abonnement Unibet Coolblue
pi_135347722
Rekbare doeken, geweven doeken, ringslings, mei tai's, bondolino's, manduca's, papatum's en nog veel meer. Welkom in het draagdoekentopic!

Stel hier al je vragen, show hier je foto's, vertel hoe handig het is en hoe fijn jij en je kindje het vinden!

Handige links:
Leuke site met veel info en leuke blogs om te lezen over dragen
Waarom met het gezicht naar voren dragern niet geschikt is!
Wikipedia over de sling
Draagmethodes bij het Mamatoto project
Draagdoekinstructie filmpjes op YouTube
Ringsling zelf maken
Mei Tai met slaapkapje zelf maken - engels
Mei Tai zelf maken
Mei Tai/Poppenlifter voor je kind maken
Uitgebreide info over doeken en dragen
Uitgebreide uitleg over verschillende draagmethodes

Handleidingen knoopmethodes in pdf
Knoopmethodes tricot doek (pdf)
Duidelijke fotohandleiding met draagmanieren (pdf)
Vergelijking rekbare doek en niet rekbare doek

Hoe krijg je een baby op en van je rug?
Waarom rugdragen met een rekbare doek NIET slim is.

Als je wilt weten waar de afkortingen voor staan, klik op de spoiler hieronder. ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


Verschil tussen een ergonomische drager en niet-ergonomische drager
(bijvoorbeeld Babybjorn of Chicco):


Zo hoort een pasgeboren baby in de doek te zitten:
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_135347730
Ik sloot hem met:

Burdie, ik ben begonnen met een Neobulle Simon, een geweven doek die ik van iemand hier heb overgenomen. Zacht, maar ook stevig en echt wel een beginnersdoek.

Voor de warme zomermaanden heb ik later een Ellevill Paisley gekocht, dun en 50% bamboe.

Mineola, ik zweer bij mijn wompat, voornamelijk omdat hij op maat gemaakt is (kortere schouderbanden en heupband). Een manduca en beco waren voor mij echt te groot.

Dit is overigens ook mijn hele stash :D. Ik zie veel prachtige doeken, maar ik mag pas weer iets kopen van mezelf als ik weer een mini (in aantocht) heb. Ik draag nu toch nauwelijks meer, meneer wil liever lopen.

[ Bericht 25% gewijzigd door Phaidra op 11-01-2014 12:45:37 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  zaterdag 11 januari 2014 @ 10:43:13 #3
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_135348389
Ik ben begonnen met het lenen van een nati bamboe van freecell. Later zelf Ellevill Jade spring gekocht. Samen met mijn manduca en een DIY manduca is dat mijn gehele stash.

Ik heb oudjaarsdag mijn doek teruggekregen van mijn schoon zusje (ze heeft zelf een ergo baby gekocht), ik vind het stiekem heerlijk om Lauren weer in de doek te doen maar ik merk dat katoen niet heel draagkrachtig is >10 kg ;(
pi_135348426
Voor mijn peuter vind ik de Tula toddler echt de hemel. Draagt heel comfortabel en ze zit er perfect in. Ik vind m fijner dragen dan de Beco en een vriendin met de babyvariant vindt die, voor een wat grotere baby, ook veel comfortabeler dan de Manduca.

Ik ben begonnen met een bykay en vrij snel overgestapt op een Zara. Eén Hoppediz gehad die ik heel onhandig vond knopen, veel te dik. Verder twee kortere Didys en nieuw nog uit te proberen Didymos lisca minos

en een O+ Ellevill Norwegian Jack met wol O+
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_135348445
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 10:43 schreef pessie het volgende:
Ik heb oudjaarsdag mijn doek teruggekregen van mijn schoon zusje (ze heeft zelf een ergo baby gekocht), ik vind het stiekem heerlijk om Lauren weer in de doek te doen maar ik merk dat katoen niet heel draagkrachtig is >10 kg ;(
Dat ligt m.i. heel erg aan de doek. Er zijn erbij die echt niet lekker dragen met veel kind erin, maar ik heb bijvoorbeeld mijn 14+kilo kind een half uurtje in mijn nieuwe didymos gehad en dat droeg best ok.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 11 januari 2014 @ 10:50:58 #6
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_135348517
Voor mijn peuter heb ik de wompat.
De boba zat ook niet verkeerd maar de kniehoeken zaten niet helemaal zoals het hoorde met mijn reusje.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_135348562
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 10:43 schreef pessie het volgende:
maar ik merk dat katoen niet heel draagkrachtig is >10 kg ;(
Je hebt een jade.. die zijn inderdaad niet geschikt voor wat zwaardere kindjes. Verder zijn er tientallen fijne/goede katoenen peuterdoeken.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 10:56:36 #8
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_135348617
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 10:54 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Je hebt een jade.. die zijn inderdaad niet geschikt voor wat zwaardere kindjes. Verder zijn er tientallen fijne/goede katoenen peuterdoeken.
Ach ja, het is ook gewoon een luxeprobleem. Ik heb een manduca waar ik haar in kan dragen. Maar stiekem...
pi_135348715
ik koop veel te dure, net als marjolijntje :P

een vriendin van me verkoopt trouwens een hoppediz pune kiwi! rond de 65 eur, voor de liehebbert

pi_135349161
Ik ben begonnen met een rekbare, en een geleende storchenwiege.

Daarna een hoppediz, een neobulle gekocht. Nog een manduca en een ringsling, en toen nog twee doeken.. :@

Ik wil nu voor peuter een Rose and Rebellion, maar vind de prints niet mooi. Dus ik twijfel over een custom made, en daar dan mijn laatstgekochte doek voor gebruiken aangezien ik daar in het midden een gaatje had zitten, en toch wel hoor dat je hem dan eigenlijk niet meer moet gebruiken... Maarja, hij was niet goedkoop, en wel heel mooi, en ik vraag me af of ik hem nog wel kan gebruiken als ik hem korter zou maken... Twijfels dus.
pi_135350016
Die lisca minos ziet er mooi uit zeg. Paars met zwart op mijn scherm, klopt dat? Daar willen we eerdaags een actiefoto van met verse mini!
KD, welke maat? En wil ze ook ruilen?
pi_135358230
:W

Ik was altijd erg fan van een lodger shelter maar ik lees overal dat dit niet best is voor mn uk..

Dus nu.wil ik mij gaan verdiepen in andere doeken ed...
Ik ben geen held in knopen, en zoek eigenlijk dan ook een goede draagdoek waar ik niet of zo min mogelijk hoef te knopen...
Nu kwam ik deze tegen:
http://www.dragenenzo.nl/(...)i-los-angeles-grijs/

Iemand ervaring mee?
S. 2014
J. 2016
pi_135358261
Prima drager! ^O^
pi_135358526
Mijn eerste doek was een Zara mild...gekocht omdat ik hem mooi vond! tot 9 kilo's vond ik het prima, daarna niet meer omdat het me niet lukte op mijn rug te dragen en het werd gewoon te zwaar
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_135367575
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 11:53 schreef WupWup het volgende:
Die lisca minos ziet er mooi uit zeg. Paars met zwart op mijn scherm, klopt dat? Daar willen we eerdaags een actiefoto van met verse mini!
Ja echt heel mooi. Heel donker, het paars is meer accentig, overheerst niet. Ben er al heel blij mee en de mini heeft er nog niet eens aan geroken.

Ik ook niet aan de mini trouwens, mocht daar twijfel over bestaan. Lijkt net zo'n haast te hebben als nummer 1.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 11 januari 2014 @ 21:03:47 #16
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_135371265
Hij heeft nog tot volgend weekend om sneller dan grote zus te zijn toch?
Ik zal deze keer niet voorpiepen in ieder geval :+
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_135372161
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 11:53 schreef WupWup het volgende:
Die lisca minos ziet er mooi uit zeg. Paars met zwart op mijn scherm, klopt dat? Daar willen we eerdaags een actiefoto van met verse mini!
KD, welke maat? En wil ze ook ruilen?
maat 6 wat heb je evt te ruil? :)
pi_135374708
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 21:03 schreef laziness het volgende:
Hij heeft nog tot volgend weekend om sneller dan grote zus te zijn toch?
Ik zal deze keer niet voorpiepen in ieder geval :+
:D
Ja tis nu 40-4, nog tijd zat.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_135392536
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 21:18 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

maat 6 wat heb je evt te ruil? :)
Natibaby Japan met zijde maat 6 - 90 euro
Didymos indio natur indigo maat 5 - 65 euro
pi_135409845
Ik heb een rekbare doek en een shitload aan shorties natuurlijk, maar ik wil ook graag een geweven doek. Ben nu op zoek en hoop een mooi koopje te vinden.

Ik heb M net voor het eerst eventjes in een shortie gehad maar dat is best lastig knopen. Hoe deden jullie dat? Met eigen kleine baby is dat best lastig :@ Hij zat opzich wel netjes rechtop en stevig ondersteund maar ik ben vooral iets grotere babies gewend en die zijn het gewend en zitten stil op je rug als je knoopt. Dus baby ligt op rug, doek knopen beetje hupsen evt iets strakker knopen en dan evt doorschuiven naar buik/heup.
In Kenia en eigenlijk de meeste oost- en zuidelijk afrikaanse landen knopen en dragen ze ook echt new borns op die manier maar ik heb nu eerst doek geknoopt toen M. erin, gelijk op heup en toen strakker aangetrokken. Is dit de manier?
  zondag 12 januari 2014 @ 20:43:31 #21
171422 LadyBlack
paint it black
pi_135410502
Ik heb geen ervaring met shorties, maar ik knoop altijd eerst de doek een stuk voor ja :Y Dan baby erin en baan voor baan aantrekken en afknopen.

Foto? O+
pi_135412990
Ik vond het ook heel lastig om te knopen met die Afrikaanse shortie die ik van jou had gekocht, maar ik mis dan ook een stuk heup en lordose om m'n kind goed op te positioneren vergeleken met Afrikaanse vrouwen. Er zijn filmpjes van Afrikaans knopen op YouTube, maar je kunt ook 'Westers' heup- of rugdragen.
Hier bijvoorbeeld een Ghanees filmpje hoe te rugknopen:
Zoals je ziet heeft het kind wel een goede nekbalans nodig, want nul support op dat vlak. Dat doet deze dame beter:
Zelf droeg ik weinig op m'n heup, wel op m'n rug. Er zijn verschillende knopen te vinden en het bos groeit alleen maar door wat dat betreft. Met een korte doek kun je bijvoorbeeld in rucksack knopen:

Of als je doek daarvoor zelfs te kort is een Ruck under bum:
En dan nog een heupknoop met korte doek:

Met een lange doek kun je weer andere rugknopen, bijvoorbeeld de Secure high back Carry (shbc dus), back wrap cross carry of mijn persoonlijke favoriet de double hammock.
  maandag 13 januari 2014 @ 10:57:45 #23
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_135428963
Ik was op zoek naar een nieuwe autostoel voor Aviva en kwam deze drager tegen van Maxi-cosi

Ziet er goed uit. :)

http://www.maxi-cosi.nl/nl-nl/producten/babydrager/easia.aspx
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_135431194
Geweldig die eerste 2 filmpjes, zo dragen ze in Zimbabwe en Zuid-Afrika ook, soms zelfs met badlaken :D Maar die kindjes zijn ook alweer een stuk groter. Maar ik wil m niet torsodragen en vond dit filmpje:
O+

Dat is zeg maar hoe ik het gewend ben, alleen vind ik het zo eng om ukkie op mn rug te leggen. Ik blijf voor nu wel doek eerst knopen, voelt toch wat fijner.

Dat filmpje van Webkim met schuifknoop probeerde ik gister ook uit maar M. ging tekeer en ik had eten opstaan dus kon het niet echt volgen. Zal op een rustig moment even proberen.
Die RUB ziet er ook simpel uit trouwens, maar daar is deze shortie echt te kort voor Of ik te breed :')
pi_135431590
Oh en ik vroeg trouwens aan vriend hoe ze dat doen, maar na 5 keer doek omvouwen en 'oh nee wacht even.. ja zo. Nee toch niet.' heb ik het maar afgekapt. Zijn reden:'Dat is eigenlijk een vrouwentaak.' :') Ik heb maar gezegd dat hij het toch ook even aan zijn moeder moet vragen.

Hij draagt trouwens toch wel graag hoor. Hij zei laatst nog hoe blij hij is dat dat hier gewoon kan en dat het niet idioot is om zijn zoon te dragen omdat hij het zo graag en met trots doet O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')