abonnement Unibet Coolblue
pi_144356767
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:17 schreef ThijsTH het volgende:
Kennen jullie nog Nederlandse banken waar je als Nederlander die in Duitsland woont en werkt (maar uiteraard dus wel een Nederlands paspoort heeft) een rekening kan openen?
Tot zover alleen ING en Anadolubank gevonden.
Ik ken wat mensen die rekeningen hebben bij spaarbanken die moeilijk doen met nederlanders die in het buitenland wonen. Echter zij hadden de rekening geopend toen ze nog in Nederland woonden. Maar de rekeningen zijn niet door die banken opgezegd toen ze het adres gingen wijzigen naar het buitenland!

Daarom, gewoon een adres in Nederland gebruiken van je familie en nadat de rekening geopend is een adreswijziging sturen. Ik heb zelf laatst bij SNS bank en bij ABN Amro in het internet bankieren mijn adres gewijzigd dus dat valt ook makkelijk te regelen mocht je het adres moeten kunnen aantonen.

Sowieso kan ik me niet heugen dat een spaarbank (en ik heb er toch al wat gehad in de loop der jaren) je iets per post op stuurt. Gaat allemaal per e-mail?

[ Bericht 0% gewijzigd door Hineni op 09-09-2014 17:56:40 ]
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_144357166
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:49 schreef Koral het volgende:

[..]

Ik ken wat mensen die rekeningen hebben bij spaarbanken die moeilijk doen met nederlanders die in het buitenland wonen. Echter zij hadden de rekening geopend toen ze nog in Nederland woonden. Maar de rekeningen zijn niet door die banken opgezegd toen ze het adres gingen wijzigen naar het buitenland!

Daarom, gewoon een adres in Nederland gebruiken van je familie en nadat de rekening geopend is een adreswijziging sturen. Ik heb zelf laatst bij SNS bank en bij ABN Amro in het internet bankieren mijn adres gewijzigd dus dat valt ook makkelijk te regelen mocht je het adres moeten kunnen aantonen.

Sowieso kan ik me niet heugen dat een spaarbank (en ik heb er toch al wat gehad in de loop der jaren) je iets per post op stuurt. Gaat allemaal per e-mail?
Hmmm interessant....
Zo had ik er nog niet over nagedacht.
Maar ik moet wel zeggen dat het om een hoog bedrag van rond de 3 ton gaat.
Omdat de rente bij Nederlandse banken zoveel hoger ligt dan Duitse zit ik hier zo op te azen.
Maar komen er dan geen belastingproblemen?
Stel ik open een termijndeposito bij zo'n Nederlandse bank met het adres van mn ouders en verander deze na pakweg een maand in mijn Duitse adres...is dan niet al een bericht van de bank naar de Nederlandse Belastingdienst gegaan dat persoon X (ik) een rekening heeft geopend en kijkt de Nederlandse Belastingdienst er dan niet raar van op als ik daar vervolgens geen belasting over betaal (wat eigenlijk normaal is aangezien ze mijn naam niet in hun bestand zullen vinden omdat ik dus in Duitsland mijn belasting betaal).
Maar ik bedoel maar, zijn er misverstanden of problemen te verwachten?

Edit: en bij adreswijziging naar het buitenland, vragen banken dan meestal naar een bewijs van uitschrijving gemeente (wat ik dus niet kan overleggen aangezien ik al 8 jaar niet meer in NL woon) of doen ze niet moeilijk en is 1 scan van een document met je nieuwe adres erop genoeg?
  dinsdag 9 september 2014 @ 18:30:07 #28
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_144358092
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:00 schreef ThijsTH het volgende:
Maar komen er dan geen belastingproblemen?
Stel ik open een termijndeposito bij zo'n Nederlandse bank met het adres van mn ouders en verander deze na pakweg een maand in mijn Duitse adres...is dan niet al een bericht van de bank naar de Nederlandse Belastingdienst gegaan dat persoon X (ik) een rekening heeft geopend en kijkt de Nederlandse Belastingdienst er dan niet raar van op als ik daar vervolgens geen belasting over betaal (wat eigenlijk normaal is aangezien ze mijn naam niet in hun bestand zullen vinden omdat ik dus in Duitsland mijn belasting betaal).
Maar ik bedoel maar, zijn er misverstanden of problemen te verwachten?
Als ze al willen dat je belasting gaat betalen, heb je ook je heffingskorting en blijft er dus weinig over. Maar ik neem aan dat je dat allemaal netjes geregeld hebt, geen idee hoe het precies werkt, maar als ik als Nederlander een rekening in Duitsland heb, moet ik die ook gewoon bij de Nederlandse fiscus opgeven (mits >spaargrens) en hier belasting betalen (en niet in Duitsland).
censuur :O
pi_144358370
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:30 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als ze al willen dat je belasting gaat betalen, heb je ook je heffingskorting en blijft er dus weinig over. Maar ik neem aan dat je dat allemaal netjes geregeld hebt, geen idee hoe het precies werkt, maar als ik als Nederlander een rekening in Duitsland heb, moet ik die ook gewoon bij de Nederlandse fiscus opgeven (mits >spaargrens) en hier belasting betalen (en niet in Duitsland).
Ja ik weet precies hoe het werkt en heb mijn zaakjes goed geregeld hoor.
Maar ging me er meer om te weten of de bank mijn gegevens doorgeeft aan de Nederlandse belastingdienst als ik ook maar een paar weken genoteerd sta als wonend in Nederland.
Ik snap ook wel dat ze het op 31 dec sowieso doen bij alle in Nederland woonachtige klanten.
Maar als ik bijv op 1 oktober een rekening open, op 1 november mijn adres verander van NL naar DL, dan neem ik aan dat ze op 31 dec NIET mijn gegevens doorgeven aan de Nederlandse belastingdienst he?
Niet dat er echt enorme problemen van komen hoor, maar wil het gewoon graag van te voren weten.
pi_144358602
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:00 schreef ThijsTH het volgende:

[..]

Hmmm interessant....
Zo had ik er nog niet over nagedacht.
Maar ik moet wel zeggen dat het om een hoog bedrag van rond de 3 ton gaat.
Omdat de rente bij Nederlandse banken zoveel hoger ligt dan Duitse zit ik hier zo op te azen.
Maar komen er dan geen belastingproblemen?
Stel ik open een termijndeposito bij zo'n Nederlandse bank met het adres van mn ouders en verander deze na pakweg een maand in mijn Duitse adres...is dan niet al een bericht van de bank naar de Nederlandse Belastingdienst gegaan dat persoon X (ik) een rekening heeft geopend en kijkt de Nederlandse Belastingdienst er dan niet raar van op als ik daar vervolgens geen belasting over betaal (wat eigenlijk normaal is aangezien ze mijn naam niet in hun bestand zullen vinden omdat ik dus in Duitsland mijn belasting betaal).
Maar ik bedoel maar, zijn er misverstanden of problemen te verwachten?

Edit: en bij adreswijziging naar het buitenland, vragen banken dan meestal naar een bewijs van uitschrijving gemeente (wat ik dus niet kan overleggen aangezien ik al 8 jaar niet meer in NL woon) of doen ze niet moeilijk en is 1 scan van een document met je nieuwe adres erop genoeg?
Wat betreft belasting lijkt mij het aan de bank om bij buitenlandse adreswijziging om dat goed te regelen. Mocht het toch fout gaan dan kun je dat alsnog aantonen met documenten?

Als je levert wat ze in eerste instantie vragen qua bescheiden met adres (in mijn ervaring een afschrift) hebben ze toch ook geen reden om door te vragen. Gewoon even aanpassen bij je andere bank (daar vragen ze naar mijn weten niets want je zit in het internet bankieren ingelogd en wel dus het is goed) en daarna weer terugveranderen.

Toen ik nog uitzendkracht was bij diverse banken heb ik vrij weinig medewerkers getroffen die aan waarheidsvinding deden. Wel een boel 'apen' die een kunstje kennen. En als je ze datgene geeft waarmee ze altijd dat kunstje doen gaan ze meestal op de automatisch piloot ;) zolang ze maar kunnen zeggen dat ze volgens de regels hebben gewerkt is heel veel goed ;)
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 9 september 2014 @ 18:48:20 #31
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144358665
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:17 schreef ThijsTH het volgende:
Kennen jullie nog Nederlandse banken waar je als Nederlander die in Duitsland woont en werkt (maar uiteraard dus wel een Nederlands paspoort heeft) een rekening kan openen?
Tot zover alleen ING en Anadolubank gevonden.
Van de banken die momenteel "veel" rente bieden kun je ICBC gewoon openen als je in het buitenland woont. Ik krijg mijn post ook netjes in Engeland. Valt wel onder het Luxemburgse Depositogarantiestelsel (tot 100k verzekerd).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_144358780
Ja ik denk idd dat er niks mis kan gaan. Een BSN heb ik.
Godver had ik dit maar eerder geweten!
Al valt het renteverschil bij nader inzien nog mee....misschien 10% hoger in Nederland max.
pi_144358895
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:48 schreef SeLang het volgende:

[..]

Van de banken die momenteel "veel" rente bieden kun je ICBC gewoon openen als je in het buitenland woont. Ik krijg mijn post ook netjes in Engeland. Valt wel onder het Luxemburgse Depositogarantiestelsel (tot 100k verzekerd).
Handig om te weten. Ik denk dat ik het maar bij 100K hou bij deze bank aangezien het toch niet 100% betrouwbaar overkomt allemaal.
De andere 250K wou ik bij LeasePlanBank zetten. Ik weet dat ik dan 150K riskeer bij faillisement maar is er enige reden om aan te nemen dat LeasePlanBank om kan vallen?
pi_144359100
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:55 schreef ThijsTH het volgende:

[..]

Handig om te weten. Ik denk dat ik het maar bij 100K hou bij deze bank aangezien het toch niet 100% betrouwbaar overkomt allemaal.
De andere 250K wou ik bij LeasePlanBank zetten. Ik weet dat ik dan 150K riskeer bij faillisement maar is er enige reden om aan te nemen dat LeasePlanBank om kan vallen?
Waarom niet op safe spelen en die 150k spreiden over twee andere banken? Misschien iets minder rente, maar wel 100% garantie. Als het verleden ons iets geleerd heeft is dat elke bank om kan vallen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 9 september 2014 @ 19:01:29 #35
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144359151
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:55 schreef ThijsTH het volgende:

[..]

Handig om te weten. Ik denk dat ik het maar bij 100K hou bij deze bank aangezien het toch niet 100% betrouwbaar overkomt allemaal.
De andere 250K wou ik bij LeasePlanBank zetten. Ik weet dat ik dan 150K riskeer bij faillisement maar is er enige reden om aan te nemen dat LeasePlanBank om kan vallen?
NOOIT meer dan 100k bij een bank zetten!
Alles boven de 100k wordt straks routinematig gebruikt voor bail-ins (Dijselbloem template).
Zelf ga ik trouwens tot 97-98k zodat de opgebouwde rente ook gedekt is.

Met 300k is er ook geen probleem want je kunt makkelijk 3 banken vinden om dat over te spreiden. Sowieso ICBC en Leaseplan kun je openen als je in het buitenland woont. Dus daar heb je er al twee.

Voor sommige banken die zeggen dat je in NL moet wonen is trouwens een Nederlands postadres al genoeg maar voor anderen niet. Dus dat kun je het beste even expliciet vragen bij hun klantenservice. Ik heb zelf diverse rekeningen geopend met alleen een NL postadres (van m'n pa). Ik ben echter vergeten welke dat waren.

MoneYou gaat niet lukken als je in het buitenland woont. Ik zou naast ICBC en Leaseplan eens informeren bij Nationale Nederlanden en NIBC. Die zitten altijd aardig bovenaan kwa rente.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_144359297
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:55 schreef ThijsTH het volgende:

[..]

Handig om te weten. Ik denk dat ik het maar bij 100K hou bij deze bank aangezien het toch niet 100% betrouwbaar overkomt allemaal.
De andere 250K wou ik bij LeasePlanBank zetten. Ik weet dat ik dan 150K riskeer bij faillisement maar is er enige reden om aan te nemen dat LeasePlanBank om kan vallen?
Je moet het zelf weten maar waarom zou je het riskeren? Als je toch even wat om gaat zetten qua adres kun je misschien beter maar gelijk even bij een aantal banken een rekening openen? Hoef je na een poosje niet weer het hele circus door te gaan als een paar hoogvliegers ineens niet meer concurrerend zijn?
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_144359420
Als je kapitaal heb en een geschikt dak kunnen zonnepanelen een hele interessante investering zijn
http://www.solar-net.nl/zonnepanelen/Rendement-sp-5.html
pi_144360227
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:55 schreef ThijsTH het volgende:

De andere 250K wou ik bij LeasePlanBank zetten. Ik weet dat ik dan 150K riskeer bij faillisement maar is er enige reden om aan te nemen dat LeasePlanBank om kan vallen?
Dat risico moet je nooit nemen gezien de alternatieven. Zelf heb ik goede ervaringen met NIBC.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_144362446
NIBC mag je niet openen als je in Duitsland woont....vermoedelijk omdat ze ook een duitse website hebben waar de rente aanzienlijk lager ligt.
Zelfde geldt voor Moneyou, die ook in Duitsland opereren.
Ik denk ook dat dat het criterium is (het hebben van een Duitse website) voor het al dan niet aannemen van Nederlanders die in Duitsland wonen.
pi_144362513
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

NOOIT meer dan 100k bij een bank zetten!
Alles boven de 100k wordt straks routinematig gebruikt voor bail-ins (Dijselbloem template).
Zelf ga ik trouwens tot 97-98k zodat de opgebouwde rente ook gedekt is.

Met 300k is er ook geen probleem want je kunt makkelijk 3 banken vinden om dat over te spreiden. Sowieso ICBC en Leaseplan kun je openen als je in het buitenland woont. Dus daar heb je er al twee.

Voor sommige banken die zeggen dat je in NL moet wonen is trouwens een Nederlands postadres al genoeg maar voor anderen niet. Dus dat kun je het beste even expliciet vragen bij hun klantenservice. Ik heb zelf diverse rekeningen geopend met alleen een NL postadres (van m'n pa). Ik ben echter vergeten welke dat waren.

MoneYou gaat niet lukken als je in het buitenland woont. Ik zou naast ICBC en Leaseplan eens informeren bij Nationale Nederlanden en NIBC. Die zitten altijd aardig bovenaan kwa rente.
Dank voor het advies. En eh...wat bedoel je precies met routinematig bedragen boven 100K gebruiken voor bail-ins?
  dinsdag 9 september 2014 @ 20:29:25 #41
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_144363961
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:55 schreef ThijsTH het volgende:
maar is er enige reden om aan te nemen dat LeasePlanBank om kan vallen?
Waar heb jij gezeten de laatste jaren?

!
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:04 schreef ThijsTH het volgende:
wat bedoel je precies met routinematig bedragen boven 100K gebruiken voor bail-ins?
Overheid zegt: "30% van alles op rekeningen >100k is van mij!". Dus: 200k ==> 100k gegarandeerd ==> 30k kwijt ==> 170k over.
censuur :O
pi_144370734
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:55 schreef ThijsTH het volgende:
Ik weet dat ik dan 150K riskeer bij faillisement maar is er enige reden om aan te nemen dat LeasePlanBank om kan vallen?
LPB heeft een verre van optimale rating. Iets met Baa3. Dus ja, neem geen risico.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_144374671
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:13 schreef blomke het volgende:

[..]

LPB heeft een verre van optimale rating. Iets met Baa3. Dus ja, neem geen risico.
Ok, duidelijk. Better safe than sorry indeed. Ik moet niet gemakzuchtig worden en tonnen riskeren omdat ik te lui ben meerdere rekeningen te openen idd!
pi_144374713
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:29 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waar heb jij gezeten de laatste jaren?

!

[..]

Overheid zegt: "30% van alles op rekeningen >100k is van mij!". Dus: 200k ==> 100k gegarandeerd ==> 30k kwijt ==> 170k over.
Die laatste snap ik niet.....Als ik 200K op een bank heb en deze gaat failliet dan ben ik toch sowieso 100K kwijt? Volgens jouw berekening maar 30K kwijt?
Waarom zouden ze meer vergoeden dan de 100K grens?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 9 september 2014 @ 23:49:48 #45
862 Arcee
Look closer
pi_144376006
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 23:12 schreef ThijsTH het volgende:
Die laatste snap ik niet.....Als ik 200K op een bank heb en deze gaat failliet dan ben ik toch sowieso 100K kwijt? Volgens jouw berekening maar 30K kwijt?
Waarom zouden ze meer vergoeden dan de 100K grens?
Hij heeft het niet over het failliet gaan van een specifieke bank, maar over bail-ins, dus reddingsplannen van banken in het algemeen, zoals vorig jaar bij Cyprus.

Als een specifieke bank failliet gaat waar je meer dan 100K op hebt staan ben je idd alles boven die 100K kwijt.
pi_144389152
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 23:49 schreef Arcee het volgende:

[..]

Hij heeft het niet over het failliet gaan van een specifieke bank, maar over bail-ins, dus reddingsplannen van banken in het algemeen, zoals vorig jaar bij Cyprus.

Als een specifieke bank failliet gaat waar je meer dan 100K op hebt staan ben je idd alles boven die 100K kwijt.
Maar dan nog snap ik het niet.....ze gebruiken 30K van mijn eigen zuurverdiende 200K om een ANDERE bank te redden???
pi_144389637
Toch maar even met de lpb gebeld en de klantenservice gesproken.
Coulance is hooguit als mensen bellen en een dep hebben afgesloten 1-2 dagen voor de 2% actie.
Dus vallen ook mensen buiten de boot.

Er zijn vaker van die acties, alleen weet de klantenservice (ook) niet wanneer die er zijn op willekeurige momenten in het jaar.

Dag 0,05 % :D
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 10 september 2014 @ 15:19:19 #48
862 Arcee
Look closer
pi_144389988
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 14:47 schreef ThijsTH het volgende:
Maar dan nog snap ik het niet.....ze gebruiken 30K van mijn eigen zuurverdiende 200K om een ANDERE bank te redden???
Dat zouden ze wellicht ooit kunnen doen, is geen wet nog, of zo. Het is tot nu toe 1 keer gedaan, op Cyprus dus.

Overigens is dan ook maar de vraag of het om 100K per bank gaat of per persoon. Wellicht dat SeLang dit weet.
pi_144390258
0,05 % is nog wel te overleven. Het zou nog zuurder zijn als het 0,3% was...
  woensdag 10 september 2014 @ 15:55:27 #50
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_144390961
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:06 schreef AnneX het volgende:
Toch maar even met de lpb gebeld en de klantenservice gesproken.
Coulance is hooguit als mensen bellen en een dep hebben afgesloten 1-2 dagen voor de 2% actie.
Dus vallen ook mensen buiten de boot.

Er zijn vaker van die acties, alleen weet de klantenservice (ook) niet wanneer die er zijn op willekeurige momenten in het jaar.

Dag 0,05 % :D
Waarom heb je de klantenservice gebeld?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')