abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Sport / Supervogel zondag 6 april 2014 @ 12:22:15 #176
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_138564610
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 19:29 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Wat een verschillen trouwens: :o

http://cqranking.com/men/asp/gen/race.asp?raceid=25379
:')
  zondag 6 april 2014 @ 21:00:26 #177
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_138586142
Enkele foto's en een filmpje van de 1e 60km van de Volta Limburg Classic.
Meer foto's volgen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Net efkes anges
  Trouwste user 2022 maandag 7 april 2014 @ 08:21:21 #178
7889 tong80
Spleenheup
pi_138600894
Vlaanderens Mooiste werd gisteren ontsierd door minstens 14 valpartijen. Bij één daarvan raakte een 65-jarige toeschouwster zwaargewond. Zowel renner Johan van Summeren, die de vrouw aanreed, als de organisatie riskeert vervolgd te worden.

Een inschattingsfout van Van Summeren lag aan de basis van het ongeval. Dat verklaarde de renner gisteren zelf. Hij had te laat de vluchtheuvel opgemerkt waarop de vrouw, de 65-jarige Marie-Claire Moreels, de Ronde volgde.

Van Summeren wilde nog snel rechts invoegen, maar dat lukte niet meer. Hij wipte daarom over de verkeersheuvel, maar botste daarbij tegen de vrouw. Moreels kwam ten val en raakte met haar hoofd de stoeprand. Ze liep een ernstig schedeltrauma op en werd twee keer geopereerd. Haar toestand is zorgwekkend

Van Summeren riskeert vervolgd te worden voor 'onopzettelijke slagen en verwondingen', al gaat volgens advocate verkeersrecht Isabelle De Clercq vandaag in de Belgische krant Het Laatste Nieuws ook de organisatie niet vrijuit. 'Die heeft immers de plicht de weg vrij te maken.' Het is nog onduidelijk of Moreels wel op de vluchtheuvel mocht staan - zelfs organisator Wim Van Herreweghe weet het niet.

Van Summeren, die zelf na de aanrijding na 60 kilometer in de wedstrijd met letsel aan zijn hoofd ook met een ambulance moest worden afgevoerd, toonde zich tegenover de Belgische televisie hevig ontdaan. 'Met mij valt het mee. Enkele hechtingen in m'n gezicht en een blauw oog. Dat is op dit moment niet het belangrijkste. Ik ben echt geschrokken. Ik voel me beroerd, omdat er andere mensen bij betrokken zijn. Ik vind het gewoon heel erg voor die vrouw en haar familie. Ik hoop dat het met haar de goede richting op gaat. Het enige belangrijke is dat die vrouw goed herstelt.'

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_138600946
Parket heeft het onderzoek geopend :')
  FOK!fotograaf maandag 7 april 2014 @ 08:53:16 #180
73911 ultra_ivo
pi_138601220
Kijkt het parket dan ook ernaar of die vluchtheuvel goed is neergelegd (eventuele schuld van de wegbeheerder) en of mevrouw wel bij de les was? Je kunt zien op de video dat ze vaker met haar rug naar de rijders staat en op een van de foto's zie je dat ze een of ander soort sloffen aan heeft. Twee dingen die niet handig zijn als je een koers gaat kijken.
  maandag 7 april 2014 @ 08:55:54 #181
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_138601270
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 08:53 schreef ultra_ivo het volgende:
soort sloffen aan heeft. Twee dingen die niet handig zijn als je een
Paar punten die me gisteren opvielen:
-Geen seingever (terwijl in belgië normaal op elke vluchtheuvel zowat een signaleur staat)
-Wie gaat er dan ook op een vluchtheuvel naar de koers kijken.
Dat is hetzelfde als bij American Football midden op het veld naar de wedstrijd kijken.
- Ik kan me voorstellen dat je in 'de buik' van het peloton niet alles ziet wat er voor je gebeurd. Een vluchtheuvel is dan snel over het hoofd gezien.
Net efkes anges
  FOK!fotograaf maandag 7 april 2014 @ 08:57:39 #182
73911 ultra_ivo
pi_138601302
Er staat teveel publiek langs de kant bij de ronde (en komende zondag ook weer) dat geen enkel verstand heeft van wielrennen, enkel voor het bier komt en zichzelf en de renners in gevaar brengt. We hebben ook nog het gevalletje mevrouw in de rode jas van gisteren.
  maandag 7 april 2014 @ 10:04:30 #183
194695 franklop
Fran knock
pi_138602510
Thijs
quote:
Met tranen in mijn ogen keek ik zondag naar de Ronde van Vlaanderen. Van mijn plan om te turven hoeveel valpartijen er waren kwam niks terecht: ik raakte de tel kwijt. Het was geen wielrennen. Het was oorlog. Net als vorige week en de week daarvoor.

Wielrennen op deze manier kan niet meer. En hou alsjeblieft op met dooddoeners als 'vallen hoort erbij' en 'vallen deden ze vroeger ook'. Het peloton is sneller, compacter en nerveuzer dan voorheen; de wegen worden volgestampt met verkeersdrempels, rotondes en paaltjes; de belangen zijn groter dan ooit.

De UCI heeft vorig jaar in een onderzoek al geconcludeerd dat er veel meer gevallen wordt dan vroeger, maar ze doen er niks aan. En als ze het bij de UCI niet doen, dan moet het ergens anders vandaan komen. Daarom doe ik hier een aanzet voor een discussie over veiligheid door tien concrete maatregelen voor te stellen.

1. Het peloton wordt verkleind. Met meer dan tweehonderd man over smalle weggetjes razen is vragen om problemen. Honderdtwintig of honderddertig renners is meer dan genoeg voor een mooie wedstrijd. Dat geldt óók voor (Vlaamse) amateurwedstrijden, waar soms zelfs met bijna driehonderd man over dezelfde parcoursen wordt gereden.

2. Het parcours wordt van tevoren voorgelegd aan de renners. Die kunnen aangeven welke punten ze gevaarlijk vinden en welke alternatieven ze beter achten.

3. Radioverbindingen met de ploegleiders worden afgeschaft om te voorkomen dat renners continu worden opgejaagd en naar voren worden geschreeuwd. In plaats daarvan krijgen de renners een oortje dat in verbinding staat met de jurywagen. Die houdt ze op de hoogte over gevaarlijke punten en de koerssituatie.

4. Renners die anderen in gevaar brengen worden bestraft. Niet alleen voor de wedstrijd zelf, maar ook voor de wedstrijden in de week of weken erna. Voorbeeld: de twee coureurs van BMC die zondag van wiel wisselden in een bocht in een afdaling, en een gigantische crash veroorzaakten. Rode kaart, schorsing voor twee weken.

5. Wie inhaalt via het fietspad of de stoep wordt uit de wedstrijd gehaald. Die regel bestaat al, maar wordt niet gehandhaafd.

6. Er komen spotjes op radio en tv om toeschouwers te informeren wat er wel mag en niet mag. Op de weg staan: verboden. Op vluchtheuvels staan: verboden. Het is tragisch dat er nu een oude dame in coma in het ziekenhuis ligt als gevolg van een botsing met Johan Vansummeren, maar als je de beelden van de crash ziet vraag je je af wat ze op die vluchtheuvel doet - met een klein kind nota bene. En waarom stond er geen seingever op dat punt?

7. Mochten er na die spotjes nog steeds toeschouwers zijn die op de weg staan of met een fles bier zwaaien naar de camera terwijl de renners voorbij komen, dan worden ze beboet. Het geld ervan gaat naar de organisatie van de koers onder de voorwaarde dat ze het gebruiken om het jaar erop meer seingevers in te huren tegen een vrijwilligersbijdrage.

8. Tramadol en andere zware pijnstillers komen op de dopinglijst. Renners die zware pijnstilling nodig hebben horen thuis op bed, niet op de fiets.

9. Bij vlakke ritten in etappekoersen wordt de tijd van alle renners op drie kilometer voor de finish opgenomen, zodat de sprinters hun ding kunnen doen zonder dat ze in de weg worden gereden door klimmers en klassementsrenners die bang zijn dat ze een paar secondes verliezen.

10. Een Safety Car invoeren die de koers lam kan leggen in geval van ernstige en massale valpartijen - net als bij de Formule 1.

Iemand betere ideeën? Kom maar op. Het is tijd dat we er een keer serieus werk van maken.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 7 april 2014 @ 10:07:22 #184
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_138602559
Dat zijn best een aantal prima punten.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_138603852
quote:
14s.gif Op maandag 7 april 2014 10:07 schreef heywoodu het volgende:
Dat zijn best een aantal prima punten.
Nee eigenlijk niet. Safety car die een koers lam gaat leggen? Buiten het feit dat je met een safety car nooit voor aan de koers kan komen, is het ook nog eens tegen de geest van de sport in.

Punt 9, 5 en 3 zijn sowieso al ingevoerd. En punt 2,7 en 10 zijn praktisch onuitvoerbaar. Had van Thijs als oud-renner toch wat meer verwacht
pi_138603898
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 10:04 schreef franklop het volgende:
Thijs

[..]

Oh god. Thijsje heeft weer een nieuwe "de berg" waar hij het komende jaar Nederland mee gaat vervelen :O
  maandag 7 april 2014 @ 11:17:43 #187
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_138604160
Ben het nog steeds niet eens met punt 1. Of er nu 180 of 120 renners bij de eerste 10 van het peloton proberen te zitten, het lukt nog steeds niet. Ze vielen een hele dag, ook toen het peloton al serieus was uitgedund en we 't nog maar over een renner of 60 hadden.

En er zijn nu al zoveel werkloze wielrenners, als alle koersen één derde van hun startveld verliezen, dan staat er nog veel meer volk op straat.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  maandag 7 april 2014 @ 11:17:48 #188
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_138604165
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 11:04 schreef balaverde het volgende:

[..]

Nee eigenlijk niet. Safety car die een koers lam gaat leggen? Buiten het feit dat je met een safety car nooit voor aan de koers kan komen, is het ook nog eens tegen de geest van de sport in.

Punt 9, 5 en 3 zijn sowieso al ingevoerd. En punt 2,7 en 10 zijn praktisch onuitvoerbaar. Had van Thijs als oud-renner toch wat meer verwacht
Punt 9 bestaat nog niet. Wel is het zo dat indien een renner betrokken raakt bij een valpartij in de laatste 3km hij dezelfde tijd krijgt als de groep waarin hij fietst.

En renners aangeven wat ze gevaarlijk punt vinden. Goed plan.
Net efkes anges
pi_138604275
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 11:17 schreef Sjoerd102 het volgende:

[..]

Punt 9 bestaat nog niet. Wel is het zo dat indien een renner betrokken raakt bij een valpartij in de laatste 3km hij dezelfde tijd krijgt als de groep waarin hij fietst.

En renners aangeven wat ze gevaarlijk punt vinden. Goed plan.
De route staat toch al vast. Renners kunnen aangeven wat ze een gevaarlijk punt vinden ja. Maar als ze al weten dat het een gevaarlijk punt is dan kunnen ze zelf toch ook even gas terugnemen.

De verantwoordelijkheid blijft bij de renners. Als zij elke keer weer op hun muil gaan en al hun botten breken, dan moeten ze toch zelf eens actie ondernemen. Maarja blijkbaar hoort dat erbij.
pi_138604733
Dat het ook de eigen verantwoordelijkheid van de renners is ben ik met je eens. Echter soms moeten die ook gewoon tegen zichzelf in bescherming worden genomen.
pi_138604922
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 10:04 schreef franklop het volgende:
Thijs

[..]

Thijs :') Laat hem eerst eens komen met data die onderbouwt dat er meer gevallen wordt dan vroeger, dat zou een beter begin zijn dan dit emo gedoe.

En zoals gezegd, het is echt onzin wat hij schrijft. Grootste gedeelte van de valpartijen komt door domheid van renners (wellicht dat pijnstillers er iets mee te maken hebben, deels). Bijvoorbeeld de tweede val van Devolder waar Van Avermaet zijn fiets stond te wisselen: geen publiek, geen gevaarlijk punt, geen grote groep, gewoon onoplettendheid. Als je dat wilt voorkomen moet je echt wielrennen gaan afschaffen, ondanks het feit dat Thijs me al in de mond leg dat ik niet serieus op zijn punt inga als ik dat roep.
  maandag 7 april 2014 @ 14:18:51 #192
14505 OProg
A Life in Music
pi_138610102
Er zitten aardige punten tussen en totaal niet realistische punten.

Bovenal ben ik zo langzamerhand compleet Thijs Zonneveld-moe aan het worden.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  maandag 7 april 2014 @ 14:20:21 #193
40566 Ericr
Livewrong
pi_138610157
Thijs gewoon begraven onder die berg van hem en nooit meer over praten. Zonneveld? Die kent u niet!
  maandag 7 april 2014 @ 14:23:54 #194
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_138610287
Thijsie moet even van zijn zeepkist lazeren en zich weer lekker focussen op het volyoghurten van Jojanneke.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_138610367
Je kan zeggen van Thijs wat je wil, maar hij is wel een van de weinige die actief bezig is om een discussie over de veiligheid van de renners te starten. Er wordt hier en daar wel eens iets geroepen in de media, maar niemand lijkt echt in oplossingen te willen denken...

Thijs zegt niet dat hij DE oplossing in pacht heeft, maar daagt de mensen die er wel iets aan kunnen doen (ploegen, renners etc) uit om er ook eens wat meer over na te denken. Ik hoop eigenlijk dat er ook van binnenuit het wereldje eens naar hem geluisterd wordt, want dat nerveuze gedoe en die valpartijen van de laatste jaren slaan echt nergens meer op.
In the coolest little capital of the world
  maandag 7 april 2014 @ 15:12:08 #196
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_138612042
quote:
1. Het peloton wordt verkleind. Met meer dan tweehonderd man over smalle weggetjes razen is vragen om problemen. Honderdtwintig of honderddertig renners is meer dan genoeg voor een mooie wedstrijd. Dat geldt óók voor (Vlaamse) amateurwedstrijden, waar soms zelfs met bijna driehonderd man over dezelfde parcoursen wordt gereden.
Ja, en dan laten de ploegen de renners thuis die toch al bij het eerste de beste obstakel moeten lossen, waarna we vrolijk met de mannen die er wel toe doen precies dezelfde scenario's gaan uittekenen.

quote:
2. Het parcours wordt van tevoren voorgelegd aan de renners. Die kunnen aangeven welke punten ze gevaarlijk vinden en welke alternatieven ze beter achten.
Want daar is uiteraard overeenstemming over in het peloton? Willen we echt dat de klassementsrijders, en vanzelfsprekend hun ploegen, want die gaan dan natuurlijk allemaal voor hun klassementsman stemmen, straks de kasseien uit de Tour kunnen halen omdat ze het 'te gevaarlijk vinden'?

En dan nog, veel valpartijen gebeuren juist niet op de moeilijke punten, maar op de kaarsrechte vlakke wegen, met een breedte waar zelfs de Amerikaanse snelwegen nog jaloers op zijn.

quote:
3. Radioverbindingen met de ploegleiders worden afgeschaft om te voorkomen dat renners continu worden opgejaagd en naar voren worden geschreeuwd. In plaats daarvan krijgen de renners een oortje dat in verbinding staat met de jurywagen. Die houdt ze op de hoogte over gevaarlijke punten en de koerssituatie.
Nee, dank je wel. Wielrennen is een teamsport, alle maatregelen die het samenwerken als een team tegenwerken, ben ik faliekant op tegen. We krijgen nu in de koersen zonder oortjes al veel te veel clowneske situaties door mis- en desinformatie. Bovendien, in koersen zonder oortjes wordt ook gewoon vaak gevallen. Of als dat niet zo is, zie ik graag de statistieken in Thijs, die heb je dan vast wel.

En, misschien nog wel het belangrijkste: ligt het probleem dan niet bij de renners? Als een ploegleider vraagt of ze de sloot in willen rijden, doen de renners dat dan ook? Misschien is een assertiviteitscursus voor wielrenners dan een beter idee? Of een spoedcursusje common sense...

quote:
4. Renners die anderen in gevaar brengen worden bestraft. Niet alleen voor de wedstrijd zelf, maar ook voor de wedstrijden in de week of weken erna. Voorbeeld: de twee coureurs van BMC die zondag van wiel wisselden in een bocht in een afdaling, en een gigantische crash veroorzaakten. Rode kaart, schorsing voor twee weken.
Mja, misschien. Maar in een wedstrijd zijn er ettelijke duizenden momenten en acties die potentieel gevaar kunnen opleveren. Dit gaat altijd rieken naar willekeur. Sowieso wordt het onmogelijk om duidelijk en objectief vast te stellen wat té gevaarlijk is en wat niet.

quote:
5. Wie inhaalt via het fietspad of de stoep wordt uit de wedstrijd gehaald. Die regel bestaat al, maar wordt niet gehandhaafd.
Hartstikke mee eens hoor, maar dan niet om het voorkomen van valpartijen, want voor hoeveel valpartijen is het rijden over stoepen en fietspaden nu echt verantwoordelijk, ik ken eigenlijk alleen Langeveld, maar vanwege de competitievervalsing.

quote:
6. Er komen spotjes op radio en tv om toeschouwers te informeren wat er wel mag en niet mag. Op de weg staan: verboden. Op vluchtheuvels staan: verboden.
Leuk! Verbieden, verbieden, en verbieden! Werkt niet. Anders zouden we geen politie nodig hebben hè?

quote:
7. Mochten er na die spotjes nog steeds toeschouwers zijn die op de weg staan of met een fles bier zwaaien naar de camera terwijl de renners voorbij komen, dan worden ze beboet. Het geld ervan gaat naar de organisatie van de koers onder de voorwaarde dat ze het gebruiken om het jaar erop meer seingevers in te huren tegen een vrijwilligersbijdrage.
Ja prima idee, met snelheidsboetes vullen we ook de staatskas. Het helpt niet om het 'probleem' op te lossen, maar het levert wel een leuk zakcentje op. Jammer wel dat eventuele opgelegde boetes voor toeschouwers alleen door de politie/gemeente kunnen geïnd worden en dus gewoon ook in de staatskas zullen vloeien. Leuk idee om het naar de organisatie te doneren, maar dat kan wetstechnisch gezien gewoon totaal niet.

quote:
8. Tramadol en andere zware pijnstillers komen op de dopinglijst. Renners die zware pijnstilling nodig hebben horen thuis op bed, niet op de fiets.
Zowaar een goed idee, helemaal mee eens. 't Blijft natuurlijk afwachten of dit echt iets oplevert voor valpartijen, maar pijnstilling is sowieso zo belachelijk dat afschaffen totaal geen kwaad kan.

quote:
9. Bij vlakke ritten in etappekoersen wordt de tijd van alle renners op drie kilometer voor de finish opgenomen, zodat de sprinters hun ding kunnen doen zonder dat ze in de weg worden gereden door klimmers en klassementsrenners die bang zijn dat ze een paar secondes verliezen.
Slechtste plan ooit. De 'actie' verplaatst zich dan alleen maar van de finish naar drie kilometer voor de streep en dan komen de klassementsploegen de treintjesvormende ploegen op drie kilometer van de finish in de weg rijden voor hun positie in plaats van bij de finish. Sterker nog, dit levert alleen maar meer gevaar op, want a) de klassementsrenners en hun ploegen zijn bij de echte finish echt wel weg uit de voorste voorste regionen omdat het hun dan toch echt te hard gaat, op drie kilometer is dat nogal anders, en b) als ze drie kilometer voor het einde klaar zijn, heb je allemaal mensen die het voor de rest wel geloven dan, in de 'remmen knijpen' en zich terug laten zakken door het peloton heen, waar de renners voor wie het er nog wel toe doet juist dán naar voren willen.

quote:
10. Een Safety Car invoeren die de koers lam kan leggen in geval van ernstige en massale valpartijen - net als bij de Formule 1
Hele rare regel sowieso. Hoe denk je valpartijen te kunnen voorkomen door de koers lam te leggen als er al een valpartij is geweest? Mosterd na de maaltijd enzo. En een safetycar? Hoe krijg je die überhaupt het parcours op. Is het niet gevaarlijk om zomaar opeens een auto het parcours op te slingeren? En wat leg je dan met zo'n auto stil? De hele koers? De kopgroep, het peloton, de gelosten? Ze kunnen allemaal die safetycar zien en de benen stil houden? Zou het dan niet beter zijn om dit via de vermaledijde oortjes te doen?

Het is überhaupt een onzalig idee, want wie bepaalt wat massaal is en wat niet en wat ernstig is en wat niet? Realiseer je je Thijs dat de belangen alsnog groot zijn en er zwaar voordeel behaald kan worden aan het wel of niet stilleggen van een koers? Of ben je Cancellara alweer vergeten die vrolijk de Tour de France stillegde toen zijn eigen kopman achterop raakte door valpartijen en de volgende dag vrolijk de gashendel opentrok toen de concurrentie op dezelfde manier achterop raakte, nota bene door een actie van een ploegmaat van Cancellara? Wie zegt dat een organisatie wel objectief handelt als ze de koers gaan stilleggen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Zelva op 07-04-2014 15:22:51 ]
pi_138612133
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 15:12 schreef Zelva het volgende:
Of als dat niet zo is, zie ik graag de statistieken in Thijs, die heb je dan vast wel.
Dat is het grootste punt. Hij roept dingen zonder ondersteuning. Zonder data is dit gewoon onderbuikgevoel.
  Moderator maandag 7 april 2014 @ 15:38:59 #198
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_138613070
Geen topic voor het Baskenland?

De hele week José Been. :'(
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_138613129
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 15:38 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Geen topic voor het Baskenland?

De hele week José Been. :'(
Zet je de taal op Engels ;)
pi_138613227
Lekker klimmetje wel die laatste

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')