ben 30, en zit er nu. Geen enkel probleem.quote:Op zondag 8 december 2013 18:31 schreef Seam het volgende:
[..]
Ik stel me tegenwoordig voor als tweedejaars. De meeste meiden gaan er dan vanuit dat je 19-20 bent, terwijl je bij geneeskunde net zo goed 23 kunt zijn Gelukkig leidt mijn torso goed af van dat soort gesprekken
Voor logisch redeneren kan je je inderdaad slecht voorbereiden. Belangrijk is vooral het simpelste: goed lezen. Wetenschappelijke interpretatie, sja, wat je zou kunnen doen is een beetje leren hoe een artikel opgebouwd is, zodat je tijdens de toets weet waar je wat moet zoeken. Google maar eens op wetenschappelijk artikel.quote:Op zondag 8 december 2013 18:33 schreef DefinitionX het volgende:
Even een vraagje voor de gnk studenten/artsen:
Stel dat je mee zou doen aan de dc selectie van de EUR, hoe zou je op de volgende onderdelen voorbereiden:
- Anatomie
- Rekenen
- College toets
- Logisch redeneren
- Wetenschappelijke interpretatie
?
Anatomie zal ik met een boek doen. Rekenen denk ik wel te kunnen doen. Die college toets is stampen als een gek. Logisch redeneren en wetenschappelijke interpretatie zet ik echt vraagtekens bij.
Suggesties voor de andere onderdelen zijn ook welkom.
Ik zou denk ik niet beginnen met een artikel geschreven door Iraanse studenten over de medicinale effecten van gemberquote:Op maandag 9 december 2013 19:02 schreef DefinitionX het volgende:
Ahh oke, dan denk ik dat ik pubmed artikelen ga doornemen.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24312847
Goed genoeg toch? Ik had een wat langere inhoud verwacht.
Edit:
Dus die links leiden naar de gehele artikel.
Ik wil geloven dat het met percentage te maken heeft. Misschien de spreiding?quote:Results: Ginger supplementation significantly reduced the levels of TNF-α (P = 0.006), IL-6 (P = 0.02) and hs-CRP (P = 0.012) in ginger group in comparison to baseline. Moreover, the analysis of covariance showed that the group received ginger supplementation significantly lowered TNF- α (15.3 ± 4.6 vs. 19.6 ± 5.2; P = 0.005) and hs-CRP (2.42 ± 1.7 vs. 2.56 ± 2.18; P = .016) concentrations in comparison to control group. While there were no significant changes in IL-6 (7.9 ± 2.1 vs. 7.8 ± 2.9; P > .05).
Zo diep gaan ze niet bij die wetenschappelijke toets, serieus. Zolang je weet hoe een artikel is opgebouwd, waar je bijvoorbeeld de aanleiding, methode en discussiepunten kan vinden, (wat niet donders lastig is, aangezien het er vaak boven staat) kom je al een heel eind.quote:Op maandag 9 december 2013 19:18 schreef DefinitionX het volgende:
Waarom niet:o?
Overigens, ik snap niet echt wat ze bedoelen met P:
[..]
Ik wil geloven dat het met percentage te maken heeft. Misschien de spreiding?
Edit:
(15.3 ± 4.6 vs. 19.6 ± 5.2; P = 0.005)
Als ik ga rekenen zie ik geen verschil van 0.5%.
Die cijfers betekenen het gemiddelde +/- de standaarddeviatie. Wat standaarddeviaties zijn kan ik je niet in 3 regels uitleggen. De p-waarde houdt in dat er een kans is van 0.05 (dus 5%) dat het verschil dat je gevonden hebt tussen 2 dingen berust op toeval, en niet een echt verschil is. In de medische wereld wordt 5% als algemeen acceptabel risico gevonden.quote:Op maandag 9 december 2013 19:37 schreef DefinitionX het volgende:
dotKoen, zal ik aan denken als ik de volgende keer in de bieb ben. Van kopen zal niets komen aangezien ik geen geld heb.
clumsy_clown, als dat zo is, hoe komt het dan dat er maar zo weinig doorgaan? Dan moet voor dat deel vrijwel iedereen een voldoende hebben gehaald.
Seam, ach, je moet de toets in Belgie eens zien. Cynische kant is dat ik dat liever onderga dan een dc bij de EUR.
Enorm bedankt!quote:Op maandag 9 december 2013 19:56 schreef Pluizel het volgende:
[..]
Die cijfers betekenen het gemiddelde +/- de standaarddeviatie. Wat standaarddeviaties zijn kan ik je niet in 3 regels uitleggen. De p-waarde houdt in dat er een kans is van 0.05 (dus 5%) dat het verschil dat je gevonden hebt tussen 2 dingen berust op toeval, en niet een echt verschil is. In de medische wereld wordt 5% als algemeen acceptabel risico gevonden.
Stel je hebt bijvoorbeeld de stelling dat lange mannen ook lange vingers hebben. Om dat te bewijzen ga je 400 mannen opmeten. Daarin vind je bijvoorbeeld dat mannen met een lengte van > 1.80 m vingers hebben die zo'n 2 centimeter langer zijn dan die van korte mensen. De gemiddelde vingerlengtes tussen de 2 groepen vergelijk je met een statistische test, en daaruit komt dan die 2 centimeter, met een p-waarde. Als die p-waarde 0,05 of kleiner is, dan kun je zeggen dat het verschil er écht is, en als hij groter is dan zeg je dat er geen verschil is tussen de groepen (want dan was deze bevinding toeval en kun je bij wijze van spreken bij 400 andere mannen iets heel anders vinden).
Beter dan een artikel geschreven door Iraanse studenten over effecten van radiatie op de celcyclus. Giggity.quote:Op maandag 9 december 2013 19:11 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Ik zou denk ik niet beginnen met een artikel geschreven door Iraanse studenten over de medicinale effecten van gember
Het hoofd (meestal een Prof.) van een onderzoeksafdeling mailen en je verhaal vertellen, heel misschien laten ze je dan wel in het lab snuffelen aan onderzoek onder begeleiding van een senior researcher.quote:Op maandag 9 december 2013 22:36 schreef meneer_valk het volgende:
Ik heb al een tijdje interesse in het doen van wetenschappelijk onderzoek en wil daarom graag ergens een ingang zien te vinden. Ik ben tweedejaars student (Maastricht) en tot nu toe is er in het curriculum ontzettend weinig aandacht besteed aan (het doen van) onderzoek, mijn vaardigheden op dat gebied zijn daarom bijna nul. Uiteraard ben ik wel bereid om er genoeg tijd in te steken om aan die vaardigheden te werken, en de tijd heb ik daar ook voor. Ik heb wel een idee in welke gebieden het onderzoek me het meest aanspreekt, maar ik ken binnen die onderzoeksgroepen helaas niemand.
Wat is volgens jullie het beste om zoiets aan te pakken? Een onderzoeker binnen de vakgroep mailen of binnenlopen bij het secretariaat van zo'n onderzoeksgroep en dan maar raak vragen? Ik hoop dat een van jullie in een vergelijkbare situatie heeft gezeten en wil delen hoe je het hebt aangepakt
Aan een docent na een college vragen of hij iets weet/heeft, of inderdaad iemand mailen. Meestal zijn mensen wel blij met enthousiaste studenten!quote:Op maandag 9 december 2013 22:36 schreef meneer_valk het volgende:
Ik heb al een tijdje interesse in het doen van wetenschappelijk onderzoek en wil daarom graag ergens een ingang zien te vinden. Ik ben tweedejaars student (Maastricht) en tot nu toe is er in het curriculum ontzettend weinig aandacht besteed aan (het doen van) onderzoek, mijn vaardigheden op dat gebied zijn daarom bijna nul. Uiteraard ben ik wel bereid om er genoeg tijd in te steken om aan die vaardigheden te werken, en de tijd heb ik daar ook voor. Ik heb wel een idee in welke gebieden het onderzoek me het meest aanspreekt, maar ik ken binnen die onderzoeksgroepen helaas niemand.
Wat is volgens jullie het beste om zoiets aan te pakken? Een onderzoeker binnen de vakgroep mailen of binnenlopen bij het secretariaat van zo'n onderzoeksgroep en dan maar raak vragen? Ik hoop dat een van jullie in een vergelijkbare situatie heeft gezeten en wil delen hoe je het hebt aangepakt
wat artsen vaak vergeten is dat de effectgrootte net zo belangrijk is als de p-waarde. Effect kan niet significant zijn maar toch betekenisvol groot, en iets kan significant zijn maar compleet betekenisloos in grootte. Maar goed, dat vragen sowieso niet op die toets, dat weten de meeste artsen vaak niet eens helaas.quote:Op maandag 9 december 2013 19:56 schreef Pluizel het volgende:
[..]
Die cijfers betekenen het gemiddelde +/- de standaarddeviatie. Wat standaarddeviaties zijn kan ik je niet in 3 regels uitleggen. De p-waarde houdt in dat er een kans is van 0.05 (dus 5%) dat het verschil dat je gevonden hebt tussen 2 dingen berust op toeval, en niet een echt verschil is. In de medische wereld wordt 5% als algemeen acceptabel risico gevonden.
Stel je hebt bijvoorbeeld de stelling dat lange mannen ook lange vingers hebben. Om dat te bewijzen ga je 400 mannen opmeten. Daarin vind je bijvoorbeeld dat mannen met een lengte van > 1.80 m vingers hebben die zo'n 2 centimeter langer zijn dan die van korte mensen. De gemiddelde vingerlengtes tussen de 2 groepen vergelijk je met een statistische test, en daaruit komt dan die 2 centimeter, met een p-waarde. Als die p-waarde 0,05 of kleiner is, dan kun je zeggen dat het verschil er écht is, en als hij groter is dan zeg je dat er geen verschil is tussen de groepen (want dan was deze bevinding toeval en kun je bij wijze van spreken bij 400 andere mannen iets heel anders vinden).
Zijn ze bij mijn onderzoeksgroep erg streng in overigens.quote:Op dinsdag 10 december 2013 07:54 schreef Grumpey het volgende:
[..]
wat artsen vaak vergeten is dat de effectgrootte net zo belangrijk is als de p-waarde. Effect kan niet significant zijn maar toch betekenisvol groot, en iets kan significant zijn maar compleet betekenisloos in grootte. Maar goed, dat vragen sowieso niet op die toets, dat weten de meeste artsen vaak niet eens helaas.
Vond je het honoursprogramma niks dan? Er is een speciaal programma voor research, heb het zelf gevolgd.quote:Op maandag 9 december 2013 22:36 schreef meneer_valk het volgende:
Ik heb al een tijdje interesse in het doen van wetenschappelijk onderzoek en wil daarom graag ergens een ingang zien te vinden. Ik ben tweedejaars student (Maastricht) en tot nu toe is er in het curriculum ontzettend weinig aandacht besteed aan (het doen van) onderzoek, mijn vaardigheden op dat gebied zijn daarom bijna nul. Uiteraard ben ik wel bereid om er genoeg tijd in te steken om aan die vaardigheden te werken, en de tijd heb ik daar ook voor. Ik heb wel een idee in welke gebieden het onderzoek me het meest aanspreekt, maar ik ken binnen die onderzoeksgroepen helaas niemand.
Wat is volgens jullie het beste om zoiets aan te pakken? Een onderzoeker binnen de vakgroep mailen of binnenlopen bij het secretariaat van zo'n onderzoeksgroep en dan maar raak vragen? Ik hoop dat een van jullie in een vergelijkbare situatie heeft gezeten en wil delen hoe je het hebt aangepakt
Dat is sinds dit jaar helaas helemaal veranderd, ze hebben de verschillende richtingen die het honoursprogramma vroeger had bij elkaar gegooid en er was dus geen programma meer dat specifiek gericht was op onderzoek.quote:Op dinsdag 10 december 2013 13:24 schreef Seam het volgende:
[..]
Vond je het honoursprogramma niks dan? Er is een speciaal programma voor research, heb het zelf gevolgd.
Oh damn balen zeg. Ja dan moet je nu zelf wat meer moeite gaan doen. Je kan vragen aan een van je tutors of hij meewerkt aan wetenschappelijk onderzoek en zeggen dat je interesse hebt. Docenten bij een college kun je ook proberen maar meestal staan ze daar niet zo open voor (spreek uit ervaring). Verder kun je ook gewoon direct contact opnemen met een van de onderzoeksinstituten en vragen wat er mogelijk is voor jou.quote:Op dinsdag 10 december 2013 13:51 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Dat is sinds dit jaar helaas helemaal veranderd, ze hebben de verschillende richtingen die het honoursprogramma vroeger had bij elkaar gegooid en er was dus geen programma meer dat specifiek gericht was op onderzoek.
Ik heb ook hier en daar meegeholpen met wat onderzoeken, is opzich best te regelen. Welke richting zoek je een beetje op? Wellicht kan ik je wat in de richting helpen.quote:Op dinsdag 10 december 2013 14:04 schreef Seam het volgende:
[..]
Oh damn balen zeg. Ja dan moet je nu zelf wat meer moeite gaan doen. Je kan vragen aan een van je tutors of hij meewerkt aan wetenschappelijk onderzoek en zeggen dat je interesse hebt. Docenten bij een college kun je ook proberen maar meestal staan ze daar niet zo open voor (spreek uit ervaring). Verder kun je ook gewoon direct contact opnemen met een van de onderzoeksinstituten en vragen wat er mogelijk is voor jou.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |