Nee, maar snelheid aanpassen ipv door te cruisen op gelijke snelheid is een realistische optie.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:12 schreef vannelle het volgende:
[..]
Euh.........laat ik het netjes zeggen: Je hebt het fout.
Stel je rijdt zelf achter iemand die rechtsaf lijkt te gaan, ga je dan stil staan totdat de ander 100 meter de zijstraat in is?
Afslaan/richtingveranderen/opvallend rijgedrag = poot van het gas en kijken. Simple as that.quote:Dan rij je zelf ws. in een grijze Opel en draag je een ribbeltjesbroek boven je sandalen.
Waarom zou je afstand houden tot iemand die lijkt af te slaan of te gaan parkeren? Ga je dan ook wachten tot hij terug is uit de winkel en hij ws. uit gaat parkeren?
Des te meer reden om je gas los te laten en op te letten ipv door te ploegen.quote:Nee, het gaat hier om zwabbergedrag van een egocentrische bestelbusbestuurder die denkt alles maar te kunnen maken zonder te communiceren met z'n medeweggebruikers.
Eh, nee, maar ik wijs wel op de verantwoordelijkheid die je als opvolgend verkeer hebt: afstand houden, snelheid aanpassen en niet je recht proberen door te drukken door zelf gevaarlijke situaties te creëren. Want dat probeer jij dan weer goed te praten.quote:En dát praat je in principe goed met je opmerking.
In bovenstaande schets vind ik het nogal twijfelachtig of het een onoverkomelijke aanrijding was wat betreffende poster wel suggereert. Zoals ik al aangaf: je hoeft niet je recht door te drukken door een aanrijding op te zoeken. (en met een beetje zelfstandig nadenken had dit dus niet hoeven plaatsvinden.)quote:Ongeacht de omstandigheden is nog steeds het aangehaalde wetsartikel van kracht: Als je een bijzondere maneuvre uitvoert dien je het overige verkeer voor te laten gaan. Zo simpel is het.
And I thought my jokes were bad.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:18 schreef vannelle het volgende:
[..]
Klopt.
Lees dan alleen mijn laatste alinea maar, dat is wat telt.
Ik rij vaak door rood als fietser maar ik heb wel gezond verstand om eerst te kijken of er overig verkeer is wat mij dan in gevaar zou kunnen brengen en vice versa. Wielrenners hebben daarentegen gewoon schijt aan allesquote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:52 schreef Buurpoes het volgende:
Vandaag weer een stuk of vier wielrenners door rood zien rijden. Ik hoop altijd dat die een keer aangetikt worden door iemand die wel groen heeft. Of van heel dichtbij een claxon mogen beluisteren. Dat ze de volgende keer gewoon effies op groen wachten en niet wat medeweggebruikers laten schrikken/hinderen of ophouden.
Eens.quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:17 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ik rij vaak door rood als fietser maar ik heb wel gezond verstand om eerst te kijken of er overig verkeer is wat mij dan in gevaar zou kunnen brengen en vice versa. Wielrenners hebben daarentegen gewoon schijt aan alles
Ik ben het met je eens dat defensief rijden absoluut moet, fouten van anderen opvangen is óók onderdeel van het verkeer.quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:13 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Nee, maar snelheid aanpassen ipv door te cruisen op gelijke snelheid is een realistische optie.
[..]
Afslaan/richtingveranderen/opvallend rijgedrag = poot van het gas en kijken. Simple as that.
[..]
Des te meer reden om je gas los te laten en op te letten ipv door te ploegen.
[..]
Eh, nee, maar ik wijs wel op de verantwoordelijkheid die je als opvolgend verkeer hebt: afstand houden, snelheid aanpassen en niet je recht proberen door te drukken door zelf gevaarlijke situaties te creëren. Want dat probeer jij dan weer goed te praten.
[..]
In bovenstaande schets vind ik het nogal twijfelachtig of het een onoverkomelijke aanrijding was wat betreffende poster wel suggereert. Zoals ik al aangaf: je hoeft niet je recht door te drukken door een aanrijding op te zoeken. (en met een beetje zelfstandig nadenken had dit dus niet hoeven plaatsvinden.)
[..]
And I thought my jokes were bad.
Er is zeker zoiets als defensief rijden, wat ik daar ook absoluut deed. Het bestelbusje liep op mij uit qua snelheid, en de afstand was meer, dan ook meer dan voldoende. Snelheid werd aangepast, ik liet mijn gas los en stond op het punt al terug te schakelen, nog steeds in de overtuiging dat het bestelbusje naar rechts af zou slaan. Ik zag in mijn spiegels dat er geen fietsers aankwamen, dus vermoedde dat hij in één keer zou afslaan. Ik was totaal NIET voornemens om hem aan de linkerkant in te halen. Mijn schuine positie op de weg is ontstaan doordat ik hem nog probeerde te ontwijken, en ontwijken aan de rechterkant op dat moment niet mogelijk was. Ik zag alleen mogelijkheid om het stuur om te gooien naar links.quote:Op woensdag 28 januari 2015 09:51 schreef Skull-splitter het volgende:
Perunage zit fout. Er is zoiets als defensief rijden, snelheid aanpassen en gepaste afstand houden. Zeker als je er fucking achter rijdt zou je dit moeten kunnen zien.
Er was inderdaad geen sprake van communicatie middels richtingaanwijzer van het bestelbusje.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:12 schreef vannelle het volgende:
[..]
Nee, het gaat hier om zwabbergedrag van een egocentrische bestelbusbestuurder die denkt alles maar te kunnen maken zonder te communiceren met z'n medeweggebruikers.
(...)
Ik weet niet waar je hebt gelezen dat ik er vlot voorbij zou willen, want dit was niet het geval. Ik bleef in mijn rijstrook en liet gas los om terug te schakelen. Als hij rechtsaf was gegaan dan had ik niet eens er links omheen gekund, dus dat is niet eens een optie geweest. Mijn schuine positie komt doordat ik hem nog probeerde te ontwijken, en dit ontwijken naar de rechterkant niet mogelijk was omdat ik dan frontaal op hem was geknald en ik een wachtende fietser had geraakt.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:14 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik snap niet dat je hier zo onmogelijk vlot er voorbij wilde. Ik had rustig afgewacht, ook omdat er altijd nog een onoplettende fietser ineens over kan steken vanuit de straat waar die auto wellicht in had kunnen gaan rijden. Zou niet de eerste keer zijn...die lui zie je echt niet achter een busje.
Snelheid werd aangepast door het gas los te laten, zie ook bovenstaand.quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:13 schreef Skull-splitter het volgende:
Nee, maar snelheid aanpassen ipv door te cruisen op gelijke snelheid is een realistische optie.
Snelheid werd aangepast door het gas los te laten, zie ook bovenstaand. Ik keek notabene al in mijn rechter buitenspiegel of er een fietser aankwam die mogelijk de baan van het busje zou kunnen kruisen, waardoor busje zou moeten stoppen en ik tot stilstand had moeten komen.quote:Afslaan/richtingveranderen/opvallend rijgedrag = poot van het gas en kijken. Simple as that.
Ik liet mijn gas los, maar verwachtte zijn actie niet, voornamelijk door het niet gebruiken van richtingaanwijzer.quote:Des te meer reden om je gas los te laten en op te letten ipv door te ploegen.
Van recht doordrukken is geen sprake. Ik laat het gas los en anticipeer dat hij rechtsaf gaat, om vervolgens hem naar links te zien komen en mijn rijstrook compleet te blokkeren, evenals de tegenliggers te hinderen, waardoor ik moet uitwijken door zijn onbezonnen actie.quote:Eh, nee, maar ik wijs wel op de verantwoordelijkheid die je als opvolgend verkeer hebt: afstand houden, snelheid aanpassen en niet je recht proberen door te drukken door zelf gevaarlijke situaties te creëren. Want dat probeer jij dan weer goed te praten.
Linkje?quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:30 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Eens.
Trouwens nu ook leuke discussie in de Koffie SC, in GC. Wielrenner die denkt gelijk te hebben.
quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:52 schreef Buurpoes het volgende:
Vandaag weer een stuk of vier wielrenners door rood zien rijden. Ik hoop altijd dat die een keer aangetikt worden door iemand die wel groen heeft. Of van heel dichtbij een claxon mogen beluisteren. Dat ze de volgende keer gewoon effies op groen wachten en niet wat medeweggebruikers laten schrikken/hinderen of ophouden.
Waarom hoop je dat soort dingen.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:52 schreef Buurpoes het volgende:
Vandaag weer een stuk of vier wielrenners door rood zien rijden. Ik hoop altijd dat die een keer aangetikt worden door iemand die wel groen heeft. Of van heel dichtbij een claxon mogen beluisteren. Dat ze de volgende keer gewoon effies op groen wachten en niet wat medeweggebruikers laten schrikken/hinderen of ophouden.
Dat is inderdaad wel een goed punt.quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:14 schreef Skull-splitter het volgende:
Maar dan zou je een remactie moeten kunnen verrichten.
Feit is dat de remactie door mij uiteindelijk wel is gemaakt om de schade te beperken . Uiteindelijk is 'alleen' het kapje van mijn rechterknipperlicht aan de voorkant kapot, het omringende spatbord heeft een deukje en de bumper drie krasjes. Nu was de botsing met ommenabij 5km/h, stel ik had niet geremd, dan was hij met dik 30km/h gegaan. Er wordt door diverse personen geopperd dat ik aan het doorduwen was, maar ik snap niet waar jullie dat uit mijn bewoordingen opmaken en van doorduwen is absoluut geen sprake.quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:48 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel een goed punt.
Je moet in de auto er altijd voor kunnen zorgen dat je kan stoppen voor zo ver je overzicht hebt.
Hier was dat dus niet zo. Als er een file voor het busje stond was ts daarop geknald. Op het moment dat het busje remde, kon het niet zo zijn dat er 2 seconden afstand was gehouden. Anders was het remmen gelukt.
Hetzelfde soort probleem als wanneer er iets stil staat, 1 auto weg stuurt en ontwijkt, en de ander het obstakel te laat ziet.
Aan de andere kant begrijp ik het doorduwen wel. Het is menselijk en we doen het allemaal wel eens.
Ik liet mijn gas los en de afstand was ruim voldoende. 'Vrij hard' is erg lastig om aan te geven. Stel dat hij niet was afgeslagen dan had ik geremd en had ik er niet eens links omheen gekund omdat ik dan de punt van de vluchtheuvel zou raken. Ik was dan op tijd tot stilstand gekomen. In die splitseconde dat hij rechtsaf leek te gaan had ik mijn gas nog los, maar hield ik er logischerwijs geen rekening mee dat hij linksaf zou draaien. Op het moment dat ik zag dat hij zijn stuurbeweging inzette naar links, stuurde ik om hem te ontwijken ook naar links en trapte ik het rempedaal in. De stuurbeweging van mij was ten opzichte van de zijne echter niet voldoende.quote:Op woensdag 28 januari 2015 15:18 schreef Viezze het volgende:
Maar als ik het goed begrijp reed je dus wel vrij hard op het busje af, omdat je verwachtte dat hij rechtsaf zou slaan? Dus stel dat, om welke reden dan ook, het busje niet was afgeslagen of daar lang mee had gewacht, dan had jij er links omheen gemoeten?
Nee, want ik fiets niet over de snelweg.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 02:19 schreef Jiang153 het volgende:
Jullie nog problemen gehad vanavond met dat sneeuw/hagel op de snelweg?
Ja, maar ik ben gewoon langzamer gaan rijden. Resultaat: een kwartier later lossen en geladen. Ik ben blij dat ik met een gewone oplegger weg was en niet met de LZV.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 02:19 schreef Jiang153 het volgende:
Jullie nog problemen gehad vanavond met dat sneeuw/hagel op de snelweg?
Nope. Niks aan de hand hier.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 02:19 schreef Jiang153 het volgende:
Jullie nog problemen gehad vanavond met dat sneeuw/hagel op de snelweg?
Ja want ik woon in Arnhem. En als er ook maar 2 sneeuwlokjes vallen staan alle wegen rondom Arnhem klemvast. 3,5 uur over een stukje van 50 km, waarbij ik de eerste 30 km gewoon door heb kunnen rijden. Pas vanaf de aansluiting A15 op de A325 in de file gekomen.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 02:19 schreef Jiang153 het volgende:
Jullie nog problemen gehad vanavond met dat sneeuw/hagel op de snelweg?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |