abonnement Unibet Coolblue
pi_133924153


Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistenten
Geneeskundestudent
Arts en Student
Medisch Student
Co-motions
VVAA
NHG Standaarden
Overzicht handige links van mol_air
Medische rekenmachine
Websurg - tekst en video's van voornamelijk laparoscopische chirurgie
Artsus.nl - medisch weblog voor de jonge medicus

IB Groep
Loten? Hoe en wat

Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters (jaar van aanvang)


Rijksuniversiteit Groningen (410)
Zij-instroom
Decentrale Selectie (50 % van de plaatsen)
• 40 collegeweken per jaar
Starla (2002)
Honeymooner (2003)
Pluizel (2006)
Barney.jpg MaxC (2007)
Legohead2.jpg Reintji (2011)


VU Amsterdam (350)
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
plaatje.JPG DDM (2000?)
pmdomela (2008)
laura27md9c.jpg Laertes (2009)


Universiteit van Amsterdam (350)
Decentrale selectie (50% van de plaatsen)
Zwaardvisch (2003)
Merel1808 (2008)
Christiaan (2009)
n71371853610_693.jpg fusionfake (2009)
Kassaa (2009)


Universiteit Leiden (315)
Zij-instroom
• 39 collegeweken per jaar
ASY.jpg intoxicated (2004)
bonusbaas.gif Repeat (2005)
usericon.png HappyGirl91 (2011)


Universiteit Utrecht (344)
Decentrale selectie, SUMMA (vierjarig)
• 40 collegeweken per jaar (vanaf 2006 BaMa, CRU'06)
fok-uitzicht-ani.gif dr.dunno
gohan16 (2005)
Leejow (2007)
abbeyroad.jpg iofn (2005)
schaapje.jpg Bellah (2007)


Erasmus Universiteit Rotterdam (410)
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
WKava.gif Switchboy (2007)
Ludacriss (2010)
madmaniac (2010)
christiman (2010)


Radboud Universiteit Nijmegen (330)
• 40 collegeweken per jaar
Decentrale selectie (100% van de plaatsen)
ralphie.jpg ralfie (2003)
Avatar%2004.gif June. (2006)
Untitled-2.png dotKoen (2007)
Rituals%20logo4.gif Rituals (2009)


Universiteit Maastricht (341)
thumb.jpg Seam (2008)
avater_fok.JPG BloodyVirginMary (2009)

Anders
EricT (Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde Groningen)
(staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topic :) voeg jezelf toe op de wiki pagina)

WELKOM
Shine bright like a diamond.
pi_133924473
Geen TT :')
Doe dan 'Volgens teleologische medische-ethische tradities'.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_133924708
_O-
  woensdag 4 december 2013 @ 23:29:37 #4
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_133929662
over de metformine: ik heb een tijdje terug een keer in de nacht een lactaatacidose door metformine gevangen. Was een patiënt die steeds maar anuur bleef en op een gegeven moment vond ik haar respiratoir na al het vullen ook niet briljant meer. Toen maar eens een gas geprikt en kwam het lactaat boven water. Die dame is dezelfde nacht nog naar de ic gegaan voor cvvh.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_133933177
Pfft... Wat is het soms naar dat je niet gewoon ff buiten het ziekenhuis mag praten over heftige dingen die je meemaakt. :(
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_133933620
quote:
99s.gif Op donderdag 5 december 2013 02:48 schreef intoxicated het volgende:
Pfft... Wat is het soms naar dat je niet gewoon ff buiten het ziekenhuis mag praten over heftige dingen die je meemaakt. :(
Nou brand los, maar hou het beetje anoniem (voor de patient, niet voor jezelf :P )
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_133935046
Ja nu ben ik ook wel nieuwsgierig naar de avonturen van intoxicated.
Trouwens, altijd een fijn gevoel als de SEH-arts in college vrolijk meldt dat de CT op de SEH ookwel bekend staat als de 'donut of death'
pi_133935111
Gister een verpleegkundige over de zeik geholpen, oepsie
pi_133936299
quote:
99s.gif Op donderdag 5 december 2013 02:48 schreef intoxicated het volgende:
Pfft... Wat is het soms naar dat je niet gewoon ff buiten het ziekenhuis mag praten over heftige dingen die je meemaakt. :(
Je mag mij bellen :P
pi_133936376
@DDM + June: ja dat schoot me even later te binnen (dat van die keto-acidose) en het is inderdaad zo dat blindweg starten met metformine bij zo'n patient niet slim is.

Het kwam alleen over alsof je het over een lactaatacidose had. Ik was alleen alweer weg van de computer en had geen zin meer om online te komen om iets erover te zeggen. Maar wel shittige casus
  donderdag 5 december 2013 @ 10:29:06 #11
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_133936596
quote:
99s.gif Op donderdag 5 december 2013 02:48 schreef intoxicated het volgende:
Pfft... Wat is het soms naar dat je niet gewoon ff buiten het ziekenhuis mag praten over heftige dingen die je meemaakt. :(
Natuurlijk kan dat wel. Je kan alleen de patiënten niet met naam en toenaam noemen. En op het openbare internet is het niet altijd even handig, maar mijn partner hoort bijvoorbeeld genoeg over de heftige dingen die ik meemaak.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_133939765
Een hoogenergetisch trauma...
Een hoogbejaarde man en een paard zijn van het dak gevallen :o
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_133946219
quote:
99s.gif Op donderdag 5 december 2013 12:35 schreef intoxicated het volgende:
Een hoogenergetisch trauma...
Een hoogbejaarde man en een paard zijn van het dak gevallen :o
Waren er ook personen met donkere huidskleur betrokken bij dit ongeval?
pi_133951097
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 10:29 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Natuurlijk kan dat wel. Je kan alleen de patiënten niet met naam en toenaam noemen. En op het openbare internet is het niet altijd even handig, maar mijn partner hoort bijvoorbeeld genoeg over de heftige dingen die ik meemaak.
Precies, het is ook weer niet alsof je voor MI6 werkt. Anders is het toch ook helemaal niet uit te houden?

Even nog wat studiegerelateerde opmerkingen: De studie aan het EUR bevalt echt veel beter dan het VU. Het is allemaal niet zo kinderlijk en schools, wat me in het VU echt tegenzat. Verder word je iets minder snel doodgegooid met ethiek, en leggen ze in Rotterdam meer de nadruk op embryologie en onderzoek. De 'vooroordelen' kloppen in die zin dus wel.

Ik zit een beetje te kijken naar honneur- of onderzoeksprogramma's. Dit jaar is misschien nog te vroeg, maar ik wil eigenlijk kijken of ik ergens in m'n tweede jaar al een beetje onderzoek kan gaan doen. Het scheelt dat ik via de anesthesie wel mensen ken die onderzoek doen en de lijnen dus relatief kort zijn, maar moet even kijken wat handig en nuttig is.
pi_133951395
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:51 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Precies, het is ook weer niet alsof je voor MI6 werkt. Anders is het toch ook helemaal niet uit te houden?

Even nog wat studiegerelateerde opmerkingen: De studie aan het EUR bevalt echt veel beter dan het VU. Het is allemaal niet zo kinderlijk en schools, wat me in het VU echt tegenzat. Verder word je iets minder snel doodgegooid met ethiek, en leggen ze in Rotterdam meer de nadruk op embryologie en onderzoek. De 'vooroordelen' kloppen in die zin dus wel.

Ik zit een beetje te kijken naar honneur- of onderzoeksprogramma's. Dit jaar is misschien nog te vroeg, maar ik wil eigenlijk kijken of ik ergens in m'n tweede jaar al een beetje onderzoek kan gaan doen. Het scheelt dat ik via de anesthesie wel mensen ken die onderzoek doen en de lijnen dus relatief kort zijn, maar moet even kijken wat handig en nuttig is.
Onderzoek (en academische vorming) is/zijn ook precies het accent/de accenten van de Rotterdamse geneeskunde-opleiding :)

Ik weet niet precies naar wat voor honneurs-/honours-programma je op zoek bent, maar ik zag dat de aanmeldperiode voor de Honours Class alweer geopend is ;)
pi_133952978
quote:
99s.gif Op donderdag 5 december 2013 12:35 schreef intoxicated het volgende:
Een hoogenergetisch trauma...
Een hoogbejaarde man en een paard zijn van het dak gevallen :o

Mariska Koster heeft veel los gemaakt over de opvang en begeleiding van artsen.
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
pi_133953061
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 18:01 schreef christiman het volgende:

[..]

Onderzoek (en academische vorming) is/zijn ook precies het accent/de accenten van de Rotterdamse geneeskunde-opleiding :)

Ik weet niet precies naar wat voor honneurs-/honours-programma je op zoek bent, maar ik zag dat de aanmeldperiode voor de Honours Class alweer geopend is ;)
Heb je daar een linkje of iets van? Of waar heb je het gezien?
pi_133953280
Oh al gevonden.
pi_133972951
Hallo ik heb een vraag aan jullie over medische consultvoering:

Een 32 jarige vrouw komt bij de plastische chirurg:
De vrouw vertelt: "zoals ieder mens heb ik problemen ik zie imperfecties bij me zelf
ik weet niet hoe ik hiermee moet omgaan ik zit te denken aan operaties
ik denk dat mijn omgeving raar gaat reageren"

Wat zou je (als arts) zeggen om meer informatie uit hem te halen?

A: U wilt de opties met mij bespreken
B: U bent bang voor een reactie uit de omgeving
C: U schaamt zich voor U imperfecties
pi_133973371
Meer informatie uit hem, de 32-jarige vrouw halen?

'Welke collega heeft uw geslachtsveranderende operatie uitgevoerd?'
pi_133973672
Ik vind het hele verhaal overigens erg onduidelijk opgeschreven en kan me ook niet in een van de antwoorden vinden.

Het lijkt me verstandig duidelijk te krijgen wat de vermeende imperfecties zijn, waarom patiënte dat vindt, wat de last is die zij daarvan heeft en dergelijke.
pi_133974224
Een erg onduidelijke vraag inderdaad. Maar in eerste instantie zou ik antwoord C zeggen, want daar zit de kern van het probleem.

Aan welke faculteit studeer je? Of ben je alvast aan het oefenen voor de decentrale selectie? :)
pi_133974519
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:49 schreef dotKoen het volgende:
Meer informatie uit hem, de 32-jarige vrouw halen?

'Welke collega heeft uw geslachtsveranderende operatie uitgevoerd?'
Haar sorry stomme fout
pi_133974584
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:28 schreef DDM het volgende:
Een erg onduidelijke vraag inderdaad. Maar in eerste instantie zou ik antwoord C zeggen, want daar zit de kern van het probleem.

Aan welke faculteit studeer je? Of ben je alvast aan het oefenen voor de decentrale selectie? :)
Ik ben aan het oefenen voor de selectie inderdaad.

Ik zou hier voor B kiezen omdat je ruimte biedt voor haar emoties. Waardoor je meer uit de patient kan halen.

Ik twijfel ook of het C is, want ze zegt namelijk niet dat ze zich schaamt voor haar imperfecties.

Dit is wel een letterlijk overgenomen vraag trouwens
pi_133974791
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:44 schreef Festa94 het volgende:

[..]

Ik ben aan het oefenen voor de selectie inderdaad.

Ik zou hier voor B kiezen omdat je ruimte biedt voor haar emoties. Waardoor je meer uit de patient kan halen.

Ik twijfel ook of het C is, want ze zegt namelijk niet dat ze zich schaamt voor haar imperfecties.

Dit is wel een letterlijk overgenomen vraag trouwens
Ik zou hier ook voor C gaan. Hoewel ze bang is voor reacties uit haar omgeving, wordt dit (uiteindelijk) veroorzaakt door de imperfecties die ze bij zichzelf ziet. Door aandacht te besteden aan de onderliggende oorzaak kun je de rest ook tegelijkertijd aanpakken.
pi_133974862
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:51 schreef christiman het volgende:

[..]

Ik zou hier ook voor C gaan. Hoewel ze bang is voor reacties uit haar omgeving, wordt dit (uiteindelijk) veroorzaakt door de imperfecties die ze bij zichzelf ziet. Door aandacht te besteden aan de onderliggende oorzaak kun je de rest ook tegelijkertijd aanpakken.
Hmm oke, thanx!
pi_133977192
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:44 schreef Festa94 het volgende:

[..]

Ik ben aan het oefenen voor de selectie inderdaad.

Ik zou hier voor B kiezen omdat je ruimte biedt voor haar emoties. Waardoor je meer uit de patient kan halen.

Ik twijfel ook of het C is, want ze zegt namelijk niet dat ze zich schaamt voor haar imperfecties.

Dit is wel een letterlijk overgenomen vraag trouwens
Schaamte is bijna altijd inherent aan het gevoel van imperfectie. Want waarom zou je het anders zo voelen!? Bij zulke vragen moet je het een beetje simpel maken. Stel dat we nu te maken hebben met pijn en mevrouw wilt een pijnstiller. Dan krijgen we de volgende vragen:

U wilt met mij bespreken welke pijnstiller u moet nemen
U bent bang voor reacties uit uw omgeving als u aan de pijnstiller gaat
U geeft aan pijn te hebben?

Laatstgenoemde is natuurlijk het meest logische om als eerst te vragen. De overige twee opties komen voort uit het kernprobleem, in dit geval dus pijn.
  vrijdag 6 december 2013 @ 14:44:18 #28
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_133979544
wat een teringvraag zeg. Proberen ze mensen uit te selecteren door ze te verleiden tot het geven van een "fout" antwoord? Scheelt natuurlijk wel weer gesprekken als je mensen er op grond van zulke dubbelzinnige antwoorden eruit mag kieperen.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_133979615
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 14:44 schreef Pluizel het volgende:
wat een teringvraag zeg. Proberen ze mensen uit te selecteren door ze te verleiden tot het geven van een "fout" antwoord? Scheelt natuurlijk wel weer gesprekken als je mensen er op grond van zulke dubbelzinnige antwoorden eruit mag kieperen.
Volledig mee eens.
pi_133979681
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:54 schreef Festa94 het volgende:

[..]

Hmm oke, thanx!
In welke stad wil je mee gaan doen aan de decentrale selectie?
pi_133980079
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 14:48 schreef christiman het volgende:

[..]

In welke stad wil je mee gaan doen aan de decentrale selectie?
Groningen (RUG). De selectie bestaat een uit een academische toets waarop je wel kunt voorbereiden en een gedeelte reflexie, dat kun je dus niet voorbereiden. Daar worden zulke vragen gesteld, en dat vind ik best wel jammer. Want de antwoordmogelijkheden zijn best wel het zelfde en de verschillen zijn erg subtiel.

Ik heb nog een paar vragen dus die kan ik ook nog later bespreken als jullie tijd hebben.
pi_133980260
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 15:00 schreef Festa94 het volgende:

[..]

Groningen (RUG). De selectie bestaat een uit een academische toets waarop je wel kunt voorbereiden en een gedeelte reflexie, dat kun je dus niet voorbereiden. Daar worden zulke vragen gesteld, en dat vind ik best wel jammer. Want de antwoordmogelijkheden zijn best wel het zelfde en de verschillen zijn erg subtiel.

Ik heb nog een paar vragen dus die kan ik ook nog later bespreken als jullie tijd hebben.
Dit topic is bedoeld voor vragen voor (aankomend) geneeskundestudenten, dus kom maar op :)
pi_133980683
Ik zou ook voor C gaan maar ik zou het als vraag stellen en niet als constatering. Dat vind ik namelijk wat intimiderend. En suggestief. Want dan vul je gewoon haar emoties in voor ze iets heeft gezegd.

Als je het als vraag stelt heb je de vinger op de zere plek gelegd (want ja, ik denk ook dat antwoord C de kern van het probleem is) en tegelijkertijd heeft zij de kans om te reageren en kan ik die reactie peilen
pi_133982013
Een 20-jarige vrouw heeft een afspraak bij de abortuscentrum. Ze is doorverwezen naar de gynaecoloog. Tijdens het gesprek met de arts vertelt mevrouw dat ze ongewenst zwanger is geraakt. Daarnaast komt ze uit een (zeer) streng gelovige familie, en ze is niet getrouwd. Ze vertelt aan de arts dat dit niet getolereerd zal worden en ze zegt dat ze zich hiervoor diep schaamt. Daarom overweegt ze een abortus. De arts wilt nog de alternatieven bespreken voor abortus. Plotseling barst de patient in tranen uit.

(Hoe zou je meer informatie uit haar halen?) en dus hoe zou je reargeren?

A. Ik begrijp dat u zich hiervoor schaamt
B. U bent bang voor de reacties van de omgeving als u dit niet doet
C. U weet nog steeds niet zeker of u het écht wil.
D. Ik merk dat u hier erg emotioneel van wordt en dat is ook begrijpelijk in uw situatie.
pi_133982043
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 15:16 schreef _Lily_ het volgende:
Ik zou ook voor C gaan maar ik zou het als vraag stellen en niet als constatering. Dat vind ik namelijk wat intimiderend. En suggestief. Want dan vul je gewoon haar emoties in voor ze iets heeft gezegd.

Als je het als vraag stelt heb je de vinger op de zere plek gelegd (want ja, ik denk ook dat antwoord C de kern van het probleem is) en tegelijkertijd heeft zij de kans om te reageren en kan ik die reactie peilen
Inderdaad. Dat denk ik dus ook.
pi_133982327
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 15:52 schreef Festa94 het volgende:
Een 20-jarige vrouw heeft een afspraak bij de abortuscentrum. Ze is doorverwezen naar de gynaecoloog. Tijdens het gesprek met de arts vertelt mevrouw dat ze ongewenst zwanger is geraakt. Daarnaast komt ze uit een (zeer) streng gelovige familie, en ze is niet getrouwd. Ze vertelt aan de arts dat dit niet getolereerd zal worden en ze zegt dat ze zich hiervoor diep schaamt. Daarom overweegt ze een abortus. De arts wilt nog de alternatieven bespreken voor abortus. Plotseling barst de patient in tranen uit.

(Hoe zou je meer informatie uit haar halen?) en dus hoe zou je reargeren?

A. Ik begrijp dat u zich hiervoor schaamt
B. U bent bang voor de reacties van de omgeving als u dit niet doet
C. U weet nog steeds niet zeker of u het écht wil.
D. Ik merk dat u hier erg emotioneel van wordt en dat is ook begrijpelijk in uw situatie.
Tsja, ik vind al die antwoorden niet echt iets. Meestal is een stilte laten vallen in zo'n situatie het effectiefst. Ik zou D zeggen, maar dan alleen 'ik merk dat u hier erg verdrietig van wordt'.
pi_133982376
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 15:52 schreef Festa94 het volgende:
Een 20-jarige vrouw heeft een afspraak bij de abortuscentrum. Ze is doorverwezen naar de gynaecoloog. Tijdens het gesprek met de arts vertelt mevrouw dat ze ongewenst zwanger is geraakt. Daarnaast komt ze uit een (zeer) streng gelovige familie, en ze is niet getrouwd. Ze vertelt aan de arts dat dit niet getolereerd zal worden en ze zegt dat ze zich hiervoor diep schaamt. Daarom overweegt ze een abortus. De arts wilt nog de alternatieven bespreken voor abortus. Plotseling barst de patient in tranen uit.

(Hoe zou je meer informatie uit haar halen?) en dus hoe zou je reargeren?

A. Ik begrijp dat u zich hiervoor schaamt
B. U bent bang voor de reacties van de omgeving als u dit niet doet
C. U weet nog steeds niet zeker of u het écht wil.
D. Ik merk dat u hier erg emotioneel van wordt en dat is ook begrijpelijk in uw situatie.
Geef zelf eerst even antwoord en waarom je dat denkt. Dan geven wij wel feedback. Je moet er natuurlijk wel van leren ;)
pi_133982608
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:02 schreef DDM het volgende:

[..]

Geef zelf eerst even antwoord en waarom je dat denkt. Dan geven wij wel feedback. Je moet er natuurlijk wel van leren ;)
Ik twijfel weer. Tussen C en D. want bij C kun je erachter komen waarom ze zo emotioneel is geworden. En D omdat je ruimte biedt voor haar emoties, waardoor ze meer kan vertellen etc.
pi_133982760
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:07 schreef Festa94 het volgende:

[..]

Ik twijfel weer. Tussen C en D. want bij C kun je erachter komen waarom ze zo emotioneel is geworden. En D omdat je ruimte biedt voor haar emoties, waardoor ze meer kan vertellen etc.
Ik zou D zeggen. En ook hier geldt: zoeken naar de kern. Het zou kunnnen dan antwoord C verpakt zit in antwoord D. Dat geldt ook voor A en B. Bij D stel je een wat open vraag. Je geeft de patient de ruimte om die zelf in te vullen. Bij de overige opties vul je die als arts al in.
pi_133982904
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:11 schreef DDM het volgende:

[..]

Ik zou D zeggen. En ook hier geldt: zoeken naar de kern. Het zou kunnnen dan antwoord C verpakt zit in antwoord D. Dat geldt ook voor A en B. Bij D stel je een wat open vraag. Je geeft de patient de ruimte om die zelf in te vullen. Bij de overige opties vul je die als arts al in.
Precies, ik vergeet de kern meestal... Heel erg bedankt veel duidelijker geworden nu.
pi_133982938
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:01 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Tsja, ik vind al die antwoorden niet echt iets. Meestal is een stilte laten vallen in zo'n situatie het effectiefst. Ik zou D zeggen, maar dan alleen 'ik merk dat u hier erg verdrietig van wordt'.
Jij ook bedankt voor je feedback koen :)
pi_133984207
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:07 schreef Festa94 het volgende:

[..]

Ik twijfel weer. Tussen C en D. want bij C kun je erachter komen waarom ze zo emotioneel is geworden. En D omdat je ruimte biedt voor haar emoties, waardoor ze meer kan vertellen etc.
Ik zou C niet zeggen. Dat valt verkeerd haha
pi_133986411
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:44 schreef Festa94 het volgende:

[..]

Ik ben aan het oefenen voor de selectie inderdaad.
Mag ik vragen hoe jij dat doet? Ik ben namelijk ook aan het oefenen maar kan echt bar weinig oefen materiaal vinden.
pi_133987535
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 17:24 schreef Ascarona het volgende:

[..]

Mag ik vragen hoe jij dat doet? Ik ben namelijk ook aan het oefenen maar kan echt bar weinig oefen materiaal vinden.
Bij welke universiteit ga je decentraal doen? Want de selectieprocedures per uni verschillen heel erg.
  vrijdag 6 december 2013 @ 18:46:00 #45
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_133990391
In Groningen wordt trouwens per collegejaar 2014 een nieuw curriculum ingevoerd. In de bachelor zijn er dan ineens al 5 stromingen waar je vooraf uit moet kiezen. De internationale bachelor is dan 1 van die stromingen.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_133991030
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:46 schreef Pluizel het volgende:
In Groningen wordt trouwens per collegejaar 2014 een nieuw curriculum ingevoerd. In de bachelor zijn er dan ineens al 5 stromingen waar je vooraf uit moet kiezen. De internationale bachelor is dan 1 van die stromingen.
Ik zou zeker voor die internationale gaan, vet
pi_133991162
Ik vind de internationale bachelor de enige goede mogelijkheid. Ik denk niet dat je net geslaagde VWO scholieren voor de keuze moet zetten om zo'n stroming te kiezen, zo vroeg in de studie. De bachelor moet zorgen voor brede basiskennis, die in de master (coschappen) gebruikt kan worden. Eventueel kunnen er in de master stroming worden gecreeërd, maar dus mijns inziens niet in de bachelor.
pi_133991182
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:46 schreef Pluizel het volgende:
In Groningen wordt trouwens per collegejaar 2014 een nieuw curriculum ingevoerd. In de bachelor zijn er dan ineens al 5 stromingen waar je vooraf uit moet kiezen. De internationale bachelor is dan 1 van die stromingen.
Ik ga voor (als ik toegelaten word) molecular medicine. Arts en onderzoeker :)
pi_133991247
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 19:10 schreef Festa94 het volgende:

[..]

Ik ga voor (als ik toegelaten word) molecular medicine. Arts en onderzoeker :)
Ja, dat dacht je. Totdat je een werkweek in het lab doorbrengt. Dan verander je wel van gedachte :')
pi_133993326
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:46 schreef Pluizel het volgende:
In Groningen wordt trouwens per collegejaar 2014 een nieuw curriculum ingevoerd. In de bachelor zijn er dan ineens al 5 stromingen waar je vooraf uit moet kiezen. De internationale bachelor is dan 1 van die stromingen.
Wat voor stromingen zijn dat? International, Molecular, welke nog meer? Ben wel benieuwd.
pi_133993786
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 19:56 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Wat voor stromingen zijn dat? International, Molecular, welke nog meer? Ben wel benieuwd.
Global Health
Hoe identificeer je de belangrijkste gezondheidsproblemen in de wereld of juist in een bepaald land? Waarom verschilt het aantal tu- berculose patiënten per gebied? Welke mensen lopen risico op elk continent en wat betekent dat voor het voorkomen en behandelen van deze ziekte? Hoe mensen kijken naar en omgaan met ziekte is voor een deel cultureel bepaald, wat betekent dat voor de omgang met patiënten en collega’s met een andere culturele achtergrond?
Deze community, waarin Engels de voertaal is, bestaat al sinds 2009 en is een voortzetting van de huidige International Bachelor in Medi- cine (IBMG). De samenstelling van de studentenpopulatie is divers, studenten uit veel verschillende landen (ook uit Nederland!) met een gevarieerde achtergrond komen specifiek voor dit profiel naar Groningen.

2. Duurzame Zorg
Hoe houden we medische zorg bereikbaar voor iedereen, een leven lang? Hoe zorgen we dat de dokter en de patiënt samen de regie hou- den op wat goede zorg is? Hoe gaan we om met de ziektelast (en kos- tenlast!) van overgewicht en diabetes mellitus? Hoe ziet zorg op maat eruit voor de groeiende groep ouderen? Hoe kan klinisch onderzoek bijdragen aan richtlijnen en protocollen? Hoe houden we de zorg per- soonlijk en op het individu gericht ondanks richtlijnen en protocollen?
In deze community betrekken we het persoonlijke verhaal van de patiënt bij het vergaren van kennis over ziekten en gezondheid. We onderzoeken wat dit verhaal kan betekenen voor het leveren van kwa- litatief goede medische zorg. Een geneeskunde die zich kenmerkt door continuïteit, effectiviteit, tijdigheid, veiligheid en betaalbaarheid, kort- om duurzame zorg, staat centraal. Hiermee is deze community sterk gericht op de wijze waarop na 2025 de (eerstelijns)gezondheidszorg vorm krijgt. Dus wil je meedenken over de toekomst van deze zorg en jouw rol daarin, kies dan voor deze verdieping. In deze community is de voertaal Nederlands.

3. Intramurale Zorg
Hoe kan je ervoor zorgen dat de meest recente behandeling ook daad- werkelijk wordt ingevoerd? Hoe bereiken we dat de zorg voor patiën- ten met meerdere complexe aandoeningen goed geregeld is? Hoe kun je er aan bijdragen dat samenwerken met andere zorg-professionals
in het ziekenhuis ‘gewoon’ wordt? Hoe meet je kwaliteit van leven bij psychogeriatrische patiënten (bv met de ziekte van Alzheimer)?
Onze kennis over ziekten wordt voortdurend gevoed vanuit het we- tenschappelijk onderzoek. In de community Intramurale Zorg (IZ) leer je een gedegen begrip van een ziekte te vertalen naar (top-)medische zorg voor individuele patiënten en naar klinisch onderzoek bij groepen patiënten. Dus als je belangstelling hebt voor het optimaliseren van de behandeling van complexe ziektebeelden, en het samenwerken met verschillende professionals in de gezondheidszorg, dan is deze verdie- ping iets voor jou! De voertaal in deze community is Nederlands.

4. Molecular Medicine
Wat betekent nieuwe kennis over de cel cyclus voor de diagnose en behandeling van ernstige aandoeningen? Welke genetische kenmer- ken van een patiënt bepalen de kans op succes van een behandeling? Kunnen stamcellen ingezet worden bij de behandeling van diabetes? Is geheugenmetaal toepasbaar om scoliose te behandelen? Zijn nanopar- ticles superieur als toedieningsvorm voor geneesmiddelen?
De voertaal in deze community Engels. Studenten in deze community komen uit verschillende landen om hier te studeren. Je verdiept je in de moleculaire basis van ziekten en de daaraan gekoppelde methoden voor diagnose en therapie. Met de nieuwste technische mogelijkhe- den probeer je oplossingen voor de toekomst vorm te geven. Dus als je nieuwsgierig bent naar de moleculaire oorzaken van ziekten, en de uiteindelijke vertaling van deze kennis naar de behandeling van patiën- ten dan is deze verdieping zeker iets voor jou!
  vrijdag 6 december 2013 @ 20:10:08 #52
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_133993990
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 19:56 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Wat voor stromingen zijn dat? International, Molecular, welke nog meer? Ben wel benieuwd.
ik heb me vergist er zijn er maar 4.
public health (dat is de internationale), dan is er nog die molecular (onderzoek), dan is er nog eentje die zich meer richt op intramurale zorg (dus daar worden de kleine chirurgjes, internistjes, gynaecologen en neurologen geboren) en eentje die zich richt op generalistische zorg genaamd duurzame zorg (dus huisartsen, ouderengeneeskundigen en dat soort fratsen)

http://www.rug.nl/umcg/ed(...)kundenl2014-2015.pdf

hier staat ietsje meer erover.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_133997195
Ik hoorde hier iets over op het LMSO-congres, ik vond het vooral heel heftig dat je al moest kiezen voor je een voet in de faculteit hebt gezet en dat je daarna ook nooit meer kan wisselen. Je zal maar denken dat je huisarts wil worden en er tijdens je tweede jaar achterkomen dat chirurgie je ding is, dan kun je niet meer uit die track :{
  vrijdag 6 december 2013 @ 21:42:15 #54
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_133998623
Nouja je kan op zich in de master natuurlijk wel weer je eigen richting kiezen en met de coschappen ook, maar je basisinsteek is dan wel een beetje anders ja. Ik vind het ook niet zo handig. De gemiddelde 18-jarige kan net verzinnen wat hij/zij op z'n brood wil en dát hij dokter wil worden. (dat laatste zelfs vaak niet eens) Laat staan wat voor soort dokter.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134000663
Wat een debiele vragen zeg op de eerdere pagina. Zoiets voel je toch per gesprek en patient aan? Met 'Waarom?' kom je altijd een heel eind en als het vastloopt benoem je gewoon zijn emoties of waarom het vastloopt.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_134002377
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:24 schreef Seam het volgende:
Wat een debiele vragen zeg op de eerdere pagina. Zoiets voel je toch per gesprek en patient aan? Met 'Waarom?' kom je altijd een heel eind en als het vastloopt benoem je gewoon zijn emoties of waarom het vastloopt.
Voor autistische/contactgestoorde artsen.
pi_134002726
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:58 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Voor autistische/contactgestoorde artsen.
Helaas zijn er die wel nog wat, maar gelukkig voor hen is patientencontact niet bij ieder specialisme even belangrijk. Zag het wel vaak bij de eerste co-schappen dat sommige moeite hadden om een fatsoenlijk vloeiende anamnese te doen, maar vaak komt dat dan toch door de zenuwen.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_134002746
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:42 schreef Pluizel het volgende:
Nouja je kan op zich in de master natuurlijk wel weer je eigen richting kiezen en met de coschappen ook, maar je basisinsteek is dan wel een beetje anders ja. Ik vind het ook niet zo handig. De gemiddelde 18-jarige kan net verzinnen wat hij/zij op z'n brood wil en dát hij dokter wil worden. (dat laatste zelfs vaak niet eens) Laat staan wat voor soort dokter.
Onze nieuwe master krijgt in het laatste jaar een pre-specialisatie-onderdeel, je gaat dan gericht op je gewenste specialisatie co-schappen lopen op bepaalde plekken, waarbij je al een aantal competenties opdoet, zodat de specialisatie uiteindelijk korter kan worden. Ik kan me zo voorstellen als dat in Groningen ook gaat gebeuren, dat je dan alleen met een bepaalde bachelor-track toegang krijgt tot een bepaalde pre-specialisatie.
Uiteraard zullen er altijd nog wel mogelijkheden zijn om een andere kant op te gaan, maar ik denk dat zo vroeg al moeten kiezen dat heel erg moeilijk maakt.
pi_134002944
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:06 schreef Seam het volgende:

[..]

Helaas zijn er die wel nog wat, maar gelukkig voor hen is patientencontact niet bij ieder specialisme even belangrijk. Zag het wel vaak bij de eerste co-schappen dat sommige moeite hadden om een fatsoenlijk vloeiende anamnese te doen, maar vaak komt dat dan toch door de zenuwen.
Het is vast heel gezellig in de koffiekamer op de afdeling klinische pathologie
  vrijdag 6 december 2013 @ 23:13:47 #60
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134003086
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:10 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Het is vast heel gezellig in de koffiekamer op de afdeling klinische pathologie
dat was het zeker altijd! die mensen hebben iets magisch genaamd vrije tijd! :o
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134003131
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:24 schreef Seam het volgende:
Wat een debiele vragen zeg op de eerdere pagina. Zoiets voel je toch per gesprek en patient aan? Met 'Waarom?' kom je altijd een heel eind en als het vastloopt benoem je gewoon zijn emoties of waarom het vastloopt.
Deze vragen zijn gesteld bij decentrale selectie geneeskunde,

Trouwens, doe jij nu al co-schappen? Je bent best jong namelijk :p
pi_134003208
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:13 schreef Pluizel het volgende:

[..]

dat was het zeker altijd! die mensen hebben iets magisch genaamd vrije tijd! :o
Misschien komt dat omdat lijken geen haast hebben. :')
pi_134003211
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:14 schreef Festa94 het volgende:

[..]

Deze vragen zijn gesteld bij decentrale selectie geneeskunde,

Trouwens, doe jij nu al co-schappen? Je bent best jong namelijk :p
Ik verander mijn leeftijd ieder jaar hier, levert altijd grappige opmerkingen op als mensen bijdehand willen gaan doen (overigens ook als ik me voorstel tijdens het uitgaan) :P Ben nu zesdejaars ;)
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_134003267
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:16 schreef Seam het volgende:

[..]

Ik verander mijn leeftijd ieder jaar hier, levert altijd grappige opmerkingen op als mensen bijdehand willen gaan doen (overigens ook als ik me voorstel tijdens het uitgaan) :P Ben nu zesdejaars ;)
Ik stel me niet voor: als het een zij is steek ik mijn tong in haar mond.
En als het een hij is.. eh.. ook. :@

Ik zou een goede patholoog zijn, het is een sport om dat bij hun ''patiënten'' te doen als niemand kijkt toch?
pi_134003370
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:16 schreef Seam het volgende:

[..]

Ik verander mijn leeftijd ieder jaar hier, levert altijd grappige opmerkingen op als mensen bijdehand willen gaan doen (overigens ook als ik me voorstel tijdens het uitgaan) :P Ben nu zesdejaars ;)
haha dacht al.., ik kom uit 26-12-1994. En ben niet eens begonnen
Je bezorgde me bijna een leeftijdscomplex :D
pi_134003593
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:16 schreef Seam het volgende:

[..]

Ik verander mijn leeftijd ieder jaar hier, levert altijd grappige opmerkingen op als mensen bijdehand willen gaan doen (overigens ook als ik me voorstel tijdens het uitgaan) :P Ben nu zesdejaars ;)
U is jew?
pi_134004539
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:25 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

U is jew?
Ja ik ben voor Ajax.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_134005139
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:47 schreef Seam het volgende:

[..]

Ja ik ben voor Ajax.
Oh je bent een neppert. Ik ben een echte. Zo'n één met geitenhoorntjes op mijn hoofd.
pi_134008498
Nog mensen die meedoen aan de gnk olympiade? :)
pi_134008499
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:13 schreef Pluizel het volgende:

[..]

dat was het zeker altijd! die mensen hebben iets magisch genaamd vrije tijd! :o
Heb je op de interne ook toch. Ik vind van wel althans, ik ga zelfs nog wel eens een nachtje stappen
pi_134008512
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:17 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik stel me niet voor: als het een zij is steek ik mijn tong in haar mond.
En als het een hij is.. eh.. ook. :@

Ik zou een goede patholoog zijn, het is een sport om dat bij hun ''patiënten'' te doen als niemand kijkt toch?
Ik moest hierom grinniken. Er is zo te zien hier echt iemand met dezelfde vreselijke humor als ik
pi_134008576
Kent iemand trouwens nog wat leerzame filmpjes/ medische programmas?
pi_134010185
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:42 schreef Pluizel het volgende:
Nouja je kan op zich in de master natuurlijk wel weer je eigen richting kiezen en met de coschappen ook, maar je basisinsteek is dan wel een beetje anders ja. Ik vind het ook niet zo handig. De gemiddelde 18-jarige kan net verzinnen wat hij/zij op z'n brood wil en dát hij dokter wil worden. (dat laatste zelfs vaak niet eens) Laat staan wat voor soort dokter.
En de meeste bachelor studenten willen allemaal specialist worden, terwijl bij mij uiteindelijk een handjevol in opleiding komt. Meesten worden huisarts oid. Meesten beslissen pas tijdens de coschappen..
Shine bright like a diamond.
pi_134010478
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 02:00 schreef Turalyon het volgende:
Kent iemand trouwens nog wat leerzame filmpjes/ medische programmas?

En als je moet studeren


Shine bright like a diamond.
pi_134011177
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:06 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Onze nieuwe master krijgt in het laatste jaar een pre-specialisatie-onderdeel, je gaat dan gericht op je gewenste specialisatie co-schappen lopen op bepaalde plekken, waarbij je al een aantal competenties opdoet, zodat de specialisatie uiteindelijk korter kan worden. Ik kan me zo voorstellen als dat in Groningen ook gaat gebeuren, dat je dan alleen met een bepaalde bachelor-track toegang krijgt tot een bepaalde pre-specialisatie.
Uiteraard zullen er altijd nog wel mogelijkheden zijn om een andere kant op te gaan, maar ik denk dat zo vroeg al moeten kiezen dat heel erg moeilijk maakt.
Bij ons zijn ze daar ook mee bezig, alleen hier heerst de mentaliteit 'eerst doen, dan denken', dus vrees dat het nog even duurt voordat het eenmaal goed functioneert.
Overigens is dat 'schakeljaar', zoals ze het bij ons noemen, geen verplicht onderdeel, maar kun je soliciteren naar een plek in dat schakeljaar.
pi_134013091
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 01:53 schreef Turalyon het volgende:
Nog mensen die meedoen aan de gnk olympiade? :)
Ja! Ik ga sowieso de iPad winnen 8-)
pi_134013207
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2013 01:54 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ik moest hierom grinniken. Er is zo te zien hier echt iemand met dezelfde vreselijke humor als ik
Ik wil mijn tong wel in jou steken :@
pi_134013880
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 17:45 schreef Festa94 het volgende:

[..]

Bij welke universiteit ga je decentraal doen? Want de selectieprocedures per uni verschillen heel erg.
Erasmus, 2014 ga ik het proberen. Ben nu vooral bezig met CV bouwen, vrijwilligerswerk bij zorgcentrum enzo :P.
pi_134014169
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 13:01 schreef Ascarona het volgende:

[..]

Erasmus, 2014 ga ik het proberen. Ben nu vooral bezig met CV bouwen, vrijwilligerswerk bij zorgcentrum enzo :P.
Tja. Ik heb daar verder helemaal geen ervaring mee. Want de (medische) onderwerpen die je krijgt veranderen elk jaar bij EUR. Je zou wel alvast een anatomie atlas (sobotta) kunnen doornemen voor voorbereiding.

De selectie van EUR is wel pas in juni 2014, dus dat duur nog wel even. Van Groningen is al in februari, dus daarom ben ik nu begonnen.
pi_134016709
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 12:28 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ja! Ik ga sowieso de iPad winnen 8-)
Haha in welk jaar zit je?
En is het 1 iPad per jaar laag voor heel NL of 1 per jaar laag per faculteit?
pi_134017979
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2013 07:15 schreef June. het volgende:

[..]

En de meeste bachelor studenten willen allemaal specialist worden, terwijl bij mij uiteindelijk een handjevol in opleiding komt. Meesten worden huisarts oid. Meesten beslissen pas tijdens de coschappen..
Ik vind het maar raar. Een heleboel zal je toch echt eerst moeten meemaken voordat je een keuze kan maken of je dat specialisme leuk vindt. In Maastricht is ook net een nieuw master curriculum begonnen, waar coschappen zoals derma, oog en kno nauwelijks meer aan bod komen. Dat lijken me nou juist dingen die je toevallig tegenkomt en leuk vindt, en waar je niet direct je interesse hebt liggen. Zal een feest worden over een paar jaar, alle niet direct voor de hand liggende specialisaties zullen nog minder aandacht krijgen en nog meer mensen willen chirurg en ortopeed worden...

Ik snap best dat de faculteiten het allemaal wat efficiënter willen hebben en wat minder "snuffel-stages/coschappen" willen hebben, maar als beginnende student weet je toch echt gewoon niet wat je wilt en waar je überhaupt aan begint.
pi_134018595
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2013 15:43 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Ik vind het maar raar. Een heleboel zal je toch echt eerst moeten meemaken voordat je een keuze kan maken of je dat specialisme leuk vindt. In Maastricht is ook net een nieuw master curriculum begonnen, waar coschappen zoals derma, oog en kno nauwelijks meer aan bod komen. Dat lijken me nou juist dingen die je toevallig tegenkomt en leuk vindt, en waar je niet direct je interesse hebt liggen. Zal een feest worden over een paar jaar, alle niet direct voor de hand liggende specialisaties zullen nog minder aandacht krijgen en nog meer mensen willen chirurg en ortopeed worden...

Ik snap best dat de faculteiten het allemaal wat efficiënter willen hebben en wat minder "snuffel-stages/coschappen" willen hebben, maar als beginnende student weet je toch echt gewoon niet wat je wilt en waar je überhaupt aan begint.
Volledig mee eens. Ik blijf erbij dat je geneeskunde opleiding, en dan zeker de bachelor, breed en algemeen moet zijn, alle specialismen moeten aan bod komen en alle basiskennis moet je daar opdoen, in principe. Dan kun je deze kennis in de master (coschappen) toepassen.
Eventueel een schakeljaar of keuzetrack in de master is een optie.
pi_134019523
Ik wil hier even melden dat aan de RuG in het nieuwe curriculum iedereen uiteindelijk dezelfde bachelor diploma haalt, en slechts een aantal vakken in andere volgorde hebben. Wat ervoor orgt dat er 4 verschillende stromingen zijn is dat de studenten over 1 stroming extra leren, en de andere stromingen worden niet verwaarloosd. Je moet dus een keuze maken die aan het eind van je opleiding eigenlijk niks uitmaakt. Alleen wat extra kennis over 1 stroming...
pi_134020245
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2013 15:43 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Ik vind het maar raar. Een heleboel zal je toch echt eerst moeten meemaken voordat je een keuze kan maken of je dat specialisme leuk vindt. In Maastricht is ook net een nieuw master curriculum begonnen, waar coschappen zoals derma, oog en kno nauwelijks meer aan bod komen. Dat lijken me nou juist dingen die je toevallig tegenkomt en leuk vindt, en waar je niet direct je interesse hebt liggen. Zal een feest worden over een paar jaar, alle niet direct voor de hand liggende specialisaties zullen nog minder aandacht krijgen en nog meer mensen willen chirurg en ortopeed worden...

Ik snap best dat de faculteiten het allemaal wat efficiënter willen hebben en wat minder "snuffel-stages/coschappen" willen hebben, maar als beginnende student weet je toch echt gewoon niet wat je wilt en waar je überhaupt aan begint.
Nieuwe masteropzet in Maastricht is echt waardeloos inderdaad. Nu ga echt 0.0 meekregen van de kleine specialisme. In de bachelor wordt al zo goed als 0 tijd besteed aan oogheelkunde en derma.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_134021570
Ze moeten bij ons coschap gyn eens inkorten naar 4 weken. 8 is veel te lang voor zo'n (best leuk, maar) klein vak.
pi_134022349
Ik vind het achterlijk dat Gynaecologie een verplicht co-schap is waardoor er weinig echte keuze overblijft en je niet alles kan doen wat je wilt. Is het nou echt belangrijker dan bijvoorbeeld cardiologie of MDL?

Daarnaast vond ik 't het meest verschrikkelijke co-schap dat ik heb gedaan :')
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_134023628
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:16 schreef Seam het volgende:

[..]

Ik verander mijn leeftijd ieder jaar hier, levert altijd grappige opmerkingen op als mensen bijdehand willen gaan doen (overigens ook als ik me voorstel tijdens het uitgaan) :P Ben nu zesdejaars ;)
Ik ben net zo oud als jij, maar me als 18 voorstellen gaat toch echt niet meer lukken :').

Nog 3 nachtjes slapen en dan ben ik echt dokter :D
pi_134034129
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 17:57 schreef dotKoen het volgende:
Ze moeten bij ons coschap gyn eens inkorten naar 4 weken. 8 is veel te lang voor zo'n (best leuk, maar) klein vak.
Christus, 8 weken? :{.

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat je in de opleiding voor gyn geen algemene heelkunde stage hoeft te doen. Iets wat bijvoorbeeld voor orthopedie wel moet :{. Het is om te janken hoe vaak je dat gemis op de OK ziet.
pi_134038239
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2013 15:43 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Ik vind het maar raar. Een heleboel zal je toch echt eerst moeten meemaken voordat je een keuze kan maken of je dat specialisme leuk vindt. In Maastricht is ook net een nieuw master curriculum begonnen, waar coschappen zoals derma, oog en kno nauwelijks meer aan bod komen. Dat lijken me nou juist dingen die je toevallig tegenkomt en leuk vindt, en waar je niet direct je interesse hebt liggen. Zal een feest worden over een paar jaar, alle niet direct voor de hand liggende specialisaties zullen nog minder aandacht krijgen en nog meer mensen willen chirurg en ortopeed worden...

Ik snap best dat de faculteiten het allemaal wat efficiënter willen hebben en wat minder "snuffel-stages/coschappen" willen hebben, maar als beginnende student weet je toch echt gewoon niet wat je wilt en waar je überhaupt aan begint.
Dat is gewoon slecht. Hoe kan je nou een goede internist of huisarts worden als je niks weet van dermatologie om maar een voorbeeld te noemen. Wie studeert er hier in Maastricht?
pi_134038407
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 18:34 schreef MaxC het volgende:
Ik vind het achterlijk dat Gynaecologie een verplicht co-schap is waardoor er weinig echte keuze overblijft en je niet alles kan doen wat je wilt. Is het nou echt belangrijker dan bijvoorbeeld cardiologie of MDL?

Daarnaast vond ik 't het meest verschrikkelijke co-schap dat ik heb gedaan :')
Dat is belangrijk ja :') of wil jij beweren dat een arts niks hoeft te weten van bijv bekkenproblematiek bij oudere vrouwen? Niet dat ik daar nu nog iets mee doe (evenals oogheelkunde en orthopedie) maar ik vind dat basale kennis van die dingen gewoon nodig is, net zoals je als arts infusen moet kunnen prikken en moet kunnen catheteriseren. En de kreet "maar dat doet de verpleegkundige altijd" vind ik een kutmentaliteit. Je gaat later specialiseren, niet tijdens je studie
pi_134038451
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 17:57 schreef dotKoen het volgende:
Ze moeten bij ons coschap gyn eens inkorten naar 4 weken. 8 is veel te lang voor zo'n (best leuk, maar) klein vak.
Gyn een klein vak? Je bent niet wijs. Het omvat fertiliteit, zwangerschap, verloskunde, oncologie, bekkenproblemen en het is een snijdend vak. Haha neurologie is daarbij vergeleken een piepklein vak
pi_134038537
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 12:33 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik wil mijn tong wel in jou steken :@
Je bent nog steeds te jong voor mij schatje 
  zondag 8 december 2013 @ 11:03:32 #93
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_134042170
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 01:25 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Dat is gewoon slecht. Hoe kan je nou een goede internist of huisarts worden als je niks weet van dermatologie om maar een voorbeeld te noemen. Wie studeert er hier in Maastricht?
:W

Maar ik zit gelukkig gewoon nog in het oude curriculum. Wel heeft het nieuwe curriculum 2 keuze blokken van 8 en 10 weken ipv maar 1, en je hebt altijd je GESP (semi-arts) stage van 18 weken nog die je kunt invullen bij een specialisme naar jouw eigen keuze.

Dit is hoe het nu eruit ziet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Beschouwend (12 weken)
Snijdend (12 weken)
Moeder en Kind (10 weken)
Neurowetenschappen (20 weken)
Huisartsgeneeskunde en Sociale Geneeskunde (12 weken)
Keuzeblok A (8 weken)
Keuzeblok B (10 weken)
Wetenschapsparticipatie (WESP) (18 weken)
Participatie in de gezondheidszorg (GEZP) (18 weken)

De specialismen hebben ze verdeeld over deze "clusters".
pi_134042464
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2013 13:14 schreef Festa94 het volgende:

[..]

Tja. Ik heb daar verder helemaal geen ervaring mee. Want de (medische) onderwerpen die je krijgt veranderen elk jaar bij EUR. Je zou wel alvast een anatomie atlas (sobotta) kunnen doornemen voor voorbereiding.

De selectie van EUR is wel pas in juni 2014, dus dat duur nog wel even. Van Groningen is al in februari, dus daarom ben ik nu begonnen.
Ah jammer :/.
Iemand anders wel advies voor de DS bij de EUR?
pi_134042700
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 11:03 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

:W

Maar ik zit gelukkig gewoon nog in het oude curriculum. Wel heeft het nieuwe curriculum 2 keuze blokken van 8 en 10 weken ipv maar 1, en je hebt altijd je GESP (semi-arts) stage van 18 weken nog die je kunt invullen bij een specialisme naar jouw eigen keuze.

Dit is hoe het nu eruit ziet:
[ code verwijderd ]

De specialismen hebben ze verdeeld over deze "clusters".
En welke vakken worden er gerekend onder *snijdend*? Kno ook bijv?
En waarom 20 weken voor neurowetenschappen? Lijkt me dat je daar makkelijk wat vanaf kan halen. 5 of 6 weken is meer dan zat of anders 8 als je een neuronerd bent
  zondag 8 december 2013 @ 12:22:42 #96
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_134043571
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 11:36 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

En welke vakken worden er gerekend onder *snijdend*? Kno ook bijv?
En waarom 20 weken voor neurowetenschappen? Lijkt me dat je daar makkelijk wat vanaf kan halen. 5 of 6 weken is meer dan zat of anders 8 als je een neuronerd bent
Weet t niet precies allemaal, maar geloof idd dat KNO onder snijdend valt, net als uro en ortho. Onder beschouwend vallen dan interne vakken, cardio, long, onco, ic, seh, mdl, nefro etc en eigenlijk ook derma. De andere clusters zou ik niet weten. Studenten zitten nu langer in 1 ziekenhuis en staan langer op 1 afdeling zodat ze beter patienten kunnen volgen in het ziekenhuis en bijv eigen patienten kunnen krijgen. Bijv bij beschouwend hebben ze 6 weken 1 afdeling, en 6 weken een andere. Dus Cardio/MDL, of Onco/long, maar de rest zie je dan niet.

Bij neurowetenschappen zit geloof ik psych, neuro en oog.
pi_134043604
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 15:00 schreef Turalyon het volgende:

[..]

Haha in welk jaar zit je?
En is het 1 iPad per jaar laag voor heel NL of 1 per jaar laag per faculteit?
Ik weet eigenlijk niet precies hoe dat met die prijzen zit. Ik ben zesdejaarsstudent, bijna klaar met m'n doctoraal, maar volgens de regels moet je je inschrijven voor het hoogste jaar waarin je vakken volgt, dus dat is voor mij jaar 3 :P
pi_134054261
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 01:36 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Je bent nog steeds te jong voor mij schatje 
Smoesjes :*
pi_134054357
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2013 19:24 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ik ben net zo oud als jij, maar me als 18 voorstellen gaat toch echt niet meer lukken :').

Nog 3 nachtjes slapen en dan ben ik echt dokter :D
Ik stel me tegenwoordig voor als tweedejaars. De meeste meiden gaan er dan vanuit dat je 19-20 bent, terwijl je bij geneeskunde net zo goed 23 kunt zijn ;) Gelukkig leidt mijn torso goed af van dat soort gesprekken :D
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_134054432
Even een vraagje voor de gnk studenten/artsen:

Stel dat je mee zou doen aan de dc selectie van de EUR, hoe zou je op de volgende onderdelen voorbereiden:

- Anatomie
- Rekenen
- College toets
- Logisch redeneren
- Wetenschappelijke interpretatie

?

Anatomie zal ik met een boek doen. Rekenen denk ik wel te kunnen doen. Die college toets is stampen als een gek. Logisch redeneren en wetenschappelijke interpretatie zet ik echt vraagtekens bij.

Suggesties voor de andere onderdelen zijn ook welkom.
  zondag 8 december 2013 @ 19:39:45 #101
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_134056703
quote:
10s.gif Op zondag 8 december 2013 18:31 schreef Seam het volgende:

[..]

Ik stel me tegenwoordig voor als tweedejaars. De meeste meiden gaan er dan vanuit dat je 19-20 bent, terwijl je bij geneeskunde net zo goed 23 kunt zijn ;) Gelukkig leidt mijn torso goed af van dat soort gesprekken :D
ben 30, en zit er nu. Geen enkel probleem.
  maandag 9 december 2013 @ 15:34:31 #102
208890 June.
Seriously?
pi_134082273
Tja logisch redeneren is lastig aan te leren ;) En wetenschappelijke interpretatie leer je ook niet zomaar, alleen door te doen. Dus veel artikelen te lezen etc. Maar om nu een abonnement op het ntvg te gaan nemen als je nog niet eens geneeskundestudent bent lijkt me wat ver gaan.
Shine bright like a diamond.
pi_134085013
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 18:33 schreef DefinitionX het volgende:
Even een vraagje voor de gnk studenten/artsen:

Stel dat je mee zou doen aan de dc selectie van de EUR, hoe zou je op de volgende onderdelen voorbereiden:

- Anatomie
- Rekenen
- College toets
- Logisch redeneren
- Wetenschappelijke interpretatie

?

Anatomie zal ik met een boek doen. Rekenen denk ik wel te kunnen doen. Die college toets is stampen als een gek. Logisch redeneren en wetenschappelijke interpretatie zet ik echt vraagtekens bij.

Suggesties voor de andere onderdelen zijn ook welkom.
Voor logisch redeneren kan je je inderdaad slecht voorbereiden. Belangrijk is vooral het simpelste: goed lezen. Wetenschappelijke interpretatie, sja, wat je zou kunnen doen is een beetje leren hoe een artikel opgebouwd is, zodat je tijdens de toets weet waar je wat moet zoeken. Google maar eens op wetenschappelijk artikel.

Sowieso kan je ergens de toetsen die ze in vorige jaren afgenomen hebben vinden. Even googlen op decentraal en Erasmus.
pi_134089266
Ahh oke, dan denk ik dat ik pubmed artikelen ga doornemen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24312847

Goed genoeg toch? Ik had een wat langere inhoud verwacht.

Edit:

Dus die links leiden naar de gehele artikel.
  maandag 9 december 2013 @ 19:11:49 #105
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_134089595
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:02 schreef DefinitionX het volgende:
Ahh oke, dan denk ik dat ik pubmed artikelen ga doornemen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24312847

Goed genoeg toch? Ik had een wat langere inhoud verwacht.

Edit:

Dus die links leiden naar de gehele artikel.
Ik zou denk ik niet beginnen met een artikel geschreven door Iraanse studenten over de medicinale effecten van gember :P
Fietstas.
pi_134089880
Waarom niet:o?

Overigens, ik snap niet echt wat ze bedoelen met P:

quote:
Results: Ginger supplementation significantly reduced the levels of TNF-α (P = 0.006), IL-6 (P = 0.02) and hs-CRP (P = 0.012) in ginger group in comparison to baseline. Moreover, the analysis of covariance showed that the group received ginger supplementation significantly lowered TNF- α (15.3 ± 4.6 vs. 19.6 ± 5.2; P = 0.005) and hs-CRP (2.42 ± 1.7 vs. 2.56 ± 2.18; P = .016) concentrations in comparison to control group. While there were no significant changes in IL-6 (7.9 ± 2.1 vs. 7.8 ± 2.9; P > .05).
Ik wil geloven dat het met percentage te maken heeft. Misschien de spreiding?

Edit:

(15.3 ± 4.6 vs. 19.6 ± 5.2; P = 0.005)

Als ik ga rekenen zie ik geen verschil van 0.5%.
pi_134090095
Ik zou zeggen: koop een statistiekboek. Medical statistics at a glance of zo.
pi_134090403
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:18 schreef DefinitionX het volgende:
Waarom niet:o?

Overigens, ik snap niet echt wat ze bedoelen met P:

[..]

Ik wil geloven dat het met percentage te maken heeft. Misschien de spreiding?

Edit:

(15.3 ± 4.6 vs. 19.6 ± 5.2; P = 0.005)

Als ik ga rekenen zie ik geen verschil van 0.5%.

Zo diep gaan ze niet bij die wetenschappelijke toets, serieus. Zolang je weet hoe een artikel is opgebouwd, waar je bijvoorbeeld de aanleiding, methode en discussiepunten kan vinden, (wat niet donders lastig is, aangezien het er vaak boven staat) kom je al een heel eind.
pi_134090480
Ligt de drempel zo hoog bij de decentrale inmiddels dan? Ik had als VWO'er totaal geen kennis van al die zaken.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_134090773
dotKoen, zal ik aan denken als ik de volgende keer in de bieb ben. Van kopen zal niets komen aangezien ik geen geld heb.

clumsy_clown, als dat zo is, hoe komt het dan dat er maar zo weinig doorgaan? Dan moet voor dat deel vrijwel iedereen een voldoende hebben gehaald.

Seam, ach, je moet de toets in Belgie eens zien. Cynische kant is dat ik dat liever onderga dan een dc bij de EUR.
  maandag 9 december 2013 @ 19:56:35 #111
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134091788
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:37 schreef DefinitionX het volgende:
dotKoen, zal ik aan denken als ik de volgende keer in de bieb ben. Van kopen zal niets komen aangezien ik geen geld heb.

clumsy_clown, als dat zo is, hoe komt het dan dat er maar zo weinig doorgaan? Dan moet voor dat deel vrijwel iedereen een voldoende hebben gehaald.

Seam, ach, je moet de toets in Belgie eens zien. Cynische kant is dat ik dat liever onderga dan een dc bij de EUR.
Die cijfers betekenen het gemiddelde +/- de standaarddeviatie. Wat standaarddeviaties zijn kan ik je niet in 3 regels uitleggen. De p-waarde houdt in dat er een kans is van 0.05 (dus 5%) dat het verschil dat je gevonden hebt tussen 2 dingen berust op toeval, en niet een echt verschil is. In de medische wereld wordt 5% als algemeen acceptabel risico gevonden.
Stel je hebt bijvoorbeeld de stelling dat lange mannen ook lange vingers hebben. Om dat te bewijzen ga je 400 mannen opmeten. Daarin vind je bijvoorbeeld dat mannen met een lengte van > 1.80 m vingers hebben die zo'n 2 centimeter langer zijn dan die van korte mensen. De gemiddelde vingerlengtes tussen de 2 groepen vergelijk je met een statistische test, en daaruit komt dan die 2 centimeter, met een p-waarde. Als die p-waarde 0,05 of kleiner is, dan kun je zeggen dat het verschil er écht is, en als hij groter is dan zeg je dat er geen verschil is tussen de groepen (want dan was deze bevinding toeval en kun je bij wijze van spreken bij 400 andere mannen iets heel anders vinden).
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134092507
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:56 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Die cijfers betekenen het gemiddelde +/- de standaarddeviatie. Wat standaarddeviaties zijn kan ik je niet in 3 regels uitleggen. De p-waarde houdt in dat er een kans is van 0.05 (dus 5%) dat het verschil dat je gevonden hebt tussen 2 dingen berust op toeval, en niet een echt verschil is. In de medische wereld wordt 5% als algemeen acceptabel risico gevonden.
Stel je hebt bijvoorbeeld de stelling dat lange mannen ook lange vingers hebben. Om dat te bewijzen ga je 400 mannen opmeten. Daarin vind je bijvoorbeeld dat mannen met een lengte van > 1.80 m vingers hebben die zo'n 2 centimeter langer zijn dan die van korte mensen. De gemiddelde vingerlengtes tussen de 2 groepen vergelijk je met een statistische test, en daaruit komt dan die 2 centimeter, met een p-waarde. Als die p-waarde 0,05 of kleiner is, dan kun je zeggen dat het verschil er écht is, en als hij groter is dan zeg je dat er geen verschil is tussen de groepen (want dan was deze bevinding toeval en kun je bij wijze van spreken bij 400 andere mannen iets heel anders vinden).
Enorm bedankt!
pi_134099928
Ook in de biologie wordt meestal gewerkt met P < 0.05. In andere wetenschappen zoals de fysica worden er veeeel kleinere waarschijnlijkheid aangehouden.
pi_134100081
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:11 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Ik zou denk ik niet beginnen met een artikel geschreven door Iraanse studenten over de medicinale effecten van gember :P
Beter dan een artikel geschreven door Iraanse studenten over effecten van radiatie op de celcyclus. Giggity.
pi_134100261
Ik heb al een tijdje interesse in het doen van wetenschappelijk onderzoek en wil daarom graag ergens een ingang zien te vinden. Ik ben tweedejaars student (Maastricht) en tot nu toe is er in het curriculum ontzettend weinig aandacht besteed aan (het doen van) onderzoek, mijn vaardigheden op dat gebied zijn daarom bijna nul. Uiteraard ben ik wel bereid om er genoeg tijd in te steken om aan die vaardigheden te werken, en de tijd heb ik daar ook voor. Ik heb wel een idee in welke gebieden het onderzoek me het meest aanspreekt, maar ik ken binnen die onderzoeksgroepen helaas niemand.

Wat is volgens jullie het beste om zoiets aan te pakken? Een onderzoeker binnen de vakgroep mailen of binnenlopen bij het secretariaat van zo'n onderzoeksgroep en dan maar raak vragen? Ik hoop dat een van jullie in een vergelijkbare situatie heeft gezeten en wil delen hoe je het hebt aangepakt :)
pi_134100526
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 22:36 schreef meneer_valk het volgende:
Ik heb al een tijdje interesse in het doen van wetenschappelijk onderzoek en wil daarom graag ergens een ingang zien te vinden. Ik ben tweedejaars student (Maastricht) en tot nu toe is er in het curriculum ontzettend weinig aandacht besteed aan (het doen van) onderzoek, mijn vaardigheden op dat gebied zijn daarom bijna nul. Uiteraard ben ik wel bereid om er genoeg tijd in te steken om aan die vaardigheden te werken, en de tijd heb ik daar ook voor. Ik heb wel een idee in welke gebieden het onderzoek me het meest aanspreekt, maar ik ken binnen die onderzoeksgroepen helaas niemand.

Wat is volgens jullie het beste om zoiets aan te pakken? Een onderzoeker binnen de vakgroep mailen of binnenlopen bij het secretariaat van zo'n onderzoeksgroep en dan maar raak vragen? Ik hoop dat een van jullie in een vergelijkbare situatie heeft gezeten en wil delen hoe je het hebt aangepakt :)
Het hoofd (meestal een Prof.) van een onderzoeksafdeling mailen en je verhaal vertellen, heel misschien laten ze je dan wel in het lab snuffelen aan onderzoek onder begeleiding van een senior researcher.
Lab vaardigheden leer je toch niet op de uni, zelfs al dacht ik als (medische) biologie student met veel practicum ervaring dat dat wel het geval was. Kom je in een lab te werken, dan moet je alles opnieuw leren, pipetteer technieken zijn opeens anders op de werkvloer, protocollen zijn anders, je moet zelf je agar platen gieten, reinstrijken maken is anders, geen practicum assistenten die al je vragen beantwoorden, alles is anders.

En dus: everyone starts at zero.
  dinsdag 10 december 2013 @ 07:50:52 #117
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_134107617
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 22:36 schreef meneer_valk het volgende:
Ik heb al een tijdje interesse in het doen van wetenschappelijk onderzoek en wil daarom graag ergens een ingang zien te vinden. Ik ben tweedejaars student (Maastricht) en tot nu toe is er in het curriculum ontzettend weinig aandacht besteed aan (het doen van) onderzoek, mijn vaardigheden op dat gebied zijn daarom bijna nul. Uiteraard ben ik wel bereid om er genoeg tijd in te steken om aan die vaardigheden te werken, en de tijd heb ik daar ook voor. Ik heb wel een idee in welke gebieden het onderzoek me het meest aanspreekt, maar ik ken binnen die onderzoeksgroepen helaas niemand.

Wat is volgens jullie het beste om zoiets aan te pakken? Een onderzoeker binnen de vakgroep mailen of binnenlopen bij het secretariaat van zo'n onderzoeksgroep en dan maar raak vragen? Ik hoop dat een van jullie in een vergelijkbare situatie heeft gezeten en wil delen hoe je het hebt aangepakt :)
Aan een docent na een college vragen of hij iets weet/heeft, of inderdaad iemand mailen. Meestal zijn mensen wel blij met enthousiaste studenten!
Fietstas.
  dinsdag 10 december 2013 @ 07:54:14 #118
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_134107646
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:56 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Die cijfers betekenen het gemiddelde +/- de standaarddeviatie. Wat standaarddeviaties zijn kan ik je niet in 3 regels uitleggen. De p-waarde houdt in dat er een kans is van 0.05 (dus 5%) dat het verschil dat je gevonden hebt tussen 2 dingen berust op toeval, en niet een echt verschil is. In de medische wereld wordt 5% als algemeen acceptabel risico gevonden.
Stel je hebt bijvoorbeeld de stelling dat lange mannen ook lange vingers hebben. Om dat te bewijzen ga je 400 mannen opmeten. Daarin vind je bijvoorbeeld dat mannen met een lengte van > 1.80 m vingers hebben die zo'n 2 centimeter langer zijn dan die van korte mensen. De gemiddelde vingerlengtes tussen de 2 groepen vergelijk je met een statistische test, en daaruit komt dan die 2 centimeter, met een p-waarde. Als die p-waarde 0,05 of kleiner is, dan kun je zeggen dat het verschil er écht is, en als hij groter is dan zeg je dat er geen verschil is tussen de groepen (want dan was deze bevinding toeval en kun je bij wijze van spreken bij 400 andere mannen iets heel anders vinden).
wat artsen vaak vergeten is dat de effectgrootte net zo belangrijk is als de p-waarde. Effect kan niet significant zijn maar toch betekenisvol groot, en iets kan significant zijn maar compleet betekenisloos in grootte. Maar goed, dat vragen sowieso niet op die toets, dat weten de meeste artsen vaak niet eens helaas.
pi_134107864
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2013 07:54 schreef Grumpey het volgende:

[..]

wat artsen vaak vergeten is dat de effectgrootte net zo belangrijk is als de p-waarde. Effect kan niet significant zijn maar toch betekenisvol groot, en iets kan significant zijn maar compleet betekenisloos in grootte. Maar goed, dat vragen sowieso niet op die toets, dat weten de meeste artsen vaak niet eens helaas.
Zijn ze bij mijn onderzoeksgroep erg streng in overigens.
pi_134111298
Bedankt Sam en Kassaa!
pi_134114090
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 22:36 schreef meneer_valk het volgende:
Ik heb al een tijdje interesse in het doen van wetenschappelijk onderzoek en wil daarom graag ergens een ingang zien te vinden. Ik ben tweedejaars student (Maastricht) en tot nu toe is er in het curriculum ontzettend weinig aandacht besteed aan (het doen van) onderzoek, mijn vaardigheden op dat gebied zijn daarom bijna nul. Uiteraard ben ik wel bereid om er genoeg tijd in te steken om aan die vaardigheden te werken, en de tijd heb ik daar ook voor. Ik heb wel een idee in welke gebieden het onderzoek me het meest aanspreekt, maar ik ken binnen die onderzoeksgroepen helaas niemand.

Wat is volgens jullie het beste om zoiets aan te pakken? Een onderzoeker binnen de vakgroep mailen of binnenlopen bij het secretariaat van zo'n onderzoeksgroep en dan maar raak vragen? Ik hoop dat een van jullie in een vergelijkbare situatie heeft gezeten en wil delen hoe je het hebt aangepakt :)
Vond je het honoursprogramma niks dan? Er is een speciaal programma voor research, heb het zelf gevolgd.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_134114875
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 december 2013 13:24 schreef Seam het volgende:

[..]

Vond je het honoursprogramma niks dan? Er is een speciaal programma voor research, heb het zelf gevolgd.
Dat is sinds dit jaar helaas helemaal veranderd, ze hebben de verschillende richtingen die het honoursprogramma vroeger had bij elkaar gegooid en er was dus geen programma meer dat specifiek gericht was op onderzoek.
pi_134115235
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 13:51 schreef meneer_valk het volgende:

[..]

Dat is sinds dit jaar helaas helemaal veranderd, ze hebben de verschillende richtingen die het honoursprogramma vroeger had bij elkaar gegooid en er was dus geen programma meer dat specifiek gericht was op onderzoek.
Oh damn balen zeg. Ja dan moet je nu zelf wat meer moeite gaan doen. Je kan vragen aan een van je tutors of hij meewerkt aan wetenschappelijk onderzoek en zeggen dat je interesse hebt. Docenten bij een college kun je ook proberen maar meestal staan ze daar niet zo open voor (spreek uit ervaring). Verder kun je ook gewoon direct contact opnemen met een van de onderzoeksinstituten en vragen wat er mogelijk is voor jou.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  dinsdag 10 december 2013 @ 18:31:20 #124
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_134123486
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:04 schreef Seam het volgende:

[..]

Oh damn balen zeg. Ja dan moet je nu zelf wat meer moeite gaan doen. Je kan vragen aan een van je tutors of hij meewerkt aan wetenschappelijk onderzoek en zeggen dat je interesse hebt. Docenten bij een college kun je ook proberen maar meestal staan ze daar niet zo open voor (spreek uit ervaring). Verder kun je ook gewoon direct contact opnemen met een van de onderzoeksinstituten en vragen wat er mogelijk is voor jou.
Ik heb ook hier en daar meegeholpen met wat onderzoeken, is opzich best te regelen. Welke richting zoek je een beetje op? Wellicht kan ik je wat in de richting helpen.

Ah, heb de verkeerde gequote..
pi_134132203
meneer_valk, ik weet niet waar je zit (in Nijmegen zou ik bij Derma wellicht wat kunnen regelen), maar ik heb ook gewoon als bachelor student het afdelingshoofd gemaild en zo is dat gaan rollen. Nu heb ik in principe mijn eigen onderzoek om te verneuken :')
pi_134135594
* dotKoen is dokter
pi_134135849
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 23:04 schreef dotKoen het volgende:
* dotKoen is dokter
Gefeliciteerd!
pi_134135879
Ik las ergens een artikel dat het idee om een psycholoog naast een huisarts te zetten tijdens de spreekuren, goed zou uitpakken. Ha, echt niet dus he.
pi_134137774
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 23:04 schreef dotKoen het volgende:
* dotKoen is dokter
Had ik al gemeld dat je internist moet worden? ;)

Gefeliciteeeeerd! :D
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_134140215
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 23:04 schreef dotKoen het volgende:
* dotKoen is dokter
Hartelijk gefeliciteerd!
pi_134143789
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2013 18:31 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Ik heb ook hier en daar meegeholpen met wat onderzoeken, is opzich best te regelen. Welke richting zoek je een beetje op? Wellicht kan ik je wat in de richting helpen.

Ah, heb de verkeerde gequote..
DM :)

Gefeliciteerd Koen!
  woensdag 11 december 2013 @ 14:33:05 #132
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134149894
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 23:04 schreef dotKoen het volgende:
* dotKoen is dokter
gefeliciteerd collega!
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134150567
Gefeliciteerd koen!
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_134150863
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:04 schreef Seam het volgende:

[..]

Oh damn balen zeg. Ja dan moet je nu zelf wat meer moeite gaan doen. Je kan vragen aan een van je tutors of hij meewerkt aan wetenschappelijk onderzoek en zeggen dat je interesse hebt. Docenten bij een college kun je ook proberen maar meestal staan ze daar niet zo open voor (spreek uit ervaring). Verder kun je ook gewoon direct contact opnemen met een van de onderzoeksinstituten en vragen wat er mogelijk is voor jou.
Apart. Bij ons in Rotterdam riepen ze vaak aan het eind van colleges juist studenten die interesse hadden in onderzoek eens een mailtje te sturen.
pi_134154434
Thanks :)
pi_134157552
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 19:39 schreef Grumpey het volgende:

[..]

ben 30, en zit er nu. Geen enkel probleem.
Heb jij de indruk dat de opleiding voor jou gemakkelijker is doordat jij al een een soortgelijke opleiding achter de rug had en gepromoveerd bent?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_134157822
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 23:12 schreef DefinitionX het volgende:
Ik las ergens een artikel dat het idee om een psycholoog naast een huisarts te zetten tijdens de spreekuren, goed zou uitpakken. Ha, echt niet dus he.
Misschien een lobby omdat de werkeloosheid onder psychologen is toegenomen? :)
het zou me wat zijn, de premie van de medische verzekering is nu al bijna niet meer te betalen. Nee dank je, laat de huisarts zelf maar een beetje leren communiceren. ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_134158156
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 18:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Misschien een lobby omdat de werkeloosheid onder psychologen is toegenomen? :)
het zou me wat zijn, de premie van de medische verzekering is nu al bijna niet meer te betalen. Nee dank je, laat de huisarts zelf maar een beetje leren communiceren. ;)
Ja inderdaad, zoiets dacht ik ook.
pi_134159854
Zo, straks weer nachtdienst op de IC.
Voordeel van de IC: Niet tig patiënten om 01:00 's nachts met "Ik heb al 3 weken last van..."
:P
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_134160549
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 23:04 schreef dotKoen het volgende:
* dotKoen is dokter
Congratulations, doc!
pi_134162108
Ik snap iets niet.

Er studeren jaarlijks zo'n 2-3k artsen af, nietwaar? Hoe kan het dat er plaats is voor al die artsen om later te werken? Overschrijdt dit aantal niet ook het aantal ANIOS plekken?
pi_134162270
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 20:25 schreef DefinitionX het volgende:
Ik snap iets niet.

Er studeren jaarlijks zo'n 2-3k artsen af, nietwaar? Hoe kan het dat er plaats is voor al die artsen om later te werken? Overschrijdt dit aantal niet ook het aantal ANIOS plekken?
Die zijn er ook niet. Niet elke afgestudeerde arts gaat later ook als arts werken. Sommigen gaan het onderzoek in, anderen bedrijfsleven. Een handjevol wordt medisch specialist. Meerendeel gaat richting huisartsgeneeskunde, sociale geneeskunde, ouderengeneeskunde etc.
Shine bright like a diamond.
pi_134162868
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 20:28 schreef June. het volgende:

[..]

Die zijn er ook niet. Niet elke afgestudeerde arts gaat later ook als arts werken. Sommigen gaan het onderzoek in, anderen bedrijfsleven. Een handjevol wordt medisch specialist. Meerendeel gaat richting huisartsgeneeskunde, sociale geneeskunde, ouderengeneeskunde etc.
Je wilt dus zeggen dat er elk jaar genoeg plek is in de zorg om 2-3k dokters van een baan te garanderen?

Dat vind ik namelijk bijzonder.
pi_134163371
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 20:39 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Je wilt dus zeggen dat er elk jaar genoeg plek is in de zorg om 2-3k dokters van een baan te garanderen?

Dat vind ik namelijk bijzonder.
Nee, beter lezen. "Die zijn er ook niet. Niet elke afgestudeerde arts gaat later ook als arts werken."
Maar goed, weet ook niet de precieze aantallen.
Shine bright like a diamond.
pi_134163946
Er stroomden in 2012 al 2300 artsen in in vervolgopleidingen. Daar is dus best plek voor. Zie ook het Capaciteitsorgaan.
pi_134165019
Voorts ben ik van mening dat eenieder die het woord 'me' als bezittelijk voornaamwoord gebruikt, terstond geabstineerd dient te worden.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_134165381
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 20:49 schreef June. het volgende:

[..]

Nee, beter lezen. "Die zijn er ook niet. Niet elke afgestudeerde arts gaat later ook als arts werken."
Maar goed, weet ook niet de precieze aantallen.
Ik had erbij moeten zeggen dat ik bedoelde zorg inlcusief de andere sectoren waar een afgestudeerde geneeskundige kan werken.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 20:59 schreef dotKoen het volgende:
Er stroomden in 2012 al 2300 artsen in in vervolgopleidingen. Daar is dus best plek voor. Zie ook het Capaciteitsorgaan.
Thanks.
  donderdag 12 december 2013 @ 23:15:46 #148
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_134211081
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Heb jij de indruk dat de opleiding voor jou gemakkelijker is doordat jij al een een soortgelijke opleiding achter de rug had en gepromoveerd bent?
leren gaat me makkelijker af, discipline is onderdeel van mijn dagritme geworden sinds promotie, en dat is heel handig. Ik weet ook veel beter wat relevant is in een hoofdstuk/verhaal/college, kan beter dan anderen focussen op het mechanisme en daardoor veel efficienter de stof tot me nemen.
Neemt niet weg dat ik gewoon als postdoc werk, en zodoende weken van 55 uur maak. Prima, maar het gaat niet vanzelf. Mijn eerste tentamenuitslag is een 8 overigens, en dat terwijl je toch veel kennis jezelf nog moet eigen maken: iets weten is stap 1, er ook in je klinisch redeneren mee aan de slag kunnen leer je niet in een promotie/studie neuroscience.
pi_134214374
quote:
99s.gif Op woensdag 11 december 2013 21:13 schreef intoxicated het volgende:
Voorts ben ik van mening dat eenieder die het woord 'me' als bezittelijk voornaamwoord gebruikt, terstond geabstineerd dient te worden.
_O_
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_134218144
Sommige onderzoeken :')
Maar leuk voor feestjes:

http://www.bmj.com/content/347/bmj.f7255

:P
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_134220474
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 december 2013 10:58 schreef Godshand het volgende:
Sommige onderzoeken :')
Maar leuk voor feestjes:

http://www.bmj.com/content/347/bmj.f7255

:P
Hilarisch :p vraag me wel af of dit nu echt zo'n BMJ-waardig onderzoek is, maar het is inderdaad een grappig onderzoek^^
pi_134220506
Vind dit maar een matig artikel in de anders vermakelijke BMJ kersteditie.
pi_134229715
* MaxC is vanaf nu ook dokter 8-)
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_134229962
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 16:46 schreef MaxC het volgende:
* MaxC is vanaf nu ook dokter 8-)
*O*
pi_134234051
http://nos.nl/artikel/586291-excuses-amc-voor-weduwe-tromp.html

De huisarts komt hiermee niet terug, maar ik vind het wel fair dat het AMC openlijk toegeeft dat ze niet in de juiste volgorde heeft gehandeld.
pi_134252389
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 19:06 schreef christiman het volgende:
http://nos.nl/artikel/586291-excuses-amc-voor-weduwe-tromp.html

De huisarts komt hiermee niet terug, maar ik vind het wel fair dat het AMC openlijk toegeeft dat ze niet in de juiste volgorde heeft gehandeld.
Nou inderdaad. Je maag draait er toch van om. En dan kwam je van die idiote figuren tegen die destijds vonden dat het AMC correct had gehandeld en dat ze hetzelfde zouden doen. *ril*

Goed dat het AMC excuses heeft aangeboden, jammer dat het zolang duurde en dat het überhaupt zo is gegaan. Maar ik had nooit gedacht dat ze er ooit op terug zouden komen dus dit valt me 100% van ze mee

Edit: maar als ik huisarts was zou ik de samenwerking met het AMC toch opzeggen lol. Er is daar nogal wat mis met de ethiek, ik zou me niet veilig voelen
pi_134255027
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 01:07 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Nou inderdaad. Je maag draait er toch van om. En dan kwam je van die idiote figuren tegen die destijds vonden dat het AMC correct had gehandeld en dat ze hetzelfde zouden doen. *ril*

Goed dat het AMC excuses heeft aangeboden, jammer dat het zolang duurde en dat het überhaupt zo is gegaan. Maar ik had nooit gedacht dat ze er ooit op terug zouden komen dus dit valt me 100% van ze mee

Edit: maar als ik huisarts was zou ik de samenwerking met het AMC toch opzeggen lol. Er is daar nogal wat mis met de ethiek, ik zou me niet veilig voelen
http://nos.nl/artikel/586348-melding-igz-na-gesprek-tromp.html

Dit artikel wekt inderdaad de indruk dat het uiteindelijk de medisch ethicus is geweest die niet 'de procedure' heeft gevolgd om het eerst aan de medische directie en de RvB voor te leggen. Volgens dit artikel was de medisch ethicus zelf niet eens 'bevoegd' om een melding te doen. Raar dat IGZ het dan ook meteen overdroeg aan het OM, zonder eerst terug te koppelen naar het bestuur van het AMC, laat staan in gesprek te gaan met Tromp.
pi_134258439
Ach, lekker leuk allemaal post festum eigen aars indekken en zondebokjes opofferen met hun schijnheilige klote toneelstukje.

Tromp is dood. Klote bureaucraten.
pi_134287281
Die haat op en grapjes over dermatologie als specialisme (''je kan altijd nog dermatoloog worden''), waar komt dat vandaan vraag ik me af?
  zondag 15 december 2013 @ 13:54:09 #160
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134287797
quote:
5s.gif Op zondag 15 december 2013 13:39 schreef samthegreat5 het volgende:
Die haat op en grapjes over dermatologie als specialisme (''je kan altijd nog dermatoloog worden''), waar komt dat vandaan vraag ik me af?
Omdat dermatologen een reputatie hebben van dat ze maar van 9 tot 5 werken en geen diensten doen. Want hoeveel dermatologische spoedgevallen ken jij? Oh nee, acuut eczeem! ;)
En ze harken heeeeeeel veeeel geld binnen, zodat ze in hun vele vrije tijd lekker kunnen gaan golfen.

Dat zijn de vooroordelen.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134287853
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 13:54 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Omdat dermatologen een reputatie hebben van dat ze maar van 9 tot 5 werken en geen diensten doen. Want hoeveel dermatologische spoedgevallen ken jij?
Toxische epidermale nekrolyse?
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 13:54 schreef Pluizel het volgende:
En ze harken heeeeeeel veeeel geld binnen, zodat ze in hun vele vrije tijd lekker kunnen gaan golfen.

Dat zijn de vooroordelen.
Harken ze echt zoveel meer geld binnen dan andere specialisten?
  zondag 15 december 2013 @ 14:07:24 #162
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134288264
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 13:55 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Toxische epidermale nekrolyse?

[..]

Harken ze echt zoveel meer geld binnen dan andere specialisten?
nekrolyse? seriously? google moet je toch verbeteren daarin? :P
Maar mensen met TEN gaan naar de IC, en dan vallen ze onder de intensivisten. Ze komen hoogstens even langs voor een biopt, maar dan is de patholoog de gene die het beoordeelt. Midden in de nacht is het dan eerder de chirurg die even in zo'n blaar prikt.

Er was ooit ergens zo'n lijst van wat de specialismen verdienen tegenover elkaar. Microbiologen en radiologen staan bovenaan dacht ik, maar de dermatologen zitten er niet ver achter.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134288355
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:07 schreef Pluizel het volgende:
nekrolyse? seriously? google moet je toch verbeteren daarin?
Sorry hoor, necrolyse. :6
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:07 schreef Pluizel het volgende:
Er was ooit ergens zo'n lijst van wat de specialismen verdienen tegenover elkaar. Microbiologen en radiologen staan bovenaan dacht ik, maar de dermatologen zitten er niet ver achter.
Is microbiologie een medisch specialisme dan? Ik wist dat ik het kon worden, niet dat het een specialisme was :{
  zondag 15 december 2013 @ 14:10:44 #164
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134288390
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:09 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Sorry hoor, necrolyse. :6

[..]

Is microbiologie een medisch specialisme dan? :{
Ja, medische microbiologie! Dan weet je alles over micro-organismen en antibiotica.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134288446
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:10 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Ja, medische microbiologie! Dan weet je alles over micro-organismen en antibiotica.
Geen verkeerd specialisme. Ik zou mijn microbiologie professor trots maken :+
Op het lab bij derma merk je toch wel meteen dat, hoewel huidmicrobioom onderzoek daar helemaal hot is, het geen microbiologen zijn, door gebrek aan kennis maar ook gebrek aan apparatuur.
pi_134288901
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:10 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Ja, medische microbiologie! Dan weet je alles over micro-organismen en antibiotica.
Zo simpel is het niet, maar dat wist je denk ik wel.

Een arts medische microbiologie moet alles nakijken van het lab dat samples van patienten binnenkrijgt. Een fout daar en de ellende kan beginnen.

Ik vraag me echter af wat zo'n persoon in zijn 6 jarige specialisme (geloof ik?) allemaal doet en leert. Als hij echt alles moet weten van micro-organismen en antibiotica; damn. Ik heb enkel hier een deel van bestudeerd voor mijn huidige opleiding, maar zelfs dan is het veel. Dat is misschien maar een fractie van wat die arts moet weten.

Toch vind ik de interne beter omdat ik het gevoel heb dat je daar meer patientencontact hebt.
pi_134289114
Aangezien ik toch op de afd. Derma werk heb ik één van de artsen maar even laten kijken naar m'n wang: hij dacht dat het een schimmelinfectie was, heeft me Loprox voorgeschreven. Als ik zelf mijn foto's ervan bekijk dan lijkt het inderdaad wel op tinea corporis: intacte huid in het midden, omringd met een cirkel van roodheid.

Maar ik zit te denken: aangezien ik toch in het lab werk, kan ik voor de lol meteen wel even een swabje nemen van mezelf en daar overnacht een kweekje van maken (heb toch agar platen genoeg) en meteen even onder de microscoop bekijken of het echt een schimmelinfectie is :') _O-

Of even een agar plaat met AB pakken om alleen eukaryote MO's te laten groeien :P.
pi_134289659
Als medisch microbioloog verdien je toch dik en ben je de helft van de tijd aan het golven?
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  zondag 15 december 2013 @ 14:43:00 #169
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134289712
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:26 schreef samthegreat5 het volgende:
Aangezien ik toch op de afd. Derma werk heb ik één van de artsen maar even laten kijken naar m'n wang: hij dacht dat het een schimmelinfectie was, heeft me Loprox voorgeschreven. Als ik zelf mijn foto's ervan bekijk dan lijkt het inderdaad wel op tinea corporis: intacte huid in het midden, omringd met een cirkel van roodheid.

Maar ik zit te denken: aangezien ik toch in het lab werk, kan ik voor de lol meteen wel even een swabje nemen van mezelf en daar overnacht een kweekje van maken (heb toch agar platen genoeg) en meteen even onder de microscoop bekijken of het echt een schimmelinfectie is :') _O-

Of even een agar plaat met AB pakken om alleen eukaryote MO's te laten groeien :P.
Dit is precies waarom dokters zulke waardeloze patiënten zijn. Nou weet ik dat jij geen dokter bent, maar je doet wel precies hetzelfde: lekker zelf de diagnose proberen te stellen.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134289716
quote:
7s.gif Op zondag 15 december 2013 14:41 schreef Seam het volgende:
Als medisch microbioloog verdien je toch dik en ben je de helft van de tijd aan het golven?
Je vergeet de andere bezigheid: je in de koudte kamer aftrekken in je voorraad van agar platen en die dan kweken om te zien wat voor mooie dingen er op groeien.
pi_134289789
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:43 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Dit is precies waarom dokters zulke waardeloze patiënten zijn. Nou weet ik dat jij geen dokter bent, maar je doet wel precies hetzelfde: lekker zelf de diagnose proberen te stellen.
Nee, ik probeer zijn diagnose te bevestigen. Want iemand die mompelt: ''hmghn, ja uh, even nadenken, heb je huisdieren? Nee? Uh, ja ziet eruit als een schimmelinfectie doe maar smeren met dit en als het niet weggaat kom maar terug'' komt niet erg overtuigend over. Waarom moeilijk doen en zeuren om een biopt als ik het zelf ook kan doen :P
pi_134290469
En wat is de reden met ciclopirox te beginnen en niet met een imidazol-antimycoticum?
pi_134290578
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 15:03 schreef dotKoen het volgende:
En wat is de reden met ciclopirox te beginnen en niet met een imidazol-antimycoticum?
Dat was precies de vraag die ik mijzelf ook stelde. Er staat me iets bij dat Loprox 1 van de weinige antimycotica is die nog door de verzekering vergoed worden.
pi_134290895
quote:
For identification by light microscopy, a scraping or swab of the affected area is placed on a microscope slide. A single drop of 10% potassium hydroxide (KOH) solution is then added to the specimen. The KOH dissolves the skin cells, but leaves the Candida cells intact, permitting visualization of pseudohyphae and budding yeast cells typical of many Candida species.
Maandag maar even doen dan.

Wel even een controle meenemen van een stukje gezonde huid. Anders heb ik geen referentiebeeld.

[ Bericht 10% gewijzigd door samthegreat5 op 15-12-2013 15:25:12 ]
  zondag 15 december 2013 @ 16:58:41 #175
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134295120
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:45 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Nee, ik probeer zijn diagnose te bevestigen. Want iemand die mompelt: ''hmghn, ja uh, even nadenken, heb je huisdieren? Nee? Uh, ja ziet eruit als een schimmelinfectie doe maar smeren met dit en als het niet weggaat kom maar terug'' komt niet erg overtuigend over. Waarom moeilijk doen en zeuren om een biopt als ik het zelf ook kan doen :P
Jah eh veel opties heb je ook niet met iets dat op je wang schilfert. Schimmel of eczeem komen het vaakst voor. Dus dan is smeren met dat spulletje waarschijnlijk ook een prima eerste zet.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134297639
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 16:58 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Jah eh veel opties heb je ook niet met iets dat op je wang schilfert. Schimmel of eczeem komen het vaakst voor. Dus dan is smeren met dat spulletje waarschijnlijk ook een prima eerste zet.
Ja, zei ook niet dat het niet zo was. Mijn nieuwschierigheid gebiedt mij gewoon om eens lekker te spelen gezien de apparatuur toch aanwezig is :P
pi_134297946
Nieuwschierigheid :')
pi_134298807
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 18:02 schreef Temple het volgende:
Nieuwschierigheid :')
For science!
pi_134299106
haha je snapt het nog steeds niet
pi_134300357
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 18:32 schreef Temple het volgende:
haha je snapt het nog steeds niet
Oh, jezus. Ik ben lysdectisch aan het worden :')
I hoped it would never come to this.
pi_134300706
Vaarwel, ik kan niet met de schaamte leven.


[ Bericht 26% gewijzigd door samthegreat5 op 15-12-2013 19:25:27 ]
pi_134306787
Je had het ook goed kunnen maken door de zeggen: die sc staat voor de sc van science, en die h komt aanwapperen van 'homeostase', omdat balans en science bijelkaar horen. Ofzoiets. :p
pi_134307740
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 19:18 schreef samthegreat5 het volgende:
Vaarwel, ik kan niet met de schaamte leven.
[ afbeelding ]
GC / Blegh, ik ben slecht in talen... Ga de tests in dit topic maar eens doen. Treurig sommige resultaten. Terwijl ik een allochtoon ben ben ik beter in Nederlands dan velen daar. Maar als ik vanuit het Engels beredeneer ga ik vrijwel altijd de fout in :') Kuttaal is het eigenlijk ook.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_134308379
quote:
7s.gif Op zondag 15 december 2013 21:25 schreef Seam het volgende:

[..]

GC / Blegh, ik ben slecht in talen... Ga de tests in dit topic maar eens doen. Treurig sommige resultaten. Terwijl ik een allochtoon ben ben ik beter in Nederlands dan velen daar. Maar als ik vanuit het Engels beredeneer ga ik vrijwel altijd de fout in :') Kuttaal is het eigenlijk ook.
Ik heb liever een arts die veel van zijn vak afweet. Dat hij t/dt foutjes maakt; care.

* Defx is slecht in Nederlands.
pi_134308634
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 21:37 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Ik heb liever een arts die veel van zijn vak afweet. Dat hij t/dt foutjes maakt; care.

* Defx is slecht in Nederlands.
ik was altijd beter in talen. Mijn docenten hier vonden het vreemd dat ik daar niet verder in ging :')
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_134308681
quote:
7s.gif Op zondag 15 december 2013 21:43 schreef Seam het volgende:

[..]

ik was altijd beter in talen. Mijn docenten hier vonden het vreemd dat ik daar niet verder in ging :')
Nou...Mijn Engels is wel goed.

quote:
Well done for completing the test. Your score is 25
Wat is dit? C2 ofzo?

Ik was er zo in 2 minuten klaar mee.
pi_134309844
quote:
7s.gif Op zondag 15 december 2013 21:43 schreef Seam het volgende:

[..]

ik was altijd beter in talen. Mijn docenten hier vonden het vreemd dat ik daar niet verder in ging :')
Ik zoog in alle bèta vakken: heb wiskunde B met een 5 afgesloten, scheikunde met een 6, biologie met een 7 (dat dan nog wel), natuurkunde heb ik op de middelbare überhaupt niet gehad (moest ik in de zomervakantie na mijn examen inhalen: 8 weken met de trein naar Utrecht.. :') ). En ben toch uiteindelijk op de bèta faculteit beland :P
pi_134338000
Nou, ik heb mijn schimmelkweek van de vermeende tinea plek op kweek gezet hoor. Ben benieuwd wat er morgen op gegroeid is :'). Onder de microscoop dacht ik wel hyphae te zien, dus wellicht dat dermatoloog poepjesbroek de correcte diagnose heeft gesteld.
pi_134348236
Is er echt niets te doen tegen costochondritis? Ik bedoel dan een permanent iets.
pi_134350641
Wie gaat er morgen nog meer naar het Radboudumc kerstconcert? :D
pi_134352086
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 23:28 schreef samthegreat5 het volgende:
Wie gaat er morgen nog meer naar het Radboudumc kerstconcert? :D
Ik werk/studeer niet meer in het Radboud *O*
pi_134352257
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2013 00:10 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ik werk/studeer niet meer in het Radboud *O*
Ja, waar had je ook al weer een plek bemachtigd? Utrecht?
pi_134352276
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 00:17 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ja, waar had je ook al weer een plek bemachtigd? Utrecht?
Jep. Arts-onderzoeker neurologie.
pi_134352305
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 22:36 schreef DefinitionX het volgende:
Is er echt niets te doen tegen costochondritis? Ik bedoel dan een permanent iets.
Costecotmie.
pi_134352396
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 00:18 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Jep. Arts-onderzoeker neurologie.
Nice. Ik ga maar eens pitten, morgen hele dag kutten met aanhechting van staph aureus en staph epidermidis aan corneocyten. Dan de kerstborrel van de afdeling en dan het kerstconcert door het Nijmeegs studentenorkest :P.
pi_134352596
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 00:19 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Costecotmie.
Onder het mes ervoor. Nou, het lijkt me wel wat eigenlijk, maar ik weet niet of de risico's van de operatie tegenover de voordelen het waard maakt.

Over chirurgie gesproken:


Vond het een beetje moeilijk om helemaal af te kijken. Ik mag hopen dat die patient onder de narcose was (hij lijkt wel te hyperventileren).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3140234/
pi_134354655
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 00:30 schreef DefinitionX het volgende:
Over chirurgie gesproken:


Vond het een beetje moeilijk om helemaal af te kijken. Ik mag hopen dat die patient onder de narcose was (hij lijkt wel te hyperventileren).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3140234/
waarom kijk ik dit terwijl ik net mijn ontbijt opeet :D
Patient bewoog met hoofd en armen dus denk geen narcose
pi_134355359
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 07:05 schreef computergirl het volgende:

[..]

waarom kijk ik dit terwijl ik net mijn ontbijt opeet :D
Patient bewoog met hoofd en armen dus denk geen narcose
Haha.

Ik vermoed dat wat ze in de video weghalen geen gaas met bepaalde antibiotica is, maar eerder ontstoken botweefsel. Getsie.
pi_134359388
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 08:49 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Haha.

Ik vermoed dat wat ze in de video weghalen geen gaas met bepaalde antibiotica is, maar eerder ontstoken botweefsel. Getsie.
:')
  dinsdag 17 december 2013 @ 13:22:35 #200
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134362287
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 00:30 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Onder het mes ervoor. Nou, het lijkt me wel wat eigenlijk, maar ik weet niet of de risico's van de operatie tegenover de voordelen het waard maakt.

Over chirurgie gesproken:


Vond het een beetje moeilijk om helemaal af te kijken. Ik mag hopen dat die patient onder de narcose was (hij lijkt wel te hyperventileren).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3140234/
Nee, die patënt is wakker. En hij hyperventileert niet, hij moet gewoon anders ademen omdat z'n borstbeen doormidden is. Dan heb je niet zo veel aan je intercostaalspieren.
En die prut op dat gaas zal wel een mix zijn van pus en een of ander antibacteriel goedje.

Wel gaaf om dat hart zo in de diepte te zien klopppen 8-)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134362730
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_134364804
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 13:22 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Nee, die patënt is wakker. En hij hyperventileert niet, hij moet gewoon anders ademen omdat z'n borstbeen doormidden is. Dan heb je niet zo veel aan je intercostaalspieren.
En die prut op dat gaas zal wel een mix zijn van pus en een of ander antibacteriel goedje.

Wel gaaf om dat hart zo in de diepte te zien klopppen 8-)
:D

Thx trouwens, ja, beetje dom van me misschien, maar ik dacht: botweefsel zal wel door de infectie slap worden/rotten.
pi_134364849
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2013 11:50 schreef Ace1 het volgende:

[..]

:')
Leg es uit dan.
pi_134364892
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 14:29 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Leg es uit dan.
Pluizel legt het prima uit.
pi_134365215
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2013 14:30 schreef Ace1 het volgende:

[..]

Pluizel legt het prima uit.
Okido.
pi_134396470
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:43 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Dit is precies waarom dokters zulke waardeloze patiënten zijn. Nou weet ik dat jij geen dokter bent, maar je doet wel precies hetzelfde: lekker zelf de diagnose proberen te stellen.
Doe ik ook als ik een luchtweg- of urineweginfectie heb. Lekker boeiend
pi_134396532
quote:
7s.gif Op zondag 15 december 2013 21:25 schreef Seam het volgende:

[..]

GC / Blegh, ik ben slecht in talen... Ga de tests in dit topic maar eens doen. Treurig sommige resultaten. Terwijl ik een allochtoon ben ben ik beter in Nederlands dan velen daar. Maar als ik vanuit het Engels beredeneer ga ik vrijwel altijd de fout in :') Kuttaal is het eigenlijk ook.
Ik ben ook een allochtoon. Een zwarte ook nog. Maar ik beroep mij graag op mijn allochtoonheid als ik een spelfout maak
pi_134413090
Ik roep Lily uit tot ''heldin van het geneeskunde topic'' :@
pi_134413121
On another note:

Gisteren op het radboudumc kerstconcert:


Gisteren uitgevoerd door het Nijmeegs studentenorkest. Zeker niet slecht uitgevoerd. Zeer mooie symfonie. Pluspunt: ik heb alleen maar mooie dames gezien in het orkest, geen één maar dan ook geen één niet zo knappe dame gezien :')

Correlatie ^^

[ Bericht 8% gewijzigd door samthegreat5 op 18-12-2013 19:49:09 ]
  woensdag 18 december 2013 @ 22:11:38 #210
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134426137
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 18:37 schreef samthegreat5 het volgende:
Ik roep Lily uit tot ''heldin van het geneeskunde topic'' :@
ze wil je niet, slijmbal :6
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134451750
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 22:11 schreef Pluizel het volgende:

[..]

ze wil je niet, slijmbal :6
Zeker jaloers :6
pi_134452424
Wat zijn eigenlijk de kansen op een opleidingsplaats tegenwoordig? Bij ons op de uni is het mogelijk om een soort bachelor onderzoeksprogramma te volgen om je baankans te vergroten. Maar onderzoeker worden lijkt me helemaal niks, alleen arts lijkt mij wel genoeg. Sowieso promoveren te veel studenten alleen om een betere baankans, en niet voor een passie in het onderzoeksgebied.
Unbowed, Unbent, Unbroken.
pi_134455124
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 15:45 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Wat zijn eigenlijk de kansen op een opleidingsplaats tegenwoordig?
Totaal afhankelijk van wat je wil doen. Specialist ouderengeneeskunde of verzekeringsgeneeskunde; volgende maand beginnen. Neurochirurgie: erg lastig.
quote:
Bij ons op de uni is het mogelijk om een soort bachelor onderzoeksprogramma te volgen om je baankans te vergroten. Maar onderzoeker worden lijkt me helemaal niks, alleen arts lijkt mij wel genoeg. Sowieso promoveren te veel studenten alleen om een betere baankans, en niet voor een passie in het onderzoeksgebied.
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Overigens denk ik wel dat het doen van onderzoek je een betere arts kan maken.
pi_134456137
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:06 schreef dotKoen het volgende:
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Overigens denk ik wel dat het doen van onderzoek je een betere arts kan maken.
Je moet er alleen wel voor uit het juiste hout gesneden zijn.
  donderdag 19 december 2013 @ 20:25:05 #215
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134462608
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 15:45 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Wat zijn eigenlijk de kansen op een opleidingsplaats tegenwoordig? Bij ons op de uni is het mogelijk om een soort bachelor onderzoeksprogramma te volgen om je baankans te vergroten. Maar onderzoeker worden lijkt me helemaal niks, alleen arts lijkt mij wel genoeg. Sowieso promoveren te veel studenten alleen om een betere baankans, en niet voor een passie in het onderzoeksgebied.
Je moet je onderzoek wel leuk vinden om je er 3 tot 4 jaar fulltime aan te wijden. Anders word je gillend gek. Dus dat laatste geloof ik niet.

Overigens wilde ik ook nooit onderzoeker worden en ben ik het nu toch :o

Wat betreft de kansen: ligt er helemaal aan waar je solliciteert (hoe meer richting de randstad, hoe lastiger) en wat je wil doen (oogheelkunde en urologie enzo zijn lastiger dan een vak als verzekeringsgeneeskunde of verslavingszorg)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134463131
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 20:25 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Je moet je onderzoek wel leuk vinden om je er 3 tot 4 jaar fulltime aan te wijden. Anders word je gillend gek. Dus dat laatste geloof ik niet.

Overigens wilde ik ook nooit onderzoeker worden en ben ik het nu toch :o

Wat betreft de kansen: ligt er helemaal aan waar je solliciteert (hoe meer richting de randstad, hoe lastiger) en wat je wil doen (oogheelkunde en urologie enzo zijn lastiger dan een vak als verzekeringsgeneeskunde of verslavingszorg)
Dit is vooral de reden dat ik het even vraag:

http://artsinspe.artsenne(...)opleidingsplek-1.htm

http://knmg.artsennet.nl/(...)n-opleidingsplek.htm

en van een vriend van me hoor ik dat ze in Utrecht dit onderzoeker worden bij studenten minder stimuleren om die reden.

Zelf ben ik nog eerstejaars, dus het is nogal vroeg om te zeggen wat ik wil. Iets met nucleaire geneeskunde lijkt me het leukst.
Unbowed, Unbent, Unbroken.
  donderdag 19 december 2013 @ 20:42:55 #217
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134463405
Ja er zit een verschil tussen in een enquête invullen dat je best wil promoveren om je kansen te verbeteren en daadwerkelijk de sollicitatieprocedure ingaan voor een promotietraject. Je kan niet op gesprek aankomen en zeggen ja eigenlijk wil ik dit alleen maar voor de opleiding.
Persoonlijk word ik ook een klein beetje agressief van de mensen die zo enorm hoog van de toren blazen over hun onderzoek en alleen nog maar over FGF-23 of VEGF of weet ik veel wat voor biomarker kunnen praten. Dan voel je je ineens een kneus omdat je normale hobby's hebt en ook wel eens een dag niets doet in het weekend.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134463693
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 20:42 schreef Pluizel het volgende:
Persoonlijk word ik ook een klein beetje agressief van de mensen die zo enorm hoog van de toren blazen over hun onderzoek en alleen nog maar over FGF-23 of VEGF of weet ik veel wat voor biomarker kunnen praten. Dan voel je je ineens een kneus omdat je normale hobby's hebt en ook wel eens een dag niets doet in het weekend.
Dat gevoel ken ik :')
  donderdag 19 december 2013 @ 20:51:51 #219
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134463822
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 20:48 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Dat gevoel ken ik :')
kun jij alleen nog maar over biomarkers praten of doe je wel eens niets?
Ik moet serieus aan mijn collega's keer op keer uitleggen dat het niet raar is om a. niet elk weekend iets te gaan doen en b. dat het niet raar is om mensen te leren kennen via het internet. Wereldvreemd, echt waar. Maar dan ben ik raar omdat ik niet zo nodig op wereldreis hoef :')

Oh man breek me de bek niet verder open |:(
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134464255
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 20:51 schreef Pluizel het volgende:

[..]

kun jij alleen nog maar over biomarkers praten of doe je wel eens niets?
Ik moet serieus aan mijn collega's keer op keer uitleggen dat het niet raar is om a. niet elk weekend iets te gaan doen en b. dat het niet raar is om mensen te leren kennen via het internet. Wereldvreemd, echt waar. Maar dan ben ik raar omdat ik niet zo nodig op wereldreis hoef :')

Oh man breek me de bek niet verder open |:(
Ik doe wel eens niets. Ik ga op een zaterdagavond echt niet met groot enthousiasme experimenten lopen opzetten, plannen en berekeningen zitten doen. Dat doe je al op die andere 5 dagen. Af en toe schiet me natuurlijk ook wel wat te binnen, maar ik lig op een zaterdagavond liever met m'n gitaar op bed, of zit met wat vrienden bij iemand thuis.

Daarbij: 1) Naïeve wereldverbeteraars :') 2) Mensen die zo nodig in Australië moeten backpacken voordat ze gaan werken zonder wereldreis gemaakt te hebben :') 3) Mensen die denken dat iemand in een kroeg ontmoeten of door gemeenschappelijke vrienden aan elkaar voorgesteld worden op één of andere manier minder is dan iemand met dezelfde interesses via een digitaal medium ontmoeten :')
pi_134464891
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 20:36 schreef BeyondTheGreen het volgende:

[..]

Dit is vooral de reden dat ik het even vraag:

http://artsinspe.artsenne(...)opleidingsplek-1.htm

http://knmg.artsennet.nl/(...)n-opleidingsplek.htm

en van een vriend van me hoor ik dat ze in Utrecht dit onderzoeker worden bij studenten minder stimuleren om die reden.

Zelf ben ik nog eerstejaars, dus het is nogal vroeg om te zeggen wat ik wil. Iets met nucleaire geneeskunde lijkt me het leukst.
Ik vind dat er te zwaar getild word aan onderzoek/promotie, maar dat komt denk ik ook omdat ik uit Rotterdam kom. Er zijn hier een aantal specialisaties waar je echt alleen binnenkomt als je gepromoveerd ben of de ambitie hebt om te gaan promoveren, een enkele uitzondering die de regel bevestigd dat wel.
Wetenschappelijk onderzoek is belangrijk voor ons vak en ik geloof zeker ook wel dat iemand die 4 jaar een promotietraject beter om kan gaan met EBM dan een arts die 4 jaar klinische ervaring heeft, maar of dat een significant effect heeft op het arts zijn, nee dat denk ik niet.
De belangrijke conclusies en gebreken van een artikel kan je echt wel interpreteren na de basisopleiding. In mijn curriculum was dat nog minder, maar de studenten in het huidige curriculum worden echt dood gegooid met EBM.
  donderdag 19 december 2013 @ 21:18:47 #222
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134465084
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:00 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik doe wel eens niets. Ik ga op een zaterdagavond echt niet met groot enthousiasme experimenten lopen opzetten, plannen en berekeningen zitten doen. Dat doe je al op die andere 5 dagen. Af en toe schiet me natuurlijk ook wel wat te binnen, maar ik lig op een zaterdagavond liever met m'n gitaar op bed, of zit met wat vrienden bij iemand thuis.

Daarbij: 1) Naïeve wereldverbeteraars :') 2) Mensen die zo nodig in Australië moeten backpacken voordat ze gaan werken zonder wereldreis gemaakt te hebben :') 3) Mensen die denken dat iemand in een kroeg ontmoeten of door gemeenschappelijke vrienden aan elkaar voorgesteld worden op één of andere manier minder is dan iemand met dezelfde interesses via een digitaal medium ontmoeten :')
ik hoop dat je bij 3 bedoelt dat het beter is ipv minder? :o
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134465127
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:18 schreef Pluizel het volgende:

[..]

ik hoop dat je bij 3 bedoelt dat het beter is ipv minder? :o
Aber natürlich, ik lees het net. Ik ben een beetje gaar 8)7
pi_134465451
En zal ik dan maar meteen een grappig verhaal vertellen over mijn avonturen met betrekking tot punt 3? :P
  donderdag 19 december 2013 @ 21:27:50 #225
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134465573
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:25 schreef samthegreat5 het volgende:
En zal ik dan maar meteen een grappig verhaal vertellen over mijn avonturen met betrekking tot punt 3? :P
kom maar door!
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134465990
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:27 schreef Pluizel het volgende:

[..]

kom maar door!
Ik ergens twee jaar terug een keer in de trein, ik zie een blonde dame en moet bij mezelf iets hebben gedacht van: ''knap gezicht, leuk meisje'' o.i.d. want twee jaar later kwam ik haar online tegen en herinnerde ik me haar gezicht. Dus wij aan de praat, bleek dat zij me vaker had gezien en dat zij en een vriendin, toen ik kennelijk tegenover ze zat, met elkaar aan 't appen waren hoe leuk ik wel niet was :'). Dus wij spreken een keer af, de date verloopt uitstekend, vonken op het einde, 10 minuten na afloop krijg ik een relaas op de app over dat ik ook nog eens in het echt zo geweldig leuk ben en ze begint meteen over relaties :'). Volgende date, aan het einde leun ik weer in natuurlijk, krijg ik de wang en een relaas over d'r ex, dat ze nu geen relatie wil, me niet aan het friendzonen is en wel nog leuk ongecompliceerde dingen wil doen.

We zien elkaar nog een keer in de trein, appen daarna nog wat en ik heb niks meer van d'r gehoord.

Tot zover één van mijn online avonturen. Oh en: vrouwen :')
  donderdag 19 december 2013 @ 21:37:36 #227
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134466113
meisjes die zeggen dat ze je niet friendzonen bedoelen dat ze niet oud met je willen worden, maar je wel nog achter de hand willen houden voor als ze zich dik en eenzaam voelen. Zo van ik kan altijd samthegreat nog neuken, en dat is een hele leuke jongen dus ben ik ook leuk.

Maar ze is dus na die date teruggegaan naar haar ex? :P

Ik had ooit een date met een jongen die z'n date bij voorbaat al had vernacheld omdat over hij zichzelf zei dat hij "niet leek op de miskraam van een koe ofzo".

Maar ik woon nu samen met iemand die ik van het internet ken 8-)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134466267
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:37 schreef Pluizel het volgende:
meisjes die zeggen dat ze je niet friendzonen bedoelen dat ze niet oud met je willen worden, maar je wel nog achter de hand willen houden voor als ze zich dik en eenzaam voelen. Zo van ik kan altijd samthegreat nog neuken, en dat is een hele leuke jongen dus ben ik ook leuk.
So funny but so true _O_
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:37 schreef Pluizel het volgende:
Maar ze is dus na die date teruggegaan naar haar ex?
Ze vertelde me dat het heel rot was uitgegaan ofzo, maar volgens mij is ze niet terug naar d'r ex gegaan. Ze had het toch oh zo druk, en stress, en wat allemaal wel niet nog meer, en ze gaat over een paar weken voor 6 maanden naar Brussel. Nou boehoe, alsof ik de hele dag zit te kontvingeren op de afdeling, kutalfa die het pretendeert druk te hebben. Heb nog subtiel gehint op een casual neuk-afspraakje, maar daar typte ze mooi overheen. Dus heb ik het laten hangen.

[ Bericht 1% gewijzigd door samthegreat5 op 19-12-2013 21:47:18 ]
pi_134466302
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:37 schreef Pluizel het volgende:
Ik had ooit een date met een jongen die z'n date bij voorbaat al had vernacheld omdat over hij zichzelf zei dat hij "niet leek op de miskraam van een koe ofzo".

lol en toen ben je nog steeds met hem uitgegaan?
pi_134466363
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:37 schreef Pluizel het volgende:
meisjes die zeggen dat ze je niet friendzonen bedoelen dat ze niet oud met je willen worden, maar je wel nog achter de hand willen houden voor als ze zich dik en eenzaam voelen. Zo van ik kan altijd samthegreat nog neuken, en dat is een hele leuke jongen dus ben ik ook leuk.
:D
pi_134466455
Dames kunnen hun gedachten toch zo verschrikkelijk snel veranderen. Op het ene moment hangt ze aan je en op het andere moment kan je opeens oprotten :')
pi_134470044
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:35 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]
Oh en: vrouwen :')
Dit. Althans sommigen.
pi_134470328
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:44 schreef samthegreat5 het volgende:
Dames kunnen hun gedachten toch zo verschrikkelijk snel veranderen. Op het ene moment hangt ze aan je en op het andere moment kan je opeens oprotten :')
Dat idee heb ik nou ook altijd over mannen :P

Om nog een sneu verhaal toe te voegen:
Ik was een keer op een rampzalige date (jongen in kwestie was dronken) en was toen zo wanhopig geraakt dat ik een vriendin wilde whatsappen met het bericht: KOM MIJ REDDEN, IK BEN BIJ *plaats*

Maar cliche, cliche, ik stuur het per ongeluk naar iemand anders. Bleek een jongen te zijn die ik ooit een paar keer vaag had gesproken bij uitgaan en wiens nummer ik nooit had verwijderd. (en het nummer ook nooit gebruikt)

Kreeg natuurlijk het bericht *WTF* terug. Had m al bijna 2 jaar niet meer gezien of gesproken.
Ik dacht: Ach who cares ook wie mij moet bijstaan. Dus ik stuur terug: *Alsjeblieft?*
Jongen verveelde zich die avond dood en dacht: ach wat, beetje actie in de tent en die kwam dus naar de stad.

Dus dat was vervolgens lekker awkard. Maar hij vond het nogal grappig en toen zijn we een drankje gaan doen en sloeg diezelfde week de vonk over en hebben we een jaar een relatie gehad.
  donderdag 19 december 2013 @ 23:22:43 #234
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134471376
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 22:59 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Dat idee heb ik nou ook altijd over mannen :P

Om nog een sneu verhaal toe te voegen:
Ik was een keer op een rampzalige date (jongen in kwestie was dronken) en was toen zo wanhopig geraakt dat ik een vriendin wilde whatsappen met het bericht: KOM MIJ REDDEN, IK BEN BIJ *plaats*

Maar cliche, cliche, ik stuur het per ongeluk naar iemand anders. Bleek een jongen te zijn die ik ooit een paar keer vaag had gesproken bij uitgaan en wiens nummer ik nooit had verwijderd. (en het nummer ook nooit gebruikt)

Kreeg natuurlijk het bericht *WTF* terug. Had m al bijna 2 jaar niet meer gezien of gesproken.
Ik dacht: Ach who cares ook wie mij moet bijstaan. Dus ik stuur terug: *Alsjeblieft?*
Jongen verveelde zich die avond dood en dacht: ach wat, beetje actie in de tent en die kwam dus naar de stad.

Dus dat was vervolgens lekker awkard. Maar hij vond het nogal grappig en toen zijn we een drankje gaan doen en sloeg diezelfde week de vonk over en hebben we een jaar een relatie gehad.
dat vind ik niet sneu maar een best gaaf verhaal eigenlijk :o
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134472927
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 23:22 schreef Pluizel het volgende:

[..]

dat vind ik niet sneu maar een best gaaf verhaal eigenlijk :o
Ik ook tbh.

I can do one better though: geile nymfomane ontmoet online, je stapt de deur in, nog zonder een woord gewisseld te hebben is het meteen actie: in de gang, op de trap, de overloop en uiteindelijk krijg je hem niet omhoog als het moment daar is :')

How's that for embarrassing stories..

[ Bericht 2% gewijzigd door samthegreat5 op 20-12-2013 00:17:17 ]
pi_134473409
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 20:42 schreef Pluizel het volgende:
Ja er zit een verschil tussen in een enquête invullen dat je best wil promoveren om je kansen te verbeteren en daadwerkelijk de sollicitatieprocedure ingaan voor een promotietraject. Je kan niet op gesprek aankomen en zeggen ja eigenlijk wil ik dit alleen maar voor de opleiding.
Persoonlijk word ik ook een klein beetje agressief van de mensen die zo enorm hoog van de toren blazen over hun onderzoek en alleen nog maar over FGF-23 of VEGF of weet ik veel wat voor biomarker kunnen praten. Dan voel je je ineens een kneus omdat je normale hobby's hebt en ook wel eens een dag niets doet in het weekend.
Ik ken het gevoel, maar ik voel me juist helemaal geen kneus. Ik vind geneeskunde prima en hartstikke leuk, maar heb ook voldoende andere interesses in m'n leven. Het is gewoon fijn dat geneeskunde zoveel leuke facetten heeft, maar het is nou ook niet een uitgekomen droom als ik arts word of dat mijn leven dan al compleet is. Beetje saai als dat je je enige grote interesse/droom/passie is.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  vrijdag 20 december 2013 @ 11:27:49 #237
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134482848
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 23:55 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik ook tbh.

I can do one better though: geile nymfomane ontmoet online, je stapt de deur in, nog zonder een woord gewisseld te hebben is het meteen actie: in de gang, op de trap, de overloop en uiteindelijk krijg je hem niet omhoog als het moment daar is :')

How's that for embarrassing stories..
autsj :D
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134496743
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 11:27 schreef Pluizel het volgende:

[..]

autsj :D
Yes

Ik: Hij wil niet echt
Zij: Waar komt dat door?
Ik: Weetniet, kan de beste overkomen he
Zij: Ik lach je maar een beetje uit hoor :P
Ik: Maakt niet uit, doet me niks :D
pi_134497191
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 18:47 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Yes

Ik: Hij wil niet echt
Zij: Waar komt dat door?
Ik: Weetniet, kan de beste overkomen he
Zij: Ik lach je maar een beetje uit hoor :P
Ik: Maakt niet uit, doet me niks :D
Hehehe, 'hij wil niet echt'.
pi_134497345
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 19:00 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Hehehe, 'hij wil niet echt'.
Op zo'n moment moet je zeer snel denken _O-
Volgens mij heb ik er ook nog een ''in ieder geval niet door jou'' tussen gepropt :P
pi_134498347
'Strop door zorg Oost-Europeanen' link

Wat vinden jullie, moeten SEH's onverzekerde mensen, die wel legaal in Nederland zijn, gaan weigeren om dit probleem op te lossen, of moeten zij vooraf (een deel van) de te verwachten kosten betalen? Dan spreek je op een SEH toch gauw 200 euro.
Of is dit een probleem dat door de overheid moet worden opgelost, omdat deze mensen de wet overtreden door niet verzekerd te zijn?
  vrijdag 20 december 2013 @ 19:45:50 #242
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134498990
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 19:27 schreef christiman het volgende:
'Strop door zorg Oost-Europeanen' link

Wat vinden jullie, moeten SEH's onverzekerde mensen, die wel legaal in Nederland zijn, gaan weigeren om dit probleem op te lossen, of moeten zij vooraf (een deel van) de te verwachten kosten betalen? Dan spreek je op een SEH toch gauw 200 euro.
Of is dit een probleem dat door de overheid moet worden opgelost, omdat deze mensen de wet overtreden door niet verzekerd te zijn?
Ik ben een dokter, geen zorgverzekeraar en geen politieagent. Ik wil zieke mensen behandelen en ik wil niet vooraf gaan lopen steggelen over de rekening. Dus als ze hier legaal zijn dan krijgen ze gewoon de rekening thuisgestuurd, net als "gewone" Nederlanders die niet verzekerd rondlopen.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134499610
Uiteraard volledig eens met Pluizel. Voor electieve zorg uiteraard wel altijd verzekering vooraf checken.

Zowel in een huisartsenpraktijk als in op een SEH waar ik gewerkt heb was het beleid mensen met een Poolse achternaam eerst te checken op verzekering via VECOZO en (bij geen gillende spoed) ze eerst langs de financiële administratie te sturen als ze niet verzekerd bleken. Heb ook een ondernemer meegemaakt die zelf Poolse mensen in dienst nam, maar die altijd zijn medewerkers vergezeld van een Nederlandse medewerker naar de huisarts liet gaan: zowel tolk als verzekering was dan altijd geregeld.
pi_134505054
Als ik later arts ben en het gewoon even kijken is naar de klachten (5 minuten), dan doe ik het wel pro bono. Ik bedoel, straks loopt die vent voor 3 maanden rond met zijn knobbeltje. WIl ik niet op mijn geweten hebben.

Ik ben niet autust genoeg om mensen zo te weigeren.

Ik weet echter niet of het wel legaal is dat ik dat pro bono even nakijk. Of als ik ze "Hey Michael, je mankeert niks, geef maar 20 euro of breng morgen maar heerlijke Poolse eten, ochtend, ja om 9 uur".

Fantasy much ^^.

Ik had gisteren zo'n stomme fout gemaakt op de fysica/wiskunde gedeelte van het Vlaamse toelatingsexamen. Ik had voor cos(30) 1/2 genomen, terwijl het wortel(3)/2 moest zijn. Het was wel rond 00:00, dus dan is het wel te vergeven. Chemie en bio had ik goed.

Ik heb via mijn hogeschool 2 mini onderzoekjes gedaan voor een medisch centrum; ga ik lekker op mijn cv zetten voor bij de decentrale van de EUR.

Eigenlijk wil ik het best naar Vlaanderen; vooral omdat je direct na je opleiding kunt specialiseren en het feit dat zij daar heel theoretisch zijn. Aan de andere kant; wie zegt dat dat niet zo is bij de EUR/Nederland? Hoe praktisch wil je een studie als geneeskunde invullen? Uiteindelijk is het kennis werven over het menselijk lichaam en zijn functioneren, ziektebeeld en behandelplan.
pi_134511252
En ik lig weer eens op apegapen in de nachtdienst. Wie heeft nog meer heerlijke love life verhaaltjes?
pi_134512074
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 00:10 schreef _Lily_ het volgende:
En ik lig weer eens op apegapen in de nachtdienst. Wie heeft nog meer heerlijke love life verhaaltjes?
Wel dit filmpje voor je:
http://www.dumpert.nl/med(...)a8/white_people.html

Hoe hij kijkt :') _O-
'"Damn crackers..''

Overigens:
Mijn kamer stinkt fucking hard naar bacterieel kweekmedium, klote laboratorium. Ik ga wel klinische trials doen later. Fuck micro-organismen. Het zou me niet benieuwen als er toevallig wat staph. aureus is meegelift op m'n kleren ofzo :')

Overigens 2:
Ik heb 4 januari een date met dezelfde nymfomane :')

[ Bericht 11% gewijzigd door samthegreat5 op 21-12-2013 00:35:26 ]
pi_134519245
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 00:29 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Wel dit filmpje voor je:
http://www.dumpert.nl/med(...)a8/white_people.html

Hoe hij kijkt :') _O-
'"Damn crackers..''

Overigens:
Mijn kamer stinkt fucking hard naar bacterieel kweekmedium, klote laboratorium. Ik ga wel klinische trials doen later. Fuck micro-organismen. Het zou me niet benieuwen als er toevallig wat staph. aureus is meegelift op m'n kleren ofzo :')

Overigens 2:
Ik heb 4 januari een date met dezelfde nymfomane :')
Doet me denken aan mijn mooie leren jas die 1x een dag bij de snijzalen in een kluisje heeft gezeten, en daarna altijd als hij nat werd naar snijzaal rook ;(
pi_134519308
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 00:29 schreef samthegreat5 het volgende:
Ik heb 4 januari een date met dezelfde nymfomane :')
R/ sildenafil 50 mg
pi_134519334
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 10:56 schreef dotKoen het volgende:

[..]

R/ sildenafil 50 mg
Ik heb er serieus aan gedacht om dat als backup mee te nemen :')
Alleen schaamde me om de HA erom te vragen :')
pi_134519980
Als back-up schiet natuurlijk niet echt op met een Tmax van 30-120 min. ;)
  zaterdag 21 december 2013 @ 12:22:25 #251
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134520704
ach die shit werkt helemaal niet bij een psychogeen slappe piemel. Dat werkt alleen als ie wel omhoog komt maar niet hard genoeg wordt. leren jullie nou helemaal niks op school ;)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  zaterdag 21 december 2013 @ 12:23:35 #252
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134520724
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:00 schreef DefinitionX het volgende:
Als ik later arts ben en het gewoon even kijken is naar de klachten (5 minuten), dan doe ik het wel pro bono. Ik bedoel, straks loopt die vent voor 3 maanden rond met zijn knobbeltje. WIl ik niet op mijn geweten hebben.

Ik ben niet autust genoeg om mensen zo te weigeren.

Ik weet echter niet of het wel legaal is dat ik dat pro bono even nakijk. Of als ik ze "Hey Michael, je mankeert niks, geef maar 20 euro of breng morgen maar heerlijke Poolse eten, ochtend, ja om 9 uur".

Je kan dat niet pro bono doen, want jij wordt al betaald op het moment dat je die man nakijkt. En hij bezet een bed, een verpleegkundige, apparatuur, lab-materiaal, you name it. En helaas (en eigenlijk maar goed ook) zijn dokters niet de baas in het ziekenhuis wat betreft het geld.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134521167
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 12:22 schreef Pluizel het volgende:
ach die shit werkt helemaal niet bij een psychogeen slappe piemel. Dat werkt alleen als ie wel omhoog komt maar niet hard genoeg wordt. leren jullie nou helemaal niks op school ;)
Ik ken het mechanisme natuurlijk wel, maar PDE5-remmers kunnen volgens mij ook wel bij dit soort problemen werken. Wel enige seksuele stimulatie nodig, daar kan de nymphomane in casu natuurlijk wel voor zorgen. ;)
pi_134522855
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:00 schreef DefinitionX het volgende:
Ik had gisteren zo'n stomme fout gemaakt op de fysica/wiskunde gedeelte van het Vlaamse toelatingsexamen. Ik had voor cos(30) 1/2 genomen, terwijl het wortel(3)/2 moest zijn. Het was wel rond 00:00, dus dan is het wel te vergeven. Chemie en bio had ik goed.

Ik heb via mijn hogeschool 2 mini onderzoekjes gedaan voor een medisch centrum; ga ik lekker op mijn cv zetten voor bij de decentrale van de EUR.

Eigenlijk wil ik het best naar Vlaanderen; vooral omdat je direct na je opleiding kunt specialiseren en het feit dat zij daar heel theoretisch zijn. Aan de andere kant; wie zegt dat dat niet zo is bij de EUR/Nederland? Hoe praktisch wil je een studie als geneeskunde invullen? Uiteindelijk is het kennis werven over het menselijk lichaam en zijn functioneren, ziektebeeld en behandelplan.
Wiskunde op dat examen is echt bijna niet te doen man :'(, echt om te huilen. Daar heb ik in Augustus volgens mij maar 1 vraag goed van.
pi_134525085
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 11:39 schreef dotKoen het volgende:
Als back-up schiet natuurlijk niet echt op met een Tmax van 30-120 min.
Ik was de vorige keer de volgende ochtend ook nog bezig, dus ik heb wel wat tijd :')
pi_134525147
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 12:22 schreef Pluizel het volgende:
ach die shit werkt helemaal niet bij een psychogeen slappe piemel. Dat werkt alleen als ie wel omhoog komt maar niet hard genoeg wordt. leren jullie nou helemaal niks op school ;)
Maar hoe weet je dat mijn probleem psychogeen is? Daar heb ik niks over losgelaten (het is wel psychogeen waarschijnlijk, daar niet van) :+
Bovendien in het geval dat het psychogeen is, dan is er een goede kans dat sildenafil een placebo effect heeft door je gerust te stellen.. Jammergenoeg moet je daarvoor een ongeruste leek zijn, die naar de HA gaat omdat 'ie denkt dat hij ED heeft, en het liefste zo min mogelijk weten van het placebo effect en wat PDE5-inhibitors doen. Dus dat kan ik wel vergeten :')

Holy shit trouwens: 36 euro voor twee tabletten 50 mg sildenfafil

[ Bericht 2% gewijzigd door samthegreat5 op 21-12-2013 16:37:59 ]
pi_134528795
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 13:54 schreef Ascarona het volgende:

[..]

Wiskunde op dat examen is echt bijna niet te doen man :'(, echt om te huilen. Daar heb ik in Augustus volgens mij maar 1 vraag goed van.
Ik doe het eigenlijk op het wiskunde tentamen helemaal niet zo slecht. Ik mik op 8/10 goed. Nu zou ik in theorie 6/10 goed hebben (al eens gedaan).

Fysica lijkt me meer een uitdaging.
pi_134528812
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 12:23 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Je kan dat niet pro bono doen, want jij wordt al betaald op het moment dat je die man nakijkt. En hij bezet een bed, een verpleegkundige, apparatuur, lab-materiaal, you name it. En helaas (en eigenlijk maar goed ook) zijn dokters niet de baas in het ziekenhuis wat betreft het geld.
Nou ik dacht meer aan het huisartsen toneel.
  zaterdag 21 december 2013 @ 18:25:18 #259
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134529707
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 15:22 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Maar hoe weet je dat mijn probleem psychogeen is? Daar heb ik niks over losgelaten (het is wel psychogeen waarschijnlijk, daar niet van) :+
Bovendien in het geval dat het psychogeen is, dan is er een goede kans dat sildenafil een placebo effect heeft door je gerust te stellen.. Jammergenoeg moet je daarvoor een ongeruste leek zijn, die naar de HA gaat omdat 'ie denkt dat hij ED heeft, en het liefste zo min mogelijk weten van het placebo effect en wat PDE5-inhibitors doen. Dus dat kan ik wel vergeten :')

Holy shit trouwens: 36 euro voor twee tabletten 50 mg sildenfafil
Omdat jij veel te jong bent voor een vasculaire oorzaak. Dus dan is de a priori kans op een psychogene oorzaak het hoogst.


En je bent een idioot als je dat spul zomaar gaat slikken. Het werkt niet alleen op de bloedvaten in je piemel he?
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134529760
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 00:29 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Wel dit filmpje voor je:
http://www.dumpert.nl/med(...)a8/white_people.html

Hoe hij kijkt :') _O-
'"Damn crackers..''

Overigens:
Mijn kamer stinkt fucking hard naar bacterieel kweekmedium, klote laboratorium. Ik ga wel klinische trials doen later. Fuck micro-organismen. Het zou me niet benieuwen als er toevallig wat staph. aureus is meegelift op m'n kleren ofzo :')

Overigens 2:
Ik heb 4 januari een date met dezelfde nymfomane :')
Die s. aureus heeft je jas niet nodig. Die lift al mee in je keelholte en je rectum. Kan je nymfomane lekker meegenieten
pi_134529886
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 18:25 schreef Pluizel het volgende:
En je bent een idioot als je dat spul zomaar gaat slikken. Het werkt niet alleen op de bloedvaten in je piemel he?
Yes I know. Ik was gewoon nieuwsgierig.
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 18:27 schreef _Lily_ het volgende:
Die s. aureus heeft je jas niet nodig. Die lift al mee in je keelholte en je rectum. Kan je nymfomane lekker meegenieten
Ja bij sommige mensen en lang niet bij iedereen, maar het is geen huid commensaal in tegenstelling tot bijvoorbeeld P. acnes of Staph. epidermidis, en een huidinfectie met Staph aureus is dus wel degelijk een risico. Mij laten ze nooit van mijn leven in een ML-4 lab werken, ik veroorzaak binnen 4 dagen al een nationale verspreiding van pathogene GGMO's zonder profylaxis ervoor :')

[ Bericht 2% gewijzigd door samthegreat5 op 21-12-2013 18:37:46 ]
pi_134530032
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 18:31 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Yes I know. Ik was gewoon nieuwsgierig.

[..]

Ja, maar het is geen huid commensaal, en een huidinfectie met Staph aureus is dus wel degelijk een risico.
Lol die nymfomane weet niet wat haar te wachten staat. Ligt ze straks in het ziekenhuis met cellulitis op onfatsoenlijke plekken.

Maar dat geeft niet, er bestaat augmentin en clindamycine
pi_134530042
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 18:38 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Lol die nymfomane weet niet wat haar te wachten staat. Ligt ze straks in het ziekenhuis met cellulitis op onfatsoenlijke plekken.

Maar dat geeft niet, er bestaat augmentin en clindamycine
Ach, ze moet niet zo zeiken: moet ze maar niet zo'n slet zijn :P
It's the price you pay
pi_134530097
Overigens ben ik er vrij zeker van dat S. a. mijn tong nog niet gekoloniseerd heeft *wink wink nudge nudge*
pi_134530100
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 december 2013 18:39 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ach, ze moet niet zo zeiken: moet ze maar niet zo'n slet zijn :P
It's the price you pay
Dus dat. Je haalt me de woorden uit de mond. Weet je zeker dat je niet met mij op date wil? (dan ga jij wel eerst even een weekje kuren met ceftriaxon just in case met je enge micro organismen)
pi_134530188
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 18:41 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Dus dat. Je haalt me de woorden uit de mond. Weet je zeker dat je niet met mij op date wil? (dan ga jij wel eerst even een weekje kuren met ceftriaxon just in case met je enge micro organismen)
Een weekje lijkt me wat overdreven, eenmalige injectie ook goed?
Maar wacht: moet ik die injectie nou vóór de eerste date laten zetten, of voordat we het bed induiken, of duiken we op de eerste date het bed in? :D
pi_134532263
Vraagje:

Stel je wilt uiteindelijk kinderneuroloog worden. Moet je dan eerst specialiseren in de kindergeneeskunde en daarna neurologie? Of andersom?
pi_134532408
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 19:50 schreef selen het volgende:
Vraagje:

Stel je wilt uiteindelijk kinderneuroloog worden. Moet je dan eerst specialiseren in de kindergeneeskunde en daarna neurologie? Of andersom?
Ik wist niet eens dat zo'n specialisme bestond.

Het lijkt mij eerder dat je eerst neurologie gaat doen en daarna sub-specialiseert in de kinderneurologie. Kindergeneeskunde is de algehele gezondheid/ziektebeeld/genezen/etc van ziekten/ongewoonheden/e.d. bij kinderen.

Edit:

Volgens mij kan Koen hier beter antwoord op geven.
pi_134533961
Is een subspecialisme van de neurologie, net als kinderpsychiatrie.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  zaterdag 21 december 2013 @ 23:25:42 #270
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134541864
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 19:50 schreef selen het volgende:
Vraagje:

Stel je wilt uiteindelijk kinderneuroloog worden. Moet je dan eerst specialiseren in de kindergeneeskunde en daarna neurologie? Of andersom?
kan allebei:
quote:
De opleiding tot kinderneuroloog kan worden ge
volgd vanuit de moederspecialismen Neurologie en
Kindergeneeskunde. In beide gevallen bedraagt de totale
opleidingsduur minimaal 6 jaar. Dat betekent
dat voor de neuroloog-kinderneuroloog in opleidi
ng het gehele traject, inclusief het jaar
Kindergeneeskunde, binnen het reguliere 6-jarige
opleidingsschema Neurologie kan worden afgerond.
De kinderarts-kinderneuroloog in opleiding zal naast
de 5-jarige opleiding Kindergeneeskunde 1 jaar
algemene Neurologie moeten volgen.
Bron: http://www.nvkn.nl/downlo(...)nt-NVKN-juli2012.pdf
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134542921
quote:
Thanxxx
pi_134593684
Jongens even een snel vraagje tussen door, ganglionblokkers (N2-receptor blokkers) kunnen toch weldegelijk een negatief inotroop effect hebben?
"We stay up late every night. Regret it every morning. Then do it again."
pi_134600541
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 02:16 schreef Nafi het volgende:
Jongens even een snel vraagje tussen door, ganglionblokkers (N2-receptor blokkers) kunnen toch weldegelijk een negatief inotroop effect hebben?
Tuurlijk. Net zoals een stimulatie van dergelijke neuro-musculaire receptoren een positief ionotroop effect heeft.

[ Bericht 5% gewijzigd door samthegreat5 op 23-12-2013 12:15:27 ]
  maandag 23 december 2013 @ 12:18:47 #274
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134601080
ligt eraan waar je het spulletje injecteert :P
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134604269
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 12:18 schreef Pluizel het volgende:
ligt eraan waar je het spulletje injecteert :P

Maar dan: ''up your butt with a neurological inhibitor''
pi_134605061
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:00 schreef DefinitionX het volgende:
Als ik later arts ben en het gewoon even kijken is naar de klachten (5 minuten), dan doe ik het wel pro bono. Ik bedoel, straks loopt die vent voor 3 maanden rond met zijn knobbeltje. WIl ik niet op mijn geweten hebben.
Zoals anderen al hebben uitgelegd, wat jij geheel vrijwillig gratis en voor niets kan doen is helaas beperkt tot wat jij in je uppie kan doen. Spijtig maar het is niet anders. In de praktijk ga je bijv. al snel iets naar het lab moeten sturen en dat lab gaat het niet gratis doen. Nu ja, tenzij je een vriendendienst regelt omdat je de baas van het lab kent misschien. ;)
Principieel gezien deel ik natuurlijk jouw sentiment.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Eigenlijk wil ik het best naar Vlaanderen; vooral omdat je direct na je opleiding kunt specialiseren en het feit dat zij daar heel theoretisch zijn.
Houd er wel rekening mee dat ze selecteren op basis van de behaalde cijfers. Hierbij is het gewicht van de stage het grootst, vervolgens het gewicht van de masterfase en vervolgens het gewicht van de bachelorfase met een groter gewicht voor de hogere bachelorjaren. Dat direct specialiseren is dus enkel een voordeel als je hoge cijfers haalt, zo gauw je een grote onderscheiding of meer gemiddeld haalt krijg je aardig wat keuzevrijheid. Concreet betekent dit dat je jaarlijks een zeer grote onderscheiding of felicitaties (9+) moet halen om neurochirurg te worden (zo'n 2 plaatsen per jaar in 1 academisch ziekenhuis), dat je jaarlijks een grote onderscheiding (7,5 - ?) moet halen om hartchirurg of dermatoloog (populair bij de vrouwelijke artsen) te worden. Realistisch gezien moet je er rekening mee houden dat jij niet tot die groep behoort, niet omdat jij van onderwijs van een lager niveau komt maar omdat jij uit een ander onderwijssyssteem komt en jij bijv. daarom minder getraind bent in het reproduceren en parafraseren. Maar goed, als je in Vlaanderen zou slagen - eerst maar eens zien te slagen voor het toelatingsexamen ;) - dan kan je natuurlijk altijd nog in Nederland beginnen als AGNIO.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ter informatie, er zijn ook aardig wat Nederlanders die slagen voor het toelatingsexamen, vervolgens zakken voor het eerste jaar van de opleiding in Vlaanderen en via de decentrale selectie terugkomen in Nederland. Iets om rekening mee te houden als je zou slagen voor het toelatingsexamen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 23-12-2013 14:11:21 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_134605316
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 10:51 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Doet me denken aan mijn mooie leren jas die 1x een dag bij de snijzalen in een kluisje heeft gezeten, en daarna altijd als hij nat werd naar snijzaal rook ;(
Dat moet je dan ook vooral doen met een leren jas die je niet zomaar eventjes in de wasmachine kan gooien. ;)
Gebeurde dat de eerste keer dat je daar was?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_134605947
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat moet je dan ook vooral doen met een leren jas die je niet zomaar eventjes in de wasmachine kan gooien. ;)
Gebeurde dat de eerste keer dat je daar was?
Nee ergens halverwege het blok, als je daar een maand lang elke dag zit valt het je niet zo op dat alles naar snijzaal ruikt, maar als je dan ineens maanden later die geur tegenkomt ;(
pi_134606188
Daar kan ik me wat bij voorstellen. :)
Het is een van de weinige geuren waar ik echt niet tegen kan. Misschien wel het meest grappige van al: jij weet waarom het zo is dat je het niet meer ruikt (of niet in de gaten hebt dat je het ruikt zo je wil) na een tijdje en toch stink je er in. ;)
Hoe lang is dat jasje blijven stinken? Er zijn toch manieren om stanken uit leren jassen te krijgen?

[ Bericht 31% gewijzigd door Bram_van_Loon op 23-12-2013 14:37:07 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_134608523
Vraagje voor de mensen die al als stagiaire of arts-assistent werken in een ziekenhuis. In hoeverre herkennen jullie dit probleem?
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)erde-oost-europeanen
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)et-betalen-voor-zorg
Is dit een sterk groeiend probleem?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_134609137
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vraagje voor de mensen die al als stagiaire of arts-assistent werken in een ziekenhuis. In hoeverre herkennen jullie dit probleem?
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)erde-oost-europeanen
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)et-betalen-voor-zorg
Is dit een sterk groeiend probleem?
Zie mijn post een paar pagina's terug.
pi_134614519
BIG-register }:|
  maandag 23 december 2013 @ 18:27:36 #283
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134615712
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 17:50 schreef dotKoen het volgende:
BIG-register }:|
wat is er? te duur? :o je kunt de registratie declareren bij je werkgever :9
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134615896
Duurt lang... Declareren weet ik.
  maandag 23 december 2013 @ 21:51:12 #285
208890 June.
Seriously?
pi_134626266
Opleidingskosten voor de RGS zijn ook wel aan de prijs zeg. Zo even 650 euro's aftikken alleen om me als AIOS te registreren..

En koen, big duurt zeker wel 4 weken ;)
Shine bright like a diamond.
pi_134629044
Het verschilt echt enorm. Sommige hadden het binnen 6 dagen rond...
pi_134629518
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 22:38 schreef dotKoen het volgende:
Het verschilt echt enorm. Sommige hadden het binnen 6 dagen rond...
Zit je nu 30 dagen thuis o.i.d.?
pi_134629815
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Daar kan ik me wat bij voorstellen. :)
Het is een van de weinige geuren waar ik echt niet tegen kan. Misschien wel het meest grappige van al: jij weet waarom het zo is dat je het niet meer ruikt (of niet in de gaten hebt dat je het ruikt zo je wil) na een tijdje en toch stink je er in. ;)
Hoe lang is dat jasje blijven stinken? Er zijn toch manieren om stanken uit leren jassen te krijgen?
Hij stinkt nog als hij nat is, ik doe hem maar gewoon niet meer aan in de regen :P
pi_134630545
Alsjeblieft: http://www.wikihow.com/Get-Bad-Smells-out-of-Leather
Al is wat jij nu doet natuurlijk ook een prima oplossing zolang het niet regent op het moment dat jij het niet verwacht en net buiten bent. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 23 december 2013 @ 23:19:41 #290
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134630952
Ik had hem er in 2 weken door, vriendinnetje van me ook zoiets (die was een jaar later dan ik)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  dinsdag 24 december 2013 @ 07:45:31 #291
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_134640229
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 22:38 schreef dotKoen het volgende:
Het verschilt echt enorm. Sommige hadden het binnen 6 dagen rond...
Je hebt niet ooit geprobeerd je vrouw in brand te steken ofzo :P .
Fietstas.
pi_134641807
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 07:45 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Je hebt niet ooit geprobeerd je vrouw in brand te steken ofzo :P .
Kan het me niet herinneren ;)

Overigens kijken ze daar helemaal niet naar, daar is de Verklaring Omtrent Gedrag voor, en die heb ik wel.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:55:32 #293
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134647505
Ik heb nog nooit een VOG hoeven inleveren.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134648825
Same here. Het ziekenhuis heeft geen idee van mijn verleden :+
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_134648916
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:55 schreef Pluizel het volgende:
Ik heb nog nooit een VOG hoeven inleveren.
Ik wel, maar dat was voor de KL :P
pi_134655173
Chirurg zet initialen in patiënt

Wat vinden jullie?

Ik moest er wel om lachen. Inwendig je initialen aanbrengen in een patient. Geniaal. Maar not done of course.
pi_134656805
Ik zou me ernstig zorgen maken als een van mijn collega's dergelijk narcistisch gedrag vertoont.
pi_134656934
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:25 schreef dotKoen het volgende:
Ik zou me ernstig zorgen maken als een van mijn collega's dergelijk narcistisch gedrag vertoont.
Narcisme binnen de chirurgie is eerder regel dan uitzondering natuurlijk.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_134656995
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:25 schreef dotKoen het volgende:
Ik zou me ernstig zorgen maken als een van mijn collega's dergelijk narcistisch gedrag vertoont.
Het was een chirurg he:p.

Ik weet niet waarom ik dat zeg. Ik heb kennis gemaakt met chirurgen en geen van de 3/4 waren narcistisch.
pi_134658738
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:28 schreef Seam het volgende:

[..]

Narcisme binnen de chirurgie is eerder regel dan uitzondering natuurlijk.
Ik vind dat eigenlijk wel meevallen. Zie het soms bij die aandoenlijke eerstejaars AIOS (of nog erger, ANIOS) heelkunde.

[ Bericht 0% gewijzigd door dotKoen op 24-12-2013 18:31:24 ]
pi_134660524
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:17 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ik vind dat eigenlijk wel meevallen. Zie het soms bij die aandoenlijke eerstejaars AIOS (of nog erger, ANIOS) heelkunde.
Chirurgie kiezen....Tjah. Je kunt geen 80 jarige chirurg zijn. Een 80 jarige internist zie je eerder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')