Even kort over dinsdag. Foto's zijn wel mèh, maar ze geven i.i.g. de sfeer een beetje weer.
Wil je de rest zien; alle 170 foto's staan
hier.
Veel valt er niet meer te vertellen though, bijna 2 dagen na de vlucht
Onze vlucht was KL9897; vlucht 2 van 3.
Ik heb hier wel vaker gezegd dat ik er maar van een stoel op rij 40 uitging; de allerlaatste rij stoelen in het midden en waar we dus niets zouden gaan zien. Als ik daar van zou uitgaan zou het alleen maar beter kunnen worden.
We waren helaas net een minuut of 2 te laat op het panoramaterras om vlucht 9895 te zien vertrekken (Flightradar gaf aan dat hij net van de Kaagbaan was vertrokken) dus toen maar naar vertrekhal 1 gegaan.
Bij het inchecken (incheckbalie kon je niet missen) stond er tot m'n verrassing op de boarding pass van m'n pa stoel 39B. En ja hoor; op die van mij kwam 39A te staan.
Ofwel; de 2 stoelen helemaal achterin de MD-11 aan de linkerkant; en dus aan het raam.
Met 57 van de 261 stoelen aan het raam en dus een kans van 1 op 4.5.
(exclusief de 24 business die volgens mij was gereserveerd)
Anywho; door de splinternieuwe security controle en nog even daar op Schiphol rond gekeken (daar kom ik immers nooit).
Vervolgens rond 11 uur naar gate C22 waar het lekker druk was. Kregen een tas uitgereikt met eten, drinken en allerlei papieren en huisregels (o.a. welke van de 2 vliegtuigtrappen je moest nemen; regels met wat betreft fotograferen e.d.) en dan met de bus naar
R77 op het vrachtplatform.
De achterste trap was al weg (die wij zouden moeten nemen) en dus voor ingestapt:
Op onze stoelen lagen kopieën van het
Farewell boek voor ons klaar.
Iets na 13:00 uur pushback en vertrokken vanaf baan 18L (Aalsmeerbaan) richting de Noordzee.
PH-KCE bij de hangar; die stond een paar uur eerder nog op
"hangar 9".
Hier de kustlijn gevolgd om vervolgens bij Hoek van Holland de Nieuwe Waterweg/Maas te volgen over Rotterdam.
Vervolgens richting Zeeland om daarna via Breda naar het Noorden af te buigen. Hierna richting Amersfoort om wanneer Lelystad Airport aan de linkerkant zichtbaar werd naar het Westen af te buigen om ons alweer gereed te maken voor de landing. Een klein uur vliegen gaat rap voorbij.
Vliegbasis Soesterberg:
Lelystad Airport met de KLM Boeing 747-200SUD PH-BUK:
Via Hoorn en Alkmaar weer naar de Polderbaan. Eerste wat ik dacht toen over de intercom werd verteld dat het 18R werd;
'dat wordt lang taxiën'.
En zoals je hieronder ziet via taxibaan Québec weer terug naar R77.
Vlucht was uiteraard wel bijzonder. Ten eerste de vlieghoogte; die werd uitgevoerd tussen de 2500 en 5000 feet; dus zo'n 700 - 1500 meter hoogte. (m'n telefoon gaf als maximale hoogte 1531 meter aan)
Verder de (ik geloof) derde piloot die continue vertelde wat ze deden; welke koers, hoogte maar ook waar we langs vlogen. Erg mooi.
Sfeer in de cabine was goed; zodra signaal van gordel uitging was het gelijk *click-click-click-click* en schoot iedereen van (vooral) de middenrij uit hun stoelen. Dit gaf even oponthoud bij het uitdelen van de soezen, drinken en wijn. Maar zoals je ziet; de cabin crew had er ook wel plezier in:
Hoewel de purser nog een oproep over de intercom deed "
Dames en heren; wilt u niet op de bagagerekken schrijven" was die oproep niet erg succesvol
:
Hallo RTL
DC-10? Het was toch een MD-11?
Eigenlijk harstikke stom van mij om ook niet even de cabine door te lopen; helaas heb ik dus op enkele cabinefoto's en de back galley na geen enkele foto van de cabine.
Maar ja; ik had dan ook zo'n mooie plek aan het raam...
Anywho; aangekomen bij R77 (en zoals altijd weer opgewacht door allerlei cameramensen) was het alweer tijd om uit te stappen.
Je had enigszins de mogelijkheid om nog even een paar foto's te maken bij
Florence Nightingale maar je moest op een geven moment uiteraard weg. Dan maar door naar de Douglas DC-3 Dakota (PH-PBA) van de Dutch Dakota Association en PH-KCB
Maria Montessori.
Hoewel je er niet heel dichtbij mocht komen kreeg je wel alle tijd om hier foto's te maken.
Daarna weer met de bus naar de aankomsthal en dat was het alweer.
Even gewacht op het vertrek van de laatste vlucht (9899) en nog wat rondgekeken op het terras en dan maar weer huiswaarts. Inspiratie van de bekende foto die gemaakt werd op de vroege ochtend van 26 oktober
:
Al met al top van KLM!
Nou zijn ze heus niet de enige maatschappij die er iets bijzonders van maken (Bijvoorbeeld Biman met de DC-10, Delta met de DC-9; beide dit jaar) maar toch; top geregeld.
Zo bijzonder zelfs; dat een grondwerktuigkundige zijn vriendin blijkbaar aan boord ten huwelijk vroeg.
De sfeer was gemengd; het afscheid van de MD-11 doet voor een heel aantal mensen toch wel wat.
En wat was het eerste keer vliegen voor mij? Best aardig...
Ik verbaasde mij toch wel over de power van de MD-11 bij takeoff; ik had niet verwacht dat je zo'n druk in je rug krijgt, direct al bij het op gang komen van de motoren.
Kan zijn dat we licht beladen waren (geen bagage en 'maar' 30 ton brandstof) maar toch. Landing was wel erg soepel en rustig.
En toch; ik weet niet of ik een vlucht van 10+ uur nou prettig ga vinden. Ik zat prima; maar het lijkt me bloedirritant wanneer je naar het toilet moet of even je benen te strekken dat je langs elkaar mag kruipen.
Ach ja; dan maar weer wachten tot we over een jaar of 6 mee kunnen met de farewell vluchten van de 747...
Overigens ook nog wat geprobeerd; bij vertrek My Tracks op m'n telefoon aangezet en warempel; de hele vlucht staat erop, alleen het vertrek van de Aalsmeerbaan is niet goed gegaan.
De route is
hier te zien; en uiteraard op Flightaware e.d. (telefoon uiteraard in vliegtuigmodus
)
Ook deze Fokker S-11 toestellen van de Koninklijke Marine kwamen nog even een rondje rond de toren maken:
Nog even een Qatar 777F zien vertrekken naar Doha en toen maar weer de lange rit naar huis.
Die avond naar huis bleek de volgens de radio het meest aantal kilometer file van dit jaar te zijn geweest.
Of het klopt, geen idee maar het leek best wel zo.
Ben alleen m'n lensdop verloren op Schiphol
[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 13-11-2014 00:59:36 ]