Ik heb nog een vraag over de analyse.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:32 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat je bedoelt U(x,y) = (xy)1/2 anders klopt je partiële afgeleide naar x niet. Verder moet je hiervoor niet je rekenmachine gebruiken, maar rekenregels voor breuken en machten. Vermenigvuldig teller en noemer van je quotiënt eens met x1/2y1/2, wat krijg je dan?
Neem b willekeurig groot. Als de functie differentieerbaar is op [a,b] met b willekeurig groot, dan is die differentieerbaar op [a,∞).quote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:35 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik heb nog een vraag over de analyse.
Stel ik heb een stelling die iets zegt over differentieerbaarheid van een functiereeks. Een voorwaarde voor deze stelling is dat het over een gesloten interval [a,b] gaat.
Nu moet ik differentieerbaarheid voor mijn functiereeks op [a, ∞) aantonen, met a > 1.
Heb je enig idee of ik die stelling toe mag passen, en hoe ik dat dan goed opschrijf?
Okay. Intuïtief is precies hoe je aanvoelt dat zoiets wel zou kloppen, ik wist alleen niet hoe ik het formeel op ging schrijven. Mijn instructeur loopt namelijk te azijnpissen om alles en niets (en terecht).quote:Op dinsdag 7 januari 2014 22:01 schreef thenxero het volgende:
[..]
Neem b willekeurig groot. Als de functie differentieerbaar is op [a,b] met b willekeurig groot, dan is die differentieerbaar op [a,∞).
Nee, wat je hier zegt klopt niet. Zowel de productregel als de kettingregel uit de differentiaalrekening hebben elk een tegenhanger in de integraalrekening. De tegenhanger van de productregel is de regel voor partieel integreren, zoals ik hier onlangs nog heb uiteengezet, en de tegenhanger van de kettingregel is de substitutieregel uit de integraalrekening.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:14 schreef ulq het volgende:
Hoi. Kort vraagje wat ik even niet zo 1,2,3 kon vinden :
Het klopt toch dat je wanneer je integreert wél de kettingregel kan toepassen maar niet de productregel en de quotiëntregel?
Amoebaquote:Op zaterdag 11 januari 2014 16:50 schreef Amoeba het volgende:
c = (100√R) / m + √R
=> c - √R = (100√R) / m
=> (100√R)/(c - √R) = m
Ook jij zit fout, maar dat is meer een kwestie van je haakjes niet vergeten!!!
Verder is mijn antwoord het juiste antwoord. Je zou nog kunnen 'vereenvoudigen' door teller en noemer door √R te delen, maar m.i. voegt dat niets toe.
Kijk, die (correcte) uitwerking van je docente had je beter meteen kunnen posten. Je hebt de formule om te beginnen al verkeerd overgenomen ...quote:Op zaterdag 11 januari 2014 17:01 schreef _MwB_ het volgende:
[..]
Amoeba
Hartelijk dank voor uw post! Nog wel een vraag; u plaatst haakjes maar dit is in dit geval toch niet geldig ivm dat ik de wiskunige volgorde aan moet houden?
=> ((100 * √R) / c ) - (√R) = m
moet het niet zijn?
Hieronder ter verduidelijking de uitwerking van de docente zelf
[ afbeelding ]
Als je niets meer opneemt kun je beter even stoppen en een kwartiertje een luchtje gaan scheppen (niet gaan pielen met je computer of zo, dat ontspant niet). Maar, belangrijker, begrijp je nu ook waar je eigen fout zat en dat je antwoordenboekje wel het correcte antwoord geeft?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 17:36 schreef _MwB_ het volgende:
Excuses qua verkeerde overname, ik ben al behoorlijk wat uren achter elkaar aan het leren/oefenen en zo ontgaan sommige dingen nog weleens.
Kijk:quote:Op zaterdag 11 januari 2014 17:48 schreef _MwB_ het volgende:
Nee, ook wat betreft verkeerde overname niet. In het antwoordenboek staat het als een breuk, en ik heb het enkel languit geschreven.
Wel, in de uitwerking van de docente is (m + √R) de noemer van de breuk, maar jij vatte het op alsof alleen m in de noemer van de breuk stond en √R een toegevoegde term was. Dusquote:Op zaterdag 11 januari 2014 17:48 schreef _MwB_ het volgende:
Nee, ook wat betreft verkeerde overname niet. In het antwoordenboek staat het als een breuk, en ik heb het enkel languit geschreven.
Je moet niet steeds je omwerkingen proberen te rechtvaardigen met getalvoorbeelden, want dat kan nog wel eens verkeerd uitpakken. Gewoon de bekende rekenregels toepassen op je algebraïsche uitdrukkingen.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 18:05 schreef _MwB_ het volgende:
(6 * 2) / (6 + 2) = 0,33 (breukvorm)
(6 * 2 / 6) + 2 = 4,00 (geen breukvorm)
Zit hier dus het verschil in zeker..
-Dank ook voor uw hulp overigens-quote:Op zaterdag 11 januari 2014 18:09 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet niet steeds je omwerkingen proberen te rechtvaardigen met getalvoorbeelden, want dat kan nog wel eens verkeerd uitpakken. Gewoon de bekende rekenregels toepassen op je algebraïsche uitdrukkingen.
Kijk goed naar de breuksteep. Alles wat boven die breukstreep staat behoort tot de teller van de breuk en alles wat onder de breukstreep staat behoort tot de noemer.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 18:09 schreef _MwB_ het volgende:
In de opgegeven formule staan dus geheel geen haakjes, hoe moet in dan interpreteren dat het om
(100√R) / (m + √R) = c gaat, en niet ((100√R) / m) + √R = c gaat? Want als ik met omwerken van formules aan de slag moet wil de boel kunnen balanceren en dus schrijf ik het voluit
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik volg alles behalve dat hij bij de laatste stap nog +2 doet in de noemer. Waar komt dat vandaan? Hij heeft die +2 toch al meegenomen bij de vorige berekeningen?
Edit:
Oeps, verkeerde vraag, ik ga effe reuploaden.
Edit2: De goede staat er nu wel.
Maar er staat: 2 vrouwen die beide middelen samen gebruikten werden toch zwanger.quote:Op maandag 13 januari 2014 13:17 schreef Sarasi het volgende:
Die 602 (x) bestaat alleen uit het aantal vrouwen dat beide voorbehoedsmiddelen gebruikt en niet zwanger raakt. Daarom telt hij eerst de 2 nog op bij het totaal, die zit niet al in x.
Als je dan de kans om zwanger te raken met beide voorbehoedsmiddelen wilt berekenen, moet je het snel zwanger geraakte vrouwen delen door het aantal niet zwangere vrouwen + het aantal wel zwangere vrouwen (totaal aantal vrouwen dat beide middelen gebruikt).
Kwestie waar staat x eigenlijk voor.
Daar staat:quote:Op maandag 13 januari 2014 19:41 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Maar er staat: 2 vrouwen die beide middelen samen gebruikten werden toch zwanger.
En als je bij de vorige stap kijkt zie je dat hij +2+14 doet. Dus die +2 zit er wel in.
T_T ???
Edit:
Kijk maar:
2000=1190-x+x-1386-x+10+2+14
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |