abonnement Unibet Coolblue
pi_138157907


Blijft ook jaren na dato een plaat die op vreemde wijze mooi is en dus intrigeert.

Ook schreef ik er in het MUZ user-reviews topic, deel 2, het volgende over:

quote:
In de categorie bijzondere bio's hebben we er weer één bij. David Thomas Broughton nam zijn album, met de fraaie titel The Complete Guide To Insufficiency, namelijk op in een kerk in Leeds. Alles in één keer op de band gezet. Een mooie omgeving voor een artiest als Broughton, blijkt bij het beluisteren van zijn plaat. Want hij heeft wel iets bezwerends in zich en zijn stem doet het lekker in de akoestiek van een kerkgebouw.

Denk niet dat de gemeente een dienst heeft moeten missen door Broughtons drang om in hun kerk op te nemen, want met net veertig minuten hebben ze niet lang hoeven wachten. Nu is veertig minuten een lengte die vaker voorkomt bij platen, maar een blik op de tracklist leert dat we hier toch met iets bijzonders te maken hebben. Het album telt namelijk slechts vijf nummers. Het is dan ook niet verrassend dat dit vijf lange stukken zijn, allen een beetje opgebouwd rond hetzelfde idee. Broughton speelt op zijn gitaar, meestal een fijne folkmelodie, en langzaam komen er wat vervreemdende effecten bij. Die variëren per nummer, maar wat als een huis blijft staan is de basis van de compositie.

We hebben hier dan ook weer te maken met iemand uit de free folkscene, zo veel mag duidelijk zijn. Niet eens een man die al te rare dingen doet, want elk nummer op The Complete Guide To Insufficiency blijft goed te beluisteren. Het experiment neemt dus nergens de overhand, mede omdat het gegeven op zich al uniek genoeg is. De muziek kent ook een prima spanningsopbouw. Het fraaiste van de plaat is echter zonder meer de zang. Broughton heeft met zijn manier van zingen wel iets weg van Antony, die van The Johnsons. Maar dan wel een Antony die in één toonsoort blijft zingen en dus waarschijnlijk voor veel mensen beter beluisterbaar.

Goed, dan hebben we dus een album met vijf nummers van gemiddeld acht minuten, een zanger die qua stem op Antony lijkt en vooral rond de gitaar opgebouwde songs, die naar een bepaalde climax toe werken, maar evengoed weer afdalen tot de pure essentie. Dan ben je al een eind op weg, maar de teksten van deze man verdienen ook een vermelding op zich. Broughton zingt regelmatig over de duistere kanten van het leven. Over verkrachting bijvoorbeeld, in Ever Rotating Sky. Maar het vreemdst is zijn liefdesverklaring aan, waarschijnlijk, vrouwlief: "I wouldn't take her to an execution / I wouldn't take her to a live sex-show / I wouldn't shit or piss on her, would I? / 'Cause I love her so." Probeer het eens bij je eigen geliefde zou ik zeggen. Het klinkt namelijk op een bizarre manier romantisch. En juist dat bizarre maakt dat deze plaat nog net dat beetje extra krijgt. Al is een klassenummer als Unmarked Grave al een geloofsbrief op zich. En zo komen we weer uit in die kerk in Hyde Park, Leeds. Het kan zomaar zijn dat in december blijkt dat de beste plaat van 2006 daar is opgenomen. Halleluja!
Uiteindelijk vond ik het nét niet de beste plaat van 2006, maar eindigde dit album wel in de top 3 van mijn jaarlijst. Bij beluistering begrijp ik dat weer.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Moderator dinsdag 25 maart 2014 @ 15:55:21 #177
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_138158020


Lungfish - love is love

Wat een heerlijk plaat _O_ het is de soort muziek die door eentonigheid straalt. Tekstueel is het naast eentonig (duidelijk al te zien in de titel van de plaat) ook inventief een grappige combinatie die je kunt zien als een soort trademark voor daniel higgs... Op zijn solo platen drijft hij dat concept nog een stukje verder maar op deze lungfish plaat is het echt een perfecte catchy combi... erg prima :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_138174362
my ambition is handicapped by my laziness
  Moderator dinsdag 25 maart 2014 @ 22:54:53 #179
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_138176863
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 22:15 schreef SlugGuts het volgende:
[ afbeelding ]
Wow.

De Heksensabbath gaat me te ver, maar de single (Wie kan mij nog vertellen/Aeneas nu) met Eelco Gelling en Babylon zijn prachtig.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  Moderator dinsdag 25 maart 2014 @ 22:55:48 #180
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_138176899
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 12:17 schreef methodmich het volgende:
[ afbeelding ]

De nieuwste van Hallo Venray, getiteld Show. Hij is weer fantastisch! De puntige rocksongs wisselen af met de meer melodieuze gitaarpop met folkrandje. Ze kunnen het nog steeds, deze mannen. Inclusief opmerkelijke Prince-cover.
Ik moet hem nog steeds opzetten, ik ben er toch een beetje huiverig voor.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  dinsdag 25 maart 2014 @ 23:50:02 #181
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_138179210
Slint - Spiderland
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_138182379
Gisterenavond 3 albums geluisterd.





pi_138201973
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 22:55 schreef belsen het volgende:

[..]

Ik moet hem nog steeds opzetten, ik ben er toch een beetje huiverig voor.
Vrees niet! Geweldige plaat!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Moderator woensdag 26 maart 2014 @ 19:42:37 #184
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_138202083
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 19:40 schreef methodmich het volgende:

[..]

Vrees niet! Geweldige plaat!
Vorige keer dat ik Hallo Venray live mocht aanschouwen ben ik na een paar nummers weggelopen... :{
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_138202140
quote:
11s.gif Op woensdag 26 maart 2014 19:42 schreef belsen het volgende:

[..]

Vorige keer dat ik Hallo Venray live mocht aanschouwen ben ik na een paar nummers weggelopen... :{
Zonde, zonde. Maar dat hoeft geen graadmeter te zijn. Zeker niet. Gewoon luisteren joh. Niks mis mee!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Moderator woensdag 26 maart 2014 @ 19:46:25 #186
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_138202275
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 19:43 schreef methodmich het volgende:

[..]

Zonde, zonde. Maar dat hoeft geen graadmeter te zijn. Zeker niet. Gewoon luisteren joh. Niks mis mee!
Ja, ik was nog even bezig met een boek. Komende week gaat het beuren. :Y
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  woensdag 26 maart 2014 @ 20:02:06 #187
261943 SonicVolcano
Hotter than hell
pi_138203010
The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
pi_138216876




Deze 2 cd'tjes ben ik al de hele week aan het luisteren. Zijn nog van mijn opa geweest. Behoorlijk oude opnames (van vlak na WO2 tot jaren 60). Gewoon enorm leuke muziek.
  Moderator vrijdag 28 maart 2014 @ 22:25:48 #189
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_138281111
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 22:55 schreef belsen het volgende:

[..]

Ik moet hem nog steeds opzetten, ik ben er toch een beetje huiverig voor.


Sorry, MM, ik werd er toch niet echt vrolijk van. Een nummer als Favorite uncles kan me nog wel bekoren, maar dan is het nummer erna, Buildings, gewoon weg tenenkrommend. Zo blijft het de hele plaat. Soms een leuk nummer, maar ook vaak echt niet goed, of gewoon op niveau. Vooral de zang vliegt soms zo verschrikkelijk uit de bocht dat het niet sympathiek meer is, zoals in Drunken people. De Prince cover Controversy vind ik ook vrij overbodig en niets toevoegen. Nee, ik snap de lovende recensies niet. :N
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  Moderator vrijdag 28 maart 2014 @ 22:29:09 #190
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_138281245


Uit de tweedehandsbak gevist bij Plato. Dit was toch wel een heel leuk 90's bandje. Knives, Screamager, Going nowhere, Die laughing en natuurlijk de Joy Division cover Isolation. De roem is volgens mij even snel vergaan als dat ie opkwam, maar dat doet niets af aan dit album.

Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  zaterdag 29 maart 2014 @ 19:19:42 #191
13973 ranja
image means nothing
pi_138304444
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 22:29 schreef belsen het volgende:
[ afbeelding ]

Uit de tweedehandsbak gevist bij Plato. Dit was toch wel een heel leuk 90's bandje. Knives, Screamager, Going nowhere, Die laughing en natuurlijk de Joy Division cover Isolation. De roem is volgens mij even snel vergaan als dat ie opkwam, maar dat doet niets af aan dit album.
De roem is misschien wel vergaan, de band niet... vorig jaar nog gezien op Dauwpop, nog steeds geweldig.
  zaterdag 29 maart 2014 @ 19:27:55 #192
13973 ranja
image means nothing
pi_138304718


Ze scoorden een hit met het titelnummer, een crossover-single van (euro)dance en metal, deed het erg goed op de alternatieve dansvloer in de 90s. Wat kun je dan van een heel album verwachten? Tja, van alles eigenlijk. En feitelijk is het dat ook, van alles wat. Natuurlijk veel harde gitaren maar verder vliegt de stijl alle kanten op, metal-achtig met trompetten, ska met grunt intro, een Cure cover, wat nummers die ook zo van Faith No More hadden kunnen zijn en veel meer gekte. Verrassend genoeg om destijds gewoon te kopen en even verrassend blijkt het wel een cd die ik zo af en toe gewoon nog eens opzet.
pi_138307800
quote:
11s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 22:25 schreef belsen het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Sorry, MM, ik werd er toch niet echt vrolijk van. Een nummer als Favorite uncles kan me nog wel bekoren, maar dan is het nummer erna, Buildings, gewoon weg tenenkrommend. Zo blijft het de hele plaat. Soms een leuk nummer, maar ook vaak echt niet goed, of gewoon op niveau. Vooral de zang vliegt soms zo verschrikkelijk uit de bocht dat het niet sympathiek meer is, zoals in Drunken people. De Prince cover Controversy vind ik ook vrij overbodig en niets toevoegen. Nee, ik snap de lovende recensies niet. :N
Groeiplaat. Vaker draaien. :P
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Moderator zaterdag 29 maart 2014 @ 20:59:37 #194
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_138308016
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 20:54 schreef methodmich het volgende:

[..]

Groeiplaat. Vaker draaien. :P
Ik krijg niet het gevoel dat deze plaat gaat groeien. Ik hou van platen die net een beetje jeuken, maar hier krijg ik eerder het gevoel van gebrek aan kwaliteit. :X
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_138328910
quote:
11s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 20:59 schreef belsen het volgende:

[..]

Ik krijg niet het gevoel dat deze plaat gaat groeien. Ik hou van platen die net een beetje jeuken, maar hier krijg ik eerder het gevoel van gebrek aan kwaliteit. :X
Okee, zonde. Maar ieder zijn voorkeur toch? :)

Zelf overigens vandaag dit album weer eens beluisterd:



Klassieker natuurlijk, die misschien wel in elke platenkast hoort. Al moet je dan wel van het genre houden.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_138374206


Erg leuk albumpje. Komen binnenkort ook naar Nederland.
my ambition is handicapped by my laziness
pi_138389066


Deze cd weer eens onder het stof vandaan gehaald. De mooiste soldatenlieder, geloof ik gezongen door Duitse veteranen van WO2. Erg gaaf.
pi_138393862
Whales and Leeches van Red Fang


Vorige week zondag live gezien, nu nog beetje nagenieten van hun laatste album.

Gravity X van Truckfighters


Zal wel aan het lauwe weer liggen, maar veel van dit soort shit is heerlijk met een biertje op het balkon.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_138446559


Ik had wel weer eens zin om een album van deze Zuid-Afrikaanse zanger te beluisteren. Altijd fijn. Dit is misschien wel zijn meest toegankelijke album, dus daarom deze weer eens gepakt. Maar het had ook net zo goed een andere plaat van hem kunnen zijn. Fijne liedjes, gezongen in dat bijzondere Afrikaans.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Moderator woensdag 2 april 2014 @ 20:09:12 #200
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_138447445

Magma - mekanïk destruktïw komandö

en daardoor moest ik gelijk denken aan:



en ze hebben inderdaad meer overeen dan ik in eerste instantie dacht. Alleen vocaal is die laatste iets extremer.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')