abonnement Unibet Coolblue
pi_130020528
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:32 schreef -Spring het volgende:

[..]

Ik zag te laat dat je m al had. :)
^O^
By DMB
pi_130020671
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:30 schreef trui het volgende:

[..]

Het is echt niet ingewikkeld, en het draadvretende valt ook wel mee.
Je maakt eerst een rij met gewone stokjes. Daarna afwisselend gewone stokjes en stokjes die je 'achterlangs' het stokje eronder haakt. Dus niet in het 'V'tje bovenop, maar om de 'steel' van het stokje heen, zoals daar op de foto te zien is. Dat noemen ze ook wel FrontPost Double Crochet (zie evt deze video: )

oftewel FPDC's. De stokjes die je zo maakt komen wat naar voren te liggen. Op de terugweg is het andersom, dan lijken de 'gewone' stokjes uit de vorige rij de stokjes die er bovenop liggen. Telkens maak je een FPDC om het stokje dat op dat moment wat naar je toe steekt, en een 'gewoon' stokje (bovenop de steek uit de voorgaande ronde) op de stokjes die wat dieper liggen.

In het voorbeeld uit de link die ik eerst gaf beschrijft die mevrouw het op een 2-2 manier, dus telkens twee gewone stokjes, en 2 FPDC's. Maar onderaan vertelt ze dat dat eigenlijk niet klopt met de dekens op de foto's, daar deed ze slechts 1 FPDC en 2 gewone stokjes aan de voorkant (En op de terugweg dan dus omgekeerd). Het kan allebei, maar ik vind dat met die enkele ribbel aan de voorkant mooier dan de dubbele, dus ik houd ook de 1-2 versie aan.
Annelotje@ als je de kleur omschrijft en de periode wanneer het in de winkel lag weten zij de rest :), had ik toen met geel hahaha

Trui dat is inderdaad heel eenvoudig die steek. Ook voor de OP handig. Heb die ooit eens gebruikt voor een muts hahaha
By DMB
  Moderator dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:52:19 #278
5428 crew  miss_sly
pi_130020982
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:30 schreef trui het volgende:

[..]

Het is echt niet ingewikkeld, en het draadvretende valt ook wel mee.
Je maakt eerst een rij met gewone stokjes. Daarna afwisselend gewone stokjes en stokjes die je 'achterlangs' het stokje eronder haakt. Dus niet in het 'V'tje bovenop, maar om de 'steel' van het stokje heen, zoals daar op de foto te zien is. Dat noemen ze ook wel FrontPost Double Crochet. Zie evt deze video:

oftewel FPDC's. De stokjes die je zo maakt komen wat naar voren te liggen. Op de terugweg is het andersom, dan lijken de 'gewone' stokjes uit de vorige rij de stokjes die er bovenop liggen. Telkens maak je een FPDC om het stokje dat op dat moment wat naar je toe steekt, en een 'gewoon' stokje (bovenop de steek uit de voorgaande ronde) op de stokjes die wat dieper liggen. Je kunt je dus haast niet vergissen, want je maakt de vorige rij als 't ware na. Een rij heen & terug is samen zo'n rij van 1 'vakje' hoog.

In het voorbeeld uit de link die ik eerst gaf beschrijft die mevrouw het op een 2-2 manier, dus telkens twee gewone stokjes, en 2 FPDC's. Maar onderaan vertelt ze dat dat eigenlijk niet klopt met de dekens op de foto's, daar deed ze slechts 1 FPDC en 2 gewone stokjes aan de voorkant (En op de terugweg dan dus omgekeerd). Het kan allebei, maar ik vind dat met die enkele ribbel aan de voorkant mooier dan de dubbele, dus ik houd ook de 1-2 versie aan.
Dank voor de uitleg! Lijkt inderdaad niet moeilijk dan, met echt een heel mooi effect!

Ik wil een dekentje maken voor S haar nieuwe kamer straks, maar ze kan maar niet beslissen welke kleuren er in haar kamer moeten komen :') De ene dag is het lichtblauw en geel, de andere dag rood, wit en bruin, soms heel erg veel roze...het varieert nogal :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_130021135
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:42 schreef CREADO het volgende:

[..]

Trui dat is inderdaad heel eenvoudig die steek. Ook voor de OP handig. Heb die ooit eens gebruikt voor een muts hahaha
Ik heb het ook eens voor een muts moeten doen...en dacht ook dat het heel ingewikkeld zou zijn, maar eigenlijk is het heel simpel.

Vind deze steek ook wel leuk. Ik moet ook nog een baby deken maken en had me voorgenomen dat met granny squares te doen, maar dit is ook leuk. Heb nog even, moeten even afwachten of het een meisje of jongen wordt.

Vanavond misschien eens proeflapje maken.

[ Bericht 7% gewijzigd door Koningin op 13-08-2013 16:03:49 ]
pi_130024504
Pff ik zit in de knoop met het soort wol wat ik heb...heb 2 erg leuke haakpatronen gevonden op Ravelry, een babymutsje en wollen laarsjes. Ik weet alleen niet hoe ik het gewicht van de wol die daar gebruikt wordt vertaal.
Bij de laarsjes wordt bijvoorbeeld worsted 10 ply (9 wpi) genoemd en bij het mutsje aran 10 ply (8 wpi) :?
Heb net een mooie dunne katoenwol gekocht maar heb dus geen idee hoe ik kan zien of dat de goede wol is :{
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 17:55:44 #281
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_130025844
heb je die overzichten uit de OP al bekeken?

http://en.wikipedia.org/wiki/Yarn_weight
http://en.wikipedia.org/w(...)crochet_and_knitting

misschien heb je daar nog wat aan? (als je kijkt naar welke naald geadviseerd wordt bijvoorbeeld)
in de haak.
pi_130027607
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:09 schreef -Spring het volgende:
Deze teckel?

Ik heb m ook 'meegenomen' op vakantie. :D

http://stipenhaak.blogspot.nl/2013/07/teckeltje-sam.html?m=1
Ah, kwam ie daar vandaan! Thanks... als ik vanavond misschien de uil af maak kan ik daar aan beginnen met mijn "franse" garen ;)
  Moderator dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:59:44 #283
382129 crew  Donna
pi_130030329
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:19 schreef DjinN het volgende:
Pff ik zit in de knoop met het soort wol wat ik heb...heb 2 erg leuke haakpatronen gevonden op Ravelry, een babymutsje en wollen laarsjes. Ik weet alleen niet hoe ik het gewicht van de wol die daar gebruikt wordt vertaal.
Bij de laarsjes wordt bijvoorbeeld worsted 10 ply (9 wpi) genoemd en bij het mutsje aran 10 ply (8 wpi) :?
Heb net een mooie dunne katoenwol gekocht maar heb dus geen idee hoe ik kan zien of dat de goede wol is :{
Worsted en Aran is dik/grof garen. Je kan je eigen katoen ook opzoeken tussen de yarns en dan zie je wel hoeveel ply dat is. Je kan daar ook op worsted of aran zoeken.
pi_130049164
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:00 schreef annelotje het volgende:
is er iemand die thuis de middelste bol van de onderste rij heeft liggen en me kan vertellen wat het kleurnummer is?

http://www.google.nl/imgr(...)=1t:429,r:1,s:0,i:85

collega wil hier graag een vest van maar ik heb er niet genoeg van liggen en bij de wibra hier hadden ze er geen meer. Ik heb zelf pas morgenavond tijd om thuis door mn stash te gaan om het kleurnummer te zoeken.
Reactie terug van de Wibra en deze is nergens meer te verkrijgen en komt ook niet meer. Iemand die 2 bollen heeft liggen en deze niet meer gebruikt?????? :{
  woensdag 14 augustus 2013 @ 10:18:28 #285
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_130049479
ik niet, sorry. maar was je al begonnen? anders zoek je toch elders naar een vergelijkbaar kleurtje?
in de haak.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 14 augustus 2013 @ 10:19:46 #286
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_130049501
Bij de Action hebben ze heel fijn dun acryl garen, voor 59 cent de 50 gram. O+
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_130049575
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:18 schreef trui het volgende:
ik niet, sorry. maar was je al begonnen? anders zoek je toch elders naar een vergelijkbaar kleurtje?
Ja ik was al begonnen.. Ben nog niet ver dus zou nog wel opnieuw kunnen beginnen. Maar ik kan nergens een wol met een vergelijkbare kleur voor een betaalbare prijs vinden. Die zijn dan meteen 3,00 per bol van 50 meter Dat is nogal een flink prijsverschil...
pi_130050507
Wat is nou echt lekker zacht garen om een babydekentje van te haken?
Ik zie zoveel, dat ik het even niet meer goed weet.
pi_130051101
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:55 schreef trui het volgende:
heb je die overzichten uit de OP al bekeken?

http://en.wikipedia.org/wiki/Yarn_weight
http://en.wikipedia.org/w(...)crochet_and_knitting

misschien heb je daar nog wat aan? (als je kijkt naar welke naald geadviseerd wordt bijvoorbeeld)
Bedankt voor de link, daar heb ik wel iets aan gehad ja :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 19:59 schreef DonnaRush het volgende:

[..]

Worsted en Aran is dik/grof garen. Je kan je eigen katoen ook opzoeken tussen de yarns en dan zie je wel hoeveel ply dat is. Je kan daar ook op worsted of aran zoeken.
Ah dankjewel voor de info! Ik snapte het al niet, omdat ik geen goede vertaling enz kon vinden. Heb ondertussen uitgevonden dat mijn wol "4 ply" is. Helaas niet geschikt dus om het mutsje mee te maken ;( Die moet namelijk 10 ply zijn :{
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 14 augustus 2013 @ 11:21:36 #290
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_130051143
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:20 schreef DjinN het volgende:

[..]

Bedankt voor de link, daar heb ik wel iets aan gehad ja :)

[..]

Ah dankjewel voor de info! Ik snapte het al niet, omdat ik geen goede vertaling enz kon vinden. Heb ondertussen uitgevonden dat mijn wol "4 ply" is. Helaas niet geschikt dus om het mutsje mee te maken ;( Die moet namelijk 10 ply zijn :{
kan altijd, of met 2 draden
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_130051157
Ik zal vanavond effe in mijn bak met wibrawol kijken of ik hem toevallig heb Annelotje.
pi_130051340
quote:
11s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:22 schreef Lijnloos het volgende:
Ik zal vanavond effe in mijn bak met wibrawol kijken of ik hem toevallig heb Annelotje.
thnx! Ik hoor het wel :)
  woensdag 14 augustus 2013 @ 12:35:35 #293
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_130053208
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:01 schreef Koningin het volgende:
Wat is nou echt lekker zacht garen om een babydekentje van te haken?
Ik zie zoveel, dat ik het even niet meer goed weet.
Qua veiligheid voor het kind wordt aanbevolen om wol of katoen te gebruiken (bij acryl zou er meer kans zijn op 'warmtestuwing').

Merino wol is heel zacht. O+ bijvoorbeeld Drops Big Merino, of Drops Baby Merino, of Drops Merino Extra fine.
Rowan Pure Wool DK is ook zacht genoeg en in mooie kleuren verkrijgbaar.

Maar ja... wol is best prijzig.

Katoen is wat zwaarder, en wordt na wassen ook misschien wat harder. maar op zich kan het wel, ik vind zelf een zwaar dekentje ook niet zo erg (het kan ook prettig zijn om iets echt op je te voelen). Ik heb laatst een dekentje van Drops Paris gemaakt, en dat was best zwaar maar niet ondoenlijk oid. Catania is vast lichter omdat het dunner is, maar dat maakt het ook weer veel werk als je daar een heel dekentje van wil maken. Softfun van Scheepjes zou ook wel geschikt zijn, omdat het katoen gemengd met acryl is (60/40%). -> zachter en lichter dan pure katoen. en net iets dikker dan Catania.

Nu ben ik zelf dan toch begonnen met een acryl babydekentje (met Caron Simply Soft). Omdat ik er nog veel van heb liggen en ik het zo lekker zacht vind, en mooie kleuren. Ik zal 't als ik het geef wel erbij vermelden, dat het acryl is, en dat ze moeten opletten dat 't kind het niet te warm krijgt daaronder. Maar tegelijk denk ik ook dat het wel mee zal vallen door de gaatjes in de structuur (ik haak het vrij los met een dikke naald).
in de haak.
pi_130053233
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:19 schreef Ynske het volgende:
Bij de Action hebben ze heel fijn dun acryl garen, voor 59 cent de 50 gram. O+
dat lijkt me heerlijk om een mooie omslagdoek mee te haken, of niet? zit al dagen te twijfelen of ik wat ga halen. maar heb geen idee hoeveel bollen dan
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 14 augustus 2013 @ 12:42:41 #295
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_130053400
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:36 schreef Mirjam het volgende:

[..]

dat lijkt me heerlijk om een mooie omslagdoek mee te haken, of niet? zit al dagen te twijfelen of ik wat ga halen. maar heb geen idee hoeveel bollen dan
ja dat dacht ik ook
ik heb er nu babyschoentjes van gemaakt en is echt heel fijn en zacht
k ga straks eens kijken wat ze allemaal hebben liggen ook qua kleuren hier
ik heb nu wit en donkerblauw
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_130055120
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:35 schreef trui het volgende:

[..]

Qua veiligheid voor het kind wordt aanbevolen om wol of katoen te gebruiken (bij acryl zou er meer kans zijn op 'warmtestuwing').

Merino wol is heel zacht. O+ bijvoorbeeld Drops Big Merino, of Drops Baby Merino, of Drops Merino Extra fine.
Rowan Pure Wool DK is ook zacht genoeg en in mooie kleuren verkrijgbaar.

Maar ja... wol is best prijzig.

Katoen is wat zwaarder, en wordt na wassen ook misschien wat harder. maar op zich kan het wel, ik vind zelf een zwaar dekentje ook niet zo erg (het kan ook prettig zijn om iets echt op je te voelen). Ik heb laatst een dekentje van Drops Paris gemaakt, en dat was best zwaar maar niet ondoenlijk oid. Catania is vast lichter omdat het dunner is, maar dat maakt het ook weer veel werk als je daar een heel dekentje van wil maken. Softfun van Scheepjes zou ook wel geschikt zijn, omdat het katoen gemengd met acryl is (60/40%). -> zachter en lichter dan pure katoen. en net iets dikker dan Catania.

Nu ben ik zelf dan toch begonnen met een acryl babydekentje (met Caron Simply Soft). Omdat ik er nog veel van heb liggen en ik het zo lekker zacht vind, en mooie kleuren. Ik zal 't als ik het geef wel erbij vermelden, dat het acryl is, en dat ze moeten opletten dat 't kind het niet te warm krijgt daaronder. Maar tegelijk denk ik ook dat het wel mee zal vallen door de gaatjes in de structuur (ik haak het vrij los met een dikke naald).
Dank je wel. Ik ga eens op zoek. Kriebelt wol niet?
Zal dat Catania grande niet een optie zijn? Dat is wat dikker en toch 100% katoen.

Dit was trouwens mijn proeflapje:

Proeflapje by estherqueens, on Flickr

[ Bericht 5% gewijzigd door Koningin op 14-08-2013 13:50:34 ]
pi_130055755
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:23 schreef annelotje het volgende:

[..]

Ja ik was al begonnen.. Ben nog niet ver dus zou nog wel opnieuw kunnen beginnen. Maar ik kan nergens een wol met een vergelijkbare kleur voor een betaalbare prijs vinden. Die zijn dan meteen 3,00 per bol van 50 meter Dat is nogal een flink prijsverschil...
Ik kan niet goed inschatten of de kleur er voldoende op lijkt, maar volgens mij heeft SMC Bravo er wel één die in de buurt komt. En dat is qua dikte ook best goed te combineren met Saskia.
Is nog steeds wel wat duurder (¤1,25 per 50 gram), maar dat is misschien wel te doen?

Het is kleurnummer 08312, dat is deze kleur:



[ Bericht 0% gewijzigd door BrainTeaser op 14-08-2013 14:23:28 ]
Smile, tomorrow will be worse...
  woensdag 14 augustus 2013 @ 14:10:20 #298
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_130056085
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:40 schreef Koningin het volgende:

[..]

Dank je wel. Ik ga eens op zoek. Kriebelt wol niet?
Zal dat Catania grande niet een optie zijn? Dat is wat dikker en toch 100% katoen.

Dit was trouwens mijn proeflapje:
[ link | afbeelding ]
Proeflapje by estherqueens, on Flickr
mooi proeflapje! en nee, lang niet alle wol kriebelt hoor. Ik weet in elk geval van die Merino Extra Fine dat ie niet kriebelt, en zo bewerkt is dat het machinewasbaar is (40graden). Alleen moeten ze 'm dan niet met wasverzachter wassen geloof ik, want dan is dat 'washable' effect weer weg. Volgens mij geldt hetzelfde voor Rowan Pure Wool DK. ook zodanig bewerkt dat het niet zo snel krimpt als je 't wast.
in de haak.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 16:42:55 #299
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_130061474
Ik heb weer een project(je) af. Ging lekker snel gelukkig, gisteren aan begonnen en vanmiddag klaar.

Hier zijn meer foto's. Het is officieel een heel klein draakje, maar ik heb hem met Drops Paris gemaakt en daardoor is hij zo'n 15cm groot :)

En ik zit lichtelijk in de paniek!!!
Ik heb een eigen Etsy shop, maar heb ook wat knuffels staan bij een wolwinkeltje. Nu vroeg de eigenaresse vorige week of ze een aantal van mijn knuffels mee mocht nemen naar een aantal markten en daar mocht verkopen. Nou prima, misschien zou het wat opleveren en via Etsy had ik nog niets verkocht.
Maar nu krijg ik dus een mailtje dat ik mijn eerste product verkocht heb en ik weet dus niet of die knuffel ook niet al op de markt verkocht is!! :% aaargh!!
Misschien beetje stom van mij natuurlijk, maar had ook niet verwacht dat ik iets zou verkopen via Etsy.
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  woensdag 14 augustus 2013 @ 16:48:50 #300
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_130061674
leuk gelukt dat draakje! en haha op 2 paarden gewed, da's riskant natuurlijk. gefeliciteerd met je 1e verkoop! is hij nog snel opnieuw te maken?
in de haak.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')