abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 25 april 2015 @ 21:09:29 #126
277627 Seven.
We are Borg.
pi_152024007
Ik heb 160 zaadjes :@
Resistance is futile.
pi_152024010
Gisteren trouwens nog een nieuwe plant gekocht (voor op het bankje)
Engels gras :

pi_152024019
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 april 2015 21:09 schreef Seven. het volgende:
Ik heb 160 zaadjes :@
Daar kan je hele wijk van meegenieten _O-
Gewoon lekker strooien en kijken wat er op komt!
pi_152028256
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 april 2015 20:30 schreef Seven. het volgende:
Ik wilde een vijver maar de tuin is niet echt groot. Dus dit gedaan!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

5 planten, paar bakstenen en sierstenen zodat je die bakstenen niet gelijk ziet.
Zuurstofplantjes op de bodem, 1 daarvan komt zeker boven het waterniveau uit.
De groene sprieten worden 1.80 hoog. De rode plant 1.20. De andere groene plant wordt 15cm hoog.

*O*
Een pompje zoals hiervoor genoemd is, is wel nodig omdat stilstaand water verrot.
pi_152028714
stilstaand water met zuurstofplanten verrot echt niet.
heb hier ook een speciekuip vijver zonder pomp of iets. af en toe aanvullen met regenwater omdat de katten eruit zuipen en in de herfst het blad eruit halen maar verder doe ik er niets aan.
pi_152029287
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 23:34 schreef Elleska het volgende:
stilstaand water met zuurstofplanten verrot echt niet.
heb hier ook een speciekuip vijver zonder pomp of iets. af en toe aanvullen met regenwater omdat de katten eruit zuipen en in de herfst het blad eruit halen maar verder doe ik er niets aan.
Check. Altijd vijvers en tonnen/bakken zonder pompjes gehad. Zelfs met vis er in, gaat prima zolang je de juiste planten er in hebt :Y En zo erg is het bij zo'n kleine bak ook weer niet om er zo nu en dan wat algen uit te halen en wat water te verversen mocht dat echt nodig zijn. :) 'Verrot' water heb ik nooit gehad iig ;)
  zondag 26 april 2015 @ 00:22:44 #132
277627 Seven.
We are Borg.
pi_152029849
Dat stelt een mens gerust. We zullen zien.
Resistance is futile.
pi_152033360
@Seven. - erg leuk idee, water in de tuin is geweldig ^O^
Wij hadden een vijver v/d oude bewoners ook zonder pomp.
Hierin zat enorm veel slib en hij werd enorm groen. Maar deze hebben we leeggehaald en opnieuw gevuld met water. Binnenkort zuurstofplanten erin en evt als hij helder blijft een paar visjes erin.
Moet lukken hoor, zonder pomp :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 20:03 schreef Gwywen het volgende:
Wat zou dat zonde zijn om zo'n prachtige boom weg te moeten halen. Inderdaad, is uitgraven en elders herplanten geen optie, of kun je misschien met je buren iets verzinnen (op jouw kosten), een ander schuttingdeel ertussen of zoiets, dat wat hoger staat zodat de wortels niets meer opzij te duwen hebben?
De buren zien het sowieso al niet zitten dat de boom nog groter kan worden (nu 4 of 5 meter? Maar kan 12-15m worden). Ook hebben ze de takken aan hun kant van de schutting allemaal gesnoeid (dus zeg maar een hele helft van alle takken), dus zo dol op de boom zijn ze denk ik niet... ;(
Hovenier op bezoek gehad, die gaf bij herplanten niet zoveel kans op overleven (en dan zit je nog met een boom die aan 1 kant helemaal kaal gesnoeid is).
Nouja, we zoeken wel een keer wat anders uit, misschien op een andere plek een wat kleinere boom herplanten ofzo (meerstammig krentenboompje ofzo vind ik ook mooi).
pi_152033443
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 21:04 schreef Bluezz het volgende:
Maandag het ouwe afgebladderde groene bankie lekker opschuren (dit keer echt goed) en opnieuw spuiten in de kleur azurblauw O+

Geweldige kleur, staat supermooi bij al dat groen :)
pi_152035888
Ik ben dól op die kleur voor buien.
Ook als je bijv luiken hebt zou ik ze die kleur schilderen en dan je huis wit O+ O+ O+
  zondag 26 april 2015 @ 12:40:45 #136
277627 Seven.
We are Borg.
pi_152036211
Onze tuin is een beetje raar. We hebben een terras van 6 bij 3m grenzend aan het huis en daarachter een muurtje van een meter hoog, de rest van de tuin ligt dus veel hoger en is bovendien 2 meter smaller. Dus we hebben een rare vorm, alles is in een klap te overzien (doorgaans saai) en daarnaast ook nog een verdomd lastige tuin qua lichtinval en ik heb nog steeds geen flauw benul of wij nou zand, klei, zuur of basische grond hebben na 3 jaar tuinieren :') .

Voor de tuin hoger wordt hebben we bielzen met daarboven een hekwerk van trellies bovenop de bielzen om de honden tegen te houden. Wij kunnen door een poort met direct daarachter een trappetje naar boven. Het geval wil, ik hou niet zo van trellies en al helemaal niet van bielzen en hoewel ik de boel geschilderd heb 3 jaar geleden, ik blijf het niks vinden. Die trellies en bielzen wil ik laten overgroeien met Oost Indische Kers (maar misschien nogal overheersend want we hebben het hier over zo'n 5 meter bij 1 meter 20!). OIK is niet echt subtiel, denk ik?

En ik wil een levende boog van wilgen boven de poort om de zichtlijnen wat op te breken. Sowieso past dit idee wel in de stadstuin die ik in gedachten heb (verticaal tuinieren). Dus we hebben een wilg bij ons achter gedeeltelijk geknot (onze gemeente doet hier niks aan..) en dit staat nu al in het blad dus eerst een paar weken in een emmer om wortel te schieten. Zodra er genoeg wortel aan zit, gaan ze de volle grond in (ik denk dat ik voor een kruislings patroon ga aan de basis). Tegen de winter zijn ze dan hoog genoeg om de toppen aan elkaar te vlechten. Het jaar erop vlecht je alle nieuwe takken in de top weer naar binnen om geen extra groei te stimuleren maar de boog wel dichter te laten groeien.

Ik ben sowieso gek op wilgen O+, we hebben ook een grote wilg met die kronkelende takken (en hiervan heb ik ook een 2 takken op water gezet, deze staan nu in de volle grond en doen het prima). Wel zaak om ze goed bij te houden qua snoeien, ze kunnen heel erg snel de hoogte in gaan. Door die kronkelwilg telkens weer te toppen, groeien de takken juist naar beneden en dus wordt het een soort van kronkel treurwilg. Als die boog goed werkt, dan denk ik dat we meer wilgen gaan verzamelen om een hekwerk tegen een deel van de schutting te zetten.
Resistance is futile.
  zondag 26 april 2015 @ 12:47:48 #137
277627 Seven.
We are Borg.
pi_152036437
Zoiets moet het dus worden:





Of in epische afmetingen als je er volop ruimte voor hebt:



[ Bericht 14% gewijzigd door Seven. op 26-04-2015 12:59:34 ]
Resistance is futile.
pi_152036816
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2015 12:40 schreef Seven. het volgende:
... Die trellies en bielzen wil ik laten overgroeien met Oost Indische Kers (maar misschien nogal overheersend want we hebben het hier over zo'n 5 meter bij 1 meter 20!). OIK is niet echt subtiel, denk ik?
Goed idee vind ik - mooie klimmer erover kun je toch prima proberen? Is t niks dan kun je m altijd nog weghalen?
Klimplanten vind ik sowieso erg mooi - Oostindische kers vind ik heel fraai, net als Clematissen bv :) ^O^

quote:
En ik wil een levende boog van wilgen boven de poort om de zichtlijnen wat op te breken. Sowieso past dit idee wel in de stadstuin die ik in gedachten heb (verticaal tuinieren).
Hoogte in de tuin werkt altijd goed, heel leuk idee ook met die wilgen! ^O^
  zondag 26 april 2015 @ 13:08:48 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_152037043
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2015 13:00 schreef pascal_s het volgende:

[..]

Goed idee vind ik - mooie klimmer erover kun je toch prima proberen? Is t niks dan kun je m altijd nog weghalen?
Klimplanten vind ik sowieso erg mooi - Oostindische kers vind ik heel fraai, net als Clematissen bv :) ^O^

[..]

Hoogte in de tuin werkt altijd goed, heel leuk idee ook met die wilgen! ^O^
Probleem is, hij moet de hoogte in (trellies) maar ook over de bielzen naar beneden vallen. Dus een echte klimmer zoals clematis, denk dat dat raar uitkomt omdat die echt vooral de hoogte opzoekt in plaats van diepte en breedte. Onze clematis die over de schutting groeit steunt in de kroon vooral op zichzelf en bovenin wordt het een idiote kluwen. Onder de bielzen is geen ruimte om iets te planten, anders was een echte klimmer een veel beter idee geweest (en makkelijker om iets te vinden ook).m
Resistance is futile.
pi_152037416
Dan is Oostindische kers toch een goede optie?
Vind ik een hele mooie plant! :)
  zondag 26 april 2015 @ 21:11:12 #141
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_152052626
Van alles door elkaar dat mooi bij elkaar kleurt is ook een optie.
Clematis, blauwe regen, klimroos, nog een Clematis, alles kan :)
pi_152058843
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2015 10:18 schreef pascal_s het volgende:
@Seven. - erg leuk idee, water in de tuin is geweldig ^O^
Wij hadden een vijver v/d oude bewoners ook zonder pomp.
Hierin zat enorm veel slib en hij werd enorm groen. Maar deze hebben we leeggehaald en opnieuw gevuld met water. Binnenkort zuurstofplanten erin en evt als hij helder blijft een paar visjes erin.
Moet lukken hoor, zonder pomp :)

[..]

De buren zien het sowieso al niet zitten dat de boom nog groter kan worden (nu 4 of 5 meter? Maar kan 12-15m worden). Ook hebben ze de takken aan hun kant van de schutting allemaal gesnoeid (dus zeg maar een hele helft van alle takken), dus zo dol op de boom zijn ze denk ik niet... ;(
Hovenier op bezoek gehad, die gaf bij herplanten niet zoveel kans op overleven (en dan zit je nog met een boom die aan 1 kant helemaal kaal gesnoeid is).
Nouja, we zoeken wel een keer wat anders uit, misschien op een andere plek een wat kleinere boom herplanten ofzo (meerstammig krentenboompje ofzo vind ik ook mooi).
Minimaal 2m vanaf de erfscheiding, toch? Benedenburen hadden hun boompje op minder dan een halve meter gezet. Latere buren zaten daardoor met een boom die bedenkelijk dicht bij het zijmuurtje kwam. Heel wat benedenbewoners kwamen tot de ontdekking dat coniferen en boompjes in een postzegeltuintje niet zo geweldig zijn.
  maandag 27 april 2015 @ 07:09:43 #143
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_152062778
1 m dacht ik, maar ik kan ernaast zitten.
2 m betekent bij het gemiddelde rijtjeshuis dat de boom midden in de tuin moet komen te staan :P
pi_152064945
Ik heb het even gegoogled, dit zegt juridischloket.nl:

quote:
Ons advies:
Een boom moet minimaal 2 meter van de erfgrens geplant worden. De erfgrens is de grens tussen uw grond en die van de buren.

Er zijn echter wel een aantal uitzonderingen:

1. Als de boom niet hoger is dan de schutting die er tussen staat
Een boom mag wel dichter dan 2 meter van de erfgrens worden geplant, als er een schutting op de erfgrens staat en de boom hier niet boven uit komt. De buren hebben er dan namelijk geen last van. Het moet wel gaan om een schutting of een andere ondoorzichtige erfafscheiding. Bijvoorbeeld een stenen muur.

2. Als de buren toestemming hebben gegeven
U kunt met uw buren onderling afspreken hoe dicht uw boom bij de erfgrens wordt geplant. Zet deze afspraken wel op papier. U moet namelijk kunnen bewijzen dat uw buren toestemming hebben gegeven. Dat de boom er al jaren staat, is niet genoeg.

Als de vorige eigenaar toestemming heeft gegeven voor de plaats van de beplanting, kan dit alleen bewezen worden als deze toestemming is opgenomen in een notariële akte en bij het Kadaster is ingeschreven.

3. Als het gaat om openbare bomen
De regels voor verplichte afstanden tot de erfgrens gelden niet voor bomen die in openbare grond zijn geplant of op een openbaar erf staan. Bijvoorbeeld bomen die eigendom zijn van de gemeente of Rijkswaterstaat. Een gemeenteboom mag dus wel tegen de erfgrens aan worden geplant.

4. Als de gemeente andere regels heeft bepaald
De gemeente kan bepalen dat een boom toch dichterbij de erfgrens geplant mag worden. Dit staat dan in een verordening. In een verordening legt de gemeente de regels van de gemeente vast.

5. Als er sprake is van verjaring
Als uw buren een boom hebben geplant op minder dan 2 meter afstand, kunt u vragen om de boom weg te halen. Het kan echter zijn dat uw recht om dit te vragen, 'verjaard' is. Dit betekent dat de boom staat er dan al zo lang staat, dat hij mag blijven staan. Dit is zo als de boom er al meer dan 20 jaar staat.

De termijn van verjaring is in sommige gevallen 10 jaar. Er moet dan bewezen kunnen worden dat er destijds toestemming is gegeven om de boom op die plek te zetten. Dit kan bijvoorbeeld als de toestemming bij het Kadaster is ingeschreven.

De buren krijgen dan het recht om de boom binnen ‘het verboden gebied’ te mogen laten staan. Dit recht wordt een erfdienstbaarheid genoemd en kan bij het Kadaster ingeschreven worden.
Dus in principe 2 meter, met wat uitzonderingen hier & daar :P
pi_152077333
Bankje is klaar *O*

Voor



Work in Progress... (gras moet morgen gemaaid, want ook blauw :D )



Klaar O+

pi_152079284
Top! Staat goed 👍
pi_152079425
Frips kleurtje :7

Kijk, hullie staan nog net in bloei...Bloesdruifjes...


[ Bericht 40% gewijzigd door AnneX op 27-04-2015 20:32:24 ]
  maandag 27 april 2015 @ 21:42:59 #148
277627 Seven.
We are Borg.
pi_152082258
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 21:11 schreef Gwywen het volgende:
Van alles door elkaar dat mooi bij elkaar kleurt is ook een optie.
Clematis, blauwe regen, klimroos, nog een Clematis, alles kan :)
Welke van deze planten vallen makkelijk naar beneden? Ik moet er ook rekening mee houden dat er max 3-4 uur zon op staat.
Resistance is futile.
  maandag 27 april 2015 @ 21:43:38 #149
277627 Seven.
We are Borg.
pi_152082278
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 19:02 schreef Bluezz het volgende:
Bankje is klaar *O*

Voor

[ afbeelding ]

Work in Progress... (gras moet morgen gemaaid, want ook blauw :D )

[ afbeelding ]

Klaar O+

[ afbeelding ]
Mooi Bluezz!
Resistance is futile.
pi_152083357
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2015 20:20 schreef AnneX het volgende:
Frips kleurtje :7

Kijk, hullie staan nog net in bloei...Bloesdruifjes...
[ link | afbeelding ]

^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')