Nee, ik kan me daar ook helemaal niet in vinden. Logica en intellect is echt al veel eerder aan te spreken, naar mijn mening.quote:Op zondag 8 december 2013 19:22 schreef Soempie het volgende:
[..]
't Staat gewoon in een van z'n lezingen die hij in Oxford heeft gegeven. 'Zoiets dat men in de ziel voelt opkomen wat men vroeger uit eerbied heeft aangenomen, op basis van autoriteit, en wat men nu pas begrijpt, wijst ons er dus nadrukkelijk op dat, als wij goede opvoeders willen zijn, wij niet uit moeten gaan van het moment, maar rekening moeten houden met het hele leven.'
En
[..]
Maar als ik het goed begrijp hoeven kinderen volgens Steiner ook niet te weten waarom die spreuken er zijn.
Misschien heeft het er ook mee te maken dat hij aangeeft dat je de logica of het intellect pas aan kan spreken als kinderen een bepaalde leeftijd hebben bereikt (14 jaar, geloof ik). Daarvoor draait het volgens mij meer om het navolgen en het beleven.
Ik kan me dan ook helemaal niet vinden in het mensbeeld van Steiner en de uitgangspunten die daar weer uit voort komen.
quote:Op zondag 8 december 2013 19:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, ik kan me daar ook helemaal niet in vinden. Logica en intellect is echt al veel eerder aan te spreken, naar mijn mening.
Ja, ik geloof dat het zo werkt. Steeds periodes van zeven jaar, waarin de nadruk op een bepaald aspect van de ontwikkeling van het kind ligt.quote:Op zondag 8 december 2013 20:09 schreef Soempie het volgende:
Volgens mij is het mensbeeld van Steiner op de VS nog steeds de basis. Op de basisschool overheerst volgens hem het ritmische stelsel (ademhaling, bloedsomloop) in de mens en daar moet op worden ingespeeld door lesstof aan te bieden in de vorm van bijvoorbeeld muziek, beeldende kunst, enz. En dus niet direct/ te vroeg een beroep te doen op het intellect.
Mijn grootste bezwaar zou zijn dat de nadruk te veel ligt op één aspect, zowel wat betreft de vorm/ methode als de inhoud.quote:Op zondag 8 december 2013 20:21 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, ik geloof dat het zo werkt. Steeds periodes van zeven jaar, waarin de nadruk op een bepaald aspect van de ontwikkeling van het kind ligt.
Ik vind daar persoonlijk overigens niks mis mee.
hier nog even op inhakend, een beetje offtopic, maar ik vind dat ook wel weer wat hebben. Ik geloof niet zo in buiten de maatschappij staan. Dé maatschappij bestaat niet, de maatschappij ben je met zn allen en ik geloof dat 'de' maatschappij geen statisch gegeven is maar dat het iets is wat constant in beweging is. En als je er vanuit sociologisch oogpunt naar gaat kijken dan zou je best wel eens gelijk kunnen hebben met je laatste opmerking. Het voert wat ver wellicht, maar als je Kant en Hegel er op los laat dan zou het juist het meest logische gevolg zijn, als antwoord op de 24-uurs maatschappij van nu.quote:Op zondag 8 december 2013 14:11 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Daarnaast vind ik het onjuist om maar te blijven hameren op "niet aansluiten op de maatschappij". Het is misschien niet op zijn plaats in dit topic, maar heeft de kredietcrisis en de manier waarop het economisch bestel een zeepbel bleek, niet bewezen dat dit systeem niet werkt of althans niet duurzaam is? Misschien sluiten de waarden die kinderen meekrijgen op de vrije school juist wél heel goed aan bij de maatschappij van de toekomst. Stadsboeren, milieu, klimaatverandering en duurzaamheid, coöperatief werken, kleinschaligheid en minder nadruk op louter geld verdienen, wie weet zijn dat dingen die wél aansluiten bij het vrijeschoolonderwijs.
Ik beweer niet dat het zo is, ik schets alleen een mogelijk scenario.
Mijn post was een reactie op eerdere posts van Gulara en daarna Ouder, waarin ik aangeef dat Steiner zegt dat iets niet direct duidelijk hoeft te zijn voor een kind. Dat het niet expliciet geleerd hoeft te worden. Maar dat het later wel degelijk invloed kan hebben op iemands leven en daarmee dus zijn doel niet voorbij schiet. Ik heb het hierbij niet over mijn eigen mening gehad.quote:Op zondag 8 december 2013 21:13 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
@Soempie,
het is voor mij niet makkelijk om met je van gedachten te wisselen als je niet precies kunt aangeven, wat je wilt aangeven. 'Zoiets dat men in de ziel enz.' Daar kan ik niets mee. Maar je vervolgzin 'rekening houden met het hele leven' - vind je dat zo vreemd, dat je als opvoeder je kind iets mee wil geven voor later en niet alleen voor vandaag of morgen?
Dan zeg je nog: 'komt volgens mij uit'.... Waarom weet je dat niet zeker en waarom citeer je niet letterlijk. Zoals gezegd: dan wordt het lastig discussiëren.
De begrippen die je hanteert 'logica en intellect' wat bedoel je daarmee precies
Voor het onderwerp is het niet zo van belang, maar jij merkt het op en dus doe ik het ook maar: waar haal je vandaan dat er 'veel kritiek' op die voordrachten kwam; welke dan en door wie?
Ik was dus gewoon veel te nieuwsgierig. Ik vind het juist heel erg leuk om het daar met kinderen over te hebben. Beetje bomen over van alles en nog wat.quote:Op zondag 8 december 2013 19:22 schreef Soempie het volgende:
[..]
't Staat gewoon in een van z'n lezingen die hij in Oxford heeft gegeven. 'Zoiets dat men in de ziel voelt opkomen wat men vroeger uit eerbied heeft aangenomen, op basis van autoriteit, en wat men nu pas begrijpt, wijst ons er dus nadrukkelijk op dat, als wij goede opvoeders willen zijn, wij niet uit moeten gaan van het moment, maar rekening moeten houden met het hele leven.'
En
[..]
Maar als ik het goed begrijp hoeven kinderen volgens Steiner ook niet te weten waarom die spreuken er zijn.
Misschien heeft het er ook mee te maken dat hij aangeeft dat je de logica of het intellect pas aan kan spreken als kinderen een bepaalde leeftijd hebben bereikt (14 jaar, geloof ik). Daarvoor draait het volgens mij meer om het navolgen en het beleven.
Ik kan me dan ook helemaal niet vinden in het mensbeeld van Steiner en de uitgangspunten die daar weer uit voort komen.
Die aansluiting bij de maatschappij gaat niet alleen over beheersing van taal en kunnen rekenen maar ook in de manier van denken. Dit levert sociale problemen op bij de intelligentere kinderen. Autisten gedijen goed in de VS maar intelligente kinderen krijgen ook autistische trekjes mee.quote:Op zondag 8 december 2013 14:11 schreef Gwywen het volgende:
Daarnaast vind ik het onjuist om maar te blijven hameren op "niet aansluiten op de maatschappij". Het is misschien niet op zijn plaats in dit topic, maar heeft de kredietcrisis en de manier waarop het economisch bestel een zeepbel bleek, niet bewezen dat dit systeem niet werkt of althans niet duurzaam is? Misschien sluiten de waarden die kinderen meekrijgen op de vrije school juist wél heel goed aan bij de maatschappij van de toekomst. Stadsboeren, milieu, klimaatverandering en duurzaamheid, coöperatief werken, kleinschaligheid en minder nadruk op louter geld verdienen, wie weet zijn dat dingen die wél aansluiten bij het vrijeschoolonderwijs. Ik beweer niet dat het zo is, ik schets alleen een mogelijk scenario.
ja, dank je. Het was een bevestiging dat ik het wel goed begrepen had.quote:Op maandag 9 december 2013 09:07 schreef Soempie het volgende:
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het met Steiner eens ben. Ik zit meer op een lijn met jou. Dit was meer een toevoeging, omdat je aangaf hem misschien niet goed te begrijpen.
Dat is dus echt iets wat ik nooit zou zeggenquote:Op maandag 9 december 2013 09:19 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Er zijn nog zoveel voorbeelden te bedenken, waarin we als volwassene tegen een kind zeggen dat hij 'dat later pas begrijpt'.
Mmmm.. Ik denk niet dat zij het kind als 'weerloos slachtoffer' zien. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat men op de VS er van overtuigd is het beste met het kind voor te hebben. Ze doen dit dus louter met goede bedoelingen.quote:Op maandag 9 december 2013 07:18 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik ben er nu nog eens over aan het denken. Zal het wel verkeerd begrijpen want het voelt zo alsof je als kind niet serieus genomen wordt? Net als met die spreukjes. Het voelt voor mij nu (even kort door de bocht) flikker dat kind vol met gedachtengoed want ze zijn weerloos. En later snappen ze dan wel waarom dit goed voor ze is. Ik vind dat een partij naar!
ik geloof echt heel erg dat mijn kinderen doodongelukkig waren geworden. Geen uitleg, geen verklaring wel euritmie en tekenen op een rond papier.
Het kindbeeld van 'willoos slachtoffer' staat me heel heel heel erg tegen.
Eigenlijk is dit waar ik mijn vinger niet op kreeg waarom het me voor mijn kinderen niets leek. En daarbij dus dat je als ouder dit moet onderschrijven als 'enige juiste'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |