Ja, dat is zeker zo. 10 tussenuren is ook teveel van het goede.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 17:14 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Al begrijp ik je uitleg wel. Vorig jaar had ik echter 10 tussenuren, dat vond ik toch een beetje te veel van het goede. Zeker als er weinig werkplekken beschikbaar zijn, zoals op mijn school het geval is.
Dan ruil ik toch graag met jouw rooster hoor
Mooi overzicht. Volgende week begin ik met mijn deeltijdopleiding. Meteen stage lopen dit jaar, veel zin in en ik ben benieuwd of het onderwijs iets voor mij is.quote:
Leuk! Welk vak ga je geven en op welk niveau ga je les geven?quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:14 schreef bascross het volgende:
[..]
Mooi overzicht. Volgende week begin ik met mijn deeltijdopleiding. Meteen stage lopen dit jaar, veel zin in en ik ben benieuwd of het onderwijs iets voor mij is.
Economie, niveau weet ik nog niet, maar de opleiding is voor tweedegraads docent, dus ik neem aan in de onderbouw.quote:Op maandag 18 augustus 2014 19:14 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Leuk! Welk vak ga je geven en op welk niveau ga je les geven?
Na een half jaar stage te hebben gelopen (2e graads economie) kan ik het hier wel mee eens zijn. Nu met de propedeuse op zak aan het 2e jaar beginnen.quote:Op maandag 18 augustus 2014 15:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Heel veel tips
- Heb plezier! Onderwijs is leuk!
Mooi stuk, Baba. Ben het met heel veel punten eens. Enkele punten vormen een onderwerp van discussie, maar die hoeven we hier niet direct te voeren.quote:Op maandag 18 augustus 2014 15:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Overmorgen ga ik weer eens naar school. Even acclimatiseren en bijkletsen. Maandag vergaderdag, dinsdag introductiedag en dan is schooljaar 2014-2015 geopend. Ben benieuwd dit jaar! Hopelijk dit jaar in dit topic vooral weer berichtjes en discussies "uit het veld"..
Voor de collega's die dit schooljaar voor het eerst starten, hier nogmaals een aantal tips. Ik heb ze al eens in een eerder deel gepost, maar och, 't kan geen kwaad, toch?
BINNENKOMEN VAN DE LEERLINGEN
- Als de leerlingen binnen komen, altijd begroeten! Je ziet vaak dat leraren niks zeggen als de klas binnen komt, en de eerste woorden zijn: "Pak je boek voor je op bladzijde 3".
- Ga bij de deur staan. Dan verwelkom je ze als het ware in "jouw" territorium. Ook kun je leerlingen die wat té enthousiast naar binnen stuiteren, al wat kalmeren.
- Geef de leerlingen de eerste minuutjes de kans om spullen op tafel te pakken en even tot rust te komen. Ik praat dan meestal effe wat met de leerlingen. Even vragen hoe het met de nieuwe schildpad gaat, of de iPhone nog steeds kapot is, etc. Beetje socializen, vinden de leerlingen leuk als je belangstelling toont.
LESBEGIN
- Ga voor de klas staan - verstop je niet achter het bureau! - en vraag om stilte. Ga dán pas verder met je verhaal.
Als je niet wacht op stilte en je begint door het geroezemoes te praten, dan weten de leerlingen dat het niet de moeite waard is om te luisteren.
- Begin de les met: "Goedemorgen", "Goedemiddag" of iets dergelijks.
Laat merken dat je het leuk vindt dat zij er zijn.
- In de allereerste les zou ik de klassenlijst doorlopen, even vragen of de persoon zijn vinger opsteekt. Eventueel kort iets over zichzelf laten vertellen?
- Maak een klasseplattegrond. Dan leer je de namen sneller!
- Ik loop meteen de klas in tijdens mijn verhaal. Dan dring je het territorium van de leerlingen binnen. Maar het is JOUW lokaal, JOUW territorium. Terugeisen, dus!
KLETSEN
- Leerlingen kunnen kletsen tijdens je uitleg. Dat ligt niet aan jou, maar aan de stof. Ik was zelf ook niet geïnteresseerd in de ontwikkelingen van de Franse fruitvlieg. Je hebt kletsen en kletsen. Ik heb er zelf geen probleem mee als leerling A even iets tegen leerling B fluistert. Je maakt je zelf namelijk énorm wild als je op élk fluistertje gaat reageren. Klas wordt dan ook opgefokt.
- Als er een leerling blijft kletsen, stoppen met de uitleg, en de leerling in kwestie doordringend aan kijken. Daarna verder met je uitleg.
- Werkt dat niet, dan noem ik zijn naam tijdens mijn uitleg. "Wat je dan ziet, Remco, is dat het voltooid deelwoord aan het einde van de zin komt".
- Werkt dat niet, dan ga ik langzamer praten en blijf de leerling in kwestie doordringend aan kijken.
- Werkt dat niet, dan leg ik mijn boek neer en zeg ik: "Sorry dat ik je stoor tijdens je gesprek. Praat rustig even verder, de klas en ik luisteren wel even mee".
- Onverwachte opmerkingen werken vaak beter dan 5 x "kun je even je mond dichthouden?".
KLAS STOPT NIET MET KLETSEN
- Nachtmerrie van elke leraar! Kan gebeuren, maar wat doe je dan?
- Ga nóóit, nóóit óver het geluid van de klas heen schreeuwen. Jij gaat harder, de klas gaat harder -> escalatie van geluid.
- Boos worden? Er is niks dat een rumoerige klas leuker vindt!
- Ga rustig voor de klas zitten, achter je bureau, en ga lezen, of een puzzel in vullen. Dat is een reactie die de klas niet verwacht. De leukigheid gaat er voor hen dan van af. Je wacht (en uiteraard bonst je hart in je keel) tot de klas gekalmeerd is. En al duurt dat 20 minuten, so what.
Dan zeg je rustig: "Ik heb nu xx minuten zitten wachten. Dat is dus de laatste keer geweest!". Je kunt er voor kiezen om als sanctie de xx minuten te laten nablijven/in te halen.
STRAF
- Ik ben zelf geen voorstander van straf en ik geef het dan ook hoogstzelden.
- Als een leerling vervelend is, geef je hem 2 keer een waarschuwing. De derde keer laat je hem straf schrijven. Zorg dat je van te voren weet wat je hem laat overschrijven. "Rick, schrijf bladzijde 40 maar over. Morgen inleveren".
- Wat ik meestal doe is een gesprekje met de leerling aan knopen. Niet bang zijn voor 'vervelende' kinderen! Zij vragen aandacht, alleen op een andere manier. In zo'n gesprekje vraag ik waarom hij zo tegen me doet, of ik misschien wat fout gedaan heb.
Meestal kan zo'n leerling je haarfijn vertellen waarom hij vervelend reageert. Daar kun je dan iets mee. Ik ken collega's die een jaar lang een leerling elke les straf gaven, omdat hij vervelend was. Ik was er in een gesprekje achter, en ik had een heel leuk jaar met hem.
Zo'n gesprekje kan ná de les, op een afgesproken tijdstip, of tijdens de les. Ik zet de klas dan aan het werk, en neem zo'n leerling dan even mee de gang op.
- Noteer goed welke straf je aan een leerling gegeven heb. Als een leerling iets bij je moet inleveren, onthou dat. Ik vergeet dat altijd, een van de redenen dat ik nooit straf geef.. haha
IK BEN MIJN..... VERGETEN
- Wat doe je als een leerling met een pruillip naast je bureau staat en meldt dat hij zijn boek vergeten is? Of iets anders?
- Wanneer de leerling zijn boek vergeet, laat ik hem meestal mee kijken met de buurman. Zo krijgt hij toch wat van de les mee -> gaat dus niet klieren!!
- Werkboek vergeten? Volgende les laten zien en alle opdrachten zijn bijgewerkt.
- Ik reageer nooit boos als iemand wat vergeet. Ik ben meestal quasi-teleurgesteld. Als je zo reageert, speel je op het gevoel van de leerlingen. Iemand teleurstellen vinden ze veel erger dan iemand boos maken.
HUISWERK CONTROLEREN
- Je kunt vragen of de leerlingen hun werkboek open leggen bij het huiswerk. Dan langs alle bankjes lopen en de werkboeken inzien. Dit kost wel wat tijd (wat doet de rest van de klas ondertussen?). Maar werkt wel.
- Steekproefsgewijs een werkboek vragen en die nakijken. (Dit doen wanneer de klas aan het werk is).
- Tijdens zelfstandig werken door de klas lopen en terloops in de werkboeken kijken. Het valt je meteen op als een werkboek behoorlijk leeg is!
HUISWERK NIET AF?
- Wat doe je dan?
- Gemiste opdrachten maken voor de volgende les. Laten zien.
- Een kruisje in je agenda zetten. Drie kruisjes is.... *sanctie*
- "Oke, kan gebeuren. Zorg maar dat je in de les goed oplet". -> voor de lieve leerlingen die helemaal in de stress zitten omdat ze het huiswerk écht vergeten waren...
- Je kunt ook zeggen: "Ik geef iedereen nu een 10 cadeau. Alsjeblieft. Wanneer je iets vergeet, of dat nu huiswerk is, of je boek.. dan gaat er een half punt van af.
Heb je nu tot aan het einde van het blok alle spullen netjes bij je, heb je een 10 op je lijst er bij". (Die telt dan als een SO'tje, 1 x). Wel goed bijhouden dan! Vooral eerste en tweedeklassers vinden dit geweldig.
PROEFWERKEN
- Wanneer leerlingen proefwerken aan het maken zijn, ga áchter in de klas staan. Dan weten ze niet waar je bent.
- Als een leerling spiekt: laat merken dat je het gezien hebt. Wat je er dan mee doet, hangt van de situatie af. Ik kijk soms een leerling doordringend aan, en schud dan langzaam mijn hoofd. Of ik trek een gezicht van: "sufferd".
- Je kunt er voor kiezen om de leerling een 1 te geven. Je kunt ook een punt in mindering brengen.
- Opmerking maken: "De volgende keer dat ik je dat zie doen, Kris, heb je een 1!"; "De volgende keer dat je dat doet, krijg je 1 punt aftrek!". Of, wat romantischer: "Je hoeft het werk van je buurman niet na te kijken, Kris, dat doe ik straks wel".
- Ophalen van de proefwerken: mijn manier van voorkeur is om het werk van achter naar voren te laten doorgeven. Dan hoef je alleen maar de voorste tafeltjes na te lopen en je hebt alle werken.
- Je kunt ook door de klas lopen en de proefwerken ophalen, maar gaat minder snel en leerlingen zonder proefwerk hebben de neiging om te gaan kletsen.
HUISWERK OPSCHRIJVEN
- Altijd datum en uur op schrijven. "Vrijdag 13 september, het vijfde uur: oefening 4 t/m 7 maken, en paragraaf 9 leren". Als je zegt: "voor de volgende les", weten de leerlingen niet wanneer dat is.
- Laat het werk ook even zien. Ik laat altijd de oefeningen zien die ze moeten maken. Voor de onzekere leerlingen een houvast.
ALGEMEEN
- Zie de leerlingen niet als de grote vijand.
- Reageer positief en vrolijk.
- Wees consequent (doe wat je zegt!). Dat is niet hetzelfde als streng!
- Gaat een lesje wat minder? Reageer het niet af op de volgende klas. Die kunnen er immers niets aan doen.
- Weet je iets niet? Zeg dat gewoon. "Tja, je gelooft het of niet, maar leraren zijn ook maar mensen.. Ik zal het opzoeken". Dat accepteren de leerlingen wel, hoor.
- Als iets niet goed gaat, zeg dat aan je collega's. Liever een collega die eerlijk aangeeft dat iets niet goed lukt (en je dus kunt helpen), dan een collega die halsstarrig volhoudt dat het "prima!" gaat, terwijl je de stoelen door het lokaal ziet vliegen!
- Heb plezier! Onderwijs is leuk!
quote:Op maandag 18 augustus 2014 23:35 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Toch merk ik het wel dat de vakantie is ingekort. De eerste vakantieweek ben ik nog bezig geweest met voorbereidingen, nu begin ik ook weer langzaam op te starten. Dus hou je eigenlijk nog iets van 4,5 week over. Het is natuurlijk meer dan in andere beroepen, maar dan nóg.. We zullen 't wel zien maandag.
Bronquote:Docent krijgt 500 euro per jaar om door te leren
Leraren krijgen een persoonlijk scholingsbudget van 500 tot 600 euro per jaar. Ze kunnen daar zelf cursussen voor uitzoeken. Leerkrachten in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs moeten het geld zelf opeisen bij hun schooldirectie. Voor het middelbaar beroepsonderwijs zijn wel scholingsuren vastgelegd, maar geen concrete budgetten.
Met de nieuwe scholingsbudgetten krijgen leraren 'meer zeggenschap over hun eigen groei en ontwikkeling', schrijven minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) vandaag aan de Tweede Kamer. Deze individuele potjes komen 'boven op de bestaande middelen voor professionalisering, die in de praktijk vaak worden ingezet voor teamscholing'.
Basisschoolleerkrachten krijgen een persoonlijk budget van 500 euro per jaar en twee scholingsuren per week. Dat staat in hun nieuwe cao waarover vakbondsleden dit najaar mogen stemmen. In het voortgezet onderwijs krijgen docenten een vrij te besteden jaarlijks 'basisbudget' van 600 euro voor professionalisering. Mbo-docenten kunnen volgens de onlangs afgesloten cao 59 uur scholing opvragen. Over het budget moeten zij in gesprek gaan met de schoolleiding.
Bussemaker en Dekker zetten in hun brief de ambities op een rij uit een reeks onderwijsakkoorden. 'Voor het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs lopen de investeringen op tot structureel 1,2 miljard euro per jaar. Dit betekent dat er de komende jaren enkele honderden euro's extra worden geïnvesteerd per leerling per jaar.'
Jonge docenten
Het gaat onder meer over de begeleiding van jonge docenten, het verlagen van de werkdruk door conciërges en klassenassistenten, aandacht voor toptalent en het terugdringen van voortijdig schoolverlaten. In de 1,2 miljard euro zit ook de 650 miljoen die het kabinet vorig jaar in het Herfstakkoord vastlegde met D66, ChristenUnie en SGP.
De Algemene Onderwijsbond (AOb) is tevreden dat er meer aandacht komt voor individuele scholing en voor begeleiding van jonge docenten. 'Veel starters verlaten het onderwijs weer omdat ze zich voor de leeuwen gegooid voelen', zegt woordvoerster Lisa Westerveld van de AOb. Wel vindt de vakbond het een nadeel dat de scholingsbudgetten deel uitmaken van de algemene bekostiging (lump sum) van de scholen. 'Dit soort budgetten moeten bij het individu liggen. Wie voor de klas staat, weet zelf het best waaraan het kan worden besteed.'
Het ministerie benadrukt dat het geld voor de docenten is. 'Op basis van de cao-afspraken krijgen ze nu een persoonlijk recht op deze middelen', aldus een woordvoerster. 'Leraren kunnen bijvoorbeeld een opleiding kiezen voor het beter benutten van ict in de klas, om beter om te gaan met verschillen in de klas of om de resultaten van kinderen te analyseren om zo hun lessen te verbeteren.'
De onderwijsvakbond wil dat het ministerie meer controle houdt over de besteding van het (extra) geld. 'De vraag is wat er van dat geld in de klas terechtkomt.' Uit een enquête van de NOS bleek onlangs dat 80 procent van de schoolbesturen het extra geld uit het Herfstakkoord op een spaarrekening heeft gezet of gebruikt om financiële tekorten te dichten.
Ben ik nu te cynisch als ik denk dat dit het volgende papieren feestje wordt?quote:Cijfers OCW creatieve optelsom van oud nieuws en aannames
Bij de Algemene Onderwijsbond is met enige verbazing kennis genomen van de investeringsbrief die het ministerie van OCW onder media heeft verspreid. In de tekst wordt melding gemaakt van 1,2 miljard aan impulsen voor het onderwijs. ‘Een creatieve optelsom van alle aankondigingen van het afgelopen jaar is blijkbaar ook al nieuws,’ aldus voorzitter Walter Dresscher.
‘Uiteraard is de AOb blij met iedere extra euro die naar onderwijs gaat,’ zegt Dresscher. ‘Maar wie deze lijst aan investeringen bestudeert, komt geen nieuws tegen. Ik heb even naar de site van het ministerie van OCW gekeken: met verhalen over de investeringen via de zogenoemde sectorakkoorden zijn we het afgelopen jaar al een keer of twaalf geconfronteerd. Die cijfers zijn in dit bericht gerecycled. Daarbij komt de 600 miljoen euro extra uit het herfstakkoord, maar dat is en blijft in de eerste plaats de verdienste van de constructieve oppositie. Anders hadden minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker het wel zelf bedacht.’
OCW doet alsof het feest is
Het stoort Dresscher dat het departement blijkbaar geen constructieve discussie wil over hoe de onderwijsmiddelen worden uitgegeven en in plaats daarvan liever doet alsof het feest is. ‘Er wordt van alles van stal gehaald, tot aan cao-afspraken toe. Nu staan we natuurlijk voor plannen waaronder onze handtekening staat, maar het ministerie zat bij die onderhandelingen niet aan tafel. Die hebben het proces op zijn best gefrustreerd door vooraf eisen te stellen die invloed hadden op dat proces. Een actie die op zijn zachtst gezegd ongepast is.’
Cao is nog niet eens afgesloten
Dat de cao voor het primair onderwijs wordt meegenomen in het relaas van het ministerie is volgens Dresscher helemaal opmerkelijk. 'Die is namelijk nog niet afgekaart: er ligt een principeakkoord tussen de onderhandelaars dat in september wordt voorgelegd aan de leden van zowel de bonden als de werkgevers. Daarbij heeft de opsteller van de brief niet goed gelezen: de ruimte voor professionalisering wordt betaald uit bestaand arbeidsvoorwaardenbudget. Evenmin is er een deal gesloten over 500 euro per personeelslid. Dat wilden wij graag, maar het was volgens de werkgevers onbetaalbaar daar een recht van te maken. Het geld zit in de lumpsum van de schoolbesturen en die kunnen er mee doen wat ze willen. Het ministerie maakt nu goede sier met niet-bestaande afspraken. Daarmee is het een vrij bizarre brief.'
Ook de sectorakkoorden waarover vanuit Den Haag de loftrompet wordt gestoken kunnen rekenen op kritiek vanuit de bond. Dresscher: ‘Nogmaals: prima dat er wordt geïnvesteerd. Maar het is toch een beetje gek dat het departement afspraken met de werkgevers maakt over de manier waarop geld wordt uitgegeven en de mening van het onderwijspersoneel niet gewenst is? Wie goed onderwijs wil, moet investeren in leraren. De rest is echt bijzaak. Elk onderzoek wijst dat uit. Dan mag je van een minister toch op zijn minst verwachten dat ze die beroepsgroep laat meebeslissen over waar je extra geld aan zou moeten uitgeven? Het tegendeel blijkt het geval: sectorakkoorden worden zelfs pas gesloten nadat er een cao is afgesloten, zodat de bonden geen eisen kunnen stellen.’
Welk vak?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 13:57 schreef Buitendam het volgende:
Een 3 basis Zorg&Welzijn, (22 meiden, 2 jongens), 3 kader Zorg&Welzijn (21 meiden) en een 3 basis Techniek (16 jongens).
Ik zal vast een hoop stappen gaan maken, dit jaar. Maar ik kan niet ontkennen dat ik twijfel of ik dit in mijn eerste jaar al kan.
Officieel Geschiedenis, maar in combinatie met Mens & Maatschappij waar ze in jaar 1 en 2 mee hebben gewerkt.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |