abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 6 januari 2015 @ 13:41:01 #251
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148387507
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 12:50 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Interessante info. Zou dit de reden zijn dat mijn 6 jaar oude iMac en 5 jaar oude MBP vaak zo traag zijn? Met name de iMac laat soms zeer vaak en dan ook lang strandballen draaien (denk aan die reclame met de taalcurus bij inbelmodem traag internet).
Doe er verder geen gekke dingen mee (ok, zou wat minder tabbladen open moeten laten staan in FireFox).
Zet er een SSD in, en maximeer het ram.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 13:41:37 #252
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_148387528
Idd, max ram, SSD en een clean install. Alles van een jaar of 5-6 en nieuwer kan dan weer prima mee..
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  dinsdag 6 januari 2015 @ 13:48:45 #253
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148387743
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 13:41 schreef HeatWave het volgende:
Idd, max ram, SSD en een clean install. Alles van een jaar of 5-6 en nieuwer kan dan weer prima mee..
Clean Install is idd belangrijk, en zet er alleen de SW op die je daadwerkelijk gebruikt, en niet allerlei grappige gadgets, screensavers en andere onzin
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148390827
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Clean Install is idd belangrijk, en zet er alleen de SW op die je daadwerkelijk gebruikt, en niet allerlei grappige gadgets, screensavers en andere onzin
CleanMyMac helpt, maar voorkomen is idd beter dan genezen.
pi_148390839
De ironie: Apple krijgt patent op buigbare iPhone
_O- :') _O- :')

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2015 15:40:40 ]
pi_148391863
Heren, dank voor de info. *O*
Vorig jaar op beide macs onderhoud laten plegen en geheugen bij laten plaatsen, ze zeiden dat anders Mavericks een no go was. Bij beiden heb ik ook een clean install gedaan.
iMac uit 2008 heeft nu 4 GB. MBP uit 2009 heeft nu 8 GB.

Gekke gadgets etc heb ik er niet echt op staan. Wel nog wat software die ik niet heel vaak gebruik maar soms nog wel nodig heb (paar keer per jaar, zoals HandBrake.
Vrij schijfruimte is echt minimaal, ca 5%. Heb gisteren een NAS gekocht ter vervanging van mijn dode TimeCapsule, dus die schuifruimte ga ik in orde maken.

SSD en HDD had ik nog niet eerder van gehoord :@ Heeft iemand een jip en janneke info link waar ik er wat meer over kan lezen? Dan ga ik kijken of het interessant is voor me om nog wat in deze 2 apparaten te gaan investeren.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 16:14:46 #257
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_148392263
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:59 schreef NedKelly het volgende:
SSD en HDD had ik nog niet eerder van gehoord :@ Heeft iemand een jip en janneke info link waar ik er wat meer over kan lezen? Dan ga ik kijken of het interessant is voor me om nog wat in deze 2 apparaten te gaan investeren.

In het kort is een SSD een opslagmedium dat niet met ronddraaiende metalen schijven werkt (zoals een traditionele HDD), maar met geheugenchips. Die zijn veel en veel sneller, omdat alle chips direct toegankelijk zijn, in plaats van dat een leeskop eerst naar de goede plek moet bewegen om een bestand uit te kunnen lezen. Het nadeel van een SSD is de prijs, chips zijn duurder dan metalen schijven. Per GB of TB betaal je meer voor een SSD. Wat veel mensen daarom doen is een kleinere SSD van bijvoorbeeld 128GB voor alleen je OS en wat programma's, en daarnaast nog een HDD van 1TB voor je muziek en foto's en filmpjes. Want die hebben weinig baat bij een snelle SSD.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_148392266
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:59 schreef NedKelly het volgende:
Heren, dank voor de info. *O*
Vorig jaar op beide macs onderhoud laten plegen en geheugen bij laten plaatsen, ze zeiden dat anders Mavericks een no go was. Bij beiden heb ik ook een clean install gedaan.
iMac uit 2008 heeft nu 4 GB. MBP uit 2009 heeft nu 8 GB.

Gekke gadgets etc heb ik er niet echt op staan. Wel nog wat software die ik niet heel vaak gebruik maar soms nog wel nodig heb (paar keer per jaar, zoals HandBrake.
Vrij schijfruimte is echt minimaal, ca 5%. Heb gisteren een NAS gekocht ter vervanging van mijn dode TimeCapsule, dus die schuifruimte ga ik in orde maken.

SSD en HDD had ik nog niet eerder van gehoord :@ Heeft iemand een jip en janneke info link waar ik er wat meer over kan lezen? Dan ga ik kijken of het interessant is voor me om nog wat in deze 2 apparaten te gaan investeren.
In essentie komt het er op neer dat een SSD (technisch) dezelfde opslagruimte is zoals deze ook in een iPhone zit. Maw; geen bewegende onderdelen en daardoor veel sneller. Het (grote) nadeel is wel dat een SSD slechts "beperkt" te beschrijven is. Het opslaan, verwijderen, opnieuw opslaan, verwijderen, opnieuw opslaan (etc) van bestanden is slecht voor de levensduur van zo'n schijf.

Daar staat tegenover dat het aan schrijfcycli (zoals dat dan heet) best heel hoog is + zo'n schijf is bloedsnel. Eigenlijk dus ideaal voor permanente data waar je vaak gebruik van maakt. Programma's en je besturingssysteem. Dat type.

Een HDD is gewoon de klassieke harde schijf. Deze heb je in een 3-tal smaken: traag, midden, snel. 5400, 7200, 10000 RPM respectievelijk. Deze snelheden worden aangegeven in RPM (rondes per minuut). In zo'n HDD zit namelijk een schijf die rond draait. Hoe sneller deze draait, hoe sneller je bij je data kan. Het "probleem" is dat Apple gebruik maakt van de langzame variant (5400 RPM dus).

Voordeel van een HDD is dat deze dingen (doorgaans) heel lang mee gaan en nauwelijks slijten. Ideaal dus voor de opslag van data waar je geen haast mee hebt, of zelden nodig hebt (of die zo klein zijn dat de snelheid niet meer relevant is). Muziek, documenten, films, etc.

De ideale situatie is dus heel simpel: Een Fusion-Drive. Dit is een (softwarematige) combinatie van een SSD en HDD. Je besturingssysteem houdt bij welke software jij vaak gebruikt, die wordt op de SSD geplaatst. De overige data komt op je HDD terecht.

Of je deze ook bij de Apple store kan kopen (of in laten bouwen), weet ik niet. Wat wel mogelijk is, is om een SSD in je Mac te (laten) plaatsen. Schijnbaar kan OSX daar dan een Fusion drive van maken, hoewel ik dat niet geloof. Kan OSX dat niet, moet je zelf gaan jongleren met data. Kost wat tijd en onderzoek, maar levert wel veel op.

Hopelijk was dit duidelijk ;)
pi_148392337
Overigens gebruik ik al tijden een externe opslag voor het meeste van mijn niet-kritieke data. Voorheen een media-PC, nu een NAS.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 16:51:28 #260
141482 Q.
JurassiQ
pi_148393720
Zorg ook dat je meer vrije ruimte hebt, 5% is echt aan de krappe kant, wordt het systeem ook traag van.
For great justice!
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 6 januari 2015 @ 21:27:08 #261
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_148405382
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_148407370
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 08:06 schreef Q. het volgende:

[..]

Mijn bankrekening denkt daar anders over. :') Maar goed, iMac besteld.

[ afbeelding ]
2e hands was geen optie?
pi_148408110
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 16:14 schreef Bart het volgende:

[..]


In het kort is een SSD een opslagmedium dat niet met ronddraaiende metalen schijven werkt (zoals een traditionele HDD), maar met geheugenchips. Die zijn veel en veel sneller, omdat alle chips direct toegankelijk zijn, in plaats van dat een leeskop eerst naar de goede plek moet bewegen om een bestand uit te kunnen lezen. Het nadeel van een SSD is de prijs, chips zijn duurder dan metalen schijven. Per GB of TB betaal je meer voor een SSD. Wat veel mensen daarom doen is een kleinere SSD van bijvoorbeeld 128GB voor alleen je OS en wat programma's, en daarnaast nog een HDD van 1TB voor je muziek en foto's en filmpjes. Want die hebben weinig baat bij een snelle SSD.
^O^ dank, duidelijk!
Waar moet ik aan denken qua prijs voor zo'n 128GB? En de rest heb je dan op een externe schijf? Er kan er maar 1 worden ingebouwd toch? :@
pi_148408734
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 16:15 schreef RvLaak het volgende:

[..]

In essentie komt het er op neer dat een SSD (technisch) dezelfde opslagruimte is zoals deze ook in een iPhone zit. Maw; geen bewegende onderdelen en daardoor veel sneller. Het (grote) nadeel is wel dat een SSD slechts "beperkt" te beschrijven is. Het opslaan, verwijderen, opnieuw opslaan, verwijderen, opnieuw opslaan (etc) van bestanden is slecht voor de levensduur van zo'n schijf.

Daar staat tegenover dat het aan schrijfcycli (zoals dat dan heet) best heel hoog is + zo'n schijf is bloedsnel. Eigenlijk dus ideaal voor permanente data waar je vaak gebruik van maakt. Programma's en je besturingssysteem. Dat type.

Een HDD is gewoon de klassieke harde schijf. Deze heb je in een 3-tal smaken: traag, midden, snel. 5400, 7200, 10000 RPM respectievelijk. Deze snelheden worden aangegeven in RPM (rondes per minuut). In zo'n HDD zit namelijk een schijf die rond draait. Hoe sneller deze draait, hoe sneller je bij je data kan. Het "probleem" is dat Apple gebruik maakt van de langzame variant (5400 RPM dus).

Voordeel van een HDD is dat deze dingen (doorgaans) heel lang mee gaan en nauwelijks slijten. Ideaal dus voor de opslag van data waar je geen haast mee hebt, of zelden nodig hebt (of die zo klein zijn dat de snelheid niet meer relevant is). Muziek, documenten, films, etc.

De ideale situatie is dus heel simpel: Een Fusion-Drive. Dit is een (softwarematige) combinatie van een SSD en HDD. Je besturingssysteem houdt bij welke software jij vaak gebruikt, die wordt op de SSD geplaatst. De overige data komt op je HDD terecht.

Of je deze ook bij de Apple store kan kopen (of in laten bouwen), weet ik niet. Wat wel mogelijk is, is om een SSD in je Mac te (laten) plaatsen. Schijnbaar kan OSX daar dan een Fusion drive van maken, hoewel ik dat niet geloof. Kan OSX dat niet, moet je zelf gaan jongleren met data. Kost wat tijd en onderzoek, maar levert wel veel op.

Hopelijk was dit duidelijk ;)
Ook dank voor deze zeer duidelijke uitleg ^O^
Ik weet niet of dat zelf jongleren me echt gaat lukken. Klinkt toch beetje ingewikkeld. Vraag me al gelijk af of ik mijn iTunes Library extern van de MBP kan zetten. Moet ik even allemaal goed uit gaan zoeken.
pi_148408799
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 16:17 schreef RvLaak het volgende:
Overigens gebruik ik al tijden een externe opslag voor het meeste van mijn niet-kritieke data. Voorheen een media-PC, nu een NAS.
Wat zie je als niet-kritieke data? Downloads waar je weer makkelijk aan kan komen?
En bij opslag op een NAS wordt dat dan toch automatisch gebackupt? Of kun je bij een NAS ook data centraal opslaan zonder dat ie voor backup daarvan zorgt?
pi_148409226
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 16:51 schreef Q. het volgende:
Zorg ook dat je meer vrije ruimte hebt, 5% is echt aan de krappe kant, wordt het systeem ook traag van.
Ben me bewust dat het niet goed is en traag maakt, maar had eerder nog geen echte oplossing ivm gebrek aan backup op externe harde schijf. Morgen die NAS installeren en ik denk dat op beide Macs 2/3 van de data naar de NAS kan. Eens kijken wat dat gaat doen voor de snelheid.
  Redactie Games woensdag 7 januari 2015 @ 00:19:07 #267
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_148412344
quote:
12" - Top!
Retina - Yes Please!

Enkel Jack en USB aansluiting, niet zo geweldig.. -O-
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_148416084
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 22:38 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ook dank voor deze zeer duidelijke uitleg ^O^
Ik weet niet of dat zelf jongleren me echt gaat lukken. Klinkt toch beetje ingewikkeld. Vraag me al gelijk af of ik mijn iTunes Library extern van de MBP kan zetten. Moet ik even allemaal goed uit gaan zoeken.
Je iTunes bibliotheek extern zetten is alleen verstandig als je iTunes ook enkel binnen dat netwerk gebruikt. Neem je je laptop mee naar een andere locatie, dan kun je dus niet bij je muziek/films/etc. Maar belangrijker, iTunes kan er niet bij. Dit wil af en toe zorgen voor een verminkte iTunes bibliotheek. Mag je alles opnieuw toe gaan voegen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 22:40 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Wat zie je als niet-kritieke data? Downloads waar je weer makkelijk aan kan komen?
En bij opslag op een NAS wordt dat dan toch automatisch gebackupt? Of kun je bij een NAS ook data centraal opslaan zonder dat ie voor backup daarvan zorgt?
Films, data, series en downloads (nog niet op de juiste locatie neergezet).

Heel dom, maar atm maak ik geen backups :'). Mijn NAS heeft 4 bays, met maar 2 dezelfde schijven erin. Zodra het budget het toe laat, koop ik er nog 2 bij en dan maak ik er een RAID-5 van, dus wel met backups. Ik heb deze NAS btw.
  woensdag 7 januari 2015 @ 08:08:46 #269
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_148416129
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 22:24 schreef NedKelly het volgende:

[..]

^O^ dank, duidelijk!
Waar moet ik aan denken qua prijs voor zo'n 128GB?
70 a 80 euro
quote:
En de rest heb je dan op een externe schijf? Er kan er maar 1 worden ingebouwd toch? :@
Verschilt per apparaat... Als er 1 HDD in kan, dan kan er ook maar 1 SSD in.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_148416155
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 08:08 schreef Bart het volgende:

[..]

70 a 80 euro

[..]

Verschilt per apparaat... Als er 1 HDD in kan, dan kan er ook maar 1 SSD in.
Bij de MBP kun je de DVD drive (laten) vervangen door een SSD unit.
  woensdag 7 januari 2015 @ 08:13:30 #271
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_148416166
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 08:12 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Bij de MBP kun je de DVD drive (laten) vervangen door een SSD unit.
Dan kun je er dus 2 HDD's of 2 SSD's of 1 van beide in kwijt ja :Y.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_148423304
Dank weer voor de antwoorden en tips! Ga de info even opslaan voor later gebruik :D
  woensdag 7 januari 2015 @ 12:56:38 #273
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_148423324
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 08:12 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Bij de MBP kun je de DVD drive (laten) vervangen door een SSD unit.
En de caddy's ervoor kosten erg weinig bij Dealextreme, heb ik zelf ook gebruikt.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_148424069
quote:
Ik vind de speakers niet zo mooi zoals ze nu zijn ingebouwd. Ik sla hem toch maar over en wacht braaf op de nieuwe rMBP :9~
pi_148446956
Net mijn nieuwe NAS (Synology DS214se) aangesloten. Omdat mijn TimeCapsule al een maanden geen backups meer wil maken (en ik ook de oude backups niet meer kan benaderen) had ik er een af en toe externe schijf op aangesloten. Sinds vrijdag wil ook dat niet meer lukken, krijg foutmeldingen en zowel MBP als iMac zeggen dat ik de schijf moet formatteren.

Nu ik de NAS heb aangesloten wilde ik eerst een volledige backup van beide macs maken voor ik bestanden ga verplaatsen naar de NAS. Misschien onnodig, maar voelde veilig.
Alleen.... de iMac wil via syteemvoorkeuren - TimeMachine de NAS niet zien als reservekopie schijf.
Is dat niet mogelijk of doe ik wat verkeerd?
Ik wilde die NAS juist ook gebruiken ter vervanging van de TC :( Om bestanden die ik toch op de computers heb staan automatisch te backuppen. Naast dat ik meer vrije schijfruimte op de macs wilde en bestanden centraal wil om via beide macs te benaderen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')