Je lijkt al van te voren te hebben geconcludeerd dat elk oordeel subjectief (een mening) is? Waarom?quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Omdat je ze uitsluitend kunt gebruiken om een oordeel mee uit te drukken.
Zo'n redenering is dan ook een inhoudsloze oefening met een toefje drogredenering.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:35 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik ben erg benieuwd, waarom niet?
Premisse 1: Objectieve morele waarden bestaan -> zegt niets over of God bestaat
Premisse 2: Objectieve morele waarden bestaan niet als God niet bestaat -> Claimt ook niet dag God bestaat.
Noem maar eens een objectief oordeel met behulp van de term 'goed'.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:43 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je lijkt al van te voren te hebben geconcludeerd dat elk oordeel subjectief (een mening) is? Waarom?
`Het is een goed om een klein meisje dat dreigt te verdrinken te redden´.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:44 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Noem maar eens een objectief oordeel met behulp van de term 'goed'.
Dat is een subjectief oordeel.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:46 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
`Het is een goed om een klein meisje dat dreigt te verdrinken te redden´.
Misschien beter lezen volgende keer Ser_? Dit is een red herring.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zo'n redenering is dan ook een inhoudsloze oefening met een toefje drogredenering.
Als A, dan B.
B, dus A.
Vul voor A in wat je wilt bewijzen, vul voor B iets in dat zo is, et voilà: je hebt alsnog niets bewezen.
Wel als je aanneemt dat alleen God kan bepalen wat goed en slecht is.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:41 schreef Wegenbouwer het volgende:
Als God zegt dat actie X goed of fout is, maakt dit het dan objectief?
Daar verschillen we dan van mening van. Als ik haar laat verdrinken waar ik bij sta dan is dat niet slecht of goed?quote:
Als je haar laat verdrinken vind ik dat slecht. Subjectief dus.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Daar verschillen we dan van mening van. Als ik haar laat verdrinken waar ik bij sta dan is dat niet slecht of goed?
Zou een subjectieve moraal niet een objectieve kunnen worden?quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Daar verschillen we dan van mening van. Als ik haar laat verdrinken waar ik bij sta dan is dat niet slecht of goed?
Als je vind dat dat subjectief is, dan mag ik haar toch laten verdrinken als ik dat niet slecht vind?quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als je haar laat verdrinken vind ik dat slecht. Subjectief dus.
Dat hoeft toch niet per se? Het oordeel van God kan ook als subjectief worden gezien, maar wel een oordeel wat als waarheid wordt aangenomen (door de gelovigen dan)quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wel als je aanneemt dat alleen God kan bepalen wat goed en slecht is.
Of het mag of niet maakt verder niet uit voor het al dan niet subjectief zijn van het oordeel.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:51 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Als je vind dat dat subjectief is, dan mag ik haar toch laten verdrinken als ik dat niet slecht vind?
Hoe?quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zou een subjectieve moraal niet een objectieve kunnen worden?
Als je het oordeel van God ziet als 'maar een mening' wel ja.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:52 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat hoeft toch niet per se? Het oordeel van God kan ook subjectief zijn, maar wel een oordeel wat als waarheid wordt aangenomen (door de gelovigen dan)
Natuurlijk wel, subjectief betekent dat het een mening betreft. Waarom mag ik appeltaart niet lekker vinden, maar niet iemand laten verdrinken?quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Of het mag of niet maakt verder niet uit voor het al dan niet subjectief zijn van het oordeel.
Hoho, je mág appeltaart niet lekker vinden en je mág mensen laten verdrinken goed vinden.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:54 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, subjectief betekent dat het een mening betreft. Waarom mag ik appeltaart niet lekker vinden, maar niet iemand laten verdrinken?
Iets wat subjectief is hoeft niet automatisch te worden afgedaan als 'maar een mening'.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als je het oordeel van God ziet als 'maar een mening' wel ja.
Het is wat kort door de bocht inderdaad.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:55 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Iets wat subjectief is hoeft niet automatisch te worden afgedaan als 'maar een mening'.
Ook wel het Eutyphro dillema genoemt, maar dat is wat mij betreft een valse dichotomie.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:52 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat hoeft toch niet per se? Het oordeel van God kan ook als subjectief worden gezien, maar wel een oordeel wat als waarheid wordt aangenomen (door de gelovigen dan)
Mag ik van jou dat meisje laten verdrinken? Net als dat ik van jou mag vinden dat ik de appeltaart niet opeet?quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoho, je mág appeltaart niet lekker vinden en je mág mensen laten verdrinken goed vinden.
Iemand laten verdrinken is geen mening.
Nogmaals: iemand laten verdrinken is geen mening. Dat goed of slecht vinden wel.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:57 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Mag ik van jou dat meisje laten verdrinken? Net als dat ik van jou mag vinden dat ik de appeltaart niet opeet?
Klopt, maar laten verdrinken is dan toch niet goed of slecht als het subjectief is?quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nogmaals: iemand laten verdrinken is geen mening. Dat goed of slecht vinden wel.
Nee. Je tweede premisse is namelijk geen equivalentie, maar een voorwaardelijke stelling. "Als god niet bestaat (-A), dan bestaan objectieve oordelen ook niet. (-B)" Vervolgens stel je in je tweede premissen dat objectieve oordelen wel degelijk bestaan (B), dus concludeer je dat er ook een god bestaat (A)quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Misschien beter lezen volgende keer Ser_? Dit is een red herring.
Het argument draait op de simpele structuur P1+P2=C. vb:
P1) Mensen met een XY chromosoom zijn mannen.
P2) Jan heeft een XY chromosoom
C) Jan is een man.
Wij mensen hebben bepaald dat moord en diefstal slecht zijn. Dat is een subjectieve moraal want dat hoeft niet zo te zijn. Maar dat is objectieve moraal geworden omdat een samenleving zonder die moraal nooit succesvol is geweest en ook niet succesvol kan zijn. Moord is objectief slecht geworden.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |