DX11 | maandag 6 januari 2014 @ 11:43 |
Deel zoveel van het Saab-liefhebbers topic. De Saabs van Johnb52 Saab 9-3 van eXplorer1 Saab 9-3 van Delano.888 Saab 9-3 SE van Descendent: Saab 9-3 SE van Fer Saab 9-5 Estate van swollywood Saab 9000 van Paladijn: Saab 9-3 SS van Nairua Saab 9-3 SS van Leandra: | |
DX11 | maandag 6 januari 2014 @ 11:43 |
Welke had jij nou ook weer gekocht? | |
djkoelkast | maandag 6 januari 2014 @ 12:02 |
PTA / SAAB-liefhebbers topic #6; waar we uiteraard goedgekeurd worden! Die swollywood had aangeraden. Volgens mij zaten de lampen die er in zaten nog niet eens zo heel lang in, maar ik zag gewoon vrij weinig. Nu zie ik heel veel | |
DX11 | maandag 6 januari 2014 @ 12:04 |
Ok ja ik was ook erg happy met mijn nightbreakers, maar zoals je aan die quote kunt zien, heb ik dus de plus. Ook erg goed overigens, moet ze alleen nog wel bijstellen. In het donker flitsen mensen soms naar mij alsof ik groot licht aan heb wat niet zo is, dat was voorheen niet. Dus denk dat ik ze wat lager moet zetten. Moet alleen even een platte plek zoeken met een muur er naast. Hier in de straat is alles scheef | |
djkoelkast | maandag 6 januari 2014 @ 12:06 |
Ik kreeg ook flitsen als ik die van mij op stand 5 had, nu staan ze gewoon op de onderste stand. Koplampen zelf zijn in november bij de APK opnieuw gesteld, want die stonden niet goed. | |
DX11 | maandag 6 januari 2014 @ 12:07 |
Hier doet de schakelaar niks, moet t nog eens laten maken Overigens staat het bij jou dan ook niet goed. Want normaal moet hij juist op het hoogst staan, en met een aanhanger enz moet hij dan lager. In het geval dat jij nu een aanhanger gaat gebruiken kan je hem niet lager zetten | |
eXplorer1 | maandag 6 januari 2014 @ 12:15 |
Kijk eerst of je wel een correct lichtbeeld hebt, sommige reflectoren zijn zo ver heen (door slijtage) waardoor het lichtbeeld niet meer ECE waardig is. | |
djkoelkast | maandag 6 januari 2014 @ 12:17 |
Het is afgelopen november allemaal gecorrigeerd qua afstelling, alleen de lampjes zelf vond ik niet echt goed. In 2012 de koplampen nog laten polijsten, want die waren dof. Nu is alles in ordnung. Alleen nog even met een lakstift wat putten en krassen wegwerken, want anders heb ik straks roest. | |
eXplorer1 | maandag 6 januari 2014 @ 12:21 |
Ik heb het over je lichtbeeld zelf, moet scherp afgetekend zijn, is dat niet het geval creëer je strooilicht wat men verblind. Zo scherp moet het zijn: | |
djkoelkast | maandag 6 januari 2014 @ 12:23 |
Ik heb geen idee, ik neem aan dat ze dat bij de APK wel hebben gefixt? | |
eXplorer1 | maandag 6 januari 2014 @ 13:05 |
Post anders een foto van je lichtbeeld t.o.v. een vlakke muur (of garagedeur oid), ik kan je vertellen of je lichtbeeld OK is. | |
djkoelkast | maandag 6 januari 2014 @ 13:07 |
Ik zal binnenkort eens een vlakke muur opzoeken, want die zijn hier ook niet echt (of een bakstenen muur moet goed zijn). Van welke afstand? | |
eXplorer1 | maandag 6 januari 2014 @ 13:13 |
is ook goed. zo dicht mogelijk (maar dat de 2 lichtbeelden goed te onderscheiden zijn á 3-4 meter ongeveer_. | |
djkoelkast | maandag 6 januari 2014 @ 13:17 |
Dus de auto dicht bij de muur, de foto van een paar meter afstand? | |
JohnB52 | maandag 6 januari 2014 @ 13:47 |
Je kan ook naar de garage, afstellen is zo gedaan. Loop je zelf niet te kloten. | |
JohnB52 | maandag 6 januari 2014 @ 13:48 |
Is toch apk afkeur, defecte hoogteverstelling? | |
eXplorer1 | maandag 6 januari 2014 @ 13:54 |
jepszzz. het afstellen van koplampen met een (gedeeltelijk) onjuist lichtbeeld is lood om oud ijzer, been there done that. lichtbeeld moet echt zwaar verkloot zijn voordat het afkeur is, helaas verblind je al mensen voordat je dat punt bereikt. | |
djkoelkast | maandag 6 januari 2014 @ 13:54 |
Hebben ze bij mij aangepast, de hoogste stand was te hoog ofzo. | |
DX11 | maandag 6 januari 2014 @ 14:07 |
Blijkbaar niet ze hebben er ook niet naar gekeken volgens mij. | |
JohnB52 | maandag 6 januari 2014 @ 15:07 |
Mazzelpik! Of ze hebben t knopje er uitgehaald. | |
DX11 | maandag 6 januari 2014 @ 15:08 |
Nee zit er nog in maar hij heeft zelf niet lang in de auto rondgekeken. | |
Descendent | maandag 6 januari 2014 @ 22:04 |
Ik moet die van mij ook nog even echt goed stellen. | |
JohnB52 | woensdag 8 januari 2014 @ 19:08 |
Nog 10 nachtjes slapen.... :-( | |
Descendent | donderdag 9 januari 2014 @ 11:38 |
| |
JohnB52 | donderdag 9 januari 2014 @ 11:45 |
Dan is de 9-5 weg | |
Descendent | donderdag 9 januari 2014 @ 15:10 |
En wat komt er voor in de plaats? | |
ikbeneenkiwi | donderdag 9 januari 2014 @ 15:11 |
Een volvo? | |
Descendent | donderdag 9 januari 2014 @ 21:38 |
| |
JohnB52 | donderdag 9 januari 2014 @ 21:47 |
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=136645 En een Volvo? Nee dank je | |
eXplorer1 | vrijdag 10 januari 2014 @ 09:38 |
ooit eens in een 850 T-5R gereden? heel soms mis ik "stiekem" mijn S70 T-5, wat een bak was dat. | |
JohnB52 | vrijdag 10 januari 2014 @ 10:06 |
Nee nog nooit. Maar als je op mijn link had geklikt had je gelezen wat ik zoek :-) | |
Descendent | vrijdag 10 januari 2014 @ 15:58 |
Nooit in gereden wel eens op de passagiersstoel gezeten. Die voelen nog net iets meer 'Tanktorpedo' aan dan een snelle 9-5. | |
JohnB52 | vrijdag 17 januari 2014 @ 20:28 |
Morgen om 10:15.... | |
2cv | vrijdag 17 januari 2014 @ 21:46 |
Shit, ik heb de Saab-special voor de helft gemist | |
JohnB52 | zaterdag 18 januari 2014 @ 09:17 |
Klopt want ze hebben er in zitten knippen! | |
JohnB52 | zondag 19 januari 2014 @ 23:09 |
Morgen kijken bij een Red Arrow, en bij een boerenkar: een Saab 99 met net een ton op de teller, is van oud mannetje geweest, met als extra een aangevreten stoel door de muizen Aanstaande zondag ga ik in Delft kijken bij een Roze Saab 90. Ik ben benieuwd wat ik aantref! Hoop niet al te veel roest | |
Leandra | zaterdag 25 januari 2014 @ 17:53 |
Schopje! Eergisteren auto door de wasstraat gedaan en gisteren ineens een "close doors" waarschuwing en het plaatje suggereert dat de passagiersdeur openstaat. Die deur is niet open, sterker nog, de melding kwam out of the blue terwijl de deur helemaal niet open was geweest. Het is natuurlijk wel oervervelend, zo'n melding, vooral omdat je de hele tijd niets anders ziet dan dat open deurtje in SID, en de melding "close doors", om over het waarschuwend gepingel nog maar te zwijgen We zijn op vakantie, gaan morgen naar huis, heb de zekering (nr 8) al vervangen en dat loste het probleem niet op. Heeft iemand een suggestie (of een direct linkje naar een topic op het Saabforum waar een soortgelijk probleem/oplossing wordt beschreven)? Zit hier met moeite mobiel (G verbinding ) dus alle hulp is welkom. | |
JohnB52 | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:04 |
Ik ga even zoeken... | |
JohnB52 | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:09 |
http://www.saabscene.com/(...)ers-Door-Open-but-it's-not Accu er even vanaf, minuutje of 10. Deurstekker er even af. Slot insprayen met wd40 Zekering nr 15 las ik ook nog. Deur handmatig op slot? Kan ook nog zo zijn dat folie achter je deurpaneel stuk is, en zowater op de electronica loopt. | |
Leandra | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:24 |
Thnx held, wat een snelle service Ik denk dat we ons daar allemaal even niet aan gaan wagen, de deur kan op slot (en is dan ook niet van buiten te openen), dus dan moet het maar zo.... ik had al een afspraak met Haaima staan voor een grote beurt en APK, dus ik breng hem dinsdagmiddag wel, dan hebben ze wat meer tijd dan alleen de woensdag | |
Leandra | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:29 |
De afspraak voor de grote beurt/APK was niet woensdag maar vandaag, maar ik ben na overleg dinsdag wel even naar Haaima gereden om te kijken of het probleem met een stroomonderbreking opgelost kon worden. Dat leek in eerste instantie niet zo te zijn, tot een paar uur later het alarm volledig op hol sloeg... toen was de melding weg, maar gig het alarm dus keer op keer af Na tig keer het alarm met de afstandsbediening uitzetten (en iedere keer een paar minuten later weer aangaan) de auto handmatig op slot gezet, en het een paar uur later weer geprobeerd, en was alles goed; geen open deur melding meer, geen spookalarm meer. Ik heb het voor nu maar even laten zitten, het slot vervangen komt dan wel als het weer eens misgaat. En lang leven de real time weergave van de RDW, want ik zie net dat m'n APK tot februari volgend jaar is * Leandra wacht op telefoontje om haar auto weer te kunnen halen Edit: en telefoontje gehad [ Bericht 5% gewijzigd door Leandra op 31-01-2014 11:36:50 ] | |
JohnB52 | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:55 |
Als het goed is, morgen deze Red Arrow ophalen :-) | |
Leandra | vrijdag 31 januari 2014 @ 15:18 |
Oeh, die is wel heel | |
JohnB52 | zondag 2 februari 2014 @ 14:38 |
DeUitverkorene | zondag 2 februari 2014 @ 16:02 |
Descendent | zondag 2 februari 2014 @ 21:33 |
Me like, me wanna! | |
JohnB52 | woensdag 5 februari 2014 @ 18:28 |
Duvel | donderdag 6 februari 2014 @ 07:44 |
Mooie wagen! | |
JohnB52 | donderdag 6 februari 2014 @ 09:27 |
Hier t lijstje wat er aan gedaan is afgelopen 3 jaar: Vervangen met nieuwe onderdelen: Volledige Simons uitlaat (dubbelloops) Achterbanden (Bridgestone) Stappenmotor Wiellager linksvoor Wiellager rechtsvoor Wielnaaf linksvoor (gebruikt) Binnenste ashoes (2x) Buitenste ashoes rechts Radiateur Thermostaat Kleppendekselpakking O-ring ontsteking Relais brandstofpomp (gebruikt) Bougies Bougiekabels Verdelerkap en rotor Alle vacuumslangen Alle filters Pedaalrubbers Vloermattenset Tankdop met slot Radio (Sony) Uiteinden dakgootjes Nieuwe olie en koelvloeistof Remmen rondom ontlucht, remvloeistof ververst Bedrading koplampen opnieuw aangelegd Bedrading radio opnieuw aangelegd Airco gedemonteerd (was incompleet) en interieurfilter aangebracht Uitlijnen Koppakking vervangen (complete koppakkingset) - Kopbouten vervangen - Klepseals vervangen - Klepzittingen ingeslepen - Turbopakkingen vervangen - Tapeinden uitlaat vervangen - Motor geflushed (Forté) - Nieuwe olie (+ oliefilter) en koelvloeistof V-snaar en dynamopoelie vervangen Voorbanden vervangen (Michelin) Hemeltje vervangen (2009) Koppeling vervangen (2009) Waterpomp vervangen Versnellingsbakolie vervangen Koppeling + druklager - Asdoorgangen vervangen - 2 achterbanden - Remklauwen voor - Remblokken voor - Dumpvalve - Koplamp - Accu -Wiellager RV -Rubbers uitlaat Dus een klassieker rijden is niet zo goedkoop als men denkt! Wat ga ik er nog aan doen? Alles schoonmaken, lijkt er op dat de wagen ruim 3 jaar geen wasbeurt heeft gehad. AIC lijkt toch stuk, zal hem nogmaals schoonmaken, en kijken hoe ie het dan doet. Flink poetsen, auto is nu meer roze dan rood. Motorkap laten spuiten, die is nu 3 tinten rood, geen idee wat er mee gebeurd is, maar t is lelijk. Radio weer repareren, geen radio-ontvangst Nieuw hemeltje en oortjes Hoedenplank en wat daarnaast zit opnieuw bekleden Deurpanelen opnieuw bekleden, hangt losjes Raamsnorren zijn verweerd, mogen nieuwe op. Nieuwe voorruit, 3 putten van steenslag en een barst. | |
Leandra | donderdag 6 februari 2014 @ 09:58 |
Ik ben blij met je lijstje, mijn man zat al te kwijlen bij de foto's, had al een andere Red Arrow gezien, en een Silver, maar vond een Red mooier Maar het to do lijstje voor het huis is nog dusdanig lang en prijzig (en blijft zich automatisch aanvullen) dat een klassieker er voorlopig niet inzit | |
JohnB52 | donderdag 6 februari 2014 @ 11:26 |
T is maar hoe perfect je het wilt hebben natuurlijk, en hoe preventief je dingen vervangt. En of je het zelf kan, het met nieuwe onderdelen of gereviseerde onderdelen vervangt... Die andere 2 Red Arrow's had ik ook al gespot, normaal zijn ze zeer zeldzaam in de verkoop, maar deze maand opeens 3! | |
Leandra | donderdag 6 februari 2014 @ 14:51 |
Nou, om te beginnen kunnen we het niet zelf (of misschien zouden we sommige dingen wel zelf kunnen, maar dat zit er niet meer in), dus dan wordt het een duur feestje. | |
highender | donderdag 6 februari 2014 @ 16:38 |
Erg mooi, moet van een liefhebber geweest zijn. | |
Duvel | donderdag 6 februari 2014 @ 19:48 |
Zijn die Silver Arrows nog steeds in de roulatie? Bijzonder, een ervan was mijn eerste auto. | |
JohnB52 | donderdag 6 februari 2014 @ 20:26 |
Jup, er zijn er nog wel een aantal van hoor http://www.900turbo.nl/silverarrow/ | |
Duvel | donderdag 6 februari 2014 @ 20:44 |
"Gedemonteerd" | |
Ienepien | maandag 17 februari 2014 @ 17:01 |
Vers in het Saab-topic en gelijk een vraag: De Saab 9-3 S van mijn vriend staat momenteel bij de garage met waarschijnlijk kapotte kleppen en een versleten ketting. Wij vragen ons af of het nog zinvol is om deze te repareren danwel niet te repareren en te verkopen voor onderdelen. Het gaat dus om een donkerblauwe Saab 9-3 S uit 2000 met 230.000 op de teller en altijd goed onderhouden. Heeft iemand enig idee van de waarde? | |
bokkepoot | maandag 17 februari 2014 @ 17:33 |
Een eurootje of 2500/3000 als je geluk hebt | |
JohnnyKnoxville | maandag 17 februari 2014 @ 17:42 |
Haal jij niet de kosten van de reparatie met dagwaarde door elkaar? | |
swollywood | maandag 17 februari 2014 @ 17:43 |
Na reparatie wel ja... Referentiemateriaal: http://www.gaspedaal.nl/S(...)000&bmax=2000&srt=pr | |
bokkepoot | maandag 17 februari 2014 @ 17:44 |
Dat bedoelde ik ook | |
JohnB52 | maandag 17 februari 2014 @ 19:12 |
Ik denk dat je wagen, als ie goed is, tussen de 1500/2000 opbrengt. Hoe komt t dat die ketting versleten is? Want die gaat haast nooit kapot! Ik denk eerder dat je blok te weinig olie heeft gehad. | |
eXplorer1 | maandag 17 februari 2014 @ 21:35 |
Klinkt als een kut diagnose, wat is er aan de hand en wat is er gebeurd? als het correct is kan je beter een 2dehandse b205/b204 blok erin gooien. | |
Ienepien | maandag 17 februari 2014 @ 22:08 |
dank voor jullie reacties! Ketting klonk in onze beleving ook raar. Te weinig olie klopt wel, hij heeft te weinig druk gehad, daarmee is ie ook aan de kant van de weg geraakt. Garage had het ook over een 'nieuw' blok. Maar gezien alle reparatiekosten die we nu verwachten gaan we de auto ws overleden laten verklaren. Jullie bedragen bevestigen eigenlijk wel wat we zelf ook al vermoedden. Vriendlief heeft vandaag contact gehad met een SAAB-garage die hem wellicht wel wil hebben. Hij zou er een nachtje over slapen. ;-) Morgen hopen we te horen of we er nog wat voor krijgen.. (paar honderd euro) En nu maar eens bedenken wat we dan moeten gaan rijden, Saab zit er qua kosten nu niet in | |
bokkepoot | maandag 17 februari 2014 @ 22:11 |
Als je de tijd en zin heb kun je hem beter in onderdelen verkopen , maar dat is wel een gedoe... | |
Fer | maandag 17 februari 2014 @ 23:07 |
Black Sludge, another one bites the dust. Maar een vergelijkbare hoeft niet duur te zijn. Ze zijn toch allemaal geen drol waard. | |
Ienepien | dinsdag 18 februari 2014 @ 07:05 |
Wij hopen dus dat die dealer daar nog zin in heeft, haha. En qua aanschafkosten is het geen probleem om een andere te kopen, maar ja, onderhoud, benzine, etc... | |
Leandra | dinsdag 18 februari 2014 @ 08:08 |
Ik denk niet dat je er op hoeft te rekenen dat de dealer je er nog een fatsoenlijke prijs voor geeft. Overigens zou ik m naar een Saabspecialist brengen en niet naar de dealer, dat scheelt bij reparatie iig al een stuk van de kosten. Edit: niet goed gelezen, je brengt m naar de dealer om te verkopen. | |
JohnB52 | dinsdag 18 februari 2014 @ 08:24 |
Nieuw blok heb je voor 1950 euro. Tweedehands blok voor, ik gok, 500 euro, dagjein en uitbouwen, dus voor ongeveer 1250 euro klaar. Wat koop je voor dat geld? Saabje met kapot blok? 150/200 euro? Volgende auto, welke het ook is, goed kijken wat de zwakke plekken zijn , en daar de auto op na laten kijken. Je kan nog steeds een 9-3 kopen, maar dan een 2.0i, Die hebben een stuk minder last van black sludge. Black sludge kan bij elke auto voorkomen, als er slecht of geen onderhoud aan gepleegd wordt | |
Leandra | dinsdag 18 februari 2014 @ 08:44 |
De Saabgarage koopt dat ding dus voor bijna niets, gooit er een ruilmotor in en over een paar weken staat hij weer te koop voor ¤ 2.000 | |
JohnB52 | dinsdag 18 februari 2014 @ 09:27 |
Weet ik niet zeker, is denk ik teveel moeite voor hun... Ze moeten ook maar de mankracht er voor hebben. Die uren kosten ook geld. | |
Leandra | dinsdag 18 februari 2014 @ 11:48 |
Ach, misschien hebben ze nog een paar stagiaires rondlopen die ook wat te doen moeten hebben | |
eXplorer1 | donderdag 20 februari 2014 @ 10:47 |
In maart ga ik de Morimoto Mini H1 projectors bestellen, ik laat een stuk uit het glas snijden zodat de projector ongehinderd het mooie licht kan laten zien, met plexiglas maak ik het gat mooi seamless dicht. Yaaayyy, uiteraard ga ik een mooie How-To maken. Pics ter verduidelijking: | |
Fer | donderdag 20 februari 2014 @ 15:25 |
Kan bijna niet indenken hoe dit mooi gaat worden. H1 reflectors achter custom helder plexiglas? Oh wacht, 2 koplampen met heldere cirkels erin. | |
bokkepoot | donderdag 20 februari 2014 @ 19:00 |
Moet je ook redelijk goed met je handjes kunnen spelen omdat netjes te krijgen inderdaad | |
eXplorer1 | vrijdag 21 februari 2014 @ 10:17 |
Ik laat een cirkel uit het koplamp glas snijden die groot genoeg is voor de projector om doorheen te kunnen schijnen, en dan maak ik de cirkel dicht, bijna OEM look en toch modern licht. Kijk ik kan wel een mal maken en met plexiglas het complete koplampglas namaken maar dan zit ik met een oerlelijke OEM reflector dat je kan zien omdat het dan helder is, no go. Overigens als er veel animo was had ik wel 2 mallen gemaakt zodat ik voor meerdere mensen nieuwe heldere koplampcovers kan maken, maar bijna iedereen in de saab scene loopt te kutten met die philips/osram prutvision en shitbreakers etc. [ Bericht 3% gewijzigd door eXplorer1 op 21-02-2014 10:26:20 ] | |
Fer | vrijdag 21 februari 2014 @ 10:31 |
Zouden 9-5 helder glas koplampen van het facelift model niet om te bouwen zijn? | |
DX11 | vrijdag 21 februari 2014 @ 10:33 |
Haha die shit (night) breakers zijn wel zo goed dat onbekenden in mijn auto ze voor xenon aan zien. ("hoe krijg jij zon mooi fel wit licht?? ") | |
eXplorer1 | vrijdag 21 februari 2014 @ 11:00 |
Nee, had ik al bekeken, verschilt teveel helaas tov de 9-3 Wat zullen ze zeggen als ze dit zien? | |
DX11 | vrijdag 21 februari 2014 @ 11:10 |
Ik zeg bah veel te rechte lijn ziet er erg onnatuurlijk uit. | |
Fer | vrijdag 21 februari 2014 @ 12:52 |
Het gebruikelijke anti-xenon riedeltje. Schel kutlicht, als ik erin kijk doet het pijn aan me ogen. Moet je er ook niet inkijken he... | |
eXplorer1 | vrijdag 21 februari 2014 @ 13:08 |
Is vaak de instelling, bij de morimoto's heb je letterlijk 0.0 strooilicht dus ik ga met de afstelling spelen tzt. | |
Fer | vrijdag 21 februari 2014 @ 13:12 |
Volgens mij zijn de meeste met fabrieksxenon goed afgesteld, of zelfs automatisch. Zolang je gewoon op de weg voor je kijkt niets aan de hand, je moet er gewoon niet inkijken, maar op de weg letten. | |
Leandra | vrijdag 21 februari 2014 @ 16:16 |
Hier fabrieksxenon, en die stelt zichzelf iedere keer als ik de lampen aandoe, en uiteraard ook als de auto vol- of leeggeladen wordt. Slecht afgestelde xenon is vooral irritant in je spiegel, en die heb je in je Saab net wat vaker, want die patsertjes in hun gepimpte Ibizaatjes hebben wat moeite er langs te komen. | |
JohnB52 | vrijdag 21 februari 2014 @ 18:22 |
Nieuwe bandjes achter er op. Michelin. | |
DX11 | zaterdag 22 februari 2014 @ 17:04 |
Weet iemand hier hoeveel lampjes er in een 9-3 dashboard zitten? Ik hoor 10-12 ? En weet iemand hoeveel daarvan voor de tellers zijn, en hoeveel voor abs/cc/handrem? Ik ga namelijk nieuwe lampjes zetten, en ik denk dat ik het als volgt ga doen, witte lampjes in alle waarschuwingslampjes, want daar zitten als het goed is gewoon gekeurde kapjes voor, En dan blauwe lampjes in de teller, want daar zitten groene kapjes voor toch? Een heel klein beetje blauw tintje er doorheen lijkt me wel mooi. | |
JohnB52 | zaterdag 22 februari 2014 @ 17:10 |
Zou eerst kijken of dat wel mag... Die kleuren. | |
DX11 | zaterdag 22 februari 2014 @ 17:14 |
Van wie zou dat niet mogen haha Hierzo is het ook gedaan, ziet er top uit: http://www.saabforum.nl/v(...)5&hilit=led#p1155648 Dat wil ik een beetje bereiken maar zonder solderen. Maar het klopt wel dat er sowieso kapjes in zitten toch? Dus teller lampjes blauw ipv wit doen levert groen/blauw op ipv volledig blauw toch? | |
eXplorer1 | zaterdag 22 februari 2014 @ 19:45 |
Ik ga de projectors zo bestellen maar de gaten heb ik al gemaakt in de koplamp glazen, nu alleen nog plexiglas kopen en de glazen zwart spuiten met een transparante cirkel voor de projectors. | |
JohnB52 | zaterdag 22 februari 2014 @ 20:38 |
Politie. Maar je doet dan toch niet alle lampjes die kleur? | |
DX11 | zaterdag 22 februari 2014 @ 20:39 |
Alleen de 3 tellers gaan blauw a la dit: Althans, ik ga er blauwe lampjes in doen. Maar als het goed is zit er nog altijd een groen kapje voor. Dus het zal groen zijn, maar met een licht tintje blauw hopelijk. Net-niet standaard vind ik wel wat hebben. | |
DX11 | zaterdag 1 maart 2014 @ 10:56 |
Is het trouwens echt niet mogelijk de standaard radio op een even decimaal getal af te stemmen? Ik kan alleen maar bijvoorbeeld 102.5, 101.5 104.1 enz afstemmen, zelfs op de handmatige stand. Slam fm (93.8) pakt hij niet automatisch, en handmatig afstemmen daar op lukt dus niet.. | |
JohnB52 | zaterdag 1 maart 2014 @ 11:06 |
Je kan toch door deel lang ingedrukt te houden op handmatig doen? | |
swollywood | zaterdag 1 maart 2014 @ 11:54 |
Is it a bird? Is it a plane? No, it's a Saab! | |
DX11 | zaterdag 1 maart 2014 @ 14:40 |
Dan verspringt hij dus heel stom van 100.1 naar 100.3 naar 100.5 enz.. | |
eXplorer1 | maandag 10 maart 2014 @ 11:21 |
damn, die Td04 gaat lekker en jankt heerlijk | |
DX11 | maandag 10 maart 2014 @ 12:22 |
Wil ik ook! Wat kost dat nou inclusief alles? | |
eXplorer1 | maandag 10 maart 2014 @ 12:24 |
2e handse TD04 + leidingen +software (250pk) 400 euro oid? uitlaatgeluid is zo geworden na een rear silencer delete. | |
Descendent | maandag 10 maart 2014 @ 21:34 |
Ja; dat is eigenlijk ook weer een upgrade die evt op de planning ligt; hoewel je met een gewone Garrett ook heel wat vermogen kunt halen. Wil nog es een nieuwe einddemper (Viggen). Dan wordt ie nog mooier. | |
DX11 | maandag 10 maart 2014 @ 21:40 |
En dat gaat door de apk?? | |
JohnB52 | maandag 10 maart 2014 @ 21:41 |
Ja, waarom niet? | |
DX11 | maandag 10 maart 2014 @ 21:42 |
Of ik begrijp het verkeerd, maar als je een demper er tussen uit haalt en dus meer herrie maakt blijft hij toch nooit meer binnen de normen die bij die auto horen? En dat word toch gemeten bij de apk? | |
JohnB52 | maandag 10 maart 2014 @ 21:43 |
Nee. Alleen co2 uitstoot. | |
DX11 | maandag 10 maart 2014 @ 21:47 |
Oh. Nooit geweten. Alleen als je het heel erg overdrijft ga je natuurlijk wel een keer van de weg geplukt worden. Maar goed om te weten. Maar die turbo fluit komt toch neem ik aan ook van de nieuwe turbo lijkt me? Of krijg ik exact dat zelfde geluid als ik een demper weg haal? Kan het me niet voorstellen want heb nu 0,0 fluit. | |
JohnB52 | maandag 10 maart 2014 @ 21:55 |
Als je je cat weghaalt, dan kom je waarschijnlijk niet meer door de apk. Fluit komt van de turbo, als je een demper weghaalt, heb je minder demping van je geluid, dus luider. Jij hebt toch een 2.0 lpt? Dan zou ik t niet doen. | |
eXplorer1 | maandag 10 maart 2014 @ 22:55 |
Ik heb ook een 2.0t, hij gaat pas bleren als je gaat gassen voorbij de 4000rpm, brommen etc doet hij niet want de cat en de middendemper filteren dat weg | |
eXplorer1 | maandag 10 maart 2014 @ 22:56 |
Ik neem nooit meer een gt17, boven de 230 pk en 350nm is het alleen maar een warme fohn | |
JohnB52 | maandag 10 maart 2014 @ 23:18 |
Was je Gerrit stuk? Probeer uit te vinden wat er op mijn Red Arrow zit, maar kan t niet vinden... | |
eXplorer1 | dinsdag 11 maart 2014 @ 00:38 |
Nee de gt17 leefde nog, je hebt een Garrett T3 | |
JohnB52 | dinsdag 11 maart 2014 @ 07:14 |
Ik heb een T16 he... | |
Fer | dinsdag 11 maart 2014 @ 12:37 |
Zelfs dat niet. Oude auto's krijgen een CO meting, nieuwere een viergastest. Mijn achterdemper is inmiddels aardig leeg, al het haar is er nu uitgeblazen. Gromt ook lekker hoor. | |
JohnB52 | dinsdag 11 maart 2014 @ 14:47 |
Oh was jij dat onder een andere Username? :-P PTA / 5 meter haar in uitlaat | |
Fer | vrijdag 14 maart 2014 @ 15:39 |
Iemand een idee wie dit is (omg Amsterdam/Lijnden)? Hij probeerde weg te komen, maar dat gaat zomaar niet met 185pk onder mijn kap. Helaas kenteken niet leesbaar, maar hij had een Viggen spoiler en links BSR ipv 9-3 logo. | |
eXplorer1 | vrijdag 14 maart 2014 @ 15:52 |
Ik denk meneer van der valk, vooral dat bsr logo herken ik | |
DX11 | vrijdag 14 maart 2014 @ 16:00 |
Kan je dat haar er ook gewoon uit trekken ofzo? Ik wil ook herrie | |
eXplorer1 | vrijdag 14 maart 2014 @ 16:05 |
in T7suite je ignition hevig retarden en volgas alles eruit fikken geintje, je kan het beste je einddemper eruit halen en een rechte buis teruglassen. | |
DX11 | vrijdag 14 maart 2014 @ 16:07 |
Dat kost geld | |
Fer | vrijdag 14 maart 2014 @ 17:20 |
Goedkope bosalpijp. | |
Leandra | vrijdag 14 maart 2014 @ 17:22 |
Het lijkt alsof de letters in het midden LJ zijn, dus dan heb je het over een van de laatste 9-3's van het oude model. | |
Fer | vrijdag 14 maart 2014 @ 17:25 |
Ja ik dacht 02-LJ-TK maar mijn stomme heeft is daar niet zo goed meer in. | |
Leandra | vrijdag 14 maart 2014 @ 17:39 |
Ik dacht 97 als cijfers te zien, maar die geven ook geen Saab in combinatie met die letters.... | |
Leandra | vrijdag 14 maart 2014 @ 17:43 |
01/02/03-LJ-TJ zijn wel Saabs.... geen van allen blauw 96/97/98/99-LJ-TH idem.... | |
JohnB52 | vrijdag 14 maart 2014 @ 20:29 |
Dan zaag je m toch open? | |
eXplorer1 | vrijdag 14 maart 2014 @ 20:48 |
Als jij het stukkie pijp regelt dan doet de gemiddelde lasser het voor 20 euro oid. Overigens doe dit pas met ee stage 1 anders is het zo lomp | |
JohnB52 | vrijdag 14 maart 2014 @ 20:52 |
Ik vraag me af, niet lullig bedoeld, wat voor onderhoud je al aan je Saab hebt gedaan? | |
JohnB52 | vrijdag 14 maart 2014 @ 20:55 |
Ik heb trouwens, bij gebrek aan iets beters, een Becker Traffic Pro (low speed) gekocht voor in de classic. Nu nog snelheidssignaal en achteruitrijsignaal ergens aftappen. Anders werkt de navigatie niet. Ga het niet gebruiken, want kaarten zijn van 2010, maar moet wel werken wat er op zit. | |
DX11 | vrijdag 14 maart 2014 @ 21:59 |
Genoeg. En tuurlijk dat kost ook geld. Maar dat is nuttig onderhoud. Een demper er uit slopen is behoorlijk nutteloos. Daar heb ik geen geld voor over. Als het nou gratis kan (door bijv de wol er uit te trekken) dan wel. Ben maar 23, en betaal al genoeg voor die auto. Al het onderhoud wat ik moet doen doe ik gewoon. Maar ik ga geen geld weggooien. | |
JohnB52 | zaterdag 15 maart 2014 @ 07:14 |
Hoeveel is genoeg? Vertel eens wat meer? | |
DX11 | zaterdag 15 maart 2014 @ 10:19 |
Ik rij minder dan 5000km per jaar. Ik heb tot nu toe alleen gedaan (in een jaar) -Nieuwe banden -Nieuwe motorolie(van de saab dealer) + filter -Nieuwe versnellingsbakolie -Aantal lampjes rondom vervangen door betere en interieur naar led gedaan (meer + witter licht) -Nieuw interieurfilter -Nieuw koplampglas -Cruise control ingebouwd En over 2 weken ga ik toevallig nog een heleboel kleine dingetjes laten doen bij "jansen" van het saabforum. Mijn lichtschakelaar versteller werkt niet bijv, mijn airco lekt, en nog een paar kleine dingetjes. Al met al geef ik er genoeg geld aan uit voor minder dan 5k per jaar. Maar ik ga niet betalen om een demper er tussen uit te halen, zo boeiend vind ik dat niet. Ik dacht alleen, als het gratis kan, dan waarom niet? | |
JohnB52 | zaterdag 15 maart 2014 @ 10:37 |
Jansen kan dat ook wel voor je doen van t saabforum hoor :-) | |
DX11 | zaterdag 15 maart 2014 @ 10:43 |
Die demper weghalen? PS wil je me quoten dan krijg ik een quote alert dat is fijner dan elke keer het topic moeten bekijken. | |
JohnB52 | zaterdag 15 maart 2014 @ 10:48 |
Ja dat wil ik wel. Doe je je brandstoffilter en luchtfilter ook nog? Kost iets van 25 euro bij elkaar. | |
DX11 | zaterdag 15 maart 2014 @ 11:05 |
Oh ja die hadden ze ook gedaan ja. Dat was nog bij de Saab garage voordat ik jansen kende. | |
Fer | zaterdag 15 maart 2014 @ 12:13 |
Snelheidssignaal, lijkt me lastig zonder abs. | |
JohnB52 | zaterdag 15 maart 2014 @ 13:24 |
Zit toch snelheidssignaal op de snelheidsmeter? | |
Fer | zaterdag 15 maart 2014 @ 13:45 |
Is dat nog niet met een mechanische kabel dan? | |
JohnB52 | zaterdag 15 maart 2014 @ 13:45 |
Gaat wel werken met een API 4 s kabeltje. http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=19376&start=60 | |
Fer | zaterdag 15 maart 2014 @ 13:50 |
Ach ja, tis natuurlijk een Saab. Zit moderner in elkaar dan andere auto's uit die tijd. Wel duur, voor iets wat waarschijnlijk een paar ¤ eletronica is. http://link.marktplaats.nl/m755722676 [ Bericht 6% gewijzigd door Fer op 15-03-2014 14:10:40 ] | |
eXplorer1 | woensdag 19 maart 2014 @ 09:54 |
Weet iemand of er iemand in de saabscene (of forum) auto's doet polijsten etc zonder bonnetje? Mijn zwarte 9-3 begint echt zijn glans te verliezen en zit onder de swirl's Ik heb niet echt het geduld om te gaan wassen, kleien, polijsten en dan in de wax te zetten. Vorige keer dat ik het probeerde werd het een afraffelwerk | |
JohnB52 | woensdag 19 maart 2014 @ 11:05 |
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=52&t=138036 En ja, coenwagner en dionhtp ken ik die dat doen. Zullen er vast nog wel meer zijn. Weet niet wat je budget is | |
eXplorer1 | woensdag 19 maart 2014 @ 14:32 |
ok, thanks voor het advies. | |
JohnB52 | woensdag 19 maart 2014 @ 14:59 |
Je kan ook naar de poetsclinic komen. Er is nog 1 plek over. Kan je misschien een aanvullende afspraak maken. | |
eXplorer1 | vrijdag 21 maart 2014 @ 11:04 |
En geweldig, nu heb ik opeens een niet bestaande foutcode, FCOD283 is dus p0643 . Saab lijkt deze error niet te kennen. | |
JohnB52 | vrijdag 21 maart 2014 @ 11:07 |
Nog interesse in de meeting? | |
zquing | donderdag 27 maart 2014 @ 12:57 |
Fer | donderdag 27 maart 2014 @ 16:57 |
Lijkt op een storing in de ECU zelf. Met je normale boordspanning eens? | |
JohnB52 | maandag 31 maart 2014 @ 19:22 |
Alles gelukt? | |
DX11 | maandag 31 maart 2014 @ 19:34 |
Bijna. -Ruitenwisser interval schakelaartje is (nog) stuk (ik zoek nog een nieuwe!!!) -Ik heb weer een fatsoenlijk knipperlicht! Zie: http://www.saabforum.nl/v(...)21&start=15#p1512489 Bleek dus dat ik 3 kapotte CC hendels had gekocht -Koplampen schakelaartje werkt weer. Je gelooft het nooit, de schakelaar zat in de verbinding van de mistlamp geklikt. Ja dan werkt het niet! -Handrem is strakker gezet -Dashboard lampjes vervangen. Eerst blauw geprobeerd, bagger, nauwelijks lichtopbrengst. Daarna toch wit gedaan, top. -Radio had ik NOOIT RDS gehad, geen idee dat dat kon. Nu wel. (hij stond op Amerika) Dat was ook de reden dat ik alleen oneven frequenties had btw -Met tech2 verder nog riem waarschuwings piepje uitgezet, en de claxon melding iets langer gezet bij deadlock (gewoon, omdat het kan). -Airco bleek inderdaad lek. Net een nieuwe leiding besteld bij elferink, ga binnenkort hiermee terug naar jansen. Al met al ben ik happy. Nu dus alleen nog de airco fixen en een nieuwe ruitenwisser pookje, dan is hij perfect! | |
zynex | maandag 31 maart 2014 @ 19:37 |
Ik heb een Saab 9-3 uit 2007 met het icm3 systeem en de 'prestige' audio setup. (12 speakers ofzo?) De voorste speakers heb ik vervangen voor Boston Acoustics en het geluid is vrij goed wanneer ik naar radio luister of via cd muziek afspeel. Het probleem is echter die Aux aansluiting. Wanneer ik mijn Iphone daar op aansluit klinkt alles als een schorre kameel. Echt niet om aan te horen. Het geluid was sowieso al vrij zacht wanneer je overschakelde naar aux, maar ik dacht dit op te lossen door een Velleman voorversterker te plaatsen, zoals veel andere mensen hebben gedaan. Het geluidsniveau is nu inderdaad gelijk met die van de cd en radio, maar de audiokwaliteit is nog steeds echt slecht. Hoe kan dit? Gebruikt de Aux aansluiting een andere versterker ofzo? En weet iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen? Ik zat zelf te kijken naar een Densio Gateway 500, maar dit gaat me weer minimaal 400 euro kosten en het begint met langere tochten toch wel een ergernis te worden. Voornamelijk omdat ze op de radio geen fatsoenlijke muziek draaien. :p (Met slechte audio kwaliteit bedoel ik dat het geluid erg schel is en wanneer er hoge tonen zijn lijkt de muziek wel 'over te slaan'. Beetje lastig om uit te leggen. Je krijgt iig veel ruis dan. ) | |
Fer | maandag 31 maart 2014 @ 19:39 |
Helaas, een nieuwe leasebak staat al voor de deur, morgen aan de slag. Maar mijn mooie 9-3 SE is helaas niet meer nodig. Hij krijgt nog een emmertje sop, interieur lekker schoonmaken en dan een paar foto's en te koop aanbieden. Iemand interesse? bj. 2000, 248000km, 2.0T 185pk, Automaat, Creme Leder, Trekhaak, Nieuwe Turbo | |
DX11 | maandag 31 maart 2014 @ 19:40 |
Als je hem gaat slopen wil ik je ruitenwisser pookje haha | |
JohnB52 | maandag 31 maart 2014 @ 19:40 |
Die aux is standaard toch? Ligt t niet aan de aux kabel die je gebruikt? Probeer eens een ander device om muziek mee af te spelen? | |
zynex | maandag 31 maart 2014 @ 19:45 |
Aux is inderdaad standaard. Andere kabels heb ik al geprobeerd, maar nog geen andere muziekspelers. (Enkel Iphones) Dus dat zou ik eens kunnen proberen. Echter lijken andere Saabs er ook last van te hebben alleen valt het daar minder op. Een kennis heeft ongeveer dezelfde 9-3, maar met het simpele audio systeem. Daar is de audio kwaliteit gewoon altijd bagger, dus had hij er geen last van. Bij mij valt het alleen nu heel erg op, omdat de prestige audio setup sowieso al een heel stuk beter klinkt en met de Boston Acoustics zou ik durven zeggen dat het zelfs goed klinkt. Het blijft alleen zo vreemd dat de Aux zo slecht is. Mijn Iphone in een BMW M3 uit 2009 klinkt gewoon perfect en nu ik eraan denk heeft een vriend ook ooit geprobeerd zijn HTC Desire aan te sluiten in mijn Saab en het geluid was toen net zo slecht. | |
Fer | maandag 31 maart 2014 @ 19:50 |
Als ie in onderdelen meer waard is.... | |
DX11 | maandag 31 maart 2014 @ 19:51 |
Geen idee, maar dat zie je soms gebeuren he. | |
Fer | zondag 13 april 2014 @ 12:45 |
Damn alsof niemand meer interesse heeft... | |
swollywood | donderdag 17 april 2014 @ 00:10 |
Bron | |
Leandra | donderdag 17 april 2014 @ 08:01 |
Oeh, verse aanvoer | |
eXplorer1 | donderdag 17 april 2014 @ 10:59 |
Yaay, ik heb launch control ICM trionic7 het is mij eindelijk gelukt dit voor elkaar te krijgen, nu ignitionmap/throttle dampening tunen en het is helemaal klaar howo's en updates vul ik hier aan (account benodigd): http://www.trionictuning.com/forum/viewtopic.php?f=34&t=2800 Teaser! [ Bericht 1% gewijzigd door eXplorer1 op 17-04-2014 11:18:36 ] | |
DX11 | maandag 28 april 2014 @ 10:31 |
Volstrekt willekeurig vraagje. Waarom zit de schakelaar voor parkeerlichten (stadslichten) VOOR de schakelaar voor normale lichten? Is toch eigenlijk erg onlogisch, altijd als ik mijn lampen aan doe flits ik eerst mijn stadslichten kort? Is dat bij meer merken zo of alleen Saab? | |
eXplorer1 | maandag 28 april 2014 @ 11:48 |
bij andere auto's dus ook, ik ben niet anders gewend. | |
DX11 | maandag 28 april 2014 @ 11:57 |
Ik vind het raar dat je dus eerst langs de stadslichten moet maargoed, laat m namelijk liever niet aan staan zodat je niet hoeft te starten met lichten aan. | |
JohnB52 | maandag 28 april 2014 @ 12:02 |
Je start ook NOOIT met lichten aan :-) Ook niet met radio, acc en dergelijke | |
DX11 | maandag 28 april 2014 @ 12:04 |
Je bedoelt dat dat een slecht idee is? Of dat het gewoon niet kan? | |
JohnB52 | maandag 28 april 2014 @ 12:07 |
Schakelt vanzelf uit bij starten. Parkeerlicht zit logischerwijs voor je dimlicht... | |
DX11 | maandag 28 april 2014 @ 12:08 |
Dat zie je dan mooi fout Want dat klopt niet namelijk. Kijk maar naar je koplampen als ze aan staan, ze blijven aan, maar de lichtsterkte word minder. | |
djkoelkast | maandag 28 april 2014 @ 12:10 |
Hier staat hij altijd op de meest rechter stand, ik kom nooit aan die knop. | |
DX11 | maandag 28 april 2014 @ 12:11 |
En bij het starten zie je je lichtsterkte lager worden, maar ze blijven wel aan, toch? Volgens mij is dat niet goed voor de peertjes. | |
bokkepoot | maandag 28 april 2014 @ 12:11 |
Inderdaad, ik dacht dat dat het standaard riedeltje was? Motor aan, zwieper aan je lichtknop zodat je lampen aanstaan, gordel om en wegrijden? | |
DX11 | maandag 28 april 2014 @ 12:13 |
Ja precies zo doe ik het dus ook. Maar volgens mij bedoelt John dat ze vanzelf uit gaan tijdens het starten, wat volgens mij toch echt niet zo is. | |
djkoelkast | maandag 28 april 2014 @ 12:13 |
Nooit op gelet eigenlijk. | |
djkoelkast | maandag 28 april 2014 @ 12:13 |
Zitten, gordel om, dan de rest pas. | |
JohnnyKnoxville | maandag 28 april 2014 @ 12:15 |
Gaan de lichten niet pas aan nadat de motor gestart is? Ik laat ook altijd de knop in de rechterstand staan, maar zal ook eens kijken of de lampen al aangaan bij contact. | |
bokkepoot | maandag 28 april 2014 @ 12:16 |
Ik manoeuvreer nog wel eens auto's op een terein(En daar is een gordel irritant) , dus zo gaat mijn standaard riedeltje, maar each to his own. | |
DX11 | maandag 28 april 2014 @ 12:16 |
Ik ben zo iemand die eerst het contact aanzet, wacht tot de check klaar is, en dan pas doorstart. Zo doe ik het sinds het begin omdat hij dan een stuk lekkerder loopt/start. En als je het zo doet, merk je duidelijk dat de lampen aan gaan in de on positie, en niet pas na het starten. | |
bokkepoot | maandag 28 april 2014 @ 12:17 |
Zodra jij je auto op contact zet branden je lampen. | |
djkoelkast | maandag 28 april 2014 @ 12:17 |
Ik rij geen meter zonder gordel. Bij het uitladen van de boodschappen staat hij altijd even voor de deur, daarna rij ik hem naar de parkeerplek, ook dan gordel om. Gewoon altijd, al moet ik 2m rijden op de vuilstort, gaat eerst de gordel om. | |
DX11 | maandag 28 april 2014 @ 12:17 |
Dat zeg ik al de hele tijd en als je dus doorstart dipt de sterkte, maar ze gaan niet uit. En DAT is volgens mij niet goed. | |
bokkepoot | maandag 28 april 2014 @ 12:19 |
Correct, dan krijgen ze een redelijke opdonder | |
DX11 | maandag 28 april 2014 @ 12:19 |
Hehe jij snapt m Dus dit klopt niet | |
eXplorer1 | maandag 28 april 2014 @ 13:16 |
die check is bullshit, als je de ecu lostrekt doet hij die check ook met piepjes en al, terwijl dat niet kan zonder ecu. | |
DX11 | maandag 28 april 2014 @ 13:17 |
Zal best maar hij start slecht als ik in 1x doorstart. En als ik wacht start hij perfect. | |
JohnB52 | maandag 28 april 2014 @ 14:36 |
Ik lees mee Rotte brandstofpomp omdat ie nog even rondje moet pompen om op druk te komen? | |
DX11 | maandag 28 april 2014 @ 14:58 |
Ongetwijfeld. Jansen zegt dat hij goed is maar dat er de benzine terug gaat in de tank bij mij ofzo. Nouja ik heb anwb dus voorlopig gaat alles goed. Rij er al een jaar mee | |
JohnB52 | maandag 28 april 2014 @ 15:27 |
Dat kan natuurlijk ook nog :-) | |
DX11 | vrijdag 9 mei 2014 @ 21:10 |
Jongens hoeveel toeren maakt een standaard 9-3 2.0t bij 130km ongeveer? En wat is de rpm op de max (215 ofzo)? Ik wil het even zeker weten voordat ik mezelf voor schut zet. | |
eXplorer1 | vrijdag 9 mei 2014 @ 23:13 |
Moet je uitproberen, max rpm ligt bij 260 op de teller geloof ik. | |
DX11 | vrijdag 9 mei 2014 @ 23:14 |
Ja ik had wel zon idee maar ik twijfel nu. Ik DACHT ongeveer 4k bij 130km en 5,5k bij 170. Maar met die logica zou hij never nooit niet bij 260 komen. | |
JohnB52 | vrijdag 9 mei 2014 @ 23:55 |
Zit ook geen logica in. 260 zal die niet halen op de teller denk ik... Heb die van mij nog niet geprobeerd... Wel 220 op de teller gezien, maar verder niet. | |
DX11 | zaterdag 10 mei 2014 @ 00:08 |
Mijne sowieso niet zonder tuning. Maar met een betere turbo/gechipt gaat hij misschien harder op minder toeren? Maar met een stock 2.0t, is dan 4k bij 130 & 5,5k bij 170 een beetje logisch? | |
Leandra | zaterdag 10 mei 2014 @ 08:28 |
Ik zal er even op letten, maar volgen mij rond de 3k. Wel het nieuwe model, dus andere motor, wel een 2.0t. | |
Leandra | zaterdag 10 mei 2014 @ 19:40 |
Ik had het dit weekend wel even voor je willen testen, maar mijn man was vanmorgen even met de auto weg en er kwam tijdens de rit ineens een melding dat er een probleem is met de airbag.... en die gaat niet meer weg Ik heb zojuist de sensoren op de stoelrail al gecontroleerd, maar die lijken vast en op hun plek te zitten, en ik heb zekering #24 vervangen, maar dat heeft het probleem ook niet opgelost.... Iemand nog een simpele suggestie voor ik Haaima bel? | |
DX11 | zaterdag 10 mei 2014 @ 19:43 |
Airbag in het stuur er uit halen (is 2 schroefjes) en kijken of het kabeltje nog vast zit? | |
Leandra | zaterdag 10 mei 2014 @ 20:11 |
Ik vind in dit topic op het Saab-forum een filmpje hoe dat zou moeten, maar dat is me allemaal net ff wat te spannend.... | |
JohnB52 | zaterdag 10 mei 2014 @ 20:54 |
Ja, open een topic er over op t saabforum :-) Ik heb helaas geen pasklare optie voor je :-( | |
Leandra | zaterdag 10 mei 2014 @ 20:56 |
LOL Nah, ik ga maandag wel even naar Haaima, hoef morgen toch nergens heen en ben niet zo fit vandaag (understatement ) | |
eXplorer1 | maandag 12 mei 2014 @ 16:40 |
Eindelijk de Monroe Reflex dempers binnen voor de achterkant, als ze bevallen bestel ik ze ook gelijk maar voor de voorkant. kost geen reet die dingen, 40¤ voor de achterkant en 50¤ voor de voorkant. | |
Osiris024 | maandag 12 mei 2014 @ 17:18 |
Ik ken eigenlijk geen enkele Saab rijder die ooit aan de lichtknop komt. Bij Saabs geen probleem. @fer : T5 / T7 ? | |
Fer | maandag 12 mei 2014 @ 19:52 |
T7 | |
eXplorer1 | maandag 12 mei 2014 @ 20:16 |
Godver wat een verschil *explorer1 doet cc pakken en gelijk de voorste dempers bestellen* | |
bokkepoot | maandag 12 mei 2014 @ 20:19 |
Nieuwe dempers zijn altijd goed , je komt pas erachter hoe rot ze zijn als je ze vervangt | |
eXplorer1 | maandag 12 mei 2014 @ 20:24 |
I noticed that lol. Door alle berichten op de fora dacht ik dat dat slappe dweilgedrag zo hoorde bij die auto. | |
JohnB52 | maandag 12 mei 2014 @ 21:20 |
http://www.saabforum.nl/search.php?keywords=monroe+reflex Toch is.niet iedereen er happy mee. Ik heb een setje Sachs voor achter liggen, nu zoeken naar mooi prijsje voor voorkant. En ook toplagers en dat andere dingetje. | |
bokkepoot | vrijdag 16 mei 2014 @ 11:41 |
Weet iemand hoe dat werkt met een dashboard met turbo druk meter erin? Kan dat gewoon 1 op 1 verwisselt worden? Het gaat om een saab 9-3 uit 2002 met een B205E blok. En weet iemand ook toevallig waar je zo'n dashboard kan oppikken. Ik zag ze staan bij een webshop, alleen die heeft ze niet op voorraad. | |
DX11 | vrijdag 16 mei 2014 @ 11:44 |
Kan wel gewisseld worden maar volgens mij kan je alleen de km teller omhoog zetten en niet omlaag dus je moet een dash kopen die lager of hetzelfde zit. http://www.saabforum.nl/saabmarktplaats/index.php | |
DX11 | vrijdag 16 mei 2014 @ 11:46 |
Iemand nog een supergoedkope (voor de standaard dan) bekerhouder nodig? http://www.saabforum.nl/saabmarktplaats/single_ad.php?ad_id=5641 Is wel alleen ophalen, in friesland, anders had ik m zelf graag gewild | |
eXplorer1 | vrijdag 16 mei 2014 @ 12:13 |
ik kan hem voor je ophalen als je wil, ik kom daar vaak. (volgende week zaterdag) | |
DX11 | vrijdag 16 mei 2014 @ 13:26 |
Oh dat zou echt super zijn! maar waar woon je zelf? Want ik bij Arnhem, maar als jij nou in Rotterdam woont komt het nog niet goed Edit: ik pm je wel ff haha | |
JohnB52 | vrijdag 16 mei 2014 @ 16:52 |
Je moet hetzelfde bouwjaar hebben. En opletten of t geen automaat is als jij n handbak hebt. | |
swollywood | dinsdag 27 mei 2014 @ 22:31 |
New Saabs on their way to the Netherlands
| |
DX11 | dinsdag 27 mei 2014 @ 22:55 |
Kon ik het maar betalen.. | |
Leandra | dinsdag 27 mei 2014 @ 23:07 |
Ja inderdaad.... aan de andere kant, als ik nu zoveel geld over de balk kon smijten dan kocht ik een 9-5 uit 2010/2011 | |
eXplorer1 | dinsdag 27 mei 2014 @ 23:56 |
geef mij maar een gloednieuw b204 blok met een GT30 en een bio-ethanol pomp in de buurt en ik ben al happy | |
DX11 | woensdag 28 mei 2014 @ 00:35 |
Tijdje geleden waren ze die op saabforum aan het importeren voor rond de ¤20k dacht ik uit amerika, gloednieuw uit een restvoorraad. | |
JohnB52 | donderdag 29 mei 2014 @ 18:38 |
Als je er minimaal 100 kocht... Maar heb bij de 9-3 de Brandstofpomp vervangen door eentje van Saabtuners, en een nieuwe LMM, ook nieuw, voor de helft van de prijs in NL. Het inhouden lijkt nu wel verdwenen:-) | |
Leandra | vrijdag 30 mei 2014 @ 19:10 |
We zijn een paar dagen weg, elders in het land, en gisteravond zaten we uit verveling en voor de lol een beetje te kijken of er nog leuke cabrio's in de omgeving te koop stonden.... Enfin, ik moet even een aankoopkeuring regelen Gelukkig lopen we beiden tegen de 50, dus dan is het wel tijd voor een cabrio dacht ik zo | |
Fer | vrijdag 30 mei 2014 @ 19:38 |
En dan met weer zoals nu met gesloten dak rijden. Bang voor een stijve nek. Nee toch hoop ik? | |
Leandra | vrijdag 30 mei 2014 @ 19:46 |
Dat lijkt me niet nee.... ik doe wel een zijden sjaaltje om m'n tere nekje | |
JohnB52 | vrijdag 30 mei 2014 @ 20:15 |
Welke? En waar doe je de keuring? | |
JohnB52 | vrijdag 30 mei 2014 @ 20:24 |
Vandaag bezig geweest met een grotere IC te plaatsen: Alles lukt en past, behalve dat ik de bumper dus niet fatsoenlijk terug krijg | |
JohnB52 | zaterdag 31 mei 2014 @ 16:47 |
Gelukt. Als je de bumper op de grond legt, doek er onder, dan die aluminium balk er op en er op staan. Klik. | |
iFrost | zaterdag 31 mei 2014 @ 18:47 |
| |
Leandra | zaterdag 31 mei 2014 @ 19:25 |
Ach, als het werkt dan werkt het | |
eXplorer1 | dinsdag 3 juni 2014 @ 10:45 |
leuk weekeind voor de boeg, ik ga een nieuw blok bouwen: B204 zuigers B204 onderblok B204 kruk B205 kop. Er komt ook TD04 18t (met tial rotor laatste revisie, spoelt lekker snel). alleen dan zal ik de boostmaps weer helemaal vanaf scratch moeten bouwen (ik haat de PID maps) jammiee | |
JohnB52 | dinsdag 3 juni 2014 @ 11:33 |
Is dat dezelfde turbo als Tanisha heeft? | |
eXplorer1 | dinsdag 3 juni 2014 @ 11:44 |
neen, die heeft een speciale turbo, ik weet niet welke TD04 maar dat ding is beestachtig, niet normaal ding spoelt ook bizar snel, ik vrees voor de drijfstangen als ik dat zie. | |
Leandra | woensdag 4 juni 2014 @ 22:08 |
Gelukkig had ik al sjaaltjes gekocht Aankoopkeuring was niet heel positief, maar allemaal op te lossen, dus de onderhandelingen ingegaan en de Saab-specialist die de aankoopkeuring heeft gedaan gaat de gevonden problemen oplossen. Volgende week onze 1999 Cabrio FSP ophalen | |
JohnB52 | woensdag 4 juni 2014 @ 23:56 |
Vertel, wat was er uit de keuring gekomen? | |
Leandra | donderdag 5 juni 2014 @ 00:48 |
Koppakking lek, uitlaat lek bij de turbo, roest op de remleidingen, airco leeg, verder nog wat kleine dingen en wat we al wisten: pixelvrije SID Hoognodig aan een beurt toe, maar de auto is de moeite van de investering wel waard. Dus dat wordt allemaal gerepareerd/vervangen, hij krijgt een beurt en we doen gelijk ook maar een APK, want het APK-keuringsbewijs komen we niet tegen, en dit is voor ons ook een handiger moment voor een APK dan de decemberkeuring die hij anders zou moeten hebben. | |
JohnB52 | donderdag 5 juni 2014 @ 11:08 |
Oei, Dat is nogal een lijstje! Persoonlijk had ik m laten staan met lekke koppakking :-| | |
Leandra | donderdag 5 juni 2014 @ 11:17 |
Dat was ook mijn eerste reactie, maar ik kreeg van JH wel het gevoel dat de auto de moeite (lees: reparaties) waard was. Als ik dat niet had gehad dan had ik m idd laten staan. Er is ook een flink aantal uur werk aan begroot | |
JohnB52 | donderdag 5 juni 2014 @ 11:25 |
Heb je ook nog garantie? Airco leeg is vaak niet alleen kwestie van afvullen. Als alles droog heeft gestaan is kans op lekkage wel aanwezig. Ruil je je SS er op in? Natuurlijk wel veel plezier met je Caab! | |
eXplorer1 | donderdag 5 juni 2014 @ 11:26 |
Heeft iemand hier ooit een B205 geswapped met een B204 (maar met b205 kop)? Ik heb veel tijd en moeite in mijn software gestoken met een geleende wideband, zal na het swappen de VE maps enzo toereikend zijn of moet ik weer gaan mappen? | |
JohnB52 | donderdag 5 juni 2014 @ 11:28 |
Denk dat je eerder antwoord krijgt op t saabforum | |
Leandra | donderdag 5 juni 2014 @ 17:32 |
Bij de verkoper niet, wat ik bij de Saab-specialist aan garantie heb weet ik niet, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed zit. De Sport Sedan blijft gewoon, het wordt dus straks altijd de vraag of we in rood of zwart gaan zitten Thnx | |
JohnB52 | donderdag 5 juni 2014 @ 19:18 |
Nouja prima toch? Als jullie er maar blij mee zijn! En nu kan je nog grotere dingen van de ikea meenemen in een Caab | |
Leandra | donderdag 5 juni 2014 @ 19:55 |
Je klinkt niet heel enthousiast John | |
JohnB52 | donderdag 5 juni 2014 @ 20:09 |
Nee, ik moet niet zeuren, want t is niet mijn auto, zo bedoelde ik het! | |
Leandra | donderdag 5 juni 2014 @ 20:26 |
Ik denk dat jij als handige doe-het-zelver een andere afweging maakt met dit soort klussen dan wij als niet-klussers die de auto sowieso overal voor wegbrengen. | |
Descendent | donderdag 5 juni 2014 @ 21:14 |
Vanaf morgen op mijn Saabje te bewonderen: 17 inch; bandjes worden er morgen opgezet. (oh ja; zoekt iemand nog ALU 52 velgen? -waarvan 2 met band 5 en 7mm) (of ALU 45 -in matige staat zonder banden-) | |
Leandra | donderdag 5 juni 2014 @ 22:00 |
Fraai Descendent! Hier zijn we het nog niet eens over de velgen die onder de cabrio moeten..... John, jij weet dat vast wel, kunnen deze velgen onder onze Sport Sedan? Dan kunnen we die voor winterbanden voor de rooie gebruiken. | |
JohnB52 | donderdag 5 juni 2014 @ 22:44 |
Dat is vrij simpel, alle types 9.3 Sport standaard ET 41 velgen met steek 5*110. Types zoals de 900NG/9.3 en 9.5 allemaal af fabriek ET 49, passen wel op een 9.3 SS maar hebben een verkeerde ET waarde, dus de spoorbreedte en het rijgedrag worden negatief beinvloed. Dus kan wel, maar liever niet. Welke velgen komen er op de Caab? Ik zou wel 16" houden voor het comfort, wil je meer voor de looks gaan, kan je 17" overwegen. | |
Leandra | donderdag 5 juni 2014 @ 22:47 |
We zijn het niet eens over velgen voor de Caab.... N wil ALU 48, ik vind ALU 36 mooier, maar die zijn een beetje standaard. Maar goed, als we de velgen van de Caab toch (liever) niet voor winterbanden voor de Sport Sedan kunnen gebruiken dan weet ik nog niet hoe en wat... | |
JohnB52 | donderdag 5 juni 2014 @ 23:21 |
http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr Alu 48 dat zijn hammerheads, echt heel lelijk onder een 9-3! Alu36 heb ik zelf ook! Bedenk wel dat een goede set, dus zonder schade, en nieuwe goede banden je wel minimaal 750 euro kost (ik had lelijke, 250+ nieuwe banden 550) Dus voor het netjes moeten die van mij nog hersteld worden... | |
Leandra | donderdag 5 juni 2014 @ 23:34 |
Oh gelukkig, we zijn het eens.... ik hoor hier al dagen "hammerheads" en ik vind ze vreselijk lelijk geen aanwinst voor een 9-3 Ik weet dat het wat gaat kosten, maar met het idee de velgen van de Caab voor de winterbanden van de Sport Sedan te gebruiken zou het allemaal nog niet zo prijzig worden, maar als dat niet verstandig is dan moet ik eens even denken hoe we dat gaan doen, want dan moet ik dus ook nog velgen (en winterbanden) voor de Sport Sedan hebben.... Een andere (mooiere) 16" velg voor de Caab zou al leuk zijn, dan kunnen de banden overgezet worden, want die zijn volgens mij nog heel aardig. | |
Leandra | donderdag 5 juni 2014 @ 23:35 |
Oh, die MP-velgen zijn volgens mij dezelfde als die we onder de Sport Sedan hebben liggen, die vind ik wel mooi eigenlijk | |
JohnB52 | donderdag 5 juni 2014 @ 23:53 |
Wat voor de een "heel aardig" is, is voor de ander "rond en zwart" Ik bedoel: voor mij maakt het heel erg uit wat voor band er op zit. Ik zou zelf geen "chinese" band er op willen hebben. Been there done that :-) De alu 22 is/was een van de populairste velgen voor de 9-3, die staat m vast ook heel goed. | |
Leandra | vrijdag 6 juni 2014 @ 00:08 |
Er zitten Bridgestones op en die hebben voor zover ik het zo kon beoordelen nog een behoorlijk profiel, hoewel ik dat niet band voor band heb bekeken En de Sport Sedan heeft Michelins. Ik vind de alu 22 wel mooi, maar ik denk dat als ik dan toch in het wilde weg zou mogen kiezen dat ik een andere voorkeur zou hebben.... ik heb een enorm zwak voor de alu 65, maar als ik het goed begrepen heb is dat weer een velg voor de sport sedan, waar de alu 39 de velg is die daar het meest op lijkt en voor de 9-3 og en 9-5 geschikt is? (inches buiten beschouwing gelaten, ik roep alleen maar wat ik heel mooi vind. Als ik het goed begrijp is dit m'n keuzemenu voor de Sport Sedan: En dit voor de Caab: | |
Descendent | zaterdag 7 juni 2014 @ 13:18 |
Succes met de zoektocht! Die velgen die nu onder je Caab zitten staan er ook mooi onder; kun je die niet gewoon houden? Scheelt ook weer centjes 9-3 ss wielen op een 9-3 OG kan overigens prima; heb t zelf tot nu toe altijd gehad en geen klachten over rijgedrag, spoorvorming oid. Dus voor de Caab is je keuze groter. Of andersom een 9-3 og velg op een SS ook een goed idee is weet ik niet; Sjon hierboven zegt van niet, ik zie het ook zelden rondrijden. Over velgen gesproken trouwens: | |
JohnB52 | vrijdag 13 juni 2014 @ 18:18 |
Hoe staan de zaken er voor? | |
Leandra | vrijdag 13 juni 2014 @ 21:00 |
Ze zijn er nog mee bezig (zat wat tegen), en naar verwachting kunnen we hem maandag ophalen. | |
eXplorer1 | maandag 16 juni 2014 @ 14:43 |
zo, blokkie zit erin, b204 onderblok met b205 kop, alle lagers vervangen. snort heerlijk, eerste 10min maakte het ding een kabaal maar daarna fluisterstil en snort heerlijk In 16 uur tijd (inc pauze's etc) blok gebouwd, alles overgezet van het oude blok en erin gezet met dank aan Tanisha bijna 500km erop zitten en dan kan mijn limiter eraf, ik ben slecht met inrijden dus ik heb er nu een limiter op zetten van max 600mg/c (zal 140pk zijn?), morgen limiter eraf en langzaam de 1200/1230 mg/c opzoeken. | |
JohnB52 | maandag 16 juni 2014 @ 18:54 |
En? T is maandag! :-) | |
Nostalgist | dinsdag 17 juni 2014 @ 19:54 |
Leandra is even weg, dus ik (haar man zijnde) denk ik praat je even bij.. Gisteravond opgehaald.. Vandaag mee wezen toeren... Wat een heerlijke auto.. Rijdt totaal anders dan een 93 Sport Sedan..Het voelt als een sportauto.. Wel heel anders rijden zo'n caab. En wat een kracht.. Kwam er net achter dat ASM tuning de wagen waarschijnlijk een Stage 1 gegeven heeft.. Oh, en we kwamen erachter dat er nog winterbanden onder liggen.. Dus we gaan op zoek naar nieuwe velgen.. | |
JohnB52 | dinsdag 17 juni 2014 @ 20:38 |
http://www.marktplaats.nl(...)8f31&previousPage=lr ALU28 ? | |
Nostalgist | dinsdag 17 juni 2014 @ 21:03 |
Die alu26's die horen er inderdaad origineel op.. Dank voor de tip; Mijn voorkeur gaat ook wel naar 17"alu36 of alu39 uit.. Die laatste zijn echter schaars te vinden.. Heb ook de originele brochures van de caab kunnen vinden.. | |
JohnB52 | dinsdag 17 juni 2014 @ 21:53 |
Nee dat zijn deze: http://m.marktplaats.nl/a(...)-r16-banden-top.html Dan zou ik de ALU36 doen... Maar die 26&28 staan ook goed! 16" is stukken comfortabeler. Mbt wegligging kan een een steering brace en een dubbele arb van harte aanbevelen! Zijn geen heel prijzige upgrades, maar veel betere handeling! | |
Nostalgist | dinsdag 17 juni 2014 @ 22:09 |
Ja, gelukkig staan veel velgen goed bij deze bolide.. Hebben de dubbele arb en steering brace ook nut bij een sportonderstel? Dat zat ook in het FSP-pakket.. | |
JohnB52 | dinsdag 17 juni 2014 @ 22:30 |
Jazeker. Sportpakket is denk ik alleen dempers en veren? Misschien iets dikkere arb aan de voorkant? Op een cabrio ga je dat zeker merken! Overigens is een onderstel na 200.000 km redelijk versleten. Het rijdt nog prima, maar verschil merk je pas goed als de boel vernieuwd is. Wat ook goed helpt is een six point brace, stuurt ie nog strakker. Die kost ongeveer 140/150 euro. Ik heb ze alle 3 er op zitten, en pas voor en achter de dempers en veren vernieuwd, en de draagarmen: voelt als nieuw! | |
Leandra | dinsdag 17 juni 2014 @ 23:02 |
Dat zijn denk ik ALU26 velgen... wordt ie lekker origineel van, nou N even overtuigen | |
JohnB52 | dinsdag 17 juni 2014 @ 23:06 |
Als je maar zeker weet dat de velgen recht zijn als je ze koopt... | |
Leandra | dinsdag 17 juni 2014 @ 23:08 |
Geen idee wat een arb is, maar dit is op het Saabforum gepost, en dat komt wel overeen met wat ik in de folder zie staan:
| |
Leandra | dinsdag 17 juni 2014 @ 23:09 |
Hoe kom ik daar achter? Plat op de grond leggen en kijken of ze overal de grond raken? | |
Fer | woensdag 18 juni 2014 @ 00:03 |
Een zet geven en kijken hoe die rolt...eventueel ernaast rennen. | |
JohnB52 | woensdag 18 juni 2014 @ 07:20 |
En als je net zo een slechte conditie hebt als ik: vragen of ze op een balanceerapparaat mogen, voor montage... Dat sowieso altijd doen met tweedehands velgen, voordat ze gemonteerd worden. | |
Leandra | woensdag 18 juni 2014 @ 08:16 |
Wat vind je van deze? http://www.jendvandenbosc(...)-9-5-gebogen-3-spoke En hoe zit ik daar qua betrouwbaarheid? | |
JohnB52 | woensdag 18 juni 2014 @ 08:28 |
Dat zal wel ok zijn, maar die zijn 340 ex banden... http://m.marktplaats.nl/a(...)gen-zomerbanden.html Die zijn toch stukje voordeliger. Daar heb je maar 2 nieuwe banden nodig, zit nog 3mm op 2 banden. | |
Leandra | woensdag 18 juni 2014 @ 08:39 |
Maar hoe pak ik dat aan qua op balanceerapparaat zetten enzo? Dat hebben ze en dan kan ik ook zien dat het goed is? | |
JohnB52 | woensdag 18 juni 2014 @ 10:55 |
Daar zou ik ze even voor mailen... | |
Leandra | woensdag 18 juni 2014 @ 10:56 |
Ik bel ze wel even.... | |
Leandra | woensdag 18 juni 2014 @ 11:06 |
Reactie: ze zijn gebalanceerd.... | |
Leandra | vrijdag 20 juni 2014 @ 21:40 |
Ze zitten er onder, maar die banden zijn drama (allevier), dus volgende week even verse banden op laten zetten. Het staat (nadat we ze met wat huisvlijt wat schoongemaakt hebben) wel erg charmant onder de Caab | |
Leandra | zondag 22 juni 2014 @ 21:31 |
JohnB52 | zondag 22 juni 2014 @ 21:38 |
Wat is er met de banden? Je kan op saabforum even kijken in "het ultieme bandentopic" | |
Leandra | zondag 22 juni 2014 @ 21:43 |
Zitten hobbels op en tussen de 50 en 80 maken ze daardoor een hoop herrie en voelt het alsof je op een hobbelweg zit. Er komen Dunlop BluResponse onder. Alleen die 2 banden vervangen die weinig profiel hadden was relatief zinloos. [ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 22-06-2014 21:52:18 ] | |
JohnB52 | dinsdag 24 juni 2014 @ 19:49 |
Hmmm, toplagers van de 9-3 zijn denk ik niet goed. De veer draait mee tijdens sturen... Boel kan weer uit elkaar. | |
Leandra | dinsdag 24 juni 2014 @ 21:42 |
Oi, das minder | |
JohnB52 | vrijdag 27 juni 2014 @ 17:55 |
2 dagen werk, en is weer als nieuw, minus de schades erop. Nog bij mijn garage geweest en het volgende gekocht van de slopers: Kapje onder motorkap, Koplampwisser Airbag met stuurwielbediening Schakelblokje ramen Wielnaafkapje Schroefjes Binnenspiegel ¤25 | |
Leandra | vrijdag 27 juni 2014 @ 18:29 |
Goed bezig! | |
Descendent | vrijdag 4 juli 2014 @ 00:56 |
Sinds vandaag: Mit der Aero / Viggen set aus Deutschland geholt. Affengeil al Sage ich das self. | |
JohnB52 | vrijdag 4 juli 2014 @ 01:14 |
Affentittengeil! Vanavond heb ik de ic weer los gehaald om er siliconen slangen aan vast te maken, met de oude slangen er op leek t net alsof ie langzamer was geworden.... Heb maar een mini testritje kunnen maken, maar t lijkt wel beter nu... Nu nog de bdp sensor vervangen, ik weet waar ie zit, maar waarom daar vastmaken met torx 30? Iemand nog n tip? | |
eXplorer1 | vrijdag 4 juli 2014 @ 10:10 |
makkelijkst is met torx doppen, ik doe het altijd met een ratel en verlengstuk. Wel voorzichtig (los) draaien, dingen zijn niet erg sterk. | |
JohnB52 | vrijdag 4 juli 2014 @ 12:29 |
Ga vanmiddag nogmaals proberen als ie weer koud is | |
Dingest | vrijdag 4 juli 2014 @ 12:30 |
Ankerplaten van de trommelremmen bij de Xsara van mijn broertje zitten ook met torx vast. Na 13 jaar natuurlijk totaal vastgeroest en verzwakt, dus dat resulteerde al snel in een ietwat verdraaide dop en 4 van de 8 koppen doorgedraaid. Lekker handig (Dito met de ABS-sensoren trouwens, maar dan als inbus) Dus idd met beleid, en wellicht nadien vervangen. | |
eXplorer1 | vrijdag 4 juli 2014 @ 12:50 |
met verotte torx bouten ros ik meestal de dop erin met de klapstok en dan gaan ze meestal wel los zonder de boel te slopen. | |
JohnB52 | vrijdag 4 juli 2014 @ 12:56 |
En volgende x met kopervet vastzetten, krijg je ze ook weer los. | |
Dingest | vrijdag 4 juli 2014 @ 13:22 |
Het 'wellicht vervangen' sloeg dan ook meer op de staat van de kop dan de schroefdraad Ankerplaten en ABS-sensoren hoefden er niet per se af verder (of weer terug op). Wel gedaan voor eventueel reservedelen, maar de achteras zelf gaat naar oudijzer. Dus ik heb gewoon de slijptol, een boutuitdraaisetje en overige handgereedschap gebruikt verder. | |
JohnB52 | woensdag 9 juli 2014 @ 09:53 |
Ze zoeken nog advies: http://www.saabforum.nl/v(...)1&p=1538428#p1538428 | |
DX11 | zondag 27 juli 2014 @ 18:25 |
Net weer even de bandjes/olie/koelvloeistof gecheckt.. Lopen jullie voorbanden ook sneller leeg dan de achterbanden? Achterbanden hoefde niks bij (waren nog 34psi) voorbanden waren 31.. | |
djkoelkast | zondag 27 juli 2014 @ 18:25 |
Ik weet eigenlijk niet hoe veel bar er in mijn banden hoort... Er staat wel iets in de deurpost, geloof dat ik daar altijd op let als ik ga pompen | |
JohnB52 | zondag 27 juli 2014 @ 18:27 |
Tussen de 2.3 & 2.6 bar. Net wat je fijn vind | |
DX11 | zondag 27 juli 2014 @ 18:31 |
Er staat 32 psi in (2.2bar) maar ik doe altijd 34psi (2,3bar) Er staat dus minder in de deur maar jij doet echt zoveel meer? Ik vond 34 al genoeg aangezien er 32 in staat.. | |
djkoelkast | zondag 27 juli 2014 @ 18:32 |
Ik vond laatst dat de kont een beetje later mee leek te komen, denk dat ik ook weer eens moet pompen. | |
DX11 | zondag 27 juli 2014 @ 18:36 |
Mijn rij instructeur zei moet je elke maand doen.. Dat vond ik een beetje belachelijk dus doe het elke 3 maanden ongeveer (ook olie checken en koelvloeistof bijvullen). Het gekke is dus, mijn achterbanden hebben 0,0 verlies, terwijl mijn voorbanden ongeveer 1psi per maand verliezen. Olie is overigens ook 0,0 verbruik, echt top. Koelvloeistof daarentegen moet weer wel elke keer een aardig scheutje bij.. Heb zelf maar zon compressor aangeschaft voor 20 euro. Kan je lekker relax alles voor de deur doen. | |
djkoelkast | zondag 27 juli 2014 @ 18:37 |
Ik kijk vrijwel nooit iets na, alleen ruitensproeiervloeistof als het bijna op is, maar dan krijg ik een melding van SID. Koelvloeistof is wel iets gezakt in de afgelopen 2 jaar, misschien moet ik die weer even bijvullen. | |
DX11 | zondag 27 juli 2014 @ 18:40 |
Zo ga je toch niet om met een Saab schaam je diep! | |
Klonk | zondag 27 juli 2014 @ 18:43 |
Als ik dit zo lees wil ik ook een saab in plaats van een saaie grijze muizen auto... | |
djkoelkast | zondag 27 juli 2014 @ 18:45 |
Waarom? Olie wordt toch vervangen elke 2 jaar, ga ik toch niet elke week controleren? | |
DX11 | zondag 27 juli 2014 @ 18:46 |
Banden kan je echt veel verbruik schelen door die bij te houden, motor kan een defect hebben waardoor hij olie slurpt en dan is 1x per 2 jaar echt niet op tijd, dan rij je gewoon je motor stuk en kan hij naar de sloop, en koelvloeistof geld hetzelfde voor. Als hij meldingen gaat geven op de sid van koelvloestof of olie ben je er al veel te laat bij.. En is 1x per 3 maanden een kwartiertje tijd voor je auto nou echt zo veel gevraagd? | |
djkoelkast | zondag 27 juli 2014 @ 18:48 |
Niet te veel gevraagd, maar gewoon niet iets waar ik aan denk. Start, stopt en rijdt altijd en overal tot nu toe, dan vergeet je zulks. Ik heb een Citroën AX gehad die had elke dag wel wat, die werd dus ook veel vaker gecontroleerd | |
DX11 | zondag 27 juli 2014 @ 18:48 |
Voorkomen is toch beter dan genezen? Ik open wel een nieuwe btw |