quote:
1. Het peloton wordt verkleind. Met meer dan tweehonderd man over smalle weggetjes razen is vragen om problemen. Honderdtwintig of honderddertig renners is meer dan genoeg voor een mooie wedstrijd. Dat geldt óók voor (Vlaamse) amateurwedstrijden, waar soms zelfs met bijna driehonderd man over dezelfde parcoursen wordt gereden.
Ja, en dan laten de ploegen de renners thuis die toch al bij het eerste de beste obstakel moeten lossen, waarna we vrolijk met de mannen die er wel toe doen precies dezelfde scenario's gaan uittekenen.
quote:
2. Het parcours wordt van tevoren voorgelegd aan de renners. Die kunnen aangeven welke punten ze gevaarlijk vinden en welke alternatieven ze beter achten.
Want daar is uiteraard overeenstemming over in het peloton? Willen we echt dat de klassementsrijders, en vanzelfsprekend hun ploegen, want die gaan dan natuurlijk allemaal voor hun klassementsman stemmen, straks de kasseien uit de Tour kunnen halen omdat ze het 'te gevaarlijk vinden'?
En dan nog, veel valpartijen gebeuren juist niet op de moeilijke punten, maar op de kaarsrechte vlakke wegen, met een breedte waar zelfs de Amerikaanse snelwegen nog jaloers op zijn.
quote:
3. Radioverbindingen met de ploegleiders worden afgeschaft om te voorkomen dat renners continu worden opgejaagd en naar voren worden geschreeuwd. In plaats daarvan krijgen de renners een oortje dat in verbinding staat met de jurywagen. Die houdt ze op de hoogte over gevaarlijke punten en de koerssituatie.
Nee, dank je wel. Wielrennen is een teamsport, alle maatregelen die het samenwerken als een team tegenwerken, ben ik faliekant op tegen. We krijgen nu in de koersen zonder oortjes al veel te veel clowneske situaties door mis- en desinformatie. Bovendien, in koersen zonder oortjes wordt ook gewoon vaak gevallen. Of als dat niet zo is, zie ik graag de statistieken in Thijs, die heb je dan vast wel.
En, misschien nog wel het belangrijkste: ligt het probleem dan niet bij de renners? Als een ploegleider vraagt of ze de sloot in willen rijden, doen de renners dat dan ook? Misschien is een assertiviteitscursus voor wielrenners dan een beter idee? Of een spoedcursusje common sense...
quote:
4. Renners die anderen in gevaar brengen worden bestraft. Niet alleen voor de wedstrijd zelf, maar ook voor de wedstrijden in de week of weken erna. Voorbeeld: de twee coureurs van BMC die zondag van wiel wisselden in een bocht in een afdaling, en een gigantische crash veroorzaakten. Rode kaart, schorsing voor twee weken.
Mja, misschien. Maar in een wedstrijd zijn er ettelijke duizenden momenten en acties die potentieel gevaar kunnen opleveren. Dit gaat altijd rieken naar willekeur. Sowieso wordt het onmogelijk om duidelijk en objectief vast te stellen wat té gevaarlijk is en wat niet.
quote:
5. Wie inhaalt via het fietspad of de stoep wordt uit de wedstrijd gehaald. Die regel bestaat al, maar wordt niet gehandhaafd.
Hartstikke mee eens hoor, maar dan niet om het voorkomen van valpartijen, want voor hoeveel valpartijen is het rijden over stoepen en fietspaden nu echt verantwoordelijk, ik ken eigenlijk alleen Langeveld, maar vanwege de competitievervalsing.
quote:
6. Er komen spotjes op radio en tv om toeschouwers te informeren wat er wel mag en niet mag. Op de weg staan: verboden. Op vluchtheuvels staan: verboden.
Leuk! Verbieden, verbieden, en verbieden! Werkt niet. Anders zouden we geen politie nodig hebben hè?
quote:
7. Mochten er na die spotjes nog steeds toeschouwers zijn die op de weg staan of met een fles bier zwaaien naar de camera terwijl de renners voorbij komen, dan worden ze beboet. Het geld ervan gaat naar de organisatie van de koers onder de voorwaarde dat ze het gebruiken om het jaar erop meer seingevers in te huren tegen een vrijwilligersbijdrage.
Ja prima idee, met snelheidsboetes vullen we ook de staatskas. Het helpt niet om het 'probleem' op te lossen, maar het levert wel een leuk zakcentje op. Jammer wel dat eventuele opgelegde boetes voor toeschouwers alleen door de politie/gemeente kunnen geïnd worden en dus gewoon ook in de staatskas zullen vloeien. Leuk idee om het naar de organisatie te doneren, maar dat kan wetstechnisch gezien gewoon totaal niet.
quote:
8. Tramadol en andere zware pijnstillers komen op de dopinglijst. Renners die zware pijnstilling nodig hebben horen thuis op bed, niet op de fiets.
Zowaar een goed idee, helemaal mee eens. 't Blijft natuurlijk afwachten of dit echt iets oplevert voor valpartijen, maar pijnstilling is sowieso zo belachelijk dat afschaffen totaal geen kwaad kan.
quote:
9. Bij vlakke ritten in etappekoersen wordt de tijd van alle renners op drie kilometer voor de finish opgenomen, zodat de sprinters hun ding kunnen doen zonder dat ze in de weg worden gereden door klimmers en klassementsrenners die bang zijn dat ze een paar secondes verliezen.
Slechtste plan ooit. De 'actie' verplaatst zich dan alleen maar van de finish naar drie kilometer voor de streep en dan komen de klassementsploegen de treintjesvormende ploegen op drie kilometer van de finish in de weg rijden voor hun positie in plaats van bij de finish. Sterker nog, dit levert alleen maar meer gevaar op, want a) de klassementsrenners en hun ploegen zijn bij de echte finish echt wel weg uit de voorste voorste regionen omdat het hun dan toch echt te hard gaat, op drie kilometer is dat nogal anders, en b) als ze drie kilometer voor het einde klaar zijn, heb je allemaal mensen die het voor de rest wel geloven dan, in de 'remmen knijpen' en zich terug laten zakken door het peloton heen, waar de renners voor wie het er nog wel toe doet juist dán naar voren willen.
quote:
10. Een Safety Car invoeren die de koers lam kan leggen in geval van ernstige en massale valpartijen - net als bij de Formule 1
Hele rare regel sowieso. Hoe denk je valpartijen te kunnen voorkomen door de koers lam te leggen als er al een valpartij is geweest? Mosterd na de maaltijd enzo. En een safetycar? Hoe krijg je die überhaupt het parcours op. Is het niet gevaarlijk om zomaar opeens een auto het parcours op te slingeren? En wat leg je dan met zo'n auto stil? De hele koers? De kopgroep, het peloton, de gelosten? Ze kunnen allemaal die safetycar zien en de benen stil houden? Zou het dan niet beter zijn om dit via de vermaledijde oortjes te doen?
Het is überhaupt een onzalig idee, want wie bepaalt wat massaal is en wat niet en wat ernstig is en wat niet? Realiseer je je Thijs dat de belangen alsnog groot zijn en er zwaar voordeel behaald kan worden aan het wel of niet stilleggen van een koers? Of ben je Cancellara alweer vergeten die vrolijk de Tour de France stillegde toen zijn eigen kopman achterop raakte door valpartijen en de volgende dag vrolijk de gashendel opentrok toen de concurrentie op dezelfde manier achterop raakte, nota bene door een actie van een ploegmaat van Cancellara? Wie zegt dat een organisatie wel objectief handelt als ze de koers gaan stilleggen?
[ Bericht 0% gewijzigd door Zelva op 07-04-2014 15:22:51 ]