quote:
Op zaterdag 8 maart 2014 20:24 schreef LadyOracle het volgende:Ik hoor heel vaak dat mensen zeggen wat jij ook zegt, dat mensen hun bedrijf of zichzelf willen bevoordelen, maar heb je daar lokaal ook voorbeelden van? Met uitzondering van de PvdA en de Turkse achterban dan... ;-)
Rij eens naar het Insulindeplein, daar staat dit gebouw:
https://www.google.nl/map(...)1IfNBn3g8qY7sNLA!2e0Inmiddels ziet het er niet meer zo uit, het gebouw is nu nog verder ontsiert door de "kunst" van kunstenaar Chris Ripken. Nu valt over smaak niet te twisten, ik denk dat er wel iets objectiefs te zeggen valt over de kwaliteit van met name kunst die in de buitenruimte wordt geplaatst. Als je nu het gebouw bekijkt zie je dat er de restanten van felgekleurde triplex vogels hangen. Het “kunstproject” behelsde het figuurzagen van enkele houten vormen die vogels moesten voorstellen. Vervolgens zijn ze beschilderd met de goedkope verf die je op de basisschool ook gebruikt voor je knutselwerkje.
Iedereen begrijpt dat je een stukje triplex beschilderd met knutselfverf niet aan een gevel kunt hangen, en al helemaal geen twee jaar. Helemaal van een “kunstenaar” mag je dat verwachten. Het zag er nieuw al niet uit, nu helemaal niet meer.
Het ergste is echter dat als ik nu naar de gamma ga, en voor ¤500,- triplex plaat haal, daarna even langs de Bart Smit en voor nog ¤50,- verf. Als ik er dan nog 3 vrije zaterdagen in investeer produceer ik hetzelfde. Medebuurtbewoners hebben een wob verzoek ingediend om te vragen wat die ontsiering van de buurt gekost heeft. Daar kwam het schokkende bedrag uit van (geen grap) ¤ 50.000,-. Waarvan de helft betaald door Vestia.
En overal in de wijk zie je de kunst van Chris Ripken die van ellende uit elkaar valt. Aangezien het een kansenwijk is komt er veel geld van de gemeente voor gezamenlijke projecten. Veel daarvan zijn kunstprojecten al dan niet in samenwerking met de buurt. En, zo heb ik persoonlijk vernomen van een vertegenwoordiger van Vestia, worden de criteria voor de kunstenaar zo opgesteld door de deelgemeente, dat alleen Chris Ripken eraan voldoet. Iedere keer weer. Zo is het verplicht dat de kunstenaar “binding met de wijk heeft”. En ja, Chris Ripken is de enige in de wijk met een atelier. Dat regelt zijn vriendje in de deelraad en dat bevestigd zelfs Vestia. Die man strijkt tonnen op met fröbelen op kosten van de gemeenschap. En daarbij vind ik zijn omgang met ca 14-15 jarige Marokkaanse jongens op zijn zachtst gezegd merkwaardig.