Het is wel een stuk erger dan datquote:Op woensdag 26 november 2014 08:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Heeft ze deze film wel vaker gebruikt?
Ik bedoel, het is gewoon een korrelige film
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik lees nu dat het waarschijnlijk een ontwikkelfout is.quote:Op woensdag 26 november 2014 08:11 schreef DonJames het volgende:
[..]
Kan van alles zijn geweest (verkeerd ontwikkeld, film direct vanuit de koelkast gebruikt, temperatuur van de ontwikkelaar niet goed etc.), maar de precieze reden is niet zo van belang aangezien je die film toch niet noch een keer kan ontwikkelen. Het enige wat nog kan ik de negatieven laten inscannen (met een goeie scanner) en de boel zo veel mogelijk in Photoshop recht proberen te trekken.
Ze zegt dat ze appropriate exposure gebruikt heeft, dus ik ga er vanuit dat het op400 ISO is.quote:Op woensdag 26 november 2014 08:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Was de film gepushed? Of gewoon op 400 Asa belicht en ontwikkeld?
Tja, als er te lang zou zijn ontwikkeld was er sprake geweest van een over ontwikkelde film, net als te warm, dus er is waarschijnlijk een verkeerde ontwikkelaar gebruikt.quote:Op woensdag 26 november 2014 08:53 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ze zegt dat ze appropriate exposure gebruikt heeft, dus ik ga er vanuit dat het op400 ISO is.
Sowieso, we waren buiten dus er was geen reden om te pushen lijkt me.
Hoe vergevingsgezind een ontwikkelaar is hangt van zijn buffering en zijn verdunning af. Rodiinal is daarvan het mooiste voorbeeld. Maak je die vrij sterk (1:25) dan wordt het allemaal best kritisch. Pak je de 1:50 dan nivelleert ie al aardig en wordt ie al wat liever richting belichtingsfouten. Verdun je hem 1:100(ja,dat kan), dan kun je je al amper meer een buil vallen aan de belichting.quote:Op donderdag 27 november 2014 16:31 schreef Gimmick het volgende:
Hoewel naar het schijnt mijn ontwikkelaar (HC-110) niet de fijnste korrel oplevert, was dat bij mij niet de oorzaak. Andere foto’s van precies dezelfde dag op precies hetzelfde rolletje zijn wel prima. Of misschien is HC-110 wel extra dodelijk voor overbelichte plaatjes.
Gemaakt met die kartonnen camera? Ik gok dat de fout bij jou of de camera zit.quote:Op donderdag 27 november 2014 18:46 schreef Crientj het volgende:
Oh! Ze zijn er. Maar het is lastig. En ik weet niet of ik het nu heb verkloot of het fotolab, aangezien er ook nog een paar vage vlekken op de foto's zitten.
[ afbeelding ]
Mijn tactiek is voorlopig om alle variabelen tot een minimum te beperken. Ik weet dat er veel meer mogelijk is, maar eerst maar eens één film (HP5) en één manier van ontwikkelen (HC-110, verdunning h - 1:62) goed onder de knie krijgen. Ok, helemaal zuiver ben ik daar niet in (soms gebruik ik nog wel eens langzamere film).quote:Op donderdag 27 november 2014 17:39 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Hoe vergevingsgezind een ontwikkelaar is hangt van zijn buffering en zijn verdunning af. Rodiinal is daarvan het mooiste voorbeeld. Maak je die vrij sterk (1:25) dan wordt het allemaal best kritisch. Pak je de 1:50 dan nivelleert ie al aardig en wordt ie al wat liever richting belichtingsfouten. Verdun je hem 1:100(ja,dat kan), dan kun je je al amper meer een buil vallen aan de belichting.
Over het algemeen geldt dat hoe kleiner je negatief is, hoe meer behoefte je hebt aan nivelleren bij het ontwikkelen. Ik deed mijn middenformaat altijd met sterkere ontwikkelaren om als mijn kleinbeeldfilms. Bij middenformaat wil je toonschaal omdat je toch geen last van korrel hebt. Bij kleinbeeld wil je de contrasten een beetje binnen bedwang houden en wat reserve voor belichtingsfouten.
Het spelen met al die variabelen is wel het allerleukste van zwartwitfotografie
Check sowieso de negatieven. Ik kan mij voorstellen dat het met deze camera moeilijk is om exact naar het volgende frame door te spoelen. Ook kan ik mij voorstellen dat de film niet helemaal recht ligt. Bij de hema worden de foto's automatisch geknipt en dat gaat nooit goed met afwijkende formaten.quote:Op donderdag 27 november 2014 19:49 schreef Crientj het volgende:
Nee, geen lichtlekken. Er zit een vaag vlekkerig residu op de foto. Vandaar de vraag. En ik heb nog 1 zeer onflatteus zelfportret haha, dus die doet t prima. Alleen langer belichten dus.
Er is alleen nog 1 dingetje dat ik niet begrijp, maar daar maak ik morgen wel een foto van tijdens daglicht. Het lijkt namelijk alsof de randen niet goed meekomen met de rest. Je ziet het ook wel op de foto;s aan de rechterkant, alsof er een extra rand omheen zit of de foto 'scheef' genomen lijkt te zijn.
Zoals al gezegd, check de negatieven om te zien welk deel eventueel door het lab is verkloot. Als je duidelijke vlekken óp de film ziet zitten is er iets in het ontwikkelproces niet helemaal jofel gegaan.quote:Op donderdag 27 november 2014 18:46 schreef Crientj het volgende:
Oh! Ze zijn er. Maar het is lastig. En ik weet niet of ik het nu heb verkloot of het fotolab, aangezien er ook nog een paar vage vlekken op de foto's zitten.
[ afbeelding ]
Dat bedoel ik dus met te veel variabelen 'rotfilm', alternatieve ontwikkelaar (caffenol), camera met mogelijk lichtlekken. Tja, kan dus van alles zijn. Zorg als je net begint dat je met voorspelbare materialen werkt: goede, verse film (Ilford HP5+ of Kodak Tri-X zijn eenvoudige films om mee te beginnen), een populaire ontwikkelaar en andere chemicaliën en een betrouwbare camera.quote:Op vrijdag 28 november 2014 12:07 schreef Opoefiets het volgende:
Hebben er nog meer mensen moeite met het ontwikkelen van B&W? Ik heb al een paar keer gehad dat het mislukte
Het waren wel rotrollen om te ontwikkelen (Lomography Lady Grey, want die moest op... Ik koop die zooi nooit meer!). In de Caffenol met vitamine C werd het helemaal niets en de Amaloco gaf een vrij vlekkerig resultaat (het is mogelijk dat de camera een hoop lichtlekken had). En ik heb toch alles gedaan wat er moest gebeuren. Ik begin erg aan mezelf te twijfelen, want ik doe telkens alles volgens het boekje
Gebruik dan ook een normale ontwikkelaar. D-76 bijvoorbeeld, is behoorlijk idiot proof. Verder produceert Lomography zelf geen films, ze gebruiken wat voorhanden is. Dus Lady Grey kan de ene keer T-Max zijn, de andere keer chinese zooi. Gewoon een standaard film gebruiken zou ik zeggen, ik heb zelf goeie ervaringen met Ilford FP4 en HP5, Tri-X is inderdaad ook prima. Bij het ontwikkelen niet gaan kloten met gekke verdunningen, niet gaan pushen/pullen, geen gekke temperaturen, alles volgens het boekje doen (nee, dat doe je niet wanneer je een kop koffie en een vitaminepil gebruikt om te ontwikkelen). Je kan eventueel nog bij de kringloop of op marktplaats een redelijk moderne analoge camera kopen, daar wat mee schieten om zo het ontwikkelen wat in de vingers te krijgen.quote:Op vrijdag 28 november 2014 12:07 schreef Opoefiets het volgende:
Hebben er nog meer mensen moeite met het ontwikkelen van B&W? Ik heb al een paar keer gehad dat het mislukte
Het waren wel rotrollen om te ontwikkelen (Lomography Lady Grey, want die moest op... Ik koop die zooi nooit meer!). In de Caffenol met vitamine C werd het helemaal niets en de Amaloco gaf een vrij vlekkerig resultaat (het is mogelijk dat de camera een hoop lichtlekken had). En ik heb toch alles gedaan wat er moest gebeuren. Ik begin erg aan mezelf te twijfelen, want ik doe telkens alles volgens het boekje
Dat moet je ook niet willen. Scharrel ergens een blik D76 of ID-11 op(poeier dus eeuwig houdbaar, al is Rodinal dat ook). Los op die zooi, 1+1 verdunnen en tien minuten ontwikkelen (even uit mijn heufd)quote:Op vrijdag 28 november 2014 12:40 schreef AlexRow het volgende:
Totdat je tri-x 320 hebt, waar geen tabbellen vpor zijn als je in rodinal wil ontwikkelen
Hou er rekening mee dat Tmax lastpakken in de ontwikkeling zijn. Moet je met een klassieke film voorzichtig omspringen, een Tmax moet je op zijn lazer geven. De beste resultaten haalde ik met Microphen van Ilford in zijn 1:4-verdunning voor kleinbeeld en 1:1 voor middenformaat.quote:Op vrijdag 28 november 2014 13:19 schreef Opoefiets het volgende:
Hmmm, dan haal ik maar eens D-76
De Amaloco was er eigenlijk alleen maar om even te ontwikkelen zonder al teveel geklungel in de doka. Ik zoek regelmatig de DX-code van zo'n film op, meestal is het inderdaad T-max. Ik kloot niet met rare verdunningen, want zo ervaren ben ik gewoon niet met ontwikkelen. Als ik Amaloco gebruik, houd ik me keurig netjes aan de gebruiksaanwijzing (ook zonde van je foto's als je dat niet doet).
En ik héb een collectie analoge camera's die gewoon goed zijn
Ik ben gek op degelijk spul en ik heb echt een hekel aan lichtlekken. Ik heb een brakke Pentax 110, een Olympus Trip 35 (een van mijn favorieten), een Lubitel 2 (hij is niet super, maar hij is uitstekend als TLR instapmodel), een Hasselblad 500C/M en een Minolta Hi-matic 9. Verder nog wat losse crapcamera's die ik gebruik om te hacken of reserveonderdelen
rodinal was wat ze hadden bij mijn lokale winkel, ik ga even vragen of ze die andere ontwikkelaars hebben.Ik kan neem ik aan wel gewoon mijn standaard fixer gebruiken? Of moet ik daar iets anders voor kiezen?quote:Op vrijdag 28 november 2014 13:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat moet je ook niet willen. Scharrel ergens een blik D76 of ID-11 op(poeier dus eeuwig houdbaar, al is Rodinal dat ook). Los op die zooi, 1+1 verdunnen en tien minuten ontwikkelen (even uit mijn heufd)
Rodinal en Tri-X verdragen elkaar niet zo geweldig tenzij je vette korrels wilt hebben en dan is tien minuten in de 1:25 een aardig begin.
Fixeer maakt niet zo uit. Gebruik je wel een stopbad?quote:Op vrijdag 28 november 2014 14:08 schreef AlexRow het volgende:
[..]
rodinal was wat ze hadden bij mijn lokale winkel, ik ga even vragen of ze die andere ontwikkelaars hebben.Ik kan neem ik aan wel gewoon mijn standaard fixer gebruiken? Of moet ik daar iets anders voor kiezen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |