abonnement Unibet Coolblue
  zondag 8 december 2013 @ 19:39:45 #101
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_134056703
quote:
10s.gif Op zondag 8 december 2013 18:31 schreef Seam het volgende:

[..]

Ik stel me tegenwoordig voor als tweedejaars. De meeste meiden gaan er dan vanuit dat je 19-20 bent, terwijl je bij geneeskunde net zo goed 23 kunt zijn ;) Gelukkig leidt mijn torso goed af van dat soort gesprekken :D
ben 30, en zit er nu. Geen enkel probleem.
  maandag 9 december 2013 @ 15:34:31 #102
208890 June.
Seriously?
pi_134082273
Tja logisch redeneren is lastig aan te leren ;) En wetenschappelijke interpretatie leer je ook niet zomaar, alleen door te doen. Dus veel artikelen te lezen etc. Maar om nu een abonnement op het ntvg te gaan nemen als je nog niet eens geneeskundestudent bent lijkt me wat ver gaan.
Shine bright like a diamond.
pi_134085013
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 18:33 schreef DefinitionX het volgende:
Even een vraagje voor de gnk studenten/artsen:

Stel dat je mee zou doen aan de dc selectie van de EUR, hoe zou je op de volgende onderdelen voorbereiden:

- Anatomie
- Rekenen
- College toets
- Logisch redeneren
- Wetenschappelijke interpretatie

?

Anatomie zal ik met een boek doen. Rekenen denk ik wel te kunnen doen. Die college toets is stampen als een gek. Logisch redeneren en wetenschappelijke interpretatie zet ik echt vraagtekens bij.

Suggesties voor de andere onderdelen zijn ook welkom.
Voor logisch redeneren kan je je inderdaad slecht voorbereiden. Belangrijk is vooral het simpelste: goed lezen. Wetenschappelijke interpretatie, sja, wat je zou kunnen doen is een beetje leren hoe een artikel opgebouwd is, zodat je tijdens de toets weet waar je wat moet zoeken. Google maar eens op wetenschappelijk artikel.

Sowieso kan je ergens de toetsen die ze in vorige jaren afgenomen hebben vinden. Even googlen op decentraal en Erasmus.
pi_134089266
Ahh oke, dan denk ik dat ik pubmed artikelen ga doornemen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24312847

Goed genoeg toch? Ik had een wat langere inhoud verwacht.

Edit:

Dus die links leiden naar de gehele artikel.
  maandag 9 december 2013 @ 19:11:49 #105
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_134089595
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:02 schreef DefinitionX het volgende:
Ahh oke, dan denk ik dat ik pubmed artikelen ga doornemen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24312847

Goed genoeg toch? Ik had een wat langere inhoud verwacht.

Edit:

Dus die links leiden naar de gehele artikel.
Ik zou denk ik niet beginnen met een artikel geschreven door Iraanse studenten over de medicinale effecten van gember :P
Fietstas.
pi_134089880
Waarom niet:o?

Overigens, ik snap niet echt wat ze bedoelen met P:

quote:
Results: Ginger supplementation significantly reduced the levels of TNF-α (P = 0.006), IL-6 (P = 0.02) and hs-CRP (P = 0.012) in ginger group in comparison to baseline. Moreover, the analysis of covariance showed that the group received ginger supplementation significantly lowered TNF- α (15.3 ± 4.6 vs. 19.6 ± 5.2; P = 0.005) and hs-CRP (2.42 ± 1.7 vs. 2.56 ± 2.18; P = .016) concentrations in comparison to control group. While there were no significant changes in IL-6 (7.9 ± 2.1 vs. 7.8 ± 2.9; P > .05).
Ik wil geloven dat het met percentage te maken heeft. Misschien de spreiding?

Edit:

(15.3 ± 4.6 vs. 19.6 ± 5.2; P = 0.005)

Als ik ga rekenen zie ik geen verschil van 0.5%.
pi_134090095
Ik zou zeggen: koop een statistiekboek. Medical statistics at a glance of zo.
pi_134090403
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:18 schreef DefinitionX het volgende:
Waarom niet:o?

Overigens, ik snap niet echt wat ze bedoelen met P:

[..]

Ik wil geloven dat het met percentage te maken heeft. Misschien de spreiding?

Edit:

(15.3 ± 4.6 vs. 19.6 ± 5.2; P = 0.005)

Als ik ga rekenen zie ik geen verschil van 0.5%.

Zo diep gaan ze niet bij die wetenschappelijke toets, serieus. Zolang je weet hoe een artikel is opgebouwd, waar je bijvoorbeeld de aanleiding, methode en discussiepunten kan vinden, (wat niet donders lastig is, aangezien het er vaak boven staat) kom je al een heel eind.
pi_134090480
Ligt de drempel zo hoog bij de decentrale inmiddels dan? Ik had als VWO'er totaal geen kennis van al die zaken.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_134090773
dotKoen, zal ik aan denken als ik de volgende keer in de bieb ben. Van kopen zal niets komen aangezien ik geen geld heb.

clumsy_clown, als dat zo is, hoe komt het dan dat er maar zo weinig doorgaan? Dan moet voor dat deel vrijwel iedereen een voldoende hebben gehaald.

Seam, ach, je moet de toets in Belgie eens zien. Cynische kant is dat ik dat liever onderga dan een dc bij de EUR.
  maandag 9 december 2013 @ 19:56:35 #111
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134091788
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:37 schreef DefinitionX het volgende:
dotKoen, zal ik aan denken als ik de volgende keer in de bieb ben. Van kopen zal niets komen aangezien ik geen geld heb.

clumsy_clown, als dat zo is, hoe komt het dan dat er maar zo weinig doorgaan? Dan moet voor dat deel vrijwel iedereen een voldoende hebben gehaald.

Seam, ach, je moet de toets in Belgie eens zien. Cynische kant is dat ik dat liever onderga dan een dc bij de EUR.
Die cijfers betekenen het gemiddelde +/- de standaarddeviatie. Wat standaarddeviaties zijn kan ik je niet in 3 regels uitleggen. De p-waarde houdt in dat er een kans is van 0.05 (dus 5%) dat het verschil dat je gevonden hebt tussen 2 dingen berust op toeval, en niet een echt verschil is. In de medische wereld wordt 5% als algemeen acceptabel risico gevonden.
Stel je hebt bijvoorbeeld de stelling dat lange mannen ook lange vingers hebben. Om dat te bewijzen ga je 400 mannen opmeten. Daarin vind je bijvoorbeeld dat mannen met een lengte van > 1.80 m vingers hebben die zo'n 2 centimeter langer zijn dan die van korte mensen. De gemiddelde vingerlengtes tussen de 2 groepen vergelijk je met een statistische test, en daaruit komt dan die 2 centimeter, met een p-waarde. Als die p-waarde 0,05 of kleiner is, dan kun je zeggen dat het verschil er écht is, en als hij groter is dan zeg je dat er geen verschil is tussen de groepen (want dan was deze bevinding toeval en kun je bij wijze van spreken bij 400 andere mannen iets heel anders vinden).
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134092507
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:56 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Die cijfers betekenen het gemiddelde +/- de standaarddeviatie. Wat standaarddeviaties zijn kan ik je niet in 3 regels uitleggen. De p-waarde houdt in dat er een kans is van 0.05 (dus 5%) dat het verschil dat je gevonden hebt tussen 2 dingen berust op toeval, en niet een echt verschil is. In de medische wereld wordt 5% als algemeen acceptabel risico gevonden.
Stel je hebt bijvoorbeeld de stelling dat lange mannen ook lange vingers hebben. Om dat te bewijzen ga je 400 mannen opmeten. Daarin vind je bijvoorbeeld dat mannen met een lengte van > 1.80 m vingers hebben die zo'n 2 centimeter langer zijn dan die van korte mensen. De gemiddelde vingerlengtes tussen de 2 groepen vergelijk je met een statistische test, en daaruit komt dan die 2 centimeter, met een p-waarde. Als die p-waarde 0,05 of kleiner is, dan kun je zeggen dat het verschil er écht is, en als hij groter is dan zeg je dat er geen verschil is tussen de groepen (want dan was deze bevinding toeval en kun je bij wijze van spreken bij 400 andere mannen iets heel anders vinden).
Enorm bedankt!
pi_134099928
Ook in de biologie wordt meestal gewerkt met P < 0.05. In andere wetenschappen zoals de fysica worden er veeeel kleinere waarschijnlijkheid aangehouden.
pi_134100081
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:11 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Ik zou denk ik niet beginnen met een artikel geschreven door Iraanse studenten over de medicinale effecten van gember :P
Beter dan een artikel geschreven door Iraanse studenten over effecten van radiatie op de celcyclus. Giggity.
pi_134100261
Ik heb al een tijdje interesse in het doen van wetenschappelijk onderzoek en wil daarom graag ergens een ingang zien te vinden. Ik ben tweedejaars student (Maastricht) en tot nu toe is er in het curriculum ontzettend weinig aandacht besteed aan (het doen van) onderzoek, mijn vaardigheden op dat gebied zijn daarom bijna nul. Uiteraard ben ik wel bereid om er genoeg tijd in te steken om aan die vaardigheden te werken, en de tijd heb ik daar ook voor. Ik heb wel een idee in welke gebieden het onderzoek me het meest aanspreekt, maar ik ken binnen die onderzoeksgroepen helaas niemand.

Wat is volgens jullie het beste om zoiets aan te pakken? Een onderzoeker binnen de vakgroep mailen of binnenlopen bij het secretariaat van zo'n onderzoeksgroep en dan maar raak vragen? Ik hoop dat een van jullie in een vergelijkbare situatie heeft gezeten en wil delen hoe je het hebt aangepakt :)
pi_134100526
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 22:36 schreef meneer_valk het volgende:
Ik heb al een tijdje interesse in het doen van wetenschappelijk onderzoek en wil daarom graag ergens een ingang zien te vinden. Ik ben tweedejaars student (Maastricht) en tot nu toe is er in het curriculum ontzettend weinig aandacht besteed aan (het doen van) onderzoek, mijn vaardigheden op dat gebied zijn daarom bijna nul. Uiteraard ben ik wel bereid om er genoeg tijd in te steken om aan die vaardigheden te werken, en de tijd heb ik daar ook voor. Ik heb wel een idee in welke gebieden het onderzoek me het meest aanspreekt, maar ik ken binnen die onderzoeksgroepen helaas niemand.

Wat is volgens jullie het beste om zoiets aan te pakken? Een onderzoeker binnen de vakgroep mailen of binnenlopen bij het secretariaat van zo'n onderzoeksgroep en dan maar raak vragen? Ik hoop dat een van jullie in een vergelijkbare situatie heeft gezeten en wil delen hoe je het hebt aangepakt :)
Het hoofd (meestal een Prof.) van een onderzoeksafdeling mailen en je verhaal vertellen, heel misschien laten ze je dan wel in het lab snuffelen aan onderzoek onder begeleiding van een senior researcher.
Lab vaardigheden leer je toch niet op de uni, zelfs al dacht ik als (medische) biologie student met veel practicum ervaring dat dat wel het geval was. Kom je in een lab te werken, dan moet je alles opnieuw leren, pipetteer technieken zijn opeens anders op de werkvloer, protocollen zijn anders, je moet zelf je agar platen gieten, reinstrijken maken is anders, geen practicum assistenten die al je vragen beantwoorden, alles is anders.

En dus: everyone starts at zero.
  dinsdag 10 december 2013 @ 07:50:52 #117
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_134107617
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 22:36 schreef meneer_valk het volgende:
Ik heb al een tijdje interesse in het doen van wetenschappelijk onderzoek en wil daarom graag ergens een ingang zien te vinden. Ik ben tweedejaars student (Maastricht) en tot nu toe is er in het curriculum ontzettend weinig aandacht besteed aan (het doen van) onderzoek, mijn vaardigheden op dat gebied zijn daarom bijna nul. Uiteraard ben ik wel bereid om er genoeg tijd in te steken om aan die vaardigheden te werken, en de tijd heb ik daar ook voor. Ik heb wel een idee in welke gebieden het onderzoek me het meest aanspreekt, maar ik ken binnen die onderzoeksgroepen helaas niemand.

Wat is volgens jullie het beste om zoiets aan te pakken? Een onderzoeker binnen de vakgroep mailen of binnenlopen bij het secretariaat van zo'n onderzoeksgroep en dan maar raak vragen? Ik hoop dat een van jullie in een vergelijkbare situatie heeft gezeten en wil delen hoe je het hebt aangepakt :)
Aan een docent na een college vragen of hij iets weet/heeft, of inderdaad iemand mailen. Meestal zijn mensen wel blij met enthousiaste studenten!
Fietstas.
  dinsdag 10 december 2013 @ 07:54:14 #118
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_134107646
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:56 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Die cijfers betekenen het gemiddelde +/- de standaarddeviatie. Wat standaarddeviaties zijn kan ik je niet in 3 regels uitleggen. De p-waarde houdt in dat er een kans is van 0.05 (dus 5%) dat het verschil dat je gevonden hebt tussen 2 dingen berust op toeval, en niet een echt verschil is. In de medische wereld wordt 5% als algemeen acceptabel risico gevonden.
Stel je hebt bijvoorbeeld de stelling dat lange mannen ook lange vingers hebben. Om dat te bewijzen ga je 400 mannen opmeten. Daarin vind je bijvoorbeeld dat mannen met een lengte van > 1.80 m vingers hebben die zo'n 2 centimeter langer zijn dan die van korte mensen. De gemiddelde vingerlengtes tussen de 2 groepen vergelijk je met een statistische test, en daaruit komt dan die 2 centimeter, met een p-waarde. Als die p-waarde 0,05 of kleiner is, dan kun je zeggen dat het verschil er écht is, en als hij groter is dan zeg je dat er geen verschil is tussen de groepen (want dan was deze bevinding toeval en kun je bij wijze van spreken bij 400 andere mannen iets heel anders vinden).
wat artsen vaak vergeten is dat de effectgrootte net zo belangrijk is als de p-waarde. Effect kan niet significant zijn maar toch betekenisvol groot, en iets kan significant zijn maar compleet betekenisloos in grootte. Maar goed, dat vragen sowieso niet op die toets, dat weten de meeste artsen vaak niet eens helaas.
pi_134107864
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2013 07:54 schreef Grumpey het volgende:

[..]

wat artsen vaak vergeten is dat de effectgrootte net zo belangrijk is als de p-waarde. Effect kan niet significant zijn maar toch betekenisvol groot, en iets kan significant zijn maar compleet betekenisloos in grootte. Maar goed, dat vragen sowieso niet op die toets, dat weten de meeste artsen vaak niet eens helaas.
Zijn ze bij mijn onderzoeksgroep erg streng in overigens.
pi_134111298
Bedankt Sam en Kassaa!
pi_134114090
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 22:36 schreef meneer_valk het volgende:
Ik heb al een tijdje interesse in het doen van wetenschappelijk onderzoek en wil daarom graag ergens een ingang zien te vinden. Ik ben tweedejaars student (Maastricht) en tot nu toe is er in het curriculum ontzettend weinig aandacht besteed aan (het doen van) onderzoek, mijn vaardigheden op dat gebied zijn daarom bijna nul. Uiteraard ben ik wel bereid om er genoeg tijd in te steken om aan die vaardigheden te werken, en de tijd heb ik daar ook voor. Ik heb wel een idee in welke gebieden het onderzoek me het meest aanspreekt, maar ik ken binnen die onderzoeksgroepen helaas niemand.

Wat is volgens jullie het beste om zoiets aan te pakken? Een onderzoeker binnen de vakgroep mailen of binnenlopen bij het secretariaat van zo'n onderzoeksgroep en dan maar raak vragen? Ik hoop dat een van jullie in een vergelijkbare situatie heeft gezeten en wil delen hoe je het hebt aangepakt :)
Vond je het honoursprogramma niks dan? Er is een speciaal programma voor research, heb het zelf gevolgd.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_134114875
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 december 2013 13:24 schreef Seam het volgende:

[..]

Vond je het honoursprogramma niks dan? Er is een speciaal programma voor research, heb het zelf gevolgd.
Dat is sinds dit jaar helaas helemaal veranderd, ze hebben de verschillende richtingen die het honoursprogramma vroeger had bij elkaar gegooid en er was dus geen programma meer dat specifiek gericht was op onderzoek.
pi_134115235
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 13:51 schreef meneer_valk het volgende:

[..]

Dat is sinds dit jaar helaas helemaal veranderd, ze hebben de verschillende richtingen die het honoursprogramma vroeger had bij elkaar gegooid en er was dus geen programma meer dat specifiek gericht was op onderzoek.
Oh damn balen zeg. Ja dan moet je nu zelf wat meer moeite gaan doen. Je kan vragen aan een van je tutors of hij meewerkt aan wetenschappelijk onderzoek en zeggen dat je interesse hebt. Docenten bij een college kun je ook proberen maar meestal staan ze daar niet zo open voor (spreek uit ervaring). Verder kun je ook gewoon direct contact opnemen met een van de onderzoeksinstituten en vragen wat er mogelijk is voor jou.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  dinsdag 10 december 2013 @ 18:31:20 #124
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_134123486
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:04 schreef Seam het volgende:

[..]

Oh damn balen zeg. Ja dan moet je nu zelf wat meer moeite gaan doen. Je kan vragen aan een van je tutors of hij meewerkt aan wetenschappelijk onderzoek en zeggen dat je interesse hebt. Docenten bij een college kun je ook proberen maar meestal staan ze daar niet zo open voor (spreek uit ervaring). Verder kun je ook gewoon direct contact opnemen met een van de onderzoeksinstituten en vragen wat er mogelijk is voor jou.
Ik heb ook hier en daar meegeholpen met wat onderzoeken, is opzich best te regelen. Welke richting zoek je een beetje op? Wellicht kan ik je wat in de richting helpen.

Ah, heb de verkeerde gequote..
pi_134132203
meneer_valk, ik weet niet waar je zit (in Nijmegen zou ik bij Derma wellicht wat kunnen regelen), maar ik heb ook gewoon als bachelor student het afdelingshoofd gemaild en zo is dat gaan rollen. Nu heb ik in principe mijn eigen onderzoek om te verneuken :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')