Ik heb nog een vraag over de analyse.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:32 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat je bedoelt U(x,y) = (xy)1/2 anders klopt je partiële afgeleide naar x niet. Verder moet je hiervoor niet je rekenmachine gebruiken, maar rekenregels voor breuken en machten. Vermenigvuldig teller en noemer van je quotiënt eens met x1/2y1/2, wat krijg je dan?
Neem b willekeurig groot. Als de functie differentieerbaar is op [a,b] met b willekeurig groot, dan is die differentieerbaar op [a,∞).quote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:35 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik heb nog een vraag over de analyse.
Stel ik heb een stelling die iets zegt over differentieerbaarheid van een functiereeks. Een voorwaarde voor deze stelling is dat het over een gesloten interval [a,b] gaat.
Nu moet ik differentieerbaarheid voor mijn functiereeks op [a, ∞) aantonen, met a > 1.
Heb je enig idee of ik die stelling toe mag passen, en hoe ik dat dan goed opschrijf?
Okay. Intuïtief is precies hoe je aanvoelt dat zoiets wel zou kloppen, ik wist alleen niet hoe ik het formeel op ging schrijven. Mijn instructeur loopt namelijk te azijnpissen om alles en niets (en terecht).quote:Op dinsdag 7 januari 2014 22:01 schreef thenxero het volgende:
[..]
Neem b willekeurig groot. Als de functie differentieerbaar is op [a,b] met b willekeurig groot, dan is die differentieerbaar op [a,∞).
Nee, wat je hier zegt klopt niet. Zowel de productregel als de kettingregel uit de differentiaalrekening hebben elk een tegenhanger in de integraalrekening. De tegenhanger van de productregel is de regel voor partieel integreren, zoals ik hier onlangs nog heb uiteengezet, en de tegenhanger van de kettingregel is de substitutieregel uit de integraalrekening.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:14 schreef ulq het volgende:
Hoi. Kort vraagje wat ik even niet zo 1,2,3 kon vinden :
Het klopt toch dat je wanneer je integreert wél de kettingregel kan toepassen maar niet de productregel en de quotiëntregel?
Amoebaquote:Op zaterdag 11 januari 2014 16:50 schreef Amoeba het volgende:
c = (100√R) / m + √R
=> c - √R = (100√R) / m
=> (100√R)/(c - √R) = m
Ook jij zit fout, maar dat is meer een kwestie van je haakjes niet vergeten!!!
Verder is mijn antwoord het juiste antwoord. Je zou nog kunnen 'vereenvoudigen' door teller en noemer door √R te delen, maar m.i. voegt dat niets toe.
Kijk, die (correcte) uitwerking van je docente had je beter meteen kunnen posten. Je hebt de formule om te beginnen al verkeerd overgenomen ...quote:Op zaterdag 11 januari 2014 17:01 schreef _MwB_ het volgende:
[..]
Amoeba
Hartelijk dank voor uw post!Nog wel een vraag; u plaatst haakjes maar dit is in dit geval toch niet geldig ivm dat ik de wiskunige volgorde aan moet houden?
=> ((100 * √R) / c ) - (√R) = m
moet het niet zijn?
Hieronder ter verduidelijking de uitwerking van de docente zelf
[ afbeelding ]
Als je niets meer opneemt kun je beter even stoppen en een kwartiertje een luchtje gaan scheppen (niet gaan pielen met je computer of zo, dat ontspant niet). Maar, belangrijker, begrijp je nu ook waar je eigen fout zat en dat je antwoordenboekje wel het correcte antwoord geeft?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 17:36 schreef _MwB_ het volgende:
Excuses qua verkeerde overname, ik ben al behoorlijk wat uren achter elkaar aan het leren/oefenen en zo ontgaan sommige dingen nog weleens.
Kijk:quote:Op zaterdag 11 januari 2014 17:48 schreef _MwB_ het volgende:
Nee, ook wat betreft verkeerde overname niet. In het antwoordenboek staat het als een breuk, en ik heb het enkel languit geschreven.
Wel, in de uitwerking van de docente is (m + √R) de noemer van de breuk, maar jij vatte het op alsof alleen m in de noemer van de breuk stond en √R een toegevoegde term was. Dusquote:Op zaterdag 11 januari 2014 17:48 schreef _MwB_ het volgende:
Nee, ook wat betreft verkeerde overname niet. In het antwoordenboek staat het als een breuk, en ik heb het enkel languit geschreven.
Je moet niet steeds je omwerkingen proberen te rechtvaardigen met getalvoorbeelden, want dat kan nog wel eens verkeerd uitpakken. Gewoon de bekende rekenregels toepassen op je algebraïsche uitdrukkingen.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 18:05 schreef _MwB_ het volgende:
(6 * 2) / (6 + 2) = 0,33 (breukvorm)
(6 * 2 / 6) + 2 = 4,00 (geen breukvorm)
Zit hier dus het verschil in zeker..
-Dank ook voor uw hulp overigens-quote:Op zaterdag 11 januari 2014 18:09 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet niet steeds je omwerkingen proberen te rechtvaardigen met getalvoorbeelden, want dat kan nog wel eens verkeerd uitpakken. Gewoon de bekende rekenregels toepassen op je algebraïsche uitdrukkingen.
Kijk goed naar de breuksteep. Alles wat boven die breukstreep staat behoort tot de teller van de breuk en alles wat onder de breukstreep staat behoort tot de noemer.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 18:09 schreef _MwB_ het volgende:
In de opgegeven formule staan dus geheel geen haakjes, hoe moet in dan interpreteren dat het om
(100√R) / (m + √R) = c gaat, en niet ((100√R) / m) + √R = c gaat? Want als ik met omwerken van formules aan de slag moet wil de boel kunnen balanceren en dus schrijf ik het voluit
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik volg alles behalve dat hij bij de laatste stap nog +2 doet in de noemer. Waar komt dat vandaan? Hij heeft die +2 toch al meegenomen bij de vorige berekeningen?
Edit:
Oeps, verkeerde vraag, ik ga effe reuploaden.
Edit2: De goede staat er nu wel.
Maar er staat: 2 vrouwen die beide middelen samen gebruikten werden toch zwanger.quote:Op maandag 13 januari 2014 13:17 schreef Sarasi het volgende:
Die 602 (x) bestaat alleen uit het aantal vrouwen dat beide voorbehoedsmiddelen gebruikt en niet zwanger raakt. Daarom telt hij eerst de 2 nog op bij het totaal, die zit niet al in x.
Als je dan de kans om zwanger te raken met beide voorbehoedsmiddelen wilt berekenen, moet je het snel zwanger geraakte vrouwen delen door het aantal niet zwangere vrouwen + het aantal wel zwangere vrouwen (totaal aantal vrouwen dat beide middelen gebruikt).
Kwestie waar staat x eigenlijk voor.
Daar staat:quote:Op maandag 13 januari 2014 19:41 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Maar er staat: 2 vrouwen die beide middelen samen gebruikten werden toch zwanger.
En als je bij de vorige stap kijkt zie je dat hij +2+14 doet. Dus die +2 zit er wel in.
T_T ???
Edit:
Kijk maar:
2000=1190-x+x-1386-x+10+2+14
Ja nu wel, dankje!quote:Op maandag 13 januari 2014 20:02 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Daar staat:
totaal aantal vrouwen (2000) = (pil niet zwanger (1190) - beide niet zwanger (x) --> dus: alleen pil niet zwanger) + beide niet zwanger (x) + (condoom niet zwanger (1386) - beide niet zwanger (x) --> dus: alleen condoom niet zwanger) + pil wel zwanger (10) + beide wel zwanger (2) + condoom wel zwanger (14)
Die 2 hoort bij het totale aantal vrouwen. x is het aantal vrouwen wat NIET zwanger wordt, terwijl ze wel beide voorbehoedsmiddelen gebruiken. Die 2 is het aantal vrouwen wat WEL zwanger wordt, terwijl ze wel beide voorbehoedsmiddelen gebruiken.
De formule voor de kans om zwanger te raken met gebruik van beide voorbehoedsmiddelen is:
beide wel zwanger (2) / beide wel+niet zwanger
Beide niet zwanger = x, beide wel zwanger = 2, beide wel+niet zwanger = x+2.
Je moet je even beseffen dat de 2 in die optelsom hoort omdat de 2 vrouwen onderdeel zijn van het totaal. Dat heeft niets te maken met de deelsom die de kans berekent om zwanger te raken terwijl men beide voorbehoedsmiddelen gebruikt.
Als ik wil berekenen hoeveel kans ik heb om de lotto te winnen, bereken ik:
mensen die lotto winnen / mensen die aan lotto meedoen
Mensen die aan lotto meedoen = mensen die lotto winnen + mensen die lotto verliezen
Snap je?
Geen idee, wellicht om aan te geven dat r een vector is?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:23 schreef yarnamc het volgende:
Een detailvraagje over notatie: weet iemand wat het wil zeggen als men bij afgeleiden de noemer (van bijvoorbeeld d/dx) overstreept? Zoals bij: [ afbeelding ].
Ik dacht eerst dat het een drukfout was, maar het komt consistent terug, dus het wekt toch mijn nieuwsgierigheid.
Je kan dit doen door partieel te integreren, Immers, er staat log(t+12)*log(t+12). Dan moet je wel de primitieve van log(t+12) weten, maar ook die kan weer via partieel.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:24 schreef Banaanensuiker het volgende:
Kan iemand me helpen met de integraal van log^2(t+12)dt?
r is in dit geval gewoon een scalaire variabele (de vergelijking is afgeleid in bolcoördinaten en de hoekafhankelijkheid is weggevallen).quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:30 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Geen idee, wellicht om aan te geven dat r een vector is?
Het ziet er uit als quantummechanica, welk boek gebruiken jullie?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:00 schreef yarnamc het volgende:
[..]
r is in dit geval gewoon een scalaire variabele (de vergelijking is afgeleid in bolcoördinaten en de hoekafhankelijkheid is weggevallen).
http://www.wolframalpha.com/input/?i=log^2%28t%2B12%29dtquote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:24 schreef Banaanensuiker het volgende:
Kan iemand me helpen met de integraal van log^2(t+12)dt?
Want nu weet hij hoe de oplossing gevonden kan wordenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:24 schreef MCH het volgende:
[..]
http://www.wolframalpha.com/input/?i=log^2%28t%2B12%29dt
Wolfram heeft toch step by step uitleg?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 16:58 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Want nu weet hij hoe de oplossing gevonden kan worden
Moet je wel registreren, bovendien zijn hints bij wiskunde nuttiger, omdat het kwartje bij jezelf moet vallen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 17:18 schreef MCH het volgende:
[..]
Wolfram heeft toch step by step uitleg?
Als je de uitwerking ziet kun je toch zelf ook beredeneren wat er gebeurt?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 17:22 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Moet je wel registreren, bovendien zijn hints bij wiskunde nuttiger, omdat het kwartje bij jezelf moet vallen.
Maar goed, ieder zijn mening.
Dit is een heel oude en eigenlijk niet meer gebruikte notatie. Wonderlijk om te zien dat deze toch nog gebruikt wordt. Het gaat hier om een zogeheten vinculum. Dat is een horizontale streep boven een uitdrukking die dezelfde rol vervult als onze haakjes en die wordt gebruikt om een aggregaat aan te duiden. Hier is het de bedoeling om aan te geven dat er in de noemer van het differentiaalquotiënt (dr)² staat en niet d(r²).quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:23 schreef yarnamc het volgende:
Een detailvraagje over notatie: weet iemand wat het wil zeggen als men bij afgeleiden de noemer (van bijvoorbeeld d/dx) overstreept? Zoals bij: [ afbeelding ].
Ik dacht eerst dat het een drukfout was, maar het komt consistent terug, dus het wekt toch mijn nieuwsgierigheid.
Bedankt, hier heb ik wel wat aan.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:44 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Je kan dit doen door partieel te integreren, Immers, er staat log(t+12)*log(t+12). Dan moet je wel de primitieve van log(t+12) weten, maar ook die kan weer via partieel.
Bedankt, maar heb inderdaad meer aan hints. En je moet inderdaad betalen om daar de complete step-by-step solution te zien. Je kan inloggen met facebook of google, maar dan moet je alsnog betalen volgens mij.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:24 schreef MCH het volgende:
[..]
http://www.wolframalpha.com/input/?i=log^2%28t%2B12%29dt
Ga nu gewoon zelf eens wat proberen, want van een voorgekauwde oplossing leer je niets. Hint: ik zou hier eerst even een substitutiequote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:09 schreef Banaanensuiker het volgende:
[..]
Bedankt, hier heb ik wel wat aan.
[..]
Bedankt, maar heb inderdaad meer aan hints. En je moet inderdaad betalen om daar de complete step-by-step solution te zien. Je kan inloggen met facebook of google, maar dan moet je alsnog betalen volgens mij.
Bedankt man, je doet nu toch gewoon hetzelfde als Wolfram.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:33 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ga nu gewoon zelf eens wat proberen, want van een voorgekauwde oplossing leer je niets. Hint: ik zou hier eerst even een substitutie
u = ln(t + 12)
uitvoeren, dan hebben we
t = eu − 12
en dus
dt/du = eu
oftewel
dt = eu·du
De onbepaalde integraal wordt dan
∫ u2eudu
en deze is een stuk eenvoudiger te behandelen met (herhaalde) partiële integratie. Als je het goed doet krijg je dan
∫ u2eudu = eu(u2 − 2u + 2) + C
en dan is het nog slechts een kwestie van terugsubstitueren van u = ln(t + 12).
Dat kan natuurlijk ook ja. Bij een lelijk kwadraat heb ik meestal de neiging om eerst partieel te proberen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:33 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ga nu gewoon zelf eens wat proberen, want van een voorgekauwde oplossing leer je niets. Hint: ik zou hier eerst even een substitutie
u = ln(t + 12)
uitvoeren, dan hebben we
t = eu − 12
en dus
dt/du = eu
oftewel
dt = eu·du
De onbepaalde integraal wordt dan
∫ u2eudu
en deze is een stuk eenvoudiger te behandelen met (herhaalde) partiële integratie. Als je het goed doet krijg je dan
∫ u2eudu = eu(u2 − 2u + 2) + C
en dan is het nog slechts een kwestie van terugsubstitueren van u = ln(t + 12).
Aha dank je wel! Exact wat ik zocht.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 17:35 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit is een heel oude en eigenlijk niet meer gebruikte notatie. Wonderlijk om te zien dat deze toch nog gebruikt wordt. Het gaat hier om een zogeheten vinculum. Dat is een horizontale streep boven een uitdrukking die dezelfde rol vervult als onze haakjes en die wordt gebruikt om een aggregaat aan te duiden. Hier is het de bedoeling om aan te geven dat er in de noemer van het differentiaalquotiënt (dr)² staat en niet d(r²).
Leibniz gebruikte deze notatie aanvankelijk bij zijn differentiaal- en integraalrekening, maar gaf deze later op, omdat hij inzag dat het gebruik van vincula hier redundant was. Een overblijfsel is nog het gebruik van de lange horizontale streep bij het wortelteken, om aan te geven van welke uitdrukking we de wortel nemen.
Hebben we een functie y = f(x) dan kan de eerste afgeleide in de Leibniz notatie zoals bekend worden aangegeven als dy/dx = d(f(x))/dx. Nemen we hier weer de afgeleide van, dan hebben we in de Leibniz notatie
waarvoor is te schrijven
en dat kunnen we symbolisch ook weergeven als
of als
De superscripts ² in de 'teller' en in de 'noemer' hebben hier een verschillende betekenis: in de 'teller' geeft de ² een herhaling aan van de operator d, maar in de noemer geeft ² een kwadraat aan, namelijk het kwadraat van dx. Zie voor meer voorbeelden van de oude notatie met vincula bijvoorbeeld J.M. Child, The Early Mathematical Manuscripts of Leibniz (lees online of download dit boek als PDF of als DjVu).
Ja, het komt inderdaad uit een syllabus over kwantummechanica (ter afleiding van de orbitalen van een waterstofachtig atoom). Maar dus niet uit een boekquote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:04 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Het ziet er uit als quantummechanica, welk boek gebruiken jullie?
1. Nee, natuurlijk niet. Denk eens aan f(x) = sin(x)quote:Op vrijdag 17 januari 2014 22:56 schreef DefinitionX het volgende:
Ik heb wat vragen over functieonderzoek.
1. Als f'(x)=0, waarin x=a. Is dan voor de 2e afgeleide x=a ook per definitie 0 en dus tevens een buigpunt voor f(x), of is het alleen meestal zo?
2. Als f'(x)=0 niet gedefinieerd is, wat voor gevolgen heeft dit voor de extremen/buigpunten van f(x)?
Thanks! Ik wilde 'niet continu' zeggen.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 23:02 schreef Amoeba het volgende:
[..]
1. Nee, natuurlijk niet. Denk eens aan f(x) = sin(x)
2. Dat is afhankelijk per situatie. Tevens kun je f'(x) = 0 is niet gedefinieerd niet zo zeggen. Een functie is wel of niet gedefinieerd in een punt, mocht dat zo zijn dan hoort daar een functiewaarde bij.
Vaak zul je zien dat functies niet continu zijn in dat punt.
Besef je dat 'niet gedefinieerd' en 'niet continu' absoluut geen equivalente uitspraken zijn.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 00:13 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Thanks! Ik wilde 'niet continu' zeggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |