Zou jij het een absoluut perfect verblijf vinden wanneer jij je ervan bewust bent dat er 'ergens anders' mensen voor eeuwig gestraft worden?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:04 schreef ems. het volgende:
Waarom? Ik zie niet waarom het één het ander zou legitimeren.
En definieer "goed".
die twee zouden gescheiden van elkaar bestaan hequote:Op dinsdag 17 december 2013 01:02 schreef highender het volgende:
[..]
Ik bedoel dat een paradijs absoluut goed moet zijn, dat kan m.i. enkel wanneer er geen hel bestaat.
Dat is niet relevant, zie reactie aan ems.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:10 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
die twee zouden gescheiden van elkaar bestaan he
Uuh nee, wie zegt dat de hel eeuwig is? het zou een rechtvaardige vergelding op basis van iemands daden en intenties zijn tog. en wie zegt dat er in het paradijs negatieve gevoelens en gedachtes bestaan?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:09 schreef highender het volgende:
[..]
Zou jij het een absoluut perfect verblijf vinden wanneer jij je ervan bewust bent dat er 'ergens anders' mensen voor eeuwig gestraft worden?
Mattheus 25:46 in alle vertalingenquote:Op dinsdag 17 december 2013 01:14 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Uuh nee, wie zegt dat de hel eeuwig is? het zou een rechtvaardige vergelding op basis van iemands daden en intenties zijn tog. en wie zegt dat er in het paradijs negatieve gevoelens en gedachtes bestaan?
Hadden we t niet over de Koran op dit moment?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:18 schreef highender het volgende:
[..]
Mattheus 25:46 in alle vertalingen
Graag, is het boek ook uitgegeven?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:20 schreef Ruimtje het volgende:
Ik heb laatst een boek geschreven over verschillende geloven, ik ben zelf filosofisch over de boeken zoals de bijbel en de koran. Ik weet niet of het nuttig is om mijn mening en uitleg te geven over het niet bestaan van een god of de beeldspraak erom heen.
Laat maar weten:)
Als we maar met vrede met elkaar leven en begrip tonen voor elkaar. Dan komt alles goed!
quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:22 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Hadden we t niet over de Koran op dit moment?
veel christenen geloven trouwens dat na de bestraffing/vergelding in de hel de ziel vernietigd zal worden en nooit meer terug komt.
quote:2 de koe 39
Maar zij die ongelovig zijn en Onze tekenen loochenen, zij zijn het die in het vuur thuishoren, zij zullen daarin altijd blijven."
quote:2 de koe 81
Ja zeker! Wie slechtheid begaat en wie door zijn fout omgeven wordt, zij zijn het dus die in het vuur thuishoren; zij zullen daarin altijd blijven.
quote:2 de koe 162
Zij zullen daarin altijd blijven; zij krijgen geen strafverlichting en ook geen uitstel.
quote:2 de koe 217
Zij vragen jou over de heilige maand, over het strijden erin. Zeg: "Erin te strijden is een ernstige zaak, maar het versperren van Gods weg, het niet in Hem en de heilige moskee geloven en het verdrijven van de mensen die erbij horen gelden bij God als ernstiger. Verzoeking is ernstiger dan te doden. Zij zullen pas ophouden tegen jullie te strijden wanneer zij jullie van jullie godsdienst hebben afgebracht; als zij dat zouden kunnen. Wie van jullie zich van hun godsdienst afkeren en dan als ongelovigen sterven, dat zijn zij wier daden in het tegenwoordige leven en in het hiernamaals vruchteloos zijn. Zij zijn het die in het vuur thuis horen; zij zullen daarin altijd blijven.
quote:2 de koe 257
God is de beschermer van hen die geloven: Hij brengt hen uit de duisternis naar het licht. Maar zij die ongelovig zijn, hun bondgenoten zijn de Taghoet: zij brengen hen uit het licht naar de duisternis. Zij zijn het die in het vuur thuishoren; zij zullen daarin altijd blijven.
En dat is nog alleen hoofdstuk 2.quote:2 de koe 275
Zij die de woeker verteren zullen alleen maar opstaan zoals hij opstaat die door de aanraking van de satan in elkaar geslagen wordt. Dat komt omdat zij zeiden: "Handel is gelijk aan woeker." Maar God heeft de handel toegestaan en de woeker verboden. En hij tot wie een aansporing van zijn Heer komt en er dan mee ophoudt, mag houden wat hij al heeft verworven. Zijn zaak wordt naar God verwezen. Maar wie het weer doen, zij zijn het die in het vuur thuishoren; zij zullen daarin altijd blijven.
Hoe kijk jij daar tegenaan Triggershot?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:26 schreef Triggershot het volgende:
En dat is nog alleen hoofdstuk 2.
Een eeuwigheid in hel bedoel je? Je vraag is wat abstract.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:28 schreef highender het volgende:
[..]
Hoe kijk jij daar tegenaan Triggershot?
Nee, ik bedoel dat een paradijs en een hel gelijktijdig zouden kunnen bestaan, m.i. niet. Dus stel dat jij ergens verblijft dat als paradijs moet doorgaan en jij je er toch van bewust bent dat er ergens anders mensen voor eeuwig gestraft worden.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:29 schreef Triggershot het volgende:
Een eeuwigheid in hel bedoel je? Je vraag is wat abstract.
Moreel gezien moeilijk te beantwoorden, ik bedoel geloof wel dat het ergens compatibel is met elkaar, ik leef in Nederland, een ware paradijs, een ander leeft in Afrika, tussen ziektes, honger en geweld, een ware hel. Doet voor mij persoonlijk niets af van dat Nederland een paradijs is, en natuurlijk de nodige 'wat erg' aspect die je hebt bij het horen van zulks leed.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:32 schreef highender het volgende:
. Dus stel dat jij ergens verblijft dat als paradijs moet doorgaan en jij je er toch van bewust bent dat er ergens anders mensen voor eeuwig gestraft worden.
Ik heb het hier eerder eventjes over gehad in dit topic dus miss kan je dat beter ff terug lezen. Er zijn ook islamitische geleerden die van mening zijn/waren dat de hel niet eeuwig was maar wel de bestraffing eeuwig zou duren zolang de hel bestaat en dit is ook veel logischer. Er staat in het Arabisch heel vaak in de Koran dat het paradijs zelf eeuwig is en dat de mensen daar IN eeuwig zullen verblijven maar over de hel alleen dat zij daar IN eeuwig zullen verblijven. Aangezien de Koran aangeeft duidelijk te zijn vind ik het vergezocht hier een andere betekenis achter te zoeken. Waarom zou een rechtvaardige God voor eeuwig straffen als het volgens deze God een eerlijke vergelding voor iemands daden en intenties zou zijn?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
En dat is nog alleen hoofdstuk 2.
Mooie spreuk en blij dat ik niet de enige ben die zo denkt, ik mag die Abu Bakr denk ik wel, thanks voor de respons.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Moreel gezien moeilijk te beantwoorden, ik bedoel geloof wel dat het ergens compatibel is met elkaar, ik leef in Nederland, een ware paradijs, een ander leeft in Afrika, tussen ziektes, honger en geweld, een ware hel. Doet voor mij persoonlijk niets af van dat Nederland een paradijs is, en natuurlijk de nodige 'wat erg' aspect die je hebt bij het horen van zulks leed.
Maar zoals ik al zei, lastig, gezien ik ook snap waar jij vandaan komt, Abu Bakr, de eerste Kalief (opvolger van Mohammed ) heeft een bekende spreuk wat me aan jouw vraag doet denken:
"Oh Allah laat mijn lichaam zo groot zijn dat er niets anders in de hel past, want als ik weet dat de rest in het paradijs is, dan pas voel ik mij in het paradijs".
Maar als jij de mening van anderen respecteerd hoezo schrijf je dan een boek waarin je dit niet doet? misschien begrijp ik je verkeerd maar oprecht kritiek geven is iets anders dan spotten he.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:29 schreef Ruimtje het volgende:
Ik heb besloten om het boek niet uit te geven, want ik respecteer wel het geloof zelf. De wereld zit niet op zo'n boek te wachten. Het veroorzaakt alleen maar ophef. Ik wil wel wat delen op dit forum zetten, maar het boek zelf wil ook niet gaan delen, omdat we in vrede met elkaar moeten leven en elkaars mening en gedachtes moeten respecteren.
Wat?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:39 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ik heb het hier eerder eventjes over gehad in dit topic dus miss kan je dat beter ff terug lezen. Er zijn ook islamitische geleerden die van mening zijn/waren dat de hel niet eeuwig was maar wel de bestraffing eeuwig zou duren zolang de hel bestaat en dit is ook veel logischer. Er staat in het Arabisch heel vaak in de Koran dat het paradijs zelf eeuwig is en dat de mensen daar IN eeuwig zullen verblijven maar over de hel alleen dat zij daar IN eeuwig zullen verblijven. Aangezien de Koran aangeeft duidelijk te zijn vind ik het vergezocht hier een andere betekenis achter te zoeken. Waarom zou een rechtvaardige God voor eeuwig straffen als het volgens deze God een eerlijke vergelding voor iemands daden en intenties zou zijn?
My pleasure.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:40 schreef highender het volgende:
[..]
Mooie spreuk en blij dat ik niet de enige ben die zo denkt, ik mag die Abu Bakr denk ik wel, thanks voor de respons.
begrijp je Arabisch? heb een voorbeeld vanuit de Koran surah Bayina die ken je denk ik wel:quote:
Oke maar de mensen die de Bijbel en Koran geschreven of overgeleverd hebben meenden dit met goddelijke inspiratie te doen, mensen die hiervan zijn overtuigd geloven niet dat het verdraaid of een mening is maar een weergave van de feiten.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:52 schreef Ruimtje het volgende:
e boeken zoals de Bijbel en de Koran worden vaak vergeleken met elkaar en wanneer iets wordt vergeleken met elkaar, dan is het altijd ergens begonnen. Een boek is ten alle tijden geschreven door mens. Vanuit die waarheid kunnen we ook vast stellen dat het net zo goed een goed boek zou kunnen zijn. Het feit dat het door een mens is geschreven stelt ook vast dat het niet de waarheid is, want een mens heeft het eigenschap van liegen en bedriegen.
Om even terug te komen dat boeken zoals de Bijbel en de Koran worden/werden vergeleken met elkaar sluit ook vast dat het ten nadelen van elkaar is gebracht. Vanuit dat begrip zou het een ander mens het beter kunnen begrijpen en daardoor het uiteindelijk kunnen gaan geloven of gaan volgen in hun levenspad.
Een boek zoals de Bijbel of de Koran zijn begrippen waarin een begrip zoals een feit zou kunnen worden vast gelegd, maar wat is een feit losstaand van het geen dat het de waarheid is of zou kunnen zijn. Feiten in woorden van namen en/of betekenissen zijn afgesproken meningen die zijn afgesproken en/of vastgesteld door mensen.
Feiten over woorden zijn een begrip, een afgesproken mening die wordt nageleefd of wordt beleefd. Feiten over feiten zijn feiten wat door woorden wordt versterkt en waar menig mens om heen kan draaien, vanwege het feit dat het vaststaat of staat geschreven wat eigenlijk helemaal niet de waarheid hoeft te zijn of de betekenis te hoeven hebben die het zou moeten hebben. Dingen en vraagstukken die wij niet begrijpen kunnen wij ook gaan begrijpen want zover reiken onze hersenen niet. Dat is een rede waardoor we woorden zouden kunnen verdraaien zodat het de waarheid zou kunnen bezegelen zonder het eigenlijk zeker te weten.
Dit is voor nu even het begin of het einde.
Je kent arabisch en je hebt je verdiept in de koran. lijkt me toch een duidelijke aanwijzing voor een moslim achtergrond. NB ik zei er gister al bij 'op een of andere manier', dat hoeft niet geboorte te zijn, je kunt je er ook op latere leeftijd voor zijn gaan interesserenquote:Op maandag 16 december 2013 22:05 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ik een moslim achtergrond? hoe kom je daarbij? zoals ik aangaf ben ik atheistisch opgevoed en daar heb ik wel afstand van genomen.
Creationisme is geen theorie in de wetenschappelijke betekenis van het woord zoals in evolutietheorie.quote:Mijn mening over creationisme is nog niet veranderd, het is een theorie die niet bewezen is en geen invloed op mijn levensovertuiging heeft net als de evolutie theorie.
Kun je eens wat voorbeelden geven van foute informatie?quote:Op maandag 16 december 2013 22:47 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ik gaf aan dat ik niet in een eeuwige bestraffing geloof en daarom hadden we het even over de hel volgens de Koran en gaf ik aan hoe t in de Koran omschreven wordt. De hel wordt daar niet omschreven als een plek voor anders gelovigen, het is een plek voor ''slechte'' mensen, of ze nou wel of niet in de Koran geloven, ze kunnen er allebei in terecht komen en anders gelovigen kunnen ook naar t paradijs.
Wat jij hier schrijft wordt vaak door de grootste groep onder de aanhangers van iedere religie geroepen idd (omdat de massa meestal niet voor zichzelf lijkt na te denken) en ik geef juist aan tegen dit soort kortzichtige gedachtegoed te zijn.
Ik las in eerdere reacties van jou ook een paar keer foutieve informatie, ik kan je adviseren eerst de dingen die je hebt gehoord of gelezen even op te zoeken en te controleren. Tuurlijk kan je de verkeerde informatie gelezen hebben maar om te voorkomen dat alles wat je weet uiteindelijk uit vermoedens van anderen bestaat is het gewoon een aanrader. Wat jij nu zegt is namelijk ook een typische uitspraak die je niet zelf bedacht hebt en is eigenlijk even kortzichtig als dat van die gelovige massa.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |