abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juli 2013 @ 10:54:19 #151
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129322703
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:18 schreef ChangingCranks het volgende:

Maar ik heb daar mijn vragen bij omdat mijn voeten nogal ver naar buiten staan. Niet als charlie chaplin, maar toch redelijk ver. En ik zou het een te grote investering vinden om erachter te komen dat ik er totaal niet mee kan rijden.

Ik vraag me dus dan ook af, kan er met clickers speling gezet worden op de vrijheid waarmee je je voet beweegt? in mn toe clips kan ik als ik last van mn voeten krijg nog "spelen" op de trapper.
Dat heb ik ook, maar geen probleem met clickpedalen. Er zit genoeg speling in en bovendien heb ik de plaatjes ietwat gedraaid onder m'n schoen geschroefd om te compenseren voor m'n Charlie Chaplin voeten! Ik schiet bijna nooit uit m'n pedalen.

Btw: ik gebruik SPD, dus eigenlijk mountainbike schoenen + pedalen! :D. Aangezien ik fiets voor m'n plezier en niet puur om het fietsen en dus ook af en toe wil afstappen en rondlopen vond ik mountainbike schoenen een betere keuze.

Btw2: ik heb nooit met toe-clips gereden maar dat heeft ook z'n voordelen lijkt me. Misschien fietstechnisch niet helemaal optimaal maar je kunt daarmee wel gewone schoenen aanhouden en dat is handig op vakantie.

[ Bericht 3% gewijzigd door SeLang op 25-07-2013 11:01:09 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_129323004
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat heb ik ook, maar geen probleem met clickpedalen. Er zit genoeg speling in en bovendien heb ik de plaatjes ietwat gedraaid onder m'n schoen geschroefd! Ik schiet bijna nooit uit m'n pedalen.

Btw: ik gebruik SPD, dus eigenlijk mountainbike schoenen + pedalen! :D. Aangezien ik fiets voor m'n plezier en niet puur om het fietsen en dus ook af en toe wil afstappen en rondlopen vond ik mountainbike schoenen een betere keuze.
Ik heb ook gewoon SPD's (dat is de verzamelnaam van klikmechanismes van Shimano). Jij maakt alleen gebruik van de XC of Trail variant, ik heb de SL variant. ;)

Die SL variant zou trouwens een stuk beter zijn voor mensen die iets meer willen kunnen bewegen.
quote:
De oorspronkelijke SPD-pedalen lieten weinig tot geen beweging toe van de voet ten opzichte van het pedaal. Als de pedalen slecht afgesteld waren, kon dit leiden tot knieproblemen. De nieuwe SPD-SL-pedalen laten wel een kleine draaiing toe.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juli 2013 @ 11:08:17 #153
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129323141
Ik heb ouwe troep inderdaad. Mijn fiets (en pedalen) zijn alweer uit 2004...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overigens, wat ook wel handig is met die pedalen is dat ik dezelfde schoenen kan gebruiken op m'n andere fiets (toer/ woon-werk/ vakantie fiets).

Ik heb deze op de racefiets (maar die Touring SPD versies zouden inderdaad beter zijn). Mountainbike pedaaltjes dus, maar het werkt prima.



...en deze op die toer/ woon-werk/ vakantiefiets, zodat ik zowel met de clickpedalen kan fietsen op serieuze tochten met veel heuvels als met gewone (nette) schoenen (woon-werk verkeer e.d.).



quote:
De oorspronkelijke SPD-pedalen lieten weinig tot geen beweging toe van de voet ten opzichte van het pedaal. Als de pedalen slecht afgesteld waren, kon dit leiden tot knieproblemen. De nieuwe SPD-SL-pedalen laten wel een kleine draaiing toe.
Dit probleem herken ik zelf dus niet, maar wellicht komt dat omdat ik het naar buiten staan van mijn voeten al gedeeltelijk heb gecompenseerd door de plaatjes ietwat gedraaid onder de schoenen te schroeven. En dan is de speling ruim voldoende.

[ Bericht 40% gewijzigd door SeLang op 25-07-2013 11:27:45 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_129324017
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat heb ik ook, maar geen probleem met clickpedalen. Er zit genoeg speling in en bovendien heb ik de plaatjes ietwat gedraaid onder m'n schoen geschroefd om te compenseren voor m'n Charlie Chaplin voeten! Ik schiet bijna nooit uit m'n pedalen.

Btw: ik gebruik SPD, dus eigenlijk mountainbike schoenen + pedalen! :D. Aangezien ik fiets voor m'n plezier en niet puur om het fietsen en dus ook af en toe wil afstappen en rondlopen vond ik mountainbike schoenen een betere keuze.

Btw2: ik heb nooit met toe-clips gereden maar dat heeft ook z'n voordelen lijkt me. Misschien fietstechnisch niet helemaal optimaal maar je kunt daarmee wel gewone schoenen aanhouden en dat is handig op vakantie.
Met toeclips kan ik de "draaihoek" van mn voet aanpassen als ik last krijg.
Ik merk ook dat ik toch wel veel verschuif in mn toeclips, wat ook weer niet de bedoeling is.

Ik zal bij een FM moeten langs moeten gaan denk ik, die mij er wel meer over zou moeten kunnen vertellen. Of zijn er ook manieren om dit weg te leggen bij een klantenservice van zo'n clicksysteem fabrikant?
Ben ik hier, of ben ik daar?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juli 2013 @ 11:48:34 #155
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129324481
Even terugkomend op het wel of niet dragen van een helm:

De crash, geregistreerd door mijn boordcomputer :D



Check die helm!



Check mijn hoofd! :+. Zoals je ziet staat er een afdruk van de rand van de helm op m'n hoofd geprint, maar dat is niet meer dan een oppervlakkige huidbeschadiging. Geen hersenschudding of zelfs maar hoofdpijn gehad! Verder wil ik niet weten hoever m'n gezicht verder opengeschaafd was geweest zonder helm want ook de schaafpartij over het asfalt is grotendeels door die helm opgevangen (wbt mijn gezicht)



Conclusie: doe maar een helm :+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_129324537
firewirecable heeft daar ook nog een goede anekdote over.
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:55:37 #157
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_129324701
Ik fiets ook met helm. Heel af en toe zonder als ik hem vergeten ben. Moet wel zeggen dat het met dit warme weer prettiger zonder helm fietst ;)

wat pedalen betreft: SPD is niet echt aan te raden. Heb zelf SPD-SL en dat bevalt mij merr dan prima ^
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:57:35 #158
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129324758
quote:
7s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:08 schreef SeLang het volgende:
Ik heb ouwe troep inderdaad. Mijn fiets (en pedalen) zijn alweer uit 2004...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overigens, wat ook wel handig is met die pedalen is dat ik dezelfde schoenen kan gebruiken op m'n andere fiets (toer/ woon-werk/ vakantie fiets).

Ik heb deze op de racefiets (maar die Touring SPD versies zouden inderdaad beter zijn). Mountainbike pedaaltjes dus, maar het werkt prima.

[ afbeelding ]

...en deze op die toer/ woon-werk/ vakantiefiets, zodat ik zowel met de clickpedalen kan fietsen op serieuze tochten met veel heuvels als met gewone (nette) schoenen (woon-werk verkeer e.d.).

[ afbeelding ]

[..]

Dit probleem herken ik zelf dus niet, maar wellicht komt dat omdat ik het naar buiten staan van mijn voeten al gedeeltelijk heb gecompenseerd door de plaatjes ietwat gedraaid onder de schoenen te schroeven. En dan is de speling ruim voldoende.
De speling komt uit je plaatjes, niet uit je pedaal.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_129324768
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:55 schreef RedFever007 het volgende:
Ik fiets ook met helm. Heel af en toe zonder als ik hem vergeten ben. Moet wel zeggen dat het met dit warme weer prettiger zonder helm fietst ;)

wat pedalen betreft: SPD is niet echt aan te raden. Heb zelf SPD-SL en dat bevalt mij merr dan prima ^
De SL is ook gewoon een SPD hoor. Het staat zelfs in de naam. Dus je spreekt jezelf tegen. ;)
Jij bedoeld de SPD-XC.
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:58:01 #160
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129324771
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:55 schreef RedFever007 het volgende:
Ik fiets ook met helm. Heel af en toe zonder als ik hem vergeten ben. Moet wel zeggen dat het met dit warme weer prettiger zonder helm fietst ;)

wat pedalen betreft: SPD is niet echt aan te raden. Heb zelf SPD-SL en dat bevalt mij merr dan prima ^
Waarom is SPD niet aan te raden?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:58:22 #161
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129324786
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:57 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

De SL is ook gewoon een SPD hoor. Het staat zelfs in de naam. Dus je spreekt jezelf tegen. ;)
SPD=MTB
SPD-SL=race
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_129324814
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:58 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

SPD=MTB
SPD-SL=race
Een SPD-XC kun je ook gewoon ergens anders monteren. SPD is de verzamelnaam, dan leg ik net nog uit...

Deze bijvoorbeeld:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67220
Gewoon SPD XC, niks te SPD zonder er iets achter...
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:59:53 #163
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_129324834
Met de gele SPDSL plaatjes heb je meer dan voldoende bewegingsvrijheid :)
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:00:45 #164
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129324860
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:59 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Een SPD-XC kun je ook gewoon ergens anders monteren. SPD is de verzamelnaam, dan leg ik net nog uit...
Ik heb nog nooit van SPD-XC gehoord :@ Dacht dat dat gewoon SPD was en SPD-SL dus de racevariant.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_129325590
Klopt het dat SPD-SL plaatjes weer niet altijd op SPD schoenen passen?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juli 2013 @ 12:39:10 #166
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129326088
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:57 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

De speling komt uit je plaatjes, niet uit je pedaal.
Dat klopt, maar wat ik bedoelde is dat als ik de plaatjes recht monteer dan wordt een deel van de speling al opgesoupeerd doordat m'n voeten redelijk veel naar buiten wijzen. Door de plaatjes iets te draaien onder de schoen (zodat ze weer recht staan tov het pedaal) gebruik je de spelingsruimte optimaal.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_129326291
quote:
11s.gif Op donderdag 25 juli 2013 12:23 schreef byah het volgende:
Klopt het dat SPD-SL plaatjes weer niet altijd op SPD schoenen passen?
SPD-SL heeft andere bevestigingspunten dan SPD-XC inderdaad. Normaal gesproken past SPD-XC wel onder een SPD-SL schoen, maar SPD-SL niet altijd onder de SPD-XC schoen. :)
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:03:29 #168
308981 Narcotical
Best in the World
pi_129326858
Ik heb zelf ook mountainbike schoenen en pedalen op mijn fiets zitten, omdat ik mijn schoenen ook in de sportschool gebruik voor spinning en ik geen 2 paar schoenen wilde kopen ;). Daarbij is het fijn dat er iets van profiel onder zit zodat je normaal kan lopen en niet meteen je plaatjes slijten als je even 100 meter van de fiets af gaat ofzo
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:33:11 #169
545 dop
:copyright: dop
pi_129327946
spd xc het zijn xc pedalen met spd klikssteem

xc zegt niets over het kliksysteem er zijn genoeg spd pedalen die geen xc zijn
de verwarring is wel begrijpelijk shimano heeft door de jaren heen nogal wat namen en termen gecombineerd met het spd logo

spd (atb en recreatief)
spd-sl (race)
sp-r (ouder systeem dat het midden houd tussen race en atb)

dat zijn de 3 verschillende klik systemen van shimano

er zijn nog heel veel merken die gelijkende of nog andere systemen maken, zoveel smaken zoveel meningen helaas.
kijk vooral ook een beetje naar je portemonee

[ Bericht 15% gewijzigd door dop op 25-07-2013 13:42:11 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_129328888
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:33 schreef dop het volgende:
spd xc het zijn xc pedalen met spd klikssteem

xc zegt niets over het kliksysteem er zijn genoeg spd pedalen die geen xc zijn
de verwarring is wel begrijpelijk shimano heeft door de jaren heen nogal wat namen en termen gecombineerd met het spd logo

spd (atb en recreatief)
spd-sl (race)
sp-r (ouder systeem dat het midden houd tussen race en atb)

dat zijn de 3 verschillende klik systemen van shimano

er zijn nog heel veel merken die gelijkende of nog andere systemen maken, zoveel smaken zoveel meningen helaas.
kijk vooral ook een beetje naar je portemonee
Alle volgende SPD producten zijn er:

Road Racing SPD SL
Road Touring SPD
SPD XC
SPD Trial
SPD Pop-Up
SPD Multi-Purpose
SPD BMX

Allemaal met de naam SPD, en allemaal een toevoeging. Alleen de allereerste generatie heet SPD, maar dat is al tig jaren geleden. :)

Boeiend ook verder. Je moet inderdaad naar kosten kijken. De meeste mensen zullen weinig verschil merken tussen de verschillende kliksystemen. :P
pi_129329130
De pedalen ja. De kliksystemen heten SPD-SL en SPD.

http://www.futurumshop.nl(...)zonder-speling.phtml

http://www.futurumshop.nl(...)shimano-spd-sl.phtml

idd. boeiend verder. In de volksmond word spd-sl voor shimano racepedalen gebruikt, en SPD voor de MTB.
pi_129358373
Hey mensen, even een kopietje uit mijn topic op een ander forum. Misschien dat jullie ook even kunnen kijken? Wil vandaag namelijk naar een fiets gaan kijken!

quote:
Van plan mijn eerste racfiets aan te schaffen en ben er vrij zeker van dat het een Bianchi Via Nirone 7 Tiagra 2012 gaat worden. Fiets is te koop voor 770 euro en meer kan ik ook echt helaas biet uitgeven.

Waarschijnlijk ga ik de fiets kopen bij een winkel waa ik niet hele positieve ervaringen over heb gehoord, Vos fietsen. Daarnaast is de fiets hier erg goedkoop geprijsd dus ik vroeg mij af jullie voor mij ouden kijken of wel de juiste onderdelen op de fiets zitten (ik dacht misschien dat de prijs zo laag is door verwisselen van onderdelen met goedkopere).

Fiets: http://www.vosfietsen.nl/(...)icle&id=19&Itemid=45

Daarnaast weet ik dat jullie mij niet kunnen zeggen welk maat frame ik moet hebben, maar misschien wel een richtlijn zodat ik weet waar ik ongeveer zit. Ik ben zo'n 1.84 en vermoed dat ik een maat 57 nodig heb.

Alvast bedankt mensen!
pi_129358399
Ander forum?
Dat postte je hier 2 pagina's geleden?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_129358472
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 09:20 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ander forum?
Dat postte je hier 2 pagina's geleden?
Klopt maar nooit echt duidelijk antwoorden gekregen op de vraag mbt tot de onderdelen en frame maat (als ik het me goed herinneren kan!). Ben uiteraard heel dankbaar voor alle reacties die ik hier van jullie al heb gehad hoor ^O^

Ben van plan om vandaag naar vos te gaan en ik hoor er veel nare verhalen over dus ik knijp hem wel een beetje. Wil er dus goed voorbereid in geïnformeerd naar toe! Excuses als ik daarom dingen nu dubbel vraag!
  vrijdag 26 juli 2013 @ 09:32:25 #175
252757 LethalP
Dodelijk.
pi_129358631
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 09:24 schreef willieboy het volgende:
Klopt maar nooit echt duidelijk antwoorden gekregen op de vraag mbt tot de onderdelen en frame maat (als ik het me goed herinneren kan!). Ben uiteraard heel dankbaar voor alle reacties die ik hier van jullie al heb gehad hoor

Ben van plan om vandaag naar vos te gaan en ik hoor er veel nare verhalen over dus ik knijp hem wel een beetje. Wil er dus goed voorbereid in geïnformeerd naar toe! Excuses als ik daarom dingen nu dubbel vraag!
Voor framemaat google je even op "Binnenbeenlengte", Betere indicatie is er niet echt.
Uiteraard daar de fiets even proberen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')