abonnement Unibet Coolblue
pi_144652788
Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en geile verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Eerstvolgende meet:

* zo 5 juli 2015, Tour de Frans meet bij Gripper in Vreeswijk

Wij doen aan Strava

Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfoTeamwebs fietsagenda van de FOK!kers
ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland
Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrennen in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje
SPOILER: online shoppen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Meer foto's!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 18 september 2014 @ 11:13:32 #2
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_144653006
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2014 11:04 schreef gerwinner het volgende:

[..]

Toevallig was gisteren de Skeuveltijdrit :+

Ook meegedaan?
Nee, wist dat toevallig. Vind dat echt een kloteweg, heb altijd het idee dat de weg plakt ofso, zuigasfalt...
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_144654376
Met tijdrijden heb ik zelf echt niks (meer) :')

Vroeger wel regelmatig tijdritjes van 10km op clubparcours gedaan (gewoon koersfiets met opzetstuurtje) maar ik voel momenteel echt geen enkele ambitie om voor 10x per jaar een fiets van 4 ruggen of meer te kopen om mezelf eenzaam dubbelgevouwen op te gaan martelen. Waarschijnlijk ben ik te pussy :@
  donderdag 18 september 2014 @ 12:10:10 #4
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_144654604
Denk dat bij dit studentenwedstrijdje mensen ook hoogstens een opzetstuurtje hadden, maar gerwinner weet daar vast meer over.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_144654645
Meeste wel waarschijnlijk.

Met een frame van bv Planet-X of direct uit China en oude spullen kun je voor veel minder ook best een rappe tijdritfiets bouwen trouwens.
pi_144654674
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 12:12 schreef quinoahipster het volgende:
Meeste wel waarschijnlijk.

Met een frame van bv Planet-X of direct uit China en oude spullen kun je voor veel minder ook best een rappe tijdritfiets bouwen trouwens.
Canyon of Rose hebben ook mooie niet zo dure modellen.
pi_144655596
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 12:10 schreef Fretwork het volgende:
Denk dat bij dit studentenwedstrijdje mensen ook hoogstens een opzetstuurtje hadden, maar gerwinner weet daar vast meer over.
2 mensen met tijdritfiets. De triathleten (was samen met triathlon en schaatsvereniging) hadden bijna allemaal tijdritstuurtje, maar denk eigenlijk dat de helft zonder reed.
  donderdag 18 september 2014 @ 13:05:21 #8
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_144655988
Vooral de wielen maken een tijdritfiets duur. Vol wiel achter, 80mm voor, tubes erop.
  donderdag 18 september 2014 @ 13:06:24 #9
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_144656019
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 13:05 schreef kaasplankje het volgende:
Vooral de wielen maken een tijdritfiets duur. Vol wiel achter, 80mm voor, tubes erop.
Zou dat bij die snelheden ook al zoveel schelen? Lijkt met dat houding veel belangrijker is, of niet?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  donderdag 18 september 2014 @ 13:07:08 #10
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_144656040
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 13:06 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Zou dat bij die snelheden ook al zoveel schelen? Lijkt met dat houding veel belangrijker is, of niet?
Nee dat scheelt behoorlijk. Veel minder luchtweerstand. Kweenie hoeveel precies maar stel dat het 3sec. per km is dan heb je over 10km wedstrijd een half minuut gewonnen.

[ Bericht 8% gewijzigd door kaasplankje op 18-09-2014 13:12:54 ]
  donderdag 18 september 2014 @ 13:18:00 #11
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_144656332
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 13:07 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Nee dat scheelt behoorlijk. Veel minder luchtweerstand. Kweenie hoeveel precies maar stel dat het 3sec. per km is dan heb je over 10km wedstrijd een half minuut gewonnen.
Dat is wel behoorlijk veel dan inderdaad, nooit gedacht.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_144656374
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 13:07 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Nee dat scheelt behoorlijk. Veel minder luchtweerstand. Kweenie hoeveel precies maar stel dat het 3sec. per km is dan heb je over 10km wedstrijd een half minuut gewonnen.
Ik denk dat ik toch liver de tijdritfiets met lage wielen pak dan de koersfiets met hoge. Volgens mij is dat verschil wel groter, maar dat is echt natte vinger werk :)
pi_144656510
Als je een tijdritfiets hebt scheelt het natuurlijk ook dat je veel makkelijker in de juiste houding kan trainen.
pi_144658560
De houding is idd echt het belangrijkste aan een tijdritfiets. Ik kan op m'n koersfiets nooit zo aero zitten als op m'n tijdritfiets.

Verder helpt een hoog voorwiel en een disc echt is mijn ervaring.
pi_144659992
Mijn god, wat ben ik een debiel |:(
Gisteren toch die nieuwe ketting gemonteerd? Nou heb ik dus de ketting op lengte gemaakt zodat 'ie strak staat op het buitenblad. i.v.m slecht nieuws in de familie moest ik gisterenavond vrij snel weg, dus niet echt meer kunnen testen.
Nu ben ik net thuis van m`n werk, wilde ik alles testen en opruimen. Schakel naar het binnenblad en floep, ketting zo slap als iets.

Het spreekt voor zich: De ketting op maat maken zodat hij strak op het binnenblad ligt. Toch wil ik voor de zekerheid even vragen of ik de ketting zo op de juiste manier door de derailleur heb gehaald:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 18 september 2014 @ 15:29:01 #16
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_144660123
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 15:24 schreef Levitas het volgende:
Mijn god, wat ben ik een debiel |:(
Gisteren toch die nieuwe ketting gemonteerd? Nou heb ik dus de ketting op lengte gemaakt zodat 'ie strak staat op het buitenblad. i.v.m slecht nieuws in de familie moest ik gisterenavond vrij snel weg, dus niet echt meer kunnen testen.
Nu ben ik net thuis van m`n werk, wilde ik alles testen en opruimen. Schakel naar het binnenblad en floep, ketting zo slap als iets.

Het spreekt voor zich: De ketting op maat maken zodat hij strak op het binnenblad ligt. Toch wil ik voor de zekerheid even vragen of ik de ketting zo op de juiste manier door de derailleur heb gehaald:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij wel!
Wees blij dat hij niet te kort is. SuperProTopTip: Bepaal deze keer hoeveel schakels hij heeft op de juiste lengte, scheelt weer gehannes de volgende keer
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_144661569
ketting op maat maken is buitenblad en kleinste kransje, dan moeten de derailleurwieltjes loodrecht onder elkaar staan
  donderdag 18 september 2014 @ 16:23:59 #18
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_144661822
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 14:30 schreef Tommeke het volgende:
De houding is idd echt het belangrijkste aan een tijdritfiets. Ik kan op m'n koersfiets nooit zo aero zitten als op m'n tijdritfiets.

Verder helpt een hoog voorwiel en een disc echt is mijn ervaring.
Alle beetje helpen, ook skinsuit en tijdrithelm en shoecovers.
  donderdag 18 september 2014 @ 16:25:24 #19
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_144661874
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:15 schreef Wielracer het volgende:
ketting op maat maken is buitenblad en kleinste kransje, dan moeten de derailleurwieltjes loodrecht onder elkaar staan
Ja en je moet altijd ff controleren oftie groot/groot en klein/klein kan.
pi_144662562
Ik leg altijd de oude ketting naast de nieuwe. En heb onthouden dat het 52 schakels moeten zijn :P (bij gelijk blijvende parameters uiteraard)
  donderdag 18 september 2014 @ 16:52:47 #21
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_144662687
quote:
3s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:48 schreef muzas het volgende:
Ik leg altijd de oude ketting naast de nieuwe. En heb onthouden dat het 52 schakels moeten zijn :P (bij gelijk blijvende parameters uiteraard)
De oude is natuuurlijk wel opgerekt he? Bij mij scheelde dat zo al 3 schakels.

Al bleek ik hem wel allang volledig naar de eeuwige jachtvelden geholpen te hebben.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_144662754
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:52 schreef Fretwork het volgende:
Bij mij scheelde dat zo al 3 schakels.
Mijn ketting is al lang en breed vervangen vóór hij drie schakels langer is. En vandaar ook dat ik het aantal schakels heb onthouden.

Ik vervang de ketting altijd zodra e 0,75 van mijn checker er in valt. Zo doe ik 2 kettingen met een cassette.
  donderdag 18 september 2014 @ 16:56:51 #23
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_144662786
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:55 schreef muzas het volgende:

[..]

Mijn ketting is al lang en breed vervangen vóór hij drie schakels langer is. En vandaar ook dat ik het aantal schakels heb onthouden.

Ik vervang de ketting altijd zodra e 0,75 van mijn checker er in valt. Zo doe ik 2 kettingen met een cassette.
Zo hoort het natuurlijk ook ;). Ik heb autowrakken gezien in betere staat dan mijn oude ketting. Dat dat ding nooit geknapt is is gelijk de reden dat ik nooit een Staatslot hoef te kopen.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_144662791
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:52 schreef Fretwork het volgende:

[..]

De oude is natuuurlijk wel opgerekt he? Bij mij scheelde dat zo al 3 schakels.
Dan was 'ie ver heen.

Maar ook toen je oud ketting nog niet opgerekt was had 'ie kennelijk de goeie lengte, en dus het goeie aantal schakels :D

Ik heb ooit toen ik mijn fiets voor het eerst opbouwde de kettinglengte bepaald. Weet niet eens meer hoe ik dat gedaan heb, maar het werkt nog steeds, zowel met polder- als met bergverzetten :D

Dus iedere nieuwe ketting doe ik gewoon net zoveel schakels als de oude :s)
pi_144663897
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:15 schreef Wielracer het volgende:
ketting op maat maken is buitenblad en kleinste kransje, dan moeten de derailleurwieltjes loodrecht onder elkaar staan
dit
Maar ik kan 't mis hebben...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')