gaan, alu en 26 inch. Al eens langs lokale fietsenmakers geweest? Die hebben vaak genoeg tweedehands 26" fietsen staan. Mocht er dan wat mis zijn kun je er ook altijd mee terug.
Belangrijkste is dat je goed op de fiets past (binnenbeenlengte), niet al te blind te staren op afmontage. Als het fietsen je bevalt denk ik dat je binnen een paar maanden al een nieuwere koopt.
Geen idee welke maat je moet hebben maar dit lijken wel aardige fietsen:
http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr
http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr
pi_154737972
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 09:05 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Kan maar weinig degelijk/ goed spul vinden voor je in de prijsklasse 350-400¤. Met dat budget iig altijd voor 2e hands gaan, alu en 26 inch. Al eens langs lokale fietsenmakers geweest? Die hebben vaak genoeg tweedehands 26" fietsen staan. Mocht er dan wat mis zijn kun je er ook altijd mee terug.
Belangrijkste is dat je goed op de fiets past (binnenbeenlengte), niet al te blind te staren op afmontage. Als het fietsen je bevalt denk ik dat je binnen een paar maanden al een nieuwere koopt.
Geen idee welke maat je moet hebben maar dit lijken wel aardige fietsen:
http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr
http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr
Thanks. Ik heb trouwens besloten mijn budget op te schroeven naar 1000eu en gelijk voor een nieuwe fiets te gaan. Heeft er dan nog iemand goede aanbevelingen voor een goede nieuwe fiets?

Lijkt het maar zo of heeft een merida frame een heel ander model dan de giant talon? Vind Merida frame er niet heel fraai uitzien.

[ Bericht 3% gewijzigd door Alovenac op 29-07-2015 18:32:36 ]
pi_154738519
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2015 18:19 schreef Alovenac het volgende:

[..]

Thanks. Ik heb trouwens besloten mijn budget op te schroeven naar 1000eu en gelijk voor een nieuwe fiets te gaan. Heeft er dan nog iemand goede aanbevelingen voor een goede nieuwe fiets?

Lijkt het maar zo of heeft een merida frame een heel ander model dan de giant talon? Vind Merida frame er niet heel fraai uitzien.
Met dat budget begon ik mijn zoektocht ook. Uiteindelijk buitenkansje gepakt met een fiets die normaal het dubbele kost.

Ik heb destijds gekeken naar de Talon. Goede afmontage en naar Cube LTD Pro. Bij Merida valt me op dat ze vrij veel durven te vragen een fiets met soms Deore of minder. Voor dat budget verwacht ik SLX. Welke Merida heb je op het oog?

[ Bericht 1% gewijzigd door alpeko op 29-07-2015 18:49:19 ]
pi_154739971
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2015 18:40 schreef alpeko het volgende:

[..]

Met dat budget begon ik mijn zoektocht ook. Uiteindelijk buitenkansje gepakt met een fiets die normaal het dubbele kost.

Ik heb destijds gekeken naar de Talon. Goede afmontage en naar Cube LTD Pro. Bij Merida valt me op dat ze vrij veel durven te vragen een fiets met soms Deore of minder. Voor dat budget verwacht ik SLX. Welke Merida heb je op het oog?
Was gewoon even aan het kijken bij een shop hier in de buurt. Heb gehoord dat er voor dat bedrag ook nieuw voldoende mogelijkheden zijn, dus morgen denk ik even langs de winkel om wat samen te stellen.

Qua fiets viel mijn oog op de cube of Giant's ja.
pi_154743640
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2015 19:34 schreef Alovenac het volgende:

[..]

Heb gehoord dat er voor dat bedrag ook nieuw voldoende mogelijkheden zijn, dus morgen denk ik even langs de winkel om wat samen te stellen.

Zeker. Succes!
pi_154743687
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2015 18:19 schreef Alovenac het volgende:

[..]

Thanks. Ik heb trouwens besloten mijn budget op te schroeven naar 1000eu en gelijk voor een nieuwe fiets te gaan. Heeft er dan nog iemand goede aanbevelingen voor een goede nieuwe fiets?

Lijkt het maar zo of heeft een merida frame een heel ander model dan de giant talon? Vind Merida frame er niet heel fraai uitzien.
Bij Canyon, Radon, Cube of Bulls krijg je het meeste "fiets" voor je geld. Giant, Cannondale en bijv. Specialized betaal je veel voor het merk.
pi_154747134
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 21:12 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Bij Canyon, Radon, Cube of Bulls krijg je het meeste "fiets" voor je geld. Giant, Cannondale en bijv. Specialized betaal je veel voor het merk.
Thanks, hopelijk morgen op tijd terug van het werk en dan eens even wat winkels hier in de regio bezoeken. Hopelijk zit er wat moois tussen!
pi_154752776
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 21:12 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Bij Canyon, Radon, Cube of Bulls krijg je het meeste "fiets" voor je geld. Giant, Cannondale en bijv. Specialized betaal je veel voor het merk.
Wat is "veel"?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154756574
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 00:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat is "veel"?
20 a 30%, al denk ik dat het op sommige fietsen van bovengenoemde nog wel meer is. Als je in het hogere segment mountainbikes komt helemaal.
pi_154756636
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 21:12 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Bij Canyon, Radon, Cube of Bulls krijg je het meeste "fiets" voor je geld. Giant, Cannondale en bijv. Specialized betaal je veel voor het merk.
Giant betaal je voor het merk ja ? :D niemand wil zo'n ding man _O-
pi_154756638
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 08:22 schreef poiuytr het volgende:

[..]

20 a 30%, al denk ik dat het op sommige fietsen van bovengenoemde nog wel meer is. Als je in het hogere segment mountainbikes komt helemaal.
Ga dus even op advies van jou naar Schietecat Breda. Daar verkopen ze Bulls en Carbon. Louis van Dijk is volgens zijn webste veel te duur en verkoopt die merken niet.

Moet met de komst van de 2016 fietsen ook wel wat korting te krijgen zijn lijkt mij?
pi_154756651
Giant is zeker te vergelijken met Cube imo . Rose en Canyon nog wel stuk meer value for money maar dat is het stukje internet verkoop
pi_154757391
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 08:29 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Giant betaal je voor het merk ja ? :D niemand wil zo'n ding man _O-
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 08:30 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Giant is zeker te vergelijken met Cube imo . Rose en Canyon nog wel stuk meer value for money maar dat is het stukje internet verkoop
Giant is onder mountainbikes best een "hot" merk. Maken mooie mountainbikes en zijn altijd stukken duurder dan bijvoorbeeld Cube/ Bulls/ Focus/ Sensa (uitgaande van merken wat een lokale LBS verkoopt).

http://www.giant-bicycles(...)5935/#specifications
https://www.canyon.com/nl(...)d-canyon-al-6-9.html

Misschien niet een compleet eerlijke vergelijking omdat internet vs LBS. Maar ondanks het prijsverschil van ongeveer 500¤ had ik nog voor de Canyon gekozen. Betere voorvork, bewezen wielset, lager gewicht en qua looks stukken mooier (al is dit persoonlijk).

Zo'n vergelijking kan je ook met een Bulls Copperhead maken of andere merk hierboven genoemd, dit was maar even snel een voorbeeld.
pi_154757546
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 09:39 schreef poiuytr het volgende:

[..]

[..]

Giant is onder mountainbikes best een "hot" merk. Maken mooie mountainbikes en zijn altijd stukken duurder dan bijvoorbeeld Cube/ Bulls/ Focus/ Sensa (uitgaande van merken wat een lokale LBS verkoopt).

http://www.giant-bicycles(...)5935/#specifications
https://www.canyon.com/nl(...)d-canyon-al-6-9.html

Misschien niet een compleet eerlijke vergelijking omdat internet vs LBS. Maar ondanks het prijsverschil van ongeveer 500¤ had ik nog voor de Canyon gekozen. Betere voorvork, bewezen wielset, lager gewicht en qua looks stukken mooier (al is dit persoonlijk).

Zo'n vergelijking kan je ook met een Bulls Copperhead maken of andere merk hierboven genoemd, dit was maar even snel een voorbeeld.
Ja, daarom vergelijk ik giant niet met rose en canyon maar met cube. En dan niet de adviesprijs op de giant site maar bv de prijzen bij een dozenschuiver zoals mantel. Ik vind ze daarin zeker niet onder doen voor cube en totaal niet te vergelijken met merken zoals specialized en cannondale. Als je kijkt naar een cube voor 1000 of een giant voor 1000 zijn dat vrijwel identieke fietsen.

En ja ik kies ook een canyon boven een giant maar dat komt vooral omdat giant gewoon een totaal nietszeggend merk is. En ik rij zelf op een giant :')
pi_154757563
Ik heb de bulls coppered 3, 999 euro en compleet xt afgemonteerd met een Reba voorvork. Prima fiets.
De nieuwe modellen komen eraan. Maar bij bulls zijn de overjarige modellen vaak al wel weg. Of je moet een niet te gangbare maat hebben. Ik had met moeite nog een 46cm frame gevonden eind maart (vorig jaar). Maar gewoon ff langs gaan en kijken wat ze hebben en evt voor je kunnen doen
pi_154757573
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 09:50 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

Als je kijkt naar een cube voor 1000 of een giant voor 1000 zijn dat vrijwel identieke fietsen.
Daar ben ik het mee eens hoor. Redelijk vergelijkbare prijzen. Al lopen bij Cube je leidingen dan in het frame i.p.v. op je frame zoals bij Giant.

Ik heb een Sensa MTB. Ook nietszeggend. Maar wel Nederlands. En prima fietsje. Volledig XT, carbon, Reba en dat voor een prijs waarbij je van de duurdere merken nog met Deore zit en de instapvorkjes. Was ook wel een opruimingsactie.

[ Bericht 11% gewijzigd door alpeko op 30-07-2015 09:58:12 ]
pi_154760978
Ik heb besloten om me ook aan de racefiets te gaan wagen. Ik heb al veel gelezen in deze reeks, maar de gote hoeveelheid aan informatie is nog niet compleet geland bij me. Gezien de adviezen hier en het budget wat ik voor ogen heb, ben ik er wel over uit, dat ik voor een leuke tweedehands ga. Voor de fiets zelf wil ik maxmaal zo een 800 euro betalen (los van kleding e.d.),maar minder mag altijd.

Ik heb al wat rondgekeken op marktplaats, puur om een beeld te kijgen van wat er beschikbaar is en wat de kosten zijn. En ik ben ook benieuwd wat de voors en tegens zouden zijn van de selectie die ik nu heb gemaakt. Ik ben ook van plan om even wat winkels in de buurt af te gaan. (regio Haarlemermeer, welicht kennnen jullie nog een goede)

Wat misschien nog belangrijk is om te weten, is dat ik 1.94m ben en rond de 100 kilo weeg. Ik kan me voorstellen dat je met een dergelijk postuur wellicht niet voor bepaalde merken moet gaan. Ik zal met die lengte waarschijnlijk ergens rond de maat 62-64 uitkomen denk ik. (ik zal me nog gaan laten opmeten, voordat ik een echte keuze ga maken) Ik heb de droom om na een aantal jaren fietservaring ook eens de bergen op te zoeken, maar daar hoeft bij deze fiets nog geen rekening mee gehouden te worden.

http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd

http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd

http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd

http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd

http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd

Alvast bedankt :)
  donderdag 30 juli 2015 @ 13:29:29 #246
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_154762004
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 12:51 schreef Robar het volgende:
Ik heb besloten om me ook aan de racefiets te gaan wagen. Ik heb al veel gelezen in deze reeks, maar de gote hoeveelheid aan informatie is nog niet compleet geland bij me. Gezien de adviezen hier en het budget wat ik voor ogen heb, ben ik er wel over uit, dat ik voor een leuke tweedehands ga. Voor de fiets zelf wil ik maxmaal zo een 800 euro betalen (los van kleding e.d.),maar minder mag altijd.

Ik heb al wat rondgekeken op marktplaats, puur om een beeld te kijgen van wat er beschikbaar is en wat de kosten zijn. En ik ben ook benieuwd wat de voors en tegens zouden zijn van de selectie die ik nu heb gemaakt. Ik ben ook van plan om even wat winkels in de buurt af te gaan. (regio Haarlemermeer, welicht kennnen jullie nog een goede)

Wat misschien nog belangrijk is om te weten, is dat ik 1.94m ben en rond de 100 kilo weeg. Ik kan me voorstellen dat je met een dergelijk postuur wellicht niet voor bepaalde merken moet gaan. Ik zal met die lengte waarschijnlijk ergens rond de maat 62-64 uitkomen denk ik. (ik zal me nog gaan laten opmeten, voordat ik een echte keuze ga maken) Ik heb de droom om na een aantal jaren fietservaring ook eens de bergen op te zoeken, maar daar hoeft bij deze fiets nog geen rekening mee gehouden te worden.

http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd

http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd

http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd

http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd

http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd

Alvast bedankt :)
Goeie keuzes al gemaakt :) Die Ridley is volgens mij vrij oud, die zou bij mij als eerste afvallen. De rest is stuk voor stuk prima spul! Zoals je ziet is Ultegra wel weer iets duurder dan 105. Als beginnend wielrenner is Ultegra niet meteen noodzakelijk, 105 is een prima groep, als dat je 200 euro scheelt, zou ik eerder voor een 105 afmontage gaan.

Zo hou je ook nog wat geld over om opzij te leggen voor een ander wielsetje. De fietsen die je linkt hebben zover ik kan zien allemaal budgetwielen (is bijna altijd zo bij fietsen met een nieuwprijs van rond de 1000-1250 euro). Vooral met jouw gewicht is dit wel het meest "heikele" punt van de fiets (nee, je zakt er niet meteen doorheen ofzo hoor :) ) Je wilt dan ook eerder je wielsetje upgraden dan van 105 naar Ultegra, naar mijn mening.
pi_154762818
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:29 schreef iScream. het volgende:

[..]

Goeie keuzes al gemaakt :) Die Ridley is volgens mij vrij oud, die zou bij mij als eerste afvallen. De rest is stuk voor stuk prima spul! Zoals je ziet is Ultegra wel weer iets duurder dan 105. Als beginnend wielrenner is Ultegra niet meteen noodzakelijk, 105 is een prima groep, als dat je 200 euro scheelt, zou ik eerder voor een 105 afmontage gaan.

Zo hou je ook nog wat geld over om opzij te leggen voor een ander wielsetje. De fietsen die je linkt hebben zover ik kan zien allemaal budgetwielen (is bijna altijd zo bij fietsen met een nieuwprijs van rond de 1000-1250 euro). Vooral met jouw gewicht is dit wel het meest "heikele" punt van de fiets (nee, je zakt er niet meteen doorheen ofzo hoor :) ) Je wilt dan ook eerder je wielsetje upgraden dan van 105 naar Ultegra, naar mijn mening.
Budget hoeft niet per se slecht te zijn voor bovenstaande situatie. Fulcrum r7, Campa Khamsin, Mavic Aksium of Shimano Rs3 (dacht ik) zijn allemaal prima wielen voor de zwaardere fietser. Juist als je meer gaat uitgeven worden de gewichtslimieten vaak lager vanwege het lichtere materiaal.
pi_154763435
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 08:22 schreef poiuytr het volgende:

[..]

20 a 30%, al denk ik dat het op sommige fietsen van bovengenoemde nog wel meer is. Als je in het hogere segment mountainbikes komt helemaal.
Dan praat je dus al snel over een paar honderd Euro voor een degelijke 'instap'fiets. Ik wil niet eens weten hoeveel je extra betaalt voor het beste aerospul en het beste carbon enkel (dat deel wat je extra betaalt) omdat een deel van de wielrenners bereid is om het te betalen. Ik vind het jammer dat bij een sport waarbij het puur om het verplaatsen op eigen kracht zou moeten gaan toch het geld een onnodig grote rol speelt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154764031
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dan praat je dus al snel over een paar honderd Euro voor een degelijke 'instap'fiets. Ik wil niet eens weten hoeveel je extra betaalt voor het beste aerospul en het beste carbon enkel (dat deel wat je extra betaalt) omdat een deel van de wielrenners bereid is om het te betalen. Ik vind het jammer dat bij een sport waarbij het puur om het verplaatsen op eigen kracht zou moeten gaan toch het geld een onnodig grote rol speelt.
Zo'n grote rol speelt het dus ook helemaal niet, dat wordt vooral op je ingepraat door degene die daar belang bij hebben: detailhandel en fabrikanten.

Even simpel gezegd volgorde van belang om hard te fietsen

- Aanleg (met afstand allerbelangrijkste)
- Training
- Doping

Dan een hele tijd niets

- Marginal gains zoals materiaal en voeding,

Als het je interesseert lees je Faster - The Obsession, Science and Luck Behind the World's Fastest Cyclists van Michael Hutchinson
pi_154764261
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:29 schreef iScream. het volgende:

[..]

Goeie keuzes al gemaakt :) Die Ridley is volgens mij vrij oud, die zou bij mij als eerste afvallen. De rest is stuk voor stuk prima spul! Zoals je ziet is Ultegra wel weer iets duurder dan 105. Als beginnend wielrenner is Ultegra niet meteen noodzakelijk, 105 is een prima groep, als dat je 200 euro scheelt, zou ik eerder voor een 105 afmontage gaan.

Zo hou je ook nog wat geld over om opzij te leggen voor een ander wielsetje. De fietsen die je linkt hebben zover ik kan zien allemaal budgetwielen (is bijna altijd zo bij fietsen met een nieuwprijs van rond de 1000-1250 euro). Vooral met jouw gewicht is dit wel het meest "heikele" punt van de fiets (nee, je zakt er niet meteen doorheen ofzo hoor :) ) Je wilt dan ook eerder je wielsetje upgraden dan van 105 naar Ultegra, naar mijn mening.
Bedankt voor je antwoord. Ik was in eerste instantie ook op zoek naar fietsen met een 105 groep, maar ik kon er niet zo gek veel vinden. Vervolgens ben ik ook naar ultegra's gaan kijken. :)
Maar ik zal me in eerste instantie richten op de 105, ook wannneer ik bij wat wielerwinkels langs ga. Dan kan ik met wat ik bespaar weer wat meer investeren in de kleding en andere benodigdheden. Dat zal ook wel snel oplopen.

Ik heb me nog niet zo verdiept in de wielen. Het is denk ik belangrijk inderdaad, dat de wielen ook voor mijn gewichtsklasse geschikt zijn. Het doel is ook om wat kilo's te laten verdwijnen, maar minder dan 90 kilo zal ik niet snel wegen. Met 90 kilo oog ik al redelijk slank.
  donderdag 30 juli 2015 @ 14:41:16 #251
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_154764271
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 09:39 schreef poiuytr het volgende:

[..]

[..]

Giant is onder mountainbikes best een "hot" merk. Maken mooie mountainbikes en zijn altijd stukken duurder dan bijvoorbeeld Cube/ Bulls/ Focus/ Sensa (uitgaande van merken wat een lokale LBS verkoopt).

http://www.giant-bicycles(...)5935/#specifications
https://www.canyon.com/nl(...)d-canyon-al-6-9.html

Misschien niet een compleet eerlijke vergelijking omdat internet vs LBS. Maar ondanks het prijsverschil van ongeveer 500¤ had ik nog voor de Canyon gekozen. Betere voorvork, bewezen wielset, lager gewicht en qua looks stukken mooier (al is dit persoonlijk).
Dat prijsverschil valt op zich wel mee.

Bij mijn lokale fietsenmaker krijg je standaard 10% korting (soms meer) op een nieuwe fiets t.o.v. de adviesprijs of voor 20% van die prijs aan accessoires (dit geval dus 300 euro voor een helm, kleding, pedalen, schoenen etc.).
En daarnaast krijg je de eerste grote beurt gratis en een paar keer korting op de daaropvolgende (totaal zo'n 130 euro). En uiteraard als er in het begin wat kleins moet gebeuren is dat gratis (remkabeltje vervangen o.i.d.).
En daarnaast moet je de Canyon natuurlijk nog rijklaar maken (en betaal je 50 euro verzendkosten).

[ Bericht 0% gewijzigd door Thormodo op 30-07-2015 14:47:48 ]
pi_154764478
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:32 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Zo'n grote rol speelt het dus ook helemaal niet, dat wordt vooral op je ingepraat door degene die daar belang bij hebben: detailhandel en fabrikanten.

Even simpel gezegd volgorde van belang om hard te fietsen

- Aanleg (met afstand allerbelangrijkste)
- Training
- Doping

Dan een hele tijd niets

- Marginal gains zoals materiaal en voeding,

Als het je interesseert lees je Faster - The Obsession, Science and Luck Behind the World's Fastest Cyclists van Michael Hutchinson
Ik ga er eens naar kijken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154764497
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:41 schreef Thormodo het volgende:

[..]

Dat prijsverschil valt op zich wel mee.

Bij mijn lokale fietsenmaker krijg je standaard 10% korting (soms meer) op een nieuwe fiets t.o.v. de adviesprijs of voor 20% van die prijs aan accessoires (dit geval dus 300 euro voor een helm, kleding, pedalen, schoenen etc.).
En daarnaast krijg je de eerste grote beurt gratis en een paar keer korting op de daaropvolgende (totaal zo'n 130 euro korting). En uiteraard als er in het begin wat kleins moet gebeuren is dat gratis (remkabeltje vervangen o.i.d.).
En daarnaast moet je de Canyon natuurlijk nog rijklaar maken (en betaal je 33 euro verzendkosten).
10% korting kom je nog niet in de buurt hoor. Zo'n beurt heb ik weinig boodschap aan omdat ik dat toch zelf doe.

De inkoop is bij Canyon zo ontzettend scherp, snap niet hoe ze dat doen. In een fiets van 2k steken ze al wielen van 800 euro. Zelfs als je de onderdelen bij de bekende discountinternetwinkels los gaat kopen dan kom je nog uit boven de verkoopprijs van canyon zelf.

Natuurlijk is het fijn dat je wat extra service krijgt bij de fm maar daar betaal je dan ook voor.
pi_154764572
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:40 schreef Robar het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord. Ik was in eerste instantie ook op zoek naar fietsen met een 105 groep, maar ik kon er niet zo gek veel vinden. Vervolgens ben ik ook naar ultegra's gaan kijken. :)
Maar ik zal me in eerste instantie richten op de 105, ook wannneer ik bij wat wielerwinkels langs ga. Dan kan ik met wat ik bespaar weer wat meer investeren in de kleding en andere benodigdheden. Dat zal ook wel snel oplopen.

Ik heb me nog niet zo verdiept in de wielen. Het is denk ik belangrijk inderdaad, dat de wielen ook voor mijn gewichtsklasse geschikt zijn. Het doel is ook om wat kilo's te laten verdwijnen, maar minder dan 90 kilo zal ik niet snel wegen. Met 90 kilo oog ik al redelijk slank.
Houd er rekening mee dat er veel verschillende Ultegra's en 105's zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154764575
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ga er eens naar kijken.
Ok morgen overhoring.
pi_154764622
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:48 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

10% korting kom je nog niet in de buurt hoor. Zo'n beurt heb ik weinig boodschap aan omdat ik dat toch zelf doe.

De inkoop is bij Canyon zo ontzettend scherp, snap niet hoe ze dat doen. In een fiets van 2k steken ze al wielen van 800 euro. Zelfs als je de onderdelen bij de bekende discountinternetwinkels los gaat kopen dan kom je nog uit boven de verkoopprijs van canyon zelf.
Hoeveelheidskorting, wij betalen een fors extra percentage bovenop de productiekosten, zij betalen een klein percentage extra omdat ze een zeer groot aantal afnemen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154764744
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hoeveelheidskorting, wij betalen een fors extra percentage bovenop de productiekosten, zij betalen een klein percentage extra omdat ze een zeer groot aantal afnemen.
Dat snap ik Bram, maar die korting krijgen andere merken ook natuurlijk, heb toch het idee dat canyon er nog net een schepje extra bovenop doet.
pi_154765201
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Houd er rekening mee dat er veel verschillende Ultegra's en 105's zijn.
Hoe bedoel je dat precies? Doel je dan op verschil in onderhoud? Of kwaliteit van de andere onderdelen, waardoor de ene 105 beter is dan de andere?
pi_154765316
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:13 schreef Robar het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat precies? Doel je dan op verschil in onderhoud? Of kwaliteit van de andere onderdelen, waardoor de ene 105 beter is dan de andere?
105 (en sowieso alle systemen) is een aantal keer vernieuwd, komt het meest naar buiten in de hoeveelheid versnellingen. De nieuwste heeft er 2x11 maar die zal je nog niet zo veel tegen komen. Daarvoor had je de versie met 2x 10 versnellingen waar niks mis mee is. De versie daarvoor met 2x 9 is echt wel wat ouderwets en geeft bovendien aan dat de fiets dus ook al behoorlijk oud is.

Behalve het aantal kransjes tellen kan je die oude versie ook wel herkennen aan de glimmende zilveren look. Een zwarte of matgrijze afwerking is hoogstwaarschijnlijk een nieuwere versie.
pi_154765860
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:53 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Budget hoeft niet per se slecht te zijn voor bovenstaande situatie. Fulcrum r7, Campa Khamsin, Mavic Aksium of Shimano Rs3 (dacht ik) zijn allemaal prima wielen voor de zwaardere fietser. Juist als je meer gaat uitgeven worden de gewichtslimieten vaak lager vanwege het lichtere materiaal.
Dat klopt. Kijk er vooral naar of dat de wielen geschikt zijn voor je gewicht als je wat zwaarder weegt. Het is fijn als de wielen een paar honderd gram minder wegen maar als je daar eenmaal aan gaat beginnen dan ga je heel erg veel extra kosten mogen maken voor beter materiaal (lichter en stijver frame, aerowielen, aerohelm, aerostuur), in de tussentijd ga je veel meer winst behalen door goed te trainen en overtollig vet te verliezen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154765895
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:17 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

105 (en sowieso alle systemen) is een aantal keer vernieuwd, komt het meest naar buiten in de hoeveelheid versnellingen. De nieuwste heeft er 2x11 maar die zal je nog niet zo veel tegen komen. Daarvoor had je de versie met 2x 10 versnellingen waar niks mis mee is. De versie daarvoor met 2x 9 is echt wel wat ouderwets en geeft bovendien aan dat de fiets dus ook al behoorlijk oud is.

Behalve het aantal kransjes tellen kan je die oude versie ook wel herkennen aan de glimmende zilveren look. Een zwarte of matgrijze afwerking is hoogstwaarschijnlijk een nieuwere versie.
Ik had op een reviewsite gelezen dat ze over die nieuwe 2x11 heel wat meer tevreden zijn dan over de 2x10 en niet vanwege het extra tandwieltje (wat ik trouwens graag zou hebben). Het zou soepeler schakelen. Niet dat de 2x10 niet ok is.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:13 schreef Robar het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat precies? Doel je dan op verschil in onderhoud? Of kwaliteit van de andere onderdelen, waardoor de ene 105 beter is dan de andere?
Wat Ijsbeer zegt, zie het als 105.1 , 105,2 , Ultegra.1 etc. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154767020
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat klopt. Kijk er vooral naar of dat de wielen geschikt zijn voor je gewicht als je wat zwaarder weegt. Het is fijn als de wielen een paar honderd gram minder wegen maar als je daar eenmaal aan gaat beginnen dan ga je heel erg veel extra kosten mogen maken voor beter materiaal (lichter en stijver frame, aerowielen, aerohelm, aerostuur), in de tussentijd ga je veel meer winst behalen door goed te trainen en overtollig vet te verliezen.
Ik heb met mijn carbon Ultegra afgemonteerde racefiets met dure Mavic wielen vooralsnog maar weinig van mijn oude Strava records verbroken die ik met mijn fiets van 1100 euro reed. Zeker op vlak is massa niet in je nadeel.
pi_154767135
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:23 schreef alpeko het volgende:

[..]

Ik heb met mijn carbon Ultegra afgemonteerde racefiets met dure Mavic wielen vooralsnog maar weinig van mijn oude Strava records verbroken die ik met mijn fiets van 1100 euro reed. Zeker op vlak is massa niet in je nadeel.
Tuurlijk wel, alleen in mindere mate dan bergop :P

Als je geld wil verbrassen kan je in Nederland wel beter gaan voor aero frame en wielen ook al weegt het meer. Dat voordeel is voor ons veel groter dan de rest vd wereld die ook wel eens een heuveltje op fietst :P
pi_154767287
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:26 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, alleen in mindere mate dan bergop :P

Betwijfel ik. Zo zijn de gewichtjes met veer die zich naarmate de snelheid toenam verder naar de buitenkant van het wiel bewogen ooit verboden. Kennelijk heeft massa in het wiel dan toch ergens effect. Zal met de middelpuntzoekende kracht te maken hebben. En dat massa volgens Einstein traag is zou ook betekenen dat je inderdaad langzamer optrekt maar ook minder snel stilvalt. Interessante materie voor natuurkundigen dit. Je vergat in je lijstje trouwens aerodynamica. Dat is nog wel belangrijker dan gewicht.

In mijn geval zijn de mindere prestaties vooral te verklaren vanwege het feit dat ik met de nieuwe fiets langere stukken ben gaan trainen wat ten koste is gegaan van de snelheid.

[ Bericht 7% gewijzigd door alpeko op 30-07-2015 16:38:15 ]
  donderdag 30 juli 2015 @ 16:38:32 #265
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_154767480
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:32 schreef alpeko het volgende:

[..]

Betwijfel ik. Zo zijn de gewichtjes met veer die zich naarmate de snelheid toenam verder naar de buitenkant van het wiel bewogen ooit verboden. Kennelijk heeft massa in het wiel dan toch ergens effect. Zal met de middelpuntzoekende kracht te maken hebben. En dat massa volgens Einstein traag is zou ook betekenen dat je inderdaad langzamer optrekt maar ook minder snel stilvalt. Interessante materie voor natuurkundigen dit.

In mijn geval zijn de mindere prestaties vooral te verklaren vanwege het feit dat ik met de nieuwe fiets langere stukken ben gaan trainen wat ten koste is gegaan van de snelheid.
Volgens mij bedoel je middelpuntsvliedende kracht.

Heb overigens ook het idee dat een zware fiets op het vlakke geen herkenbaar nadeel is. Het kost inderdaad meer kracht/tijd om op gang te komen en is minder reactief. Aan de andere kant heb je volgens mij voordelen bij wind doordat hij meer in zijn spoor blijft.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_154767724
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:32 schreef alpeko het volgende:

[..]

Betwijfel ik. Zo zijn de gewichtjes met veer die zich naarmate de snelheid toenam verder naar de buitenkant van het wiel bewogen ooit verboden. Kennelijk heeft massa in het wiel dan toch ergens effect.

In mijn geval zijn de mindere prestaties vooral te verklaren vanwege het feit dat ik met de nieuwe fiets langere stukken ben gaan trainen wat ten koste is gegaan van de snelheid.
Massa in je wiel krijg je lastig op gang maar eenmaal in beweging remt het weer langzamer af.

Maar even uitvergroten, als ik je een frame van 100 kilo geef denk je ook dat je even snelle tijden zet? Ik denk van niet. En als je dus langzamer wordt door meer gewicht dan geldt dat voor 100 kilo maar ook voor 100 gram, alleen in veel kleinere mate

In kan je zelfs exact vertellen hoeveel langzamer je wordt voor iedere extra kilo, ook weer uit het geweldige boek van hutchinson _O_
pi_154767758
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:32 schreef alpeko het volgende:

[..]

Betwijfel ik. Zo zijn de gewichtjes met veer die zich naarmate de snelheid toenam verder naar de buitenkant van het wiel bewogen ooit verboden. Kennelijk heeft massa in het wiel dan toch ergens effect. Zal met de middelpuntzoekende kracht te maken hebben. En dat massa volgens Einstein traag is zou ook betekenen dat je inderdaad langzamer optrekt maar ook minder snel stilvalt. Interessante materie voor natuurkundigen dit. Je vergat in je lijstje trouwens aerodynamica. Dat is nog wel belangrijker dan gewicht.

In mijn geval zijn de mindere prestaties vooral te verklaren vanwege het feit dat ik met de nieuwe fiets langere stukken ben gaan trainen wat ten koste is gegaan van de snelheid.
Welk lijstje?
pi_154767902
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat klopt. Kijk er vooral naar of dat de wielen geschikt zijn voor je gewicht als je wat zwaarder weegt. Het is fijn als de wielen een paar honderd gram minder wegen maar als je daar eenmaal aan gaat beginnen dan ga je heel erg veel extra kosten mogen maken voor beter materiaal (lichter en stijver frame, aerowielen, aerohelm, aerostuur), in de tussentijd ga je veel meer winst behalen door goed te trainen en overtollig vet te verliezen.
Haha, ik wil wel even wat nuanceren. Ik ben 1.94 en ben ongeveer 10 kilo te zwaar. Ik ben namelijk van nature al vrij breed gebouwd. In mijn gezondere, sportieve jaren woog ik al 90 kilo en was mijn vetpercentage gewoon op peil. Ik zal door mijn postuur sowieso rekening moeten houden met de materialen. Tenzij ik er verslaafd aan raak en toch nog lichter wil worden. Ach we zien wel :P
pi_154768625
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Massa in je wiel krijg je lastig op gang maar eenmaal in beweging remt het weer langzamer af.

Maar even uitvergroten, als ik je een frame van 100 kilo geef denk je ook dat je even snelle tijden zet? Ik denk van niet. En als je dus langzamer wordt door meer gewicht dan geldt dat voor 100 kilo maar ook voor 100 gram, alleen in veel kleinere mate

In kan je zelfs exact vertellen hoeveel langzamer je wordt voor iedere extra kilo, ook weer uit het geweldige boek van hutchinson _O_
Je lijstje met de basis van hard fietsen. Vraag maar aan Bauke ;)

Al quote ik nu je verkeerde bericht.
pi_154768684
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:18 schreef alpeko het volgende:

[..]

Je lijstje met de basis van hard fietsen. Vraag maar aan Bauke ;)

Al quote ik nu je verkeerde bericht.
Daar noem ik gewicht sowieso niet :?

Maar gewicht en Aero (staaf er in onder materiaal) plaats ik beide onder marginal gains
pi_154769532
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:22 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Daar noem ik gewicht sowieso niet :?

Deze opmerking kan ik ook niet volgen
pi_154769611
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 18:03 schreef alpeko het volgende:

[..]

Deze opmerking kan ik ook niet volgen
Je zegt "je vergat in je lijstje aërodynamica , dat is nog wel belangrijker dan gewicht "

Maar ik heb het in mn lijstje überhaupt niet over gewicht terwijl je aërodynamica bij materiaal kan zetten.
pi_154769644
Er zijn wel meer dingen die ik niet specifiek noen allemaal marginal gains vergeleken met de 3 die ik wel specifiek noem
pi_154769678
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 18:08 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Je zegt "je vergat in je lijstje aërodynamica , dat is nog wel belangrijker dan gewicht "

Maar ik heb het in mn lijstje überhaupt niet over gewicht terwijl je aërodynamica bij materiaal kan zetten.
Ow zo. Maar onder aërodynamica val je zelf ook. Niet alleen de fiets. Vandaar mijn verwijzing naar Bauke.
pi_154769773
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 18:10 schreef alpeko het volgende:

[..]

Ow zo. Maar onder aërodynamica val je zelf ook. Niet alleen de fiets. Vandaar mijn verwijzing naar Bauke.
Dat klopt, sterker nog daaR is het te winnen voordeel veel groter dan aan je fiets/wielen.

Maar marginal gain. Als er een ongetraind persoon met zelfde aanleg als mij komt opdagen met alles Aero en perfecte houding lach ik me helemaal dood om vervolgens naar adem happend hij/zij alsnog de vernieling in te rije
pi_154769855
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 18:14 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Dat klopt, sterker nog daaR is het te winnen voordeel veel groter dan aan je fiets/wielen.

Maar marginal gain. Als er een ongetraind persoon met zelfde aanleg als mij komt opdagen met alles Aero en perfecte houding lach ik me helemaal dood om vervolgens naar adem happend hij/zij alsnog de vernieling in te rije
Zeer zeker ja. Voor profs zit alleen in dat soort dingen winst. Voor de gewone sterveling is er zoals je al stelt met training veel meer te halen. Dan heb je het over tientallen procenten. Kortom bespaar op je fiets en investeer in jezelf :)
  donderdag 30 juli 2015 @ 18:40:42 #277
545 dop
:copyright: dop
pi_154770341
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 12:51 schreef Robar het volgende:
Ik heb besloten om me ook aan de racefiets te gaan wagen. Ik heb al veel gelezen in deze reeks, maar de gote hoeveelheid aan informatie is nog niet compleet geland bij me. Gezien de adviezen hier en het budget wat ik voor ogen heb, ben ik er wel over uit, dat ik voor een leuke tweedehands ga. Voor de fiets zelf wil ik maxmaal zo een 800 euro betalen (los van kleding e.d.),maar minder mag altijd.

Ik heb al wat rondgekeken op marktplaats, puur om een beeld te kijgen van wat er beschikbaar is en wat de kosten zijn. En ik ben ook benieuwd wat de voors en tegens zouden zijn van de selectie die ik nu heb gemaakt. Ik ben ook van plan om even wat winkels in de buurt af te gaan. (regio Haarlemermeer, welicht kennnen jullie nog een goede)

Wat misschien nog belangrijk is om te weten, is dat ik 1.94m ben en rond de 100 kilo weeg. Ik kan me voorstellen dat je met een dergelijk postuur wellicht niet voor bepaalde merken moet gaan. Ik zal met die lengte waarschijnlijk ergens rond de maat 62-64 uitkomen denk ik. (ik zal me nog gaan laten opmeten, voordat ik een echte keuze ga maken) Ik heb de droom om na een aantal jaren fietservaring ook eens de bergen op te zoeken, maar daar hoeft bij deze fiets nog geen rekening mee gehouden te worden.

http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd

http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd

http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd

http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd

http://www.marktplaats.nl(...)254e7aa85845826d5acd

Alvast bedankt :)
alleen de eerste 2 vind ik de prijs redelijk over een komen met de afmontage en de leeftijd den andere 3 zou ik lekker laten staan.
dan nog belangrijker , de maat ik denk dat je gezien je lengte eigenlijk op ongeveer 61cm past.
kijk daar eerst eens goed naar en let op dat verschillende merken toch vaak net andere geometrie aanhouden.

van de ridley triton weet ik het uit mijn hoofd die is xxl en dat is 61cmzadelbuis met 60,7 bovenbuis.(rij zelf ridley damocles)
bij de cube peleton staat dat hij in 2014 is aangeschaft , maar gezien de kleur en afmontage is hij van 2011 hooguit 2012
dat noemt cube overigens 64cm maar de zadelbuis is 60cm en bovenbuis is maar 57cm , wat bij de meeste merken xl zou zijn en maat 59 of 60.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_154773226
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:23 schreef alpeko het volgende:

[..]

Ik heb met mijn carbon Ultegra afgemonteerde racefiets met dure Mavic wielen vooralsnog maar weinig van mijn oude Strava records verbroken die ik met mijn fiets van 1100 euro reed. Zeker op vlak is massa niet in je nadeel.
Ik ben het met je eens dat het gewicht relatief weinig invloed heeft met het fietsen (lees: iemand die te dik is zal met hardlopen aanzienlijk trager zijn in vergelijking met zijn even talentvolle medesporter terwijl bij fietsen het verschil klein is), ik heb dit zelf ook ervaren door met verschillende gewichten te fietsen en natuurkundig gezien is het ook logisch dat het zo werkt. Het scheelt echter wel iets. De invloed op het versnellen (de tijd die je nodig hebt om bijv. van 32 km/u naar 42 km/u te gaan) is in mijn ervaring groter.
De positieve invloed van aerospul op je snelheid zal in Nederland inderdaad groter zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154773453
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:52 schreef Robar het volgende:

[..]

Haha, ik wil wel even wat nuanceren. Ik ben 1.94 en ben ongeveer 10 kilo te zwaar. Ik ben namelijk van nature al vrij breed gebouwd. In mijn gezondere, sportieve jaren woog ik al 90 kilo en was mijn vetpercentage gewoon op peil. Ik zal door mijn postuur sowieso rekening moeten houden met de materialen. Tenzij ik er verslaafd aan raak en toch nog lichter wil worden. Ach we zien wel :P
Het is offtopic maar laat ik toch maar even het misverstand weghalen, de BMI - die nooit is bedoeld om voor individuen gebruikt te worden - is sowieso ongeschikt om te bepalen of dat je te zwaar weegt maar voor lange en kleine mensen is die in het bijzonder ongeschikt. Langere mensen mogen zwaarder wegen, kleinere mensen moeten lichter wegen dan wat de BMI aangeeft als ze een modale bouw hebben. In de tijd dat meneer Quetelet dit bedacht hadden ze geen rekenmachientje dus kozen ze voor een simpele formule. Dat is geen probleem als je met populaties werkt (statistiek), je bekijkt hoeveel extra klachten en voortijdige sterfte er is bij welke BMI-waardes en zodoende constateert je dat gemiddeld genomen een waarde van >=30 problematisch is en het vanaf 25 wat minder ideaal wordt.

Kijk hier eventjes voor een wat meer realistische schatting. Jij zal ongeveer 7-8 kg. zwaarder mogen wegen dan wat de BMI suggereert.
http://people.maths.ox.ac.uk/trefethen/bmi_calc.html
http://people.maths.ox.ac.uk/trefethen/bmi.html
Ontwikkeld door deze man: http://people.maths.ox.ac.uk/trefethen/index.html

Maar goed, met jouw gewicht zou ik inderdaad wel voorzichtig zijn met de wielen. Ik weet dat de Fulcrum r7 het in ieder geval prima houdt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154775564
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

In kan je zelfs exact vertellen hoeveel langzamer je wordt voor iedere extra kilo, ook weer uit het geweldige boek van hutchinson _O_
Nog even opgezocht, op dit parcours kost iedere extra kilo je 2 seconden



5 watt besparen op luchtweerstand geeft je al 16 seconden. 5 watt is helemaal niets, je bespaart al meer door overschoenen van 2 tientjes te dragen. Een kilo besparen op je fiets kost je al snel 1000 E of meer.
pi_154776419
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 21:54 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Nog even opgezocht, op dit parcours kost iedere extra kilo je 2 seconden

[ afbeelding ]

5 watt besparen op luchtweerstand geeft je al 16 seconden. 5 watt is helemaal niets, je bespaart al meer door overschoenen van 2 tientjes te dragen. Een kilo besparen op je fiets kost je al snel 1000 E of meer.
En nu de grote vraag, hoeveel sneller ben je als je 100% (van het haalbare) aero bent. Het is duidelijk dat je niet element voor element alle voordelen kan optellen want dan krijg je onrealistische getallen (het is dus niet lineair). Over overschoenen gesproken, een badmuts over de helm schijnt ook te helpen.

quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 18:14 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Dat klopt, sterker nog daaR is het te winnen voordeel veel groter dan aan je fiets/wielen.

Maar marginal gain. Als er een ongetraind persoon met zelfde aanleg als mij komt opdagen met alles Aero en perfecte houding lach ik me helemaal dood om vervolgens naar adem happend hij/zij alsnog de vernieling in te rije
Ik heb het helaas/gelukkig nog niet gezien. Helaas omdat het fijn is om eens goed te lachen, gelukkig omdat blijkbaar het gezonde verstand soms toch zegeviert bij de mens.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154776807
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Massa in je wiel krijg je lastig op gang maar eenmaal in beweging remt het weer langzamer af.
Heeft het enige relevantie dat die massa specifiek in het wiel zit? Stel dat de een 65 kg. weegt en de ander 90 kg. en beide zijn goed afgetraind en hebben evenveel talent dan zal de laatste sowieso trager acellereren (positief en negatief). Doet het er dan toe - in die mate dat je er iets van merkt - als een van de twee wielen heeft die een paar honderd gram zwaarder wegen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154777127
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

En nu de grote vraag, hoeveel sneller ben je als je 100% (van het haalbare) aero bent. Het is duidelijk dat je niet element voor element alle voordelen kan optellen want dan krijg je onrealistische getallen (het is dus niet lineair). Over overschoenen gesproken, een badmuts over de helm schijnt ook te helpen.

Dit is wel interessante tabel



Maar wel laboratoriumcijfers. Wel eens interview met volgens mij wiggins gelezen die zei dat als hij alle snufjes en trucjes bij elkaar op zou tellen hij minuut of 10 sneller zou moeten zijn in tijdrit over 50 km. Dat is natuurlijk compleet onrealistisch, hij schatte dat het nog geen 2 minuten waren vergeleken met begin van zn carrière.
pi_154777226
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:32 schreef alpeko het volgende:
In mijn geval zijn de mindere prestaties vooral te verklaren vanwege het feit dat ik met de nieuwe fiets langere stukken ben gaan trainen wat ten koste is gegaan van de snelheid.
Waarom zoek je niet het midden op? 1 keer per week een hele lange rit met een rustige snelheid, 1 keer per week tot 2 weken (afhankelijk van hoe je je voelt, de periode in het jaar en zo) een 'korte' rit volle bak en de rest van de week een afstand die daar tussen in ligt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154777263
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:36 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Dit is wel interessante tabel

[ afbeelding ]

Maar wel laboratoriumcijfers. Wel eens interview met volgens mij wiggins gelezen die zei dat als hij alle snufjes en trucjes bij elkaar op zou tellen hij minuut of 10 sneller zou moeten zijn in tijdrit over 50 km. Dat is natuurlijk compleet onrealistisch, hij schatte dat het nog geen 2 minuten waren vergeleken met begin van zn carrière.
Ja, maar helaas ontbreekt in deze tabel de combinatie van de verschillende aero-elementen. Je kan het niet bij elkaar optellen om te bepalen wat het voordeel is als je dat combineert, het voordeel van de onderdelen samen is aanzienlijk kleiner dan de som van het voordeel van die onderdelen. Gelukkig maar, want 6m40s voorsprong kopen op een 40k (als je een tijdrit zou rijden of aan een triathlon mee zou doen) zou wel erg veel zijn. Plus inderdaad dat de windtunnel niet hetzelfde is als buiten fietsen (meer turbulentie).

[ Bericht 4% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-07-2015 22:48:32 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154777607
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja, maar helaas ontbreekt in deze tabel de combinatie van de verschillende aero-elementen. Je kan het niet bij elkaar optellen om te bepalen wat het voordeel is als je dat combineert, het voordeel van de onderdelen samen is aanzienlijk kleiner dan de som van het voordeel van die onderdelen. Gelukkig maar, want 6m40s voorsprong kopen op een 40k (als je een tijdrit zou rijden of aan een triathlon mee zou doen) zou wel erg veel zijn.
Jep, en zoals ik al zei lab cijfers zegt nog niks over het resultaat in de echte wereld.

Bijna iedere wielbouwer claimt dat zn wielen sneller zijn dan de concurrentie en ze hebben allemaal gelijk. Een bepaalde windhoek, windkracht of snelheid maakt enorm verschil in weerstand op verschillende wielen. Dus bij 35 per uur met een inkomende wind 20 graden links van het midden is het wiel van fabrikant A sneller dan de rest en verander je ook maar iets is het weer compleet ander verhaal.
pi_154777734
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:48 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Jep, en zoals ik al zei lab cijfers zegt nog niks over het resultaat in de echte wereld.

Bijna iedere wielbouwer claimt dat zn wielen sneller zijn dan de concurrentie en ze hebben allemaal gelijk. Een bepaalde windhoek, windkracht of snelheid maakt enorm verschil in weerstand op verschillende wielen. Dus bij 35 per uur met een inkomende wind 20 graden links van het midden is het wiel van fabrikant A sneller dan de rest en verander je ook maar iets is het weer compleet ander verhaal.
Helaas zal dat resultaat uit de echte wereld er ook nooit komen aangezien je nooit twee keer exact dezelfe wind hebt op een volledig vrij parcour en exact dezelfde fitheid en het inspanningsniveau van de fietser etc.
Misschien kunnen ze ooit eens een mooi model maken wat het realistisch simuleert? Dan kunnen we voor wedstrijden tijdstraffen invoeren voor het gebruik van aerospul. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154777983
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Helaas zal dat resultaat uit de echte wereld er ook nooit komen aangezien je nooit twee keer exact dezelfe wind hebt op een volledig vrij parcour en exact dezelfde fitheid en het inspanningsniveau van de fietser etc.
Misschien kunnen ze ooit eens een mooi model maken wat het realistisch simuleert? Dan kunnen we voor wedstrijden tijdstraffen invoeren voor het gebruik van aerospul. :)
Ach joh, het is allemaal gepiel in de marge. Als er echt een doorbraak is beschikt de concurrentie de week daarop ook over zelfde materiaal. Alleen in het baanwielrennen is het materiaal wel eens beslissend geweest maar daar heb je het ook over honderste van een seconde.
pi_154778168
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:57 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Ach joh, het is allemaal gepiel in de marge. Als er echt een doorbraak is beschikt de concurrentie de week daarop ook over zelfde materiaal. Alleen in het baanwielrennen is het materiaal wel eens beslissend geweest maar daar heb je het ook over honderste van een seconde.
Bij de profs wel maar voor de amateurs of triathleten die talent hebben en goed getraind zijn maar die geen sponsor hebben kan het wel een relevant verschil maken. Voor de meeste amateurs doet het er natuurlijk niet toe. Voor mij is een van de charmes van duursporten dat je eigen lichaam het moet doen, het gaat er niet om dat je de beste auto of het beste paard hebt, je doet het zelf. Dat geeft een schijn van eerlijkheid (eerlijk is eerlijk, talent is ook maar een kwestie van geluk). Daarom vind ik het jammer dat we dankzij de commercie toch dit soort gekkigheid hebben bij het fietsen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154779216
Skinsuit _O_
pi_154780955
Vanmorgen mijn eerste racefiets gekocht. Een nieuwe gekocht bij Salden. Goed geholpen, en alles prima uitgelegd. Nog geen ritje kunnen maken helaas. Tis een Trek 1.5 geworden:)
pi_154783828
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Waarom zoek je niet het midden op? 1 keer per week een hele lange rit met een rustige snelheid, 1 keer per week tot 2 weken (afhankelijk van hoe je je voelt, de periode in het jaar en zo) een 'korte' rit volle bak en de rest van de week een afstand die daar tussen in ligt.
Doe ik ook maar tijd is beperkt. Doe ook aan hardlopen en mountainbiken. Probeer nu weer 2x week te lopen. Minimaal 1x per week op de MTB. Dat laatste komt overigens qua intensiteit behoorlijk overeen met hoe ik vroeger fietste op de racefiets: kort en hoog in de hartslag. Op de racefiets zit ik nu vrijwel altijd laag in de zone. Qua topsnelheid kom ik nog wel in de buurt van die van voorgaande jaren maar ik merk wel dat ik dat minder vaak en lang volhoud als vroeger. Een km lang tegen de 50 lukt me nog wel, alleen vroeger kon ik het daarna nog een keer. Nu ben ik meteen verzuurd. Ik ga proberen om af en toe intervaltraining op de fiets te doen.
pi_154783960
Ik ben vooral goed in de afdalingen.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 08:33:20 #294
328763 Alovenac
NAC Breda
pi_154784376
Ik heb gisteren de keuze moeten maken tussen de cube attention met 27.5 inch banden of de cube ltd pro. Ik ben zelf voor de eerste gegaan, deels doordat ik het frame zelf net wat mooier vond.

Thanks voor de hulp hier!
pi_154784541
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 08:33 schreef Alovenac het volgende:
Ik heb gisteren de keuze moeten maken tussen de cube attention met 27.5 inch banden of de cube ltd pro. Ik ben zelf voor de eerste gegaan, deels doordat ik het frame zelf net wat mooier vond.

Thanks voor de hulp hier!
Veel plezier er mee. Geen 29- er overwogen?
  vrijdag 31 juli 2015 @ 21:16:27 #296
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154803811
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 07:13 schreef alpeko het volgende:

[..]

Doe ik ook maar tijd is beperkt. Doe ook aan hardlopen en mountainbiken. Probeer nu weer 2x week te lopen. Minimaal 1x per week op de MTB. Dat laatste komt overigens qua intensiteit behoorlijk overeen met hoe ik vroeger fietste op de racefiets: kort en hoog in de hartslag. Op de racefiets zit ik nu vrijwel altijd laag in de zone. Qua topsnelheid kom ik nog wel in de buurt van die van voorgaande jaren maar ik merk wel dat ik dat minder vaak en lang volhoud als vroeger. Een km lang tegen de 50 lukt me nog wel, alleen vroeger kon ik het daarna nog een keer. Nu ben ik meteen verzuurd. Ik ga proberen om af en toe intervaltraining op de fiets te doen.
Bij mij is het precies tegenovergesteld, een kwartier lang met een relatief hoge snelheid rijden (rond de 40 solo) doe ik vrij gemakkelijk en bij lange ritten (100+) kan ik aardig de snelheid hoog houden maar mijn sprintsnelheid ligt niet veel hoger dan wat ik bij temporijden haal, niet voor een minuut lang althans. Ik ben absoluut geen sprinter. Dat is bij hardlopen ook zo, zelfs de 60m vind ik al een lange sprint terwijl ik graag een halve marathon loop.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 31 juli 2015 @ 21:26:16 #297
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154804089
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 08:33 schreef Alovenac het volgende:
Ik heb gisteren de keuze moeten maken tussen de cube attention met 27.5 inch banden of de cube ltd pro. Ik ben zelf voor de eerste gegaan, deels doordat ik het frame zelf net wat mooier vond.

Welke pro en ltd?
Er zijn er twee van beide.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154812746
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 21:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Welke pro en ltd?
Er zijn er twee van beide.
De cube pro waa 999eu, geen idee welke het was.

Maar ben voor de attention gegaan, het witte frame sprak mij erg aan. Gisteren opgehaald en naar huis gefietst. Fijn fietsje.
pi_154816499
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 06:23 schreef Alovenac het volgende:

[..]

De cube pro waa 999eu, geen idee welke het was.

Maar ben voor de attention gegaan, het witte frame sprak mij erg aan. Gisteren opgehaald en naar huis gefietst. Fijn fietsje.
Deze?
http://www.cube.eu/en/bik(...)lacknwhitenred-2015/
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154831354
Alvast een TVPtje
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')