Nee hoor, dat nooit! Een nissan micra gekocht van een vriend maar die auto is eigenlijk nog te goed om te slopen. Ik dacht dat het een wrak zou zijn voordat ik hem kreeg.quote:
Ik biedt 100quote:Op maandag 3 maart 2014 18:23 schreef marcooooow het volgende:
[..]
Nee hoor, dat nooit! Een nissan micra gekocht van een vriend maar die auto is eigenlijk nog te goed om te slopen. Ik dacht dat het een wrak zou zijn voordat ik hem kreeg.
Weet je wat ESP doet? Nee, bij normaal gebruik heb je dat niet nodig, maar net die ene keer dat het je kan redden ben je heel blij dat je het in je auto hebt zitten. Gooi 'm maar eens gauw van links naar rechts op een gladde ondergrond ergens waar je veel plaats hebt, wedden dat het lampje gaat knipperenquote:Op donderdag 6 maart 2014 00:22 schreef NieuweNier het volgende:
Moet ik me zorgen maken? Of is die ESP iets wat je alleen ziet als je debiele dingen doet?
Haha ja ik heb vroeger toen het nieuw was eens uitgebreid de werking van ESP gecontroleerd. Eigenlijk is het geniaal. Door op specifieke wielen te remmen kan je de krachten die de auto om zijn as draaien verminderen / aanpassen. Dus je kan hem een soort van sturen door remingrepen wanneer je ernstig in een slip raakt ofzo.quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:10 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Weet je wat ESP doet? Nee, bij normaal gebruik heb je dat niet nodig, maar net die ene keer dat het je kan redden ben je heel blij dat je het in je auto hebt zitten. Gooi 'm maar eens gauw van links naar rechts op een gladde ondergrond ergens waar je veel plaats hebt, wedden dat het lampje gaat knipperen
Traction Control lampje gaat bij mij ook alleen knipperen als je banden doorslippen bij te weinig grip en teveel power. Dat zie je eerder knipperen dan je het misschien merkt aan de auto.
Dat soort onderhoud dus inderdaad. Versnellingsbakolie trouwens niet. Maar het is toch best indrukwekkend dat er dus gewoon niets stuk gaat...quote:Op donderdag 6 maart 2014 03:57 schreef 2cv het volgende:
Remblokjes ? Remschijven ? Remvloeistof ? Versnellingsbakolie ?
Maarruh, als je alles doet volgens het boekje is het enige 'extra' onderhoud het repareren van alles wat stuk is.
Hij knippert tijdens een ingreepquote:Op donderdag 6 maart 2014 00:22 schreef NieuweNier het volgende:
Ik heb een kleine vraag over een mogelijk defect in een auto met ESP.
Elke keer als ik hem start licht het ESP lichtje gewoon samen met het ABS lampje op. Maar ik heb tijdens het rijden nog nooit meegemaakt dat het ESP lichtje begon te knipperen. Betekend dit dat er iets mis is met de ESP, of rij ik gewoon op een manier waarbij dat blijkbaar niet nodig is?
Het is zowiezo apart dat zo'n lichtje hoort te knipperen tijdens het rijden. ABS doet dat bijvoorbeeld niet, maar die voel je ook duidelijk ingrijpen bij een noodstop.
Moet ik me zorgen maken? Of is die ESP iets wat je alleen ziet als je debiele dingen doet?
Ja inderdaad. Blijkbaar heb ik die nog nooit gehad.quote:Op donderdag 6 maart 2014 15:09 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Hij knippert tijdens een ingreep
Nee die niet.quote:Op donderdag 6 maart 2014 15:10 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ja inderdaad. Blijkbaar heb ik die nog nooit gehad.
Maar ABS knippert niet tijdens een ingreep toch? Tijdens een noodrem voel je duidelijk dat het rempedaal trilt en de remkracht varieert, maar er knipperen dan geen lampjes...
Versnellingsbakolie eens verversen kan geen kwaad. Wel de juiste er in doen en er voor zorgen dat de stop niet lekt.quote:Op donderdag 6 maart 2014 15:04 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat soort onderhoud dus inderdaad. Versnellingsbakolie trouwens niet. Maar het is toch best indrukwekkend dat er dus gewoon niets stuk gaat...
Het ding krijgt gewoon onderhoud wanneer er een lampje op het dashboard gaat branden. Of wanneer het gewoon een beurtje is een paar duizend kilometer later.quote:Op donderdag 6 maart 2014 19:55 schreef 2cv het volgende:
[..]
Versnellingsbakolie eens verversen kan geen kwaad. Wel de juiste er in doen en er voor zorgen dat de stop niet lekt.
Lampje ? Welk lampje ?quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:02 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Het ding krijgt gewoon onderhoud wanneer er een lampje op het dashboard gaat branden. Of wanneer het gewoon een beurtje is een paar duizend kilometer later.
Haha wanneer er een service interval is krijgt hij een beurt.quote:
En dat geeft 'ie aan met een lampje ?quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:06 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Haha wanneer er een service interval is krijgt hij een beurt.
Dan zou ik ook eens kijken of er lekkages zijn en het systeem verversen (dus ook de leidingen doorspoelen/ontluchten).quote:Wanneer hij zegt dat de remvloeistof "gevaarlijk leeg is", piept en je "onmiddellijk op een veilige plek moet stoppen" wordt hij naar de garage gereden om dat bij te vullen.
99% zeker dat dat het druklampje is. Als dat lampje brandt, had je 1000km geleden al je olie bij moeten vullen.quote:Wanneer de olie bijgevuld moet worden geeft hij ook een lichtje.
Gewoon zelf kijken. Kilometerstand onthouden en soms de motorkap open doen i.p.v. naar lampjes kijken.quote:Het lijkt me wel lastig in een 2cv ofzo te rijden. Dan moet je dat soort dingen zelf in de gaten houden of loop je het risico dat je motor ineens vast loopt of je niet meer kan remmen...
Een Peugeot waar ik vroeger veel in reed heeft zelfs een display met dat soort informatie. Echt extreem chill. Wanneer je bijvoorbeeld de handrem vergeet zie je naast het standaard rode lampje ook een tekst dat je de handrem vergeten was. Service intervallen gaf hij ook aan. Aan het begin met een lampje en wanneer je verder ging rijden na een aantal kilometer ook met zo'n schermpje. Maar bijna alles wat er gebeurde stond daar aangegeven. Een open brandstofklepje, open deuren, mensen zonder gordels; het was echt heel ideaal. Jammer dat de rest van de auto bagger was.quote:
Haha dat zou ik voor iedereens veiligheid liever aan de garage overlaten. Ik vind het heel knap als mensen het kunnen. Maar ik kan nog geen eens een Ikea wasmand in elkaar schroeven. Het remsysteem laat ik liever over aan iemand die er verstand van heeft.quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:09 schreef 2cv het volgende:
Dan zou ik ook eens kijken of er lekkages zijn en het systeem verversen (dus ook de leidingen doorspoelen/ontluchten).
Haha nee er zijn twee. Eentje oranje dat het niveau te laag is en eentje rood dat je hem onmiddellijk moet stilzetten en de ANWB mag gaan bellen. Alhoewel je dat volgens mij ook kan meter met zo'n stok.quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:09 schreef 2cv het volgende:
99% zeker dat dat het druklampje is. Als dat lampje brandt, had je 1000km geleden al je olie bij moeten vullen.
Stiekem ook wel leuk als je daar goed in bent. Die 2cv's zijn zowiezo geinige dingetjes. Maar helaas weet ik uit mijn hoofd nog geen eens hoe de motorkap open moet. Ik heb het wel eens geprobeerd. Je kan daar nergens je sleutel in stoppen en er zit ook geen knopje ofzo.quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:09 schreef 2cv het volgende:
Gewoon zelf kijken. Kilometerstand onthouden en soms de motorkap open doen i.p.v. naar lampjes kijken.
Al die electronica is ook bagger. Hoe minder electronica, hoe beter.quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:18 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Een Peugeot waar ik vroeger veel in reed heeft zelfs een display met dat soort informatie. Echt extreem chill. Wanneer je bijvoorbeeld de handrem vergeet zie je naast het standaard rode lampje ook een tekst dat je de handrem vergeten was. Service intervallen gaf hij ook aan. Aan het begin met een lampje en wanneer je verder ging rijden na een aantal kilometer ook met zo'n schermpje. Maar bijna alles wat er gebeurde stond daar aangegeven. Een open brandstofklepje, open deuren, mensen zonder gordels; het was echt heel ideaal. Jammer dat de rest van de auto bagger was.
Ik beweer ook niet dat JIJ het moet doenquote:[..]
Haha dat zou ik voor iedereens veiligheid liever aan de garage overlaten. Ik vind het heel knap als mensen het kunnen. Maar ik kan nog geen eens een Ikea wasmand in elkaar schroeven. Het remsysteem laat ik liever over aan iemand die er verstand van heeft.
Oliepeilstok ja Maar als je die gebruikt i.p.v. een lampje heb je meer inzicht in hoeveel olie je verbruikt. En ik zou er een sport van maken om te voorkomen dat er lampjes gaan branden. Maar dan niet meteen 5 liter olie bij in je carter kiepperen ...quote:[..]
Haha nee er zijn twee. Eentje oranje dat het niveau te laag is en eentje rood dat je hem onmiddellijk moet stilzetten en de ANWB mag gaan bellen. Alhoewel je dat volgens mij ook kan meter met zo'n stok.
Goed plan !quote:[..]
Stiekem ook wel leuk als je daar goed in bent. Die 2cv's zijn zowiezo geinige dingetjes. Maar helaas weet ik uit mijn hoofd nog geen eens hoe de motorkap open moet. Ik heb het wel eens geprobeerd. Je kan daar nergens je sleutel in stoppen en er zit ook geen knopje ofzo.
Alhoewel ik het wel kan natuurlijk: gewoon de handleiding doorlezen.
Haha een kennis heeft ooit zelf de olie van een leasebak bijgevuld. 5000km later was de koppakking helemaal gescheurd.quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:24 schreef 2cv het volgende:
Oliepeilstok ja Maar als je die gebruikt i.p.v. een lampje heb je meer inzicht in hoeveel olie je verbruikt. En ik zou er een sport van maken om te voorkomen dat er lampjes gaan branden. Maar dan niet meteen 5 liter olie bij in je carter kiepperen ...
En wie zegt dat die 2 met elkaar verband houden ?quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:27 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Haha een kennis heeft ooit zelf de olie van een leasebak bijgevuld. 5000km later was de koppakking helemaal gescheurd.
Haha ja klopt ook wel. Je zou het gewoon niet verwachten van een 2 jaar oude auto. Maar het was een Laguna met echt bizar veel problemen. De uitlaatpijp was eraf gevallen, hij was twee keer door zijn vering gezakt, de boordcomputer moest een paar keer vervangen worden, de airco deed het werkelijk nooit; dat was echt een hilarisch baggere auto. Vooral als het onderhoud gratis is Maar ja hij werd uiteindelijk door een ander total loss gereden. Ik herinner me nu trouwens dat er ook bij ingebroken was.quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:28 schreef 2cv het volgende:
[..]
En wie zegt dat die 2 met elkaar verband houden ?
Waarom is het nu weer nodig om te flamen?quote:Op zondag 16 maart 2014 16:52 schreef densmee het volgende:
ik zou zeggen ga hier eens langs die kunnen je wel helpen
Fahrschule Nieberle
Hirschgraben 2
22089 Hamburg
http://fahrschule-nieberle.de/
omdat je voertuigbeheersing gewoon kut is, maar goed je hebt je koppeling voor een klein deel opgerookt verder niks kapot.quote:Op zondag 16 maart 2014 17:00 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Waarom is het nu weer nodig om te flamen?
Ik wil gewoon weten of ik iets gesloopt heb. Tips hoe ik weer naar beneden kom zijn trouwens ook welkom.
Ga ik slippen als ik gewoon met de rem heel langzaam naar beneden ga met de koppeling ingetrapt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |