abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_174451526
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
2s.gif Op maandag 16 oktober 2017 14:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Als je als stroming of organisatie dingen leert en aanhangt die veel eerder al gedaan zijn maakt dat de organisatie zelf toch niet zo oud.

Tuurlijk harken ze terug op de gnostici maar daaardoor bestaan de vrijmetselaars niet langer of korter... sowieso zeggen dat iets zo oud is als de mensheid is natuurlijk onzin...

Dan kan ik ook zeggen ik loop op twee benen, een filosofie die zou oud is als de mensheid! Ik ben geen kind van de 80s maar een kind van eeuwen oude tradities.
Het staat in het artikel wat ik postte. Dus komt niet uit mijn koker.
  Moderator maandag 16 oktober 2017 @ 14:51:10 #227
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174451971
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 14:27 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het staat in het artikel wat ik postte. Dus komt niet uit mijn koker.
Snap ik :) Maar daar doelde E_O volgensmij op. Dus niet zozeer dat de vrijmetselaarij niet oud zou zijn maar onzinnig is om ze zeggen dat ze zo oud zijn als de gnostici of ouder.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
pi_174473370
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 12:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Waarom? Als het al zo lang bestaat?
Nou, dat betwist ik dus. Als een beweging zijn wortels heeft in oudere culturele verschijnselen, vind ik het een beetje onzin om te stellen dat die beweging al zo oud is.
pi_174473644
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 16:22 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Nou, dat betwist ik dus. Als een beweging zijn wortels heeft in oudere culturele verschijnselen, vind ik het een beetje onzin om te stellen dat die beweging al zo oud is.
Zal het honderd jaar minder bestaan. Het is een oude beweging. Eigenlijk niet zo belangrijk hoe lang het bestaat toch? Elke beweging ontstaat ergens of vindt ergens zijn wortels.
pi_174474512
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 16:38 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Zal het honderd jaar minder bestaan. Het is een oude beweging. Eigenlijk niet zo belangrijk hoe lang het bestaat toch? Elke beweging ontstaat ergens of vindt ergens zijn wortels.
Nou ja het bestaat vanaf de oprischting, maar in dezelfde tekst is ze opeens zo oud als de mensheid.. Dat vind ik nogal een verschil.
pi_174475987
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 17:32 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Nou ja het bestaat vanaf de oprischting, maar in dezelfde tekst is ze opeens zo oud als de mensheid.. Dat vind ik nogal een verschil.
Niet echt een punt om lang bij te blijven hangen. Wat maakt het uit? De één zegt dit en de ander zegt dat. Dat hou je toch.
pi_174476393
Nog even ter verduidelijking:

Op 25 juni 1717 spraken vier loges in het Londense bierhuis Goose and Gridiron af te gaan samenwerken. Zij kozen Anthony Sayer als hun grootmeester. In 2017 vieren wij het 300-jarig bestaan van de oudste vrijmetselaarsorde in de wereld, de Engelse United Grand Lodge of England.

De Nederlandse Orde van Vrijmetselaren is daar in 1756 uit voortgekomen.

Veel vrijmetselaarsloges bieden in 2017 een keur aan activiteiten. Veel gebouwen zijn sinds oude tijden als Logegebouw in gebruik en schitterend om te zien. Ga in gesprek met leden; bezoek er de rituele ruimte.

http://www.dagvandevrijmetselarij.nl/
pi_174483445
Uhm, lange niet alle vrijmetselaars gaan de verjaardag van de Engelse grootloge vieren, hoor. :P

Dat doen enkel de fanatiekelingen die een binding hebben met de Engelse orde.

Er is nu trouwens ook een vrijmetselaarsmuseum in Nederland !

https://www.omroepwest.nl(...)um=embed&utm_content
pi_174483716
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 22:33 schreef ExpendableUsername het volgende:
Uhm, lange niet alle vrijmetselaars gaan de verjaardag van de Engelse grootloge vieren, hoor. :P

Ja, dat moeten de vrijmetselaars natuurlijk zelf weten of ze het vieren of niet. Het ging nu over het feit hoe lang ze bestaan.
pi_174484064
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 22:39 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, dat moeten de vrijmetselaars natuurlijk zelf weten of ze het vieren of niet. Het ging nu over het feit hoe lang ze bestaan.
Ik ben wel eens in de grootloge van Engeland geweest, dat is gewoon toegankelijk voor publiek.
Het gebouw is uit 1933. Erg mooi.
Je mag er zelfs gratis naar binnen als je je even netjes voorstelt en dan krijg je een gratis rondleiding (max. twee per dag geloof ik).

Ik weet toevallig dat het architectureel zo bijzonder is dat Hitler er tijdens de Tweede Wereldoorlog omheen bombardeerde, om de kunst in het gebouw en het gebouw te ontzien. :P

Daarom zaten er ook best veel mensen als het luchtalarm afging, in en onder het gebouw in de metro vlakbij en misschien zelfs wel onder in de riolering, haha. :)
pi_174484130
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 22:50 schreef ExpendableUsername het volgende:

[..]

Ik ben wel eens in de grootloge van Engeland geweest, dat is gewoon toegankelijk voor publiek.
Het gebouw is uit 1933. Erg mooi.
Je mag er zelfs gratis naar binnen als je je even netjes voorstelt en dan krijg je een gratis rondleiding (max. twee per dag geloof ik).

Ik weet toevallig dat het architectureel zo bijzonder is dat Hitler er tijdens de Tweede Wereldoorlog omheen bombardeerde, om de kunst in het gebouw en het gebouw te ontzien. :P

Daarom zaten er ook best veel mensen als het luchtalarm afging, in en onder het gebouw in de metro. :)
Ja logisch! Waren ze daar iig veilig.
pi_174484178
Gelukkig wel.

De vrijmetselarij in Nederland is trouwens wel anders dan die in Frankrijk, Engeland en Amerika.

Als je meer wilt weten over de Nederlandse vrijmetselarij moet je gewoon een Nederlandse loge bezoeken, op een open dag (even Googlen).

Dan krijg je een beter beeld van hoe het hier beleefd wordt, dan daar.
pi_174491321
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 22:55 schreef ExpendableUsername het volgende:
Gelukkig wel.

De vrijmetselarij in Nederland is trouwens wel anders dan die in Frankrijk, Engeland en Amerika.

Als je meer wilt weten over de Nederlandse vrijmetselarij moet je gewoon een Nederlandse loge bezoeken, op een open dag (even Googlen).

Ja, ik weet het. Echt geheimzinnig is het niet hoor. Genoeg open dagen.
pi_174495599
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 22:33 schreef ExpendableUsername het volgende:

Gaaf! Er was trouwens al zoiets. Een verzameling van Joost Ritman, die al een tijd publiekelijk te bezichtigen is: http://www.ritmanlibrary.com/
pi_174495617
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 22:55 schreef ExpendableUsername het volgende:
Gelukkig wel.

en Zweden, daar hebben ze, dacht ik, 7 graden ipv 3
pi_174503783
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 16:41 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Gaaf! Er was trouwens al zoiets. Een verzameling van Joost Ritman, die al een tijd publiekelijk te bezichtigen is: http://www.ritmanlibrary.com/
Ja, dat gaat o.a. over de hermetica en een bepaalde invulling van de VM waar lang niet alle vrijmetselaars geïnteresseerd in zijn. :)
Ondanks dat, een zeer boeiend onderwerp. Die Joost Ritman en dergelijke... :)
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')