Bij de BD moet je per maand/kwartaal aangifte doen, dus dat zou ik als leidraad hanteren. Verder moet je proberen om vanaf dag 1 aan consistente namegiving te doen, dus bijvoorbeeld yymmdd_leverancier_type levering of iets dergelijks.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Omg, dat ik niet zelf aan het scannen van de postfacturen heb gedacht
Alle mail wordt binnenkort overgezet naar Office 365 dus dan is alles altijd bereikbaar. Is het nu trouwens ook al maar op een andere manier. Ik blijf alleen twijfelen hoe ik het nou moet indelen (leverancier/maand/kwartaal). Facturen moeten natuurlijk wel makkelijk terug te vinden zijn, dat is regelmatig nodig.
Ja, ik neig ook wel naar kwartaalopslag inderdaad. Ik ben niet van plan om de namen te veranderen aangezien je niets mag veranderen aan het origineel. Verder is het natuurlijk wel makkelijk zoeken in een mailbox dus ik denk dat het wel goed komt met een factuurmap per kwartaal in de mail.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:15 schreef Coelho het volgende:
[..]
Bij de BD moet je per maand/kwartaal aangifte doen, dus dat zou ik als leidraad hanteren. Verder moet je proberen om vanaf dag 1 aan consistente namegiving te doen, dus bijvoorbeeld yymmdd_leverancier_type levering of iets dergelijks.
Als je ze terug zoekt, op welke manier ga je dan zoeken?quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Facturen moeten natuurlijk wel makkelijk terug te vinden zijn, dat is regelmatig nodig.
Ik zoek ze voornamelijk op naam denk ik.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:32 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Als je ze terug zoekt, op welke manier ga je dan zoeken?
Het antwoord op deze vraag is grotendeels de leidraad hoe je ze op moet slaan. Het is dus niet handig om ze periodiek op te slaan als je op naam zoekt.
Het stadium van excelsheet zijn we gelukkig al een paar jaar voorbij Wij gebruiken osFinancials, een boekhoudpakket. We hebben daarvoor gekozen vanwege de goede artikelendatabase die we echt nodig hebben. Wij boeken dus alles al naar de juiste grootboekrekening en matchen dmv een bankimport. We hebben wel een boekhouder maar die leest alleen onze overzichten even na en vult de boel in de aangifte in.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Waarom zou je regelmatig je facturen terug willen vinden? Valt toch wel mee? Ik (als boekhouder) doe toch meestal de facturen gewoon in een map. Als je de administratie digitaal hebt dan kun je daarmee natuurlijk wel e.e.a. vereenvoudigen door bijv. alles over te nemen in een excel sheet. Met duidelijke omschrijving en btw bedragen kan de boekhouder hier in principe ook voldoende mee, tenzij het speciale posten zijn dan kan hij de factuur inzien, meestal is dit niet nodig.
De Belastingdienst zal bij een boekenonderzoek ook het liefst de factuur geprint willen zien, alhoewel digitaal natuurlijk net zo goed kan, maar het is dan iets lastiger om er door te bladeren en facturen terug te vinden.
Wat ik bij een grotere klant doe is de facturen inboeken en dan sorteren op bedrijfsnaam, dus ieder bedrijf achter een tabje met de eerste letter. Dit is handiger als je facturen later nog wilt opzoeken. Maar dit is niet handig als de administratie nog gedaan moet worden, dan kun je ze beter op datum bewaren zodat je het gemakkelijk kan matchen met de bank/kas.
Als je ze op naam zoekt, dan zou ik ze op naam opslaan.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zoek ze voornamelijk op naam denk ik.
Ja, vreemde software inderdaad. Maar het went We wilden destijds niet te veel geld uitgeven aan software maar perse wel een artikelendatabase.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:32 schreef YoshiBignose het volgende:
OH ja, beetje vreemde software osFinancials maar het zal ongetwijfeld wel werken als je weet hoe je ermee om moet gaan.
Dus jullie regelen eigenlijk ICT gerelateerde zaken ?
Precies. Ik heb mijn keuze gemaaktquote:Op dinsdag 7 april 2015 15:38 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Als je ze op naam zoekt, dan zou ik ze op naam opslaan.
Tenzij je kan inscannen met tekst herkenning.
Interessant. Ik heb, sinds kort, ook een IT bedrijf met een partner en daar richten we ons eigenlijk ook voornamelijk op de zakelijk markt. Daar zit inderdaad meer geld in, liefst via vaste contracten. Met die stroomstoring laatst was dat wat minder leuk maar goed komt niet te vaak voor mag ik hopen. Wat me verbaast is eigenlijk hoeveel mensen steeds meer afhankelijk worden van IT en elektronica maar er nog zo weinig vanaf weten. Maar ja meer werk voor ons héquote:Op dinsdag 7 april 2015 15:53 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja, vreemde software inderdaad. Maar het went We wilden destijds niet te veel geld uitgeven aan software maar perse wel een artikelendatabase.
Wij regelen de IT voor MKB en particulieren. We zijn voornamelijk met particulieren begonnen. Herinstallaties, internetproblemen, nieuwe printers leveren en installeren, etc. We rekenden met vaste prijzen, geen voorrijkosten. Daar was toen veel vraag naar. Nu nog steeds maar om eerlijk te zijn worden we de kleine probleempjes een beetje zat en zoeken we meer uitdaging. We hebben ook niet overal vaste prijzen meer voor omdat dat toch te weinig opleverde. Het is lastig te voorspellen hoe lang je met een klusje bezig bent in onze tak van sport.
We hebben nu een vrij groot aantal zakelijke klanten, bedrijven van max 15 werkplekken. Zij zorgen toch wel voor 50% van de omzet en voor een hoger percentage van de winst. Daar zit wel een flinke uitdaging in voor mijn vriend en dat heeft hij na 10 jaar wel nodig. Dan loont het ook om bij te leren omdat je die kennis echt kan gebruiken.
We zijn de focus een beetje aan het verleggen naar abonnementsdiensten zoals Office 365, online backup en antivirussoftware. Dat is 1x installeren bij de klant tegen uurtarief en de maanden en jaren daarna zonder moeite cashen. We laten de reparatiebusiness voor wat het is. Klanten worden niet weggejaagd maar zeker particulieren krijgen niet meer de hoogste prioriteit.
Wat ga je doen dan?quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:17 schreef Fylax het volgende:
Alvast een tvp voor dit topic. Als alles goed gaat, heb ik over een halfjaar een eigen bedrijf samen met een groepje.
Dat weet ik nog niet.quote:
Een project op school dusquote:Op dinsdag 7 april 2015 16:16 schreef Fylax het volgende:
[..]
Dat weet ik nog niet.
Voordat je denkt: "Je gaat een bedrijfje starten maar je weet niet wat voor een?" Ik leg het uit als ik op de computer zit, ben nu beetje lui
Ja, dat is zeker zo. Wij zitten al 10 jaar in een spagaat tussen particulier en kleinzakelijk. Als je 10 zakelijke klanten hebt met allemaal een contract, wat doe je dan als 5 van die 10 allemaal op maandagochtend een probleem hebben en in het contract staat dat ze binnen 2 uur geholpen worden? Mijn vriend is maar in zijn eentje qua technische kennis dus die last is gewoon te zwaar. Nu we geen contracten hebben, hebben we ook geen verplichtingen. We kunnen nu dus ook op vakantie. Al blijven we wel op een paar uur rijden van de zaak deze zomer voor noodgevallen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 16:07 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Interessant. Ik heb, sinds kort, ook een IT bedrijf met een partner en daar richten we ons eigenlijk ook voornamelijk op de zakelijk markt. Daar zit inderdaad meer geld in, liefst via vaste contracten. Met die stroomstoring laatst was dat wat minder leuk maar goed komt niet te vaak voor mag ik hopen. Wat me verbaast is eigenlijk hoeveel mensen steeds meer afhankelijk worden van IT en elektronica maar er nog zo weinig vanaf weten. Maar ja meer werk voor ons hé
Het geluk is dan wel weer dan niemand het een fuck boeit wat de Belastingdienst het liefst heeftquote:Op dinsdag 7 april 2015 14:46 schreef YoshiBignose het volgende:
De Belastingdienst zal bij een boekenonderzoek ook het liefst de factuur geprint willen zien, alhoewel digitaal natuurlijk net zo goed kan, maar het is dan iets lastiger om er door te bladeren en facturen terug te vinden.
Okay, ik zit nu in 4vmbo-t maar ga hierna naar 4-havo. Op mijn school starten ze vanaf volgend jaar in 4H met "International Business College" ofwel http://www.20-80learning.nlquote:
Daarom laat ik controles bij de accountant komen en niet op kantoor, ben niet zo heel coulant tegen dat soort luiquote:Op dinsdag 7 april 2015 16:34 schreef YoshiBignose het volgende:
Mwah, dat lijkt me niet de juiste instelling. Hoe beter je de Belastingdienst bij een onderzoekt helpt, des te coulanter ze ook zullen zijn. Zal je op alle mogelijke manieren ze gaan tegenwerken, dan krijgen ze argwaan, of worden ze gewoon geïrriteerd en gaan ze nog verder kijken of met stomme wetten en regels dingen opvragen. En net als bij een politiecontrole... ze vinden ALTIJD wel wat.
Bij een controle van een klant die ik 2 weken geleden had, had de inspecteur niet eens een laptop bij zich dus alles moest gewoon op papier. Dan lever ik dat ook zo aan en ga ik niet stoer lopen doen dat alles digitaal staat. Natuurlijk is daar iets meer voor te zeggen als je onderneming in de website branche zit en vrijwel alles digitaal is. Maar dan nog, Belastingdienst is de baas en als zij het zo willen dan lever je dat zo aan tenminste, dat is wat mij betreft de beste tactiek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |