Nog maar 76 uur aangezien je er al ruim 500 hebt gedaan.quote:Op woensdag 23 april 2014 23:28 schreef vigier het volgende:
[..]
Ik ben ongeveer anderhalve minuut gemiddeld met een beoordeling bezig om deze te categoriseren. Dat is 84 uur in totaal. Zoveel tijd heb ik bij lange na niet
Het is voor een scriptie inderdaad. Ze zijn akkoord met een steekproef, maar dan wel netjes uitgevoerdquote:Op woensdag 23 april 2014 23:31 schreef Operc het volgende:
[..]
Nog maar 76 uur aangezien je er al ruim 500 hebt gedaan.
Ik snap dat het veel is ja. Is het voor een scriptie? Stellen ze eisen aan het resultaat? Het mooiste is om alles mee te nemen, aangezien het relevante data is en je blijkbaar de dataset toch al ter beschikking hebt. Maar het hangt een beetje af van het doel van je onderzoek hoe belangrijk dit precies is.
1 2 | compute percentage=(var_engels)/(var_totaal)*100. execute. |
Bedankt! Dit was m:)quote:Op donderdag 24 april 2014 10:44 schreef dotKoen het volgende:
[ code verwijderd ]
Of, als je niet via syntax werkt (niet echt aan te raden): Transform -> Compute variable
Target variable: percentage
Numeric expression: (var_engels)/(var_totaal)*100
Dat ligt volledig aan wat voor statistische toets je wilt doen.quote:Op donderdag 24 april 2014 18:32 schreef Amsterdam227 het volgende:
En dan heb ik nog een (hopelijk laatste) vraagje. Ik moet de samenhang bepalen:
Hangt het aantal Engelse woorden samen met het gebruikte schrift
(westers schrift of niet-westers schrift)?
Aantal EN woorden is een ratio variabele en gebruikte schrift is een nominale variabele.
Moet ik die ratio variabele eerst hercoderen?
Je vragen zijn wel heel simpel, je kunt deze antwoorden makkelijk ergens vinden. Niet dat ik je niet wil helpen natuurlijk . In SPSS zit een Statistics coach, waarin je in een stappenplan kunt aangeven wat voor soort data je hebt en vervolgens geeft het een aantal analyseopties. In dit geval heb je 1 continue uitkomstvariabele en 1 categoriale predictorvariabele, bestaande uit 2 categorieën. Daarmee kom je dan op een onafhankelijke t-toets terecht indien die continue variabele aan de voorwaarden daarvoor voldoet (anders een non-parametrische test).quote:Op donderdag 24 april 2014 18:44 schreef Amsterdam227 het volgende:
Bedankt voor je hulp. Dat maakt niet heel veel uit voor mij, wil graag de samenhang kunnen vinden. Ik wil graag weten welke toets ik moet doen, omdat ik een verkeerde output krijg als ik nu crosstabs doe met deze twee variabelen. (Dat lijkt me ook logisch, maar ik kom er verder niet meer uit..)
Geruik Compute Variable om een totaalscore per video te maken. Daarna kun je bijvoorbeeld via Descriptives het gemiddelde daarvan berekenen. De video met de hoogste gemiddelde totaalscore is "de beste."quote:Op maandag 28 april 2014 10:34 schreef TWP het volgende:
Ik heb ook een vraag, want ik loop nogal vast bij een bepaalde analyse.
Voor m'n onderzoek heb ik een pre-test uitgevoerd waarbij respondenten hun oordeel moesten geven over gesprekstechnieken die voorkomen in vijf verschillende video's. In de dataset heb ik nu dus voor elk van de vijf video's beoordelingen van negen verschillende gesprekstechnieken. Bijvoorbeeld: V1_T1 (waarde/beoordeling voor video 1, techniek 1), V1_T2 (waarde/beoordeling voor video 1, techniek 2) etc.
Nu wil ik graag een analyse uitvoeren waarbij ik de video kan selecteren die over het algemeen het hoogst scoort op de verschillende categorieën. Dus: Welke video scoort overall het hoogst?
Wat is hiervoor de beste methode? Alvast ontzettend bedankt!
quote:Op maandag 28 april 2014 11:00 schreef dotKoen het volgende:
Als ik het goed begrijp moet je dus eerst een variabele V1_totaal maken? Hoe je die moet maken is afhankelijk van wat voor score het is. Zijn al die technieken op dezelfde manier gescoord en even belangrijk? Dan kun je ze optellen en delen (recode into different variable), zou ik zeggen.
Bedankt voor de snelle reactie.quote:Op maandag 28 april 2014 11:03 schreef Operc het volgende:
[..]
Geruik Compute Variable om een totaalscore per video te maken. Daarna kun je bijvoorbeeld via Descriptives het gemiddelde daarvan berekenen. De video met de hoogste gemiddelde totaalscore is "de beste."
Als je alle videos op dezelfde manier hebt laten beoordelen wel, dus ook in dezelfde richting (dat 1 laag is en 5 hoog etc.)quote:Op maandag 28 april 2014 11:05 schreef TWP het volgende:
[..]
[..]
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb inderdaad een gemiddelde score berekend van de video's. Alle categorieën waren inderdaad even belangrijk en geschaald van 1 t/m 5.
Is het werkelijk zo simpel? Ik zat echt veel te moeilijk te denken dan Ga het meteen even uitproberen.
Dat ligt er aan waarom je in de eerste plaats die toets uitgevoerd hebt. Als je denkt dat er een relatie bestaat tussen leeftijd en je afhankelijke variabele kun je er het beste voor controleren. Als het gewoon een toets was om te kijken of randomisatie een beetje fatsoenlijk was zou ik het gewoon negeren.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 11:29 schreef Amsterdam227 het volgende:
Ik heb een vraag over de ANOVA icm Homogeneity of variance test.
Ik wil nagaan of de gemiddelde leeftijd van de deelnemers in drie condities niet significant van elkaar verschilt (dit is een controlecheck voorafgaand aan de resultaten van het hoofdonderzoek waarin ik effecten meet).
De verschillen blijken niet significant (F (2, 101) = 1.328; p = .270.)
De Levene geeft wel een significante waarde, namelijk .009
De verhouding van de grootste en kleinste standaarddeviatie is groter dan 2: (SD = 10.485 en SD = 13.660)
Wat kan ik hieruit concluderen? Is er nog een post-hoc test die ik kan doen, of is het geen groot probleem dat de variantie niet in elke groep gelijk is?
Alvast bedankt!
Bedankt!quote:Op vrijdag 2 mei 2014 14:57 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dat ligt er aan waarom je in de eerste plaats die toets uitgevoerd hebt. Als je denkt dat er een relatie bestaat tussen leeftijd en je afhankelijke variabele kun je er het beste voor controleren. Als het gewoon een toets was om te kijken of randomisatie een beetje fatsoenlijk was zou ik het gewoon negeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |