abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 5 november 2014 @ 16:54:47 #201
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146336013
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 17:12 schreef hhh38 het volgende:
2016 WK Afstanden + EK Allround
2017 WK Sprint + WK Allround
2018 OWS + EK Allround
2019 WK Sprint + WK Allround
En weer van voor af aan.

Zoiets lijkt mij al een hele vooruitgang.

Kunnen de schaatsers het ene seizoen focussen op het verbeteren van een enkele afstand en het andere seizoen op het beheersen van meerdere afstanden.
In een sport waar rijders zich zoveel meer aan het focussen zijn op één of twee afstanden een WK afstanden overslaan is van de gekke. Dat is nou net waar de Spelen om draaien.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 5 november 2014 @ 17:04:36 #202
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_146336369
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 16:54 schreef rubbereend het volgende:

[..]

In een sport waar rijders zich zoveel meer aan het focussen zijn op één of twee afstanden een WK afstanden overslaan is van de gekke. Dat is nou net waar de Spelen om draaien.
In dat plan heb je eens in de twee jaar een WK/OS afstanden, dat lijkt me prima. Zo gaat het ook ongeveer in de atletiek. Ik snap niet echt waarom er de behoefte is om elk jaar weer een nieuwe wereldkampioen op elke afstand te kronen...een wereldtitel betekent minder als je het toch volgend jaar weer opnieuw kunt doen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 5 november 2014 @ 17:04:45 #203
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_146336374
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 16:54 schreef rubbereend het volgende:

[..]

In een sport waar rijders zich zoveel meer aan het focussen zijn op één of twee afstanden een WK afstanden overslaan is van de gekke. Dat is nou net waar de Spelen om draaien.
Bedoel je dat er ieder jaar een WK afstanden zou moeten zijn?
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 5 november 2014 @ 17:41:09 #204
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146337612
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2014 17:04 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Bedoel je dat er ieder jaar een WK afstanden zou moeten zijn?
omdat dat het toernooi is, vrijwel niemand allround nog. Het is dat het nog in Nederland populair is. Als ze daar straks de tien afhalen dan valt er nog tweemaal in de vier jaar wat te winnen op de tien, oftewel daar ben je dan definitief vanaf
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 5 november 2014 @ 17:42:18 #205
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146337642
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 17:04 schreef heywoodu het volgende:

[..]

In dat plan heb je eens in de twee jaar een WK/OS afstanden, dat lijkt me prima. Zo gaat het ook ongeveer in de atletiek. Ik snap niet echt waarom er de behoefte is om elk jaar weer een nieuwe wereldkampioen op elke afstand te kronen...een wereldtitel betekent minder als je het toch volgend jaar weer opnieuw kunt doen.
atletiek heeft per olympische periode twee WK's en een Spelen. Dus driemaal een eindtoernooi tegen schaatsen nu 3 maal WK afstanden éénmaal Spelen. Dat scheelt dan welgeteld één toernooi.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 5 november 2014 @ 17:43:17 #206
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146337667
Als allrouden nou gewoon Olympisch gemaakt wordt kan het ook een plekje vinden op het WK afstanden en wordt dat gewoon het WK schaatsen.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 5 november 2014 @ 17:55:48 #207
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_146338093
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 17:42 schreef rubbereend het volgende:

[..]

atletiek heeft per olympische periode twee WK's en een Spelen. Dus driemaal een eindtoernooi tegen schaatsen nu 3 maal WK afstanden éénmaal Spelen. Dat scheelt dan welgeteld één toernooi.
In atletiek is het EK ook een groot toernooi. In het schaatsen heb je alleen het EK Allround, wat eigenlijk niets voorstelt voor het gros van de schaatsers. Als je dus tweemaal WK en eenmaal OWS zou doen, hou je een jaar over met helemaal niets. Ik denk dat mijn indeling juist een manier is om het allrounden weer een boost te geven, omdat het dat jaar het enige grote toernooi is voor iedereen die niet sprint.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 5 november 2014 @ 18:31:20 #208
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146339119
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 17:55 schreef hhh38 het volgende:

[..]

In atletiek is het EK ook een groot toernooi. In het schaatsen heb je alleen het EK Allround, wat eigenlijk niets voorstelt voor het gros van de schaatsers. Als je dus tweemaal WK en eenmaal OWS zou doen, hou je een jaar over met helemaal niets. Ik denk dat mijn indeling juist een manier is om het allrounden weer een boost te geven, omdat het dat jaar het enige grote toernooi is voor iedereen die niet sprint.
niemand gaat zich speciaal op dat allrounden storten, de OS zijn het belangrijkste
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 5 november 2014 @ 18:53:00 #209
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_146339989
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 18:31 schreef rubbereend het volgende:

[..]

niemand gaat zich speciaal op dat allrounden storten, de OS zijn het belangrijkste
Binnen dat seizoen zou het het hoogst haalbare worden -> iedereen die een 1500 meter aankan rijdt dat toernooi -> meer competitie -> allrounden wordt minder exclusief -> allrounden wordt populairder, ook onder het publiek. Zo zie ik het voor me. Moeten ze uiteraard wel de 10k voor de 3k vervangen.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 5 november 2014 @ 20:23:19 #210
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146344089
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 18:53 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Binnen dat seizoen zou het het hoogst haalbare worden -> iedereen die een 1500 meter aankan rijdt dat toernooi -> meer competitie -> allrounden wordt minder exclusief -> allrounden wordt populairder, ook onder het publiek. Zo zie ik het voor me. Moeten ze uiteraard wel de 10k voor de 3k vervangen.
Die gaan zich lekker richten op die worldcups die dan belangrijker zijn
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 5 november 2014 @ 23:58:10 #211
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_146354352
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 20:23 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Die gaan zich lekker richten op die worldcups die dan belangrijker zijn
Dat moeten ze zelf weten. Toch minder prestigieus dan zo'n allroundtoernooi.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 6 november 2014 @ 11:19:32 #212
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_146361644
http://www.telegraaf.nl/t(...)sen_in_gevaar__.html
quote:
Voor de hoofdingang van de KIA schaatsacademie in Inzell stond tot voor kort ‘de boom der naties’. Een houten paal van liefst 26,5 meter lang, versierd met de nationale vlaggen van alle schaatsers in de academie en met de vlag van de ISU fier in top. De paal sneuvelde vorige maand tijdens een zware storm.

Het verlies van ‘de boom’ is misschien wel symptomatisch voor de huidige teloorgang van het internationale schaatsen, zegt Marnix Wieberdink, directeur van SportNavigator.nl en oprichter van de schaatsacademie, met weemoed. ,,Als er niets snel wezenlijk iets verandert, staat over twintig jaar ook het schaatsen niet meer overeind.”

Volgende week begint het internationale schaatsseizoen met World Cups in Obihiro (Japan) en Seoel (Zuid-Korea). Ondanks enkele afzeggingen stuurt de KNSB als een van de weinige bonden een volwaardige afvaardiging met kopstukken als Sven Kramer, Ireen Wüst en Koen Verweij, maar dat geldt niet voor veel andere landen. Zelfs een traditioneel schaatsland als Noorwegen vaardigt uit financiële overwegingen slechts vier rijders af. Enkele landen sturen niemand. Oftewel, de crisis in het schaatsen breidt zich alsmaar verder uit. Wieberdink: ,,Als je ergens een World Cup organiseert, maar landen zeggen af omdat ze geen geld hebben, is het juist in deze fase de taak van de ISU om die landen te faciliteren. Anders blameer je de sport.”

Na de Winterspelen van Sotsji keerde de Gelderse ondernemer, sinds de opening van de academie in 2011 met zijn gezin woonachtig in Inzell, volgens eigen zeggen vertwijfeld huiswaarts. De initiatieven die hij met zijn bureau SportNavigator.nl sinds 2003 had ontplooid om het internationale schaatsen uit de goot te trekken, hadden ogenschijnlijk geen effect gesorteerd. Weliswaar is het aantal deelnemende landen sindsdien flink toegenomen, maar nog nooit was de Nederlandse dominantie op het ijs (23 medailles) zo groot als in Sotsji.

Geld en talent
Over de oorzaken van het olympische demasqué hoeft Wieberdink niet lang na te denken. ,,Resultaten worden bepaald door geld en talent. In Nederland hebben we een uitzonderlijke lichting, maar in het buitenland loopt net zo goed talent rond. Het verschil zit ‘m dus in het geld. Het commerciële model in Nederland, gedragen door de enorme exposure op televisie, zorgt ervoor dat de merkenteams specifieke kennis kunnen inkopen, frequenter en onder betere omstandigheden kunnen trainen en hun begeleiding beter op orde hebben. Als je iedere dag één procent beter kunt trainen, heb je over een periode van vier jaar lichtjaren voorsprong. En dan krijg je resultaten zoals in Sotsji.”

Natuurlijk werd de oranje suprematie deels in de hand gewerkt door het falen van andere landen. De Canadezen hadden verkeerd getraind, de Amerikanen droegen langzame pakken en de Russen, die wel veel geld tot hun beschikking hadden, piekten een jaar te vroeg als gevolg van een verkeerde visie. Maar van een vertekend beeld wil Wieberdink niets weten. ,,Sotsji was geen incident. Eerder een trend.”

Maatregelen
De ISU lanceerde afgelopen zomer al een aantal maatregelen genomen om het schaatser interessanter te maken en tegelijkertijd de Nederlandse overheersing in te perken. Het schrappen van de tien kilometer (op de EK allround), het stimuleren van nieuwe onderdelen en het beperken van het maximum aantal deelnemers per land aan toernooien. Wieberdink mist daarbij een langetermijnvisie.

,,Men is gaan sleutelen aan het format van de sport, dat is zinloos. Het fundament klopt niet. Je kunt het mooiste huis ter wereld bouwen, maar zonder goed fundament stort het vroeg of laat in elkaar. Wat de ISU nu eigenlijk doet, is het schuiven met allerlei potten en pannen om het water op te vangen, maar men vergeet het lekkende dak te repareren.”

Voor zichzelf heeft hij al een eigen plan van aanpak uitgewerkt waar de sport mee gediend zou zijn. Hij is druk bezig om achter de coulissen van de ISU draagvlak voor zijn ideeën te krijgen.
,,Het is belangrijk dat schaatsen op televisie komt in alle landen waar gereden wordt of gereden werd. Dat kan door de tv-rechten zelf te vermarkten. Misschien moet je de beelden in sommige landen zelfs wel gratis aanbieden. Daar is lef en visie voor nodig. Echter, soms moet je je verlies pakken om op termijn je missie te laten slagen. In de huidige situatie kun je zeker geen enkele internationale sponsor pleasen”, aldus Wieberdink. Volgens hem is het een teken aan de wand dat de ISU nog altijd geen nieuwe hoofdsponsor voor het World Cupcircuit en de internationale kampioenschappen heeft gepresenteerd na het wegvallen van Essent.

Belevingswereld
De ISU moet een aansprekende internationale propositie creëren, vervolgt Wieberdink. ,,Uiteindelijk krijg je dan vanzelf internationale sponsors.”

Het lijkt een abc’tje, maar in de conservatieve belevingswereld van de ISU gaan veranderingen tergend langzaam. Wieberdink wil daar niet over uitwijden, aangezien zijn schaatsacademie niet alleen draait op de gelden van hoofdsponsor KIA en andere sponsors, maar daarnaast voor een deel belangrijk steunt op subsidie van de ISU. Feit is echter dat het schaatsen buiten Nederland en nog een handval andere landen nog maar bitter weinig tv-tijd krijgt. ,,Nederlanders hebben het goed voor mekaar. Denken ze. Maar als de buitenlanders zo blijven doormodderen, is er straks niemand meer voor ze om te verslaan. Door aandacht krijg je ook aanwas van nieuw talent. We mogen blij zijn dat er in Roemenië überhaupt nog kinderen zijn die beginnen met schaatsen, ook al hebben ze vooralsnog geen enkel perspectief.”

Wieberdink benadrukt dat het creëren van internationale zichtbaarheid op de juiste wijze moet gebeuren. ,,De ISU moet via een eigen eventmanager zorgen dat er een aantrekkelijk plaatje in beeld wordt gebracht. Dus volle tribunes in plaats van blinde muren, zoals in Calgary of Salt Lake City. Dat kan echt niet meer, dat is onacceptabel. Ik heb sponsors gesproken die hun relaties niet eens mee durven te nemen naar een wedstrijd. Is dat erg of niet? Terwijl je juist lokale sponsors kunt mobiliseren en tegemoet kunt komen als je een mooi product neerzet."

Gloeiende plaat
Een andere pijler in de visie van Wieberdink is het stimuleren van de internationale ontwikkeling van het schaatsen. Zijn eigen schaatsacademie is nog slechts een druppel op de gloeiende plaat. ,,We moeten buitenlandse atleten helpen op plekken waar de kennis zit, maar datzelfde geldt voor coaches. Dat laatste bestaat nog steeds niet."

Het sleutelwoord voor realisatie van zijn plannen is geld. Veel geld. Hij kan het Nederlandse
bedrijven moeilijk kwalijk nemen dat ze tonnen of miljoenen investeren in Nederlandse schaatsers. Al vindt hij het niet altijd even verstandig. ,,Want voor een half miljoen sponsor je 250 buitenlandse schaatsers. En voor zo’n bedrag heb je echt geen Nederlandse profploeg."

Maar van de ISU verwacht hij meer. Niet eens zozeer geld, maar vooral visie. Een hoge ISU-bestuurder verkondigde onlangs nog dat er opnieuw voor miljoenen aan winst was gemaakt. Oftewel, de kas is rijkelijk gevuld, maar ondertussen lijdt de schaatssport aan ernstige bloedarmoede. Wieberdink: ,,Binnen ISU zitten echt wel liefhebbers die in de goede richting aan het duwen zijn. Maar we moeten met z’n allen een beetje meeduwen.”
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_146363766
quote:
Helaas een goed stuk. De balans is compleet weg. Hopelijk gaat iedereen inzien dat er echt iets moet veranderen en dan heb ik het niet over het gaan rijden van 100 meters omdat het "lekker spectaculair" is of ijsfeestjes in het Midden Oosten. Er zullen Nederlandse sponsors in buitenlandse ploegen moeten stappen. Zoiets.

Ik ben al jaren een echte schaatsliefhebber. Vanaf de midden jaren 80 heb ik het allemaal redelijk bewust gevolgd. Tijden meeschrijven in een schriftje etc etc. Maar ik heb op dit moment echt een heel slecht gevoel over het langebaanschaatsen.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 6 november 2014 @ 12:32:17 #214
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_146363976
Ik vind overigens wel dat er echt overdreven veel gekeken wordt naar de dominantie in Sochi. Dat was 1 keer, ik blijf erbij dat we eerst maar eens moeten zien hoe dat over 4 jaar gaat als men in andere landen ook op de juiste momenten in de juiste vorm is.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_146364285
Eens, op de alle andere Olymische spelen waren de medailles altijd prima verdeeld.
pi_146364874
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 12:42 schreef Max23 het volgende:
Eens, op de alle andere Olymische spelen waren de medailles altijd prima verdeeld.
Als je de afgelopen 5 edities van de WK afstanden bekijkt bekijkt dan valt de suprematie van Nederland ook best wel mee, op de lange afstanden na dan:

Opvallend is natuurlijk vooral dat Nederland in de breedte heel sterk is, terwijl andere landen vaak ook rijders hebben die lang in een (of meerdere) afstand(en) tot de absolute top behoren maar waar relatief weinig concurrentie uit eigen land achter staat.

Denk 'recentelijk' aan Richardson, Bowe, Friesinger, Niemann, Sablikoba, Nesbitt, Pechstein, Wolf, Klassen, Groves, LeMay, Sang-Wha, Beixing, etc, of bij de mannen Davis, Shimizu, Wotherspoon, Sondral, Morrisson, Kato, Kyou-hyuk Lee, Koskela, Fabris, etc...

Talent is er genoeg, de brede basis ontbreekt. Dat vooral alle concurrentie het de afgelopen Olypische Spelen erg liet afweten vind ik niet gelijk een reden om alles op de schop te gooien... Het zegt bijvoorbeeld ook wel iets dat er rijders als Hedrick, Parra, Mantia, Swings, Richardson, Bowe zich er in de wereldtop relatief snel tussen tijden, (al komen ze vanuit het skeeleren). Of recentelijk een Kooiman en Hoogeveen...

Misschien is de rest inderdaad wel gewoon lui en decadent :P
pi_146365206
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 12:32 schreef heywoodu het volgende:
Ik vind overigens wel dat er echt overdreven veel gekeken wordt naar de dominantie in Sochi. Dat was 1 keer, ik blijf erbij dat we eerst maar eens moeten zien hoe dat over 4 jaar gaat als men in andere landen ook op de juiste momenten in de juiste vorm is.
Sochi is een uitvloeisel van iets wat in werking is gezet door Rintje: De commerciële schaatsploeg. Het begon klein en had een beperkte invloed. Kijk nu eens hoe breed het Nederlandse schaatsen is. Zelfs rijders bij kleine Nederlandse ploegen, schaatsers die niks verdienen, krijgen iig hun onkosten vergoed en hebben de mogelijkheid om full-time met de sport bezig te zijn. In het buitenland zijn er zat rijders die hiervoor per direct zouden tekenen. Die rijden nu voor minder.

Er zitten zoveel voordelen aan. In het bovenstaande stuk wordt trainen aangehaald. Maar denk bijvoorbeeld ook eens het volgende: toppers kunnen veel langer doorgaan. Neem Bob de Jong. Die jongen is wel een pure liefhebber en een doorzetter, maar zonder commerciële ploegen/mogelijkheden was hij al jaren terug weer naar het gewest teruggezakt. Neem Sven Kramer; heeft op kosten van z'n sponsor een jaar aan de kant gezeten en kon terugkomen. Ik vraag me af hoe dat was gegaan zonder commerciële ploeg. Die jongen was waarschijnlijk ook teruggegaan naar het gewest. En zo kan je nog wel een behoorlijke rits namen toevoegen die nu of iig lang door hebben kunnen rijden, maar zonder commerciële ploeg al waren gestopt.

Het is niet zo dat ik dit een verkeerde ontwikkeling vind, maar bovenstaande in combinatie met de hoeveelheid talent zorgt ervoor dat je nu in situatie bent dat het NL tegen de rest van de wereld is. Het Nederlandse schaatsen heeft feitelijk een soort situatie gecreëerd die je ook bij het korfbal ziet. Met twee grote verschillen: In het schaatsen was het niet zo en bij korfbal is het van oudsher zo. Daarnaast is men binnen het korfbal ontzettend druk bezig om deze situatie te doen omslaan. Gaat nog jaren duren, maar goed. Er wordt aan gewerkt.

Je kan mooi aan de hand van de medailles op de WK-afstanden goed zien dat Nederland steeds sterker is geworden en dat er vanuit het buitenland steeds minder talenten opstaan. Of de talenten lopen bij de overstap junioren/senioren een enorme achterstand op. Misschien wordt er in het buitenland gelijk teveel verwacht en krijgen talenten in NL meer tijd. Er zijn toch al voldoende toppers.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 6 november 2014 @ 13:33:24 #218
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_146365863
Ik snap de negatieve punten wel, maar ik vind het juist ook een goed teken dat je nog altijd mensen uit het skeeleren over ziet stappen, of belangrijker (want olympisch) uit het shorttracken. Zoals die Zuid-Koreaanse onlangs en dat was echt niet de minste.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_146367339
Stiekem hoop ik dat ik het compleet bij het verkeerde eind heb en dat jullie mij aan het eind van het seizoen vierkant uitlachen, omdat het een schitterend seizoen is geweest. Een seizoen met veel nieuw buitenlands talent wat komt opzetten. Maar ik vrees met grote vreze.

Kijk eens naar de tijden die afgelopen NK op de 500 meter zijn gereden bij de heren. Ook op die afstand is de top in Nederland breed en kunnen we tegenwoordig de concurrentie aan met de hele wereld. Verrassingen zullen er altijd blijven en NL gaat echt niet alle medailles op grote toernooien winnen, maar serieuze concurrentie zie ik, op een enkeling na, gewoon niet. En diegene die de concurrentie nog aankunnen rijden over het algemeen ondertussen ook al jaren mee.

Nog een lekker voorbeeld: Claudia Pechstein wint 2x goud en 1 zilver op de Duitse afstand kampioenschappen.
pi_146367981
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:14 schreef EenzameFietser het volgende:
Je kan mooi aan de hand van de medailles op de WK-afstanden goed zien dat Nederland steeds sterker is geworden en dat er vanuit het buitenland steeds minder talenten opstaan.
Ben benieuwd waar je dat op baseert...

- Dominantie op de 5 en 10k is al sinds de WK afstanden begon.
- Laatste goud op de 1500m was in 2003, laatste medaille in 2008
- Op de 1000m was er voor gtoohuis (2012) 5 jaar geen gouden medaille (wennemars) en in die tijd maar 2x zilver en 1x brons
- Op de 500m hebben we in de geschiedenis ook maar 2x zilver en 4x brons.

- 5k bij de dames was voor het zilver van Ireen Wust (2013) de laatste medaille in 2004 voor Gretha Smit
- 3k is sinds de duitse Overheersing van Niemann, Pechstein en Friesinger iets Nederlandser geworden maar vooral door Wust
- 1500m hetzelfde, als is dat de enige afstand die de laatste jaren op WK afstanden ECHT nederlands is geworden
- 1000m ook her en der een gouden medaille maar niet echt structureel
- 500m 3x brons en verder niks :P

Dus ja, Nederland piekte enorm op de OS, maar nee, dat is nog niet te zien op WK afstanden... Overigens vind ik Kramer en Wust ook geen schoolvoorbeelden van het Nederlandse systeem. Dat zijn de echte mega talenten. Dat heeft weinig met systeem of commercie te maken verder.

Net als een Davis dat is in Amerika, Swings in Belgie, Sablikova, etc.
pi_146368916
Je kunt het aflezen aan de medaillespiegels van afgelopen jaren.

2013 :
1) NL 13 plakken vd 36
2) Zuid Korea 5
3) Rusland 5
Daarachter nog wat landen met 1 of 2 plakken

2012 :
1) NL 14 plakken vd 36
2) Canada 4 plakken
3) Tsechië

2011 :
1) NL 13 plakken van de 36
2) USA en Canada met 4 plakken

De jaren daarvoor zie je niet altijd NL bovenaan of NL staat wel bovenaan, maar heeft minder medailles.

Tot nu toe haalde Nederland voornamelijk de medailles op de langere afstanden bij de mannen. Nu zie je dat NL ook op de korte afstanden gaat meetellen. Nu zijn dit afstanden die wat lastiger zijn om compleet te domineren, maar reken maar dat NL daar regelmatig medailles gaat pakken. Verder moet je wat sprinten betreft in je achterhoofd houden, dat NL pas sinds een aantal jaar echt een sprintland is geworden. Dus dat we daar nog relatief weinig medailles hebben is logisch, maar als je naar de huidige resultaten kijkt en het aantal rijders, dan kun je alleen maar de conclusie trekken dat ook op de korte afstanden de medailles blijven komen. Niet zo dominant als de 10, maar toch.

Verder zie je dat ook het damesschaatsen sterker wordt tov het buitenland. Ik verwacht dat NL de komende jaren op de WK afstanden jaarlijks zo'n 17 a 18 medailles gaat halen.

En idd de 1500 meter is een afstand waarop NL bij de mannen weinig medailles heeft gehaald.

In het Sochi zijn de vruchten geplukt van jarenlang meer geld pompen in de sport (in combi met veel schaatsers), tov het buitenland. Dit succes is geen gelukje. De volgende spelen zullen waarschijnlijk wel minder succesvol zijn, maar alsnog zal NL veruit het sterkste schaatsland zijn.
pi_146379838
weet iemand een goed plekje in amsterdam om mijn schaatsen te slijpen?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 november 2014 @ 20:39:19 #223
426493 crew  PippenScottie
pi_146381087
Jaap Edenbaan, lijkt me?
pi_146390345
TedJan twitterde op vrijdag 07-11-2014 om 01:07:39 Good news! I'll be representing Canada at the World Cup, starting with the 2nd World Cup in Seoul. #speedskating #worldcup #Seoul reageer retweet
Boot lickin, piss drinkin, fingerfriggin, tit tweakin, love bitin, arse lickin, shit stabbin, mother fuckin, spunk lovin, ball bustin, cock suckin, fist fuckin, lipsmackin, thirst quenchin, cool livin, ever givin USELESS MAN
  Redactie Sport vrijdag 7 november 2014 @ 01:35:18 #225
274204 crew  Mexicanobakker
pi_146390521
Toch moet er wel wat veranderen. WK afstanden moet minder belangrijk zijn, en er moeten CK's voor komen. Die dan, in Europa, wel erg in het voordeel voor NL beslist zullen worden:

Olympisch jaar: WK sprint, WK allround , EK afstanden, OS
Voorolympisch en naolympisch: WK afstanden, CK allround + sprint (gewoon in 1 lang weekend proppen wmb, dan moet men maar kiezen bij de CK's)
Tussenolympisch: WK allround, WK sprint, EK afstanden.

OS-jaar moet wel het kopstuk blijven met meer sport, maar zo krijgt in het tussenolympisch jaar de WB de hoofdmoot en is dat ook het jaar voor de allrounders en de WK sprint-rijders.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')