abonnement Unibet Coolblue
pi_127555149


Al een paar jaar loste ik mondjesmaat wat extra af. De niet-aftrekbare lening t.b.v. de provisie voor het hypotheekadvies bijvoorbeeld. Stelde maandelijks niet heel veel voor, en zette eerlijk gezegd ook geen echte zoden aan de dijk. Maar extra aflossen was mij in ieder geval niet vreemd.

Sinds ongeveer een jaar ben ik duidelijk fanatieker aan het aflossen. In eerste instantie vooral op grond van mijn eigen gezond verstand (mijn inkomen zal de komende jaren vooral afnemen, en dus heb ik er een groot belang bij om de vaste lasten naar beneden te krijgen). Maar ik ben ook meegenomen door de flow die bovenstaand boek creëerde.

Inmiddels heb ik van aflossingsvrije gedeelte 19 procent afgelost. Ben ik best trots op. Want eerlijk is eerlijk, het is een beetje zoals afvallen: je hebt een lange adem nodig (of een winnend lot), en je hebt soms het idee dat je met een skelter naar Spanje onderweg bent.

Maar ja, de maandlasten lopen wel elke maand een klein stukje terug, Daar word ik dan weer blij van :)

Zijn er andere fanatieke extra aflossers hier? Hoe gaat het bij jullie?

-edit-

Verder lezen over dit onderwerp?
http://spaarcentje.blogspot.nl/
of
http://www.watkosteengezin.nl/ (die lossen wel met bákken af, dat haal ik echt niet!)

[ Bericht 9% gewijzigd door zwarteweduwe op 08-06-2013 19:55:48 ]
  zaterdag 8 juni 2013 @ 14:49:26 #2
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_127555312
slim van je want 1,2% vermogensbelasting is nog altijd zeer veel goedkoper dan hypotheekrente - HRA + rente uit beleggingen of sparen - vermogensbelasting voor spaarvermogen.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 14:58:46 #3
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_127555518
Belangrijk is dat als je over een paar jaar groter wilt gaan wonen, je bij een nieuwe hypotheek minder overgangsrecht hebt en dus je maandlasten hoger worden door verplicht annuïtair aflossen. Momenteel ben ik bezig mijn huidige huis te verkopen om groter te gaan wonen. Zodra ik verhuisd ben zal ik ook zo veel mogelijk gaan aflossen. Nu vind ik het gewoon niet erg verstandig.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 14:59:33 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_127555535
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 14:49 schreef trigt013 het volgende:
slim van je want 1,2% vermogensbelasting is nog altijd zeer veel goedkoper dan hypotheekrente - HRA + rente uit beleggingen of sparen - vermogensbelasting voor spaarvermogen.
Die 1,2 betaal je over spaargeld, niet over je huis.
The love you take is equal to the love you make.
pi_127555571
Ik snap je overwegingen Hi_flyer. Hier speelt dat niet.

Mijn overwegingen om (extra) af te lossen (op de hoofdsom) zijn:
- ik dan zie dat mijn lening minder wordt;
- mijn huis minder onder water komt te staan, hetgeen me vrijheid geeft of ooit nog te verhuizen (ik neem mijn verlies nu al, zeg maar);
- mijn HRA aftrek weliswaar daalt, maar de door mij betaalde rente meer dan twee keer zo veel;
- en ik geen vermogensrendementheffing wil betalen over spaargeld, terwijl ik tegelijkertijd ook nog eens joekel van een schuld uit heb staan.
- ik de vrijheid wil hebben om een pauzemaand in te lassen, bijvoorbeeld omdat we op vakantie gaan (dat is nu heel gemakkelijk, want dan maak ik gewoon even geen geld over).
- ik op mijn 70e (of weet ik veel wanneer het onze regering behaagt mij met pensioen te laten gaan), praktisch geen woonlasten meer wil hebben. Het liefste eerder dan op de pensioenleeftijd; dan kan ik eerder minder gaan werken.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 15:01:08 #6
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_127555573
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 14:58 schreef Hi_flyer het volgende:
Belangrijk is dat als je over een paar jaar groter wilt gaan wonen, je bij een nieuwe hypotheek minder overgangsrecht hebt en dus je maandlasten hoger worden door verplicht annuïtair aflossen.
Ze zal dan waarschijnlijk ook een lineaire hypotheek nemen
edit: tenzij ze dus netjes extra wil blijven lossen :P

[ Bericht 5% gewijzigd door hugecooll op 08-06-2013 15:06:27 ]
  zaterdag 8 juni 2013 @ 15:08:12 #7
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_127555730
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 14:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Die 1,2 betaal je over spaargeld, niet over je huis.
sorry
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 15:09:39 #8
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_127555761
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:01 schreef zwarteweduwe het volgende:
Ik snap je overwegingen Hi_flyer. Hier speelt dat niet.

Mijn overwegingen om (extra) af te lossen (op de hoofdsom) zijn:
- ik dan zie dat mijn lening minder wordt;
- mijn huis minder onder water komt te staan, hetgeen me vrijheid geeft of ooit nog te verhuizen (ik neem mijn verlies nu al, zeg maar);
Dat is meer een gevoelskwestie. Of je 160k schuld en 40k spaargeld hebt of 120k schuld en geen spaargeld maakt natuurlijk voor je eigen vermogen weinig uit. Wel heb je meer zekerheid met spaargeld dan met een lage hypotheek. Bij werkloosheid/arbeidsongeschiktheid zing je het erg lang uit met 40k spaargeld. Je bent dus wat flexibeler.
quote:
- mijn HRA aftrek weliswaar daalt, maar de door mij betaalde rente meer dan twee keer zo veel;
HRA is inderdaad geen argument om niet af te lossen, ongeacht wat veel mensen denken.
quote:
- en ik geen vermogensrendementheffing wil betalen over spaargeld, terwijl ik tegelijkertijd ook nog eens joekel van een schuld uit heb staan.
Zo ver is het bij mij helaas nog niet :P
quote:
- ik de vrijheid wil hebben om een pauzemaand in te lassen, bijvoorbeeld omdat we op vakantie gaan (dat is nu heel gemakkelijk, want dan maak ik gewoon even geen geld over).
Dat geldt natuurlijk ook voor iedereen die niet maandelijks wat extra aflost ;)
quote:
- ik op mijn 70e (of weet ik veel wanneer het onze regering behaagt mij met pensioen te laten gaan), praktisch geen woonlasten meer wil hebben. Het liefste eerder dan op de pensioenleeftijd; dan kan ik eerder minder gaan werken.
Dat laatste is sowieso ook mijn streven :P
  zaterdag 8 juni 2013 @ 15:10:01 #9
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_127555768
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:08 schreef trigt013 het volgende:

[..]

sorry
Ninja-edit :D
  zaterdag 8 juni 2013 @ 15:22:52 #10
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_127555965
Nog een fanatieke aflosser meldt zich!
't is best lekker hoor, (bijna) geen woonlasten meer. Heb ik wel 25 jaar fiks voor moeten aflossen maar ik ben nooit zo'n luxebeest geweest (geen auto, geen dure spullen, geen Louis Vuitton-verslaving en wat vakanties betreft bevalt de camping in Zuid-Frankrijk mij prima :P ) dus dat ging eigenlijk wel een beetje vanzelf, ook omdat mijn toenmalige echtgenoot en ik wat je noemt een aardig centje verdienden.

Nu ik op dit moment helaas van een lager inkomen moet rondkomen komt het echt heel erg goed uit en ben ik verdomde blij met mijn keuze van destijds. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  Moderator zaterdag 8 juni 2013 @ 15:26:43 #11
236264 crew  capricia
pi_127556024
Hier ook aflossers!
Daarom zijn we zo blij met de aflossingsvrije hypotheek. Wij bepalen zelf wel wanneer en hoeveel we aflossen.
We zijn er nog niet over uit om alles zo snel mogelijk af te lossen. Maar een groot gedeelte is nu vrij.
Definitely not CIA
pi_127556039
Ik ben ook van plan mijn bankspaarhypotheek jaarlijks maximaal boetevrij vol te gooien. Alleen heb ik er nu nog geen geld voor over, moet nog een paarduizend ¤¤¤ naar de laatste dingen die ik nog wil kopen omdat ze echt nodig zijn in mijn nieuwbouwappartement (zonwering, plissé hordeur, badkamermeubels, toch wel een vriezer in de berging en nog een paar dingen)

Volgens mij kon ik zonder problemen 10x de minimale inleg bijstorten, in mijn geval is dat dan ¤1150,- (klein hypotheekje van ¤100.000,- de rest was spaargeld), dat kan ik wel missen als mijn spaargeld weer structureel boven de ¤5000,- blijft na geplande uitgaven. Planning was om iedere december naar de bank te gaan voor de storting, maar snel gerekend kom ik nu in december net niet uit.

Oh ja, ik zit hier nog maar vanaf januari, nog een lange tijd te gaan ;)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  Moderator zaterdag 8 juni 2013 @ 15:30:12 #13
236264 crew  capricia
pi_127556090
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:27 schreef Resistor het volgende:
Ik ben ook van plan mijn bankspaarhypotheek jaarlijks maximaal boetevrij vol te gooien. Alleen heb ik er nu nog geen geld voor over, moet nog een paarduizend ¤¤¤ naar de laatste dingen die ik nog wil kopen omdat ze echt nodig zijn in mijn nieuwbouwappartement (zonwering, plissé hordeur, badkamermeubels, toch wel een vriezer in de berging en nog een paar dingen)

Volgens mij kon ik zonder problemen 10x de minimale inleg bijstorten, in mijn geval is dat dan ¤1150,- (klein hypotheekje van ¤100.000,- de rest was spaargeld), dat kan ik wel missen als mijn spaargeld weer structureel boven de ¤5000,- blijft na geplande uitgaven. Planning was om iedere december naar de bank te gaan voor de storting, maar snel gerekend kom ik nu in december net niet uit.

Oh ja, ik zit hier nog maar vanaf januari, nog een lange tijd te gaan ;)
Waarom heb jij gekozen voor een bankspaarhyp, als ik vragen mag?
Definitely not CIA
  zaterdag 8 juni 2013 @ 15:34:01 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_127556185
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:27 schreef Resistor het volgende:
Ik ben ook van plan mijn bankspaarhypotheek jaarlijks maximaal boetevrij vol te gooien. Alleen heb ik er nu nog geen geld voor over, moet nog een paarduizend ¤¤¤ naar de laatste dingen die ik nog wil kopen omdat ze echt nodig zijn in mijn nieuwbouwappartement (zonwering, plissé hordeur, badkamermeubels, toch wel een vriezer in de berging en nog een paar dingen)

Volgens mij kon ik zonder problemen 10x de minimale inleg bijstorten, in mijn geval is dat dan ¤1150,- (klein hypotheekje van ¤100.000,- de rest was spaargeld), dat kan ik wel missen als mijn spaargeld weer structureel boven de ¤5000,- blijft na geplande uitgaven. Planning was om iedere december naar de bank te gaan voor de storting, maar snel gerekend kom ik nu in december net niet uit.

Oh ja, ik zit hier nog maar vanaf januari, nog een lange tijd te gaan ;)
Dan heb je misschien wel een probleem, want je mag onder de nieuwe regels je vastgestelde doelbedrag niet verhogen. En met extra stortingen kom je dus hoger uit dan je doelbedrag.

Als je tenminste bankspaart met belastingvoordeel.
The love you take is equal to the love you make.
pi_127556231
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:09 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Dat is meer een gevoelskwestie. (...)
Eens, helemaal eens. Aflossen of niet, spaargeld aanhouden of niet, je moet doen wat je goed lijkt, en een beetje je verstand gebruiken. De door mij gekozen aflosmethode past gevoelsmatig het beste bij mij.

quote:
Dat geldt natuurlijk ook voor iedereen die niet maandelijks wat extra aflost ;)
Ja, behalve dat ik mijzelf op een behoorlijk financieel dieet heb gezet, en voelt dat maandje niet extra aflossen alsof je ineens heel rijk bent!
  zaterdag 8 juni 2013 @ 15:42:38 #16
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_127556411
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:26 schreef capricia het volgende:
Hier ook aflossers!
Daarom zijn we zo blij met de aflossingsvrije hypotheek. Wij bepalen zelf wel wanneer en hoeveel we aflossen.
We zijn er nog niet over uit om alles zo snel mogelijk af te lossen. Maar een groot gedeelte is nu vrij.
Is je huis (veel) minder waard dan het openstaande hypotheekbedrag, eigenlijk?
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:30 schreef capricia het volgende:

[..]

Waarom heb jij gekozen voor een bankspaarhyp, als ik vragen mag?
Zekerheid, lijkt me
pi_127556420
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:30 schreef capricia het volgende:

[..]

Waarom heb jij gekozen voor een bankspaarhyp, als ik vragen mag?
Bank adviseerde dat, kwam met de huidige regels toch een paarduizend Euro voordeliger uit aan het einde van de rit vergeleken met annuïtair.
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dan heb je misschien wel een probleem, want je mag onder de nieuwe regels je vastgestelde doelbedrag niet verhogen. En met extra stortingen kom je dus hoger uit dan je doelbedrag.

Als je tenminste bankspaart met belastingvoordeel.
Niet doelbedrag verhogen, maar maandelijkse inleg verlagen. Rente op rente gaat hard als je zo vroeg mogelijk bij gaat storten.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 15:46:15 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_127556523
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:42 schreef Resistor het volgende:

[..]

Bank adviseerde dat, kwam met de huidige regels toch een paarduizend Euro voordeliger uit aan het einde van de rit vergeleken met annuïtair.

[..]

Niet doelbedrag verhogen, maar maandelijkse inleg verlagen. Rente op rente gaat hard als je zo vroeg mogelijk bij gaat storten.
Oh, ok. Ja, dat kan. Geloof wel dat je altijd een minimum per maand moet blijven betalen. Maar zo vroeg mogelijk zoveel mogelijk inleggen is wel het voordeligst.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator zaterdag 8 juni 2013 @ 15:51:16 #19
236264 crew  capricia
pi_127556673
quote:
6s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:42 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Is je huis (veel) minder waard dan het openstaande hypotheekbedrag, eigenlijk?

[..]

Zekerheid, lijkt me
Nee, juist niet. Huis is 3 à 4 keer het nog openstaande hypotheekbedrag.
Definitely not CIA
  zaterdag 8 juni 2013 @ 15:53:48 #20
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_127556754
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:51 schreef capricia het volgende:

[..]

Nee, juist niet. Huis is 3 à 4 keer het nog openstaande hypotheekbedrag.
Nice! Waarom los je dan eigenlijk extra af? Ik neem aan dat je het nu beter kan gebruiken dan wanneer je bij verkoop van je huis 2 à 3 keer het nog openstaande hypotheekbedrag terugkrijgt
pi_127556776
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Oh, ok. Ja, dat kan. Geloof wel dat je altijd een minimum per maand moet blijven betalen. Maar zo vroeg mogelijk zoveel mogelijk inleggen is wel het voordeligst.
:Y minimumbedrag wat je moet blijven betalen is ¤50,-
Ik betaal nu ¤115,-

En natuurlijk rente, ik heb de komende 29 jaar ¤433,- af te rekenen aan de bank (maar ik krijg natuurlijk een gedeelte van jullie terug)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 15:55:26 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_127556794
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:54 schreef Resistor het volgende:

[..]

:Y minimumbedrag wat je moet blijven betalen is ¤50,-
Ik betaal nu ¤115,-
Oh, dan ben je gauw klaar met het extra storten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_127557938
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 14:43 schreef zwarteweduwe het volgende:
Zijn er andere fanatieke extra aflossers hier? Hoe gaat het bij jullie?
Het hangt er een beetje vanaf: we hebben nu een hypotheek met 3,5%. Op onze talrijke spaardeposito's vangen we 4 - 4,2%. Dus.....is aflossen nu niet gunstig; wel als de deposito's aflopen over 2 - 3 jaar.....en de rente dan zo laag is als nu....

Btw, de koersen van staatsobligaties dalen.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 16:42:00 #24
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_127558000
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Het hangt er een beetje vanaf: we hebben nu een hypotheek met 3,5%. Op onze talrijke spaardeposito's vangen we 4 - 4,2%. Dus.....is aflossen nu niet gunstig; wel als de deposito's aflopen over 2 - 3 jaar.....en de rente dan zo laag is als nu....

Btw, de koersen van staatsobligaties dalen.....
Ik vind dit wel een beetje een tegenstrijdige post :P Zo komt ie iig wel over
pi_127558009
Ik heb geen aflossingsvrij deel meer sinds ik mij dat kan veroorloven. Extra aflossen nog niet gedaan, maar wie weet in de toekomst.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')