abonnement Unibet Coolblue
pi_143698934
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_143699176
Ik schreef in het vorige topic:

quote:
Ik kom binnenvallen met een beginnersvraag ;) Mijn dochtertje is nu 13 dagen oud en de bv gaat heel goed. In de kraamweek heb ik gevoed op verzoek met intervallen van max 3 uur om de productie op gang te brengen. Maar ze komt eigenlijk nooit eerder dan die 3 uur, dus we voeden eigenlijk altijd op mijn initiatief. 's Nachts laat ik het wel meer aan haar over: dan zet ik geen wekker maar wacht ik af tot ze zich meldt.

Mijn vraag is wanneer ik nu écht op verzoek kan gaan voeden en die intervallen van max 3 uur overdag kan loslaten? Volgens mij is m'n productie prima en de kwaliteit van de melk goed, dus de vraag is eigenlijk vooral of ik op het hongergevoel van m'n kind kan vertrouwen. Ik lees overal dat dat "na de kraamtijd" kan, maar wanneer is dat dan?

Wat hierbij meespeelt is dat ze op dit moment veel last heeft van kramp en dat ik soms het idee heb dat ik het erger maak door steeds maar weer te voeden en zo brandstof aan de kramp te geven. Als zij met minder voedingen af kan en daardoor minder kramp heeft, zou dat natuurlijk flink schelen.
En toen zei Franny_G:

quote:
Hi Amsel, wat fijn dat het goed gaat. O+ .

Er zijn mensen hier die er meer verstand van hebben dan ik, maar ik wil wel proberen met je mee te denken.

Als je het 's nachts aan haar over laat, hoe vaak komt ze dan?

Je zou het overdag een keer kunnen proberen om te zien wanneer ze uit zichzelf hongersignalen geeft?

Wat betreft de krampjes weet ik niet of minder vaak voeden daartegen helpt. Als ze minder vaak wordt gevoed, zal ze tijdens die voedingen ook meer drinken en is de belasting op haar maagje ook weer groter.
's Nachts komt ze ergens tussen de 3 en 4,5 uur. Wat je zegt over meer drinken is ook wel een punt, dat zou de kramp idd weer erger kunnen maken. Op zich vind ik overdag om de 3 uur voeden ook geen probleem, het is zelfs wel een lekker ritme, maar "voeden op verzoek" is het zo natuurlijk niet en misschien leg ik haar nu wel vaker aan dan waaraan ze eigenlijk behoefte heeft.
pi_143699398
Ik zou het als ik jou was eens een dagje proberen: alleen voeden op verzoek. Kijken hoe het gaat. Het is op zich ook fijn en goed als jij en je kleintje lekker op elkaar raken afgestemd, en dan niet op basis van de klok. Is naar mijn idee de beste manier om vraag en aanbod goed te reguleren.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_143700313
Is er dan nog een minimum aantal voedingen waaraan je per dag moet komen, of mag ik er vanuit gaan dat het sowieso wel goed zit als ze regelmatig plast en poept?
pi_143700463
Voor voeden op verzoek is het dan wel van belang dat ze altijd in jouw directe nabijheid is, zo klein als ze is. Dus niet zij boven slapen en jij beneden. Er zijn nml kindjes die dan in een soort overlevingsstand gaan, en blijven slapen ipv roepen om een voeding.

voor een langdurig goede productie is het echte minimum dacht ik 8 voedingen. De ene dag wat minder, maar de volgende wat meer kan wel. Voed je structureel minder dan dat is de kans groot dat je op den duur niet genoeg melk meer hebt.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_143700893
Arts op cb zei tegen mij 6 a 7 voedingen. Verder zijn de luiers ook een belangrijke indicatie natuurlijk.

Ik heb de laatste tijd veel baat gehad bij het borstvoedingsspreekuur bij mijn cb, Amsel. Is misschien ook een idee? Ik vond het prettig om even face-to-face met een deskundige te kunnen praten en ze kunnen evt ook keertje extra wegen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_143704842
Amsel, bij krampjes kan je ook de "leegste" borst (de laatste borst) geven. Het zuigen troost haar dan. De vettere melk werkt tegen de krampjes, EN je hebt weer een voedingsmoment erbij. :)

Inderdaad minimaal 8 en teveel kan in principe niet.

Succes!
Trotse mama van 2 :)
pi_143711006
Bedankt voor alle reacties in het vorige topic. De kraam was heel vaardig en vk heeft ook meegedacht/gekeken. Zij zagen geen redenen voor pijn. Mooie hap, geen tekenen van spruw. Ik was vooral benieuwd naar ervaring, mijn herinnering aan de vorige bv-periode (peuter heeft 10 mnd bv gehad) liet me even in de steek. Bv moet geen pijn doen, maar ik twijfelde of dit er dan bij hoorde.
De vk gaf twee weken als richtlijn, als ik dan nog klachten heb even aan de bel trekken. Heb nu mothermates en m'n tepels zien er al een stuk beter uit. Nu vooral aanhappijn nog en af een toe een prikkend gevoel tussen voedingen door. Warmte helpt ook heb ik gemerkt. Met een warm vest eroverheen voelt het beter.

Amsel, goed dat de bv bij jou ook zo lekker loopt. Ik kom ook net aan de 8 voedingen, ons ventje slaapt ook lang maar wil tussen 16 en 20 u bijna elk uur drinken dus dan kom ik er wel. Ik zou het ook eens op verzoek proberen, en haar dan idd dichtbij houden.
pi_143711453
Fijn hè Marel, kindjes die het goed doen O+ Mevrouw hier zat na vier dagen weer op geboortegewicht en had dagen van 60 - 80 - 100 - 120 gr groei :o Ik gebruik overigens wel een tepelhoedje, want een grote hap snapt ze niet, en als ze het wel doet werken mijn tepels niet mee dus wordt het goede happen niet beloond en snapt ze het nog niet. Maar met tepelhoedje gaat het supergoed, productie heeft er niet onder te lijden, dus voor de time being vind ik het prima. Wel aanhappijn trouwens, auw!!

Ik denk dat ik het voorlopig toch maar op de 3-uurs-intervallen houd, met uitzondering van de nachten, want anders ben ik bang dat we de 8 per dag niet halen. En ik vind experimenteren met wat wel en niet werkt ook nog een beetje eng :@ Maar ik weet nu wel dat ik soms wat soepeler met die drie uur kan omgaan en er af en toe best wat meer tijd tussen kan laten zitten als dat zo uitkomt en als zij dan nog niet heeft aangegeven honger te hebben.

Fijn zo'n topic met tips en adviezen :)
pi_143721118
Ik zou idd de 3-uur nog even aanhouden voor het lange termijn voeden. Bij Marel is dat makkelijker omdat ze al eens gevoed heeft. Fijn, die goed drinkende kindjes!

Wup, wat een eh... bijzonder ding. Al geef ik toe dat ik 'r niet op m'n telefoon (in broekzak) laat liggen met voeden :D
Home is where the O+ is...
pi_143721497
quote:
:D
pi_143721864
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:19 schreef Amsel het volgende:
Fijn hè Marel, kindjes die het goed doen O+ Mevrouw hier zat na vier dagen weer op geboortegewicht en had dagen van 60 - 80 - 100 - 120 gr groei :o Ik gebruik overigens wel een tepelhoedje, want een grote hap snapt ze niet, en als ze het wel doet werken mijn tepels niet mee dus wordt het goede happen niet beloond en snapt ze het nog niet. Maar met tepelhoedje gaat het supergoed, productie heeft er niet onder te lijden, dus voor de time being vind ik het prima. Wel aanhappijn trouwens, auw!!

Ik denk dat ik het voorlopig toch maar op de 3-uurs-intervallen houd, met uitzondering van de nachten, want anders ben ik bang dat we de 8 per dag niet halen. En ik vind experimenteren met wat wel en niet werkt ook nog een beetje eng :@ Maar ik weet nu wel dat ik soms wat soepeler met die drie uur kan omgaan en er af en toe best wat meer tijd tussen kan laten zitten als dat zo uitkomt en als zij dan nog niet heeft aangegeven honger te hebben.

Fijn zo'n topic met tips en adviezen :)
Ja heel fijn! Hier ook groei vanaf dag 3 en dag 5 boven geboortegewicht, geeft echt vertrouwen. 8 augustus-UD kindjes zijn gewoon goed in bv ;)
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 22:32:18 #14
171422 LadyBlack
paint it black
pi_143755350
Het is iig fijn dat ze 's nachts geen heel lange ruk ertussen laat. Dat geeft vast wat vertrouwen om overdag soms te wachten tot ze zelf wakker wordt! En met minder voedingen overdag clustert ze misschien 's avonds wel..... het regelt zich ongetwijfeld vanzelf, maar je kunt dat doen als je eraan toe bent toch? ^O^
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 22:34:21 #15
171422 LadyBlack
paint it black
pi_143755418
quote:
Djeez :')

Sowieso, speciale doeken om onder te voeden.... waar je je al arm aan kunt kopen zeg.
  zondag 24 augustus 2014 @ 20:12:23 #16
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143786601
Heeft iemand info over de mogelijke invloed van vliegen op je productie?
KuikenGuppy
pi_143794811
Ja, stond een stukje over in de BN. Geen is het antwoord :D
  zondag 24 augustus 2014 @ 22:53:42 #18
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143797544
Oké :P ik sprak iemand die na een lange vliegreis ineens geen melk meer had... Google leverde ook geen info op.
KuikenGuppy
pi_143812123
Zelf voldoende blijven drinken is misschien het probleem geweest? Of, een baby die dolgraag wilde clusteren na een lange reis en dat geïnterpreteerd als te weinig melk?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  maandag 25 augustus 2014 @ 14:01:18 #20
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143812390
Ik heb geen idee, wellicht dat het zoiets was. Was ook jaren geleden. Maar ik hoef me daar dus geen zorgen over te maken :). Het lijkt me trouwens heerlijk makkelijk om je baby bv te kunnen geven tijdens de vliegreis O+.
KuikenGuppy
pi_143816035
Leuk dat je gaat vliegen, Burdie. Inderdaad lekker kuiken bv kunnen geven dan, zo makkelijk! Sowieso, bv en reizen/vakantie. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 25 augustus 2014 @ 15:57:21 #22
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143816107
Ja, ik heb er ook zoveel zin in :D we kunnen gewoon gaan en staan waar we willen... heerlijk O+!
KuikenGuppy
pi_143816550
Ik heb gisteren voor het eerst in het 'wild' gevoed, weer eens wat anders.
Maar is er nog iemand met tips zodat ik niet iedereen meteen confronteer met een op ontplof staande G-cup als ik m'n borst aanbiedt?
Liep er zo bij te stunten nu dat het juist opviel :')
Vind het alleen niet nodig zeg maar.
pi_143816740
niet je shirt naar beneden trekken maar juist omhoog (topje er onder is dan wel handig ;) ). Dan bedekt je shirt een groot deel van de borst.

En ik droeg in het begin vaak een vestje en dat bedekte ook wel eea.
  maandag 25 augustus 2014 @ 16:39:39 #25
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143817318
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2014 16:14 schreef BlueEyes het volgende:
Ik heb gisteren voor het eerst in het 'wild' gevoed, weer eens wat anders.
Maar is er nog iemand met tips zodat ik niet iedereen meteen confronteer met een op ontplof staande G-cup als ik m'n borst aanbiedt?
Liep er zo bij te stunten nu dat het juist opviel :')
Vind het alleen niet nodig zeg maar.
Laken er overheen? :+

Ik draag altijd voedingstopjes, die zijn heel discreet. En op het kleine stukje blote tet wat je dan nog ziet, leg ik dan soms een knuffelbeertje, heeft kuiken ook nog wat te pielen tijdens het voeden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
KuikenGuppy
pi_143817507
*Kursor 'blij' met d'r net aan B-cup* (stuwing op sommige momenten buiten beschouwing)

Maar shirt bijna genoeg omhoog en dan laatste stuk omhoog trekken bij aanleggen. Verder zitten hoofd en arm van kind ervoor. Maar geen idee of dit ook zo is bij een echte boezem :@.
pi_143817589
Ik draag meestal een topje met een vestje en daarnaast altijd een sjaal, van een dunne stof. Die sjaal drapeer ik een beetje om de borst en I heen. Zij gaat er meestal ook een beetje mee friemelen. Als ze een beetje indut/gaat slapen aan de borst maak ik er soms ook een soort tentje van voor haar, zodat ze nog wat meer in haar eigen coconnetje zit.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_143818048
Mijn rechterborst lijkt geen melk meer te produceren. Dreumes schudt steeds nee tijdens het drinken, blijft ontevreden bij drinken aan die borst, andere borst geen problemen mee. Herkenbaar? Oorzaak? Oplossing?
pi_143818232
Tnx dames!
Kan er wel wat mee
pi_143819119
Een vriendin van me frotte een spuugdoekje of hydrofiel met n punt onder hasr bh zodat ie bleef hangen, en drapeerde die dan over kind&boezem. Zag er handig uit, maar heb nog nuet persoonlijk getest :) Heb vandaag zelf ook in t wild gevoed, en de mensen moesten t er maar mee doen :P

Van de week ga ik écht in t wild voeden. Wij zijn n week de bergen in ;)

Oh! Het voeden is nu vrijwel pijnloos : O was dus ws spruw idd.
pi_143819402
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 17:04 schreef L-E het volgende:
Mijn rechterborst lijkt geen melk meer te produceren. Dreumes schudt steeds nee tijdens het drinken, blijft ontevreden bij drinken aan die borst, andere borst geen problemen mee. Herkenbaar? Oorzaak? Oplossing?
Herkenbaar, hier wil dreumes (bijna 17 mnd nu) ook het liefst links drinken. Rechts is na een paar slokjes niet meer goed en dan moet en zal ze links drinken. Vooral 's ochtends als ze net wakker is heeft ze dat, als ze drinkt om de honger/dorst. Overdag als ze (voor mijn gevoel) vaak drinkt om het knusse maakt het haar minder uit.

Mijn oplossing is vooralsnog om elke keer eerst rechts aan te bieden. Ook 's ochtends als ze links wil tussen het links drinken door blijf ik rechts aanbieden. Soms komen er dan toch wel een paar goede slokken voordat ze weer verder wil met links. Maar goed, da's slechts mijn tactiek, geen idee of het ook echt werkt, zo lang doe ik het nog niet op deze manier :+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_143822377
Hallo allemaal, ik hoop dat ik als OUD-lurker even mag inbreken met een vraag. Mijn zoontje is vandaag 2 weken oud en krijgt bv op verzoek. Dat loopt goed, al vind ik het moeilijk dat er soms 4, dan weer 2, dan weer 1,5 uur tussen voedingen zit. Zo onvoorspelbaar.

Mijn vraag is: wat te doen als ik wegmoet? (Boodschappen, cb, oid) Moet ik m dan gewoon wekken en meenemen? Eerst nog 'ns aanleggen? Ik ben bang dat ik dan zijn 'ritme' overhoop gooi ofzo.

Ik had vandaag het cb op bezoek, maar die dame kwam niet verder dan 'Dan moet je op schema gaan voeden'. Ik kreeg gewoon echt geen antwoord, ook niet toen ik het nóg eens vroeg.

Ook moest ik hem rustig 1,5 uur laten huilen als t nog geen tijd was voor een voeding, met 'een aai over zn bol' zodat ie wel weet dat ik er nog ben. Los van het feit dat ik dat zielig vind, word ik dan zelf ook gek, denk ik.

In elk geval: hoe voeden op verzoek te combineren met je eigen agenda?
pi_143822467
Voeden op verzoek is soms ook op jouw verzoek :Y. Ritme hadden we hier de eerste 6? maanden niet echt, dus dat werd ook niet overhoop gehaald :P.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_143822665
Oei, wat een advies, Jentin..

Zie je het zitten om buitenshuis te voeden? Ik ging toen de mijne nog heel klein was zoveel mogelijk tussen voedingen op pad. Maar als ze toch duidelijk honger kreeg dan ging ik of snel naar huis of ik zocht een plekje op om te voeden. Zeker op het cb is dat heel normaal. Ik laat haar in ieder geval nooit lang huilen om eten. Soms kan het handig zijn om een keer de borst alvast aan te bieden als je weet dat je een afspraak hebt, maar eerlijk gezegd weet ik niet of het heel handig is om dat vaak te doen. Op die manier verstoor je naar mijn idee het natuurlijke proces van het kind van reageren op hongergevoel en de hongersignalen die je kind jou daarbij gaat geven. Dat proces van vraag-aanbod en het afgestemd raken op elkaar is best belangrijk voor het geven van borstvoeding op langere termijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_143822744
Ik pik even dit stukje eruit

quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 19:27 schreef Jentin het volgende:

Mijn vraag is: wat te doen als ik wegmoet? (Boodschappen, cb, oid) Moet ik m dan gewoon wekken en meenemen? Eerst nog 'ns aanleggen? Ik ben bang dat ik dan zijn 'ritme' overhoop gooi ofzo.

Hoe had je dan bedacht boodschappen te gaan doen? Elke keer oppas regelen? En naar het cb zonder je kind :? Ik snap het denk ik niet?
pi_143824498
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2014 19:38 schreef WupWup het volgende:
Ik pik even dit stukje eruit

[..]

Hoe had je dan bedacht boodschappen te gaan doen? Elke keer oppas regelen? En naar het cb zonder je kind :? Ik snap het denk ik niet?
Nee, natuurlijk niet. Ik bedoel dat ik nu alles doe wanneer het zo uitkomt (afhankelijk van wanneer hij wakker is etc.), maar dat kan niet zo blijven, lijkt me. Soms moet je gewoon ergens zijn op een bepaalde tijd (mét kind dus uiteraard). Ik vind het dus lastig/zielig hem wakker te maken en weet niet zo goed hoe ik dat moet doen met voeden (omdat ik nu dus steeds gewoon afwacht met voeden tot hij aangeeft te willen eten): gewoon weggaan en maar zien waar ik dan moet voeden of gewoon even aanleggen (dus voeden op mijn verzoek, zoals Phaidra zegt).

Vandaag heb ik dat laatste gedaan (wekken en voeden) om boodschappen te doen en dat ging ok. Wil het gewoon goed doen en merk dat ik (nog) erg onzeker ben over, ongetwijfeld domme, kleine dingen ;)

Franny, ook bedankt voor je uitgebreide reactie. Buitenshuis voeden vind ik ok, maar als ik het nu nog even kan voorkomen, heb ik dat liever. Thuis is nog fijn vertrouwd en rustig enzo.
pi_143824885
Amg jentin! :') wat een droeftoeter advies :')

Ik deed het met A. Wel, toen voelde ik me no niet heel comfortabel met buitenshuis voeden en heb ik dus steeds voordat we weggingen even aangelegd. Nou ging ik toen niet heel vaak de deur uit, maar goed, daar zou je op kunnen gokken. Ik wist in haar geval dat ik dan in ieder geval 2 uur de tijd had, en daar anticipeerde ik dan een beetje op. In jouw geval komt I dus minimaal met 1,5 uur ertussen? Dan zou je een uur als marge kunnen gokken, voor boodschappen zou dat voldoende moeten zijn I guess. Het CB is wel wat gewend dus daar zou je gewoon aan moeten kunnen leggen als het zo uitkomt. Hoewel als deze cb-dame daar werkt dan mja :') :P
Verder, als je eerder aanlegt dan dat hij zelf komt drinkt ie vaak ook minder dan wanneer hij zelf zou zijn gekomen. Net als wanneer je op commanda na je lunch nog een lunch voorgezet krijgt, dan eet je ook minder en heb je weer eerder honger. Daarom zou ik er niet van uit gaan dat als je op jouw verzoek aanlegt, dat hij daan misschien wel 3 uur wegblijft. Zou best kunnen hoor! Maar ga van het minste tijd uit zeg maar :P
En wat ik verder altijd deed was van tevoren een beetje zoeken naar plekjes waar ik eventueel zou kunnen voeden. Een V&D vond ik altijd ideaal, daar zit je relatief beschut als je een rustig plekje hebt.

btw, zal ik september ofzo eens langskomen met de doek? O+ ik ben wel benieuwd naar die knapperd van je :D
:)
pi_143825243
Thanks, mignonne :)

September lijkt me tof ;)
pi_143826266
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2014 20:25 schreef Jentin het volgende:

Vandaag heb ik dat laatste gedaan (wekken en voeden) om boodschappen te doen en dat ging ok. Wil het gewoon goed doen en merk dat ik (nog) erg onzeker ben over, ongetwijfeld domme, kleine dingen ;)

Franny, ook bedankt voor je uitgebreide reactie. Buitenshuis voeden vind ik ok, maar als ik het nu nog even kan voorkomen, heb ik dat liever. Thuis is nog fijn vertrouwd en rustig enzo.
Ja, die onzekerheid is heel herkenbaar. Ik weet niet hoe snel jij alweer bent met afspraken maken buitenshuis? De eerste weken is dat nog wel beperkt, neem ik aan? Of ga je alweer snel aan het werk e.d.?

En ik begrijp zelf niet helemaal dat je je kind wekt om boodschappen te gaan doen.. Moet dat op een bepaald tijdstip waar je aan vastzit? Kun je niet wachten tot je baby uit zichzelf wakker wordt en dan boodschappen doen? Of je kind in de wagen doen als het wakker is en dat je baby daar dan in slaap valt? Of, als je je kind in een doek of drager meeneemt, dan daarin laten (verder) slapen?

Even eruit voor boodschappen doen, kan best tussendoor, of dat je dan voordat je weggaat even aanlegt. Zodat in ieder geval de ergste honger alvast gestild is. Maar verder is voeden op verzoek wel zoveel mogelijk dus dat. Niet teveel op de klok kijken of bezig zijn met vaste tijden. Meegaan met je kind.

En om het jezelf wat makkelijker te maken in dat opzicht is het wel een idee om niet lang te wachten met een keer gaan voeden buitenshuis. Heb je die 'hobbel' eenmaal genomen, dan merk je ineens hoeveel vrijheid je dat geeft! Echt waar, dat is heel fijn en dan ben je helemaal niet zo meer bezig met: oh jee hoe moet dat nu als hij/zij honger krijgt?? Hierboven werden al suggesties gedaan over hoe je dat discreet kunt doen. En zoals mignonne schreef: van tevoren even bedenken wat een fijn plekje zou kunnen zijn. Iets meenemen, een sjaal of doek, zodat je je kindje wat extra kunt afschermen.

Succes en fijn dat het goed gaat met de borstvoeding!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_143829519
Ik vind dat voeden buitenshuis ook nog best wel een ding. Niet eens omdat ik me er ongemakkelijk bij zou voelen, maar omdat ik nog niet zo handig ben. Met zoogcompressen, tepelhoedje, en handdoek tegen het lekken (anders is echt m'n hele shirt nat) is het allemaal nogal een uitstalling en zie ik mezelf dat nog niet even snel onder een sjaal of doek doen.
pi_143834365
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 17:52 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Herkenbaar, hier wil dreumes (bijna 17 mnd nu) ook het liefst links drinken. Rechts is na een paar slokjes niet meer goed en dan moet en zal ze links drinken. Vooral 's ochtends als ze net wakker is heeft ze dat, als ze drinkt om de honger/dorst. Overdag als ze (voor mijn gevoel) vaak drinkt om het knusse maakt het haar minder uit.

Mijn oplossing is vooralsnog om elke keer eerst rechts aan te bieden. Ook 's ochtends als ze links wil tussen het links drinken door blijf ik rechts aanbieden. Soms komen er dan toch wel een paar goede slokken voordat ze weer verder wil met links. Maar goed, da's slechts mijn tactiek, geen idee of het ook echt werkt, zo lang doe ik het nog niet op deze manier :+
Ja, hier is links vanaf het begin al de favoriete borst, wat jij doet (rechts promoten) doe ik idd al een tijdje. Maar dat heeft er blijkbaar niet voor gezorgd dat de boel op gang bleef, zo lijkt het nu.

Ik ben er best een beetje verdrietig van, dus als iemand anders nog adviezen heeft hou ik me aanbevolen.
pi_143836579
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 22:11 schreef Amsel het volgende:
Ik vind dat voeden buitenshuis ook nog best wel een ding. Niet eens omdat ik me er ongemakkelijk bij zou voelen, maar omdat ik nog niet zo handig ben. Met zoogcompressen, tepelhoedje, en handdoek tegen het lekken (anders is echt m'n hele shirt nat) is het allemaal nogal een uitstalling en zie ik mezelf dat nog niet even snel onder een sjaal of doek doen.
Herkenbaar! Wat een gedoe hè... Dat doe ik ook nog even niet in een restaurantje hoor... Maar gelukkig weet ik van de vorige bv-periode dat het beter kan worden. Bij mij was dat vooral omdat dat lekken minder wordt. Ik zit zelf nog erg te hannesen met aanhappen, hij heeft soms wat pogingen nodig om een grote hap te maken. Dat wordt ook makkelijker (hopelijk), en dan is het zo chill, overal eten voor je kind bij je hebben!
pi_143837563
L-E, kolven? Of dat doe je misschien al? Verder geen tips.

Amsel, het gaat echt steeds makkelijker. Maar inderdaad, met tepelhoedje en ook nog zo lekken, is het wel lastig. Maar tepelhoedje is misschien binnenkort ook niet meer nodig?
Hoop voor je dat het snel wel gaat lukken! Ik weet nog dat ik thuis heb zitten oefenen, ook voor de spiegel, om te kunnen zien wat anderen dan zien (of juist niet zien). :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_143838319
L-E in zoverre herkenbaar dat ik aan de ene kant 2 keer zoveel produceer als aan de andere kant. Maar dat is niet nieuw. Weet je zeker dat die borst niks meer doet? Zou wel gek zijn. Kan het zijn dat dreumes niet lekker ligt op die kant? Stijve nek, oorpijn...?
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 09:34:30 #45
171422 LadyBlack
paint it black
pi_143838605
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 00:01 schreef L-E het volgende:

[..]

Ja, hier is links vanaf het begin al de favoriete borst, wat jij doet (rechts promoten) doe ik idd al een tijdje. Maar dat heeft er blijkbaar niet voor gezorgd dat de boel op gang bleef, zo lijkt het nu.

Ik ben er best een beetje verdrietig van, dus als iemand anders nog adviezen heeft hou ik me aanbevolen.
He wat stom -O- :*
Ik meende dat je de borstvoeding wilde gaan afbouwen, of staan de zaken er nu anders voor? Anders is het misschien een zegen dat het vanzelf gaat?

Voeden buitenshuis; inderdaad een voedingsshirt (H&M, Hema, Drommels, Boob), of een hemdje dat omlaag kan en een shirtje eroverheen. Ideaal! Mensen hebben de helft van de tijd niet eens door dat er een kindje ligt te drinken O+
pi_143838955
LB, dat klopt en dat heb ik ook gedaan ;) Overdag that is, in de avond en nacht drinkt hij nog gewoon. Helemaal zonder wil hij nog niet en ik dus ook niet ;)

Wup, houding maakt geen verschil. Ik ga zo even kolven, kijken of er iets komt.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 09:58:52 #47
171422 LadyBlack
paint it black
pi_143839016
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 09:55 schreef L-E het volgende:
LB, dat klopt en dat heb ik ook gedaan ;) Overdag that is, in de avond en nacht drinkt hij nog gewoon. Helemaal zonder wil hij nog niet en ik dus ook niet ;)

Wup, houding maakt geen verschil. Ik ga zo even kolven, kijken of er iets komt.
^O^

Succes :*
pi_143839361
Ik heb ook een stieftiet. Dusdanig dat de ene borst echt significant groter is dan de andere.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 10:36:44 #49
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143839891
Herkenbaar, ik loop ook scheef :P
KuikenGuppy
pi_143840876
Wat gek LE! Hopelijk heeft hij gewoon even een staking!

In de kraamweek dacht ik ook hoe ga ik ooooit in het openbaar voeden maar ik heb het gewoon maar gedaan, en ja soms spoot ik alles onder :') maar je wordt er zo veel beter in na een paar keer doen.
Idd topje onder je shirt zodat je altijd een 'gordijntje' rondom je borst hebt. Sjaaltje had ik vaak in het begin voor de zekerheid mee maar gebruikte deze zelden.

Jentin hier precies als bij Franny, moet je om een bepaald tijdstip boodchappen doen? kan je beter niet wachten tot mini zelf wakker wordt, voeden en daarna de booschappen gaan halen?
Het voeden op verzoek gaat hier idd ook op mijn verzoek. Ik laat hem zelf wakkker worden geef hem de borst en ga dan pas ergens heen. Zo 'plan' ik altijd mijn vertrek momenten.

In het openbaar voeden met een 6 maander, tja dat is ook weer een heel ander verhaal :+ , weer opnieuw trucjes uitvinden want drinken is suf en de omgeving zien is tof!

Oh en ja! Afgelopen zondag was J 6 maanden! 6 maanden borstvoeding wiehoee *O* O+
♥ J & S
pi_143841383
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 11:17 schreef klaprooss het volgende:
Jentin hier precies als bij Franny, moet je om een bepaald tijdstip boodchappen doen? kan je beter niet wachten tot mini zelf wakker wordt, voeden en daarna de booschappen gaan halen?
Het voeden op verzoek gaat hier idd ook op mijn verzoek. Ik laat hem zelf wakkker worden geef hem de borst en ga dan pas ergens heen. Zo 'plan' ik altijd mijn vertrek momenten.
Nee, jullie hebben ook gelijk. Misschien wil ik wat te veel te snel ;)

Gefeliciteerd met je zesmaandenmijlpaal (3x woordwaarde ;))!
pi_143841978
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 11:34 schreef Jentin het volgende:

[..]

Nee, jullie hebben ook gelijk. Misschien wil ik wat te veel te snel ;)

Gefeliciteerd met je zesmaandenmijlpaal (3x woordwaarde ;))!
Dank je :)!

Herkenbaar wel hoor, weg willen. Maar ik kan idd beter wachten dan is hij stukken vrolijker dan dat ik hem midden in zn slaap wakker maak :p
♥ J & S
pi_143846723
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 00:01 schreef L-E het volgende:

[..]

Ja, hier is links vanaf het begin al de favoriete borst, wat jij doet (rechts promoten) doe ik idd al een tijdje. Maar dat heeft er blijkbaar niet voor gezorgd dat de boel op gang bleef, zo lijkt het nu.

Ik ben er best een beetje verdrietig van, dus als iemand anders nog adviezen heeft hou ik me aanbevolen.
Vervelend dat dat niet werkt... Hoe ging het kolven net?

Behalve blijven kolven/aanleggen om rechts te stimuleren denk ik niet dat je er veel aan kunt doen. Is het anders geen optie om alleen met links te voeden? Of denk je dat hij dan niet genoeg krijgt?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_143847071
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 14:27 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Vervelend dat dat niet werkt... Hoe ging het kolven net?

Behalve blijven kolven/aanleggen om rechts te stimuleren denk ik niet dat je er veel aan kunt doen. Is het anders geen optie om alleen met links te voeden? Of denk je dat hij dan niet genoeg krijgt?
Je kan prima met 1 kant voeden. Vraag en aanbod. Je kan immers ook een tweeling voeden.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_143847197
Na een aantal uren wennen op het kdv is er niets fijner dan bijkomen aan de borst bij mama. (En dan voor de vorm een beetje melk drinken want je hebt net een hele fles achter je kiezen :+ ). Zo knus. *; .

Klap, laat hij tijdens het rondkijken wel los of wordt de hele boel gewoon meegetrokken? }:| .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_143847420
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 14:41 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Je kan prima met 1 kant voeden. Vraag en aanbod. Je kan immers ook een tweeling voeden.
Dat leek mij ook ja, ik heb zelf eigenlijk ook altijd maar met 1 kant per keer gevoed (behalve een paar keer bij regelen, toen had ze niet genoeg aan één).
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_143849329
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 14:27 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Vervelend dat dat niet werkt... Hoe ging het kolven net?

Behalve blijven kolven/aanleggen om rechts te stimuleren denk ik niet dat je er veel aan kunt doen. Is het anders geen optie om alleen met links te voeden? Of denk je dat hij dan niet genoeg krijgt?
Als blijkt dat rechts niet meer levert, dan blijf ik uiteraard met links voeden. En hij zal genoeg krijgen, dat trekt zichzelf wel recht. Ik vind het gewoon een tikje rot dat zo'n borst er zomaar mee stopt, dat kan toch gewoon blijven leveren? Waar zijn anders al die nachtvoedingen goed voor? :@ :')
pi_143850087
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:55 schreef L-E het volgende:

[..]

Als blijkt dat rechts niet meer levert, dan blijf ik uiteraard met links voeden. En hij zal genoeg krijgen, dat trekt zichzelf wel recht. Ik vind het gewoon een tikje rot dat zo'n borst er zomaar mee stopt, dat kan toch gewoon blijven leveren? Waar zijn anders al die nachtvoedingen goed voor? :@ :')
Wissel je met de nachtvoedingen ook van kant, of bied je dan ook vaker rechts aan?

Toen dreumes hier nog in ons bed sliep (tot 14 mnd ongeveer) kwam ze ook voor nachtvoedingen, maar dat bleek bij nader inzien meer een beetje sabbelen te zijn zodat ze weer in slaap viel. Echt drinken deed ze eigenlijk niet. Dus toen kwamen mijn voedingen (vanwege het wisselen van kant) ook anders uit, en dronk ze in de praktijk veel meer links en sabbelde ze hooguit rechts. Ik denk dat het bij mij toen scheef is gaan lopen qua productie. Kan het bij jou ook zoiets zijn?

Of is het misschien toch wat WupWup zei, dat hij rechts gewoon niet prettig kan liggen/hangen/zitten omdat er iets niet prettig voelt?

Hoe dan ook is het wel vervelend, hopelijk kun je een goede oplossing vinden, desnoods dan alleen met links :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_143853019
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 14:46 schreef Franny_G het volgende:
Na een aantal uren wennen op het kdv is er niets fijner dan bijkomen aan de borst bij mama. (En dan voor de vorm een beetje melk drinken want je hebt net een hele fles achter je kiezen :+ ). Zo knus. *; .

Klap, laat hij tijdens het rondkijken wel los of wordt de hele boel gewoon meegetrokken? }:| .
Beide! Soms even bijna een 360 met tepel in de mond (ben altijd weer verwonderd dat je tepel zoooo uitgetrokken kan worden) maar ook gewoon lekker loslaten als het tsr net goed is opgewekt of je borsten vol zitten.
O+ heerlijk

He vervelend hoor, ik hoop dat je borst even op vakantie is :p LE
♥ J & S
pi_143853561
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 16:15 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Wissel je met de nachtvoedingen ook van kant, of bied je dan ook vaker rechts aan?

Toen dreumes hier nog in ons bed sliep (tot 14 mnd ongeveer) kwam ze ook voor nachtvoedingen, maar dat bleek bij nader inzien meer een beetje sabbelen te zijn zodat ze weer in slaap viel. Echt drinken deed ze eigenlijk niet. Dus toen kwamen mijn voedingen (vanwege het wisselen van kant) ook anders uit, en dronk ze in de praktijk veel meer links en sabbelde ze hooguit rechts. Ik denk dat het bij mij toen scheef is gaan lopen qua productie. Kan het bij jou ook zoiets zijn?

Of is het misschien toch wat WupWup zei, dat hij rechts gewoon niet prettig kan liggen/hangen/zitten omdat er iets niet prettig voelt?

Hoe dan ook is het wel vervelend, hopelijk kun je een goede oplossing vinden, desnoods dan alleen met links :)
Oeh, qua sabbelen zou je wel gelijk kunnen hebben. Het is bij mij snachts nooit helemaal duidelijk of er sprake is van echt honger of meer behoefteaanmama, maar dat zou wel de scheefgroei verklaren ;)

Jouw dreumes drinkt snachts niet meer sinds jullie niet meer samen slapen? :)
pi_143855353
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 14:46 schreef Franny_G het volgende:
Na een aantal uren wennen op het kdv is er niets fijner dan bijkomen aan de borst bij mama. (En dan voor de vorm een beetje melk drinken want je hebt net een hele fles achter je kiezen :+ ). Zo knus. *; .

O+ Heerlijk he?!

9 maanden borstvoeding hier!!!! *G* *G* *G*



[ Bericht 4% gewijzigd door Mabawa. op 26-08-2014 19:14:01 ]
pi_143857176
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 18:01 schreef L-E het volgende:

[..]

Oeh, qua sabbelen zou je wel gelijk kunnen hebben. Het is bij mij snachts nooit helemaal duidelijk of er sprake is van echt honger of meer behoefteaanmama, maar dat zou wel de scheefgroei verklaren ;)

Jouw dreumes drinkt snachts niet meer sinds jullie niet meer samen slapen? :)
Misschien dat het bij jou dan ook zoiets is :Y

Hier slaapt ze door sinds ze op een eigen kamertje ligt, ja. We zijn toen ze 14 maand was op vakantie geweest in een hotel, en daar sliep ze op een slaapbank in een ander deel van de kamer (met tussendeur). Dat ging eigenlijk direct goed, alleen de derde nacht werd ze wakker en riep/huilde ze, maar na even drinken ging ze toen weer slapen. Toen we thuis kwamen na die week wilden we haar maar direct in haar eigen kamertje laten slapen omdat het zo goed leek te gaan, en ze is sindsdien niet meer 's nachts wakker geweest (althans, misschien werd ze wel wakker maar ze heeft niet geroepen of gehuild).

Het verbaasde me nogal, want toen ze bij ons in bed sliep werd ze meerdere malen per nacht wakker en wilde ze drinken (sabbelen). Maar bij nader inzien bleek ze dus misschien wel wakker te worden van mij :@ of in ieder geval bleek ze prima zonder mij te kunnen 's nachts. Was wel even wennen, maar nu vind ik het wel weer fijn om ons bed weer voor ons tweeën te hebben :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_143858167
Mabawa yay voor 9 maanden bv *G*
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_143859933
Mabawa O+ O+ wat een mooie ogen heeft hij!!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_143861619
*O* voor de mijlpalen!

Prachtige foto Mabawa O+
pi_143866647
Mabawa O+ wat een fantastisch uitzicht!
pi_143867375
Ooooh mabawa wauw ♡♡♡
:)
  woensdag 27 augustus 2014 @ 08:57:47 #68
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_143872629
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 17:04 schreef L-E het volgende:
Mijn rechterborst lijkt geen melk meer te produceren. Dreumes schudt steeds nee tijdens het drinken, blijft ontevreden bij drinken aan die borst, andere borst geen problemen mee. Herkenbaar? Oorzaak? Oplossing?
Nathan deed het een tijdlang met alleen links bij mij. Ging prima, Lauren weigert rechts ook steeds vaker, drinkt eigenlijk alleen 's nachts nog even rechts verder haalt ze alles uit links. Maar goed, ik denk echt dat je voorbij een jaar prima met maar 1 borst kunt voeden.

Edit, rechts is bij mij wel altijd de minst producerende borst geweest. Vanaf een maand of 3 legde ik standaard eerst rechts en dan pas links aan en toch valt rechts nu droog.
pi_143872735
Mabawa O+

LE, net als Miss Isis voed ik ook altijd al met 1 borst per keer, gaat prima! Ik smokkel ook een beetje als 1 kant teveel sabbelen is, zo houd ik het een beetje 'gelijk'. Zou dat eens proberen, net als rechts even vaak kort kolven om te zien of dat wil helpen.

Maar wilde jij niet afbouwen? Sorry als ik 't verkeerd onthouden heb :@
Home is where the O+ is...
pi_143872852
Mabawa wat een prachtfoto! O+

En mijlpalen *O* *O* *O*
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_143882664
Oh, die blik Mabawa! Daar wordt je bijna verlegen van. O+ .

Gefeliciteerd met negen maanden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 27 augustus 2014 @ 15:03:13 #72
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_143883346
Mabawa, wat lief! O+
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_143884597
Gefeliciteerd met je mijlpaal, Mabawa! En wat een pracht-foto O+

Hebben jullie nog tips voor voedingsbeha's? Ik kijk nu naar mammae, maar vraag me af welk model fijn is. Ik heb ongeveer 80D. Ik vind het vooral belangrijk dat de cup geen zoogcompressen of tepels laat "doorschijnen". De zachte voedingsbeha's die ik voor m'n kraamtijd had doen dat wel en dat vind ik niet zo representatief straks...

Het voeden wordt hier met de dag minder pijnlijk, trouwens! Wrsch toch gewoon aanhappijn en wennen geweest dus. Net had ik bijna m'n eerste buitendedeur voeding gehad, maar hij sliep toch verder in de doek, dus ik heb het nog even uitgesteld. Maar wat voelt het toch goed om op elk moment eten voor je mini bij je te hebben!
pi_143886257
Geen idee Marel. Ik heb nog steeds spijt dat ik nooit een fatsoenlijke heb gekocht. Mijn H&M/Hema/Prenatal/Livera bhs' slijten snel in elk geval.

Fijn dat het beter gaat! ^O^
pi_143886312
Dreumes aan de borst: eerst heel dwingend roepen dat je wil drinken "dinken mama" en mama's shirt naar beneden trekken. En dan "dankewel"zeggen als mama de borst tevoorschijn haalt O+

Tweeling aan de borst: slappe lach tijdens het drinken O+ O+
pi_143890182
quote:
2s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:35 schreef Kyara het volgende:
Geen idee Marel. Ik heb nog steeds spijt dat ik nooit een fatsoenlijke heb gekocht. Mijn H&M/Hema/Prenatal/Livera bhs' slijten snel in elk geval.

Fijn dat het beter gaat! ^O^
Dat had ik de vorige keer ook ja. Dus nu een goed voornemen om een mooie, fijne bh te shoppen!

En wat zijn jouw tweeling-voed verhalen toch leuk O+
pi_143890637
Wat een mooie foto Mabawa!

Ik draag nu Noppies voedingsbeha's die op sportbeha's lijken. Niet erg charmant, maar voorlopig moet het maar even. Die van Mammae vind ik wel heel mooi.

Ik denk dat we hier een regeldag hebben vandaag. Tot nu toe was het duidelijk: huilen was kramp. Maar nu weet ik het niet zo goed. Het lijkt geen kramp. En als ze huilt en ik haar aanleg - wat echt om de twee uur gebeurt vandaag - ligt ze zo een half uur te lurken. Maar is dat echt honger of alleen lekkere trek omdat ik het aanbied? In de draagdoek stopt ze namelijk ook wel met huilen. Of heeft ze dan wel honger maar geeft ze het gewoon op omdat ze merkt dat ze niets krijgt? Waar is de gebruiksaanwijzing? En waarom laat m'n intuïtie het afweten? Help :P

[ Bericht 1% gewijzigd door Amsel op 27-08-2014 19:31:16 ]
pi_143891353
Klinkt als regelen, Amsel! Lekkere trek heeft een baby niet echt zo, al zal de melk ook wel echt lekker zijn. O+ . Ze reageert toch vooral op haar natuurlijke behoefte/noodzaak. Als je baby honger heeft, dan heeft ze dus in principe altijd een goede reden, zo zie ik het tenminste. En mamahonger is ook een goede reden. ;) . Die mamahonger wordt misschien ook wel gestild door haar bij je dragen, maar het om de twee uur aanleggen, wat niet abnormaal is bij een regeldag of clusteren, stimuleert natuurlijk je melkproductie en dat is waarschijnlijk net de bedoeling?

En tja, intuitie... :D . Soms is het beter niet altijd antwoord te willen hebben op het waarom en maar gewoon mee te bewegen, heb ik geleerd.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_143892912
Amsel, klinkt als regelen, gewoon lekker aan toe geven. Volg je meisje en geef je er aan over of kruip samen het bed in.

Hier beviel de mammae bh niet, de combinatie van iets te klein gekocht en cups die onhandig wegklapten (door te klein?)
Ik ben fan van de Anni Rolfi voorgevormde voedingsbh, nieuw gekocht op Mp. Helaas niet meer te koop geweest sinds de geboorte van L.

En een jompel voor mezelf *O*, 1 jaar en 1 week borstvoeding.
Inmiddels met koemelkvrije dieet voor L. en mij ivm vermoeden intolerantie. Ik kolf sinds een week ook niet meer op mijn werk, L. drinkt het al lang niet meer en ik kan zonder de dag doorkomen.
De melk van de laatste 2 maanden kolven gaan straks (december)naar de mini van mijn beste vriendinnetje die geen bv kan geven O+
  woensdag 27 augustus 2014 @ 21:06:47 #80
171422 LadyBlack
paint it black
pi_143894698
Wat goed Sul!! *O*

Fijn wel he, als je je werkdag gewoon zonder kolven kunt doorkomen? En wat tof dat je je vriendin zo helpt! _O_
  woensdag 27 augustus 2014 @ 21:07:43 #81
171422 LadyBlack
paint it black
pi_143894737
Oh en Mabawa, die oooooooogen!! O+!

En de verhaaltjes van Kyara O+
pi_143896159
Ik heb even moeten wennen aan de mammae, maar ik vind hem nu toch heel fijn. En ik wil een tweede goede voedingsbh erbij kopen. (Nee, ik heb niet maar 1 bh, wel maar 1 luxe at the moment ;) )
  woensdag 27 augustus 2014 @ 21:53:31 #83
171422 LadyBlack
paint it black
pi_143896766
Hoe vallen die Mammae's? Ik geloof dat ik een 75E aanheb van de hunkemuller, maar dat is niet voorgevormd en zonder beugels. Kan ik dat aanhouden voor zo'n Mammae?

(ik vind dat ik er na ruim 16 maanden best nog eentje mag, van mp bijvoorbeeld oO< )
pi_143897161
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:44 schreef marel88 het volgende:
Gefeliciteerd met je mijlpaal, Mabawa! En wat een pracht-foto O+

Hebben jullie nog tips voor voedingsbeha's? Ik kijk nu naar mammae, maar vraag me af welk model fijn is. Ik heb ongeveer 80D. Ik vind het vooral belangrijk dat de cup geen zoogcompressen of tepels laat "doorschijnen". De zachte voedingsbeha's die ik voor m'n kraamtijd had doen dat wel en dat vind ik niet zo representatief straks...

Het voeden wordt hier met de dag minder pijnlijk, trouwens! Wrsch toch gewoon aanhappijn en wennen geweest dus. Net had ik bijna m'n eerste buitendedeur voeding gehad, maar hij sliep toch verder in de doek, dus ik heb het nog even uitgesteld. Maar wat voelt het toch goed om op elk moment eten voor je mini bij je te hebben!
Ik heb dezelfde maat en de gewone Mammae past goed!
Home is where the O+ is...
pi_143897255
Ik draag echt al lang geen voedingsbh meer. Ik flop ze gewoon uit mn normale bh.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 22:06:35 #86
171422 LadyBlack
paint it black
pi_143897387
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 22:04 schreef Ticootje het volgende:
Ik draag echt al lang geen voedingsbh meer. Ik flop ze gewoon uit mn normale bh.
Nou al mijn eigen bh's zitten vréselijk ineens :X die voedingsbh's zitten heel behoorlijk hoewel beugelloos, en dan merk je ineens hoe oncomfortabel mijn slechte goedkope bh'tjes zijn :X

Als ik klaar ben met voeden ga ik me een goeie bh laten aan laten meten, van Chantelle ofzo O+ Maar die ga ik niet gelijk vernaggelen met uitrekken tijdens voedingen :N
pi_143897486
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 22:06 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Nou al mijn eigen bh's zitten vréselijk ineens :X die voedingsbh's zitten heel behoorlijk hoewel beugelloos, en dan merk je ineens hoe oncomfortabel mijn slechte goedkope bh'tjes zijn :X

Als ik klaar ben met voeden ga ik me een goeie bh laten aan laten meten, van Chantelle ofzo O+ Maar die ga ik niet gelijk vernaggelen met uitrekken tijdens voedingen :N
Dit. Helemaal.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 22:09:55 #88
171422 LadyBlack
paint it black
pi_143897562
Er is dus iemand op marktplaats die 3 nieuwe Mammae's te koop heeft, omdat ze ze helaas niet nodig heeft gehad :o

Die had op voorhand 3 loeidure voedingsbh's in huis? :o 8)7
Dan ga ik spotprijsjes bieden :')
pi_143897596
quote:
2s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 22:08 schreef Kyara het volgende:

[..]

Dit. Helemaal.
+2 :Y
Home is where the O+ is...
pi_143898828
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 22:06 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Nou al mijn eigen bh's zitten vréselijk ineens :X die voedingsbh's zitten heel behoorlijk hoewel beugelloos, en dan merk je ineens hoe oncomfortabel mijn slechte goedkope bh'tjes zijn :X

Als ik klaar ben met voeden ga ik me een goeie bh laten aan laten meten, van Chantelle ofzo O+ Maar die ga ik niet gelijk vernaggelen met uitrekken tijdens voedingen :N
Ik heb gewoon marlies ondergoed. Gaat het stuk dan gaat het stuk. Maar ik moet eerlijk zeggen, het gaat al vrij lang goed.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_143898937
Oh en chantell <3 en aubade <3
Ooit als ik weer in vorm ben ofzo.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_143931774
Nou, ik ben vandaag geslaagd voor een Mammae. In de buurt zat een verkooppunt en maar goed dat ik ben gaan passen. Ik kwam uit op 75F... Heb nu de mammae plus, mooie gladde cup en genoeg steun. Nu hopen dat ie lang goed blijft passen!

Jij nog succes gehad op MarktPlaats, LB?

En is het bij één regeldag gebleven, Amsel?
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:52:16 #93
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143951039
We hadden het laatst toch over 'breastfeeding covers'? Hier staan nog een paar leuke:
http://www.mommyish.com/2014/08/21/breastfeeding-covers/
KuikenGuppy
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:02:53 #94
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_143951481
Tof Marel! Ik was zelf ook zo blij met mijn mammae! Ik vond de cups wel iets kleiner dan normaal hoor LB. Oh, en sommige mensen zijn inderdaad vrij bijzonder ja.

Ik draag nu een esprit die heel fijn zit, uit de sale :D en ik floep dus gewoon mijn borst eruit voor het drinken. Maar goed, dat gebeurt nog maar 1x per dag met BH. De overige keren ben ik in nachtkleding :P . Wanneer ik klaar ben met voeden koop ik een Marie Jo O+ Ik vind dat ik dat dan wel verdiend heb :@
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:03:38 #95
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_143951509
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 13:52 schreef Burdie het volgende:
We hadden het laatst toch over 'breastfeeding covers'? Hier staan nog een paar leuke:
http://www.mommyish.com/2014/08/21/breastfeeding-covers/
:D
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 21:30:04 #96
171422 LadyBlack
paint it black
pi_143967150
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 13:52 schreef Burdie het volgende:
We hadden het laatst toch over 'breastfeeding covers'? Hier staan nog een paar leuke:
http://www.mommyish.com/2014/08/21/breastfeeding-covers/
_O-
pi_143967283
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 13:52 schreef Burdie het volgende:
We hadden het laatst toch over 'breastfeeding covers'? Hier staan nog een paar leuke:
http://www.mommyish.com/2014/08/21/breastfeeding-covers/
:D
pi_143967680
Ik weet niks van BH merken...ik heb gewoon Hema!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_144028608
ja hoi. even een vraagje namens/voor een goede vriendin van me. ze heeft (weer) een flinke borstontsteking en erg veel pijn bij voeden, want het kindje hapt niet goed aan. daar is al een lactatiekundige bij geweest, riempjes zijn geknipt en nou ja. ze heeft er echt alles aan gedaan maar overweegt nu toch stoppen met de borstvoeding. wat is dan 'beter'? per direkt stoppen, of nog ff doorbikkelen? dit ivm die borstontsteking. ze heeft al ab van de huisarts.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_144028738
Bij bo niet gelijk stoppen maar geleidelijk afbouwen
Ze kan eventueel wel afbouwen door middel van kolven
pi_144032925
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 21:37 schreef marel88 het volgende:


En is het bij één regeldag gebleven, Amsel?
Twee, en ze is haar mooie ritme van elke 3 uur eten willen nu helemaal kwijt, dus ze is juist ontregeld :D

Maar owwww wat zit ik op dit moment emotioneel in de knoop over het bv geven :{ Alles gaat eigenlijk hartstikke goed - op het gebruik van het tepelhoedje na dan, maar de lactatiekundige verwachtte niet dat ik ooit zonder zou kunnen. Maar ik zie zo enorm op tegen voeden in het openbaar en tegen kolven. Ik durf nauwelijks het huis uit omdat ik bang ben dat ze onderweg honger krijgt. En kolven lijkt me echt verschrikkelijk. En ik zou haar zo graag eens uit handen willen kunnen geven en niet altijd de enige zijn bij wie ze eten kan krijgen. Tegelijkertijd vind ik dat ik me niet moet aanstellen, dat het egoïstische overwegingen zijn die heus wel praktisch vallen op te lossen. Ik weet dat bv beter voor haar is. En ik ben er nog helemaal niet klaar voor om haar los te laten. Maar tegelijkertijd zie ik nog niet voor me hoe ik het in de toekomst klaar kan spelen om bv te blijven geven. Ik wil niet snel opgeven, maar ik wil me wel lekker in m'n vel blijven voelen. Ik weet het gewoon niet zo goed meer en merk dat ik het ook heel moeilijk vind om duidelijk te omschrijven wat nou precies het probleem is. Ik word er emotioneel en onzeker van. Maar dat hoort erbij als je net moeder bent hè?
  zondag 31 augustus 2014 @ 19:54:46 #102
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_144034577
Amsel, hoe oud is je kindje?
Leren loslaten komt vanzelf.
Je hoeft nu nog niet na te denken over werk. En je kan altijd een een keer op een rustig moment proberen te kolven en kijken hoe dat voelt.

En verder ben je natuurlijk aan het ontzwangeren, herstellen van de bevalling, je plek vinden als moeder,...
Is niet meer dan logisch dat je dan emotioneel bent soms.

:*
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_144038020
quote:
Je hebt er niks aan, maar ik vind dit heel herkenbaar. Incl. de gedachten over egoïstisch zijn etc. De bv loopt hier ook nog eens super, en toch... Wellicht een hart onder de riem?
pi_144045396
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 17:26 schreef simmu het volgende:
ja hoi. even een vraagje namens/voor een goede vriendin van me. ze heeft (weer) een flinke borstontsteking en erg veel pijn bij voeden, want het kindje hapt niet goed aan. daar is al een lactatiekundige bij geweest, riempjes zijn geknipt en nou ja. ze heeft er echt alles aan gedaan maar overweegt nu toch stoppen met de borstvoeding. wat is dan 'beter'? per direkt stoppen, of nog ff doorbikkelen? dit ivm die borstontsteking. ze heeft al ab van de huisarts.
Eerst die ontsteking uitzieken, daarna pas afbouwen. En nooit rigoureus stoppen, dat zal waarschijnlijk weer een borstontsteking opleveren.
pi_144045947
+1 opmWup :Y

Amsel, je kleintje is nog echt nog klein hè? De onzekerheid hoort er wel bij... Waarom denkt de lk dat je niet meer zonder hoedje zult kunnen voeden?
En ik geef mss een gekke tip hoor, maar oefen het buiten de deur voeden eerst eens? Gewoon op je balkon of je tuin, is privé maar wel een andere plek. Oefen het aanleggen en zitten. De eerste keren stunt je een beetje, dat hoort erbij, maar je zult zien dat het beter gaat als je oefent én je mini wat ouder wordt. Voor kolven geldt hetzelfde. Heb je er één? Probeer het dan gewoon eens. Het moet niet en dan kun je er een beetje aan wennen, aan het gevoel enzo.

Oh, en nog ff voor mezelf: *O* 1 jaar borstvoeding! Maar eigenlijk was het heel simpel, dus of 't nou echt jompelwaardig is...
Home is where the O+ is...
  zondag 31 augustus 2014 @ 23:15:45 #106
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144046303
Amsel, heel herkenbaar... Ik heb de eerste weken echt zo vaak gedacht... het is niet voor mij weggelegd... En dan keek ik naar dat onschuldig drinkende ventje... en voelde ik me zo rottig. Ik wilde stoppen. Een mama mag toch ook aan zichzelf denken? Stoppen omdat het energie kost, pijn doet, mentaal uitputtend is, leek me een goede reden. En kv is toch een prima alternatief? Maar nee. Niet voor mijn kind, eigenlijk vond ik het voor hem niet eens acceptabel... En dat drukte mij weer in die positie... je MOET, niemand kan het over nemen, leuk of niet, je hebt geen keus, tralala...
En dan maar weer huilend doorgaan. Mama's horen niet te huilen. Echt, ik heb er zo mee geworsteld op sommige momenten...
De omslag hier is geweest toen ik een pak KV kocht. Toen was er ineens een alternatief. "Nu! Even! Niet!" was ineens een optie. De druk was er af.
Het pak staat ongeopend in de kast en geen haar op mijn hoofd die ook nog maar aan stoppen denkt ;). Genieten, dat is het nu, (bijna) elke keer weer O+.
Ik hoop dat het voor jou ook snel om slaat :*.
KuikenGuppy
  zondag 31 augustus 2014 @ 23:19:51 #107
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_144046499
Amsel, ook hier herkenbaar. En ook later nog wel eens gehad dat het me benauwde dat ze me nog zo nodig hebben/hadden. Dat wordt minder, echt waar. Wat betreft het voeden in het openbaar ben ik het wel met Cwen eens. Toch eens proberen, de drempel wordt alleen maar hoger als je het uit blijft stellen en het geeft je wel veel meer vrijheid als je ook buiten de deur kunt voeden.

:*
pi_144053030
Amsel, al die emoties zijn zo heftig he....ik vind het soms ook heel moeilijk om uit te leggen waarom ik het geven van borstvoeding regelmatig als zwaar ervaar, terwijl het in principe allemaal zo goed gaat.

Waarom lijkt kolven je zo verschrikkelijk?

Heb je vriendinnen die borstvoeding geven of daar ervaring mee hebben?

Wat maakt dat je je zo ongemakkelijk voelt bij voeden in het openbaar? Doe je het wel waar visite bij is? Of als je op bezoek gaat bij familie of vrienden? Hebben jullie dat soort uitstapjes al gemaakt?

Zoals eerder gezegd: ik vind het borstvoedingsspreekuur bij mijn cb heel fijn, want daar zit altijd een erg prettige mevrouw. Ik kan je aanraden om zoiets te bezoeken en even te spuien waar je tegenaan loopt. Je hart luchten en iemand die dan met je meedenkt en verstand van zaken heeft, kan zo goed helpen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144053376
Dank voor jullie lieve reacties :* De herkenning is ook heel erg fijn.

Ik denk dat ik het vooral zo moeilijk vind dat ik het gevoel heb dat m'n hele leven nu om voeden draait. Dat m'n hele leven nu om m'n dochter (23 dagen oud vandaag O+ ) draait vind ik geweldig :) Maar dat er elke paar uur eten uit mij moet komen vind ik zwaar. Misschien komt dat ook wel doordat het nu nog zoveel voedingen zijn. Ik heb het idee dat ik straks echt niks anders meer doe als ik er ook nog bij ga kolven. En het idee van zo'n machine aan m'n borst staat me ook gewoon echt heel erg tegen :{ Voeden in het openbaar vind ik eng omdat dat niet echt subtiel kan met dat tepelhoedje, ik moet toch even hannessen met dat ding en vervolgens zit je met zo'n uitstekende tuut totdat de baby bedacht heeft waar ze moet zijn. Dat zie ik mezelf nog niet in de trein doen bijvoorbeeld.

Vriendinnen met kinderen geven allemaal fv, overigens wel na heel hard geprobeerd te hebben bv te laten lukken. En zij zijn zo tevreden over het geven van fv dat dat het ook wel heel erg aanlokkelijk maakt :@ Maar dat gaat allemaal over waarom het voor de moeder / ouders zoveel makkelijker is om fv te geven. En ik wil geen beslissing nemen op basis van gemakzucht.

Ik pieker nog even door dus :)
pi_144053669
Amsel, het is ook allemaal wennen zo in het begin. Maar het wordt echt makkelijker en je krijgt er zoveel meer handigheid in. Ook met tepelhoedje. En vaak denk je zelf dat iedereen je ziet terwijl het gros van de mensen daar gewoon niet op let en het ook niet ziet zeg maar.

Wat betreft gemakzucht, ik heb ervaring met beiden en ik vind dat het geven van borstvoeding veel gemakkelijker is dan flesvoeding. Dat gedoe met flesjes en poedertjes, warm water hebben. Altijd genoeg bij je moeten hebben. Wat dat betreft vind ik borstvoeding gemakkelijker en uiteindelijk ook meer vrijheid geven.

Maar dat zijn dingen die je nog niet ziet ;) Het is ook lastig in het begin, wennen en oefenen.

Ze is nog maar zo klein :*
  maandag 1 september 2014 @ 13:07:14 #111
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_144058822
Amsel, ik +1 graag op Kyara. Alle begin is moeilijk, voor de een zit hem dat in fysieke moeilijkheden, voor de ander is het mentaal. Hou vol en denk goed na over wat je écht wilt.

Hier ook geen vloeiende start, fysiek dan toch, maar vandaag geef ik al een half jaar borstvoeding. 6 maanden vol prachtige, waardevolle momenten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_144058979
*O* voor 6 maanden borstvoeding!
Mooie foto's O+
pi_144059699
Kim wat heerlijk O+

Amsel :*
Denk dat de 'ervaren' mama's hier al heel veel tips hebben gegeven.
En mijn eerste wildvoeding was idd stunten maar toen hij eenmaal aanhing was ik zo onwijs trots!
Wij hadden als escape trouwens de auto in de buurt staan voor het geval dat ik me niet prettig erbij voelde. Gaf veel rust in m'n hoofd.


Even nog een vraag aan moeders die afgekolfde melk geven.
Hoe warmen jullie op zonder dat het meteen uren duurt?
Ik heb een flessenwarmer, helaas zonder tempregelaar. Maar het water wordt of niet warm genoeg op stand 1 of gaat al snel de aangeraden 35 graden voorbij bij stand 2
(heb serieus gisteren anderhalf uur lopen pielen en oefenen en tempen van dat water en de bv in de fles :') )
Is het nou echt heel erg als het water rond de 40/45 graden wordt?
Of iemand dé tip voor me?
  maandag 1 september 2014 @ 13:31:54 #114
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144059717
*O* voor Cwen en Kim! Goeie mijlpalen! *O*

En Amsel, ik denk dat je inderdaad niet al te ver vooruit moet denken, als het je zo benauwt :* Het worden inderdaad heus minder voedingen, de druk wordt vanzelf steeds minder (over 3 maanden kun je al bijna met bijvoeding beginnen bijvoorbeeld), tegen de tijd dat je weer moet werken is alles compleet anders.... maar dat weet je zelf waarschijnlijk ook wel. Je gevoelens zijn nu heel heftig, en ik denk dat Burdie's tip om een pak poeder in huis te halen voor als je het écht even niet meer wil, een hele goeie is!
  maandag 1 september 2014 @ 13:32:44 #115
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144059757
Blue, ik zette een flesje altijd in een grote koffiemok met heet water ^O^

Tot ca 60cc was het dan in een vloek en een zucht prima op temperatuur! Grotere flesjes duurden langer, maar tegen die tijd hadden we een flessenwarmer.

Oh, en even het flesjes tegen de binnenkant van je pols houden; als t daar niet heet of koud aanvoelt is het in principe goed om te drinken :Y (wel even wat schudden misschien zodat je zeker weet dat t overal even warm is)
pi_144059829
Hier ook in een koffiemok heet water. Ging prima.
pi_144060345
Amsel, ik herken veel in wat je schrijft. Ik ben altijd druk in de weer geweest en merk dat ik het lastig vind on mijn dagelijks leven gestuurd te laten worden door melk. En dat wist ik heus toen ik zwanger was, maar dat alleen ik dat kan bieden, vind ik een hele verantwoordelijkheid.
Nu met 5 weken worden het wat minder voedingen zodat ik hier en daar mijn lijf weer een beetje voor mezelf heb. Maar nog zijn het er veel. En dan zit ik maar wat op mn foon te pielen of de zoveelste herhaling van Masterchefcte kijken. En dat vind in heel stieken veeselijk saai.
Wat dien jullie tijdens t voeden? Zijn jullie dan heel erg met je baby bezig of doe je wat anders?
Want ik kan dus niet 10x p dag een half uur verliefd naar mijn baby op mijn arm kijken, hoe leuk ze ook is. En internetten en patience spelen op mn foon of laptop word ik ook snel zat. Alle films in huis heb in al gezien en van de tv overdag word je snel ongelukkig van. Thee drinken tegelijk kan ook niet en eten is niet te doen met 1 hand :
Het is even wennen dus, dat moederschap :)
  maandag 1 september 2014 @ 13:58:22 #118
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144060635
Tijdens het voeden fok en facebook ik meestal. Of ik kijk tv. Of ik eet, of iets anders... Ik heb een keer sushi zitten rollen tijdens het voeden en heb ook eens al voedend achter de naaimachine gezeten :').
Kuiken ligt op het voedingskussen, dus ik heb mijn beide handen vrij.
KuikenGuppy
  maandag 1 september 2014 @ 14:02:09 #119
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144060760
Ik vind het echt zo fascinerend om te lezen :@ ik genoot en geniet alleen maar heel erg van het voeden (pijnlijkheden daargelaten natuurlijk, of een in slaap vallende / muitende baby, dat is gekmakend)

Maar ik keek inderdaad naar mijn baby, of ik appte met vriendinnen, keek Sex&theCity of 24kitchen, las en schreef op het forum.... of ik had mensen op bezoek / zat in het park :)

De beste tip: leer alles te doen met baby op de arm! Hoezo kun je niet eten? Zet een bordje boterhammen naast je neer, kun je met 1 hand pakken. Kommetje havermout zette ik ook naast me neer of achter E op het voedingskussen, en lepelde ik zo naar binnen :Y Koffie stond naast me op de bank of in de boekenkast en dronk ik als het wat was afgekoeld.
Oh en aangezien baby's bijna altijd hun 'moeilijke uurtje' hebben tijdens etenstijd, heb ik toen ook wel eens zitten voeden, en voerde mijn vriend mij :D

Echt, probeer het gewoon eens, dan voel je je misschien al een heel stuk minder beperkt!
pi_144061320
Amsel:
tepelhoedje kan je vast vanaf komen. Hier hebben we alles de eerste dagen met cupjes/spuitjes tot uiteindelijk dan maar een flesje gedaan (en kolven, was ik daar wel meteen doorheen, dat ging gelukkig prima). Daarna met tepelhoedje en dat ging goed. Dat langzaam afgebouwd en daarna een hele tijd zonder tepelhoedje kunnen voeden! (Daarna weer problemen en toen tot een jaar een hele tijd alles gekolfd en met de fles gegeven, maar goed dat is een ander verhaal).

Zomaar ineens stoppen met tepelhoedje ging niet. Maar ik heb op een gegeven moment het topje er vanaf geknipt. Gaatje in 3 x steeds groter gemaakt en daarna snapte ze de borst zonder tepelhoedje prima. Hielp ook dat ze zelf al wat groter was volgens mij.

(Oh en vond met tepelhoedje zo irritant dat daar dan een laagje melk in kwam te staan en dat ik dat bij het erafhalen altijd op mijn kleren morstte.. Hoop dat 2e kind een borstvoedingstalent gaat zijn en het meteen snapt!)
pi_144061323
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 13:50 schreef Roomsnoes het volgende:
Wat dien jullie tijdens t voeden? Zijn jullie dan heel erg met je baby bezig of doe je wat anders?
Want ik kan dus niet 10x p dag een half uur verliefd naar mijn baby op mijn arm kijken, hoe leuk ze ook is. En internetten en patience spelen op mn foon of laptop word ik ook snel zat. Alle films in huis heb in al gezien en van de tv overdag word je snel ongelukkig van. Thee drinken tegelijk kan ook niet en eten is niet te doen met 1 hand :
Het is even wennen dus, dat moederschap :)
E-books lezen! Dat kan prima met 1 hand en heb ik de eerste weken veel gedaan. Later: kind in bedwang houden omdat hij steeds alles wilde zien :').

Amsel, mijn grootste les in de bv-periode: niet te ver vooruit kijken. Je hoeft nu nog niet te beslissen of je een half jaar gaat voeden (of langer, of korter). Elke dag kan je beginnen met afbouwen en als je daar net mee begonnen bent kan je je ook nog bedenken en na 1 dag toch weer volledig bv geven (been there, done that, more than once ;)). Kijk hoe het loopt en leef met de dag. :*

Ik zag ook heel erg op tegen het kolven, maar toen het moment daar eenmaal was, bleek het prima te gaan en werkgever dacht ook fijn mee. Het onbekende en de afhankelijkheid benauwden me enorm, problemen waren er ook genoeg en anders maakte ik ze wel (in mijn hoofd). De werkelijkheid viel eigenlijk altijd mee, of problemen losten zich spontaan op toen ik het eigenlijk niet meer zag zitten.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_144061489
Ik heb mijn handen vol als ik voed (zeker in het begin). Dus tv aan en hopen dat je niet een heel reclameblok zit te kijken ;)
pi_144061629
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 14:02 schreef LadyBlack het volgende:
Ik vind het echt zo fascinerend om te lezen :@ ik genoot en geniet alleen maar heel erg van het voeden (pijnlijkheden daargelaten natuurlijk, of een in slaap vallende / muitende baby, dat is gekmakend)

Maar ik keek inderdaad naar mijn baby, of ik appte met vriendinnen, keek Sex&theCity of 24kitchen, las en schreef op het forum.... of ik had mensen op bezoek / zat in het park :)

De beste tip: leer alles te doen met baby op de arm! Hoezo kun je niet eten? Zet een bordje boterhammen naast je neer, kun je met 1 hand pakken. Kommetje havermout zette ik ook naast me neer of achter E op het voedingskussen, en lepelde ik zo naar binnen :Y Koffie stond naast me op de bank of in de boekenkast en dronk ik als het wat was afgekoeld.
Oh en aangezien baby's bijna altijd hun 'moeilijke uurtje' hebben tijdens etenstijd, heb ik toen ook wel eens zitten voeden, en voerde mijn vriend mij :D

Echt, probeer het gewoon eens, dan voel je je misschien al een heel stuk minder beperkt!
Die komt hier ook regelmatig voor :')
Of dat vriend mn eten zo snijdt dat alles prikbaar is met de vork, hydrofiel over kind tegen evt knoeien

En ik heb vaak 's morgensvroeg een kind reeds aangehapt terwijl ik naar onze slaapkamer loop nadat ik hem uit zijn bed heb geplukt. Pietje Ongeduld moet moet moet want honger. 10 tellen wachten duurt te lang
pi_144061675
quote:
2s.gif Op maandag 1 september 2014 14:18 schreef Kyara het volgende:
Ik heb mijn handen vol als ik voed (zeker in het begin). Dus tv aan en hopen dat je niet een heel reclameblok zit te kijken ;)
Dat is ook zuur bij zo'n lang blok, zijn de dames klaar, is de reclame afgelopen :D
pi_144061738
Ik denk dat ik gewoon erg moet wennen aan het feit dat dit nu voor 9 maanden mijn leven is. Ik heb al in een café gevoed, meerdere malen in de auto, bovenin de bergen op de grond en in een vallei. Dus op zich zit dat wel goed, en opent dat mn wereld iets. Maar het feit dat alleen ik dat kan, moet ik erg aan wennen. En ik denk dat ik erg moet wennen aan het feit dat er iemand voor 100% van mij afhankelijk is, 24/7. En ik kijk graag naar haar hoor ;)

En tv kijken is deels leuk, fokken en appen ook, lezen houd ik van. maar dat doe ik al sinds mijn verlof. Dat je dan aan het eind van de dag je man vertelt wat je hebt gedaan: gevoed, gefokt en geplast. Dat is echt heel erg wennen voor mij. Wil wel proberen elke dag even de deur uit te gaan, maar de supermarkt is ook niet zo spannend, en al mijn vrienden werken overdag.

Ach. Ik ben erg blij dat de bv nu pijnloos verloopt. Nu nog wennen aan een rustig leven :P
  maandag 1 september 2014 @ 14:28:37 #126
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144061829
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 14:26 schreef Roomsnoes het volgende:
Ik denk dat ik gewoon erg moet wennen aan het feit dat dit nu voor 9 maanden mijn leven is. Ik heb al in een café gevoed, meerdere malen in de auto, bovenin de bergen op de grond en in een vallei. Dus op zich zit dat wel goed, en opent dat mn wereld iets. Maar het feit dat alleen ik dat kan, moet ik erg aan wennen. En ik denk dat ik erg moet wennen aan het feit dat er iemand voor 100% van mij afhankelijk is, 24/7. En ik kijk graag naar haar hoor ;)

En tv kijken is deels leuk, fokken en appen ook, lezen houd ik van. maar dat doe ik al sinds mijn verlof. Dat je dan aan het eind van de dag je man vertelt wat je hebt gedaan: gevoed, gefokt en geplast. Dat is echt heel erg wennen voor mij. Wil wel proberen elke dag even de deur uit te gaan, maar de supermarkt is ook niet zo spannend, en al mijn vrienden werken overdag.

Ach. Ik ben erg blij dat de bv nu pijnloos verloopt. Nu nog wennen aan een rustig leven :P
Maar dat blijft niet 9 maanden zo he? ;) Je kindje gaat minder vaak drinken, en tegen die tijd ben je ook al bezig met fruit, boterhammetjes en avondeten geven :) En dat kan je man ook doen ^O^

Nogmaals: alle perioden duren maar zoooooo kort, bijt je er niet in vast! En kijk dus maar gewoon naar vandaag, of morgen, en niet naar volgende week/maand :)
  maandag 1 september 2014 @ 14:31:56 #127
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144061936
Ohja, en op den duur wordt het ook heel gezellig hoor, dat voeden :D Dan word je ineens heel ondeugend aangekeken en laat mevrouw grijnzend de tepel half uit haar mond floepen, om dan heel hard te gaan schateren als je dr kietelt O+

En dan kun je tv-kijken of lezen sowieso wel vergeten want dan wordt je tepel erafgerukt ;) Geniet er nu dus nog maar even van! oO<
pi_144062014
Ik ben eigenlijk 'bang' dat ik het intieme en fijne kwijtraak van het voeden als ik straks ga werken en F overgaat op afgekolfde melk die door anderen dan mij gegeven wordt. Angst dat de bv terugloopt en ik daardoor mijn mannetje kwijt ga raken.
Lekker egoïstisch gedacht, maar het delen van hem wil ik nog niet aan denken. (Vriend mag wel afgekolfde melk geven hoor O+ )
pi_144082965
Herkenbaar hoor!! ik vond het zoooo spannend de eerste keren buiten voeden! ik weet het nog zo goed, ze was een maand oud en het was bij de C&A. Ze begon te huilen en ik raakte in paniek :@ dus ging ik in een hoekje zitten! daarna ging het elke keer ietsje beter gelukkig en nu voed ik al 32 maanden (ook buiten)
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_144089652
Amsel :* het begin is ook echt gewoon zwaar en je meisje is inderdaad compleet afhankelijk van je. Wat al gezegd is: stel geen doelen, maar ga van dag naar dag. Weet je waarom de lk zei dat je niet zonder tepelhoedje zou kunnen? Bij mij is het bij de oudste na twee maanden wel gelukt om hem weg te laten na wat tussenstapjes oefenen, maar misschien andere situatie. En kolven, misschien eens proberen, wie weet valt het je mee :*. Ik ben zo'n gek, ik vind het mooi om naar de straaltjes te kijken :'). En als ik niet was gaan kolven dan had de oudste geen bv gehad, dus ik sta er anders in. Openbaar voeden is een drempel, maar je wordt echt handiger en je kindje ook. Allemaal niet bedoeld om je over te halen te blijven voeden, maar als steuntje in de rug omdat je het nu zwaar hebt.

En dan heb ik ook gelijk een vraag voor de kenners over kolven. De jongste gaat nu ook naar de crèche en ik moet voor het echie gaan kolven. Heb ik met oefenen vooraf en gisteren gemerkt dat ik aanzienlijk meer kolf dan zij wegdrinkt (met de fles). Zij dronk gisteren in twee momenten totaal 280ml en ik had met twee keer kolven 450ml. Nu gaat fit dus iedere keer scheef. Ze drinkt over het algemeen twee kanten, dus ik kolf ook beide borsten. (Oudste heeft lang maar een kant per keer gedronken en toen heb ik ook steeds maar een kant gekolfd.) moet ik nu over naar maar een kolfmoment beide borsten of twee kolfmomenten met een borst per keer? Het geeft beide flink stuwing (vooralsnog). Ik heb ondertussen voldoende vriezervoorraad trouwens. Tips?
pi_144089791
Ze gaat natuurlijk wel meer drinken op termijn en als ze thuis ook aan 2 kanten drinkt, zou ik 't op 2 kanten kolven houden. Maar ik heb er geen ervaring mee, ik voed 1 kant per keer.
Home is where the O+ is...
pi_144090466
Ik kolf beide borsten. De kolf-drinkverhoudingen liggen hier ook zo ongeveer als bij jou. En m'n vriezer puilt nu uit. Maar hey, m'n productie is nog steeds dikke prima ;)
pi_144090652
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 09:38 schreef WupWup het volgende:
Ik kolf beide borsten. De kolf-drinkverhoudingen liggen hier ook zo ongeveer als bij jou. En m'n vriezer puilt nu uit. Maar hey, m'n productie is nog steeds dikke prima ;)
Wup jij werkt ook onregelmatig met soms drukke diensten toch. Hoe doe jij dat met afkolven?
Rond dezelfde tijden met tussenpozen van 4/5 uur ofzo? (met uitloop evt natuurlijk als je druk bent)
pi_144090818
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 09:38 schreef WupWup het volgende:
Ik kolf beide borsten. De kolf-drinkverhoudingen liggen hier ook zo ongeveer als bij jou. En m'n vriezer puilt nu uit. Maar hey, m'n productie is nog steeds dikke prima ;)
Voor de vriezer kolven heeft dus wel de voorkeur voor in stand houden productie? Hmmm...
pi_144090875
Je kunt ook overgebleven melk doneren toch? Bij t VUmc? (Lurkt verder)
Kwak
pi_144090912
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 10:02 schreef kwakz0r het volgende:
Je kunt ook overgebleven melk doneren toch? Bij t VUmc? (Lurkt verder)
Of via het moedermelknetwerk, te vinden via fb.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_144090962
Zou geloof ik zelfs op m'n eigen werk kunnen, maar wat ik ervan gelezen heb toch best wat eisen en ik weet niet of ik daar op termijn aan kan voldoen.
pi_144091042
Welke eisen stellen ze dan?

Nog meer naast:
- hygienisch kolven
- bloedtest van te voren
- geen medicijngebruik (vermoed ik?)

?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_144091212
Minimale hoeveelheid en continuering?
pi_144091248
Kun je niet een eenmalige donatie van zoveel liter doen? Moet je wel eerst een bloedtest hebben gedaan denk ik?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_144091326
Minimum bij organisatie die ik zie is 13 liter eenmalig . Die heb ik nu nog niet ;). Vandaar ook mijn vraag hoe het kolven te continueren nu ik al diverse keren gemerkt heb dat vraag en aanbod flink scheef zijn. In stand houden of niet.
  dinsdag 2 september 2014 @ 10:25:30 #142
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144091380
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 10:10 schreef Morretje het volgende:
Welke eisen stellen ze dan?

Nog meer naast:
- hygienisch kolven
- bloedtest van te voren
- geen medicijngebruik (vermoed ik?)

?
En dan wordt de melk getest, gepasteuriseerd en nogmaals getest en daarna mogelijk alsnog weggegooid. Ik vond het persoonlijk te veel gedoe... :@.
KuikenGuppy
pi_144091413
Amsel en Room, ik herken wel het benauwde gevoel, de realiteit van hoe klein je wereld geworden is en hoe je dat niet ziet verbeteren binnen afzienbare tijd. Het is zwaar, absoluut. Ik had een kindje dat door zijn prematuriteit en dysmaturiteit echt belachelijk veel aan de borst wilde. Elk uur was geen uitzondering. Ik heb wat zitten huilen in het begin, omdat ik werkelijk alleen maar bezig was met voeden. En bij elke huilbui zei mijn man: 'Je hebt alle vrijheid om hiermee te stoppen. En als je dat echt wil, dan steun ik je, en dan doen we dat.' Weten dat ik een andere keuze kon maken, gaf lucht. En maakte dat ik besefte dat niet echt te willen. Zoals anderen al zeggen: bekijk het per dag. Je kan elke dag afbouwen of stoppen, je zit nergens aan vast. Er is geen goed of fout, er is alleen maar alle ruimte om zelf te bepalen of je verder gaat met borstvoeding of niet :)

Ik ging overigens met vriendinnen bellen tijdens het voeden. Dat schoot er vaak bij in in alle drukte met een baby enzo, nu gebruikte ik mijn tijd toch nog productief :7
pi_144091762
oh nou ja, wat ik las bij t vumc is dat ze t een keer in de acht weken komen ophalen uit je vriezer. dat leek me weinig extra moeite zeg maar. en als je t zelf niet op krijgt...

vind dat soort dingen vooral interessant om over na te denken, was er zelf nooit op gekomen als ik niet iemand anders erover gehoord heb.

hier alleen eerst nog maar s zien of t manneke en ik samen een goeie melktandem kunnen vormen :P
Kwak
  dinsdag 2 september 2014 @ 11:11:31 #145
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_144092634
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 22:44 schreef bitterend het volgende:
Herkenbaar hoor!! ik vond het zoooo spannend de eerste keren buiten voeden! ik weet het nog zo goed, ze was een maand oud en het was bij de C&A. Ze begon te huilen en ik raakte in paniek :@ dus ging ik in een hoekje zitten! daarna ging het elke keer ietsje beter gelukkig en nu voed ik al 32 maanden (ook buiten)
Hahaha daar ga je weer met je maanden :9 bijna 3 jaar heet dat :+
Ik voed niet meer buiten, ik krijg zoveel rare en nare blikken om buiten op zo'n leeftijd te voeden dat ik hiermee ben gestopt.
Dus alleen binnenshuis krijgt hij nog de borst.

Ik vond kolven helemaal niks :@ maar toen hij een half jaar was ongeveer ging ik weer aan het werk en zonder kolven bleef de productie goed (dat zal denk ik niet bij iedereen zo zijn?)
De eerste 2 weken werkte ik fulltime daarna parttime, als ik er niet was kreeg hij kunstvoeding en thuis gewoon weer de borst.
Rayen 2½ jaar!
pi_144094741
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2014 10:25 schreef Burdie het volgende:

[..]

En dan wordt de melk getest, gepasteuriseerd en nogmaals getest en daarna mogelijk alsnog weggegooid. Ik vond het persoonlijk te veel gedoe... :@.
zonde ja.. Maar dat hoeft via het moedermelknetwerk niet hoor, mocht er iemand overwegen melk te doneren.

@Kursor, ik snap je. Op termijn gaat het kolven misschien ook wel minder makkelijk? Althans, ik merkte na ong een jaarbl een negatief omslagpunt wat kolven betreft l. Nou duurt dat natuurlijk nog even :+ wat handig is hangt ook af van de hoeveelheid werkdagen op rij denk ik. Stel je werkt 3/4 dagen achter elkaar waarbij je structureel minder gaat kolven dan je productie is, heb je waarschijnlijk op de rest van de dagen een clusterende baby. En, mogelijk gaat ze op termijn ook meer uit de fles drinken, omdat ze aan de fles gewend raakt, aan de drukte op de opvang etc..
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_144099665
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 11:11 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Hahaha daar ga je weer met je maanden :9 bijna 3 jaar heet dat :+

:6
33 maanden eigenlijk *O*

[ Bericht 34% gewijzigd door bitterend op 02-09-2014 14:54:58 ]
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_144102004
Ik kom nog even pimpen met de stats van mijn dochters:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze moesten van zo ver komen en kijk ze nu eens gaan!

/trotse mama
  dinsdag 2 september 2014 @ 15:49:08 #149
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144102486
Terecht trots!!!!! _O_
pi_144102633
+1 hartstikke mooie lijntjes!
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_144104778
Kyara, echt super ^O^!!

Ik vond kolven vooral vervelend worden toen ik 20 minuten zat voor 50 ml. Dat was wel rond de 12 maanden, dus snel daarna ben ik ook gestopt.
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 2 september 2014 @ 17:00:28 #152
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144104965
Mooi hoor Kyara *O*.

Kolven vond/vind ik altijd heel fascinerend... dat je ineens een flesje (of twee flesjes als ik dubbelzijdig kolf) melk hebt, en dat komt dan uit mij :o :D.

Hier trouwens 6 maanden bv vandaag en het einde is hopelijk nog laaaaang niet in zicht O+ *O*.
KuikenGuppy
pi_144106258
Van harte, Burdie! Kyara, wat mooi om te zien zeg. _O_ .

Ik heb vandaag voor het eerst op mijn werk gekolfd, tijdens een tussenuur. In de RT kamer. Ging prima, er staat ook een computer dus kan ik ook nog wat doen behalve kolven. :) .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 2 september 2014 @ 18:50:00 #154
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_144108524
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 14:28 schreef bitterend het volgende:

[..]

:6
33 maanden eigenlijk *O*
_O- Kusje erop :*
Ik weet eigenlijk niet of ze verjaardagskaartjes hebben van, Hoera zij is 36 maanden geworden!!! :+ ;) :P
Rayen 2½ jaar!
pi_144108622
Anders maak ik er eentje *)

Mooie lijntje Kyara :Y

Franny toch kolven op werk? super *O*
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  dinsdag 2 september 2014 @ 19:00:39 #156
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_144108877
Ik had vanmiddag een tsr toen er een baby'tje van 5 weken begin te huilen op m'n werk. Ik ben twee jaar geleden gestopt :X
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  dinsdag 2 september 2014 @ 20:28:13 #157
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_144112641
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 19:00 schreef Saffier het volgende:
Ik had vanmiddag een tsr toen er een baby'tje van 5 weken begin te huilen op m'n werk. Ik ben twee jaar geleden gestopt :X
Jeeeeee :o ik wist helemaal niet dat dat kon 2 jaar daarna. Ik sta er van te kijken :D
Rayen 2½ jaar!
pi_144112887
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 18:53 schreef bitterend het volgende:
Anders maak ik er eentje *)

Mooie lijntje Kyara :Y

Franny toch kolven op werk? super *O*
Ik heb een nieuwe (vrouwelijke) rector en toen ik haar een mailtje had gestuurd, was een plek zo geregeld.

Gefeliciteerd! *O* .

En Saffier, ongelooflijk!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144113186
Nogmaals bedankt voor jullie reacties en adviezen O+ Ik heb er echt heel veel aan.
  dinsdag 2 september 2014 @ 20:47:43 #160
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_144113455
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 20:28 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Jeeeeee :o ik wist helemaal niet dat dat kon 2 jaar daarna. Ik sta er van te kijken :D
Nou ik ook!
Ik verbaasde me erover dat haar huiltje precies zo klonk als mijn mini toen en whoppa :X best raar.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  dinsdag 2 september 2014 @ 21:25:06 #161
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144115141
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 19:00 schreef Saffier het volgende:
Ik had vanmiddag een tsr toen er een baby'tje van 5 weken begin te huilen op m'n werk. Ik ben twee jaar geleden gestopt :X
:D _O_

Franny, wat fijn dat je een goeie ruimte hebt!

Burdie, goed gedaan! *O*

Amsel, graag gedaan :) Hopelijk lukt het steeds beter om niet te ver vooruit te kijken!
pi_144115182
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 20:41 schreef Amsel het volgende:
Nogmaals bedankt voor jullie reacties en adviezen O+ Ik heb er echt heel veel aan.
:*
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  dinsdag 2 september 2014 @ 21:27:18 #163
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144115250
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 21:26 schreef bitterend het volgende:

[..]

:*
Ik zie nou je UI pas :D O+
(Zit meestal mobiel en nu ff achter de laptop ;) )
KuikenGuppy
pi_144116233
:D O+
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_144126392
Twee tanden zijn door gekomen deze week... Zou ik dentinox ook op m'n tepels kunnen smeren? :+ Straks naar het cb, ben benieuwd of ze nog wat te melden hebben over de borstvoeding >:)
  woensdag 3 september 2014 @ 09:04:15 #166
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144126608
Lol wup! Ik smeerde vroeger dentinox op mijn wenkbrauwen voor ik ze ging epileren. Werkte prima :P.
KuikenGuppy
pi_144134122




*)
  woensdag 3 september 2014 @ 16:37:48 #168
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144139602
Iemand tips tegen een tepelbijtende baby van 10 weken? Hij doet het echt continu en dat maakt het voeden erg onprettig :X en dan heeft hij nog geen eens tanden :')
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_144139977
Niet meer dan AU! roepen en opnieuw aanleggen :') Mijne deed het ook wel als ze klaar was, kan dat het zijn?
  woensdag 3 september 2014 @ 17:14:10 #170
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144140808
Hij doet het al bij het begin. Wel voornamelijk links. Is echt iets van de laatste dagen. Leg hem idd opnieuw aan maar vrees dat hij mijn auw niet snapt ;( die kracht in die kaken is echt bizar
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  woensdag 3 september 2014 @ 17:57:21 #171
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_144142330
Wup *O*
Kyara *O*
Burd *O*

Chanty, ik koppelde altijd af en legde afhankelijk van hoe lang er al gedronken werd opnieuw aan. Als het aan het einde van een voeding was, stopte ik met voeden. Simpelweg omdat er niet gebeten werd als er effectief werd gedronken, maar wel tijdens sabbelen en zulks. Als ze vervolgens na een kwartier weer aangaf honger te hebben, mocht ze natuurlijk gewoon weer drinken.
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  woensdag 3 september 2014 @ 18:17:51 #172
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144142844
Dat deed ik ook zo, bijten of klieren = einde drinken, borst werd weer weg gedaan.
KuikenGuppy
  woensdag 3 september 2014 @ 18:20:02 #173
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144142897
Ga ik dat ook maar eens proberen
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  woensdag 3 september 2014 @ 18:59:33 #174
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_144144078
Oh en: dat moment dat ze zich hard lachend bovenop je storten en niet weten hoe snel ze aan moeten happen als ze een blote borst spotten O+ Priceless!
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_144147857
Mooie curves, Wup!

En hier hetzelfde wat betreft bijten/klieren: de opvoeding begint aan de borst. :D . I. heeft nu dat ze af en toe loslaat, met haar hoofd naar achteren gaat en dan even heel schalks/ondeugend de tepel bestudeert om zich er dan weer verlekkerd op te storten, :D . En dat ook een paar keer achter elkaar herhalen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144148404
Chanty, kan het zijn dat er een boertje dwars zit tijdens het voeden? Mijnes begint soms ineens hard te kronkelen aan de borst en haar hoofd naar achter te gooien. Dan koppel ik af en zit er vaak een boertje dwars (og ze heeft wat krampjes) en als ik dan opnieuw begin, doet ze vaak weer normaal :)
  woensdag 3 september 2014 @ 21:10:47 #177
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144149323
Ik laat hem al heel vaak boeren tussendoor ivm spugen. Maar hij boert niet makkelijk dus wie weet.

En dat op de borst storten is inderdaad :D O+
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  woensdag 3 september 2014 @ 22:27:35 #178
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_144152892
Mooie curves! ^O^

Gisteren nog mijn jongste exemplaar op het strand in slaap gevoed.
Dan is hij weer even heel erg klein O+
pi_144153173
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 19:00 schreef Saffier het volgende:
Ik had vanmiddag een tsr toen er een baby'tje van 5 weken begin te huilen op m'n werk. Ik ben twee jaar geleden gestopt :X
Whoahh :o
Rare gewaarwording lijkt me dat.

Ik voel echt nooit een tsr. De gehele borstvoedingsperiode bij S. tot zo ver heb ik echt maar enkel keren een duidelijke tsr gevoeld. Zelfs tijdens de plofborsten-periode van weleer.

Asy, wat lief!
.... met gevoel voor drama....
  woensdag 3 september 2014 @ 23:11:56 #180
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144154552
Ik voel denk ik ook nooit een tsr :? Hoe voelt dat? :')
KuikenGuppy
pi_144154814
Stekend en tintelend. Soms zelfs een beetje pijnlijk.
Bij mijn andere kinderen had ik er wel altijd duidelijk een.
.... met gevoel voor drama....
  woensdag 3 september 2014 @ 23:29:31 #182
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144155297
Oh dat herken ik eigenlijk niet... zal er eens op letten de volgende keer als ik voed.
KuikenGuppy
  woensdag 3 september 2014 @ 23:43:03 #183
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_144155987
Hier ook een pijnlijke stekende tsr. Inmiddels iets minder vervelend als in de eerste maanden, maar nog duidelijk te voelen :X
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_144160363
Hier ook, pijnlijk, tintelend gevoel dat door beide borsten trekt. Geloof wel dat de kant waar ze niet drinkt eindelijk niet meer meespuit ;).

En idd Chanty, loskoppelen en even later weer aanleggen. Controleer ook even z'n hap, mss is die net niet groot genoeg?
Home is where the O+ is...
pi_144160509
Tijdens het kolven voel ik de tsr duidelijker dan tijdens het voeden.
pi_144160642
Ik wilde I naar het kdv gaan brengen. Versgekolfde pot met melk wil ik snel neerzetten op de tafel om haar spulletjes te pakken, valt potje om, deksel zat er blijkbaar niet goed op. Alle melk over de keukentafel heen. :{ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144162163
quote:
2s.gif Op donderdag 4 september 2014 09:02 schreef Franny_G het volgende:
Ik wilde I naar het kdv gaan brengen. Versgekolfde pot met melk wil ik snel neerzetten op de tafel om haar spulletjes te pakken, valt potje om, deksel zat er blijkbaar niet goed op. Alle melk over de keukentafel heen. :{ .
Nee! :'(

Mijn rechterborst doet weer normaal inmiddels. Misschien een cylcusdingetje, want ik werd vlak erna ongesteld.
  donderdag 4 september 2014 @ 11:30:09 #188
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144163686
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2014 08:39 schreef Cwen het volgende:
Hier ook, pijnlijk, tintelend gevoel dat door beide borsten trekt. Geloof wel dat de kant waar ze niet drinkt eindelijk niet meer meespuit ;).

En idd Chanty, loskoppelen en even later weer aanleggen. Controleer ook even z'n hap, mss is die net niet groot genoeg?
+1 op tsr
En zal er eens op letten. Het voelt iig niet anders.

Zit me af te vragen of mijn voeding terug loopt. Lucas is de laatste drie dagen niet te genieten. Hij komt ook elke drie uur of eerder zelfs en lijkt overdag niet echt tevreden na de voeding. Mijn borsten zijn ook kleiner geworden. Geen idee of dat iets zegt over de melkproductie, kan ook gewoon komen door het afvallen. Wat denken jullie? Leg hem iig veel aan nu.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  donderdag 4 september 2014 @ 11:30:56 #189
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144163702
quote:
2s.gif Op donderdag 4 september 2014 09:02 schreef Franny_G het volgende:
Ik wilde I naar het kdv gaan brengen. Versgekolfde pot met melk wil ik snel neerzetten op de tafel om haar spulletjes te pakken, valt potje om, deksel zat er blijkbaar niet goed op. Alle melk over de keukentafel heen. :{ .
Argg nee! :(
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_144163729
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2014 11:30 schreef Chanty het volgende:

[..]

+1 op tsr
En zal er eens op letten. Het voelt iig niet anders.

Zit me af te vragen of mijn voeding terug loopt. Lucas is de laatste drie dagen niet te genieten. Hij komt ook elke drie uur of eerder zelfs en lijkt overdag niet echt tevreden na de voeding. Mijn borsten zijn ook kleiner geworden. Geen idee of dat iets zegt over de melkproductie, kan ook gewoon komen door het afvallen. Wat denken jullie? Leg hem iig veel aan nu.
Klinkt alsof hij aan het regelen is. Veel aanleggen, dat trekt vanzelf recht :)
  donderdag 4 september 2014 @ 11:35:25 #191
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144163804
Regeldagen, Chanty! Lekker veel aanleggen :Y.
KuikenGuppy
  donderdag 4 september 2014 @ 11:39:11 #192
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144163910
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 11:32 schreef L-E het volgende:

[..]

Klinkt alsof hij aan het regelen is. Veel aanleggen, dat trekt vanzelf recht :)
Zat ik ook aan te denken hoewel hij nog geen drie maanden is maar geloof niet dat hij daar enige boodschap aan heeft. Na bijna twee uur drinken en een hoop gehuil als ik dacht dat hij klaar was, is hij na nog 1 slok in slaap gevallen op het voedingskussen. En ik durf hem niet weg te leggen omdat ik bang ben dat hij dan wakker wordt en alles opnieuw begint maar heb intussen wel honger gekregen :') :+
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  donderdag 4 september 2014 @ 11:46:54 #193
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_144164094
Hij is 10 weken, toch? Sprongetje :9

Nee, zonder dollen; je productie is nu meer ingeregeld en aangepast aan de vraag, dus het is niet vreemd dat je borsten niet meer zo vol voelen. Elke 3 u drinken is ook niet heel gek: F.enne drinkt nog altijd 10 voedingen per dag met haar 6 maanden, dus reken maar uit :D

Heb vertrouwen en voed lekker op verzoek :Y hij regelt het zelf!

Franny, noesss :(
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  donderdag 4 september 2014 @ 11:52:50 #194
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144164237
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2014 11:46 schreef Kimpossible het volgende:
Hij is 10 weken, toch? Sprongetje :9

Nee, zonder dollen; je productie is nu meer ingeregeld en aangepast aan de vraag, dus het is niet vreemd dat je borsten niet meer zo vol voelen. Elke 3 u drinken is ook niet heel gek: F.enne drinkt nog altijd 10 voedingen per dag met haar 6 maanden, dus reken maar uit :D

Heb vertrouwen en voed lekker op verzoek :Y hij regelt het zelf!

Franny, noesss :(
Bijna 11 :P

Bij het cb vonden ze het wel gek dat ik nog op toen 7 voedingen zat. Word daar altijd onzeker van.

De afgelopen weken ging hij terug naar 6 en zelfs redelijk doorslapen. En ineens komt hij s nachts weer na 3 a 4 uur en overdag 2, 5 a 3 uur en dan ook echt lang drinken. Het zal wel goed zijn maar word er echt zo onzeker van.

En kolven gaat ook niet lekker. Kolf s avonds 30 ml voor de medicatie maar dat haal ik met moeite
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_144164362
Een beginnersvraag.

Ik heb een ontzettend lieve zus die van alles voor mij regelt. Ik ben nu 28+4 weken zwanger. Mijn zus heeft aan een collega van haar in het ziekenhuis gevraagd of ik haar mag bellen voor informatie of een borstvoedingscurus. Hier heb ik echter niet om gevraagd. Zonder dat ze dit had gedaan had het niet eens in me opgekomen.

Ik was eigenlijk ervan uitgegaan dat ik in het ziekenhuis wel wat zou "leren" over boestvoeding als die kleine er is, en daarna van de kraamverzorgster ... Ik bedoel. Het is een natuurlijk iets, moet ik hiervoor echt op curus. Misschien ben ik naïef en ik hoop dat ik hiermee niemand voor de borst stoot (hihaho) maar kunnen jullie mij misschien uitleggen waarom ik dit zou moeten doen, of is het helemaal niet noodzakelijk.?
Born to Lose, but Built to Win.
  donderdag 4 september 2014 @ 12:08:19 #196
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_144164591
Ik vond het wel heel fijn om van te voren kennis op te doen, omdat het juist door een gebrek aan kennis gemakkelijk misloopt terwijl je dat kunt voorkomen. Maar das meer een karakterdingetje ;)

Chanty, ik vind cb's heel ouderwets. Met 6 maanden verwachten ze dat ze op 3 x melk zitten en verder eten als een peuter. Like, really? Ik probeer me niet te veel aan te trekken van hun voedingscentrum Nutricia geneuzel :+
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_144164787
Maar dan kan ik toch net zo goed een folder er over lezen, of het opzoeken op internet?
Born to Lose, but Built to Win.
  donderdag 4 september 2014 @ 12:20:17 #198
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_144164840
Ik vind het boek 'borstvoeding' van Stefan kleintjes heel fijn. En ik ben zo informatiebelust dat ik inderdaad niks nieuws heb gehoord op de informatieavonden, maar of je er met een flyer komt, weet ik niet. Bv.com is een hele fijne site.
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_144165049
Mmm, is persoonlijk denk ik. Ik heb een avond in het ziekenhuis gevolgd, maar ik wist eigenlijk alles en zelfs wel meer al door wat ik hier en elders op internet had gelezen. Vond het zelf wel fijn om iets te weten, maar ik hou sowieso van inlezen en voorbereid zijn :) De info in het ziekenhuis na de geboorte en van de kraam was ondanks pro-bv beperkt, dus ik was wel blij dat ik zelf wat kennis had. Aan de andere kant, het is ook geen rocketscience, maar wel iets dat jij en je baby even door moeten hebben en bij de een gaat dat makkelijker dan bij de ander.

Doe wat je zelf prettig vindt, het kan mi geen kwaad om wel te gaan, maar het is echt niet zo dat je geen diploma 'ik kan borstvoeding geven' krijgt als je niks leest of bijwoont. :+

Chanty, regelen idd! Komt vanzelf goed met een paar dagen.

Edit: Haha Kim, ik ben meer van team 'bv.com heeft veel info'. Maar hoe ik meer ik daar las, hoe meer borstvoeding wel rocket science werd. :D
pi_144165335
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2014 11:52 schreef Chanty het volgende:

[..]

Bijna 11 :P

Bij het cb vonden ze het wel gek dat ik nog op toen 7 voedingen zat. Word daar altijd onzeker van.

De afgelopen weken ging hij terug naar 6 en zelfs redelijk doorslapen. En ineens komt hij s nachts weer na 3 a 4 uur en overdag 2, 5 a 3 uur en dan ook echt lang drinken. Het zal wel goed zijn maar word er echt zo onzeker van.

En kolven gaat ook niet lekker. Kolf s avonds 30 ml voor de medicatie maar dat haal ik met moeite
Dat zijn kunstvoedingsadviezen. Naast je neerleggen en lekker verder voeden zoals je zoontje dat wil.

(Mijn zusje kreeg bij 10 wk te horen dat ze naar 5 voedingen moest :o :X CB's moeten zich echt nodig bijscholen. En dat was nog in de hometown van bv.com, je zou toch denken dat ze dan meer info meekrijgen ofzo..)

quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 11:57 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Een beginnersvraag.

Ik heb een ontzettend lieve zus die van alles voor mij regelt. Ik ben nu 28+4 weken zwanger. Mijn zus heeft aan een collega van haar in het ziekenhuis gevraagd of ik haar mag bellen voor informatie of een borstvoedingscurus. Hier heb ik echter niet om gevraagd. Zonder dat ze dit had gedaan had het niet eens in me opgekomen.

Ik was eigenlijk ervan uitgegaan dat ik in het ziekenhuis wel wat zou "leren" over boestvoeding als die kleine er is, en daarna van de kraamverzorgster ... Ik bedoel. Het is een natuurlijk iets, moet ik hiervoor echt op curus. Misschien ben ik naïef en ik hoop dat ik hiermee niemand voor de borst stoot (hihaho) maar kunnen jullie mij misschien uitleggen waarom ik dit zou moeten doen, of is het helemaal niet noodzakelijk.?
Ga er vooral niet vanuit de het ziekenhuis en je kraamverzorgster echt verstand van borstvoeding hebben. Hoe gek ook, dat is een keuzevak voor artsen en verpleegkundigen, en kraamverzorgster hebben heel vaak oude, borstonvriendelijke adviezen. Dat geldt helaas ook voor veel Laktatiekundigen in ziekenhuizen en bij kraamorganisaties...
Goed opgeleide LK's hebben IBCLC achter hun functie staan.

Dat gezegd hebbende, als je je goed inleest op bv.com, eurolactatie.net etc, is een cursus van minder toegevoegde waarde denk ik..
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  donderdag 4 september 2014 @ 12:42:05 #201
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144165344
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2014 12:08 schreef Kimpossible het volgende:
Ik vond het wel heel fijn om van te voren kennis op te doen, omdat het juist door een gebrek aan kennis gemakkelijk misloopt terwijl je dat kunt voorkomen. Maar das meer een karakterdingetje ;)

Chanty, ik vind cb's heel ouderwets. Met 6 maanden verwachten ze dat ze op 3 x melk zitten en verder eten als een peuter. Like, really? Ik probeer me niet te veel aan te trekken van hun voedingscentrum Nutricia geneuzel :+
Die indruk krijg ik ook. Moet wel zeggen dat de artsen meer regelneukers lijken dan de vpk. Die is heel relaxed. Wilde zelf eigenlijk de eerste zes maanden bv geven. Vind het juist een raar idee om daarvoor al vast voedsel te geven maar moet eerlijk zeggen dat ik me daar nog niet in heb verdiept.

Qua cursus ben ik naar een aanlegworkshop geweest en heb een boek gelezen. Vond het wel prettig om dingen vooraf al eens gezien/ gehoord te hebben en te weten waar problemen kunnen ontstaan.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  donderdag 4 september 2014 @ 12:42:11 #202
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144165347
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 12:17 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Maar dan kan ik toch net zo goed een folder er over lezen, of het opzoeken op internet?
Meestal heeft een ziekenhuis wel een voorlichtingsavond over bv, dat vond ik zelf wel erg interessant en nuttig. Ga er niet van uit dat je na de bevalling wel alle info krijgt van zkh en kraam. In het ziekenhuis heeft niemand mij fatsoenlijk begeleid bij het aanleggen en voeden, en kraamverzorgsters hebben er ook niet voor geleerd.

Ik vind de sites van La Leche League en van het moedermelk netwerk ook erg fijn voor informatie. Kleintjes vind ik vaak zo'n "zo moet het want ik zeg het en andere opvattingen zijn niet goed en ook niet wetenschappelijk bewezen" toontje hebben.
KuikenGuppy
pi_144166442
LT, dat ik voor de geboorte van de oudste via cursus en inlezen al veel over borstvoeding wist heeft ervoor gezorgd dat ik met een moeilijke start toch borstvoeding kon gaan geven en ook vertrouwen kon houden omdat nog niet alle opties geprobeerd waren.

Was m'n tweede de eerste geweest, dan had ik denk ik voldoende aan de hulp van de kraam, alhoewel ik toen al veel bagage had.

Beide kraamhulpen waren heel goed op de hoogte, maar denk ook dat dat komt door de goede lactatiekundige die toen bij dat kraambureau werkte. (Diversen van hier kennen haar ondertussen wel.)

Een nichtje zei toen we bij haar op kraamvisite waren dat ze het erg jammer vond dat er zoveel aandacht voor zwangerschapscursussen was, maar dat ze niet wist dat een bv-cursus kon toevoegen. In de kraamweek zou ze er veel aan gehad hebben zei ze achteraf.
pi_144166688
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 12:41 schreef Morretje het volgende:

[..]

Dat zijn kunstvoedingsadviezen. Naast je neerleggen en lekker verder voeden zoals je zoontje dat wil.

(Mijn zusje kreeg bij 10 wk te horen dat ze naar 5 voedingen moest :o :X CB's moeten zich echt nodig bijscholen. En dat was nog in de hometown van bv.com, je zou toch denken dat ze dan meer info meekrijgen ofzo..)

[..]

Ga er vooral niet vanuit de het ziekenhuis en je kraamverzorgster echt verstand van borstvoeding hebben. Hoe gek ook, dat is een keuzevak voor artsen en verpleegkundigen, en kraamverzorgster hebben heel vaak oude, borstonvriendelijke adviezen. Dat geldt helaas ook voor veel Laktatiekundigen in ziekenhuizen en bij kraamorganisaties...
Goed opgeleide LK's hebben IBCLC achter hun functie staan.

Dat gezegd hebbende, als je je goed inleest op bv.com, eurolactatie.net etc, is een cursus van minder toegevoegde waarde denk ik..
Dankje! die collega van mijn zus is een laktatiekundige. ik ga die websites eens bekijken :D

quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 13:28 schreef Kursor het volgende:
LT, dat ik voor de geboorte van de oudste via cursus en inlezen al veel over borstvoeding wist heeft ervoor gezorgd dat ik met een moeilijke start toch borstvoeding kon gaan geven en ook vertrouwen kon houden omdat nog niet alle opties geprobeerd waren.

Was m'n tweede de eerste geweest, dan had ik denk ik voldoende aan de hulp van de kraam, alhoewel ik toen al veel bagage had.

Beide kraamhulpen waren heel goed op de hoogte, maar denk ook dat dat komt door de goede lactatiekundige die toen bij dat kraambureau werkte. (Diversen van hier kennen haar ondertussen wel.)

Een nichtje zei toen we bij haar op kraamvisite waren dat ze het erg jammer vond dat er zoveel aandacht voor zwangerschapscursussen was, maar dat ze niet wist dat een bv-cursus kon toevoegen. In de kraamweek zou ze er veel aan gehad hebben zei ze achteraf.
hm daar zit wat in ja, als ik er niks van weet zou ik misschien ook te vroeg opgeven :) goed punt.

quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2014 12:42 schreef Burdie het volgende:

[..]

Meestal heeft een ziekenhuis wel een voorlichtingsavond over bv, dat vond ik zelf wel erg interessant en nuttig. Ga er niet van uit dat je na de bevalling wel alle info krijgt van zkh en kraam. In het ziekenhuis heeft niemand mij fatsoenlijk begeleid bij het aanleggen en voeden, en kraamverzorgsters hebben er ook niet voor geleerd.

Ik vind de sites van La Leche League en van het moedermelk netwerk ook erg fijn voor informatie. Kleintjes vind ik vaak zo'n "zo moet het want ik zeg het en andere opvattingen zijn niet goed en ook niet wetenschappelijk bewezen" toontje hebben.
Thnx :D daar ga ik ook even kijken :) Die voorlichtingsavond heb ik helaas gemist...
Born to Lose, but Built to Win.
  donderdag 4 september 2014 @ 13:55:09 #205
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_144167168
Ik heb een informatieavond bijgewoond en verder heb ik veel kennis van hier, bv.com en dan nog wat van een lactatiekundige die mij van mijn overproductie afegholpen heeft.
Voor de rest was iedereen wel bv vriendelijk maar toch ook niet altijd echt genoeg kundig om alles te weten.

Oja, plaatje nog bij het praatje.


En dan heb je daarna...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_144169049
Aaah lief Asy O+

En tja, de cursus.... ik heb de helft van een bv cursus gevolgd tijdens de zwangerschap van M. Maar helaas is de borstvoeding wel mislukt. Bij de tweeling wel op voorhand bedacht wat ik wel en niet wilde, met de ervaring van toen. En ondanks keizersnede, prematuur en neo dus toch gelukt.

Eerlijk gezegd heb ik vooral veel aan borstvoeding.com en dit topic gehad.
pi_144169517
@LT, je kunt bij de intake van de kraamzorg aangeven dat je graag iemand wil krijgen met ervaring met borstvoeding.
Ik heb geen cursus oid gedaan, ook weinig anders gelezen dan dit topic hier. Na de bevalling moest ik 2 dagen in het zkh blijven en daar ben ik goed begeleid door een lactatiekundige. Mijn kraamverpleegster was ook heel kundig.

Chanty, ik zit ook al weken op 6 voedingen per dag. Dit is blijkbaar genoeg :)

Kyara, mooie stats van je dames zag ik!

Franny, dat is balen zeg -O- Had je nog genoeg voorraad om het op te vangen?
pi_144170847
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 15:21 schreef Fazzoletti het volgende:

Franny, dat is balen zeg -O- Had je nog genoeg voorraad om het op te vangen?
Nee dus. I heeft vanmiddag op het kdv haar eerste flesvoeding gekregen. Volgens de leidster vond ze het eerst vreemd maar na een paar slokjes waarbij ze moest wennen, heeft ze de fles gewoon leeggedronken. En nu zijn we thuis en ligt ze aan de borst. *; .

Ik ben er eigenlijk behoorlijk relaxed over. (Terwijl ik me van tevoren zorgen maakte over dit soort dingen.)
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144171586
quote:
2s.gif Op donderdag 4 september 2014 16:01 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Nee dus. I heeft vanmiddag op het kdv haar eerste flesvoeding gekregen. Volgens de leidster vond ze het eerst vreemd maar na een paar slokjes waarbij ze moest wennen, heeft ze de fles gewoon leeggedronken. En nu zijn we thuis en ligt ze aan de borst. *; .

Ik ben er eigenlijk behoorlijk relaxed over. (Terwijl ik me van tevoren zorgen maakte over dit soort dingen.)
Ik heb eigenlijk geen idee hoe verschillend het van smaak is, bv en kv. Fijn dat I het wel heeft gedronken :) Er is toch niets mis met een flesje kv als het even niet anders kan :)
pi_144171739
Gets Franny dat soort dingen op de vroege morgen :X . Fijn wel dat I het prima vond fv te drinken en dat je er zelf ook relaxt onder voelt uiteindelijk. Scheelt ook dat je meisje het niet vies vond natuurlijk.
Heb je sowieso geen kolfvoorraad of kwam het deze keer niet uit?
pi_144171941
Het kost me behoorlijk wat om voorraad op te bouwen, omdat mijn kolfopbrengsten niet zo ruim zijn. En de voorraad die ik had, is er met een paar 'papadagen' en kdv (wen)dagen doorheen gegaan. Nu had ik de eerste dagen op het kdv wel erg veel melk meegegeven en op het kdv gingen ze er niet heel zuinig/zorgvuldig mee om (meteen een hele volle fles opwarmen terwijl I niet echt veel honger had en dan tweederde weg gooien...).
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144172116
Ah helder, zo ga ik er straks ook ruim doorheen vrees ik.
Denk toch maar even dus de productie nog opschroeven de komende 3 weken dat ik thuis ben.
En de vriezer eens gaan tellen wat er precies inligt.
pi_144173270
Ik dacht dat ik me ook goed had ingelezen, maar ik was eigenlijk 1 cruciaal ding vergeten en dat was hoe ik het beste kon omgaan met het opstarten. Ik kreeg hem in het ziekenhuis bijna meteen aangelegd om half 8 s ochtends en toen lukte het pas weer om 11 uur s avonds. De kraam zei dat ik het beste 5 min per borst kon geven, dus dat deed ik netjes en daarna moesten we bijvoeden met een spuitje omdat hij niet genoeg groeide. Ja duh, als ik hem er telkens af haal na 10 min...

Volgende keer ga ik ook even een consult doen met een lk voor de bevalling :)
pi_144175592
Ik dacht dat ik me ook goed had ingelezen, maar toen puntje bij paaltje kwam zat het de eerste week toch vies tegen. Grote platte tepel en klein mondje, plus verwarrende begeleiding waren hier het recept voor blaren de eertse dagen al. Zat ik daar met alle theorie, maar ik kon het zelf niet in de praktijk brengen. En door invallers van de oude stempel in het ziekenhuis, was de begeleiding niet optimaal. Maar gelukkig kreeg ik op dag 4 na geboorte goede begeleiding en ben ik naar een vervolgafspraak gegaan. En nu gaat het super. Mevrouw is 800 gram in twee weken aangekomen :@

Nou ja. Moraal. Theorie en praktijk zijn twee andere dingen. Voorlichting is handig, maar hulp krijgen voor jóuw situatie betekent in de praktijk nog meer.
pi_144179567
Ik had me helemaal niet zo voorbereid en ben niet naar voorlichting geweest. Ik wist wel dat ik het graag wilde. Tijdens de kraamweek ben ik veel gaan lezen op borstvoeding.com en ook hier. En gelukkig had ik een goede kraamhulp die me goed op weg hielp.

Denk dat het vooral heel belangrijk is dat je vertrouwen hebt in je lichaam, dat je dit kan. Goed geïnformeerd zijn, is natuurlijk heel handig en verstandig, maar het mentale stuk van vertrouwen hebben, het echt graag willen en erin 'geloven', hoe zweverig dat misschien ook klinkt, is waar het volgens mij echt om draait.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144179962
quote:
2s.gif Op donderdag 4 september 2014 20:12 schreef Franny_G het volgende:
Ik had me helemaal niet zo voorbereid en ben niet naar voorlichting geweest. Ik wist wel dat ik het graag wilde. Tijdens de kraamweek ben ik veel gaan lezen op borstvoeding.com en ook hier. En gelukkig had ik een goede kraamhulp die me goed op weg hielp.

Denk dat het vooral heel belangrijk is dat je vertrouwen hebt in je lichaam, dat je dit kan. Goed geïnformeerd zijn, is natuurlijk heel handig en verstandig, maar het mentale stuk van vertrouwen hebben, het echt graag willen en erin 'geloven', hoe zweverig dat misschien ook klinkt, is waar het volgens mij echt om draait.
Ik wist zeker dat mijn lijf het kon en ik wilde het echt heel erg graag, maar mijn baby werkte niet echt mee. Hij hapte verkeerd, verbrak continue het vacuum en beet me genadeloos hard stuk. De oplossing van de twee lk's die ik heb gezien (klieven) hielp helaas niets. Soms kan je het dus net zo graag willen, maar je doet het toch met zn tweeen :)
pi_144180652
Ja, ik bedoel dus niet te zeggen dat als het toch niet lukt, dat een 'mentaal' iets is. Ik denk alleen dat als in principe alles goed gaat en werkt, maar je er niet echt voor gaat en je eraan over kunt geven, en weinig vertrouwen daarbij hebt, in jezelf en je lijf, alle voorlichting en theoretische kennis dan niet zoveel doet.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144180983
Wat ik wel fijn vond om vantevoren te weten, is dat bv soms best hard werken is. Voordat ik hier mee begon te lezen had ik daar werkelijk geen idee van. Het ziet er immers altijd zo makkelijk uit als je iemand ziet voeden. Kind aan de borst - klaar.
Gelukkig was een vriendin van me ook heel eerlijk over dat het niet altijd rozengeur en manenschijn hoeft te zijn. Als ik dat niet had geweten had ik me denk ik hele verloren gevoeld.
pi_144182704
quote:
2s.gif Op donderdag 4 september 2014 20:36 schreef Franny_G het volgende:
Ja, ik bedoel dus niet te zeggen dat als het toch niet lukt, dat een 'mentaal' iets is. Ik denk alleen dat als in principe alles goed gaat en werkt, maar je er niet echt voor gaat en je eraan over kunt geven, en weinig vertrouwen daarbij hebt, in jezelf en je lijf, alle voorlichting en theoretische kennis dan niet zoveel doet.
Dat is waar. Maar hopelijk is een kindje dat aankomt dan een goede drijfveer om verder te gaan :)
pi_144209060
Pijn in mijn rechterborst. Eerst alleen bij het voeden maar nu ook gewoon. Dacht eerst dat het de tepel was maar er zit nu een harde plek iets onder het tepelhof, klein beetje rood. Verstopt melkkliertje of zo? Meisje rechts blijft de afgelopen 48 uur wel wat langer hangen. Kan dat er mee te maken hebben?
pi_144224856
Wilde vanmiddag bijna mijn onzekerheid hier neerzetten wat betreft ineens teruglopen van bv, kolfoobrengst was ineens nog maar een derde van wat anders was.
Maa welja, de rode }) is weer in town.
Wat een waardeloze invloed heeft die hier op de bv!
pi_144225153
Het lijkt op wat ik een tijdje terug ook had, Kyara. Ik was bang voor een ontsteking, maar achteraf was het waarschijnlijk ook een verstopt kliertje. Goed laten drinken is het beste. Tijdens het drinken de plek beetje masseren. Dat werkte bij mij goed. Weet niet of het langer hangen er mee te maken heeft..
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zaterdag 6 september 2014 @ 11:28:35 #223
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144233650
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 23:44 schreef BlueEyes het volgende:
Wilde vanmiddag bijna mijn onzekerheid hier neerzetten wat betreft ineens teruglopen van bv, kolfoobrengst was ineens nog maar een derde van wat anders was.
Maa welja, de rode }) is weer in town.
Wat een waardeloze invloed heeft die hier op de bv!
Irritant is dat he!

Kyara, is het weer over inmiddels?
KuikenGuppy
pi_144235519
Kyara, kan wel een ontsteking worden als de melk daar niet wegkomt. Dus behandelen als een bo: verwarmen, masseren, legen. Misschien hangt meisje langer doordat ze minder melk krijgt, want verstopping.

Irritant he Blue. Hier ook zo. Maar als het eenmaal is doorgebroken, dan gaat de productie ook weer snel omhoog.
pi_144251921
Oh jongens ik ben zo blij O+ Ik wil jullie nogmaals bedanken voor alle adviezen en verhalen, sommige opmerkingen zijn heel erg blijven hangen en hebben enorm geholpen. Ik zit weer zoveel lekkerder in m'n vel!

We hebben de laatste paar dagen een paar keer flesvoeding gegeven. En weet je, de wereld verging niet! En m'n productie raakte er ook niet enorm door van de leg. Ik weet nu dat m'n dochtertje ook best een fles lust, dus dat die optie er gewoon is. Dat geeft zo'n vrij gevoel! En juist daardoor voel ik me in staat om in principe volledige bv te geven. Zelfs voor voeden in het openbaar heb ik wat handigheidjes bedacht zodat dat ook wel moet lukken. En als ik me een keer niet comfortabel voel of als het echt niet uitkomt, dan hebben we de kunstvoeding als back-up.

En... ik wil zelfs wel gaan kolven. Met een handkolf, dat voelt voor mij natuurlijker dan een elektrische kolf. Wordt wel oefenen en experimenteren, maar dat komt wel goed. Ik heb er nu zoveel meer vertrouwen in dan een week geleden. Pfoe!

*O*
pi_144254757
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 12:47 schreef WupWup het volgende:
Kyara, kan wel een ontsteking worden als de melk daar niet wegkomt. Dus behandelen als een bo: verwarmen, masseren, legen. Misschien hangt meisje langer doordat ze minder melk krijgt, want verstopping.

Ik denk dat dit inderdaad het "probleem" was. Het is nu nog steeds erg gevoelig maar ik zit nu halverwege de muur ipv tegen het plafond. En de harde plek is ook weg.

misschien toch iets te rigoureus overdag naar "vaste" drinkmomenten gegaan in plaats van de hele dag doorlopend buffet.
pi_144254779
Wat fijn Amsel! *O*
  zondag 7 september 2014 @ 11:55:06 #228
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144267044
Wat fijn Amsel O+
KuikenGuppy
pi_144282543
Mijn man wilde net graag een fles geven, die heeft de smaak te pakken nu ;) Dus dat leek me een handig moment om te kolven, maar de kolf die ik besteld had is nog niet binnen. Dus heb ik even wat met de hand geprobeerd en dat ging ook nog best goed :o
  zondag 7 september 2014 @ 21:31:57 #230
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144290230
Haha handig zeg!

Ik was vrijdag de hele dag op een bruiloft, had E voor t laatst gevoed om 8:00 en ben 's avonds om 22:00 even gaan kolven met de handkolf. De formidabele opbrengst bedroeg 60cc :o Uit twee borsten :')

Echt, die tieten van mij doen t gewoon alleen als er een kindje aan drinkt. Want ze bleven namelijk wel vol voelen tot E de volgende dag 2x beide kanten had gedronken.
pi_144290762
Stoer dat je dat gedaan hebt, Amsel!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144290877
Lb dat klinkt als de perfecte vraag en aanbod. O+
  zondag 7 september 2014 @ 21:40:24 #233
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144290893
Kyara hoe is t met de pijn?
pi_144290972
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 21:31 schreef LadyBlack het volgende:
Haha handig zeg!

Ik was vrijdag de hele dag op een bruiloft, had E voor t laatst gevoed om 8:00 en ben 's avonds om 22:00 even gaan kolven met de handkolf. De formidabele opbrengst bedroeg 60cc :o Uit twee borsten :')

Echt, die tieten van mij doen t gewoon alleen als er een kindje aan drinkt. Want ze bleven namelijk wel vol voelen tot E de volgende dag 2x beide kanten had gedronken.
Stomme kindverslaafde tieten! Hier (oke ik kolf ietsjes meer) hetzelfde verhaal. Wanneer kon jij dat idee echt loslaten? Ik dacht dat ik het kon maar heb er soms toch nog moeite mee.
  zondag 7 september 2014 @ 21:43:26 #235
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_144291104
Lief dat je het vraagt LB! Gaat wel beter. Ze "hangt" nog steeds nogal lang (en nogal vaak
helaas) dus dat blijft wat gevoelig.

Masseren tijdens het drinken gaat trouwens echt niet lukken :N Maar de plek is ook weg dus dat scheelt ;)

Ik denk dat ik ook beroerd zou kolven als ik nu de kolf weer zou pakken :D

Mabawa, ik kon het pas loslaten toen ik niet meer kolfde.... ik heb muv de eerste maand nooit genoeg kunnen kolven voor 2. Heb daar eigenlijk altijd van gebaald.
  zondag 7 september 2014 @ 21:45:12 #236
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144291204
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 21:40 schreef Omentielvo het volgende:
Lb dat klinkt als de perfecte vraag en aanbod. O+
O+ inderdaad! :D Dat ik dat ooit nog eens zou zeggen :')

Ik vraag me wel eens af hoeveel ze er nou nog uit drinkt. Het klinkt als best wat, maar ze vreet me echt de oren van t hoofd 's ochtends, terwijl ze dan net 2 borsten heeft gedronken :D

Hoe dan ook is het nog steeds vreselijk gezellig en is E dolgelukkig als ze 's avonds moe is en aanhapt O+
  zondag 7 september 2014 @ 21:48:33 #237
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_144291389
Ik merkte op een gegeven moment echt dat borstvoeding zoveel meer was dan alleen voeding.

Hier vragen ze na de borst ook rustig nog om water of een boterham. Of willen na de lunch nog even drinken.

"mama tinken" is hier echt anders dan "wate" of "ete"

Wat het meteen ook een klein beetje jammer maakt omdat ze hier dus weer tig keer per nacht komen. Maar meer eten lost dat dus niet op helaas ( :O )
pi_144291500
Heerlijk toch zo, LB!

Ik merk dat nu ook, Kyara. Als ik I van het kdv heb opgehaald, wil ze heel lang aan de borst (ook als ze op het kdv best veel gehad heeft) en dan is het heerlijk bijkomen. Ik vind het zo fijn dan. *; .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 7 september 2014 @ 21:51:34 #239
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_144291573
Ja, fijn is dat he O+
Vind ik ook als ik een dag weg ben geweest en ze dus hun middagvoeding hebben gemist. Moet zeggen dat het dan ook fijn is om weer wat kwijt te kunnen :D
  zondag 7 september 2014 @ 21:53:27 #240
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144291696
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 21:41 schreef Mabawa. het volgende:

[..]

Stomme kindverslaafde tieten! Hier (oke ik kolf ietsjes meer) hetzelfde verhaal. Wanneer kon jij dat idee echt loslaten? Ik dacht dat ik het kon maar heb er soms toch nog moeite mee.
Uhm nou dat verschilde (verschilt) een beetje per dag :')

Ik weet t niet meer precies, maar ik heb zelden gekolfd wat E dronk. Ze heeft heel regelmatig ook een fles kv gekregen op het dagverblijf. Maar dat kreeg ze al sinds de kraamweek dus ik heb nooit echt de noodzaak gevoeld om alles bij elkaar te kolven. Was wel als de dood dat mijn productie inkakte, dus ik kolfde wel vaak. En het is altijd frustrerend gebleven dat de opbrengst zo minimaal was.

Zelfs laatst nog, toen iemand vertelde dat ze in een kwartier (enkelzijdig) kolven een heel flesje vulde; dan voel ik toch nog iets van jaloezie :')
pi_144292010
Ik dacht dat ik het moeilijk zou vinden als I kv zou krijgen, omdat ik niet 'genoeg' had. Maar ik merk nu dat het me eigenlijk best heeft opgelucht. Dat ik die druk niet meer zo voel en dat het gewoon een prima alternatief is. :@ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144292057
Jaloezie is toch een raar iets. Ik heb er vrede mee dat ik niet zolang bv heb kunnen geven. Maar als ik dan lees van die dreumesjes van Riley haar leeftijd die nog drinken voel ik ook iets van jaloezie en gefaald hebben. :@ (En dat terwijl Riley het echt super doet allemaal)
  zondag 7 september 2014 @ 22:04:12 #243
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_144292438
:*

Je hebt het supergoed gedaan Omen, en Riley doet het ook super!
pi_144292790
Mabawa, ik kon het ook pas echt loslaten toen ik niet meer kolfde en toen bleek dat mijn productie dat prima trok (bij 14 maanden). Productie opstarten ging heel lastig (strak schema met voeden-kolven-flesje), dus nog lang onzeker. Toen moest ik vaak 4x per dag kolven (3x onder werktijd + een extra keer 's avonds) om genoeg te hebben voor een dag op de opvang. Hij dronk daar zo 3x 150-180 leeg. Ik durfde idd niet een keer te laten vallen voor een fles kv omdat ik zoooooo bang was dat mijn productie dan direct zou instorten.. Achteraf echt gekkenwerk (en ik denk ook echt dat ik het dit keer anders aan ga pakken).

Amsel O+!!!
Venus in pocketformaat
© loveli
  zondag 7 september 2014 @ 22:14:09 #245
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144293118
Omen je zegt t zelf al, jaloezie is een gek iets (of eigenlijk, de gevoeligheid die je overhoudt aan een kind krijgen ;) ) want jij hebt nergens gefaald! Je hebt een prachtige dochter opgevoed O+
  zondag 7 september 2014 @ 22:15:30 #246
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144293205
Phaidra ik weet niet of ik er overheen heb gelezen, maar voed jij I nog? :o
pi_144294009
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 22:15 schreef LadyBlack het volgende:
Phaidra ik weet niet of ik er overheen heb gelezen, maar voed jij I nog? :o
:Y

Het is wel heel rap van 3-4x per dag naar hooguit 1 of 2 keer gegaan (alleen nog voor het slapen en soms wil hij meteen in bed). Heel prettig is het momenteel niet (gevoelig :X en productie nagenoeg weg) maar wil hem ook niet dwingen om te stoppen. Al zou ik niet graag tandemen, aangezien ik 1 kind aan de borst al een behoorlijke uitputtingsslag vond, vooral lichamelijk ivm veel afvallen en slechte weerstand. Maar we zullen zien...
Venus in pocketformaat
© loveli
  zondag 7 september 2014 @ 22:34:09 #248
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144294459
Oh wat fijn zeg!

Inderdaad niet tof om het zomaar af te kappen, maar met minder productie zal hij misschien zelf wel stoppen :Y

En tandemen lijkt me in jouw geval niet slim nee :o :X
pi_144295240
Lief dat jullie dat delen. En ergens wel 'fijn' :@ om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik heb met domperidon meestal 2, soms net 3 flesjes bij elkaar gekolfd in 4 -5 keer kolven. M heeft trouwens nooit meer dan 150 cc per keer gedronken. Maar bij 3 flesjes was t vaak 120 cc en was hij goed tevreden. En ja een enkele keer moest hij dus kv bij krijgen.
Nu ik het iets meer loslaat en minder kolf krijg ik 1 voeding bij elkaar. Maar 8 vd 10 keer heeft hij overdag maar 1 flesje dus dat scheelt.

Omen :*

Kyara, fijn dat het beter gaat nu. Zou stom zijn als je nu ineens nog kuren krijgt.

Phaidra wat goed zeg. Tandemen klinkt inderdaad niet handig, 'hopelijk' heeft hij er zelf snel genoeg van.
pi_144305076
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2014 22:27 schreef Phaidra het volgende:

[..]

:Y

Het is wel heel rap van 3-4x per dag naar hooguit 1 of 2 keer gegaan (alleen nog voor het slapen en soms wil hij meteen in bed). Heel prettig is het momenteel niet (gevoelig :X en productie nagenoeg weg) maar wil hem ook niet dwingen om te stoppen. Al zou ik niet graag tandemen, aangezien ik 1 kind aan de borst al een behoorlijke uitputtingsslag vond, vooral lichamelijk ivm veel afvallen en slechte weerstand. Maar we zullen zien...
Toevallig vroeg ik het me gisteren nog af, hoe dat nu bij jullie gaat. Ben benieuwd naar het verdere verloop! Hopelijk hakt hij zelf de knoop door om volledig te stoppen ergens de komende maanden.
pi_144305630
:W Hallo! Vraagje hier voor ervaren voeders :)
Ik ben afgelopen week weer begonnen met werken en kolf nu op werk. Dit gaat op zich prima, ik kolf genoeg om hem die dagen te voorzien van melk. Wat me wel opvalt is dat F nu veel meer wil drinken in de avond en hij wordt 's nachts nu weer wakker terwijl hij al 2 maanden doorsliep.

Vannacht bijvoorbeeld wilde hij echt drinken rond een uur of 2 dus heb ik hem uiteraard ook gevoed. Moet ik me druk maken over mijn productie die afgenomen zou kunnen zijn door het weer werken, of zou het ook iets anders kunnen zijn?

Alvast bedankt :*
pi_144305679
Mijn boerenverstand zou zeggen dat hij clustert omdat hij je mist :)
  maandag 8 september 2014 @ 11:04:39 #253
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144305743
Ik meen ook wel eens gelezen te hebben ergens dat kinderen dan meer behoefte hebben aan contact en daarom weer vaker gaan vragen.

Amsel fijn om te lezen dat je je weer beter voelt. Ben wat laat met reageren maar vond je gevoel van alleen maar eten moeten geven zo herkenbaar :')

Zweten jullie baby's ook altijd zo tijdens de borstvoeding? Lucas krijgt altijd een nat zweterig hoofd tijdens het drinken ook al is hij niet dik aangekleed verder. Blijkbaar is het enorm inspannend.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  maandag 8 september 2014 @ 11:07:47 #254
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144305814
Fazz, hij mist je idd O+
En Chanty, hier ook een zweethoofdbaby :D
KuikenGuppy
pi_144306194
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 10:59 schreef Fazzoletti het volgende:
:W Hallo! Vraagje hier voor ervaren voeders :)
Ik ben afgelopen week weer begonnen met werken en kolf nu op werk. Dit gaat op zich prima, ik kolf genoeg om hem die dagen te voorzien van melk. Wat me wel opvalt is dat F nu veel meer wil drinken in de avond en hij wordt 's nachts nu weer wakker terwijl hij al 2 maanden doorsliep.

Vannacht bijvoorbeeld wilde hij echt drinken rond een uur of 2 dus heb ik hem uiteraard ook gevoed. Moet ik me druk maken over mijn productie die afgenomen zou kunnen zijn door het weer werken, of zou het ook iets anders kunnen zijn?

Alvast bedankt :*
Herkenbaar :Y. Het was bij ons ook echt het verwerken van alle nieuwe indrukken en mamahonger. Productieafname viel erg mee.

Ter informatie (hopelijk gaat het bij jou niet zo): Ons jongetje bleek erg gevoelig voor de veranderingen, sliep hooguit 1,5-2 uur achter elkaar 's nachts en dat duurde tot zeker 9 maanden :X.

LE, ik hoop ook dat hij er zelf mee stopt, maar hij heeft natuurlijk nog even. Hij is nooit echt borstverslaafd geweest, dus ik had al niet verwacht dat hij zo lang vol zou houden (productie stortte al rond de 6 weken in). Mijn vriend maakt zich best zorgen om mij en zou willen dat we actief iets eraan doen. Ik zou dat zo sneu vinden, dus ik hoop nog even op een natuurlijk verloop ;).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_144306567
Dank voor jullie reacties :)
Ik was/ben vooral bang dat m'n productie achteruit gaat en ik wil nog helemaal niet stoppen/minderen met voeden :) Maar als hij dus gewoon bij me wil zijn dan is dat natuurlijk goed O+

Phaidra, dat klinkt heel vermoeiend, max 2 uur achter elkaar slapen...

Chanty, heeft F ook, zweetdruppeltjes op z'n neus :D
  maandag 8 september 2014 @ 11:53:33 #257
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144307046
Fazzoletti, er kan ook nog regelgedrag bij zitten, indrukken verwerken... maar bovenal wil ie denk ik gewoon bij je zijn :Y O+

Chanty, even een hydrofiel tussen je arm en zijn hoofd! Hier ook een zweetkoppie ;)
  maandag 8 september 2014 @ 12:12:34 #258
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144307515
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 11:53 schreef LadyBlack het volgende:
Fazzoletti, er kan ook nog regelgedrag bij zitten, indrukken verwerken... maar bovenal wil ie denk ik gewoon bij je zijn :Y O+

Chanty, even een hydrofiel tussen je arm en zijn hoofd! Hier ook een zweetkoppie ;)
Hij ligt op het voedingskussen en zweet ook aan de kant die niet op het kussen ligt :P heetgebakerd tiepje
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  maandag 8 september 2014 @ 12:18:20 #259
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144307674
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2014 12:12 schreef Chanty het volgende:

[..]

Hij ligt op het voedingskussen en zweet ook aan de kant die niet op het kussen ligt :P heetgebakerd tiepje
Herkenbaar hoor, maar die hydrofiel hield het voor ons allebei een beetje comfortabel ;)

Ze is vandaag helemaal gloeiendheet, maar dan van de koorts ;( En dan ben ik weer zoooooo blij met de eindeloze troost die de borst haar biedt O+
  maandag 8 september 2014 @ 12:38:23 #260
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144308291
Ach wat sneu LB! Beterschap voor je elfje :*
KuikenGuppy
pi_144310495
Fazz, hier is het ook zo. I wil veel drinken als ze van het kdv komt, en ook 's nachts komt ze nu weer een keer extra (al is het hier eerder in de ochtend, dus een uur of vier/vijf en dan weer om zeven/acht uur).

LB, beterschap voor E! Gelukkig kun je inderdaad die troost bieden. *; . Ze is best vaak (een beetje) ziek geweest de laatste tijd he. Wat sneu voor haar.

Ik ben net terug van het cb. En zoals ik al in de gaten had, is ze niet veel gegroeid. Vorige keer woog ze, op 29 juli, 6810 en vandaag 6925. Voor de zekerheid hebben ze haar twee keer gewogen.

De curve ziet er zo uit:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De verpleegkundige was vooral I aan het observeren. Hoe actief en alert ze is. Maar dat zit wel snor, want ze tijgerde de hele mat over, draaide, was aan het lachen en spelen met de rammelaar. Dus ze vond het geen reden tot zorg. We kunnen doorgaan zoals we nu bezig zijn en verder wel goed opletten of ze niet suf wordt e.d. En een keertje extra wegen. Ik ben zelf ook altijd heel tenger geweest, dus op zich is het niet zo gek dat ze nu op een lijn komt dat onder het gemiddelde zit, ze is ook fijntjes gebouwd en heel beweeglijk. Maar heel eerlijk moet ik wel een beetje slikken als ik naar die curve kijk, dus dat moet ik maar niet te vaak doen. :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144312349
Kan me voorstellen dat het toch even schrikken is, Fran, ondanks dat ze het verder goed doet. Kun je haar niet extra aanleggen zo af en toe?

En zweetbaby heb ik ook. Drijfnatte plekken bij het voeden en als ze met haar koppie op mijn borst in slaap valt. Soms heeft ze ook echt een heel klam lijfje als ze drinkt of veel krampjes heeft, arm ding. Ik doe er ook vaak een hydrofiel tussen. :Y
pi_144317402
Ik voed gewoon op verzoek en als ik ook maar even vermoed dat ze honger heeft, leg ik haar aan. 'Toevallig' (?) wilde ze vandaag heel veel drinken, dus al met al een behoorlijke tijd met haar aan de borst doorgebracht. Misschien is ze ook aan het regelen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144317928
Oh Franny, ondanks dat je weet dat je meisje het goed doet is zo'n lijntje toch schrikken he? Als we al geen slapeloze nachten hadden, had onze 'langzaam groeitijd' het me wel gegeven. Over minimaal 2 weekjes weer wegen en tot die tijd lekker laten regelen! :* Je meisje doet het zo te horen heel goed qua ontwikkeling en dat is toch ook wel heel belangrijk.
  maandag 8 september 2014 @ 18:02:32 #265
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144319332
Kan me voorstellen dat je schrikt van die lijn maar zolang ze het verder goed doet :)

Lucas is bang dat zijn borst ervandoor gaat dus hij houdt hem goed vast :D

Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  maandag 8 september 2014 @ 20:30:16 #266
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144326388
quote:
2s.gif Op maandag 8 september 2014 13:57 schreef Franny_G het volgende:

LB, beterschap voor E! Gelukkig kun je inderdaad die troost bieden. *; . Ze is best vaak (een beetje) ziek geweest de laatste tijd he. Wat sneu voor haar.
Nou, het was juist zo'n beetje de hele zomer goed gegaan :') maar dit was weer een heel sneue dag ja.

quote:
Ik ben net terug van het cb. En zoals ik al in de gaten had, is ze niet veel gegroeid. Vorige keer woog ze, op 29 juli, 6810 en vandaag 6925. Voor de zekerheid hebben ze haar twee keer gewogen.

De curve ziet er zo uit:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De verpleegkundige was vooral I aan het observeren. Hoe actief en alert ze is. Maar dat zit wel snor, want ze tijgerde de hele mat over, draaide, was aan het lachen en spelen met de rammelaar. Dus ze vond het geen reden tot zorg. We kunnen doorgaan zoals we nu bezig zijn en verder wel goed opletten of ze niet suf wordt e.d. En een keertje extra wegen. Ik ben zelf ook altijd heel tenger geweest, dus op zich is het niet zo gek dat ze nu op een lijn komt dat onder het gemiddelde zit, ze is ook fijntjes gebouwd en heel beweeglijk. Maar heel eerlijk moet ik wel een beetje slikken als ik naar die curve kijk, dus dat moet ik maar niet te vaak doen. :+ .
Heel goed van de verpleegkundige!! De meting volgende keer geeft misschien een ander beeld, en zo niet, dan groeit ze hopelijk gewoon door op de lijn die ze nu te pakken heeft :) Niks mis mee inderdaad, maar ik begrijp zooooo goed dat het niet leuk is om te zien! :*
  maandag 8 september 2014 @ 20:50:52 #267
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144327457
Lucas :D O+

Dit was E's enige troost vanochtend:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 8 september 2014 @ 20:58:51 #268
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144327873
Och die rode wangetjes... Wel een heel lieve foto LB O+.

En Lucas :D O+.
KuikenGuppy
pi_144327943
Dankjulliewel, :* .

Heel lieve foto's. Dat soort momentjes moet je echt vastleggen. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 8 september 2014 @ 21:12:01 #270
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144328622
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 20:50 schreef LadyBlack het volgende:
Lucas :D O+

Dit was E's enige troost vanochtend:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ahhwww O+ mooi meiske
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_144332675
Fijne eyeopener hier te lezen over loslaten van genoeg kunnen kolven en de kv dan op een KDV dan als achterdehand te hebben.
Ik werk nog niet eens en zat al te rekenen en doen hoeveel dagen en hoeveel voedingen en hoeveel ik per week nodig heb en hoeveel ik kolven moet en en en en en...
Vanmiddag nav hier dit besproken met mijn vriend en het lucht gewoon op dat we wel gaan zien hoe en wat
(Controlfreak :@ )
  maandag 8 september 2014 @ 22:46:49 #272
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_144333579
Er is een plaatje waarop je kan zien dat het hoofd echt warm wordt van de borstvoeding. Dus het zweethoofdje hoort er echt bij. :)

LB, beterschap voor je mooie meisje :*
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  dinsdag 9 september 2014 @ 02:48:55 #273
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144339021
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 22:46 schreef DaviniaHR het volgende:
Er is een plaatje waarop je kan zien dat het hoofd echt warm wordt van de borstvoeding. Dus het zweethoofdje hoort er echt bij. :)

LB, beterschap voor je mooie meisje :*
Serieus :D wat grappig
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_144341297
Franny, dat ik al maanden geen curve meer toon hier heeft ook een reden.. Mijnes buigt ook zo af. Niet leuk, maar ik heb idd besloten dat los te laten. Hij is alert, ontwikkelt zich prima, eet ook echt prima, dat zit wel snor. En hoe een kindje het doet zegt veel meer dan een curve. Klinkt als een fijne vpk trouwens! :)

Zeg ik heel stoer. Maar het steekt wel een beetje als ik hier anderen vol trots hoor praten over 'slagroom' en alle complimenten die worden uitgedeeld als een kindje goed groeit. Enniehoe, ik ken dus het vervelende gevoel dat erbij komt kijken :*
  dinsdag 9 september 2014 @ 10:06:05 #275
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144341593
Slagroom vind ik ook (nog steeds!) niet leuk om te lezen :N

Ik heb van 10 weken tot 6 maanden domperidon gebruikt, desondanks dus regelmatig moeten bijvoeden (tot 3 maanden standaard na iedere voeding) en E ging pas daarna (dus met vaste voeding) richting de gemiddelde lijn.

Maar hey, niet gezegd dat ze met flesvoeding beter gegroeid was he :)

Tengere kindjes ftw!
pi_144341774
:*

Ken nu met twee dochters beide varianten, hoewel ik nooit echt productieproblemen heb gehad. Oudste zat al snel onder de curve en zit daar nog steeds met haar gewicht (nu 4 jaar). Jongste groeit juist wel heel lekker. Ik vind het bijzonder dat ze zo verschillen, maar heb me toch best geregeld wel zorgen gemaakt om oudste (net 7kg bij d'r eerste verjaardag bijvoorbeeld).
pi_144343050
Ontlurkt (elke keer als ik als meelezer die dingen lees denk ik: nu is het CB blij, en straks bij de schoolarts wordt een kind van 4 al te kennen gegeven dat het te dik is... Been there... Ik ben juist bang dat ik me als (obese) moeder te druk zal maken over of mijn kind niet te zwaar is :@ )

Lurkt verder...
Kwak
  dinsdag 9 september 2014 @ 11:31:30 #278
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144343840
Ook een punt Kwak :Y

Maar LE, bij jou spelen de genen ook wel een rol denk ik he. Mijn vriend en ik zijn allebi sinds de puberteit al niet meer slank... en allebei onze families zijn dat ook niet. En de zorgen die Kwak zich maakt over gewicht, deel ik dus wel een beetje. (getuige mijn paniek hier toen ze bij de laatste weging ineens enorm was gegroeid)
pi_144343977
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 10:59 schreef kwakz0r het volgende:
Ontlurkt (elke keer als ik als meelezer die dingen lees denk ik: nu is het CB blij, en straks bij de schoolarts wordt een kind van 4 al te kennen gegeven dat het te dik is... Been there... Ik ben juist bang dat ik me als (obese) moeder te druk zal maken over of mijn kind niet te zwaar is :@ )

Lurkt verder...
Je hebt zeker een punt.

LB, absoluut. Wij zijn beide heel slank (hoewel mijn man ook wel echt een flinke baby was, ooit) dus je verwacht geen kind dat bovenin de curve zit. Zeker niet met zijn voorgeschiedenis. Desalniettemin, had ik het fijner gevonden als hij wel wat meer naar die middenlijn toe was gekropen. Dat is een beetje waar je van droomt als je kind te vroeg en te klein wordt geboren. Ik heb het inmiddels zo goed als los gelaten, maar het knaagt heel soms nog wel een tikje ;)
  dinsdag 9 september 2014 @ 11:47:41 #280
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144344318
Snap ik. En als me iets is opgevallen de afgelopen 1,5 jaar, dan is het wel dat élke moeder wel iets heeft wat ze graag anders had gezien. Gewoon omdat het om zoiets belangrijks gaat! O+

En in sommige gevallen is dat heel obvious (vroeggeboorte, of de hele borstvoeding mislukt), maar ook minor ontevredenheid blijft volgens mij altijd (ik was bv liever niet ingeleid, en ik baal nog steeds dat mijn kraamweek/maanden bestonden uit kolvenkolvenkolven).

Het belangrijkste is denk ik om je te blijven realiseren dat je wel een kind hebt. Aangezien dat ook niet iedereen is gegund. Zie, daar is ook weer wat oud zeer En daarmee kan ik zo'n gedachtengang voor mezelf altijd positief afsluiten :Y
pi_144344383
Whehe, vrouwen :D

Nou, die middenlijn boeit me an sich niet, maar het achterliggende gevoel (mijn lichaam faalt, ik kan hem niet geven wat hij nodig heeft - hallo oud zeer! ;) ) kan wel sterk de kop op steken. Om maar positief te blijven: ondertussen krijgt hij wel al meer dan 16 maanden borstvoeding, dus ik moet idd niet zo zeuren :P
  dinsdag 9 september 2014 @ 11:52:13 #282
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144344447
Je hebt hem tot een gezond en prachtig jongetje gevoed ^O^
pi_144344846
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 11:35 schreef L-E het volgende:

[..]

Je hebt zeker een punt.

LB, absoluut. Wij zijn beide heel slank (hoewel mijn man ook wel echt een flinke baby was, ooit) dus je verwacht geen kind dat bovenin de curve zit. Zeker niet met zijn voorgeschiedenis. Desalniettemin, had ik het fijner gevonden als hij wel wat meer naar die middenlijn toe was gekropen. Dat is een beetje waar je van droomt als je kind te vroeg en te klein wordt geboren. Ik heb het inmiddels zo goed als los gelaten, maar het knaagt heel soms nog wel een tikje ;)
Ik heb wel een beetje hetzelfde gevoel, maar zorgen maak ik me meestal niet. Ik vind het vooral vervelend als hij ziek is, hij heeft echt weinig reserves dan.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_144346018
LB, wat jij zegt is helemaal waar.
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 11:47 schreef LadyBlack het volgende:
Snap ik. En als me iets is opgevallen de afgelopen 1,5 jaar, dan is het wel dat élke moeder wel iets heeft wat ze graag anders had gezien. Gewoon omdat het om zoiets belangrijks gaat! O+

En in sommige gevallen is dat heel obvious (vroeggeboorte, of de hele borstvoeding mislukt), maar ook minor ontevredenheid blijft volgens mij altijd (ik was bv liever niet ingeleid, en ik baal nog steeds dat mijn kraamweek/maanden bestonden uit kolvenkolvenkolven).

Het belangrijkste is denk ik om je te blijven realiseren dat je wel een kind hebt. Aangezien dat ook niet iedereen is gegund. Zie, daar is ook weer wat oud zeer En daarmee kan ik zo'n gedachtengang voor mezelf altijd positief afsluiten :Y
Ik ben het helemaal met je eens. Mooi gezegd :*
pi_144349457
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 11:52 schreef LadyBlack het volgende:
Je hebt hem tot een gezond en prachtig jongetje gevoed ^O^
*jank*

O+
pi_144351332
Er is idd altijd wel iets. Franny, lekker kijken naar wat een happy baby ze is! O+
Home is where the O+ is...
pi_144355876
Wat tof dat we ook onzekerheden e.d.delen hier. *; .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144363020
Hoi dames,

ik ga morgen op kraamvisite bij een vriendin die net (3 weken te vroeg) haar baby heeft gekregen. Kindje is morgen 1 week oud. Ze heeft nu productieproblemen, te weinig melk, en moet nu heel veel kolven om t op gang te brengen...

ze wil echt heel graag dat het lukt. hebben jullie nog tips om tegen haar te zeggen. niet zozeer oplossingen misschien (mag ook), maar wat je als verse mama in de topperiode voor kraamtranen graag had willen horen bijvoorbeeld?

ik wil niet iets verkeerds zeggen...
Kwak
  dinsdag 9 september 2014 @ 20:17:14 #289
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144363200
Het. Wordt. Echt. Beter! :*

Je kunt heel erg blijven hangen in 'het gaat nu al 3 weken niet goed, moet ik dan áltijd zo aan die kolf blijven hangen? :'( ', maar achteraf bezien is dat maar zoooo kort ten opzichte van de bijna 1,5 jaar heerlijk borstvoeding geven die het mij heeft opgeleverd ^O^

Oh, en da's echt voor als andere dingen niet werken (zoals bij mij), maar er is ook nog domperidon :Y Heeft ze al een lactatiekundige ingeschakeld?
pi_144363522
Kwak, gewoon zeggen dat ze supergoed bezig is, dat elke dag er eentje is.

Dat vond ik iig fijn om te horen, erkenning ipv dingen als 'kunstvoeding kan ook hoor' of 'dat hou je toch niet vol?!'

Er is ook een stukje op bv.com speciaal voor opstartproblemen bij premature en dysmature kindjes. Even zoeken. Die herkenning vond ik zo fijn! Is misschien ook iets om naar te verwijzen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_144363689
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_144363831
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:17 schreef LadyBlack het volgende:
Het. Wordt. Echt. Beter! :*

Je kunt heel erg blijven hangen in 'het gaat nu al 3 weken niet goed, moet ik dan áltijd zo aan die kolf blijven hangen? :'( ', maar achteraf bezien is dat maar zoooo kort ten opzichte van de bijna 1,5 jaar heerlijk borstvoeding geven die het mij heeft opgeleverd ^O^

Oh, en da's echt voor als andere dingen niet werken (zoals bij mij), maar er is ook nog domperidon :Y Heeft ze al een lactatiekundige ingeschakeld?
ja, heeft ze mee gesproken (denk telefonisch). ze moet nu twee dagen lang elk uur kolven...

ik heb jou al als voorbeeld genoemd, dat t in t begin niet liep en dat je nu nog steeds voedt.
Kwak
pi_144363930
quote:
gelukkig was de baby wel gewoon 6 pond (ondanks moeder jouw formaat ;) )

maar zal t linkje bewaren!

ben zo benieuwd hoe t bij mij gaat zijn. hoorde net van mijn moeder dat mijn oma tegelijk met mijn moeder een andere baby gevoed heeft, uit t dorp, die zwak was en waarvan de moeder niet genoeg had. en zelf was ze ook een ontzettende melkfabriek. dat wil ik wel erven, incl de snelle bevallingen, dank u.
Kwak
  dinsdag 9 september 2014 @ 20:31:21 #294
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144364068
Ohja, syntocinon neusspray helpt om een toeschietreflex te krijgen. Moet wel op recept volgens mij, maar dat kan ze aan de verloskundige vragen :Y

En wat Phaidra zegt is inderdaad ook heel belangrijk; elke dag die ze nu geeft is maar weer mooi meegenomen!
pi_144364229
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:28 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

gelukkig was de baby wel gewoon 6 pond (ondanks moeder jouw formaat ;) )

maar zal t linkje bewaren!

ben zo benieuwd hoe t bij mij gaat zijn. hoorde net van mijn moeder dat mijn oma tegelijk met mijn moeder een andere baby gevoed heeft, uit t dorp, die zwak was en waarvan de moeder niet genoeg had. en zelf was ze ook een ontzettende melkfabriek. dat wil ik wel erven, incl de snelle bevallingen, dank u.
Het linkje is ook voor randprematuren met normaal gewicht, maar als baby met 37 weken en 6 pond ter wereld kwam, geldt het eigenlijk net niet idd.

Ik hoop voor je dat het erfelijk is :D.

[ Bericht 0% gewijzigd door Phaidra op 09-09-2014 20:52:08 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_144364582
Ook babies met een gemiddeld gewicht en een prima termijn kunnen randpremature verschijnselen vertonen he, zeker als het om bv gaat :)

Kwak, alle tips zijn al gegeven. Ik vind elk uur kolven overigens wel erg veel, drinkt het kindje zelf niet aan de borst?
pi_144364921
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:39 schreef L-E het volgende:
Ook babies met een gemiddeld gewicht en een prima termijn kunnen randpremature verschijnselen vertonen he, zeker als het om bv gaat :)

Kwak, alle tips zijn al gegeven. Ik vind elk uur kolven overigens wel erg veel, drinkt het kindje zelf niet aan de borst?
kindje drinkt volgens mij wel... ze zei dat t alleen haar productie was (maar goed t was een korte app-sessie, toen moest ze weer voeden en ze zou morgen wel verder vertellen). ik denk dat ze nu dan in sessies kolft voor flesjes ofzo?
Kwak
pi_144368104
Klinkt alsof ze alles aan het geven is om de borstvoeding een flinke kickstart te geven. Doen: complimenteren. Eventueel een doosje borstvoedingsthee meebrengen (weleda). Niet doen: afzwakken (kv is toch ook prima) of tips geven, lactatiekundige zit er al bovenop en 1 beleid is meer dan genoeg.
pi_144368353
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:35 schreef WupWup het volgende:
Klinkt alsof ze alles aan het geven is om de borstvoeding een flinke kickstart te geven. Doen: complimenteren. Eventueel een doosje borstvoedingsthee meebrengen (weleda). Niet doen: afzwakken (kv is toch ook prima) of tips geven, lactatiekundige zit er al bovenop en 1 beleid is meer dan genoeg.
Thanks, daar heb ik wat aan! ik dacht zelf aan buik/borstolie van weleda, om lekker te smeren nu alles weer zn plekje moet krijgen en de borsten ook het nodige te verduren krijgen. is dat lekker?

ik merk dat ik al neig naar afzwakken, omdat ik niet wil laten voelen alsof ik push dus ik zal me goed inhouden morgen w.d. betreft!
Kwak
pi_144368408
Nee, want je wil juist de pure moedergeur op en rond de borsten om de instincten van beeb te stimuleren.

En over smeren bij stuwing hoor ik je over een tijdje wel weer :D
pi_144368685
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:39 schreef WupWup het volgende:
Nee, want je wil juist de pure moedergeur op en rond de borsten om de instincten van beeb te stimuleren.

En over smeren bij stuwing hoor ik je over een tijdje wel weer :D
ja kijk, dat soort info heb ik dus nodig als noob :P
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')